آشنایی با مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان

چرا پرندگان خانگی و زینتی ناگهان می میرند

علت مرگ ناگهانی پرندگان زینتی و خانگی

مرگ پرنده در اثر استنشاق گازهای سمی

پرندگان، موجودات بسیار حساسی هستند. اگر شرایط محیط برای آن­ها مساعد نباشد، خیلی زود بیمار شده و تلف می­شوند. آشنایی با مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان، به ما کمک میکند تا در مواقع خطر بتوانیم پرنده را نجات دهیم. مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان آنقدر ساده هستند که گاهی اصلا به آن­ها فکر نمی­کنیم. برای مثال بوی بعضی عطرها یا مسدود شدن لوله آبخوری قفس، به مرگ پرنده منجر می­شوند.

در این مطلب از وبلاگ جوجه کشی دات کام می­خواهیم در مورد دلایل تلف شدن ناگهانی پرندگان مختلف از جمله پرندگان زینتی صحبت کنیم. اگر سلامت پرنده زیبای شما برای­تان مهم هست، با ما همراه باشید.

اخطارها را جدی بگیرید

قبل از آنکه در مورد بیماری یا مرگ ناگهانی پرنده صحبت کنیم، باید نشانه ­های آن­ها را بدانیم. همانطور که گفتیم، پرندگان حساس هستند و اگر به مشکلی دچار شوند، علائم مختلفی را بروز می­کنند.

دستگاه جوجه کشی 504 تایی
دستگاه جوجه کشی بلدرچین ۵۰۴ تایی

از زمان بروز علائم، تنها 12 تا 48 ساعت برای نجات پرنده وقت دارید. اگر در زمان طلایی بتوانید متوجه مشکل پرنده بشوید، احتمالا نجات پیدا می­کند. در غیر این صورت، باید منتظر مرگ پرنده باشید.

بی حالی، بی اشتهایی، اسهال، تکرر ادرار، تاخیر در تخلیه چینه دان، خونریزی زیر پوستی، فلج شدن کامل یا ناقص پرنده، همگی علامت اخطار و چراغ قرمز هستند. حتی اگر بعضی از این علائم در پرندگان بالغ بروز نکند، باز هم باید بدانید که بیماری پرنده باعث آلودگی محیط می­شود. بنابراین از کنار هیچ یک از علائم هشدار، به راحتی نگذرید.

مقاله بهترین تغذیه برای پرندگان زینتی را مطالعه کنید.

مسمومیت، اصلی­ترین علت مرگ ناگهانی پرندگان

مسمومیت یکی از مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان مختلف است. مسمومیت تنها با استنشاق سموم گازی که برای انسان خطرناک هستند، رخ نمی­دهد.

  • سموم گازی

بخار ظروف داغ تفلون، بخار شمع های معطر، بخار حاصل از داغ شدن فر گاز، بخور دادن با مواد معطر و نشت گاز حتی به مقدار ناچیز، می­توانند یک پرنده را از پای در بیاورند. برای حفظ سلامتی پرنده، آن­را در آشپزخانه یا سایر نقاط خطرناک قرار ندهید.

  • سموم پاک کننده ها

خطرات دیگری هم وجود دارند که به چشم ما نمی ­آیند. فکرش را می­کردید که اسپری­های پاک کننده تا چه میزان می­توانند برای پرنده عزیزتان خطرناک باشند؟ تنفس سموم ضعیفی که در همه مواد پاک کننده هستند، یک عامل مرگ و میر برای پرنده به شمار می­روند. پیش از تمیز کردن منزل، پرنده را چند ساعتی از محیط دور کنید.[recent_posts num="2" offset="2"]

  • دود سیگار

پرندگانی که صاحبان آنها سیگاری هستند، بیشتر از سایر پرندگان در معرض خطر می باشند. یکی از مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرنگان، دود سیگار است. دود هر نوع سیگاری از جمله سیگار برگ، باعث مسمومیت پرنده می­شود.

جویدن اشیاء و گیاهان

مرگ پرنده در اثر جویدن اشیاء و غذای آلوده

یکی دیگر از مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان، جویدن اشیاء مخاطره ­آمیز است. پرندگان زینتی بسیار کنجکاو بوده و علاقه زیادی به جویدن اشیاء دارند. از سیم برق گرفته تا دکمه یا سایر وسایل، همه را می­جوند.

مسمومیت با فلزات سنگین نیز یکی از شایع­ترین دلایل تلف شدن پرندگان است. پرنده با جویدن وسایل حاوی این فلزات، مسموم شده و تلف می­شود. آینه، نمونه بارز این وسایل است. در ساخت آینه از جیوه استفاده می­شود. منقار پرنده با نوک زدن به آینه، با جیوه تماس پیدا کرده و مسموم می­گردد.

یکی دیگر از مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان خانگی، نوک زدن به سایر سطوح از جمله دیوار است. زیرا سرب که فلزی کشنده هست، در تولید رنگ­های ساختمانی استفاده می­شود. اگر در منزل خود از گیاهان سمی مثل پوتوس، دیفن باخیا و غیره نگهداری می­کنید، مراقب پرندگان خود باشید. نوک ­زدن و جویدن گیاهان سمی، یکی از مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان هستند.

هرچند که خوردن بعضی میوه­ ها برای افزایش سطح سلامتی پرندگان مفید است اما بعضی میوه­ ها حکم یک خطر مهلک را برای آن­ها دارند. آووکادو یکی از همان میوه­ های کشنده محسوب می­شود. همچنین هسته برخی از میوه ها همچون سیب، گیلاس و … که دارای ماده سمی است برای پرندگان کشنده میباشد.

تشنگی

یکی دیگر از مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان، تشنه ماندن آن­ها است. تشنگی می­تواند ما انسان­ها را هم از پای در بیاورد. چه برسد به پرندگان؟! شاید با خودتان فکر کنید که “همیشه آب در دسترس پرندگان خانگی هست. پس چطور از تشنگی تلف می­شوند؟”

آیا هر روز ظرف آبخوری پرنده را چک می­کنید؟ یا فقط زمانی که تخلیه شده دوباره آن را پر کرده و در قفس قرار می­دهید؟ تفاوت این دو کار، زمانی مشخص می­شود که ببینید سطح آب در ساعات مختلف تغییر می­کند یا همیشه آبخوری، پر از آب است.[recent_posts num="2" cat="" order="asc" orderby="rand"]

این امکان وجود ندارد که پرنده در طی روز اصلا تشنه نشود. پس احتمالا لوله آبخوری مسدود شده و پرنده شما از تشگی در حال تلف شدن است.

مرگ پرنده در اثر استری و سکته قلبی

استرس در اثر حمله حیوانات شکارچی

یکی دیگر از مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان خانگی، مورد حمله قرار گرفتن آنها است. اگر پرنده بزرگ، سگ یا گربه دارید، آن­ها را با هم تنها نگذارید. هرقدر هم که حیوانات خانگی شما اهلی باشند، باز هم نمی­توان غریزه وحشی آن­ها را ندیده گرفت. ممکن هست که به پرنده زینتی شما حمله کرده و آن را مصدوم کنند.

پر زنی غیر اصولی

افرادی که در خانه خود از پرندگان نگهداری می­کنند، برای جلوگیری از پروازهای بلند پرنده، پرهای آن را می­چینند. پرزنی غیر اصولی جزء مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان خانگی است. زیرا پرنده در هنگام پروازهای کوتاه نمی­تواند تعادل خود را حفظ کند. در نتیجه به راحتی با اشیاء مختلف از جمله دیوار برخورد می­کند. برخوردهای شدید، باعث آسیب به کیسه­ های هوایی یا مرگ مغزی پرنده می­شوند.

در برخی از موارد نیز پر زنی موجب افسردگی شدید و دق مرگ شدن پرندگان میشود.

نارسایی قلبی پرنده

نارسایی قلبی به دلایل مختلفی رخ می­دهد. از شوکه شدن و ترسیدن پرنده گرفته تا استنشاق دود مواد مخدر، جزء مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان هستند. ماری­جوانا، خطرناک­ترین ماده مخدر برای پرندگان زینتی و خانگی است. دود این ماده نه تنها آسیب قلبی بلکه افسرگی پرنده را نیز به دنبال دارد.

بیماری پاچکو

یکی دیگر از مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان، ابتلای آن­ها به بیماری­های مختلف هست. پاچکو یک نوع التهاب کبدی است که طحال پرنده را دچار مشکل می­کند. در پرندگان هم مثل انسانها، کبد مرکز کنترل سلامتی است. با آسیب رسیدن به این عضو، زنده ماندن پرنده غیر ممکن می­شود. قسمت پیچیده این بیماری، تشخیص دادن آن است. زیرا پرنده با ابتلا به پاچکو، تا زمان مرگ هیچ علائمی از خود نشان نمی­دهد.

پیشگیری از مرگ ناگهانی پرندگان

پیشگیری از مرگ ناگهانی پرندگان خانگی

پس از آشنایی با مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان، باید راه­های پیشگیری را بررسی کنیم. در زمان خریدن پرنده جدید، آن را به دامپزشکی ببرید. بعضی پرندگان، بیماری­های ویروسی دارند که ما قادر به تشخیص آن­ها نیستیم. در صورتی که پرنده به بیماری مبتلا باشد، در مدت کوتاهی سایر پرندگان را هم بیمار و تلف می­کند.

توصیه می­کنیم تمام پرنده ­های جدید را به مدت 1 ماه در قرنطینه نگهداری کنید. همینطور از آن­ها در زمان ­های تعیین شده و به صورت دوره ای چکاپ بگیرد. چگاپ گیری پرندگان معمولا از طریق بررسی فضله آنها انجام میشود.

نتیجه گیری

اشتنشاق انواع دودهای ضعیف یا شدید، جویدن اشیاء مسموم کننده و کشنده یا آسیب­های فیزیکی و خوردن غذاهای آلوده به کپک و یا آشامیدن آب آلوده همگی جزء دلایل مرگ ناگهانی پرندگان هستند. زمانیکه پرنده شما به صورت ناگهانی تلف شده تمامی جوانب آن باید بررسی شوند تا بتوان به علت دقیق مرگ پرنده پی برد. در این مقاله سعی شد تا شما را با مهمترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان آشنا کنیم. بیشتر پرورش دهندگان و صاحبان پرندگان زینتی از این موارد غافل هستند و متأسفانه با مرگ ناگهانی پرندگان خود مواجه میشوند.

دسته‌بندی بیماری های پرندگان و طیور
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

129 پاسخ به “آشنایی با مهم­ترین دلایل مرگ ناگهانی پرندگان”

  1. واقعا مرگ حیوانات خانگی خیلی سخته .قضیه پولش نیست من یه جفت مرغ عشق داشتم به دوتاشون ۲۱۰ هزار توامن داده بودم امروز صبح از خوب بیدار شدم دیدم یکیشون مرده خیلی ناراحت شدم ،خودمو گم کردم نه تنها خودم ناراحت نشدم بلکه اعضا ی خانواده ام هم ناراحت شد اون مرغ عشق اهلی بود همیشه باهم بازی میکردیم ولی متاسفانه …😔😔🥺

  2. سلام من دیشب وقتی بابام داشت میومد خونه با خود یک مرغ عشق اورد که فکر کنم فرار کرده بود خیلی گرسنش بود بهش اب و دونه دادم و تو قفس نگهش داشتم کنار طوطی البته قفس های جدا بعد حتی دمای خونه بالای ۳۰ درجه بود اما نمیدونم امروز که بیدار در رخت خواب بودم داشتم نگاش میکردم که روی تابش بود که یک هو افتاد پشت و رو شد منم دست و پامو گم کردم و گرفتمش داشت نفس نفس میزد و بعد مرد تو دستم😓 البته شبش یکم بی حال بود همس میخوابید بعد میخواستم بدونم اتفاقی برای طوطیم که نمی افته اگر مریض بوده باشه خیلی نگرانم و طوطیم عروس هلندی میخواستم علت را بدونم هم اینکه اتفاقی برای طوطیم نمی افته یا نه؟ خیلی نگرانم ممنون میشم پاسخ بدید

  3. سلام خسته نباشید من جوجه عروس هلندی داشتم یه هفته بود خریده بودمش ۶ ماهش بود دیشب رفت زیر لباس شویی درش اوردم صبح دیدم نفس میکشه ولی چشماش باز نمیشد و بی اشتهایی داشت خیلی خیلی خیلی بی حال بود یه لحظه رفتم بعد اومدم دیدم افتاده تو قفس مرده علتش چی بوده 😭😭😭😭😭😭😭

  4. 😭😭😭😭😭😭😭😓خیلی سخت دقیقن همین لحضه داشتم این متنو میخوندم پرندم داشت جون میداد فک میکردم داره تخم میزاره 😭😭😭😭😭😭 ترو خدا پرندتون حدقل ماهی یکبار ببرید دامپزشکی من اشتباه کردم 😭😭😭😭

  5. منم دیروز سهره ی شش شالم مرد صبح بلند شدم دیدم افتاده کف قفس و مرده هم اب داشت هم دونه داشت هم اینکه چربی دور شکم نداشت نژاد خوبی بود 12 ملیون پولش بود کاملا بی دلیل مرد هیچیش نبود سر حال تر از همیشه هم بود ولی بعضیا میگن پرنده اگر چشم بخورید به خودش میگیره و میمیره مخصوصا اول ماه ها باید صدقه میدادم

  6. سلام بنده سه تا مرغ عشق داشتم .بهشون تخم مرغ اپ پز دادم با زرده بعد از بیستدقیقه همه مردن . به نظر شما دلیلش چی بوده

  7. سلام من فنچ سفید دارم ، دو روز پیش به پتوس و خاکش نوک زد . امروز انگار سرگیجه داره و سرش رو آروم به سمت راست میچرخونه .
    و اینکه پریدن و پرواز کردن یکم براش مشکل شده .
    ممنون میشم بگید باید چیکار کنم براش

  8. چندتا عروس های من اسهال گرفتن، مدفوع شون کم رنگ شده، شل شده، بو گرفته مدفوع شون، باید چکار کنم

  9. سلام من یک عروس هلندی دارم چند روز بود دائم میخوابید امروز خیلی بیحال شده و ادرارش هم سیاه رنگ شده باید چیکار کنم

    1. دوستان این موضوع را جدی بگیرید حتما پیش چنتا دامپزشک ببرید . عروس من این طوری شد بعد مرد

  10. سلام
    من یه جوجه مرغ عشق تقریبا دو ماهه دارم دستم میگرفتم و نوازش میکردم ولی اخیرا خیلی مدت طولانی گرفتم دستم و خیلی خوشش نمی اومد و سر صدا می‌کرد و میخواس بره و من ولش نکردم یهو متوجه شدم کله اش افتاد و انداختم زمین دیدم کله اش افتاد و مرده و هی تکونش دادم بعد یهو بعد حالت مردنی و شل بودن کله اش پاشد و بال هاشو با فاصله نگه داشت و من آب ریختم روش و زنده شد دوباره..آیا مرغ عشق خودشو به مردن میزنه؟؟یا سکته کرده مثلا؟

  11. سلام جوجه مینا من یک ماه است امروز بابام بهش 10 تا دانه گندم داد بعد الان همش یک جا وایستاده و چشماش بسته است و راه نمیره برای چی انجوری شده؟

  12. سلام من یک جفت فنچ داشتم که خداروشکر خوب بودند.خوب غذا میخوردن میخوندن و…
    امروز هم خوب بودند تا شب رفتیم از خونه بیرون و کسی نبود خونه وقتی برگشتیم دیدم فنچ ماده افتاده روی زمین و از توی دهنش خون اومده و مرده دلیلش چی میتونه باشه؟؟

  13. سلام ما دو تا بلبل خرما داریم که تا به الان 5 بار تخم گذاشتند و جوجه ها در روز پنجم یک دفعه می میرند . بهمون گفتند که بر اثر عفونتی که از والدین بهشون منتقل میشه ، می میرند و انتی بیوتیک بهمون دادند. جوجه ها تا دیروز حالشون خوب بود ، از دیشب به نوبت همه مردند . دلیلش چی می تونه باشه ؟ خیلی ممنون

  14. سلام من مرغ عشق داشتم امروز پاشدم دیدم افتاده زمین مرده اخیرا هم توی فضلش دونه ارزن پیدا کردیم ولی پرنده بازیگوشی بود خیلی مراقبت میکردم ازش😭چرا اینجور شده؟

    1. سلام ارزن توی فضله نشانه بیماری گوارشی و عفونته
      ممکنه غذایی که بهش دادین کهنه بوده ارزنش یا اینکه فضله خواری کرده

  15. سلام. ی جوجه مینا خریدم پریشب خیلی کوچیک بود. نمیدونم چندروزش بود. ولی فک نمیکنم ده پونزده روزه بیشتر بوده باشه. هنوز دونه پارس رو خمیر میکردیم مینداختیم ته حلقش بعد قورت میداد. یا با سرنگ میریختیم دهنش. نیم ساعت پیش یهو مرد. دمای خونه هم احتمالا بالای سی درجه ست. علتش چی میتونه باششه؟ لطفا راهنمایی کنید. چون میخوام یکی دیگه بخرم. البته سه سال پیش یکی گرفتم 20روزه بود بزرگش کردیم فرار کرد. حالا دنبال یکی دیگم.

    1. سلام هر غذایی نباید به این پرنده داد به مقدار آهن موجود در غذا حساسه . فضلش چه رنگی بود ؟
      برای بعدی غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان تهیه کنید
      لطفا قبل از تهیه ی پرنده تمام نکات مهم در مورد نگهداریش رو مطالعه کنید
      مقاله زیر رو بخونید
      پرورش مرغ مینا

  16. سلام
    مرغ مینا ما تا دیشب خوب بود
    حدود دو ماه بوده
    امروز صبح مرده
    هیچ اتفاق خاصی هم نیفتاده
    دیشب فقط ی مقدار به موهامون تافت زدیم
    امکان داره به این دلیل باشه
    تا ساعت ۱ شب خوب بوده ساعت ۷ دیدم مرده
    غذا پیلوت خیس شده می‌دادیم

    1. سلام دلایل زیادی میتونه داشته باشه غذای بد سرمای محیط و بوی تافت
      باید براش غذای مخصوص مرغ مینا تهیه میکردین . دمای محیط هم نباید زیر 25 درجه سانتیگراد باشه

  17. سلام وقت بخیر تعدادی مرغ عشق دارم و داخل یه اتاق خالی ازشون نگهداری میکنم خیلی بهشون میرسم ولی دو روزه که ۵ تا از مرغ عشقام مردن روزی دو سه تا میمیرن دلیلش چی میتونه باشه اتاق داخل حیاط و گربه هم هست ولی اصلا نمیتونه داخل اتاق بشه خیلی مراقبم اما دلیل اینکه مرغ عشقام میمیرن رو نمیدونم همه خوبن ولی یهو میبینم مردن حتی یکیشون خشک شده بود گردنش برگشته بود

    1. سلام ممکنه ترسیده باشن یا دمای محیط پایین اومده دلایل زیادی میتونه داشته باشه

  18. سلام وقتتون بخیر.ما دوسال یه مرغ مینا داشتیم از وقتی جوجه بود بزرگ شد پیشمون.دیروز و دیشب حالش خوب خوب بودو حرف می زد.غذا و آب هم داشت.امروز صبح مرده بود…فقط تو چند هفته اخیر گاهی از روی چوبش تو قفس می افتاد و تعادلش بهم می خورد تا بیاد بالا…علت تلف شدنش چی می تونه باشه؟!

    1. سلام چه غذایی بهش میدادین ؟ وقتی از رو چوب افتاد و تعادل نداشت باید درمانش میکردین

  19. سلام ما دو ساله یه پرنده(مرغ عشق) داشتیم بعد دو سال بچه دار شد بعد بزرگ شد از لانه اومد بیرون بعد هی پدرش میزدتش و ارتباط خوبی نداشت ما هم بچه رو گذاشتیم تو یه قفس دیگه کنار قفس پدر و مادرش امروز صبح اومدیم دیدیم مرده علتش چیه؟
    حدودا هم یه ماه بود به دنیا اومده بود

  20. سلام من چند روز پیش بابام یک {اگه اشتباه نکنم مرغ ماهی خواره} را از دست کلاغ ها نحات داد چند روزی خوب بود ولی غذا میذاشتی جلوش نمیخورد واسه همین با بابام میذاشتیم تو دهنش و اب هم همینطور ولی یه روز خیای خوابید منم ترسیدم اروم صداش کردم بیدار شد و امروز بعد خواب یهو شل شد و افتاد زنده بود ولی بعد چند دقیقه بیهوش شد و فکر کنم مرده {تو فقس بود} میخوام بدونم چرا مرد

  21. من یک روز هست که ۳ تا جوجه بلدرچین گرفتم
    ولییکیشون که هم دیشب حالش خوب بود و هم امروز ولی یهو هی کم کم بی اشتها و بیحال شد
    الانم بیهوشه و دست و پاشو تکون نمیده و اصلا نمیتونه روی پای خودش وایسه و چشاشو بسته ولی نفس میکشه و دهنش رو هر چند وقت یکبار باز میکنه
    حتی آب هم که میدیم میخوره
    نمیدونم چش شده لطفا جواب بدید

    1. دمای محیط پایینه ؟ باید برای جوجه های یک یا دو هفته دما بالای 30 درجه سانتیگراد باشه
      براشون مولتی ویتامین تهیه کنید از داروخانه دامپزشکی

  22. عروس هلندی من نه پرواز میکنه نه راه میره نه صدایی در میاره فقط میره یک گوشه رو زمین میخوابه الان بیشتر از ۲۴ خوابیده فقط چشماشو باز میکنه هیچ کاری نمیکنه لنگ لنگ هم راه میره یکدفعه اینجوری شده چیکار کنیم

  23. سلام خوبین من مرغ عشق دارم نره براش جفت ماده گرفتم یه مدت بود خوبو بود یهو مردش ودوباره یه جفت دیگه گرفتم براش اونم امروز مرو از نظر رسیدگی هم میرسیم ابی که براشون میزاریم اب تصفیست وداخل اب مولتی ویلتامین میریزیم هفته ایی یه بار براش تخم مرغ سفیدشو ابپز کرده بهشون میدادیم
    ولز فقط ماده میمیره علت چیه

    1. سلام به احتمال زیاد پرنده جدیدی که میخرید بیماری داره یا از استرس جا به جایی میمیره
      وقتی پرنده جدید رو میگیرید با مرغ عشق نر توی یه قفس قرار میدین ؟

  24. سلام وقت بخیر .امروز طوشلطی برزیلی ماده من خیلی ناگهانی مرد دامپزشک گفت سکته کرده😔من خیلی تو رسیدگی بهشون حساس بودم واقعا برام سخت بود . الان طوطی نر حالت عادی دارع من میترسم از نبود ماده بمیره… تا چندوقت فرصت دارم براش جفت بگیرم؟ اگه تنها بمونه ممکنه بمیره؟ میشه راهنمایی کنید منو

  25. سلام خسته نباشید، بنده یه شاه طوطی 4 ساله دارم، هر دو هفته یه بار تقریبا وقتی داره چرت میزنه از نوکش یه قطره آب میاد،سرلاکی خودم بزرگش کردم، از اول تا همین الان در روز یکی دوبار حالتی میشه شبیه گرفتگی عضلات ولی خیلی خفیف، انگار یه چیزی توی بدنش منقبض بشه، امروز یه دفه اون گرفتگی شدید شد، شروع کرد چشاشو بستن انگار بیحال بشه و پای راستش شل شد و نمیتونست رو دست من درست واسته، همه اینا حدود 2 دقیقه شد، من فک کردم سکته قلبی کرده و شروع کردم به ماساژ آروم قفسه سینش و بعدش حالش خوب شد، ممنون میشم اگه راهنماییم کنید و بگید مشکلش چی میتونه باشه

    1. سلام
      ممکنه از تغذیش باشه
      سکته کته سیخ میشه یه لحظه
      بهتره ببری دامپزشک حیوانات خانگی
      ممکنه نیاز به تصویر برداری داشته باشه

  26. ببخشید من در خانه اسفند دود کرده بودم بعدش یه پرنده هام که مرغ عشق بود مرد فرداش هم یکی دیگه مرد آیا از دود اسفند بوده

    1. سلام، خب مشخصه کمبود مواد معدنی داره برای پرنده ات حتما مکمل مولتی ویتامین و سنگ معدنی تهیه کن. کف دریا یا بلوک خاک رس هم خوبه براشون.

  27. سلام من یک طوطی برزیلی دارم تقریباً ۶ ماه پیش یک جفت برایش گرفتیم تقریبا اواخر پاییز شروع کرد به تخم گذاری اوایل متاسفانه روی تخت نمی نشست ۵ تخم که گذاشت روی تخم نشست اما تخم ها جوجه نشدند بعد از دوهفته دوباره تخم گذاشت یعنی تا حالا ۹ تخم گذاشته بی هدف ،، سؤال بنده اینه که باید چه کنم که درست روی تخم بنشیند تا جوجه شود و از اون مهم تر اینکه دو ، سه روز که بی حاله
    نمی دونم چکار کنم احساس میکنم از بس تخم گذاشته ضعیف شده لطفاً راهنمایی کنید خیلی نگران هستم از جفت جدا کردیم امروز ممنون و سپاس

    1. سلام، فعلا لونه رو بردارید تخمگذاری پشت سر هم باعث ضعف ماده میشه. مکمل مولتی ویتامین و مینرال هم برای ماده تهیه کنید. ماده شما غریزه ضعیفی داره یا اینکه میترسه استرس داره و رو تخم ها نمی خوابه.
      ایا تخم ها نطفه داشتن؟

  28. سلام، من یه بلبل دارم چند وقته انتهای نوک و دور چشماش متورم شده یموقعهایی هم انگار خارش یا سوزش داره این قسمتایی که متورم شده، چون میماله به چوبی ـ از سوراخای بینیش که رو نوکش هستن هم ترشحاتی داره و موقع نفس کشیدن هم نوکش رو باز وبسته میکنه ولی اکثرا جنب و جوشش رو داره اشتهاش هم خوبه اونجور نیست که بی حال باشه، یموقعهایی فقط کز میکنه ـ اینم بگم یه مدت در معرض دود سیگار بود

    1. سلام، از دود سیگار نیست عفونت تنفسی داره. براش آنتی بیوتیک طیور بخر . بعنوان درمان خانگی هم تا 5 روز عرق آویشن بهش بده.

      1. مرسی جواب دادید داداش ـ جسارتا شما چه آنتی بیوتیکی بنظرتون بگیرم خوبه، حقیقت نمیرسم ببرمش دامپزشکی

  29. سلام
    وقتی جوجه مرغ عشقم رو توی دستم گرفته بودم که ناخن هاش رو بگیرم یهویی چشماش بسته شد و مرد….
    چرا؟

    1. سلام، مگه ناخن پای جوجه رو هم میگیرن واقعا که. احتمالا از بس ترس و استرس داشته مرده یا که خیلی گرسنه مونده.

  30. سلام وقتتون بخیر. من یک جفت مرغ عشق دارم ماده چند روزی هست دمش نبض داره و با نوکش صدای تق تق درمیاره علائم یبوست رو داره چیکار کنم که خوب بشه واقعا نگرانشم😢

    1. سلام، یکی دو قطره روغن زیتون تو دهانش بچکونید یا بزنید به انگشت خود به خوردش بدهید. مخرج پرنده رو هم با روغن زیتون کمی ماساژ بدید خوب میشه.

  31. سلام صبح بخیر دخترم یه عروس هلندی ماده داشت که خیلی سر حال بود نصفه شب تو قفسش پر زد تقریبا این کارو زیاد میکرد صبح دیدیم که مرده علتش چی میتونه باشه

    1. سلام، نمیدونم باید لاشه رو بررسی کرد. ولی بیشتر این نوع مرگ ها به خاطر شرایط بد نگهداری و تغذیه می باشد. بارها پیش اومده که پرنده بیمار بوده سرما خورده ولی خوددرمانی شده که این نوع موارد باعث ضعفشون میشه و در برابر عوامل بیماری زا به شدت آسیب پذیر میشن.

  32. سلام شبتون به خیر باشه
    من یه جفت عروس هلندی دارم همین الان خیلی ناگهانی یکیشون افتاده و مرده من همه چی رو چک کردم اصلا هیچ علامت یا نشونه یا اتفاقی ت این مدت نیوفتاده ک باعث این موضوع بشه میشه لطفا راهنمییم کنید نمیدونم الان برای اون یکی چی کار کنم

    1. سلام، دلایل مرگ ناگهانی رو گفتم تو این مقاله. الان کار خاصی نمیشه کرد احتمالا اونیکه زنده است یه مدت افسرده خواهد شد به خاطر جفتش. باید حواستون خیلی بهش باشه.

      1. سلام خیلی ممنون بابت کمکتون درسته یه مدت هست که انگار افسرده است و بر خلاف رمانی که جفتش بود اواز میخونه میشع بفرمایید چه مراقبت عایی باید کرد از اونی که زنده مونده ایاباید تغذیه ی خاصی داشته باشه یا محل نگه داری عوض بشع؟

        1. خواهش میکنم. این افسردگی طبیعیه چون اینا به جفتشون خیلی وابسته میشن. جاشو عوض نکنید تا درگیر استرس بیشتری نشه اما باید سرگرمش کنید با اسباب بازی، آینه، نوازشش کنید باهاش بیشتر وقت بگذرونید. اگر مقدور باشه بعد یه مدت جفت براش بگیرید. دارو برای رفع افسردگیش هست ولی اصلا پیشنهاد نمیکنم. یه نگاه به مطلب زیر هم بندازید:
          درمان افسردگی عروس هلندی

  33. سلام
    من یه عروس هلندی ماده ۲ ساله داشتم که امروز مرد …
    هیچ طوریش نبود صبح امروز یهویی قش کرد و مرد
    یک هفته پیش اسهال داشت که بعدش حالش خوب شد و مثل روز اولش بود .
    دیروز هم خونه نبودم ولی تو قفسش هم اب بود هم دونه تازه صبح هم بهش دونه و نون دادم . پس علت مرگش گرسنگی نمیتونه باشه .
    حالش خوبه خوب بود .
    واقعا نمیدونم که چرا عروس هلندیم مرده لطفا اگر میدونید علت مرگشو منو راهنمایی کنید .

    1. سلام، پرنده هایی که در اسارت زندگی میکنند درگیر بیماری های زیادی میشن که شایع ترین اونا عارضه های کلیوی و کبدی است. پرنده شما هم یا مشکل کبدی داشته یا سکته کرده یا به بیماری پاچکو مبتلا بوده که بدون علائم باعث مرگ ناگهانی میشه.

  34. سلام اگر پرند با سم مسموم شه چی کنیم؟امروز ما سرویس بهداشتی رو سم زده بودیم بعد چند ساعت بعد میبینم پرندم رفته داخل سرویس بهداشتی همام هم کرده بود یوقت اگر داخل اون اب سم رفته باشه من باید چی کنم🥺پرندم بلبل هست الان یک سالیش هست الان که دارم این رو مینویسم همومش زورکی کردم الان رفته بغل بخاری نشسته یکم حس میکنم نفس نفس میزنه…بی حال نیست،کم نمی دونم اخه مثلا میاد یه تیکه نون بهش میدیم بعد نیم ساعت بعد باز گشنش میشه نمیدونم طبیعیه یا نه،اسحال هم نداره.کمکم کنید اگر جواب من رو بدید ممنون میشم

    1. سلام، اگر دچار مسمومیت شیمیایی شده باشه هیچ درمان و پادزهری براش وجود ندارد، ولی اگه حالش خوبه جای نگرانی نیست سعی کنید محیط گرم براش فراهم کنید بعد از حموم کردن نباید در معرض باد قرار بگیرند.

      1. ممنونم که پاسخ من رو دادید حالش الان خوبه و همون موقع که حمام کرده بود من گزاشتم پیشبخاری فعلا که مشکلی نداره ولی باید براش یه اسفند دود کنیم😆اخه دیشم نردیک بود له بشه کمر مانم رفت روش ولی له نشد خدار شکر حالش هم امروز خوب هست😇

        1. خواهش میکنم، فقط دود اسپند رو به سمت عروس هلندی نگیرید که خیلی میترسه.

  35. سلام وقتتون بخیر
    من ی مرغ مینا داشتم ۲ سالش بود.
    امروز کمی پر زد و یهو افتاد تو قفسش.
    امروز خیلی انرژی داشت دلیل مرگ ناگهانیش چی میتونه باشه؟

    1. سلام، مقاله رو مطالعه کنید.
      یه خورده باید جزئیات کامل تری بگویید الان واقعا من از کجا بدانم دلیل مرگ ناگهانی پرنده شما چی بوده.

  36. سلام من یک عروس هلندی ماده داشتم صبح توی لونه مرده بود شب قبلش یکی از چشماش بسته بود و باز نمیشد
    علتش چی بوده؟
    برای اینکه عروس های دیگه مریض نشن چکار کنم؟

    1. سلام، لاشه باید بررسی بشه این اواخر چه علائمی داشت؟
      برای جلوگیری از بیماری بقیه عروس هلندی هاتون باید هر روز قفس رو تمیز کنید دون و آب رو تعویض کنید فضله اصلا نباید داخل دونخوری باشه. ظرف آب و دون رو حتما از قبل با آب داغ بشویید. پرنده ای که علائم بیماری داره رو قرنطینه کنید. هوای محیط نگهداری شون رو به یک اندازه و معمولی نگه دارید. مکمل هم هفته ای یکبار بهشون بدهید تا سیستم ایمنی قوی داشته باشند.
      پرنده جدید رو حتما یه ماه قرنطینه کنید بعد کنار قبلیا بگذارید.

  37. سلام وقت بخیر. من دیروز مرغ مینام رو بردم دامپزشک. گفتن پاش قارچ داره و پماد دادن. گفتن چوبش رو سریعا عوض کن. براش یک چوب خوب گرفتم ولی از چوبه میترسه و همینجور کف قفسه. من چیکار باید بکنم؟

    1. سلام، نگران نباشید اولش کمی مضطرب خواهد بود ولی بعدش عادی میشه براش. چوبش بوی خاصی که نداره؟

      1. نه بوی خاصی نداره. چوب طبیعی ولی بلند تر از قبلیشه. دیشب از ترسم که نکنه میترسه و شب هم هست یهو طوریش بشه. یعنی چوب رو دوباره وصل کنم؟ مشکلی پیش نمیاد؟

        1. چوب با قطره 1.5 سانت براش خوبه بلند بودن زیاد مسئله نیست در همان جای قبلی نصب کنید. اگه با این یکی جور نشد برای پرنده تون حتما چوب زیر پا بگذارید.

  38. سلام وقتتون بخیر ببخشید یه جفت مرغ عشق داشتم که یک جوجه یک ماهه داشتند امروز ماده بی دلیل و بدون هیچ علامتی توی لونه مرده بود وقتی شکمش رو پاره کردم جگرش تکه تکه شده بود دلیلش چیه میشه همون بیماری پاچکو بوده باشه ؟ و آیا نر و جوجه هم تحت تاثیر این بیماری هستند یا نه اگه ممکنه راهنماییم کنید .. ممنون

    1. سلام، این بیماری باعث خونریزی کبد میشه ولی در مورد تیکه تیکه شدنش نمیدونم. در ضمن اگه بیماری پاچکو باشه به اون یکی ها هم سرایت میکنه. بهتره پرنده هاتون رو به دامپزشک نشون دهید تا نمونه ازشون بگیرن.

  39. سلام
    مرغ های من پاچکو گرفتند الان ۷ تاشون تلف شده بعد از بروز علائم تا یه روز بیشتر میمیرند الا داره بیشتر میشه چکار کنم؟؟!

    1. سلام، تا جایی که من میدونم این بیماره درمان موثری نداره ولی شما با یک دامپزشک هم مشورت کنید.

  40. من یک عروس هلندی دارم بی حاله و چشماش را می‌بنده خسته است و یک هفته است که اینجوری است
    دیگه حرف نمی‌زنه و خیلی پرواز نمی‌کنه بعضی وقت ها عطسه می‌کنه
    چیکار کنم لطفا کمکم کنید

    1. سلام، اگر آبریزش داره، میلرزه، پرهاشو پف میکنه زیاد میخوابه یعنی اینکه سرما خورده. چرا تا حالا نبردیش دامپزشک ؟!

    1. سلام
      اگه همینوجوری تو نت دنبال درمانشون باشی حتما اونا هم میمیرن
      سریع ببر دامپزشک حیوانات خانگی ببینه چشون شده
      با قفس باید ببری که فضله و … رو ببینه

  41. سلام.بنده یه‌جفت‌مرغ‌‌عشق‌داشتم‌تازه‌۶روزه‌تخم‌کرده‌بودن‌امروزدروضیعت خوبی بودندولی‌یهو
    نره‌افتادکف‌قفس‌مرد‌توروخداراهنمایی‌کنید
    تکلیف‌تخمها‌چیمیشه‌..ما ده‌هم‌میمیره

    1. سلام
      در تغذیه ماده دقت کن
      ممکنه تخم ها این سری جوجه نشن بستگی به ماده داره ، بیشتر به ماده سر بزن و محیطش رو گرم و مرطوب نگهدار حتما

  42. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم چندتا بچه ب دنیا اوردن ی مدت از بزرگ شدنشون میگذره یه روز یکی از بچه ها پرواز کرد متاسفانه ب دیوار برخورد کرد و مرد …..میخواستم بپرسم به سرش ضربه خورده که فورا مرد؟

  43. سلام وقتتون بخیرمن یه عروس داشتم۴ماهه بودامروزبدون هیچ چیزی ازروچوبش افتادپایین اوردمیش بیرون پاهاش فلج شده بودبعدچنددقیقه مرد

    1. سلام
      قابل بررسی نیست باید علائم قبلیش بررسی بشه
      اگه هیچ علائمی نداشته باشه ممکنه ترسیده باشه و سکته کرده باشه

  44. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم تاالان۴ تا بچه سالم به دنیا آورده اما وقتی بزرگ میشن و وقت جداییشون میرسه جداشون که میکنیم با اینکه آب و غذا دارن وهمیشه چک میشه و همه شرایط براشون خوبه باز میمیرن نمیمونن چرا کسی راه حلی داره بزرگ میشن اما بعد چند روز میمیرن

  45. سلام ،الان دوهفته میشه مرغ عشقهام از تخم در اومدن ،ولی مرغ عشق نر ،بعد یکی دو روز مریضی امروز مرد تکلیف ،مرغ عشق ماده چی میشه؟ممنون

    1. سلام، مرغ عشق ماده به تنهایی جوجه ها رو بزرگ میکنه ولی خیلی باید به تغذیه اش برسید. تخم مرغ آب پز، گندم خیس خورده و هویچ هر روز بهش بدهید. اگه دچار افسردگی شد و جوجه ها رو ول کرد باید با سرلاک به جوجه ها غذا بدهید. پست زیر را مطالعه کنید.
      تهیه سرلاک برای جوجه

  46. سلام
    من یه گنجشگ پیدا کرده بودم و این خیلی کوچولو بود الان چهارماه بود که پیش ما بود از نظر جثه بزرگ شده بود اما پر جدید در نیورده بود و چون تو زمان خیلی کوچولوییش اومد پیش ما حتی پرواز هم نمیتونست بکنه برای همین ماعم نفرستادیم بره اما تو این چهارماه هیچ مشکلی نداشت تو خونه ازاد بود که پرواز تمرین کنه ولی خودش انگار تمایل نداشت امروز صبح مرده و شرایطش با قبل اصلا عوض نشده دسشویی هم میکرد حتی برای اینکه سردش نشه رو قفسش حوله کشیده بودیم و تو یه ظرف پنبه ای میخوابید (البته اولین شبش بود ) علت مرگش چی میتونه باشه ؟ به خاطر پنبه بوده ؟؟

    1. سلام، فک نمیکنم به خاطر پنبه باشه. گنجشک ها معمولا نسبت به سر و صداهای بلند خیلی حساس هستند و دچار ترس و استرس و مرگ ناگهانی میشن. پرنده شما هم چون وحشی بوده احتمالا به خاطر استرس تلف شده. تغذیه اش چطور بود؟

  47. سلام من یه عروس هلندی داشتم که سه ماهش بود و دونه ارزن و تخم کتان و تخم افتابگردونو… میخورد ولی امروز یکم بیحال بود و ظهر یهو بدنش لرز پیدا کرد و عطسه میکرد و از نوکش یکم ترشحات تف میکرد بیرون و منتظر بودم عصر ببرمش پیش دامپزشک ولی دووم نیورد و مرد😞فک میکنم امروز زیاد آب و غذا هم نخورد به نظرتون علتش چی بوده:(
    من یه عروس هلندی دیگه هم دارم که دوسالشه حالش خوبه نیازه ببرمش پیش دامپزشک اون مریض نمیشه؟

    1. سلام، ممکنه بیماری ویروسی گرفته باشه که اینقد سریع مرده. بله اون یکی رو حتما ببرش دامپزشک تا چکاپ بشه.

  48. سلام من ب مدت چهار سال ی مرغ مینا داشتم یکی دور روز کسل بود و متاسفانه ی روز صب ک بیدار شدم مرده بود فک میکنید علت چی می تونه باشه

    1. سلام، وقتیکه علائم بیماری دارند نباید اونا رو نادیده بگیرید. بیشتر مرغ میناهای اهلی به خاطر تغذیه نادرست و حساسیتی که به آهن دارند درگیر مشکلات کبدی و کلیوی میشن. پرنده شما هم ممکنه همین مشکل رو داشته باشه. ولی در کل تا لاشه بررسی نشه دقیق نمیشه دلیل مرگشون رو پیدا کرد.

  49. سلام خدا قوت
    پرنده ی من ( کوتوله برزیلی ) بعضی موقع ها دچار اسحال میشه ( مدفوع اب خالی )دستشویی میگنه مشکلش از کجاست
    غذا هم تو این چند روز تخمه ( به تعداد خیلی کم )
    ارزن و دونه کتون شاه دونه میخوره ( که بقولی غذای مخلوط هستش که فک کنم بهتره دبگه ندم )
    میوه هم سیب و گلابی خوردند این چند روز
    متاسفانه چند بار حواسم نبوده از رو ادت گچ و اینجور چ ت پرتا خورده
    معمولا خیلی حواسم هست ولی بعضی موقع ها از زیر دستم در میره….

    1. سلام، فعلا سبزی و میوه بهش ندهید. دان اصلیش همون ارزن و کتان هست فقط باید تازه باشه و بدون کپک زدگی. برای رفع مشکل اسهالش هم استفاده از زغال فعال مخصوص پرندگان توصیه میشه.

  50. سلام،سه تا عروس هلندی داشتم و سه تا مرغ عشق،عروسام یکی سرلاکی بود دوتای دیگه ام جفت بودن،امشب تو فاصله یه ساعت همشون مردن.اول سرلاکی دیدم مرده بعد دوتا مرغ عشق،بعد از اونا تو نیم ساعت مرغ عشق دیگه مرد و دوتا عروس جون دادن.همشونم چند ساعت قبل سرحال بودن.دلیلش چیه؟

    1. سلام، باید بیشتر از نحوه نگهداری و تغذیه شون بگویید. ممکنه در اثر صدای بلند سکته کردن یا که غذای سمی خورده باشند.

  51. سلام ما یک جفت مرغ داریم که یکیشون خیلی بی حاله و اصلا روی پا نمی ایسته و جفتش هم هی میاد روش میشینه و انگار میخواد کمکش کنه . پرهای زیر بدنش هم کثیف شده

    1. سلام، منظورتون مرغ عشق هست یا مرغ و خروس؟ پرنده بیمار رو جدا کنید جزئیات بیشتری توضیح بدهید.

  52. سلام ،من ی گنجشک داشتم ک بچه بود آوردنش پیشم الان بزرگ شده بود پر ریزیش هم تقریبا تموم شده بود ،شب خوابید ،صیح پاشدیم دیدیم مرده ، طاقباز افتاده و پاهاش سیخ شده بود ،علتشم نفهمیدم ، آخه تا دیشب سرحال بود .😢😢😭😭

    1. سلام، ممکنه به خاطر استرس و ترس مرده باشه. ولی برای تشخیص دقیق لاشه رو باید بررسی کرد.

  53. سلام عروس هلندی من 47 روزش بود و بخاطر سرماخوردگی مرد اصلا غذا نمیخورد و فقط اب میخواست کو اونم بالا میاورد که صبح فک کنم خفه شد چون معلوم بود از چشماش که داشت درد میکشید😭😓

    1. سلام، برای مرگ پرنده تون متأسفم. باید بدانید که سرماخوردگی برای پرنده های زینتی کشنده است و هرچه سریعتا باید دارو و انتی بیوتیک بخورن. حتی اگه خوب بشن ممکنه بعدا تنگی نفس بگیرین.

  54. سلام روز بخیر
    بنده یک جفت مرغ عشق داشتم که تخم گداشتندوجوجه شدن بعدگذشت تقریبایک ماه یک دفعه وناگهانی فوت شدن همی چیزشون هم دقیق ومنظم بود دلیل این امر چی میتونه باشه
    مممون با کمال تشکر

      1. سلام من دو تا قناری نر و ماده داشتم که تقریبا ده روز بود که جفت انداخته بودم.دو روز پیش دیدم قناری ماده پف کرده و بی حاله.بعد چند ساعت نر هم بی حال شد.داخل لانه کنار هم می خوابیدن.امروز دیدم نر که کلا مرده ماده هم سخت نفس میکشه و افتاده کف قفس.قفسشو جدا کردم براش اب گذاشتم حیوون اب رو خورد جون داد و مرد😐چرا اینجوری شد؟جفت قناریا سالم سالم بودن

        1. سلام
          خوب با این توضیحات نمیشه دلیل بیماری رو گفت ولی به امکان زیاد یکیشون بیمار بوده که به اونیکی هم منتقل کرده
          محیط سرد هم میتونه دلیلش باشه
          وقتی پرنده ای پف میکنه و کسل میشه همون روز اول باید اقدام کنید به درمانش وگرنه اینقدر ضعیف میشه که هیچ اقدامی هم روش فایده نداره

          1. سلام دلیل مرگ پرنده های من چی میتونه باشه هر روز یک پرنده در هفده روز شس تا پرنده.بنظرتون چشم خوردن

          2. سلام، یکم جزئیات دقیق تر از نحوه نگهداری، تغذیه و علائم مرگشون بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت