روش تهیه سرلاک مخصوص جوجه ها و نحوه غذادهی به آنها

تغذیه جوجه یک روزه طوطی، کاسکو، مرغ عشق، عروس هلندی و دیگر پرنده های زینتی - جوجه کشی دات کام

طرز تهیه سرلاک مخصوص جوجه ها

تغذیه جوجه یک روزه طوطی، کاسکو، مرغ عشق، عروس هلندی و دیگر پرنده های زینتی - جوجه کشی دات کام

جوجه ­های پرندگان زینتی، جزء ضعیف­ترین موجودات جهان هستند. تا جایی که در زمان تولد، هیچ بال و پری ندارند و اگر به آن­ها توجه نشود، از بین می روند. با یادگرفتن روش تهیه سرلاک مخصوص پرندگان و آموزش غذا دادن به جوجه­ های زینتی، جان آن ها را نجات می­دهید.

سرلاک منبع غذایی فوق العاده­ ای برای جوجه­ های پرندگان است. مقادیر زیاد ویتامین در کنار پروتئین و مواد معدنی که در سرلاک وجود دارند، به رشد بهتر و سریع­تر جوجه­ ها کمک می­کنند. قیمت سرلاک اصل گران هست و بعضی فروشندگان هم سرلاک تقلبی را با اسم اورجینال می­فروشند. بنابراین تصمیم گرفتیم که در این مطلب از وبلاگ جوجه کشی دات کام، روش تهیه سرلاک مخصوص پرندگان و آموزش غذا دادن به جوجه های­ زینتی را با شما در میان بگذاریم.

چه پرندگانی سرلاک می­خورند؟

انواع طوطی سانان، کاسکو، مرغ مینا و پرندگان کوچکتری مثل بلبل و قناری، پرندگان زینتی محبوبی هستند که در منازل نگهداری می­شوند. معمولا پرنده مادر، غذا را جویده و در چینه دان خود نگه می­دارد تا جوجه را با آن، تغذیه کند. اما بعضی پرندگان مادر از انجام این کار، سرباز می­زنند. پس شما چاره ­ای ندارید جز اینکه در یک ماه اول زندگی جوجه، توجه ویژه ­ای به آن کنید. بهترین غذا برای جوجه این پرندگان، سرلاک است. اما سرلاک حیوانی سوای سرلاک انسانی است.

دستگاه جوجه کشی 126 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۲۶ تایی

نکات مهم در خریدن سرلاک مخصوص پرندگان

در ابتدا توصیه می­کنیم که سرلاک آماده و از برندهای معتبر تهیه کنید. اگر به آن­ها دسترسی ندارید، به فکر خریدن سرلاک فله ­ای هم نباشید. زیرا بیشتر آن­ها، تقلبی و دردسرساز هستند. در صورت نبودن سرلاک بسته­ بندی و معتبر، می­توانید روش تهیه سرلاک مخصوص پرندگان را که در ادامه می­ آوریم، دنبال کنید.

در خرید سرلاک آماده مراقب باشید که غذای مناسب پرنده خود را تهیه کنید. زیرا تغذیه طوطی سانان با تغذیه قناری­ و یا مرغ مینا متفاوت است. در صورتی که این تفاوت را ندیده بگیرید، باید منتظر عواقب آن هم باشید.

سرلاک مخصوص پرندگان از چه موادی تشکیل می­شود؟

در سرلاک ­هایی که به طور آماده به فروش می­رسند، انواع ویتامین، پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز جوجه­ ها وجود دارند. در روش تهیه سرلاک مخصوص پرندگان از موادی مثل ارزن، تخم کتان، آرد ذرت، ویتامین و سایر مواد مغذی استفاده می­شود.

همانطور که گفتیم، سرلاک مناسب هر نوع پرنده با سرلاکی که به پرنده دیگر می­دهیم، متفاوت است. بعضی از سرلاک­ های دست­ ساز از گندم، جو یا حتی برنج تهیه می­شوند.

روش تهیه سرلاک مخصوص پرندگان

در اینجا 2 روش برای تهیه کردن غذای جوجه­ های زینتی را عنوان می کنیم. برای انجام این کار به دستگاه آسیاب کن و الک آشپزخانه احتیاج دارید. البته می­توانید به جای آسیاب کن، از هاونگ استفاده کنید.

تهیه سرلاک مخصوص پرندگان - جوجه کشی دات کام[recent_posts num="2" offset="2"]

سرلاک مخصوص پرندگان زینتی کوچک

مواد لازم:

  • یک پیمانه گندم
  • یک پیمانه جو
  • یک چهارم پیمانه برنج
  • یک ششم پیمانه آرد ذرت

طرز تهیه:

افراد باتجربه در روش تهیه سرلاک مخصوص پرندگان و آموزش غذا دادن به جوجه ­های زینتی توصیه می­کنند که از مواد پوست گرفته شده ­ای که به طور آماده فروخته می­شوند، استفاده کنید.

بسته­ های گندم و جو پوست گرفته شده در سوپر مارکت­ها به فروش می­رسند. با این حال اگر به آن­ها دسترسی ندارید، می­توانید مواد تازه تهیه کنید. گندم و جو کامل را داخل دستگاه خردکن یک دو سه یا آسیاب کن بریزید. آسیاب کردن را تا جایی ادامه دهید که پوست از دانه جدا شود. حالا آن را داخل الک ریز بریزید تا پوست­ه از دانه­ ها جدا شوند.

دوباره دانه ­های پوست گرفته شده و برنج را داخل آسیاب کن بریزید تا به آردی لطیف تبدیل بشوند. سپس آرد ذرت را به آن اضافه کرده و حسابی مخلوط کنید. سرلاک پرنده شما آماده است. آن را در ظرف درب دار ریخته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

سرلاک مخصوص جوجه ­های زینتی طوطی سان

مواد لازم:

  • 30 گرم ارزن
  • 10 گرم تخم کتان
  • 5 گرم مغز تخمه آفتابگردان خام
  • 5 گرم پودر سفیده تخم مرغ
  • 5 گرم آرد ذرت
  • کمی مولتی ویتامین پودری

روش تهیه:

دانه­ های ارزن و تخم کتان را داخل آسیاب برقی بریزید و خورد کردن آن­ها را تا جایی ادامه بدهید که پوست از دانه جدا شود. پس از آن، دانه ­های بدون پوست را به همراه مغز تخمه آفتابگردان داخل آسیاب کن بریزید تا نرم و یک دست شود. حالا آرد ذرت و پودر سفیده تخم مرغ را به مواد اضافه کنید.[recent_posts num="2" cat="" order="asc" orderby="rand"]

تذکر! پودر سفیده تخم مرغ را می­توانید از قنادی یا فروشگاه ­های مخصوص لوازم شیرینی­ پزی تهیه کنید.

ما در روش تهیه سرلاک مخصوص پرندگان توصیه می­کنیم که آن را در مقدار کم تهیه کنید. به این ترتیب، پرنده­ ها همیشه می­توانند غذای تازه بخورند. با این حال اگر وقت کافی برای این کار را ندارید، به نسبت های گفته شده توجه کنید. با استفاده از این نسبت­ها، می­توانید حجم مواد اولیه را افزایش دهید.

تا کی به جوجه ها سرلاک بدهیم؟

جوجه ها در ماه اول به محیط گرم و تغذیه خاص نیاز دارند. برای گرم کردن جوجه ها بهترین وسیله لامپ مادر مصنوعی برقی است. تغذیه همه جوجه ­ها در ماه اول تولد، باید فقط غذای مادر یا سرلاک باشد. از ماه دوم، نسبت سرلاک را کم کرده و دانه های نرم و جوانه ها را وارد وعده­ های غذایی کنید. از ماه 4 به بعد، کاملا سرلاک را حذف کرده و بگذارید پرنده با خوردن دانه ­ها، خود را سیر کند.

جایگزینی برای سرلاک پرندگان وجود دارد؟

بعضی از پرورش دهندگان مبتدی که تجربه نگهداری از پرنده زینتی را ندارند، به اشتباه از سرلاک مخصوص کودکان برای تغذیه جوجه استفاده می­کنند. ولی سرلاک کودک دارای لاکتوز است. پرندگان توانایی هضم این ماده غذایی را ندارند. سرلاک مخصوص پرنده زینتی سوای سرلاک انسانی است. به نظر شما چه اتفاقی می­افتد؟

در اکثر موارد، جوجه ­ها تلف می­شوند. در بهترین حالت، بیماری گریبان آن­ها را گرفته و شما هم به دردسر می­افتید.

اگر سرلاک بدون لاکتوز پیدا نکردید، گزینه ­ای را بخرید که کمترین درصد لاکتوز را داشته باشد. به این ترتیب، جوجه­ ها آسیب کمتری می­بینند. امکان دارد که آرد ذرت در همه جا در دسترس نباشد. به جای آن می­توانید بیسکوئیت مادر را پودر کرده و به سایر مواد سرلاک اضافه کنید. البته استفاده از بیسکوئیت مادر را تضمین نمی­کنیم. زیرا ممکن هست که بعضی جوجه­ ها به آن، واکنش منفی نشان دهند.

آموزش غذا دادن به جوجه ­های زینتی

شیوه نگهداری از پرنده های زینتی با توجه به نوع پرنده متفاوت خواهد بود. بعنوان مثال پرورش کاسکو با پرورش مرغ مینا تفاوت های زیادی در زمینه تغذیه و نگه داری و مراقبت دارد. آموزش غذا دادن به جوجه ­های زینتی طوطی سان مثل کاسکو، عروس هلندی و غیره، همگی شبیه هم است. با توجه به تفاوت آناتومی بدن پرندگان کوچکتر، تغذیه کردن سهره، بلدرچین و غیره با طوطی سانان فرق دارد.

نکته بسیار مهم در زمان سرلاک دادن به جوجه ها مدت زمان بین هر وعده غذایی می باشد. جوجه ها در هفته اول در طول روز معمولا هر 2 و حداکثر هر 3 ساعت یکبار باید غذا بخورند. در غیر اینصورت تلف خواهند شد. آنها شب هنگام تا طلوع آفتاب نیازی به غذا خوردن ندارند.

توجه: هرگز به جوجه سرلاک سرد ندهید. سرلاک باید ولرم باشد.

در زمان غذا دادن به جوجه ها باید به چینه دان آنها دقت کنید. اگر چینه دان بیش از حد پر شود مشکلات زیادی برای جوجه ها ایجاد خواهد شد. همچنین در زمان تغذیه جوجه ها باید بهداشت را رعایت کنید و تمامی وسایل مورد استفاده را به طور کامل تمیز نمایید.

غذای جوجه های زینتی - جوجه کشی دات کام

آموزش غذا دادن به جوجه­ های زینتی طوطی سان:

چطور به جوجه ها سرلاک بدهیم؟

مقدار کمی از سرلاکی که تهیه کردید را داخل ظرف ریخته و با آب جوشیده شده ولرم، مخلوط کنید. مراقب باشید که مقدار آب و سرلاک با هم متناسب باشند. غذای پرنده نه خیلی سفت باید باشد و نه آبکی. سپس با استفاده از سرنگ سرلاک را در حلق جوجه بریزید. در حین انجام این کار مواظب چینه دان جوجه باشید.

برای اینکه آموزش غذا دادن به جوجه ­های زینتی دست­تان بیاید، از یک فرد با تجربه کمک بگیرید. زیرا غذا دادن به جوجه­ هایی که هنوز توانایی باز نگه داشتن چشم خود را ندارند، پیچیده است. سرلاک را به کمک سرنگ مخصوص، در دهان پرنده بریزید. البته باید نوک سرنگ را به حلق جوجه نزدیک کنید تا به راحتی بتواند غذا بخورد.

هر جوجه­ ای، اشتهای خاصی به غذا دارد. اگر جوجه زینتی شما کم اشتها است، به زور غذا در حلقش نریزید. زیرا توانایی هضم آن را ندارد. غذای هضم نشده در چینه­ دان جوجه تلمبار میشود. در عرض مدت کوتاهی، غذای داخل چینه­ دان فاسد شده و کپک می­زند. در نتیجه جوجه شما از دست می­رود.

علاوه بر سرلاک، موز له شده و عسل هم در وعده­ های غذایی جوجه ­ها قرار دهید. این دو ماده غذایی، سرشار از ویتامین و پروتئین هستند. تغذیه از آن­ها، رشد جوجه­ ها را سریع­تر می­کند. اگر از غذای پرنده چیزی باقی ماند، آن را دور نریزید. در ظرفی درب دار گذاشته و داخل یخچال نگهدارید. رها کردن سرلاک در هوای آزاد، باعث فاسد شدن آن می­شود.

آموزش غذا دادن به جوجه­ های زینتی کوچک:

بهترین روش تغذیه این پرندگان، سپردن آن­ها به مادرشان است. با این حال، خود شما هم می­توانید در تغذیه کردن جوجه­ ها نقش داشته باشید. این جوجه ­ها در چند روز اول تولد چشم خود را باز نمی­کنند ولی دهانشان همیشه باز هست. پس در این مدت، غذا دادن به آن­ها سخت نیست.

یک سرنگ مخصوص برداشته و داخل آن را با سرلاک پر کنید. سرنگ را در دهان پرنده گذاشته و محتویات آن را کم­ کم تخلیه کنید. پس از باز کردن چشم و موقع غذا دادن، سوت بزنید تا پرنده متوجه غذا شود. اگر می­خواهید جوجه ­ها رام و دستی باشند، آن­ها را فقط موقع غذا دادن در دست بگیرید.

تشخیص سرلاک سالم

مقداری از پودر سرلاک را با آب در دمای 45 درجه سانتی گراد مخلوط کنید. مخلوط را حدود نیم ساعت رها کرده و بعد از این مدت به سراغش بروید. اگر مواد سرلاک ته ­نشین شده بود، فورا باقی آن را دور بریزید. ته­ نشین شدن، نشانه کهنه و فاسد بودن سرلاک است. اگر پرنده از این سرلاک تغذیه کند، مواد آن در چینه ­دان یا معده پرنده ته ­نشین می­شود. در نتیجه غذا در بدن جوجه کپک زده و آن را به کشتن می­دهد.

نکته پایانی

افرادی که با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به پرورش جوجه های پرندگان زینتی و بزرگ نمودن آنها می نمایند، باید با تکنیک های تغذیه آنها نیز آشنا شوند. تغذیه بخش بسیار مهم و حیاتی زندگی پرنده ها به خصوص جوجه ها می باشد. در این مطلب روش تهیه سرلاک مخصوص پرندگان و آموزش غذا دادن به جوجه های زینتی را مرور کردیم. همچنین روش تهیه سرلاک آماده و بررسی سالم بودن آن را نیز شرح دادیم. امیدوار هستیم که این مطالب برای شما مفید باشند.

توجه: با توجه به اینکه بیشتر طوطی سانان برای سخنگو و یا دستی شدن باید از سن جوجگی تربیت شوند، ممکن است شما نیز برای تهیه جوجه این پرندگان قصد جوجه کشی از تخم نطفه دار آنها را داشته باشید. اما در مورد خرید تخم نطفه دار این پرندگان باید بیشتر احتیاط کنید و حتما به شکل حضوری از یک پرورش دهنده تخم نطفه دار پرنده مد نظرتان را تهیه نمایید. همچنین برای جوجه کشی از تخم نطفه دار پرندگان زینتی به یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای نیاز خواهید داشت. شما میتوانید با مراجعه به صفحه قیمت دستگاه جوجه کشی با توجه به بودجه و ظرفیتی که مدنظرتان است یک دستگاه را برای اینکار انتخاب کنید.

فیلم آموزش سرلاک دادن به جوجه پرندگان زینتی

دسته‌بندی مقالات پرورش و نگهداری پرندگان
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

185 پاسخ به “روش تهیه سرلاک مخصوص جوجه ها و نحوه غذادهی به آنها”

  1. سلام من عروس هلندی سرلاکی دارم بعد هنوز پراش در نیومده ولی چون سرلاک دادم خیلی کثیف شده مخصوصا دور نوکش سرلاک خشک شده برای تمیز کردنش چیکار کنم

  2. من با توجه به دستور العمل دوم درست کردن سرلاک، اقدام کردم ولی مشکلی که پیش میاد اینه که بعد از 5 دقیقه سرلاک ته نشین میشه. و همچنین در چینه دان طوطی بعد از یک ساعت از سرلاک دادن ، چینه دانش سفت میشه. آیا چیزی مثل نشاسته باید اضاف کنم؟ که بتونه محلول رو همگن نگه داره

  3. سلام من یه طوطی برزیلی دارم هنوز یک ماهش نشده الان دو سه روزی هست دارمش الان دقت کردم قسمت شیردونش اندازه یه نخود بازه سوراخه سرلاک میخوره مقداریش می‌ریزه بیرون
    ولی مشکلی نداره غذااینا قشنگ میخوره میخواستم بدونم اون قسمت جوش میخوره به مرور زمان یا نه لازم هست کاری انجام بدم ؟؟
    لطفاً زودتر جواب بدین ممنون میشم

  4. سلام… وقت بخیر… جفت بلبل دارم در قفس. تخم گذاشتن چیه تا بچه درست کردن چند روزی بوسیله مادرشون خوب غذا بهشون میداد…ولی متأسفانه متوجه شدم که خود مادرشون یکی یکی از لانه اشون می‌اندازد بیرون وتلف میشن…. بفرمایید آیا باسرلاک ک توضیح دادید میتونم بزرگش کنم چگونه لطفاً راهنمایی بفرمایید ممنون

    1. سلام بله همین روش رو میتونید انجام بدین . سرلاک مخصوص پرندگان زینتی در پت شاپ ها هم براشون مناسبه

  5. سلام من سه تا جوجه برزیلی دارم که حدودا ۲۵ روزشونه از زیر مادر جداشون کردم تا خودم سرلاک بدم دستی بشن ولی دهنشون رو باز نمیکنند ،باید به زور دهنشون رو باز کنم و با سرنگ غذا تو حلقشون بریزم،لطفا من رو راهنمایی کنید

    1. سلام طبیعیه اینکارشون و به مرور بهتون عادت میکنند
      از سرنگ مخصوص و کرمک استفاده کنید که دهنشون زخمی نشه

  6. بی زحمت اگر کسی میدونه بگه میترسم ترش کرده باشه الان ۳ساعت گذشته از موقع ولی دهنشو باز نمیکنه غذای جوجه هم هضم نشد

    1. سلام. دو قطره سرکه سیب طبیعی توی آب ولرم حل کنید و بریزین توی دهان پرنده .
      آب نباید اونقدری داغ باشه که دستتون بسوزه
      اگر مشکل حل نشد باید به دامپزشک مراجعه کنید.

  7. سلام من یه دونه عروس سرلاکی دارم چون سرکارم کسیم نیست آوردمش سرکار سرلاک بدم روز اوله وقت نکردم سرلاک بخرم یه ذره داشتم با مقداری آرد برنج قاطی کردم بهش دادم حس میکنم وضعیتش نرمال نیست تاغروبی که برسم خونه چکنم؟

    1. جوجه عروس هلندی هر دو ساعت یبار باید تغذیه بشه . حتما گرسنشه
      محیط نگهداریش رو گرم کنید براش مولتی ویتامین و سرلاک مخصوصش رو تهیه کنید
      اینجوری توی جا به جایی ها تلف میشه پرنده . نباید توی این سن زیاد جا به جاش کنید
      اگر بخواین تا غروب همینجوری نگهش دارید تلف میشه

  8. سلام من یک جفت عروس هلندی نر و ماده دارم که ماده عادت به پرکنی جفت خودش کرده، بهر حال تخم گذاشت و فقط یک جوجه از تخم در اومد.من هم بخاطر اینکه نر خیلی اذیت میشد و کچل شده بود و همینطور ماده دیگه اجازه نمیداد نر وارد لونه بشه از ماده جداش کردم و ماده به تنهایی از جوجه مراقبت میکرد،جوجه ۱۲ روزشه و متوجه شدم ماده هنگام غذا دادن به جوجه پرهای ریز جوجه رو هم میکنه،اگه جوجه رو جدا کنم و خودم رسیدگی کنم میتونم از دانه هایی خوراکی که خودشون داخل لونه دارن سرلاک درست کنم براش؟آموزش میذارید لطفا؟آیا راهی هست ماده عادتشو ترک کنه؟

    1. سلام
      دلیل این عادت ماده رو نمیدونم به امکان زیاد رفتاری هست و یه مدت تنها باشه ممکنه ترک کنه
      همین اموزش تهیه سرلاک هست ، همینایی که گفتیم رو بده بهش عالی رشد میکنه

    2. سلام وقت بخیر علت کندن پرهای جوجه ها توسط ماده بخاطر کمبود ویتامین بدنشه برای جبران ویتامین های بدنش مجبور به کندن پرهای خونی جوجه ها میکنه شما اگه ویتامین های مورد نیاز جفت رو بهش برسونین دیگه این کار نمیکنه

    3. پرنده شما افسردگی داره. باید توجه بیشتری بهش بکنید. برای کمتر شدن پرکنی میتونید از ویتامین ب ۱۲ خوراکی استفاده کنید.

  9. سلام خسته نباشید من جوجه هلندی دارم وتا الان کلی بزرگ کردم اما ی این سری ۱۰تا کشته دادم بدنشون کبود و پاهاشون کبود میشه و چشماشونو میبدن و همش میخوابن و بعدا میبینم ک مردن اولش فک کردم ک سرالاک حضم نمیکنن اما از دامپزشک دارو هم گرفتم اما باز هم کشته میدم یعنی دلیلش چیه میتونه از فاسد بودن سرلاک باشه اگه از فاسد بودن سرلاکه چ سرلاکی بدم 🥲

    1. سلام، لاشه باید بررسی بشه ممکنه به خاطر عفونت باشه یا سرلاک بد یا اصلا سردی هوا. پیشنهاد میکنم برای سری بعدی حتما محیط رو دو هفته قبلش ضدعفونی کنید.
      نام سرلاک نمیتونم بهتون معرفی کنم تبلیغات میشه خودتون تو بازار تحقیق کنید حتما پیدا خواهید کرد.

  10. جوجه هایی که میگیرم کنار بخاری میزارم تو کارتن …….و سرلاک هم هر موقع چینه دانش خالی شد وعده بعدی بهشون میدم

  11. سلام من تا حالا 2 تا جوجه عروس سرلاک گرفتم حدود 15 روزه بعد 4 یا 5 روز بی حال شدن و مردن …سرلاکی هم که استفاده میکنم برند **** هستش …این جوجه هایی هم که مردن زیر شکمشون کبود میشد و کلشون کج میکردن و بی حال بودن ……علت مرگشون چیع…و من باز جوجه سرلاکی میخوام بگیرم چجوری صحیح بزرگشون کنم

    1. سلام، انگار ورم روده داشتن. سرلاک خوب باید بهشون بدهید. همین طور غذا و وسایل مورد استفاده برای سرلاک دهی باید کاملا تمیز باشن بهداشت رو به طور جدی رعایت کنید. از افراد باتجربه و پرنده فروش ها بپرس برند خوب بهتون معرفی میکنن ما به خاطر تبلیغات اسم برند نمیاریم.
      نکات مقاله رو هم بخونید.

      1. محیطشو اتاقی ک قفس داخلشه رو عوض کنید خیلی بهش توجه کنید نوازش کنید تنهاش نذارید غذاهایی ک دوس داره براش بخرید . یک جفت واسش بگیرید در نهایت

  12. سلام من عروس یک سال و نیم دارم که شوک شده و ترسیده و خودشو به قفس میزنه و چیزی نمیخوره. خیلی نگرانشم میشه بفرمایید چی کار باید کنم

    1. سلام، هر چند سوال شما به متن این صفحه ربط نداره ولی جواب میدم. اون چیزی که باعث ترسش شده نباید تو دیدش باشه. یا سر و صدایی که باعث شده باید رفع شه.
      فعلا زیاد مزاحمش نشوید یکم عرق گل گاو زبان تو آبخوریش بریزید تا ارام بگیره. اگه خیلی بی قراری میکنه یه کاور رو قفسش بندازید.

  13. باعرض سلام وخسته نباشید….
    یک سوال داشتم برای طرز تهیه سرلاک استاندارد که دارای موادمعدنی وانواع ویتامین هاباشه برای مقدار100گرم مواداولیه چندگرم مولتی ویتامین بایدقاطی کرد؟
    وایا تنهامولتی ویتامین کافی هست
    ودراخر به چندنکته اشاره کنم درداخل سایتتون.1کسی که مبتدی هست نمیداند سرنگ مخصوص چه شکلی هست…ویرایش درتوضیحات که کرمک دوچرخه وصل شودبه سرسرنگ بطوری که کاملا محکم شود و درنیاید…و کرمک کاملا درچینه دان جوجه قراربگیرد بعداقدام به خالی کردن سرنگ کرد…2فیلم اموزش سرلاک دادن به جوجه فقط یک کاسه نشون داده شد واینکه انگلیسی بود…فیلمی قراربدین که چطور سرنگ رو هواگیری کردو کرمک روبه چه شکل وارد چینه دان کرد.واینکه جوجه روبه چه شکل گرفت سرلاک داد……ممنون بابت توضیحاتتون

    1. سلام
      مقدار مولتی ویتامین پودری اندازه نوک یه قاشق چای خوری

      1- خوب دوست عزیز کسی که مبتدی است بهتر است سرلاکی نخرد ! مگه عروسکه ، موجود زندست اگه بلد نیستی و یا توان سرچ و تحقیق در موردش رو نداری نخر و نگه ندار ، بزرگش رو بخر که دردسر هم نداشته باشه . هزاران نفر سر همین عدم اشنایی سرلاکی میگیرن و به 3 روز نرسیده تلف میشه بیچاره .
      هیچ وقت هم دنبال لقمه ی اماده نباش ، هر سایتی نشانه هایی میده که با جمع بندی اونا باید به جواب برسی. منی نوعی که میخوام سرلاکی درس کنم چشمی اندازه هارو میگیرم و نمیبرم رو ترازو که این 2 گرم باشه اون 3 گرم ! اینارم برای دوستان نوشتیم که راحت باشن وگرنه هر فردی یه سبکی داره

      2- فیلم سرلاکی یه کاسه نشون میده ؟ اصلاا تا اخر دیدیش ؟ فعلا همین وجود داره و فیلم دیگه ای موجود نداریم . یوتیوب فیلم زیاد داره اونجا بگرد برای پرنده ی مدنظرت ویدیو حتما پیدا میکنی

  14. با عرض سلام
    بنده سه تا جوجه کوتوله برزیلی دارم که از والدین تغذیه میشن امروز یکیش که کوچکتر ازبقیه بود مرده علتش چی می‌تونه باشه حدودای دوهفتگی بود

    1. سلام، مرگ جوجه دلایل زیادی داره ممکنه به خاطر تغذیه کم و گرسنگی تلف شده باشه یا اینکه سردش شده یا اینکه از اول ضعیف بوده. محیط نگهداریشون رو تا 27 درجه گرم کنید و برای تقویت مولدها جوانه گندم و جوانه عدس تخم مرغ آب پز و هویچ رنده شده بهشون بدهید تا به خوبی بتونن به جوجه ها غذا بدن

    1. سلام، بستگی به سنش داره هفته اول هر دو ساعت یکبار بعدش هم هر 3 الی 4 ساعت یکبار.

  15. سلام و درود خیلی ممنون از شما آقای ادمین
    من چندتا سوال داشتم _1 آیا میشه هردو مدل سرلاک رو باهم مخلوط کرد _2 برای سرلاک دادن به جوجه عروس هلندی 40 روزه میشه از قاشق مخصوص استفاده کرد چون با سرنگ و سر سرنگ میترسم کاری بره و تا حالا خودم جوجه مرغ عشق و کفتر و مرغ و اردک و مینا…. داشتم اما با سرنگ غذا نمیدادم بهشون و_4 یه جفت جوجه عروس هلندی بگیرم یا یه جفت طوطی کوتوله

    1. سلام، بهتره از دستور تهیه دومی استفاده کنید.
      بله از قاشق مخصوص هم میشه برای سرلاک دادن به جوجه ها استفاده کرد. جوجه عروس هلندی 40 روزه نهایتا بعد دو هفته دونخور میشه در جریان باشید.

  16. سلام یه سوال داشتم برای جوجه مرغ عشق دستور العمل اول رو درست کنم یا دومی اخه خیلی توضیحش شبیه همه ممنونم از مدیر سایت

  17. درود به شما من چندتا تخم کاسکو دارم وداخل دستگاه نگهداری میشه وتاکنون14روزه خواستم بدونم چندروز نطفه تخمها مشخص میشه تا الان یکسره داره دستگاه کارمیکنه ودمای دستگاه از37پایین نیامده ولی بالامیره حدودا تا38مشکلی ندارم ممنون میشم راهنمای کنید

  18. سلام. من یه جفت جوجه هلندی 22 روزه دارم. با دستور تهیه سرلاکی که گفتید، غذاشونو درست کردم ولی پودرش مث سرلاک آماده بیرونی،نرم و یکد ست د نیومده و تو سرنگ گیر میکنه!چکنم؟

    1. سلام، شما باید با دستگاه آسیاب برقی به خوبی مواد رو اسیاب کنید. سپس با آب ولرم یک غذای سرلاکی درست کنید.

    2. سرلاک رو با آب مخلوط کن بزار توی ماکروفر ۳۰ ثانيه بعد به بردار به هم بزن دیگه توی سرنگ گیر نمیکنه سرد که شد بده به جوجه

  19. سلام میخواستم بدونم که اگه به جوجه کبوتر سرلاک عروسی هلندی بدیم
    ضرر که نداره؟؟؟
    چون من به جوجه کبوترم دادم انگار خماره …
    ترسیدم نمیره 😅
    ممنونم از مدیر سایت ❤️❤️❤️

  20. سلام من یک جوجه کبوتر دارم جوجه کفتر هست 3روزه هست سرلاک طوطی دارم میدمش سرلاک هاش خوب نیستن و این سرلاک هایی که شما دستور درست کردنش دادید کدوم برا جوجه کفتر بهتر لطفاراهنمایی کنید

    1. سلام، میتونید نخود و قره ماش رو اب پز نموده و سپس آنها را به خوبی پودر کنیدو بصورت غذای سرلاکی به جوجه کبوتر بدهید. تغذیه جوجه کبوترها راحت تر از طوطی سانان هستش.

      1. ممنونم از توضیح خوبتون منم مثل ایشون جوجه کفترم دونه خور نیست و بدنش ضعیف شده دنبال یک غذای خوب براش بودم

  21. با سلام من یک جفت قناری با 4تا جوجه 10روزه داشتم متاسفانه مادر پدرش دو روز پیش فرار کردن و جوجه ها موندن . سرلاک گرفتم اما روز اول خوب خوردن وبعد کلا بی اشتها و حتی یکیشون مرد . الان هم میل به سرلاک ندارن و بی حالن . چکار باید انجام بدم و اینکه بفرمایید چند ساعت یکبار سرلاک بدم

    1. سلام، سرلاک مورد استفاده تون باید مخصوص قناری و فنچ سانان باشه. تو سن 10 روزگی هر 3 ساعت یکبار سرلاک میخورن. در ضمن جاشون باید گرم باشه.

  22. سلام من یه جوجه سهره دارم که تقریبا ۶۰ روزشه و چند روزی میشه دونخور شده
    از امروز صبح که پاشدم کسل بود و پف کرده بود و خوابیده بود هر روز صبح جیک جیک میکرد بیارمش بیرون چون رامه و تو خونه پراواز میکنه
    اولش فکر کردیم طبیعیه ولی الان آوردیمش تو خونه فضله اش سبز بود و کسله و پف کرده
    بهش یه خورده سرلاک دادم چون کم اشتها شده و زیاد نمیخوره صداشم یخورده تغییر کرده میشه بگید چه کار کنم ممنون

    1. سلام، با توجه به رنگ فضله احتمالش هست که کبد یا کلیه اش مشکل داشته باشه که این بیشتر به نوع تغذیه اش ربط داره. سرلاک مورد استفاده تون چیه ایا مخصوص پرنده زینتی هستش یا نه؟
      چون درمان جوجه ها خیلی حساس هست و هر نوع داروی اشتباه باعث تلف شدن میشه باید به دامپزشک مراجعه کنید.

      1. سلام مجدد بعد از دادن سرلاک رنگ فضله اش درست شد و صداش هم درست شد
        نمیدونم چرا خیلی کم شاهدانه و … میخوره
        سرلاکش welmax هست
        سرلاکش رو مثل قبل دوست نداره و دونه بزاری جلوش زیاد نمیخوره و علاقه ای نداره
        و فقط ضعیف شده

        1. شاهدانه یک دان پرچرب هستش و برای جوجه خوب نیست. جوجه تون علائم بیماری داره بهتره نادیده نگیرید یا به دامپزشک مراجعه کنید یا از این کلینیک های آنلاین کمک بگیرید.

  23. سلام
    تشکر بابت مطلب کامل و جامعتون
    یه سوال داشتم
    من سرلام میرلاک پلاس خریدم برای جوجه عروس هلندی توی دستورش اومده ک پس از اینکه با اب مخلوط شد 15تا 20دقیقه صبر کنید تا انزیم های ان ازاد شود
    و اینکه شما گفتید که نباید سرلاک سرد رو به جوجه بدیم (منظور از سرد رو دقیق متوجه نشدم)خب اگه 20دقیقه صبر کنم سرلاک سرد میشه!
    یه جای دیگه هم خوندم که سرلاک رو نباید گرم کنی یا تو اب جوش بریزی چون انزیم های اون از بین میره(میخاستم بعد از اینکه 20مین شد یکم گرمش کنم)
    و یه مطلب دیگه وقتی 20مین شده بود یکم سرلاکی ک تو سرنگ کرده بودم ته‌نشین شده(تاریخ تا 2022داره)
    به نظر شما باید چیکار کنم؟
    ممنون ازتون

    1. سلام، هر نوع سرلاک ممکنه دستور مصرف خاصی داشته باشه. در کل سرلاک باید به صورت گرم (ولرم) به جوجه داده بشه وگرنه غذای سرد باعث گرفتگی چینه دان و عفونت گوارشی میشه. در ضمن با اب ولرم درست میکنن نه داغ
      شما سرلاک رو طبق دستور سازنده تهیه کنید ولی قبل از مصرف کمی گرمش کنید. همچنین سرلاک نباید زیاد غلیظ باشه.
      در مورد تازه بودن یا کهنه بودن سرلاک باید بیشتر تحقیق کنید چون بدون مشاهده نمیشه نظر داد.

  24. سلام ادمین جان
    یه جفت عروس دارم که خواهر و برادر هستن و هدیه دادن بهم، اما از شانس من دوتا تخم کردن که یکیش جوجه شد دومی هنوز بیرون نیومده ممنون میشم سوالاتم رو جواب بدی:
    ۱. احتمال زنده موندن و یا ناقص نبودنش چند درصده چون هم خون هستن؟
    ۲.ایشالله اگر زنده موند و چیزیش نشد از چند روزگی جدا کنم و سرلاک بدم به جوجه؟
    ۳.غذا چی بدم به والدینش که تقویت بشن؟
    ممنون میشم وقت بزاری و جواب بدی

    1. سلام،
      1. درصد یا احتمالش رو نمیشه گفت ولی به علت همخونی جوجه های خوبی نمیدن.
      2. بهتره که پرنده های مولد خودشان جوجه ها را تغذیه کنند و جداشون نکنید. جوجه ها از سن 40 الی 50 روزگی به بعد میتونند مستقل بشن.
      3. برای تقویت والدین غذای اصلی همون ارزن هستش در کنار اون تخم افتابگردان هر روز به مقدار کم، نصف تخم مرغ آب پز (هر روز)، گندم خیس و نرم شده بهشون بدهید. همچنین کف دریا داخل قفس باشه. از هفته دوم به بعد سیب و هویچ رنده شده هم به مولدها بدهید. تا زمان مستقل شدن جوجه ها نباید از مکمل و مولتی ویتامین استفاده کنید.

      1. سلام مجدد خیلی لطف کردید و وقت گذاشتین
        الان از تخم در اومدن اما به یکیشون غذا نمیده جثه اش کوچیکه به یکی غذا میده جثه اش بزرگتره ریزتر رو دربیارم خودم سرلاک بدم به نظر شما؟

        1. سلام، اگه مولدها بهش غذا نمیدن ابتدا سعی کنید با دستکش شما هم کمی سرلاک به جوجه بدهید. اگر باز هم هیچ غذایی به اون جوجه نمیرسه باید جداش کنید و به صورت دستی با سرلاک بزرگش کنید. جوجه های تازه متولد شده در برابر گرسنگی تحمل خیلی پایینی دارند و سریع تلف میشن.

  25. سلام اگه به جوجه سهره ۲۷ روزه یه خورده آب بدیم اشکال نداره و اینکه سهره ها در چند روزگی دونخور میشن؟

  26. سلام و خسته نباشید . من 3 تا جوجه فنچ دارم ، که حدود 3 الی 4 هفته شونه . پدر و مادر شون خیلی میزند شون . پدر را جدا کردم ، ولی مادر هم دوباره شروع کرد به زدن . دوباره پدر را انداختم تو قفس ، دو تایی بچه ها را کچل کردند . بچه ها را جدا کردم . هنوز نمی توانند غذا بخورند . با سرنگ به آنها غذا می دهم . ولی زیاد مشتاق خورن نیستند . سرلاک با بیسکویت مادر و آب درست کردم . از اون سه تا ، یکی شون تقریبا دونه می خوره ، از اون دو تا دیگه ، یکی شون تقریبا با سرنگ غذا خیلی کم می خوره . اون یکی هم که اصلا هیچی نمی خوره . امروز 2 روز میشه یکی شون هیچی نخورده . نوک ها شون رو باز نمی کنند بریزم تو حلق شون . خیلی هم بی حال هستند دو تا شون . لطفا کمکم کنید چه کار کنم . دارن تلف میشن . تو قفسی که جوجه ها را انداختم ، یه فنچ دیگه هم که از اون ها خیلی بزرگ تره و پاش فلجه دارم . همش از اون غذا می خوان . با این که مادر شون نیست و بلد نیست غذا بده . لطفا کمک کنید . دارن تلف می شن . خیلی نگرانم 😢

    1. سلام
      حتما جداشون کن ، اونا پرنده ها رو میکشن بزودی
      جوجه ها رو باید جدا کنی
      اره با سرنگ بده ولی بسیکوییت مادر و اب نه ! آموزش درست کردن سرلاکی مناسب تو همین پست هست اون مواد و تهیه کن و درس کن
      2 روز هیچی نخوره امکان مرگش زیاده
      ویدیویهای اموزشی سرلاکی دادن رو نگاه کنید و حتما حتما سرلاکی خوب براشون درس کنید از بیسکوییت مادر فرجی حاصل نمیشه

  27. سلام من یه جوجه سهره پیدا کردم که حدودا ۲۵ روزشه سرلاک دوست داره بهش سرلاک طوطی میدم اشکال نداره؟
    اشکال نداره داخله سرلاکش گردو یا بادام خرد کنید؟
    ممنون میشم زود تر جواب بدید

    1. سلام، بهتره سرلاک مخصوص پرنده های دانه خور براش تهیه کنید. داخل سرلاک پودر بادام هم میتونید بریزید مشکلی نداره.

  28. باسلام وتشکر از پاسختون
    فقط با سرنگ چیزی میخوره چطور بدون سرنگ بهش غذا بدم
    آب چطور بهش بدم

    1. برای غذا دادن به جوجه یا باید از سرنگ مخصوص استفاده بشه یا قاشق سر کج، فیلم انتهای مقاله رو نگاه کنید. در ضمن تا جوجه دونخور نشه مستقیما بهش آب نمیدن چون باعث ورم روده شون میشه. در عوض سرلاک رو بصورت خمیری و کمی آبکی درست میکنن تا آب مورد نیاز بدن جوجه نیز از این طریق تأمین بشه. زمانیکه پرنده دونخور شد میتوان بهش مستقیما آب داد.

  29. باسلام وخسته نباشید یه جوجه عروس هلندی دارم چطور از سرنگ وسرلاک بگیرمش همش جیغ میکشه وبا سرنگ میخواد غذا بخوره وچه غذای رو چطور بهش بدم چون عادت کرده فقط باسرنگ سرلاک
    بخوره
    ممنون

    1. سلام، جوجه عروس هلندی معمولا از 40 الی 50 روزگی به بعد دونخور میشه در این زمان میتوان از ارزن سفید و تخم کتان با نسبت یک به پنج بعنوان غذای اصلی استفاده کرد. بعلاوه غذاهایی مثل گندم پخته، تخم مرغ آب پز، جوانه ها، کمی پرنج پخته بدون روغن و نمک، سبزیجاتی مثل کاهو، اسفناج و جعفری هم در تغذیه هفتگی این پرنده ها قابل استفاده میباشند.

    1. سلام، بهتره که سرلاک مخصوص بلبل تهیه کنید. سرلاک طوطی سانان با این نوع پرنده ها کمی متفاوته.

  30. سلام
    بنده انشاءالله یه ایزی باتور ۶ تو سال آینده می خرم، چند تا سوال درباره جوجه کاسکو داشتم:
    1_برای جوجه کاسکو از سرلاک انرژی بالا سیتاکوس استفاده کنیم خوبه ؟
    2_با قاشق سرکج میشه بهشون سرلاک داد؟
    3_و اینکه هر چند ساعت در روز باید به جوجه کاسکو ها سرلاک داد ؟ با تشکر

    1. سلام،
      1. سرلاکی که شما میگویید برای مرحله رشد کاسکو یعنی از سن 3 هفتگی به بعد مناسبه. برای روزهای اولیه سرلاک مخصوص هست باید از اون تهیه کنید.
      2. بهتره که از سرنگ سرلاک خوری استفاده کنید. جوجه ها کمی بزرگ که شدن از قاشق سرکج هم میشه استفاده کرد.
      3. در هفته اول هر دو ساعت یکبار باید جوجه ها تغذیه شوند. هفته دوم هر 3 ساعت یکبار و الی اخر. بایستی به چینه دانشون توجه بشه.

  31. سلام من یه جوجه یا کریم رو از دست گربه نجات دادم الان نفهمیدم سرلاک رو چطور بدم بهش چشمش بستس من را نمی‌بینند چیکار کنم

    1. سلام، ابتدا جوجه رو بررسی کنید که زخمی نباشه و آسیب ندیده باشه. در مورد سرلاک دادن هم با سرنگ مخصوص ابتدا نوک جوجه رو کمی باز کنید شلنگ رو تو حلقش بذارین و سرلاک رو بهش بدین.

  32. سلام جوجه مرغ عشق من فردا ۱۵ روزه میشه و من میخام ازین سرلاکی که گفتین درست کنم و بدم اما میترسم با سرنگ بدم چون بلد نیستم میترسم بمیره میتونم با قاشق بدم بهش؟ و اینکه چند قاشق مربا خوری بدم بهش هر ۴ ساعت یکبار؟
    و شما عرض کردید که شب تا صبح نیازی نیست غذا بدیم اونوقت تلف نمیشه؟

    1. سلام
      نه با قاشق خوب نیست میریزه تو چشمش !
      موارد مورد نظر داخل پست نوشته شده
      با سرنگ بدید
      روش سرلاکی دادن هم داخل یوتیوب سرچ کنید How to Feed a Parrot

  33. سلام وقت بخیر من ی جوجه عروس هلندی دارم ۴۵روزشه سرلاک میدم بهش ولی خوب خیلی مشتاق نیست برا سرلاک خودم میگیرمشو بهش میدم اینجور مشکلی نیست ؟؟
    و اینک گفتین تو وعدهاشون موزه و عسل بدیم مقدار عسل چقد باید باشه ؟؟؟

    1. سلام
      از سرلاک های اماده ی بیرون خرید کنید بدید ببینید میخوره ، یا کمی سرلاک رو ابکی تر کنید
      عسل مقدار زیاد نباید باشه ، مقدار کمی بدید ببینید اگه خورد سری بعد یکم زیادش کنید

      1. سلام میگم من سرلاک دست ساز بهش میدم مشکلی نداره سرلاک دست سازم ک خرید میکنم خیلی غلظت نداره ینی همنجور ک گفتین ابش میاد رو وایمیسه ینی این سرلاکه کیفیت نداره؟؟

        1. سلام
          توضیحات کافی داخل پست نوشته شده
          اگه نوشتیم بی کیفیت هست پس هست چون کهنه هست به امکان زیاد
          اگه در این موارد دقت نکنید پرنده رو از دست میدید

          همینشه به همه توصیه میکنم تا زمانی که با تجربه نشدید یا کنار دستتون فرد باتجربه ای نیست جوجه سرلاکی نخرید . گناهه

          1. ببخشید ادمین انقد سوال میپرسم …من ب جوجه ام ک سرلاک میدم دور منقارش خیلی ریخته و‌خشک شده و پاک میکنم ولی خشک شده چطوری پاکش کنم ؟؟؟راه حلتون چیه ؟؟

          2. سلام
            یکم نوک دستمال رو خیس کنید با اون پاک کنید یا با یه گوش پاک کن خیس هم میشه پاک کرد

        2. سلام خسته نباشید ادمین جان …میگم من خاهرزادم ی جوجه عروس هلندی یک ماه و نیمه داره الان امروز ک دقت کردم انگار زیر شکمش بین پاهاش اندازه ی الوچه ورم کرده گویا اینک این از وقتی ک خریدن بوده و فک میکردن چیز طبیعی هست …بنظر شما چیز عادیه یا ن باید نشون دامپزشک داده بشه؟؟و علت این ورم چیه ؟

          1. سلام، بهتره پرنده رو به دامپزشک نشون بدید تا از نزدیک معاینه بشه.

          2. ادمین جان میگم من عروسم هنوز سرلاک میخوره یکم تو لک رفته میشه سرکه سیب بهش بدم ؟؟

          3. سلام، پرنده شما چند روزه است؟ ببینید محلول سرکه سیب و آب بیشتر برای رفع مشکل گوارشی در پرنده ها و طیور کاربرد داره و در بیشتر موارد مانع پیشروی مشکلات گوارشی میشه. باید بدانید سرکه سیب درمان قطعی بیماری در پرنده ها نیست. در ضمن سرکه رو باید با آب قاطی کرد: نصف قاشق چایخوری سرکه + یک لیوان آب.

          4. سلام ادمین جان میگم من یه نر برا عروسم گرفتم بعد نره ی چن وقته ک نگاه میکنم داخل مدفوعش ارزن سالم هست درمانش چیه ؟؟؟

          5. سلام، حتما ارزن تازه و تمیز برای پرنده خود تهیه کنید. یکم شن و ماسه هم داخل قفسش قرار بدین برای سنگدان و هضم بهتر غذا خیلی خوبه. در ضمن ممکنه پرنده شما مشکل روده ای داشته باشه برای رفع این مشکل هم میتونید از پروبیوتیک و یا زغال فعال مخصوص پرنده زینتی استفاده کنید. همچنین از محلول سرکه سیب و آب هم میتونید بهره ببرید. بدین شکل که 20 قطره سرکه سیب رو در یک لیوان آب حل کنید و از این محلول به پرنده بدهید.

  34. سلام شما تو متن گفتید ک اگر سرلاک ته نشین بشه یعنی فاسده من اینو نمیدونستم الان یه ۴هفته ای میشه ک من جوجه کبوتر تو حیاطمون پیدا کردم و الان دارم ازش نگهداری میکنم و تا الان من بهش سرلاک میدادم این جور ک متوجه شدم سرلاکه فاسد بوده من نمیدونستم مشکلی برای کبوتر پیش نمیاد؟ خطر نداره؟
    جای سرلاک چی میتونم دقیق بهش بدم؟
    (جوجه تازه داره کم کم پر درمیاره)

    1. سلام
      سرلاک باید بگیره چیز دیگه ای نمیشه داد چون نمیتونه هضم بکنه
      خودتون درس کنید سرلاک رو طبق اموزش یا از بازار بخرید و مجددا بهش بدید تا یکم بزرگتر بشه

  35. سلام عرض شد. من یه جوجه مرغ عشق سرلاکی دارم که از دوهفته گی از پدر مادر جدا شده و الان هم 20 روزه که داره سرلاک میخوره ….کلا الان 34 روزه شده…. حالا مشکل اینجاست که اصلا به سرلاکش عادت نکرده و اصلا مشتاق به خوردن سرلاک نیست… مث بقیه جوجه ها که تا سرنگ غذاشونو رو میبینن، دنبال سرنگ میدوون و نوکشونو واسه غذا باز میکنن نیست…. فرار میکنه و همچنان باید تو مشتم بگیرمش به اجبار بهش سرلاک بدم…. مگر نباید تا الان به سرلاکش وابسته میشد؟ حتی به خودمم وابسته نشده…. اضافه کنم که دو دفعه سرلاکشو عوض کردم، هر دو دفعه هم فرمول ساختشو از دامپزشک گرفتم و باهاش مشورت کامل کردم، اما هیچ نتیجه مثبتی نداد و پرنده فقط رو دستم میمونه وگرنه اصلا عادتی نشده که بخاد دنبالم بیاد یا بهم توجه کنه…..
    لطفا راهنمایی کنید… راهی پیش پام بذارید…. خیلی خورد تو ذوقم وقتی دیدم بعداز گذشت 20 روز سرلاک دادن، همچنان بهم عادتی و وابسته نشده

    1. سلام، ممکنه به پدر و مادرش عادت کرده باشه، ولی نگران نباشید دونخور که شد بیشتر باهاش وقت بگذرونید نوازشش کنید، دستی بهش غذا بدهید در اینصورت به شما عادت خواهد کرد. مرغ عشق پرنده اجتماعی هست و زود باصاحبش خوی میگیره.

  36. سلام من یه جوجه مرغ عشق گرفتم ۱۵ روزشه و همه ی پرهاش هم دراومده غزاشو در ۳و نیم تا ۴ ساعت گاهی هم ۴ و نیم ساعت هزم میکنه مشکلس نداره مریض نیست

  37. سلام ممنون از سایت خوبتون
    یک سوال داشتم… من یک جوجه کوتوله دارم که تقریبا 2 ماه و نیمه اس و خودم بهش سرلاک میدم الان خود جوجه بدون کمک در کنار سرلاک تخم مرغ ابپز و برنج و بيسکوئيت رشته ماکارانی ابپزشده و ساقه سبزیجات میخوره بعد سوال من اینه تا کی باید بهش سرلاک بدم؟ بیسکوییت براش مضر نیست؟

    1. سلام، جوجه شما دانخور شده سرلاک رو به تدریج حذف کنید بهش دانه های نرم بدهید و کم کم غذای اصلی. دانه های نرم منظور جوانه ها یا حبوبات آپز شده، بیسکویت رو بهش ندید. میوه سبزی خرد شده هم میتونه مصرف کنه.

  38. ببخشید من از درمان گاه حیوانات سرلاک مرغوب خواستم گفتن سرلاک خارجی داریم فله هست ولی تو تمام سایت ها گفتن سرلاک فله نگیریم به نظر شما فله بگیرم یا بسته بندی ایرانی

    1. چینه دان جوجه خیلی حساسه و سرلاک های فله ای در معرض انواع آلوگی های قارچی و کپک زدگی هستند. پیشنهاد میکنم بسته بندی شو خرید کنید. در مورد برند هم خودتون باید تحقیق کنید نمیتونم اسم برند بگم.

    1. سلام، بهتره تا بزرگ شدن جوجه صبر کنید چون گندم دیر هضمه حتی جوانه آن هم ممکنه برای چینه دان جوجه مناسب نباشه.

  39. سلام من یه جفت عروس داشتم که ماده بعد بدنیا اومدن جوجه هاش مرد حالا نر بهشون غذا میده ولی امروز دیگه بهشون غذا نمیده و میخوام خودم سرلاک براشون درست کنم
    به نظرتون به جای آرد ذرت و بیسکویت مادر چه چیزی میتونم تو سرلاک بریزم

    1. سلام، این دو ماده غذایی رو که راحت میشه به دست آورد بهتره از این مواد استفاده کنید. بقیه دان ها و برخی مواد غذایی برای سیستم گوارش جوجه خوب نیستن و دیر هضم هستند.

  40. سلام من میخوام فردا دو تا ملنگو بخرم اما سرلاک ندارم میشه بگین داخل سرلاک ان چه بندازم و با چه به اون اون سرلاک رو بدم لطفا زود جواب دهید؟

    1. سلام، اگه میتونید حتما از پت شاپ ها و فروشگاه های مربوطه سرلاک آماده تهیه کنید. برای سرلاک دادن به جوجه هم میتونید از سرنگ و سر سرنگ سرلاک خوری و یا قاشق دهن کج استفاده کنید. مقاله رو مطالعه کنید نحوه تهیه سرلاک خانگی برای جوجه های طوطی رو هم توضیح دادیم.

  41. سلام من قصد دارم که یک جفت طوطی برزیلی بگیرم و میخواستم در کل بدونم که میخوام سرلاک دستی بهش بدم مواد غذایی با عروس هلندی فرقی نداره یا اگه داره موادشرو بم بگین ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام، فرقی نداره در داخل مقاله مواد لازم برای تهیه سرلاک طوطی سانان گفته شده، میتونید از اونا استفاده کنید.

  42. سلام جوجه سرلاکی ۱۵ روزه مرغ عشق خریدم میخواستم ببینم آخرین و اولین وعده غذایی جوجه باید چه ساعتی باشه و در هر بار غذا دادن مخصوصا موقع خواب چینه دان پرنده باید خیلی پر باشه یا خیر ؟ و بهش آب هم ندم دیگه ؟

    1. سلام؛ تغذیه جوجه ها از همون ابتدای روز تا اوایل شب ادامه داره. بهتره که هر 3 ساعت یکبار بهش سرلاک بدهید. در ضمن تا زمانیکه چینه دانش خالی نشده مجددا بهش سرلاک ندهید. چینه دان نباید خیلی پر باشه. چون سرلاک به صورت آبکی است نیاز نیست بهشون اب بدهید. ولی وقتی یکم بزرگ شدن باید بهش اب بدهید.

  43. سلام من یه دونه جوجه عروس دارم اصلا میلی به سرلاک نداره؟و اکثر اوقات خواب هست..ممنون میشم راهنمایی کنین..

    1. سلام، چند روزه است؟ چینه دان جوجه در چه وضعیتیه؟ باید بدانید که جوجه ها با توجه به سن هر 2 الی 4 ساعت یکبار باید سرلاک بخورند. گرسنگی باعث تلف شدن جوجه خواهد شد.

  44. سلام خسته نباشید من قصد دارم یک دستگاه جوجه کشی درست کنم و تخم عروس هلندی بگیرم بزارم داخلش آیا جواب میده؟
    و میشه به عروس هلندی یک روزه سرلاک داد؟

    1. با سلام، اقا علی عزیز برای جوجه کشی از این طوطی ها باید از یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای مثل 12 تایی حرفه ای (ایزی باتور 6) و یا 24 تایی آرکام استفاده کنید. به علت حساسیت بسیار بالای تخم نطفه دار این پرندگان، دستگاه دست ساز نمیتونه تخم این پرنده رو هچ کنه. برای خرید این دستگاه ها بصورت آنلاین به صفحه دستگاه جوجه کشی خانگی مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره خرید هم میتونید با شماره مهندس محمودی : 09143403463 تماس بگیرید.
      بعد از جوجه کشی میتونید با تهیه و یا خرید سرلاک مخصوص پرنده، جوجه رو غذا بدهید. البته جوجه باید نزدیک به 20 ساعت پس از خروج در داخل دستگاه باقی بمونه تا کیسه زرده به خوبی جذب بدنش بشه.

  45. سلام یک بحثی هست در مورد ارزن و کتان که هضمش برای جوجه سخته حتی اگر اسیاب شده باشه چون پدر و مادر وقتی غذا میدن ارزن و کتان در چینه دان اونها با انزیمهای چینه دان هضم میشه بعد وارد چینه دان جوجه میکنن
    جایگزین برای این موضوع چی دارید؟؟

    1. با سلام، تنها جایگزین برای این موضوع استفاده از سرلاک های آماده مخصوص پرندگان می باشد. اما بیشتر افراد امکان تهیه این سرلاک ها را ندارد. البته میتوان با پودر ذرت و تخم مرغ آب پز چند روز اول به جوجه سرلاک داد و بعدا از پودر ارزن نیز استفاده کرد.

  46. با سلام و احترام.. با تشکر از مطالب با ارزشتون.. من برای عروس هلندی خودم سرلاک دست ساز درست کردم که مخلوطی از ارزن – کتان- مغز تخمه آفتابگردان- پودر سفیده تخم مرغ – آرد ذرت- به اندازه و مقدار مشخصی مخلوط کردم که تقریبا مناسب بوده و تصمیم داشتم یه مقداری پروبیوتیک و مکملهای نکتون msa و اپتی برد به عنوان ویتامین و مکمل اضافه کنم.. آیا برای عروس مضر هست؟ آیا میتوانم به مقدار کم استفاده کنم؟ متشکرم

    1. با سلام، مصرف مکمل های غذایی که نام بردید برای جوجه ها یک مبحث تخصصی و بسیار حساس می باشد و بدون نظر دامپزشک متخصص اقدام به انجام این کار نکنید. بهتر است که حتما با یک متخصص تغذیه ای دامپزشکی مشورت کنید.

  47. سلام جوجه فنچ من بعد 17رو از لونه درومده و ماهم برای تمیز کردن قفس مجبور شدیم بهش دست بزنیم و وقتی قفس تمیز گذاشتیمش تو قفس بلافاصله فنچ نر شروع کرد به کندن پر ها،ماهم اون رو از قفس دراوردیم اما حالا نمیدونیم چطور بهش غذا بدیم لطفا راهنمایی کنید تا تلف نشده

    1. با سلام، بعد از تولد جوجه ها در هفته اول بهتره لونه رو تمیز نکنید. یا اینکه در زمان انجام این کار حتما دستکش دستتون باشه. اگه والدش بهش غذا نمیدن بایستی بر اساس آموزش های این مقاله سرلاک تهیه کنید و از آن به جوجه بدهید.

    1. با سلام، باید خودتان با سرلاک مخصوص پرنده جوجه ها رو بزرگ کنید وگرنه خیلی زود تلف خواهند شد.
      در ضمن به هیچ عنوان از شیر برای تهیه سرلاک جوجه استفاده نکنید. سیستم گوارش جوجه ها قادر به هضم لاکتوز نیست و انها را درگیر مشکلات گوارشی میکند.

    1. سلام خودتون بهشون غذا بدین ، آرد نخود رو با زرده تخم مرغ آب پز و 2تا بیسکوییت مادر یا ساقه طلایی مخلوط کن که مثل ماست شه سفتیش ، بعد بریز تو آمپول بهشون بده

  48. سلام من عروس هلندی دارم جوجه شون در اومده با سرلاک غذا میدم الان تقریبا ۱۰ روزه هست من احساس میکنم اندازش کوچیک مونده چیکار کنم که خوب بزرگ بشه؟

    1. با سلام، چرا تغذیه جوجه رو به والدینش نمی سپارید؟ اگه فقط با سرلاک تغذیه میشه هر دو ساعت باید بهش غذا بدهید.

  49. سلام ممنون بابت مقاله خوبتون
    الان جوجه عروس من 3 هفته است، تا کی باید سرلاک بدم، یک ماه بشه بسشه؟
    بعدش دونه بدم بهش یا سرلاک هم بدم؟ میخوام دستی بشه چیکارش کنم؟

    1. با سلام، به طور کلی در سن 50 روزگی جوجه عروس هلندی میتونه دانخور بشه. ولی نباید سرلاکش رو ناگهان قطع کنید. از 45 روزگی به بعد مقدار سرلاکش رو کاهش بدهید و پرنده رو با دانه های نرم و یا تیکه های میوه نرم تغذیه کنید. عادت دادن جوجه به دان خودن کمی سخت است ولی باید صبر کنید و ادامه دهید. مواظب باشید جوجه تون دچار سوء تغذیه نشه. دانه های نرم رو به صورت دستی هم میتونید به جوجه بدهید. این کار به روال دستی شدن پرنده هم کمک میکنه.

      1. ممنونم از لطفتون و راهنمایی ارزشمند و دقیقتون. روزی چند مرتبه باید بهش سرلاک بدم

        1. تقریبا هر 3 الی 4 ساعت باید به جوجه سرلاک بدهید. البته همیشه باید به وضعیت چینه دان جوجه هم دقت کنید. در متن مقاله به این مورد اشاره شده است.
          موفق باشید.

        1. هر 5 ساعت به مقدار 8 سی سی میتونید بهش سرلاک بدهید. وقتی که 4 هفته شد هر 10 ساعت 10 سی سی. البته باید به چینه دان جوجه هم دقت کنید که به اندازه کافی پر شود.

  50. سلام. وقتی جوجه در کنار مادرش هست هم میشه بهش سرلاک داد یا اونو باید جدا کرد؟ بعد این موادی که فرمودید رو میشه از عطاری تهیه کرد؟ و منظورتون از جوانه و دانه های نرم چیه؟ تشکر

    1. با سلام، وقتی جوجه ها والد دارند و والدینشون اونا رو تغذیه میکنه بهتر تغذیه والدها رو با تخم مرغ آب پز و غذای اصلی پرنده تقویت کرد و نیازی نیست جوجه رو جدا کنید.
      منظور از جوانه ها و دانه های نرم هم که واضحه مثل جوانه گندم، یا گندم آب پز شده و …

  51. سلام من اگه‌ تخم مرغ عشق رو بدم با دستگاه در بیارن‌ بعد میتونم فقط سرلاک خانگی بدم و کجا نگه دارم که گرم باشه یعنی می‌خوام بدونم که با سرلاک خانگی هم میشه همم‌ یاد بگیرم دفعه بعد طوطی عروس هلندی و برزیلی بزرگ کنم

    1. با سلام، بله شما میتونید با سرلاک جوجه ها رو بزرگ کنید. محل نگهداری جوجه باید در هفته های اولیه گرم باشه (دمای 33 درجه)

  52. سلام ممنون از مطلب مفیدتون. یه عروس هلندی ماده دارم یه جوجه داره نر رو مجبور شدم فروختم خیلی خشن بود. حالا جوجشون 16 روزشه برای کمک به ماده میتونم روزی یکی دوبار سرلاک دست ساز بهش بدم؟

    1. با سلام، بله میتونید فقط مواظب رفتار ماده باشید اگه خشن شد و یا قهر کرد اصرار نکنید. خوراک ماده رو با تخم مرغ آب پز، تخم کتان و ارزن تقویت کنید تا ضعیف نشه و بتونه به خوبی جوجه رو بزرگ کنه. به صورت دوره ای مولتی ویتامین هم به آبخوریشون اضافه کنید.

  53. سلام تشکر از توضیحات شما
    علت استفراق کردن عروس هلندی و برگرداندن سرلاک چیه؟
    آیا با سرنگ آب هم بایست به جوجه ها داد یا اینکه باید آبخوری در قفس قرار داد تا خودشون آب بخورن .ممنون

    1. با سلام، بالا آوردن غذا میتونه دلایل مختلفی داشته باشه مثلا ممکنه چینه دان جوجه زخمی شده باشه، یا اینکه زیاد بهش غذا داده اید و یا اینکه سرلاک فاسد شده. در هر صورت این نشانه را باید جدی بگیرید. پیشنهاد میکنم از پروبیوتیک استفاده کنید تا مشکل گوارش جوجه حل بشه ولی اگر وضعیتش جدی است حتما با دامپزشک مشورت نمایید.
      همچنین با توجه به اینکه سرلاک کمی آبکی تهیه میشود لذا نیازی نیست به جوجه های تازه متولد شده آب داد. ولی اگر دچار انباشتگی چینه دان شدند میتونید مقداری آب ولرم بهشون بدهید. زمانی هم که بزرگ شدند خودشون میتونند از آبخوری استفاده کنند.

  54. دروود بر شما خداراشکر که تکنولوژی پیشرفت کرد و هر چیزی بخوای میشه سرچ کرد
    بابت توضیحات کامل و جامع شما خیلی ممنونم .یک جوجه عروس دارم رفتم سرلاک بگیرم خیلی گرون بود با این راهنمایی جنابعالی دیشب رفتم متریالش گرفتم اومدم خونه خودم درست کردم با هزینه خیلی کم یک سرلاک عالی درست کردم. برقرار باشید.

    1. سلام و درود بر شما
      بسیار خرسندیم از اینکه مقاله براتون مفید بوده. موفق باشید.

  55. سلام ، خسته نباشید
    فرمودید موز له شده و عسل هم ب جوجه بدیم
    حالا اگه پودر موز تهیه کنیم و هنگام درست کردن سرلاک کمی قاطیش کنیم چطوره ؟
    من عروس هلندی دارم
    تشکر

  56. سلام دوست گرامی من مرغ عشق دارم یه جوجه دارن . ماده جوجه رو از هفاه سوم میزنه و دیگه غذا نمیده . من جوجه رو جدا کردم میخواستم بدونم ایا باید سرلاک بدم اگه اینجوره تا کی بایستی سرلاک بخوره

    1. با سلام، بله باید تا سن یک ماهگی با سرلاک تغذیه بشه. بعد از آن میتونید از دان های نرم مثل جوانه ها استفاده کنید و سپس جوجه دونخور میشه.

    1. سلام، سرلاک پرنده ها از دانه ها و مواد مغذی تهیه میشه که برای جوجه ها قابل هضم هستش. مقاله را به خوبی مطالعه کنید به طور کامل در این باره شرح داده شده است.

  57. ببخشید من جوجه کوتوله داشتم 3تا داشتم دوتاش مردن از تقذیه مادرشون و یکیشم بعدش مرد الان دوباره تخم گذاشته میخواستم بدونم دقیقا چه موقع وقتی درومدن بهشون سرلاک بدم و چیکار کنم. ممنون میشم و اگه میشه مارک های معتبر سرلاک رو نام ببرید چون تازه کارم. باتشکر

    1. سلام، اگه بخواهید به جوجه ها سرلاک بدهید از همون روز اول باید این کار رو انجام بدهید. در هفته اول هر دو ساعت یکبار سرلاک ولرم و کمی آبکی برای جوجه ها خوبه. هفته دوم هر 3 الی 4 ساعت یکبار. شبا تا هنگام طلوع هم نیازی به غذا خوردن ندارند. فقط جاشون باید گرم باشه. کم کم که جوجه ها بزرگ شدن میتونی با دان های نرم مثال جوانه دان ها تغذیشون کنید و سپس دانخور میشوند. در مورد مارک سرلاک هم بهتره از پت شاپ ها بپرسید.

      1. سلام ببخشید عروس های من جفت هستن پرهای پشت سرشون و صورتشون ریخته کلا ضعیف شدن تخم کردن چن بار الانم به جوجه هاشون غذامیدن دوتا جوجه دارن چیکارکنم زود تقویت بشن قطره مینیرال هم خریدم هفتا ای ۵ قطره میدم

        1. با سلام پرنده های شما دچار سوئ تغذیه شده اند. بزرگ کردن جوجه ها نیاز به انرژی زیادی داره و اگه تغذیه مولدها ضعیف باشه اسیب جدی می بینند. علاوه بر مولتی ویتامین و مکمل مینرال باید غذای پرنده ها هم تقویت بشه. تخم مرغ آب پز بهشون بدهید. در مقاله پرورش عروس هلندی به طور مفصل در مورد تغذیه این پرنده ها توضیحات ارائه شده است. مقاله رو حتما بخونید.

  58. سلام وقتتون بخیر ممنون بابت توضیحاتتون
    من ۳تا جوجه عروس هلندی دارم سرلاک داخل چینه دان از ساعت ۲ شب تا الان هضم نشده اب و سرکه سیب دادم کمی بهتر شده اما کامل رفع نشده ممنون میشم راهنمایی کنید که چه کاری انجام بدم😥

    1. با سلام، آب ولرم بهش بدهید و با انگشت دست به آرامی و نرمی چینه دان جوجه رو از بالا به پایین ماساژ دهید. اگر بهتر نشد باید دامپزشک مراجعه کنید.

    2. سلام ، پروبیوتیک به هضم غذا کمک میکنه . میتونید هنگام درست کردن سرلاک ، داخلش بریزید

      1. تورو خدا به منم کمک کنین من ۲تا طوطی برزیلی داشتم بعد الان که جوجه هاشون از تخم اومدن بیرون بهشون میزنن من جداشون کردم سرلاکم خریدم ولی نمیخورن چیکار باید بکنم

        1. سلام طبق مطالب گفته شده، باید جوجه ها رو با سرلاک تغذیه کنید تنها راهش اینه
          سرلاک مخصوص طوطی برزیلی خریداری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت