راه های درمان جوجه مرغ بی حال چیست ؟

جوجه بی حال

مراقبت و نگه داری از جوجه مرغ

مرغداران و صاحبان سالن های مرغداری معمولا برای پیشگیری از بیمار شدن جوجه مرغ ها تغذیه مناسب، دستورالعمل های بهداشتی و واکسیناسیون لازم را انجام میدهند. اما پرورش دهندگان محلی و افرادی که در منزل، جوجه مرغ پرورش می دهند، در بیشتر مواقع هیچ نوع برنامه ای برای تغذیه و واکسینه نمودن جوجه ها در نظر نمیگیرند.

دلایل بیحالی جوجه مرغ ها

مرغان بومی در برابر بیماری ها مقاومت بالایی دارند اما باز هم ممکن است جوجه آنها به راحتی بیمار شده و تلف شوند. در برخی از موارد حتی مشاهده میشود که پرورش دهنده محلی هیچ نوع اقدام پیشگیرانه برای سالم ماندن جوجه ها در برابر بیماری ها را انجام نمیدهد. در نتیجه جوجه مرغ بیشتر در معرض بیماری ها قرار میگیرد. لازم به ذکر است که سیستم ایمنی جوجه ها بسیار ضعیف تر از مرغان بالغ می باشد.

بنابراین ممکن است جوجه مرغ در اثر یک بیماری ضعیف و یا عوارض ناشی از آن همچون بی اشتهایی، بی حالی و … تلف شود. در این مقاله برای راهنمایی هر چه بیشتر پرورش دهندگان محلی اقدامات لازم برای جلوگیری از بیمار شدن جوجه ها و راهکارهای مفید برای درمان جوجه مرغ بی حال ارائه شده است.

دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای
دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی (حرفه ای)

نکات لازم به هنگام نگه داری جوجه مرغ

برای خرید جوجه مرغ سالم به پرورش دهندگان و هچری های قابل اعتماد مراجعه کنید. جوجه های یک روزه برای رشد به محیط گرم و خوراک مقوی نیاز دارند. اگر از دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه یک روزه استفاده میکنید، بعد از تولد هر جوجه می بایست به مدت 24 الی 48 ساعت به جوجه ها هیچ گونه آب و یا دان ندهید. بعد از خروج جوجه از تخم اجازه بدهید تا جوجه در داخل دستگاه بماند و خشک شود.

نگران تغذیه جوجه ها نباشید، آنها به هنگام تولد تا 48 ساعت می توانند از محتویات کیسه زرد همراه بدن خود تغذیه شوند. پس از گذشت 24 ساعت می توانید جوجه ها را به یک محیط گرم منتقل نموده و برای آنها دان و آب تهیه کنید. در صورتیکه در همان ساعات ابتدایی پس از تولد، به جوجه ها آب و یا غذا داده شود، احتمال عفونت کیسه زرد آنها بسیار افزایش پیدا میکند که در نهایت باعث مرگ جوجه میشود. برای راهنمایی بیشتر مقاله تغذیه جوجه یک روزه را مطالعه نمایید.

ممکن است در برخی موارد به دلایل مشکلات و بیماری های ژنتیکی، جوجه های متولد شده دارای نواقصی همچون کج بودن پاها، کوری چشم، چسپندگی پاها و … باشند. متأسفانه بیشتر این مشکلات هیچ نوع درمانی ندارند.

بیماری در جوجه مرغ ها

محیط نگه داری جوجه ها باید کاملا بهداشتی و به دور از هر گونه آلودگی باشد. همچنین وسایل مورد استفاده همچون دانخوری، آبخوری، هیتر و … حتما باید تمیز نگه داشته شوند. برخی از پرورش دهندگان از خرده نان و غذای مانده برای تغذیه جوجه ها استفاده میکنند. دقت داشته باشید که نان و یا دان مورد استفاده برای تغذیه جوجه ها هیچ نوع آلودگی قارچی و کپک نداشته باشد. در غیر اینصورت جوجه به سرعت بیمار و بی حال میشود.

محیط گرم با درجه 30 درجه یکی از حداقل شرایط نگه داری جوجه های تازه متولد شده تا سن یک هفتگی می باشد. بنابراین برای جلوگیری از سرماخوردگی و یا تضغیف جوجه ها، محیط نگه داری آنها را گرم نگه دارید. به هیچ وجه از بخاری های گرمایشی دودزا و بدون دودکش برای گرم نمودن محیط نگه داری جوجه ها استفاده نکنید.[recent_posts num="2" offset="2"]

سیستم تنفسی آنها نسبت به هوای آلوده بسیار حساس می باشد و باعث خفگی آنها میشود. همچنین مکان نگه داری جوجه ها باید تهویه کافی داشته باشد در غیر این صورت جوجه ها دچار بی حالی و خفگی میشوند. استرس گرمایی و یا افزایش بیش از حد دمای بدن جوجه ها نیز باعث بی حالی جوجه ها میشود. لذا دمای محیط نگه داری جوجه ها را متعادل نگه دارید.

جوجه های تازه متولد شده نباید بیش از حد در معرض نور آفتاب قرار بگیرند. چراکه نور آفتاب (مخصوصا در فصل تابستان) می تواد باعث تشنگی و بی حالی آنها شود. جوجه مرغ تا سن دو هفتگی بیش تر وقت خود را صرف خوابیدن میکند. بنابراین نباید زیاد نگران بی حالی آنها در این وضعیت شد. بی حالی جوجه مرغ زمانی خطرناک است که جوجه اشتهایی برای خوراک و یا آب نداشته باشد و همچنین اگر رنگ فضله او تغییر پیدا کند و یا بیش از حد آبکی شده باشد، جوجه بیمار شده است و هر چه سریعتر باید درمان شود.

چگونه جوجه مرغ بی حال را درمان کنیم؟

یک قاشق غذاخوری شکر را در یک لیتر آب حل کنید و از این محلول به جوجه بی حال بدهید. محلول آب شیرین در عرض چند ساعت سطح انرژی جوجه را افزایش خواهد داد. همچنین زرده تخم مرغ خام نیز برای جوجه ها بسیار مغذی بوده و باعت رفع بی حالی آنها میشود.

چه چیزی باعث بی حالی جوجه مرغ میشود؟

تغذیه اشتباه و یا تغذیه ضعیف، هوای سرد، بیماری، مشکلات ژنتیکی و دماهای بسیار گرم از مهمترین دلایلی هستند که باعث بی حالی جوجه ها میشوند.

برای جلوگیری از بی حالی جوجه مرغ چه کنیم؟

محل نگهداری جوجه ها باید گرم و تمیز باشد. همچنین جوجه ها را با دان مخصوص غذا بدهید. جوجه ها تا 10 روز اول نباید با گندم آسیاب شده تغذیه شوند. چون دیر هضم بوده و باعث مشکلات زیادی در آنها میشود.

درمان خانگی جوجه مرغ بی حال

بی حالی جوجه مرغ به عوامل مختلفی بستگی دارد. تغذیه غیر صحیح، سوء تغذیه، مشکلات ناشی از بیماری های رایج و … می تواند باعث بی حالی جوجه ها شود. برای آشنایی با بیماری های رایج در بین طیور و علائم و درمان آنها مقاله بیماری های مرغ بومی را مطالعه کنید.

مشکل بی حالی جوجه مرغ در بیشتر موارد به کیفیت تغذیه آنها دلالت دارد. زیرا پرورش دهندگان محلی معمولا از گندم و یا نان و یا سبزیجات و … برای تغذیه جوجه ها استفاده میکنند. برای جبران کمبود مواد معدنی و ویتامین ها، حتما از مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده کنید. این دارو را می توانید به صورت قرص و یا قطره از داروخانه های دامپزشکی تهیه کنید.

همچنین برای تقویت سطح ایمنی بدن جوجه ها می توانید از آنتی بیوتیک (اکسی وت) بهره ببرید. دقت نمایید که کبد و کلیه جوجه ها به دارو ها حساس می باشد. بنابراین با توجه به دستور دامپزشک و یا بروشور موجود در دارو و بر اساس وزن و سن پرنده به او ویتامین و یا آنتی بیوتیک بدهید. بدن جوجه ها برای جذب کلسیم و ویتامین د به نور آفتاب نیاز دارد. پس در صورت امکان جوجه را به مدت چندین دقیقه در معرض تابش نور آفتاب قرار دهید.[recent_posts num="2" cat="" order="asc" orderby="rand"]

اگر از قطره مولتی ویتامین و جیره غذایی مناسب برای پرورش جوجه ها استفاده میکند ولی باز هم جوجه شما بی حال و کم اشتها می باشد و در یک گوشه کز نموده است، برای تشخیص دقیق علت بیماری جوجه باید به دامپزشک مراجعه نمایید.

علت بی حالی جوجه یک روزه پس از خروج از دستگاه جوجه کشی

درمان فوری جوجه مرغ بی حال و مریض - سایت جوجه کشی دات کام

گاهی اوقات حتی با گذشت 24 ساعت از زمان هچ و خروج از تخم، جوجه ها بسیار بی حال و کم تحرک می باشند. این نوع مشکلات و بی حالی جوجه پس از خروج از دستگاه به موارد زیادی بستگی دارد. این موارد شامل تغذیه ضعیف گله مولد، تنظیم نبودن دما و رطوبت دقیق در داخل دستگاه جوجه کشی ، چرخش نامناسب در زمان ستر، نگهداری طولانی مدت تخم های نطفه دار ، یا آلوده شدن جوجه و عفونت کیسه زرد آنها می باشد. برای رفع این نوع مشکلات در ابتدا باید از گله های مولد سالم که تغذیه مناسبی دارند، تخم نطفه دار تهیه کرد. همچنین تخم های نطفه دار باید در شرایط مناسبی قبل از جوجه کشی قرار گرفته باشند. برخی جوجه های ضعیف و بی حال برای همیشه ضعیف و لاغر باقی می ماند و رشد بسیار کندی دارند.

دما و رطوبت و نحوه چرخش نیز تأثیر زیادی بر جوجه های متولد شده دارد. برخی از جوجه های ضعیف قربانی مشکلات متعدد در دستگاه جوجه کشی هستند و در واقع به دلیل اینکه در معرض دما و رطوبت نامناسب قرار میگیرند، در زمان رشد به خوبی تغذیه نمیشوند. نتیجه این امر تولد جوجه های ضعیف و بی حال بوده که معمولا چند روز پس از تولد درگیر مشکلات زیادی شده و تلف میشوند. لذا در انتخاب دستگاه جوجه کشی و تنظیم بودن دما و رطوبت آن باید بسیار دقت کنید. شما میتوانید لیست قیمت دستگاه جوجه کشی را در صفحه مربوطه مشاهده نمایید و یک دستگاه دقیق برای جوجه کشی انتخاب کنید.

دسته‌بندی بیماری های پرندگان و طیور مرغ مقالات پرورش و نگهداری پرندگان
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

1,056 پاسخ به “راه های درمان جوجه مرغ بی حال چیست ؟”

  1. چجوری یه لیتر اب شیرین و به خورد اون جوجه بدبخ بدیم اخه؟
    من یذره بهش دادم همرو ریخت بیرون
    اب خالی رو قشنگ تر از اب شیرین میخوره

  2. سلام من ۲ تا جوجه رنگی دارم یکی از اون ها مریض هست علام هایی که داره سردش میشه نمی دونم چی کار کنم لطفا به هم کمک کنین تا جوجه رنگی سلامتی اش را بدست بیاره
    ترو خدا بهم کمک کنید

  3. سلام من دوتا جوجه دارم اون یکی سر حال هست ولی اون یکی ن بی حاله و فقط آب میخوره مدفوشم عادیه نمیدونم چشه ی جا کز میکنه لطفا بهم بگید چیکار کنم بعد توی یک روز بهش دوبار مولتی ویتامین دادم بار اول دام کاملا خوب شد ولی دومین بار دارم ی جا کز کرد لطفا بهم بگید چیکار کنم جوجمو خیلی دوست دارم نمیخام بمیره😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

  4. سلام یه جوجه دارم یه پا داره پایینشم دوتا تخم خودشم سیاه دلیلش چیه برام بگین

  5. سلام
    من3 جوجه دارم که یکی از اونا غذا نمی خوره همش میوفته و وقتی بلندش می کنم زمان خیلی کمی میتونه وایسه و دوباره میوفته دسشوییش عادیه جاشونم گرم هست فکر میکنم وقتی خریدم سرما رفته تو بدنش نمی دونم چیکارش کنم لطفا کمکم کنید ممنون میشم😞

  6. سلام تو رو خدا به من کمک کنید من یه جوجه ی شش ماهه دارم مریض شده صداش گرفته امروز درش آوردم تو انباری سرد گذاشتم تو سبد بعد روش مشمبا کشیدم رفتم حیاط دیدم صداش میاد ولی صدای گرفته اول که مریض شده بود راه نمیرف و می‌شست چطوری خوبش کنم میشه بگین ممنون میشم باتشکر

  7. سلام
    من 3 جوجه دارم یکی از جوجه ها انگار نمی تونه وایسه همش میوفته ولی بلندش می کنم و وایمیسته همش پاهاش میلرزه لطفا کمکم کنید ممنون میشم

  8. سلام من جوجه کوچیکم قبلاً خیلی شلوغ میکرد بعد چند یا چند هفته هست که مریضی خیلی بدی گرفته فکر کنم اول می‌لنگید ولی الان فلج شده ولی دو قدم راه می‌ره چشماش دورش لکه های خونی مانند داره مدفوعش سفیده جاشون هم گرمه بهش غضروف ساز ویتامین ب زینگ کلسیم میدم ولی اینبار داره میمیره چشماشو می‌بنده تورو خدا بهم یه راه حل بگید لطفاً لطفاً 😫😣😭😭🙏🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    1. مولتی‌ویتامین سریع بهش بده
      واکسن هاشو زدی
      اگه جوجه رنگی هست زنده نمیمونه چون تو ماشین به دنیا اومده نه تو زیر مرغ ها

  9. سلام
    تعدادی مرغ دارم
    الان چندهفته میشه هر بار یکی کز میکنه پرهاش پف میکنه انگار سردشه
    دونه نمیخوره
    آب و مکمل و ویتامین و ب کمپلکس از دامپزشکی براشون گرفتم کمی ازش میخوره فقط
    بعد اسهال گچی و اینکه چینه دانش هم انگار پر آب حتی یه بار گرفتمش کلی آب بالا آورد
    کلا بی حال و بدون جنب جوشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      محیطش رو کامل گرم کن
      تتراسایکلین براش بخر و نصف کن بده بخوره (هر 12 ساعت نصف قرص)
      پروبیوتیک از داروخانه دامپزشکی هم براش بگیر و بده بخوره
      توضیحات متن رو هم کامل بخون

      1. سلام
        میخواستم هم تشکر کنم هم در خوشحالی حل این مشکل سهیم کنم
        واقعا خدا ازتون راضی باشه که اینطور مشکل مردم حل میکنید
        من تا الان ۳ مرغ که واقعا بزرگ بودن و براشون از دان و دارو و..کلی هزینه کرده بود از دست دادم
        حتی داروهای دامپزشکی قبلی گرفتم براشون هم اثر نکرد

        الان بعد ۲ روز وانجام کارهایی که گفتین دوتا مرغ مریض حالشون خیلی بهتر شده و دان و آب میخورن و جب جوش پیدا کردن

        البته بازم ادامه میدم درمانشون

        ازتون واقعا ممنونم و براتون آرزوی سلامتی دارم

    2. سلام
      من 4 تا جوجه خریدم یکیش بی حاله چشماشو بیشتر وقتها بستس آب و غذا هم نمیخوره جیک جیک میکنه

  10. سلام
    من ۲ تا جوجه دارم حدود ۲ یا۳ روزه ان
    یکیشون خیلی فضولی وای این یکی آرومه و غذا نمی خوره و نوکش زخمه چیکارش کنم؟؟

  11. سلام من یه جوجه دارم همش خوابه وقتی هم راه میره لی لی میره فضلشم عادیه چیکارش کنم
    لطفا بگید

  12. سلام،وقتتون بخیر لطفا اگر میتونید به پاسخم جواب بدید.۴ماه هست جوجه هام بدنیا اومدن
    ۷تاشون رشد کردن ولی یکیشون اصلا فقط درهوای پر ودم که رشد کنن مریضه کوچیکه همش یکجاایستاده هست یکی از چشمش آب داد بسته شد غذا میخوره دستشویش چیزای آبکی سفید داره
    کنه مرغی زده بود درمان کردم اما واقعا نمیدونم چیکار کنم بال وپرشم افتاده هست موهای جای گردن وبالای چشماش ریخته…چیکار کنم براش؟
    واینکه میتونم از سرما خوردگی یا آنتی بیوتیک یا
    ۶۰ درد استفاده کنم؟؟

  13. من ۲ تا جوجه چند روزه کاکلی دارم، امروز صبح حالشون خوب بود ولی بعدش اومدم دیدم خیس شدن و بی حالی اصلا چشاشون رو باز نمیکنن، یکم جیک جیک میکنن، تکنشون میدی یه ذره تکون میخورن، ولی میترسم بمیرن، میشه کمکم کنید.

  14. من یه جوجه رسمی پا کوتاه تغریبا دو ماه دارم که یه چند روز هست که مریض شده بی حاله شکمش خوب کار نمیکنه همش میخواد بخوابه خیلی بی جونه پراشو هی میندازه پایین
    هیچی نمیخوره غذا شم معمولا برنج و نون اینجور چیزاس براش بهترین غذا رو گرفتم اما از غذاهای مخصوصش نمیخوره.
    یه بار دیگه اینجوری شده بود با عرق نعناع و سیر خوب شد هر شبم تو قفس میخوابه بیرون تو راه پله میزارمش مدفوعشم زرده خیلیم بو بدی میده از دیشب با سرنگ بهش غذا دادم هنوز چینه دونش پره چیکار کنم کمکم کنید!!

  15. سلام تروخدا کمک کنید من دوتا جوجه مرغ دارم یکیشون 2 ماهس تقریبا بزرگه اون یکی 1 ماهش کوچیکتره و رنگش زرده این کوچیکه دو روزه بی‌حال شده همش کز میکنه یجا چشماشم نیمه بازه بزور بهش غذا میدیم قبلا خیلی شیطون بود اما الان همش یه گوشس و می‌خوابه صبحشم کلی عطسه می‌کرد

  16. سلام جوجه من چهار روز یا یک هفته هست غذا می‌خورد خیلی کم ولی بی‌حال و همش چرت میزنند

  17. سلام من دوتا جوجه مرغ تقریبا یکماه و نیم و دوتا اردک دارم که باهم بزرگ شدن و از صبح که از جاشون درآوردم جوجه ها بیحالن و همش چرت میزنن غذاشونم دانه پارس و توحیاط علف میخورن گاهی نون خشک هم تو آب براشون خیس میکنم چند روز یکبار هم برنج خالی البته پخته میخورن.
    چکار کنم چرا اینجوری شده ؟

    1. سلام . 5 قطره سرکه سیب طبیعی توی آبخوریشون بریزید
      براشون دان استارتر و مولتی ویتامین مخصوص طیور تهیه کنید
      فضلشون چه رنگیه ؟ برنجی که میخورن نباید روغن و نمک داشته باشه

  18. سلام من یه چند روزی میشه یه جوجه مرغ خریدم چند روزه شکمش بزرگ شده و جلو اومده و امروز بی حاله و چشاشو همش میبنده وقتی هم که تو نور خورشید میره همش خواب میره لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم

    1. سلام غذاش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟
      5 قطره سرکه سیب طبیعی توی یک لیوان آب حل کنید و بدین بخوره
      براش دان استارتر و مولتی ویتامین تهیه کنید

      1. سلام امروز حالش خیلی بدتره اصلا هیچی نمی خوره همش چشاشو میبنده و دهنشو باز و بسته میکنه فکر کنم میخواد بمیره براش مواد ضروری رو هم گرفتم اما هیچی نمیخوره غذاشو دانه و ذرت های خیلی کوچک میدادم و رنگ فضلش هم یه چیزی بین زرد نارنجی و سبز کم رنگه

  19. سلام من یک بلدرچین نر دارم که فکر کنم ازون گردهایی ک برای حشره ها میریزن خورده الان چیکار کنم خیلی بیحاله اصن از جاش تکون نمیخوره

  20. سلام من ی جوجه ۱ ماه دارم غذا تقریبا خوب میخوره ولی همش سرشو میگیره بالا و چشاشو میبنده دلیلش چیه؟

    1. سلام براش غذای استارتر و مولتی ویتامین مخصوص طیور تهیه کنید . علائم سرماخوردگی داره ؟ فضلش چجوریه ؟

  21. سلام من حدود 500 جوجه گوشتی داشتم اما این ها به همدیگه میچسبن و به زیر هم میرن و لای دست و پای هم جون میدن
    این به چه دلیل هست و راهکار چیه تا از طلف شدن جلوگیری کنم

    1. سلام به دلیل سرماست به احتمال قوی
      تغذیشون چیه ؟ شب کجا نگهداری میشن ؟ سنشون رو میدونید ؟
      براشون لامپ مادر مصنوعی تهیه کنید

  22. سلام من یه بچه جوجه خریدم امروز اول بی حوصله بود هی می خوابید گذاشتمش داخل اب جون گرفت بهش اب دادم خورد بهش غدا دادم نخور الان خیلی خیلی حالش بده لطفا راهنماییم کنیم نمی دونم چی کار کنم براش طفلکی باید حتما به دامپزشکی مراجعه کنم ممنون میشم راهنمایی کنیم با سپاس فراوان

    1. سلام چرا داخل آب گذاشتین جوجه مرغ رو !
      سرما خورده براش دان استارتر به همراه مولتی ویتامین تهیه کنید
      بله حتما به دامپزشک مراجعه کنید تا درمان سریعا صورت بگیره

  23. سلام من دو جوجه دارم که دون و آب می خورن اما صبح تا شب گوشه ی قفس می خوابند و چشم های خود را می بندند و از دیروز اینجوری شدند یکی از جوجه ها تند به تند سرش رو بالا می گیره و دهانش را باز می کند و صدا می دهد فکر می کنم چیزی در گلویش گیر کرده برای بی حالی جوجه هایم و اینکه در گلویش چیزی گیر کرده لطف کنید باید چه کار کنم

    1. سلام مقاله رو کامل بخونید تمام نکات اومده . براشون دان استارتر و مولتی ویتامین تهیه کنید شب ها نباید دمای محیطشون پایین باشه

  24. سلام
    من امروز یک جوجه مرغ ۳ روزه خریدم اما ان در گوشه ای نشسته و چشم هایش را بسته و تحرک کمی دارد و مقدار کمی هم اب و دانه می خورد ممنون میشم راهنمایی کنید .

  25. سلام وقت بخیر من دو تا جوجه لاری دارم دو ماه شونه یکی شون رشد نکرده و روز به روز حالش بدتر میشه حالا دانه نمیخوره و خیلی بی حاله نمیخواد روی پاه هاش بیاسته رنگ فضلش هم سبز است اسهال هم نیست دانه اش استندارد است مولتی ویتامین هم براشون میدم فکر کردم کرم روده داره براش قرص کرم دل انسانی دادم حالش چند روزه بدتر شده لطفا کمک کنید ممنون.

    1. سلام داروهای انسانی برای پرنده مناسب نیست . بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا در صورت بیماری ویروسی درمان بشه
      از بقیه پرنده ها جداش کنید . براش انرژی پلاس مخصوص طیور تهیه کنید . دان رشد مخصوص براش بگیرید
      5 قطره سرکه سیب طبیعی با یه لیوان آب حل کنید و بدین بهش

  26. سلام من یه جوجه مرغ دارم که چیزی نمیخورد و بی اشتها بود بعد براش برنج ریختیم یه کم خورد بعدم از این کرم هایی که داخل پرنده فروشی هاست خریدیم خورد ،ولی الان به شدت بیحاله و همش خوابیده چیکارش کنم؟

    1. سلام مقاله رو کامل بخونید
      براش دان استارتر به همراه مولتی ویتامین طیور تهیه کنید
      کرم هایی که میگید مخصوص پرندگان زینتیه

  27. سلام خسته نباشید
    ما یک جوجه مرغ شاخدار دارم خیلی بیحاله حتا نمیتونه رو پاهاش وایسه هیچی نمیخوره حتا چشماش هم نمیتونه باز نگه داره میشه بگین باید چیکار کنیم

  28. سلام یکی از جوجه هایم بی حال هس کلا هیچی نمیخوره تکونم نمیخوره چیکار کنم یکمم آبغوره دادم فایده نکرد
    یه جوجه دیگ هم دارم که چینه دانش بزرگ شده بی حال هس اونو هم چیکار کنم؟

    1. سلام درمان سرخود نکنید
      غذاش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟
      5 قطره سرکه سیب طبیعی با یک لیوان آب مخلوط کنید یکم بدین به پرنده ای که چینه دانش متورمه

  29. سلام من یه جوجه چند هفتگی دارم هیچی نمیخوره و حتی چشاشم باز نمیکنه و میشینه فقط.
    چینه دانش پره و غذا هایی که خورده رو هنوز نتونسته هضم کنه چیکار کنم حالش خوب شه.
    تو رو خدا کمکم کنید🙏🙏🙏

  30. سلام.من چند جوجه ی تقریبا سنشون یک ماه و ۲۰ روز هست.دارم.که خیلی کم اشتها شدند دان بهشون میدم یا کم میخورن یانمیخورن بعضی چیزها هم بهشون میدم مثل گوجه فرنگی پیاز هم کم میخورن و سرحال هم نیستند.روز به روز هم دارم متوجه میشم که کم کم باعث بی حالی و بی اشتهایی می شوند.مشکلشون چیه؟ و باید چطور آنها را درمان کنم؟

    1. سلام پیاز براشون مناسب نیست . براشون دان استارتر به همراه مولتی ویتامین تهیه کنید

  31. سلام چند وقت پیش دوست داداشم که راننده نیسان هست یک جوجه گوشتی
    آورد بی‌حال بود اما بعد از چند روز سرحال شد من توی یک آکواریوم نگهش می‌داشتم چون بعد از اینکه روی آکواریوم رو میپوشوندم خودش گرم میشد دیگه چراغ رشته ای نذاشتم اما کاه ها خیس میشدن فکر کنم فکر کنم به خاطر این بوده که جوجه می‌رفته‌است توی ظرف آب و نیومده روی کاه ها کاه ها خیس می‌شده من هم هر روز مجبور بودم کاه ها رو عوض کنم ولی بعد از سه روز کاه ها تموم شدن منم دیگه کاه هارو عوض نکردم بعد از یک روز جوجه بی‌حال شد و کمتر از قبل غذا میخورد فرداش باز هم اشتهارش کمتر شد اما دیروز که روز سوم بود و امروز هیچی نخورده فقط آب میخورد مدام جیک جیک می‌کنه منم کلی کار دارم که به خاطر این جوجه نمیتونم دیگه به هیچ کدوم از کار هام برسم و دامپزشکی هم نمیتونم ببرمش از دیروز مقداری پیاز رنده میکنم و آبش رو میگیرم میریزم تو سرنگ و به زور بهش میدم چون پیاز دوست نداره و نمیخوره قبل از اینکه اینطوری مریض بشه بهش غذای مخصوص جوجه میدادم شبیه سویا میمونه بهش آب شکر هم دادم ولی معثر نبوده تاثیری توی حالش نداشته باید چیکارش کنم توروخدا کمکم کنید خیلی بهش وابسته شدم

    1. سلام بهش پیاز ندین براش خوب نیست
      یه قرص تتراسایکلین 250 نصف کنید تو آب حل کنید هر 12 ساعت بدین بهش
      باید براش مولتی ویتامین مخصوص طیور هم از داروخانه دامپزشکی بگیرید

  32. سلام من یه جوجه سه ماهه دارم ولی از وقتی گرفتمش فقط پرهاش رشد میکنه نه بدنش
    پرهاش از بدنش بزرگتر شده مشکلش چیه؟
    چه دارویی بدم بهش؟

    1. سلام نژادش چیه ؟
      براش دان رشد به همراه مولتی ویتامین مخصوص طیور تهیه کنید
      هفته ای یکبار هم توی آبخوریش 5 قطره سرکه سیب طبیعی بریزید

  33. سلام خوبید ببخشید من سه تا جوجه دارم کی یکیش چهار ماه اون دوتا سه ماه یکی از اون کوچیکا اول حالش خوب بود چاق هم هست ولی امروز صبح که اومدم بهشون غذا بدم اون نخورد و از جاش تکون نمی خوره من اون هارو به یک جای آلوده بورده بودم و فکر کنم اونجا مریض شده چیکار کنم حالش خوب بشه

  34. سلام.جوجه های چندماهه‌ویه ماهم سه روزه هر شب یکیشون داره بی حال میشه غذانمیخورن فقط کزمیکنن یجامیخوابن اب میخورن زیاد .بهشون چی بدم چ غذایی ک ازگشنگی تلف نشن.اسهال دارن معمولا ابکی و سفید رنگه.حتی امپراطورو قرقاولمم گرفتن ماست خوبه براشون بزور بدم؟یه راه حل خونگی بدیذ لطفا

    1. سلام
      چه غذایی بهشون میدین ؟
      پرنده های بیمار رو جدا کنین
      دمای محیط رو بالا ببرین
      توی یه لیتر آب یه قاشق غذا خوری سرکه سیب طبیعی حل کنید و بریزید توی آبخوریشون . اگه بهتر نشدن به دامپزشک مراجعه کنید

  35. سلام ببخشید خسته نباشید من ۲ تا جوجه دارم یکشون بزرگ شده یکشون نه اونی که بزرگه ۷ یا ۶ روزشه کوچیکه ۱۰ یا ۹ روزشه خودشم جوجه کوچیکه سرحال بود الان یکم سرحال نیست بهشون پودر ذرت میدم یکمم گندم اسیاب شده تکه شده هم توش هست خورده غذا خوردی هم خوب میخوره ولی یکم سرحال نیس دلیلش چیه تو پارکینگ نگه میدارم و توی کارتون بزرگ که توش خاک ریختم هوا هم خوبه

    1. سلام نباید توی خاک و پارکینگ نگهداری بشن
      بالای کارتنش با فاصله 50 سانتی متری از جوجه یه لامپ رشته ای 50 وات نصب کنید تا گرم بشه
      مولتی ویتامین مخصوص طیور توی آبخوریش بریزید
      سه قطره سرکه سیب توی یک لیوان اب مخلوط کنید و با سرنگ بدین بهش
      زیر پاشون هم کاه یا پوشال نرم بریزید

      1. ما توی بالا پشت بون یه اتاقک دارم ۱۲ متر اونجا میشه نگه داشات لامپ هم هست هوا هم خوبه توی کارتون هم خاک نرم گذاشتم باید عوض شه تو کارتن خودشم یه جای بزرگ درست کردم بعضی موقع ها هم اسال میکنن ایا از پودر ذرت هست نمیشه مولتی ویتامین تهیه نکرد ایا سبوس هم میشه داد

        1. آره میشه توی اتاقک نگهشون داشت. لامپ باید نزدیک کارتن باشه تا گرم بشن. خاک براشون خوب نیست مریض میشن کاه بریز
          گندم و سبوس ندین تا یک ماهگی بهشون . براشون دان استارتر تهیه کنید . اگه میخواین تقویت بشن مولتی ویتامین طیور بگیرید براشون هزینش زیاد نیست

  36. سلام من چند تا جوجه دارم که همه شون خوب بودن ولی نمی دونم صبح که اومدم غذا بهشون بدم دیدم سر یکیشون خونین یکم بتادین رو سرش ریختم ولی هم غذا نمی خوره هم یک جا وایستادن و بی حاله دکترم بردمش قرص و قطره داد چکارش کنم که غذا بخوره

    1. براش مولتی ویتامین طیور تهیه کنید تا تقویت بشه . تا درمان کامل جداش کنید و خودتون با دست بهش غذا بدین
      در مورد بیماری کانیبالیسم یا هم خواری مرغ هم سرچ کنید ببینید دلیل زخمی شدن جوجه چی بوده و برطرفش کنید

  37. سلام وقت بخیر تعدادی جوجه محلی یک هفته ای دارم که بی حال هستند بال هاشون و اویزون میکنن غذا نمیخورن و میمیرن مشکلشون چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. بالای پشت بوم براشون جای مناسبی نیست . سردشونه بالای سرشون لامپ رشته ای نصب کنید
          مولتی ویتامین طیور تهیه کنید
          پنج قطره سرکه سیب طبیعی رو توی یه لیوان آب حل کنید و بدین بهشون با قطره چکان یا سرنگ

      1. و اینکه جوجه ها شبا یک گوشه جمع میشن و همدیگرو له میکنن و میمیرن
        چیکار کنم که یجا جمع نشن و همدیگرو له نکنن

        1. سردشونه !
          بالای سرشون لامپ مادر مصنوعی یا لامپ رشته ای نصب کنید با ارتفاع 50 تا 60 سانتی متر از جوجه ها . تا دو هفتگیشون بذارید لامپ 24 ساعته روشن بمونه

  38. سلام. من دوتا جوجه دارم که تقریباً ۱ ماه الی ۱ ماه نیم هستند. این جوجه ها توی دمای مناسب نگهداری میشوند دونه و نون و سبزیجات و میوه‌جات بهشون میدم تا حالا هم نشستمشون.
    تقریبا ۲ روز هست که بی‌حال هستند.فقط غذا میخورند یکیشون هم همش می‌خوابه خیلی هم راه نمی‌رند یه گوشه میرن میخوابن.
    مشکلشون چیه؟

  39. خدا خیرتون بده ممنون
    جون 4 تا جوجه که داشتن می‌کردند نجات دادی
    اونقدر که می افتادند دم شما گرم

      1. به منم کمک کنید من بدبخت جوجه کوچیکم چشماش دورش لکه های خونی داره به تازگی اینطوری شده اولین روزی که حال بده ش شروع شد می‌لنگید الان میخواد راه بره بلکه میوفته زمین به ذره اینطوری میمونه من حواس میدم پادمیشه پرهای پف می‌کنه میشینه غذا رو مثل شیر میخوره ولی آب نمیخوره

  40. سلام خسته نباشید
    من یه جوجه از تو کوچه ک تو کارتون گذاشته بودنش رو دیدم دلم سوخت اوردم خونه
    تغریبا سر حال بود و هعی میخاست فرار کنه
    با اب ولرم و صابون شستمش ویه ده دیقه لای حوله گذاشتمش بعد با سشوار از دور خشکش کردم ولی بعد بیحال شد و از بعد ظهر فقط خابیده بیدار میشه دون میخوره بتز میخابه
    صداشم خیلییی کم شده ، براش ارزن و اب گذشتم ، چیکار کنم چی بهش بدم خوبه ؟
    و اینکه لامپ رشته ای از کجا باید بگیرم ؟

    1. سلام نباید دیگه بشوریدش مریض میشه
      براش غذای استارتر از پرنده فروشی ها بگیرید با مولتی ویتامین
      لامپ رشته ای هم فروشگاه های لوازم الکتریکی دارن

  41. سلام 4تا جوجه دارم حدود یک هفته شون هست یکیشون بی حاله و همش میخواد زیر مرغ بخوابه آب و غذا هم کم میخوره اما وقتی دیدمش مریض نیست فقط بی حاله.!!!!

  42. سلام من یک مرغ با۳تا جوجه دارم دوتا از جوجه ها بی حال شده وزیاد تکن نمی خواره باید چی کار کنم

  43. سلام من دوتا جوجه دارم خیلی سرحال بودند یکی ش خوب تقریبا اب و غدا میخوره و کمی بازی میکنه ولی اونکی جوجه خیلی فرز بود نمیدونم چرا امروز از صبح حالش خیلی خیلی بد شده انگار مرده ولی زنده نمیتونه رو پاش وایسه به زور به بهش غذا میدم ولی هی افتاده بلدم نمیشه بودنش هم بکنم باز می افته چرا اینجور شده و باید چیکارش کنم خیلی استرس دارم؟

    1. سلام اگه میتونید به دامپزشک مراجعه کنید
      بالای سرشون یه لامپ رشته ای 50 وات روشن کنید تا گرمشون بشه
      چه غذایی بهشون میدین ؟
      مولتی ویتامین مخصوص طیور توی آبخوری بریزید . میتوندی چند قطره سرکه سیب هم با اب مخلوط کنید و بدین بهشون

  44. سلام من دو تاجوجه دارم که دوهفتشونه از دیروزه که یکیشون ازجاش بلند نمیشه اب نمیخوره همش خوابه و اون یکی هم اذیتش میکنه از هم جداکردم هر دو اینقدری جیک جیک کردن که اعصابم خورد شد مجبور شدم تویه کارتن بزارم و وسطشو تور بکشم غذاشم بعضی وقتا میوه خود میکنم برنج پخته میدم ارزن میدم بلغور میدم ولی بیشتر اوقات برنج پخته میدم جاشون هم گرمه ولامپ رشته ای داره ورود وخروج هوا هم داره جوجرو هروقت بلند میکنم اصلا به ثانیه نمیکشه خودشو میندازه زمین الان یکم با قطره چکان بهش اب دادم با یکمم بلغور که اونم نمیخورد مجبور شدم بایک دست نوکشو باز کنم بادست دیگه بلغرو بدم بهش
    ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام . دقت کنید که دمای خیلی هم زیاد نباشه که اذیتشون کنه . 32 درجه خوبه
      برنج پخته شده با نمک و روغن ندین بهشون
      مولتی ویتامین مخصوص مثل انرزی پلاس براش از داروخونه دامپزشکی تهیه کنید

  45. سلام.من چند جوجه دارم که ۲ هفته شدند وهم واکسن من زدمشون این دو یا سه روز بی حال گوشه گیر غذا هم نمیخورن که دیشب هوا کمی سرد بود الان چکار میکنم که خوب بشن؟

    1. سلام احتمالا سرما خوردن محیط نگهداری رو گرم کنید براشون با بخاری یا لامپ رشته ای 100 وات
      مولتی ویتامین بخرید براشون
      از داروخانه دامپزشکی آنتی بیوتیک براشون تهیه کنید

  46. سلام من دوتا جوجه دارم یکیشون سیاه یکیشون زرد ،اونی که سیاه بود دو روزه مرد ،یکی دیگه سیاهش رو گرفتیم ،شب ها جاشون رو تمیز میکنم و روشون پتو میندازم ،ولی یه دو روز قبل اونی که زرد بود یه جوری بود اصلا تکون نمیخورد انگار مرده بود ولی زنده بود اوردم شستمش گذاشتم لای پتو ،چیزی نمیخورد اب دانه درست کردم براش به زور دادم بعدش حالش مقل روز اول خوب شد ولی الان سیاهه اون طوری شده همون کار هارو کردم ولی فعلا خوب نشده ،میشه بگید علتش چیه و باید چیکار کنم که اینجوری نشن

    1. کارایی که شما دارید میکنید بیشتر داره پرنده رو آزار میده !!!
      روشون نباید پتو بندازید جوجه رو نباید بشورید
      بهتره قبل از خرید جوجه راه نگهداریشون رو یاد بگیرید
      یه لامپ رشته ای 50 وات تهیه کنید و بالای کارتنش روشن کنید تا گرم بشن
      مولتی ویتامین مخصوص طیور بهشون بدین

  47. سلام خسته نباشید ببخشید من ۲تا جوجه محلی دارم تقریبا ۵ روزه هستن میخواستم بدونم که باید روزی چقدر بهشون بدهم

    1. سلام چون هنوز خیلی کوچیکن سعی کنید همیشه ظرف غذاشون پر باشه . براشون دان استارتر و مولتی ویتامین مخصوص بگیرید

  48. سلام من چند تا جوجه محلی خریدم تقریبا یک ماهه هستن .یک هفته ای میشه که خریدم.از دیروز یکیشون یه بار استفراغ کرده و امروزم نه غذا میخوره نه آب.همش چشماشو باز و بسته میکنه و یه جا وایمیسه .دهنشو هم همش باز و بسته میکنه و انگار صداش گرفته.درست راه میره ولی باید تکونش بدیم تا شروع به حرکت کنه. چیکار کنیم خوب بشه؟

    1. سلام دمای محیط نگهداریشون پایینه ؟
      چه غذایی بهشون میدین ؟
      اون جوجه رو از بقیه جدا کنید و مولتی ویتامین و پروبیوتیک مخصوص طیور براش بگیرید

  49. سلام
    من یه جوجه دارم تقریبا یک ماهه هست. چند روزی هست که یه جا می ایسته و به هیچ چیز واکنش نشون نمیده. هِی پشت بدنش همونجا تکون می خوره و نمی تونه دستشویی کنه. به نظرتون چی کار کنم؟
    برای غذاشم چند روز پیش نان و امروز برنج و پوست خیار و گوجه خورد شده بهش دادم.

    1. سلام
      دمای محیط رو بالا ببرید . مولتی ویتامین مخصوص طیور براش تهیه کنید. یه قطره روغن زیتون هم با قطره چکان بریزید توی دهنش

  50. سلام خسته نباشید.ی جوجه دارم چند روزه اولش خوب بود بعد توی دفع مشکل پیدا کرد و زخمه روغن زیتون مالیدم و تمیز کردم تا دیروز غذا مبخورد اما از امروز چیزی نخورده ارد ذرت با اب مخلوط کرده و بهش دادم.بازم بیحاله چیزی نمیخوره.چرت میزنه.چکارش کنم نمیره

    1. سلام ببریدش دامپزشکی
      یه قطره روغن زیتون بریزید توی دهنش. مولتی ویتامین مخصوص هم براش بخرید
      یه قطره سرکه سیب طبیعی هم بریزید توی آبش

    1. محیط نگهداریشون سرده . براشون لامپ رشته ای بالای قفس بذارید.
      غذاشون چیه ؟ مولتی ویتامین طیور هم براشون بگیرید و توی آبشون بریزن تا قوی بشن

    1. سلام غذاش چیه ؟ مولتی ویتامین مخصصوص براش تهیه کنید.
      یه قطره روغن زیتون توی دهنش بریزید با قطره چکان
      سرکه سیب طبیعی هم 2 قطره توی آبخوری پرنده بریزید

  51. من سه تا جوجه دارم یکیش بزرگه اون دو تا هم کوچکن یک از اون کوچیکا از صبح که خی آروم و مثل قبل شیطونی نمیکنه الانم رفتم آبشون رو عوض کنم دیدم به رو پایه خودش به زور راه میره چه کار کنم

    1. سلام دمای محیط نگهدارشون گرمه ؟ چه غذایی بهشون میدین ؟
      دمای محیط رو ببرید بالا و براش مولتی ویتامین مخصوص طیور تهیه کنید . حتما از بقیه جداش کنین تا اونارو مریض نکنه
      نکات کامل توی پست هست

  52. سلام من دوتا جوجه دارم یک هفتشونه یکیشون ساعت ۷ صبح خوب بود ولی الان هی پا میشه از پشت میفته ترو خدا کمکم کنیدتروخداااااااااااا

    1. سلام تمام نکات لازم توی مقاله ذکر شده
      توضیحاتتون کافی نیست
      عذاشون چیه ؟ محیط نگهداریشو گرمه یا نه ؟ فضلشون چجوریه ؟

  53. سلام خسته نباشید
    من چن تا جوجه رنگی دارم سه هفته میشه خریدم
    یکیشون هفته پیش مرد جاشونم گرمه
    یکیشونم امروز حالش بده بی حاله آب شکر سرلاک دادم بهش فرقی نکرده
    فقط میشبنه با چشای باز دهنشو باز و بسته میکنه

  54. سلام

    جوجم خیلیییی حالش بده ، دیروز بهش ماست و سیر دادم فرقی نکرد شب هم یکم قرص سرماخوردگی ریختم توی آبش بازم فرقی نکرد

    الان حالش اصلا خوب نیست دلم براش بد جور میسوزه 🥺🥺
    چیکار کنم ؟

    1. ببریدش دامپزشکی
      محیط نگهداریش رو گرم کنید
      مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخونه دامپزشکی بگیرید و به آبش اضافه کنید

  55. سلام ا۲ تا جوجه محلی دارم ۵روزه هستند دو روز اول خوب بودند ولی دیروز چهار تای آنها مردند چرت میزنند و فضولات آنها به پشتشان میچسبه و دائم چرت میزنند و صدا میدهند واز کمر به پایین خشک میشوند حیرانم چکار کنم خیلی درد می کشند

    1. سلام
      زیر مادر مصنوعی نگهداریشون میکنی ؟ اگه نه که باید حتما زیر مادر مصنوعی باشن
      چسپندگی فضله دلایل خیلی زیادی داره که باید تو نت بگردی مطالعه کنی
      چند قطره روغن زیتون بریز تو غذاشون
      پشتشون رو هم تمیز کن با دستمال نم دار
      بهشون مولتی ویتامین انرژی پلاس بده حتما

  56. سلام من امروز دو تا جوجه خریدم یکیشون بعد چند ساعت بی حاله غذا به زور میخوره نمیتونه وایسه و یک سوال مهم تر چرا سینه جوجم ورم کرده مثل یه حباب ؟

  57. سلام من یه جوجه ی 20 روزه دارم که چند روز بود فضلش به پشتش میچسبید. براش پماد تتراسایکلین خریدم و آرد ذرت الان بی اشتها شده و بی حال، بهش کمی آبو شکر خروندم، دیگه چه کاری باید براش انجام بدم

    1. سلام
      داخلش غذایی که بهش میدی چند قطره روغن زیتون بریز
      به جای اب و شکر هم از داروخانه دامپزشکی براش انرژی پلاس یا مولتی ویتامین پلاس الترولیت بخر

  58. آقا من جوجم یه گوشه وایستاده چشاشو باز نمیکنه غذا و آب هم نمیخوره هر چند دیقه یه بار تو همون حالت جیک جیک میکنه وایمیسته سرش گیج میره میخوره زمین چیکار باید کنم

    1. محیطش رو گرم کن
      بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور یا انرژی پلاس بده ، از داروخانه دامپزشک بخر
      اب و شکر قاطی هم کمی بده

  59. سلام من چند سوال دارم 1_یک جوجه خروس دارم که تا چند روز پیش خیلی بازیگوش پر اشتها بود اما دو روزه که با زور راه میره ولی اشتهاش رو از دست نداده چی بهش بدم خوب شه؟ 2_یک جوجه خروس گل باقالی (سفید با دون های سیاه) کاکل دار پاپر تقریبا 3 ماهه هنوز جسش کوچیکه ولی ظاهرش کاملا شبیه خروس های بالغ شده وحتی دقیقا مثل خروس های بالغ اذون میگه خواستم بدونم بلوغ زودرسش باعث توقف رشدش نمیشه؟ و این که 4 تا مرغ دارم که وقتی میخوام همین جوجه خروس رو کنارشون بزارم میزننش چکار کنم که دیگه نزننش؟ ممنون از شما و سايت خوبتون

    1. سلام
      1- توضیحت کافی نیست مشخص نیست اصلا چشه با این توضیحات ! اجالتا محیطش رو گرم کن و مولتی ویتامین مخصوص طیور بده بهش (از داروخاه دامپزشکی بخر)
      2- ارتباطی نداره ،تغذیش مناسب نیست
      3-نزارشون کنار هم ! مشخصه که میزنن ! غریضشونه

  60. ببخشید من همونم که پرسیدم چرا جوجم برعکس میشه و خودشو به مردن میزنه هستم الان جوجه اسحال داره غذا کم میخوره و فقط اینقدری غذا میخوره که نمیره اب شکر هم دادم نخورد فقط غذا هاشو میندازه توش خیس بخوره بعد میخوره بعد بهتون هم گفتم من شرایطم یجوریه که بجز داروخانه اصلا به هیچ جادسترسی ندارم میترسم وقتی که به تهران برگردم تلف شن لطفا خواهش میکنم برام یکاری کنید🙏🙏🙏🙏

    بعد الان یکیشون خوبه اون یکی رو من کلا دارم میگم برعکس میشه و از این حرفا جداشون کنم از هم .بعد شما گفتین جاش گرم باشه من تو خونه که بود براشون لامپ رشته ای صد وات گرفتم حدودا هر ساعتی ۱۵ دقیقه میزنم دما گرم میشه خاموش میکنم بعد تا دما سرد میشه روشن میکنم .هردوشون بین سوراخ دماغ هاشون قد نوک سوزن قرمزه و اسحال بیرنگ داره اون بیحاله

    1. شما نه دسترسی به غذای جوجه داری ، نه دسترسی به داروخانه دامپزشکی داری ، نه دسترسی به دامپزشک ، چطور انتظار داری مشکلت رفع بشه ؟ بهتر بود همون اول خریداری نمیکردی

      لامپ بزار کامل و تمام وقت روشن باشه ، اینجوری که شما خاموش روشن میکنی تاثیر منفی میزاره ، میشه با یه ترموستات دمایی این کار رو تنظیم کرد ولی دستی احتمال خطا خیلی زیاده و قرمزی نوک بینی هم ممکنه نشون از همین باشه

      اب و شکر رو با سرنگ بدون امپول بزن تو دهنش اگه نمیخوره . با قطره چکان هم میشه

      به جای مولتی ویتامین طیور من هیچ وقت پیشنهاد نمیکنم که انسانی استفاده بشه ، ولی شما چند قطره مولتی ویتامین بچه بهش بده (با اب قاطی کن و با سرنگ بریز دهنش)

      غذا هم سویا، ذرت، گندم، نان خشک، تخم مرغ آب پز شده ، ارزن ، کتان رو با هاونگ له کن ، پودر کن و بزار جلوش (با مخلوط کن هم میشه اینکارو کرد) ، بزار بخوره ، نون خالی و خیس شده هیچ فایده ای براش نداره

      قرص تتراسایکلین 250 هم یک چهارم بکن ، هر 12 ساعت یه تکه بده بخوره ، اگه نخورد با یه ذره اب قاطی کن و با سرنگ بریز دهنش

      محیط باید گرم گرم باشه .

      بیشتر از این نمیتونم کمک خاصی کنم باید بیشتر به فکرشون باشی .

      1. خدارو شکر اب و شکرو که دادم لامپ هم تقریبا داعمی کردم و غداشون همونی که گفتید دادم حالشون خوبه و الان خیلی بازی گوش شدن دوباره واگه دوباره اینجوری بشن حتما حتما همین کار هایی که گفتید رو میکنم ممنون از راهنماییتون شاید اگه راهنماییم نمیکردید از دست میرفتم باز هم ممنون 🙏

        1. خداروشکر
          خوشحالم بهتر شدن
          تخم مرغ اب پز که دادی بیشتر از نیم ساعت جلوشون نمونه و حتما برش دار وگرنه بیمار میشن
          موفق باشی

  61. سلام من دوتا جوجه رنگی دارم که حدودا ۱۰ روزشونه تو هفته اول بهشون برنج پخته هندونه خیار واب میدادم خوب بود وهر روز بهتر از دیروز میشدند ولی تو این ۳ روز اخیر کج میخوابن وخودشونه به مردن میزنن وبیحال خودشونو نشون میدن ولی وقتی ورشون میداری خوب میشن والان فقط وفقط برنج پخته با اب میخورن بقیرو نمیخورن وبازی گوشی کمی میکنن اون موقع از درو دیوار بالا میرفتن ولی الان نه متاسفانه میشه بگید درمانش چیه من اخه فقط به داروخانه عادی دست رسی دارم به دامپزشکی و دارو خانه دامپزشکی و غذای مخصوص دست رسی ندارم میشه راهنماییم کنید یه چیز دیگم هست که پایین تر از گردنشون قلمبه زده بیرون که از چند نفر پرسیدم گفتند که چیز خاصی نیست و مریضی نیست ممنون میشم زود تر راهنماییم کنید

    1. سلام
      دوست عزیز داروخانه دامپزشکی هم همه جا هست ، مثلا یه پت شاپ پیدا کن همون داروخانه هم شاید داشته باشه ! دسترسی به این نوع داروخانه بسیار راحتتر از داروخانه انسانی هست !!

      مشکل اصلی جوجه های شما تغذیه بسیار نادرست هست ، باید براشون استارتر بخری ، از پرنده فروش . چاره ی دیگه ای نداره

      مولتی ویتامین مخصوص طیور هم از داروخانه دامپزشکی یا پت شاپ میتونی بخری

      محیط نگهداریشون هم کاملا گرم گرم باید باشه دما بیشتر از 30 درجه

          1. یکیشون به دلیل اینکه لامپ سوخته بود و هوا سرد شده بود تو شب متاسفانه مرد والان اون یکی خیلی خیلی خیلی خیلی بلند وزیاد جیک جیک میکنه چکار باید بکنم ؟؟؟؟؟

          2. جوجه سردشه که جیک جیک میکنه
            حتما با استفاده از لامپ رشته ای دمای محیط رو براشون گرم کن تا تلف نشن

  62. سلام من دوتا جوجه دارم یکیش خیلی بد حاله اصن راه نمیره چشاشم هی میبنده و غذا نمیخوره قبلا یکم بزرگ بود الان که اینجوری شده خیلیییی خیلیی کوچیک شده چیکار کنم؟

    1. سلام
      اگه ببری دامپزشک امید به زنده موندنش زیاده

      محیطش باید گرم گرم باشه بیشتر از 30 درجه ، مولتی ویتامین مخصوص طیور باید از داروخانه دامپزشکی براش بگیری ، البته در این مورد میتونی از انرژی پلاس هم استفاده کنی که تاثیرش بیشتره ، اونم از داروخانه دامپزشکی باید بخری

      غذا هم باید دان مخصوص جوجه بخوره ، بهش میگن استارتر ، از پرنده فروش میتونی بخری

  63. سلام
    من دوتا جوجه محلی دارم که بیشتر از ۱۰ روزن شاید پونزده یا بیست روزه باشن
    از دیشب یکیشون بیحاله
    صب خیلی حالش بد بود☹️
    بهش اب شکر هم دادم زرده تخم مرغ هم خورده
    جوجه دیگم هم یکم بیحال شد
    غذا میخورن ولی کم
    یکیشون خیلی بی حاله و پاهاش هم شل شده اون یکی خیلی حالش بد نیست
    فقط همون یکی خیلی حالش بده صب اسهال بود ولی الان نیست بهش اب شکر و زرده تخم مرغ دادم بهتر بود ولی الان برگشته به روال قبلیش
    چیکار باید برای درمانش کرد

    1. سلام
      محیط نگهداریشون رو گرم گرم کن ، دما بیشتر از 30 درجه
      بهشون دان مخصوص بده ، استارتر ، از پرنده فروش بگیر
      سبزی اینا نده بهش تا اسهالش رفع بشه

  64. سلام ببخشید من ۱ جوجه ۵ روزه دارم که دیروزسرحال بودولی صبح دیدم چشاشوبسته راهم نمیره آب بالامیاره خیلی ممنون

  65. من دو تا جوجه دارم فکر کنم یه هفتشون باشه خیلی سرحالن ولی بعد چند روز یکیشون بی حال شد یعنی غذا نمی‌خورد بدنش میلرزید و دهنشو هی باز میزاشت آب دهنشم چسبونکیه وقتی آب میخوره حالش بد میشه حتی نمیتونه قورت بده لطفا یکی بهم بگه چی کار کنم اونا هم حق زندکی دارن واقعا وقتی نگاش میکنم گریم میگیره خواهش میکنم میتونه راه بره و بپره ولی چون گلوش باد کرده نگرانم و نمیتونه چیزی بخوره حتی تغذیه درستم بهش میدم لطفا خواهش میکنم به پدر و مادرم میگم که ببریمش دامپزشک ولی میگن که اینا فقط حیوون هستن.
    اینو از ته دلم میخوام بگم که اونا هم اینه ما حق زندگی دارن.
    دیدین وقتی مریض میشیم باید بریم دکتر تا خوب بشیم؟
    حیوون ها هم همینن باید وقتی مریض میشن ببریمشون دکتر پیگیری کنیم
    حالا من یکاری میکنم که راضیشون کنم ولی ازتون خواهش میکنم یه کمکی،نظری بهم بدین که حاله این بیچاره خوب بشه🙏🏻

    1. سلام
      قطره سرماخوردگی کودک بخر ، هر 12 ساعت ، 5 قطره بریز تو دهنش
      یه کارتن هم براش درس کن ، داخلش یه لامپ بزار ، فاصله لامپ از کف کارتن باید 30 سانتی متر باشه
      پرنده رو بزار اونجا ، لامپ باید حتما رشته ای باشه و led اینا نباشه
      اینکارو بکن شاید خوب بشه

      مراجعه به دامپزشک همیشه اولویت داره ، بهرحال به قول شما اوناهم جاندارن ! و مهمتر اینکه الان شما حافظ اونا هستید و مشکلی پیش بیاد گردن شماست

  66. من جوجه خریدم خیلی کوچیکه فقط جیک جیک میکنه و غذا کم می خوره بیشتر آب می خوره و تو راه رفتن تعادل نداره از پشت میفته بهش آب قند دادم یکم سرحال شد نزدیک یکی دو ساعت خوابید بیدار شد بی حال تر بود چیکار کنم لطفا کمک کنید

    1. محیط نگهداری باید گرم گرم باشه
      یه لانه درس کن یه لامپ از بالا اویزون کن که گرم کنه لونه رو
      لامپ رشته ای با فاصله ی 30 سانتی از سطح زمین

      غذاش باید خوب باشه هرچی دستت اومد نده بشه ، غذای جوجه استارتر هست و باید از پرنده فروش بخری
      مولیتی ویتامین مخصوص طیور هم اگه بدی بهش بسیار خوبه ، از داروخانه دامپزشکی میتونی بخری ، قیمتش هم ارزونه

  67. سلام من 6 تا جوجه محلی خریدم همه هم زیر 1 هفته بودن
    یکیش مرد و یکی دیگ هم جثسش خیلی کوچیکه تا چن روز پیش خوب بود ولی الان 2 روزه همش جیک جیک میکنه با صدای بلند
    خیلی کم غذا میخوره -زیاد راه نمیره انگاری پاهاش مشکل داره (انگار جون نداره) بیشتر عقب عقب راه میره- یه دفعه میافته و به سختی بلند میشه- دستشویی ک کرده بود جلوی مقعدش خشک شده بود که با اب و کرم تمیزش کرذم ولی یکم بهتر شد ولی دوباره از امروز صب غذا خیلی کم میخوره- آب ک اصلا فک کنم نمیخوره
    راه حلی دارید؟

  68. سلام جوجه من همش می‌خوابه و لی تکون میخوره چشاش هم می‌بنده اصلا نمیتونه رو پاهاش ولیسه چیکار کنم لطفاً جوابمو زود بدید

    1. سلام
      تغذیه باید بهبود داده بشه
      محیطش باید گرم گرم باشه ، با بخاری و اینا نمیشه ، باید یه کارتن یا جعبه باشه که توش لامپ داره ، لامپ رشته ای یا لامپ مادر مصنوعی
      مولتی ویتامین مخصوص طیور هم از داروخانه دامپزشکی براش بخر
      قرص تتراسایکلین هم براش بخر ، 250 ، یک چهارم کن ، هر 12 ساعت یه تکه بده با اب بخوره (اگه نخورد با سرنگ بزن تو دهنش)

  69. سلام خسته نباشید من تقریبا سه هفته پیش یک جوجه رنگی گرفتم حالش خوب بود و پراشم کم کم داره در میاد اما از دو روز پیش یکهو خیلی بی حال شده قبلن فعال تر بود
    همش چرت میزنه خیلی کم چیزی میخوره و دفع هم خیلی کم که اونم اسهالی شده قبلن سفت بود شکمش هعی صدا میده
    غذام از همون اول بلقورگندم اسیاب میکردم میدادم بهش اوکی بود با آب و گاهیم آب عسل
    خواهشن اگه میدونین کمک کنین خیلی دلم براش میسوزه💔

    1. شما خودت 3 هفته بلغور گندم بخور ، چیز دیگه ای نخور ببین چه حالی میشی !!! این پرنده باید غذای کامل بگیره اگه نگیره بدنش ضعیف میشه و سریعا در مقابل بیماری ها کم میاره
      الان همین شرایط برا پرنده ی شما شده
      از پرنده فروش براش غذای استارتر بخر
      مولتی ویتامین مخصوص طیور هم بخر
      محیطش رو هم با استفاده از یک کارتن که لامپ رشته ای توش داره گرم کن

  70. سلام من۲تا جوجه دارم که یکی ازینا له شده و فک کنم مقدس یعنی پشتش در اومده و آویزون شده احتمال زنده شدنش هست
    و درمانش چیه باید اون را ببریم تو؟

  71. سلام داداش . یه جوجه خودمونی دارم . دوروز صداش گرفته است . امروز دیدم اسهال‌ه. اسهال سفید .
    جان من هر کاری بلدی بگو انجام بدم

      1. سلام خسته نباشید
        یه جوجه ۵روزه داریم
        روز چهارم خیلی پر خوری کرد
        روز پنجم زیر گلوش باد کرد تاشبش
        بی حال و گیج شد
        چه کارمیشه کرد
        چشمام بسته هست و راه نمیره اصلا

  72. سلام من ۲ تا جوجه دارم وقتی میبرمشون بیرون اجیرن اما وقتی میزارمشون تو جاشون یکیشون چرت میزنه جاشون هم تمیزه هر روز جاشون رو عوض میکنم ۲ هفته هست رشد هم نمیکنه غذا هم بلغور میدم بهشون

  73. سلام من چند تا جوجه خریدم . تازگی سرما خورده بودن بهشون استامینوفن خورد کردم دادم ؛ الان سه تاشون مرده دوتا شونم بیحالن میترسم این دوتا هم بمیرن چیکار کنم؟🙏

    1. سلام
      توضیح کافی نیست
      باید ببینی چرا سرماخوردن
      محیطشون رو گرم کن
      مولتی ویتایمین بده
      اگه فضلش سفیده ممکنه عفونت داشته باشه ، باید تتراسایکلین بخوره

  74. سلام . من دوتا جوجه دارم . یه رنگی . یدونه هم خودمونی . غذا و آب و جاشون خوبه . ولی رنگیه پاهاش فلج شده و نمیتونه راه بره . یعنی . پاشو جمع میکنه داخل. تروخدا بگو چکار کنم

  75. جوجه من بیحاله اصلا هیچی نمیخوره
    نمی‌دونم چند روزشه
    الان انگار میخواد بمیره جون ندارد لطفاً بگید چیکار کنم

    1. سلام، یکم درست حسابی اطلاعات بدید بتونم کمکتون کنم. الان من چی بگم از کجا بدونم شما کجای کارو اشتباه رفتین.

  76. سلام من امروز 2 تا جوجه رنگی خریدم و یکیش خوبه اما یکیش بی حاله همش پاهاش بازه و نشسته راه نمیره نمیدونم چی کار کنم حتی نمیدونم غذا چی بدم اصلا کلا باید چیکار کنم؟

    1. سلام، اولا زیرشون نباید صاف و لیز باشه اینطوری دچار مشکل پای باز میشن که باید با اتل بندی رفع بشه. برای تغذیه شون هم دان مخصوص جوجه از بازار بگیرید مقاله زیر رو هم بخونید:
      غذای جوجه مرغ

  77. سلام من ۳ تا جوجه خریدم ولی ۱ شون خیلی بی حاله و بهش آب میدن بالا میاره و غذا هم نمیخوره همش خوابه
    فکر کنم ۳ روزه هست اگه میشه بگید چیکار کنم حالش بهتر بشه

    1. سلام، اولا اون جوجه بیمار رو جدا کن. جاش رو حتما گرم نگه دار. ممکنه عفونت چینه دان داشته باشه. ولی تا معاینه نشه نمیشه دارویی چیزی تجویز کرد. اگه میتونی ببرش دامپزشک یا با یک دامپزشک تماس بگیر

  78. من چند جوجه چند روزه داشتم که مادرشون روزای آخر که روی تخم بود مریض شد مرد که میگفتن برونشیته.چهار تا از جوجه ها مردن.ممکنه از مادر بیمار شده باشن؟ اسهال بی‌رنگ دارن و خواب میرن بعد یکی دوروز مدفوع کردن براشون سخت میشه و کم.نمیتونن سرپا وایسن و میشینن و نوکشون روی زمینه و بعد میمیرن.مشکلشون چیه

    1. سلام، بله متأسفانه از مادرشون بیماری گرفتن و بعید میدونم اون یکی ها هم زنده بمونن. بیماریشون هم شبیه برونشیت هست ولی باید جزئیات بیشتری بررسی بشه.

  79. سلام من امروز سه تا جوجه خریدم. ۲ خودمونی ‌ ۱ رنگی . کتار شوفاژ ميزارم. از همونجا که جوجه خریدم .دونه هم خریدم . نمیدونم چرا یکی از خودمونی ها اصلا حال نداره همش یه گوشه خوابه و نمیتونه سر پاهاش وایسه ‌ . رنگیه هم مثل خودمونیه . ولی یکم بهتره . اون یکی خودمونی حالش خوبه . اون دوتا که مریضین اسحالن و میل به غذا و آب ندارن .. چکار کنم؟

    1. سلام، مولتی الکترولیت یا انرژی پلاس براشون بگیر. جاشون باید گرم باشه کنار شوفاژ شاید زیاد گرم نیست. وقتی سردشون باشه غذا به خوبی هضم نمیشه و اسهال میشن.

  80. سلام خسته نباشید من 4 تا جوجه از دستگاه جوجه کشی اوردم بیرون الان تقریبا دوروزشون میشه و جلوی شوفاژ هستن ولی دوتاشون کم حالن همش میخوابن غذا هم نمیدونستم بهشون چی بدم یکم بلغور گندم دادم و الان هم یکم خمیر پودری دادم اشکالی نداره اگه میصه برای کم حالیشون یه کمکم کنید

  81. سلام خسته نباشید
    جوجه من تیغ تیغی شده یهو جیک جیک زیاد میکنه بیحاله بخوره زمین نمیتونه خودشو جمع کنه کم اشتها میگیرم تو دستم چشماشو میبنده همش یه گوشه خوابه چجوری درمانش کنم

  82. سلام من مرغم بیحال شد بغلش میکنم تو بغلم میخوابه و اشتهاش خوبه ولی به نظرم بیحال انگار حال نداره هیجان نداره مثلا وقتی دون میریزم بقیه میان سمتش ولی اون نیومد دون خوب میخوره بقیه چیزاشم خوبه فقط ی جوریه چیکار کنم ؟
    و یکی از مرغام یکی از انگشتای کف پاش پوستش کنده شده خوب میشه؟

    1. سلام، زیاد بغلش نکنید براتون خوب نیست.
      برای درمان بی حالیشون پودر مولتی ویتامین بگیر تو آبخوری حل کنید یکم.
      اون جای زخم پاشون هم یکم پماد تتراسایکلین بزنید.

  83. سلام وقت بخیر من پنج روزه که دوتا جوجه رنگی خریدم یکیشون دوروزه بی حاله و صبح دیدم کج افتاده وقتی میگیرمش تو دستم میلرزه (چون مدام صدای نوکش میاد)

    1. سلام، جاشون چطوره ایا گرمه؟ غذا بهشون چی میدهی؟
      جوجه بی حال رو جدا کن جاش باید کمی گرم باشه بعد اگه میتونی مولتی ویتامین طیور تهیه کن به شکل محلول در آب تا 3 روز بهش بده.

    1. برای درمان سرماخوردگی یکم عرق آویشن باید تو آبخوریشون حل کنید. جاشون باید گرم باشه. برای درمان هم میشه روزی چهار قطره داروی سرماخوردگی کودک در ظرف آبخوری جدا بهشون داد.

  84. سلام من 7 تا جوجه 3 روزه دارم یکیشون بی حاله و خوابش میاد و خیلی خورده این مشکل طبیعی یا مریضه

    1. سلام، بیماری های مختلفی از جمله بیماری های کبدی یا بیماری آنفولانزا و نیوکاسل این علائم رو دارن ولی سایر علائم همحتما باید بررسی بشن.

    1. سلام، علائم سرماخوردگی شون تا حدودی مثل ما ادم هاست یعنی ابریزش بینی، یکم عطسه. بعد جوجه سرماخورده میلرزه اسهال داره. اگه جوجه شما اینطوریه حتما جاشو گرم نگه دار و در روز 4-5 قطره شربت سرماخوردگی کودک تو آبخوریش بریز.

  85. سلام جوجه من بال و پرهاش تیغی شده یعنی مثه قبلش نیست
    خیلی انرژی داشت اما حالا نداره بی حاله تگه میشه کمک کنید

    1. سلام، باید علائم شو بگین کلا وضعیت کامل نگهداری، تغذیه، تنفس، دفع و… رو توضیح بدین.

  86. سلام من دوتا خروس دارم حدود یکسال شون هست الان بیحالن فظلشون سفید و سبزه یکیشون اواز نمیخونه و خم میشه که دان بخوره سرش گیج میره
    ممنون میشم راهنمایی کنید🙏

  87. سلام جوجه من صبح بی اشتها بود
    ظهر بی حال شد و غذا هم نخورده بود بعد از ظهر با یکمی بهتر شد غذا خورد ولی الان دوباره
    بیحالیش بدتر شده و دیگه حتی به سختی بلند میشه چه کنم

    1. سلام، اینطوری که نمیشه بیماریش رو تشخیص داد علائمش رو بگو چه وضعیتی داره کامل.

  88. سلام خسته نباشد من ۴ تاجوجه گلین گرفتم تقریبا ۱۰ روزه شونه یکی شون کزه چه کار کنم

          1. همین طور نمیشه دارو داد باید علائمش بررسی بشن. ولی برای تقویت یکم مولتی ویتامین بهش بده.

  89. من جوجم حدودا 4 روزشه 3تا هستن از دستگاه دستی به دنیاشون اوردم ولی به یکشون تو دستم دونه دادم یاد گرفته چطوری دونه بخوره ولی اون یکی ها نمیخورن اوایل آب زیاد میخوردن الان اونم خیلی کم میخورن دونه که اصلا
    هیییی میخوابن،بعد از 2بهشون دونه پارس ریز دادم ، احساس میکنم نفس کشیدنی سینشون خشخش میکنه وضعیت فضله شون هم خوبه

    1. سلام، جوجه 3 روزه غذاش پودری هست نه دون!!! تازه جاشو باید خیلی گرم نگه داری وگرنه بی حال میشن مریض میشن سرما میخورن. مولتی الکترولیت براشون بگیر و دون مخصوص جوجه که پودری است.
      برای درمان خس خس سینه هم عرق آویشن تو آبخوریشون حل کنید اگه نخورد با سرنگ یک بهش بده.

  90. سلام
    يكي از نميچه هام بيشتر وقتا خوابه تاحدودي عذا ميخوره ولي بيشتر وقتا خوابه مشكلي يا بيماري داره؟
    ميخوام به طور نرمال مثل بقيه رفتار داشته باشه چكار كنم راهنماييم كنين مرسي

    1. سلام، بی حالی و خواب آلودگی نشانه بیماریه. بهتره جداش کنید ممکنه مشکل گوارشی داشته باشه. مولتی ویتامین و انرژی پلاس براش بگیرید.

  91. من یه جوجه مرغ دارم که یه ۱۰ روز دیگه مرغ میشه ولی حالش بده بدنش لرز داره و بی حاله و همش خوابه ولی غذا می خوره اما نه خیلی لطفا کمک کنید که چجوری حالش خوب کنم

  92. الان این مرغم یه جورای تنگی نفس گرفته همش دهنش بازه و از دهنش نفس میکشه وقتی نفس میکشه یه صدای میده فک کنم سینش گرفته

    1. عفونت تنفسی هم داره پس. تتراسایکلین دامی بگیر بهش بده. البته بعنوان درمان خانگی یه تیکه سیر خام بهش بدهید یا رو غذاش رنده کنید.

    1. سعی کنید تو تغذیه اینا از دانه های دیگه هم استفاده کنید دون از بازار بگیرید یا اینکه با غذاهای مختلف جوجه ها رو بزرگ کنید.
      در مورد اون مرغ بیمار قطره انتی بیوتیک چشمی به چشمش بزنید و حتما قرنطینه اش کنید.

  93. من بع این مرغ چی بدم چشش خوب بشه
    بعدش مدفوعش لکه های سفید داره ولی سفته
    خوبم دون میخوره سرحالم هست ولی نمی دونم مشکلش چیه

  94. جوجه هام خوب می خورن ولی بعضی وقط ها کز میکنن
    جا شونم تقریبا گرمه چون جاشون کوچیکه گرم میشن میشه کمک کنین تا این جوجه هامو قوی نگه دارم
    بعد یه سوال الان امکان مرگشون هست

    1. بله همیشه احتمال مرگشون هست. دمای محیطشون تو سن 45 روزگی همون دمای معمولی 25 درجه خوبه. ولی ممکنه از تغذیه شون باشه.
      غذا بهشون چی میدهید؟

  95. ویه مرغ گلین دارم چشش یکم ورم کرده ولی هیچ عفونتی نداره یکم رنگ چشاش کدره؟
    لطف میکنین اگه کمک کنین

    1. اون عفونتش طوری نیست که بیرون بزنه ممکنه از سینسوس ها باشه. ولی هرچی هست مرغ های شما بیمار هستن. قطره آنتی بیوتیک چشمی میتونید بهش بزنید باید دقیق بررسی بشن.

  96. سلام من یه مرغ محلی دارم که جوجه هاش حدودا 10 روزه از تخم بیرون زدن
    دیروز یکی از جوجه ها تلف شده و امروز هم چندتاشون یدفعه زمین میخورن و دیگه نمیتونن بلند بشن تا خودم بلندشون کنم بال هاشونم کمی افتاده ان
    میشه لطفا سریع راهنمایی کنید
    بهشون هم دو سه روز دان مخصوص جوجه یک روزه دادم بعدش هم ذرت خورد شده تا الان دارم بهشون میدم

    1. سلام، جاشون چطوره گرمه یا نه؟ تو هفته اول عفونت کیسه زرد خیلی شایعه اگه از اون نباشه احتمالا از غذاشونه.

  97. سلام جوجه ی من دقیقا نمیدونم چند روزشه یا چند ماهشه ولی بال در اورده و بالاش بزرگه ب نسبت بدنش و اینکه خیل بی حاله اصن نمیتونه خودشو کنترل کنه و اب میخوره ولی تا سرشو خم میکنه یهو تعادلش رو از دست میده میش بگید دقیقا چش شده؟ دسترسی ب دامپزشک هم ندارم متاسفانه…

    1. سلام، عدم تعادل در جوجه ها دلایل مختلفی داره که یکی از شایع ترینشون کمبود ویتامین و مواد معدنی هست. غذا بهش چی میدهید یکم از شرایط نگهداریش بگویید.

  98. سلام
    من یک مرغ ۲الی ۳ ماهه دارم تازه خرید مش
    الان راه خیلی کم میره یکم سینه اش خس خس میکنه و آب و غذا کم میخوره بعضی وقت ها هم مدفوع یا آبکی هست یا سفت .
    یک جاهم وای میسه . میخواستم ببینم این مشکلش چیه .
    لطفا زود جواب بدید 🙏🙏

    1. سلام، علائم بیماری تنفسی داره یه تیکه کوچیک سیر خام بهش بدهید. براش انتی بیوتیک دامی هم میتونید بگیرید. جاش زیاد سرد نیست؟

    1. سلام، یه تیکه کوچک از حبه سیر خام رو بنداز تو حلقش. ولی اگه درمان موثرتری میخوای آنتی بیوتیک دامی براش بگیر که صدای خس خس سینه نشانه بیماری تنفسی هست.

  99. سلام من یک جوجه مرغ دارم که نمیدونم چند وقتشه اما نزدیک 4 ماهی هست که دارمش چند روزه حوصله راه رفتن نداره کف پاهاش باد کرده و ترک خورده لب ترک ها هم سیاه شده اسهال هم شده به رنگ کرمی و شله شله نمیدونم چیکار کنم دسترسی به دامپزشک هم ندارم اگه میشه کمکم کنید و درمان خونگی رو بهم یاد بدین ممنون میشم.

    1. سلام، احتمالا بستر نگهداریش کثیف و مرطوبه. باید بستر تمیز و نرم براش فراهم کنید. ضایعه کف پای مرغ باید تخلیه بشه و فقط یه شخص با تجربه یا دامپزشک میتونه اینکار رو انجام بده بعد از تخلیه پماد نئوسپورین به کف پاش بزنید تا خوب شه. اسهالش هم انگار به خاطر عفونت گوارشی است که باز هم این مورد بستگی به محیط نگهداری داره البته غذای الوده هم باعث عفونت روده ای میشه. اگه عفونت روده ای باشه با آنتی بیوتیک دامی درمان خواهد شد.

  100. سلام من دوتا جوجه ی پنج ماهه دارم
    یکی از جوجه هام از چند روز پیش بی حال شده است وغذا نمیخورد و مدفوعش سفید ویا سیاه است باید چکار کنم آیا میمیرد؟

    1. سلام، ممکنه به خاطر مسمومیت با فلزات سنگین باشه یا اینکه دچار عفونت روده ای شده. ایا تیک عصبی هم داره؟
      بعنوان درمان خانگی پودر سیر رو تو ماست مخلوط کن کمی بهش بده.

  101. سلام من یک جوجه خروس لاری دارم که خیلی ضعیف شده بی حال هم هست اما غذاشو میخوره اگه میشه بگید باید چیکار کنم که دوباره سرحال بشه ویکم از این حالت لاغری دربیاد

    1. سلام، مقاله رو مطالعه کنید. دون مخصوص براش بگیرید. ممکنه بیمار باشه علائم بیماری نداره؟

        1. احتمالا عفونت داره. یه کپسول اموکسی سیلین 250 تو آب حل کن کمی از این دارو بهش بده.

  102. سلام
    سیر بده بهشون
    محیط باید گرم باشه به امکان زیاد سرماخوردن ، شب محیطشون سرد بوده
    مولتی ویتامین مخصوص طیور هم براشون خوبه

  103. سلام ببخشید
    من یه جوجه دارم سنش چهار ماهشه کم دون می خوره از دهنش نفس میکشه و کمی بی حال هم است
    سه تا جوجه هستند اون دو تای دیگه وقتی این میاد نمیزارن غذا بخوره می زننش باید چی کار کنم

    1. سلام
      جداش کن از بقیه حتما و خیلی زود
      محیطش رو گرم کن
      بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور و همینطور تتراسایکلین دامی بده .هر دو رو از داروخانه دامپزشکی بخر و طبق دستور دامپزشکی بده بهشون
      سیر هم بده بهش

  104. سلام.دو تا مرغ دارم این ی ماهه تخم نمیزارن ذرت بهشون میدم میوه میدم گوشت میدم.سبزی میدم برنج میدم.اما تخم نمیزارن چرا؟

    1. سلام
      سنشون چقدره ؟ فضلشون چطوره تفاوتی کرده نسبت به قبل ؟
      غذای مخصوص تخم گذار یه مدت بهشون بده و مولتی ویتامین بده ببین فرقی میکنه

  105. سلام.
    جوجه م خیلی سرحال و خوش اشتها بود، نزدیک یک ماهه است، چند روزه خیلی خیلی کم غذا میخوره، کز می‌کنه یک گوشه چرت میزنه، رنگ داخل دهان و زبانش خیلی کمرنگه، تقریبا سفید شده ، خیلی کم انرژی و ضعیف شده.
    نمیدونم چکارش کنم؟
    درضمن دان پروتئینه مصرف می‌کنه.

    چند روز پیش ازینکه این جوجه م بی‌حال شه، یک جوجه دیگه م زیر زبونش ورم کرده بود و رنگش سیاه شده بود، جوجه به سختی غذا میخورد و دهنش پر از آب بود،با اینحال علاقه به خوردن داشت، با زحمت متوجه شدم یک موی نازک داخل زبانش رفته و از سمت دیگه درآمده!!! وقتی درش آوردم، یکم خونی شد، ازون روز ورم زیر زبونش کمتر شده ولی بازهم ورم داره ولی اشتهای خوبی داره و سرحاله.

    1. سلام
      فضلش چه رنگیه ؟
      مولتی ویتامین طیور بهش بده و تتراسایکلین دامی
      از داروخانه دامپزشکی بخر

      ممکنه همون خونی که خارج شده جاش زخم شده باشه و ایجاد عفونت کنه. همینطور ضعیفی بدن با مولتی ویتامین مقداری خوب میشه و پرنده جون میگیره
      محیطش هم حتما گرم باشه

  106. سلام خسته نباشید
    من چهار عدد جوجه رنگی دارم بعضی وقت ها چشم هاشون را میبندند
    چه مریضی دارند؟
    را حل چیه؟

    1. سلام
      محیطشون رو گرم کن
      غذای مخصوص جوجه بهشون بده، جز اون غذا چیز دیگه ای بهشون نده مخصوصا غذای خونگی نده ، غذای مخصوص استارتر رو از پرنده فروش بخر
      مولتی ویتامین مخصوص طیور هم بهشون بده ، از داروخانه دامپزشکی بخر

  107. سلام من چند تا جوجه لاری دارم که چند روز پیش یکیشون مرد امروزم یکیشون بی حاله نمیدونم چی بهشون بدم

  108. سلام من 3 تا مرغ دارم و 2 تا خروس یکی ا زرد خروسها از مرغا یکم کوچیک تر هستا ولی گردن مرغارو خروس میگیره و ول نمیکنه میزنه همرو حتی اون خروس رو هم میزنه ما بادی چکار کنیم.. تخم هارو هم میخورن میشه چاره بدید؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام، 2 تا خروس برای 3 تا مرغ زیاده و باعث پرخاشگریشون میشه ، یکی رو جدا کنید. برخی خروس ها پرخاشگر هستند و نمیشه کاری کرد. اگه اون خروسه پرخاشگر همینطوری رفتار کنه باعث بیماری کانیبالیسم خواهد شد. یا اونو جدا کنید یا اینکه یکی از خروس ها رو کم کنید.
      در مورد سوال دومتون این پست رو مطالعه کنید:
      نحوه جلوگیری از تخم خوردن مرغ و خروس

  109. سلام، یک جوجه ی یک ماهه دارم که توسط بچم چلانده شد و تف از نوکش بیرون اومد.
    الان بی حاله و آب و غذا نمی خوره. باید چی کار کنم؟

    1. سلام، اگه میتونید ببرش دامپزشک فعلا در یک جای مناسب نگهش دارید و کمی مولتی ویتامین تو آبخوریش حل کنید.

  110. سلام خسته نباشید
    من یه جوجه دارم خروس و سه ماه سن داره
    بی حال و چینه دانشم شل انگار توش باده
    دون میخوره اما کم و همش یه جا میشینه
    لطفا بگید چیکار کنم

    1. سلام، ممکنه دچار انباشتگی چینه دان شده باشه که به خاطر بیماری یا عفونت یا غذای آلوده هست. یک قاشق سرکه سیب رو تو یه لیوان آب حل کنید و این محلول رو جلوش بذارین تا مصرف کنه.

  111. سلام من یک جوجه مرغ دارم هنوز بالغ نشد امروز اصلا هیچی نمی خوره درس نمی تونه راه بره بعضی وقتا هنگام راه رفتن میخوره زمین علت اینا چیه؟

    1. سلام، باید توضیح بیشتری بدهید. علائم بیماری داره فعلا قطره مولتی ویتامین تو آبخوریش حل کنید تا وضعیتش مشخص بشه.

  112. سلام خسته نباشید
    من یه جوجه دارم که امروز بالش کمی آسیب دیده و بعد نه زیاد جیک جیک میکنه نه راه میره ن غذا میخوره و بیشتر میخوابه
    چیکار میتونم بکنم؟
    ممنون

  113. سلام خسته نباشین.
    من سه تا جوجه محلی دارم، الان تقریبا یک ماه و نیم هستن. یکیشون وقتی اولا اومد خیلی شاداب و سرحال بود ولی کم کم بی حال شد (اینجوری نیس که مریض باشه یا علامت مریضی بده) ولی روز به روز لاغر و بی حال تر می شه. تغذیش هم خیلی کم بهش برنج می دم، همیشه هم غذای اصلی خودشونو می خورن و سبزی هم بهشون می دم. ولی هر روز حس می کنم حالش بدتر می شه. نمی دونم واقعا مشکلش چیه. شبا هم همیشه تو بالکن می ذارم تا بخوابن ایا ربط به دما داره؟ مثلا سردشون باشه؟

    1. سلام، جوجه ای که یک ماه و نیم سن داره دیگه نیازی به گرمای زیاد نداره فقط باید دمای محیطشون معمولی باشه. اگه تغذیه اش خوبه ممکنه به خاطر مشکل گوارشی باشه؟ وضعیت فضله اش چطوره؟
      تا 3 الی 5 روز بصورت روزانه محلول سرکه سیب و آب بهش بدهید. (3/4 قاشق سرکه سیب در یک لیوان آب حل کنید)

    1. سلام، جیره غذایی مرغ تخمگذار هم شامل ذرت هستش و هم شامل سویا. البته درصدی از ذرت جیره رو میتوان کم کرد و به جاش از گندم نیز استفاده کرد. گندم و ذرت منبع انرژی بوده و سویا نیز منبع پروتئین می باشد.

  114. سلام جناب خسته نباشید
    جناب من دیروز جوجه هام از داخل تخمرغ که داخل دستگاه بود در اومد امروز یکی از جوجه ها نمیتونه راه بره و مدام به پشت نشسته است و راه نمیتونه بره ترو خدا بگید چیکار کنم

    1. سلام، اگه ژنتیکی باشه که کاریش نمیشه کرد. ممکنه به خاطر شرایط نامناسب جوجه کشی هم باشه. اگه پای جوجه از هم باز شده و فاصله زیادی داره باید اونا رو نزدیک هم اتل بندی کرد. برای تغذیه شون هم دان استارتر تهیه کنید.

  115. سلام من دوتا جوجه ۱۰ روزه دارم
    از وقتی که خریدم همش دارن دون میخورن آنقدر که پر های گردنش خشک شده چیکار کنم؟؟؟؟؟

    1. سلام، تو این سن جوجه روزانه تقریبا 15 گرم دان مصرف میکنه و هر روز هم کمی به این مقدار افزوده خواهد شد. باید به اندازه مناسب بهشون غذا بدهید.
      در مورد خشک شدن پرهای گردن هم باید بیشتر به جزئیات دقت کنید. غذاشون چیه؟

    2. سلام من جوجه دارم دوتا اونیکیش بیحال و بالا میاره، و اونیکیش همش میخواب چیشونه؟

  116. با سلام دوتا جوجه تقریبا یک وماه و نیمی دارم تا همین ۲ روز پیش سرحال بودن و جنب و جوش داشتن ولی این ۲ روزه کاملا دارن سرپا چرت میزنن و بیحالن غذاشونم برنج و خرده نان هست

    1. سلام، وضعیت فضله شون چطوره؟ ایا با دهان باز نفس میکشن؟ تغذیه شون هم باید تغییر بدهید دان مقوی مثل گندم، ذرت یا دان مخصوص مرغ بهشون بدهید.

  117. سلام یه جوجه مرغ دارم تا دیروز سر حال بود الان کز میکنه و کاملا می‌خوابه
    نمیتونه راه بره سریع می‌خوابه
    ۲ هفته سن داره
    بهش آرد ذرت میدم هم بعضی موقعه ها برنج و نان خیس میکنم میدم

    1. سلام، علائم بیماری داره، مولتی ویتامین بهش بدهید که اگه به خاطر کمبود باشه زود خوب میشه ولی تمامی علائمش باید بررسی بشن.

  118. سلام . یک جوجه تقریبا ۱۰ روزه دارم .
    خیلی جوجه شیطون و پرجنب و جوشی بود ، ولی الان دوروزه که قدرت پرشش خیلی کم شده ، صداش ضعیف شده ، سرعت دویدنش کم شده و دیگه اونقدرها پر جنب و جوش نیست و همش دوست داره خودشو بچسبونه به من . تو آفتاب هم قبل میذاشتمش دراز میکشید و آفتاب میگرفت ، ولی حالا ایستاده میره تو حالت چرت .
    درمانش چیه ؟
    غذاش : سویا ، تخم کتان ، گندم ، جو ، برن۴چ۳یشز۱ لاپو

    1. سلام، جوجه زیر دو هفته رو نباید با این غذاها تغذیه کنید مخصوصا گندم دیر هضم هستش و جوجه رو بی حال میکنه و مشکلات گوارشی به وجود میاره. بهتر بود با پودر استارتر تغذیه اش میکردید. مقاله نحوه تغذیه جوجه رو هم بخونید.

  119. جوجه مرغ های ده روزه دارم از سه چهار روزگی توی محیط حیاط بودن اول سرحال بودن ولی یکیشون یکم بی حال شده و اسهال گرفته البته اسهال سفید نیست
    بقیه جوجه ها هم رنگ مدفوعشون سبز شده
    بنظرتون مشکل از چه چیزی بوده که اینطوری شدن
    چیکار کنم اسهالش برطرف شه؟

    1. سلام، اگه مشکل تنفسی هم دارند مشکوک به بیماری نیوکاسل می باشند که درمان نداره. ولی در کل جوجه های شما در شرایط بدی نگهداری شده اند چون جوجه تا سن دو هفتگی باید در محیط گرم و بدون وزش باد نگهداری بشه وگرنه بیمار میشه. البته اسهال سبز میتونه نشانه مشکل کبدی هم باشه ولی اینکه در همه جوجه ها این مشکل پیش اومده احتمال بیماری ویروسی مثل نیوکاسل خیلی بالاست.

  120. سلام یه جوجه مرغ دارم خیلی وقت ها گردنش میپیچونه و بی حال هست چه بیماری داره؟ درمانش چیه؟

    1. سلام، برای شناخت بیماری باید تمامی علائم ظاهری و کلینیکی بررسی بشن شما حداقل یه خورده با جزئیات سوالتون رو بپرسید تا منم بتونم کمکتون کنم. ایا اسهال سبز داره؟

  121. سلامی دوباره من علت اینکه با دهان باز نفس می کشند رو فهمیدم
    علتش اینه که دماغشون گرفته و روی دماغشون خشک شده ولی داخل دماغشون هم خشکی هست چطور می شه دماغشون رو باز کنم؟؟؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام، ممکنه به خاطر کیست میکروبی داخل بینی شون خشک شده باشه. قطره ضد احتقان بینی به حفره بینی اش بزنید ولی بهتره یک فرد با تجربه و دامپزشک جوجه شما رو بررسی کنه.

    1. خیر، بنده دامپزشک نیستم، با توجه به تجربیاتی که دارم سعی میکنم به شما دوستان کمک کنم.

  122. سلامی دوباره
    اون جوجه مرغم که میگفتم رو بهش مولتی ویتامین دادم بخاطر خس خس سینه بهش شربت سینه دادم نمیتونست غذا بخوره بهش غذا دادم بادست گذاشتمشون حیاط اومدم دیدم مرده
    اینو بگم که نمیتونست جیک جیک کنه و صداش گرفته بود
    الان یکیش مونده اونم علائم اون رو کمی به صورت کم داره کم هم صدا میده صداشم به بلوغ رسیده ولی چون تنهاست بی حاله 🤒 میشه یه داروی خانگی بگید که خویش کنم اینم اونجوری نشه؟؟

    ممنون و باتشکر 🌹🌹

    1. سلام، همینطوری سرخود به طیور داروی انسانی ندین. انچه که مشخص است جوجه های شما دچار بیماری شده اند اگه ویروسی باشه که درمان نداره و کار خاصی به جز قرنطینه کردن نمیشه انجام داد. اما برای سایر بیماری ها میتوان دارو درمانی راو انجام داد. بعنوان درمان خانگی پودر سیر رو با کمی ماست مخلوط کنید و هر روز کمی از این غذا صبح ها بهش بدهید. همچنین شما میتونید داروی تی ان تی هم تهیه کنید.

  123. سلام من یک جوجه ی کوچیک دارم که روی نوکش یک دونه بزرک درومده براش اسپری تتراسایکلین گرفتم زدم بهش خوب شد و دوباره در اورد به نظرتون چکارش کنم

    1. سلام، مجددا با اسپری یا پماد تتراسایکلین درمانش کنید. همچنین پودر سیر رو ماست بریزید و بدید جوجه تون بخوره.

    1. دچار تنگی نفس شده. برخی از بیماری های تنفسی مثل سرما خرودگی و عفونت ها حتی اگه خود به خود خوب بشن در پرنده باعث ایجاد ذات ریه و آسم میشن. باید دارو بهشون داد.

  124. سلام ببخشید این علامتایی که گفته بودم خودکار خوب شدکمی عطسه میکرد که خوب شد الان سرحال تر شده ولی انگار به زور نفس میکشه دهنشو هی تند تند باز می‌کنه دم میگیره

    البته بگم ها هیچکدوم از داروهایی که گفتید رو هنوز بهشون ندادم!!!

  125. سلام جوجه مرغ ۶ روزه بود اول بی حال و کم اشتها شده بود بهش آب شکر و مولتی ویتامین مخصوص دادیم غذاشون هم مخصوص بود ولی مرد حالا یکی دیگه از جوجه ها حس میکنم همونطور شده رشدش کم شده کم اشتها شده چرت میزنه علائم نیوکاسل رو فک کنم نداره اخه گیج نیست
    چه کاری میتونم براش بکنم لطفا جواب بدید

    1. بایستی تمامی علائمش رو بررسی کنید مثل وضعیت فضله، وضعیت نفس کشیدنش، چشم ها و بینی و … تا بشه بیماریش رو تشخیص داد و مطابق اون درمان رو شروع کرد.

  126. سلام من تقریبا چهار روز جوجه هامو خریدم از همون اول یکشون ایستاده چرتمیزد حتی وقتی شب میشه ایستاده میخوابه تا صبح ولی الان چند روز همش چرت میزنه بنظرتون عادت یا مشکلی پیش اومده واسش؟!آها وقتی که داره چرتمیزنه همش سرشو تکون میده

  127. سلام من دو تا جوجه حدودا یک الی دو ماهه خریدم تو اونجا خیلی سرحال بودن اما وقتی آوردم خونه کمی عطسه می کردن و بی حال بودن ولی یکیشون خس خس سینه داشت اونو خوب کردم خوب شد ولی به اون یکی سرایت کرد اونم خوب کردم . الان یکیشون بی حاله و خیلی کم غذا می خوره بخاطر همین برای اینکه تلف نشه خودم به زور بهش غذا دادم کمی بهتر شده ولی باز هنوز بی حاله و کم غذا همشم چرت میزنه موقعه چرت زدن ویا حتی بیداری انگار داره بالا میاره و هی عق میزنه البته الان بهتر شده تا پری روز حتی. زیاد جیک جیک نمی‌کرد ولی بهش غذا دادم انگار صداش در اومد
    ممنون میشم کمکم کنید چون اینجوری من راحتیم نمیگیره

    1. سلام، ممکنه به خاطر جابجایی و نوسانات دمایی دچار استرس و سرماخوردگی شده باشند. البته خس خس سینه بیشتر نشانه عفونت تنفسی هستش. تو آبخوری شون الکترولیت و مولتی وتیامین حل کنید. اگه خوب نشدن انتی بیوتیک طیور هم بهشون بده.

      1. نه خس خس سینشونو خوب کردم الان هم اونی که میگفتم بهتر شده کم کم غذا میخوره ولی آب خیلی کم میخوره و بی حاله

      2. الان بی حالیش هم کمی خوب شده
        همین علائم رو فقط داره با کمی عطسه و وقتی می‌خوابه و گاهی اوقات که بیداره انگار داره عق میزنه که بالا بیاره

  128. سلام.من دوتا خروس دارم که ابله گرفتن رفتم دامپزشکی که بهم اسپری تتراسایکلین داد این اسپری خوب هست براشون؟؟

    1. سلام، این دارو برای درمان جوش ها و زخم های ناشی از آبله و جلوگیری از عفونت آنها خوبه. حتما استفاده کنید.

  129. سلام من جوجه لاری 10 روزه بود گرفتم یکیشون ازهمون اول وقتی تودست میگرفتم بدن وپاهاش میلرزیدتاالان که یک ماهشه همین طوریست ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام، ممکنه بیماری ویروسی گرفته باشه که درمان نداره. باید بقیه علائم رو هم بررسی کرد.

          1. سلام ممنون خداخیرتان بدهد که وقت میگذارید و..? نه فقط لرزش دارد وبیشترمواقع همشون مدفوع شان آبکیه درضمن سبزی خرفه داخل باغچه کاشتم هرروزبهشون میدم خوراکم سوپراستار میدم بازم تشکر فراوان. ?

          2. در اثر سرماخوردگی هم جوجه ها دچار لرزش میشن. اگه علائم سرماخوردگی داشته باشه بهش قطره سرماخوردگی و مولتی ویتامین بدهید.

          3. سلام بزرگوار دوباره مزاحم شدم یک هفته میشه یک جوجه 2ماهه ازپای مادرش آوردم الآن کمی کسل ودمای بدنش فکر میکنم ازبقیه جوجه ها بیشتر است ممنونم که راهنمایی میکنید اجرکم عندالله عید شما هم مبارک

          4. سلام، عید شما هم مبارک
            ابتدا این جوجه را جدا کنید تا اگه بیمار باشه بقیه مبتلا نشن. بهتره آبخوری و دانخوری رو هم تمیز بشویید.
            غذاش چیه؟ ایا اشتها داره و به راحتی دفع میکنه؟

          5. سلام غذاش سوپر استار تر بله خوراک میخورد ولی موقع دفع کمی خودشو خم میکند ویک کرمی بشکل ردرد بافضله داشت مثل کرم کدو ولی کوچکتر باتشکر

          6. انگل داخلی داره و باید داروی ضد انگل مثل لوامیزول براش تهیه کنید.

  130. سلام . من یه جوجه کوچیک خریدم ، فک کنم تقریبا ۱ هفتش باشه .
    بی حاله و بعضی وقت ها سرپا چشماشو میبنده و چرت میزنه ، زیاد جنب و جوش نمیکنه ، مدفوعش سبز و کمی آبکیه ، چینه دانش زیاد باد میکنه ، ولی بعد بادش میخوابه .
    البته اشتهاش کم نشده . غذاشون هم کاهو و جو پرک و غذای مخصوصشونه که از همون فزوشنده گرفتم .
    مشکلش چیه ؟

    1. سلام، حتما این جوجه رو قرنطینه کنید علائم بیماری نیوکاسل رو داره. در ضمن خودتون هم مراقب باشید و بهداشت رو رعایت کنید. اگه نیوکاسل گرفته باشه درمان نداره باید از قبل واکسن میزدید. برای هضم بهتر غذا میتونید داروی تی ان تی بهش بدهید.

  131. با سلام حالتون خوبه. ببخشید من 5 تا جوجه خریدم حداقل 3 ماهشون هست همشون بعد من یک جوجه دیگه خریدم هم سن خودشون هست. اما وقتی گزاشتم پیش اونها چند ثانیه بعد دیدم که دارن می ننش و تاجشو میکشن سریع جداش کردم داشتن پاشو نک می‌زدند. گزاشتم تو یه قفس بزگ جدا پیش اونها ولی حداقت 30 سانتی متر فاصله داره چکار کنم همو نزنن به جوجه جدید عادت کنن همو نزنن چکار کنم کامل میشه بگید.؟؟؟ چکار کنم که همو نزنن و اون جوجه جدیده آسیب نبینه؟؟؟؟

    1. سلام، دعواشون به خاطر غذا و جایگاه هستش. بهتره غذا به اندازه کافی بهشون بدهید. اگر باز هم دعوا میکنن چاره ای جز جدا کردن ندارید چون باعث بیماری کانیبالیسم خواهد شد.

    1. دان استارتر برای دو هفته اول هستش. در سن دو ماهگی جوجه رو میتوان با دان مرغ تغذیه کرد.

  132. سلام وقتتون بخیر
    میشه لطفا بهم کمک کنید
    جوجه هام دوماهشونه مدتیه عادت کردن به برنج و دون خودشون که فک کنم ذرته رو نمیخورن ! چیکار کنم دون خودشون رو بخورن ؟ خواهش میکنم بگید چیکار کنم چون چند روزی برنج نریختیم ولی با اینکه کلی دون دارن بازم نمیخورن حتی ظرفاشونم رنگی گذاشتم که برن سمتش ولی نمیرن میترسم کمبود ویتامین پیدا کنن بخاطر برنج چون یکیشون فعالیتش کمتر شده همشم خستست با اینکه بهش مولتی ویتامین طیور دادم

    1. سلام، دان ذرت به تنهایی برای تغذیه جوجه ها کافی نیست. بهتره از بازار دان مرغ بگیرید یا اینکه غذاهای متنوعی بهشون بدهید. فعلا کمی آب قند بهشون بدهید تا اشتهاشون تحریک بشه. اول صبح هم غذایی رو که میخواهید بهش بدهید. وقتی گرسنه باشند باید غذا بخورن مگر اینکه مریض شده باشند.

  133. ببخشید جوجه من تقریباً ۲۰روزه هست و کوچک هست و افتاده گوشه قوطی حالا بهش چی بدم درست بشه؟

    1. سلام، مولتی ویتامین و الکترولیت بهش بدهید تا یکم انرژی بگیره. ممکنه مریض باشه غذا، دان مخصوص جوجه براش تهیه کنید. دیگه چه علائمی داره؟

  134. سلام من یک جوجه ی کوچیک دارم که روی نوکش یک دونه مثل جوش درومده بنظرتون چرا اینطور شده و چی بهش بدم که خوب بشه……و دوتا خروس هم دارم که روی تاجشون دانه های سیاه درومده چی بهشون بدم که خوب بشن😓😔؟؟؟؟؟

    1. سلام، علائمی که گفتین بیشتر مربوط به بیماری آبله است. باید مراقب باشید و نکات بهداشتی رو رعایت کنید. بیماری ابله طیور درمان خاصی نداره. بهتره که این مرغ و خروس ها رو قرنطینه کنید تا بقیه هم بیمار نشن.

  135. سلام ببخشید جوجه من یه 15 روزی هست خریدمش 1 روزه انگار بیحاله وقتی میخواد بخوابه میوفته رو بالش و می‌خوابه یعنی کج چیکارش کنم حالش خوبه؟

  136. میشه به جوجه‌هایم مولتی میتامین بچه های ۱ ساله بدم البته جوجه ها ۲ ماهن

    1. اگه جوجه ها هموزن بچه شدن میتونید اینکارو بکنید !
      در غیر این صورت باید مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی براشون بگیرید

  137. سلام جوجه‌ی من۲ ماهش ولی دو روزه چرت میزنه و اب و دون هم نمیخوره باید چی کار کنم تا خوب بشه ماست دادم بهش یه کم خ‌ب شد ولی حالا هم چرت میزنه جدا انداختمش تا مریضیشو نده به بغیه جوجه هام حالا باید چیکار کنم تا خوب بشوند
    زود جواب بدین لطفا

    1. سلام
      توضیح کامل نیست
      باید بیماری از نظر فضله و علائم تنفسی کامل بررسی بشه
      مراجعه به دامپزشک حتما نیازه

    1. اگر جوجه هم وزن کودک شد میتونید بدید !
      مولتی ویتامین مخصوص طیور براشون بگیرید از داروخانه دامپزشکی

  138. سلام جوجه من انگار خیسه ولی دست بهش میخوره خشک و سیخ سیخیه بی حال هم هست و تو چُرته یکبار هم افتاد زمین دیگه نمیتونست بلند شه لطفا بگید باید چیکار کنم
    امکان داره با همین حال بمیره؟

    1. سلام
      تغذیش بده
      محیطش دمای مناسبی نداره
      جیره مخصوص طیور براش بخرید از پرنده فروش
      مولتی ویتامین مخصوص طیور براش بخرید از داروخانه دامپزشکی
      محیط دماش 30 باشه

  139. سلام جوجه من تقریبا ۱۰روزه اس و حالش کاملا خوب بود ولی از دیروز بی‌حال شده هیچی نمیخوره و همش دهنک میزنه و جیک جیک هم نمیکنه ..مدام نوکشو باز و بسته می‌کنه . لطفاً بگین چیکار کنم خیلی نگرانشم ی وقت نمیره

  140. و هر موقع میارمش بیرون بگرده چشاش یکم باز میکنه بعد از چند دقیقه یه جا وامیسته و میخوابه لطفا کمکم کنید حالش بده بیشتر مسئله به چشماش مربوطه اگه خودم بخوام چشماشو باز کنم به زور باز میشه دستشوییش مشکلی نداره خیلی خوب بهش میرسم محل نگهداریشم حیاطه و جوجه هام از دستگاه اومدن بیرون تقریبا جوجه هام ۴ماهه هستن

    1. سلام، حتما این جوجه بیمار رو جدا کنید باید قرنطینه بشه. بهش مولتی ویتامین بدهید اگه فقط چشمش علائم عفونت داره با قطره آنتی بیوتیک چشمی میشه درمانش کرد. اگرنه یک انتی بیوتیک دیگه مثل تتراسایکلین بهش بدهید.

  141. سلام من دوتا جوجه دارم یکیش از دیروز بیحال شد چشم هاش آروم آروم بسته شد و داخل چشماش آب هست و گوشه چشمش هم یک مایع سفید رنگ از دیروز یه جا.تو قفس نشسته رفته زیر اونکی جوجم لطفا زود پاسخ بدهید درضمن جوجم مرغه ممنون🙏🏻

  142. سلام من چندباری جوجه رنگی یا محلی گرفتم که سنشون دقیق مشخص نبوده، همشون بعد از مدتی مثلا ۱ ماه بی حال میشن و اسهال میشن و دیگه غذا نمیخورن، مدفوعشون سبزرنگه، بعد از ۲،۳ روز هم میمیرن. دلیلش چیه؟ وقتی اینجوری میشن باید چیکار کنم

    1. سلام، علائمی که گفتین بیشتر نشانه بیماری نیوکاسل هست که ویروسیه و جوجه ها از قبل باید واکسینه بشن وگرنه درمان نداره.

  143. سلام.یه جوجه محلی ۲ ماهه دارم از دیروز تا حالا بیحاله و چیزی نمیخوره.چه چیزی بهش بدم تا خوب شه

  144. سلام. ببخشید من یه جوجه یک ماهه دارم. چند روزه بی حال هست. دو روز اصلا غذا نمیخورد. دیروز یکم بهتر شد دونه برنج خام خورده. حالا چین دونش سفت شده و اصلا جیک جیک هم نمیکنه دیگه. خیلی بیحاله. همش یه جا ایستاده و چشاشو میبنده. درمانی داره؟

    1. سلام، چرا برنج خامه بهش میدهید حداقل به شکل آب پز بدهید تا بتونه هضم کنه. مقداری آب ولرم با سرنگ بهش بدهید. چینه دانش رو به نرمی ماساژ بدین. جوجه رو سر و ته کنید تا چینه دانش تخلیه بشه. همچنین یکم محلول آب سرکه سیب بهش بدهید (20 قطره سرکه در یک لیوان حل کنید). این محلول برای سیستم گوارشش خوبه ولی زیاده روی نکنید.

  145. سلا من یه تعداد جوجه محلی دارم که با پیلوت و غذای مخصوص تغذیه میشن الان تقریبا ۱۴ روزه هستن ولی الان چند روزی هست که روزا یک یا دو جوجه به صورت ناگهانی ودر عرض مدت کوتاهی میمیرن نمیدونم باید چیکارشون کنم

    1. سلام، باید علائمشون رو به دقت بررسی کنید حتما علائمی دارند. بدون بررسی علائم امکان تشخیص وجود نداره. بهتره هر چه سریعتر با یک دامپزشک هم مشورت کنید تا بقیه جوجه ها رو بتونید نجات دهید.

  146. سلام من ۴تا جوجه رنگی دارم الان یک ماهع شدن یکیشون تا دیشب خوب بود ولی صبح ک خواستم بهش غذا بدم اشتها نداشت به غذا نوک میزنه ولی نمیخوره تو حیاط میزاریم با بقیه راه میره یکم بعد یه گوشه وای میسته و چشاشو میبنده
    این جوجه رو از بقیه جدا کنم یا ن؟برا خوب شدنش چکار کنم؟

    1. سلام، بله حتما جداش کنید. فعلا مولتی ویتامین بهش بدهید. باید علائم بیشتری توضیح بدهید تا بیماریش مشخص بشه.

  147. سلام من ۶ تا مرغ دارم و یه خروس یکی از مرغ هام که از همه بزرگ تره و مامان همشونه امسال رفته تو سن ۴ سالگی این مرغ من چند روزه که بی حاله و فقط یا یه جا می ایسته و فقط میخوابه یا میشینه و میخوابه هیچی هم اصلا نمیخوره حتی زرده تخم مرغ هم میدم یکوچولو میخوره بعد دیگه نمیخوره لاغر شده
    چیکار کنم غذا بخوره میشه لطفا بگید

    1. سلام، اگه کرچ نشده باشه به احتمال زیاد مریض شده. بهتره جداش کنید تا به بقیه سرایت نکنه. علائم بیشتری توضیح بدین تا بتونم راهنماییتون کنم.

  148. سلام
    یه جوجه مرغ سه ماهه دارم الآن دو روزه همش چرت میزنه و نمیتونه خوب راه بره امروزم یکم میلرزه آب میخوره ولی دون نمیخوره باید چیکار کنم خوب بشه؟
    سه تا دیگه هم دارم اونا خوبن آیا انتقال بیماری وجود دارد؟داروی enorبهش میدیم آیا خوب میشه؟

    1. سلام، حتما اون جوجه رو جدا کنید تا بیماریش به بقیه جوجه ها سرایت نکنه. دارویی که گفتین یک نوع آنتی بیوتیک هستش. بهتره مولتی ویتامین و مینرال بهش بدهید هم برای تقویت بدنش خوبه هم اگه وضعیتش به خاطر کمبود باشه سریع خوب میشه.

      1. سلام
        یک مرغ دارم که الان ۲هفته است که بینی اش گرفته و خوب نمیشه و جلوی بینی اش یه کمی خون خشک شده دارو enor دادم بهش ولی خوب نشده

        1. سلام، اگه با این انتی بیوتیک خوب نشده باشه، ممکنه غده باشه. بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا وضعیت مرغ شما بطور دقیق بررسی بشه.

  149. سلام خسته نباشید من ۲ تا جوجه رنگی خریدم یکیشون پاشو بالا نگه میداره شباهم همش جیر جیر میکنه غذاشون چند روز برنج پخته شده بود ولی از امشب غذایی مخصوص گرفتم چیکار باید بکنم راستی کی لازم میشن حمام کنن

    1. سلام، جوجه رو حموم نمیبرند اگه خیس بشه سرما میخوره. مولتی ویتامین الکترولیت بهشون بدهید. برنج پخته برای جوجه ها خوب نیست احتمالا به خاطر کمبود غذایی دچار لنگش شده.

  150. سلام خسته نباشید
    من ۲ تا جوجه دارم که تقریبا ۴ یا ۵ ماه هستن
    و دستشویی شون خیلی آبکیه و حالت آب مانند داره و حدود ۲ ماه هست که این جوری هستن میشه راهنمایی کنید برای رفع مشکل باید چی کار کنم🙏🙏

    1. سلام، اسهال در جوجه ها دلایل مختلفی داره. غذاشون چیه؟ یکم زغال فعال بهشون بدهید یا اینکه به مقدار کم محلول سرکه سیب و آب (30 قطره سرکه سیب در نصف لیوان آب) تهیه کرده و با سرنگ بهشون بدهید.

      1. سلام مجدد ،ذرت و گندم و گاهی نون خیس خورده البته خوب بعضی وقت ها چیز های دیگه هم بهشون میدیم مثلا سبزی خوردن خورد میکنیم بهشون میدیم و چیز های دیگه مثل این

  151. سلام من ۴ تا جوجه محلی دارم امروز یکیشون بی حال شده یک جا می ایسته و میخوابه بهش اب و شکر و زرده تخم مرغ دادم ولی هنوز بی حاله😐😢

  152. سلام من یه جوجو کوچولو قهوه ای دارم خیلی نازه میشه بگید چجوری یه کارکنم ازم فرار نکنه؟

    1. سلام، شما میتونید با دستتون دان مخصوص جوجه بهش بدهید اونوقت جوجه به سمت شما میاد. فقط حتما جوجه رو با دان مخصوص غذا بدین.

  153. سلام من یه جوجه دارم که موقع میزارمش توی کارتن عطسه یا حالتی که انگار چیزی توی گلوش گیر کرده در میاره.ولی وقتی میزارمش توی حیاط خیلی خوبه اصلا دیگه صدا در نمیاره…جاش هم خیلی تمیزه کارتنشو تازه عوض کردم ..چکار کنم؟؟

    1. سلام . خسته نباشید من یک جوجه سبرایت یک روزه دارم از تخم تازه اومده بیرون ولی گردنش کجه الان یکم گردنشو بالا و پایین می‌کنه آب و غذا میخوره ولی راه درمانی داره که خوب بشه ؟

      1. سلام، ممکنه به خاطر شرایط جوجه کشی یا پایین بودن سطح مواد غذایی داخل تخم اینطوری شده باشه. فعلا کار خاصی نمیشه کرد. 24 ساعت بعد از بیرون امدن از تخم، بهش آب شیرین و الکترلیت و مولتی ویتامین بدهید. سپس با دان استارتر تغذیه اش کنید.

  154. سلام من 3 تا جوجه خریدم یکیش از همه کوچیک تر بود و اون بی حال شد و هی وایساده چشماش ر میبست و روز بعدش مرد و الان اون یکی جوجه اینطوری شده بهش آب قند دادم ولی باز هم بی حال چیکار کنم غذا هم از فروشنده گرفتم گفت مخصوص خودشونه راستی چشم هاشو میبنده و جیک جیک میکنه

    1. سلام، درگیر بیماری هستند علائم دقیق تری بگویید تا کمکتون کنم. فعلا بعنوان درمان خانگی تا دو روز یکم سیر خام تو دهنشون بندازید.

  155. سلام من یه جوجه چند روزه دارم که امروز همش بی حال و هیچی نمیخوره، به زور بهش آب و آب و قند دادم ولی بهتر نشده ، یبار هم اب بالا آورده چیکارش کنم؟

    1. سلام، به جز بی حالی چه علائمی داره؟ غذا چی بهش دادین؟ ممکنه چینه دانش عفونت کرده باشه.

  156. سلام من ۹تا جوجه خریم ۵تا جوجه رنگی۴ تا جوجه محلی همه جوجه رنگی ها مردن حالا جوجه محلی ها دو ماهشونه ولی یکی از جوجه ها چند روزه که یه گوشه کز میکنه چشماش نصبت به قبل کوچیک تر شده و مدفوعش هم اسحال سفید و گاهی وقت ها هم قهوه ای هس بال هاش هم بی جون هس و اشتها نداره گاهی وقت ها جوجه های دیگه میندازنش و از روش رد میشن پاهاش هم خیلی ضعیف شده برا درمانش چیکار کنم محیط نگهداریش هم داخل حیاط هست؟

    1. سلام، ابتدا این جوجه مریض رو جدا کنید علائم عفونت روده ای داره. محلول سرکه سیب و آب بهش بدهید. 30 قطره سرکه سیب رو در یک لیوان آب حل کنید بهش بدهید. همینطور مخلوط ماست و سیر هم براش خوب خواهد بود.

  157. سلام من یک جوجه خریدم در واقعه ۳ و همش یک جا می ایستد و می‌خوابد بعد تا یکم بیداری میشه می خوابد باید چه کار کنم😿

    1. سلام، اگر زیر دو هفته سن دارند جاشون باید گرم باشه. مولتی ویتامین و الکترولیت بهش بدهید. برای تغذیه هم دان مخصوص جوجه از بازار تهیه کنید. اگر نمیتونید بهشون پودر ذرت، تخم مرغ آب پز بدهید.

  158. سلام ، من دو تا جوجه تقریبا دو هفته ای دارم یکی مرغ یکی خروس ، مرغه خیلی زبله اما خروسه یه کم بی حاله ، بیشتر میخوابه ، خوراکشم خوبه بهشون آب تصفیفه شده و ذرت پودر شده میدم اما خروسه فقط تو چرته
    باید چیکار کنم ? 🙏

    1. سلام، بهتره دان مخصوص جوجه از بازار تهیه کنید. پودر ذرت به تنهایی برای تغذیه جوجه ها کافی نیست. برای جلوگیری از کمبود ویتامین حتما بصورت هفتگی مولتی ویتامین هم بهشون بدهید.

  159. سلام. من ۷تا جوجه خریدیم فقط دو روز خوب بودند روز سوم صب دو تاش مرده بودن.روز بعد دو تا صب و دو تا عصر مردن .فقط یکی زنده مانده اونم امروز خوب بود اما از عصر تا حالا بی حال شده راه نمیره چشمش بسته است .حالا چی کار کنیم

    1. سلام، شرایط تغذیه و نگهداری جوجه ها فرق میکنه. غذا چی میخوردن؟ آیا محیطشون به اندازه کافی گرم بود؟

  160. سلام
    جوجه من یهو شروع کرد به بال پر زدن همش می‌خرد ب در و دیوار بعدش یهو یه جا افتاد و داشت ب سختی نفس می‌کشید بلندش کردم و یکمی حالش خوب شد الانم بیحاله و وایستاده چشماشو میبنده

    باید چیکار کنم

    1. با سلام، اگه بیماری نباشه به خاطر کمبود ویتامین e هستش در هر صورت حتما مولتی ویتامین طیور بهش بدهید. بهتره این جوجه رو قرنطینه کنید.

  161. سلام من جوجه ۳ روزه دارم که فقط میخوابه و خیلی کم غذا میخوره اون یکی هم حتی کوچیکتر از اون هست ولی سرحال تره برای اون یکی چیکار باید بکنم.؟

    1. سلام، راه های درمان بی حالی جوجه رو در این مقاله گفتیم. لطفا بخونید. در ضمن اگر علائم بیماری داره بیشتری توضیح بدین تا بتونم کمتون کنم.

  162. سلام جوجه خروس من دوماهشه و چندروزه هرروز اب بالا میاره اما سرحاله و خوب غذا میخوره ولی این چندروزه استفراغش شبیه اب است چیشده بش؟

    1. سلام، هرچی هست جوجه شما مشکل گوارشی داره. داروی تی ان تی میتونید بهش بدهید. حتما باید آب مصرف کنه وگرنه در اثر کم آبی بدن تلف میشه.

  163. سلام من دوتا جوجه محلی خریدم دیشب شاد قبراق بود ولی الان بی هاله هیچرت میزنه چیکار کنم مخوام بدونه با دارو های ساده یا بودنه دارو میشه درمان کردن

  164. سلام یک خروس ۶ ماهه دارم بی حال شده و اسهال سبز ابکی داره و رنگ بدنش نصفش کم رنگ شده اب و شکر هم بهش دادم

    1. سلام، به بیماری نیوکاسل مشکوک می باشد، اگه نیوکاسل باشه درمان نداره فقط حتما قرنطیه اش کنید.

  165. سلام خسته نباشید من ۶تا جوجه محلی خریدم الان سه تاشون سرشون رو میارن بالا و نفس میکشن و اشتها هم ندارن توی دهن یکیشون رو که نگاه کردم نقطه های کوچیک سفید هست باید چیکار کنم آیا درمان دارن ؟

    1. سلام، جوجه های شما دچار عفونت شده اند و مشکل تنفسی دارند. چندین بیماری مختلف این علائم رو دارند ممکنه ویروسی یا قارچی یا میکروبی باشه. اگه ویروسی باشه درمان نداره. اگه میکروبی و باکتریایی باشه با آنتی بیوتیک ها مثل تتراسایکلین و اگه قارچی با شه با داروهای ضد قارچ قابل درمان است. شما جزئیات دقیق تری از تمامی علائم بگین تا بهتر بتونم بهتون کمک کنم. اگر هم شرایطش رو دارید به دامپزشک مراجعه کنید.

  166. سلام، جوجه بی حال رو جدا کنید و دان رشد بهشون بدهید. جوجه یک ماهه غذاهایی که گفتین رو میخوره ولی غذای اصلی شون دان میباشد. به هر دوشون آب ویتامینه هم بدهید. (مولتی ویتامین طیور رو در آب حل کنید)

  167. سلام وقتی جوجه خیس میشه و پاهاش میلنگه یا اصلا حالش روال نیست بعدش
    چیکار کنم ک خوب بشه؟

    1. سلام، هر چه زودتر جوجه رو باید زیر مادر مصنوعی یا لامپ های حرارتی قرار بدین تا گرم بشه. مثلا بالاسر یک کارتن لامپ رشته اس نصب کنید و جوجه رو داخلش بزارید تا گرم بشه. بهش مولتی ویتامین طیور هم بدهید. برای تغذیه هم از دان مخصوص جوجه استفاده کنید.

    1. سلام، یعنی صدای خس خس میده؟ ایا با دهان باز نفس میکشه؟ جزئیات بیشتری بگین. راه کارهای گفته شده در مقاله رو اجرا کنید.

  168. من دوهفته هست جوجه محلی دارم امروز جوجم بی حال هست همش میخوابه نمیتونه رو پاش وایسه باید چیکارکنم؟

  169. البته اون جوجه‌ای که کز کرده یه جا تازه 2 روزه که از تخم در اومده عادی هست یا خیر؟؟؟؟

  170. سلام اونی که کز کرده رو جدا انداختم که مریضیش رو نده به بقیه خوب کاری کردم.؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. دو هفته اول بعنوان دوران بحران شناخته میشه و تا یک ماهگی در برابر بیماری و نوسانات دمایی یا کمبود غذایی حساس هستند.

    1. سلام، برای جوجه یک روزه باید حدودا 35 درجه باشه بعد هر یک یا دو روز، نیم درجه دما رو کم کنید. تا دو هفتگی نباید دمای محیط شون زیر 30 درجه باشه.

  171. سلام من سه ماهه که یه جوجه ماشینی دارم چند وقت بود همش میشست چند روز پیش فکر میکنم به خاطر سردی و گرمی شدن سرما خورده علاعمش ام اینه که ایستاده پف میکنه و چشش و میبنده عطسه ابکی ام میکنه دستشوییش هم ابکی و میلرزه داغ ام هست چجوری در مانش کنم و این که جاش گرم باشه عرق نمیکنه دوباره سرما بخوره ؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام، برای جوجه 3 ماهه همون دمای معمولی خوبه ولی محیطش نباید نوسان دمایی داشته باشه. حتما مولتی ویتامین طیور بهش بدهید. همچنین بعنوان آنتی بیوتیک طبیعی مخلوط ماست و سیر هم خوبه براش.

  172. سلام جوجه من نمیتونست دسشویی کنه و مقداری از روده‌ش از مخرجش بیرون زده بود
    با روغن زیتون الان بهترش شده اما خیلی خیلی ضعیف شده و بال هاش افتاده حتی گاها بهش اجازه بلند شدن رو نمیده ما میتونیم بال هاش رو کوتاه کنیم؟
    روز های اول به دامپزشک هم مراجعه کردیم و آزمایش گرفتند و گفتند عفونت و… نداره

    1. سلام، خیر نیازی به بال چینی نداره. برای حل این نوع مشکلات پودر ذرت و پودر جوی دوسر خام غذای مناسبی می باشد. آب ویتامینه هم بهش بدهید تا جون بگیره. اگر نیمخوره یکم با سرنگ بهش بدهید.

  173. سلام جهت اطلاع رسانی اگر جوجه مرغاتون میخوابن و حال ندارند چندتا سنگ بریزید توی جای نوشابه کوچک و انرا تکان بدید تا صدا تولید کند و انها را بیدار کنید.اگر به جوجه هاتون تا 1/5ماهگی دست نزنید

  174. سلام من یه 20 تا جوجه دارم الان نمیدونم چرا همش 5 تا شون چُرت میزنن باید چی کار کنم این 5 تا خُوب بشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام، مقاله رو مطالعه کنید. شما باید براشون محیط گرم و دان مخصوص جوجه هم تهیه کنید.

  175. سلام من ۳تا جوجه ۲ماهه داشتم که۱ دانه شون ۲ روز کز بود بعد هردو چشمش عفونت کرد و باد کرد بعد فلج شد و مرد راه درمان این چی بود و چه بیماری گرفته بود لطفا کمکم کنید

    1. سلام، احتمالا دچار بیماری سندرم کله بادی یا برونشیت عفونی شده که هر دوی این بیماری ها ویروسی اند و درمان ندارد. فقط از قبل باید واکسن میزدید.

  176. سلام
    ما چهار تا جوجه داشتیم ، دوتاشون چند روزی بی حال بودند و فقط چُرت میزدند و مُردند حالا یکی دیگه شون همین علائم رو فقط خفیف دارد.
    بهشون ویتامینTnTو ماست و دانه مخصوص جوجه هم می دهیم.
    حالا لطفا بگید که چیکار کنیم که این یکی نمیرد🙏🙏😞😞

    1. سلام، ویتامین tnt برای مشکلات گوارشی پرنده ها بیشتر مناسبه ، شما ابتدا باید به تمامی علائم دقت کنید تا بشه مشکل رو پیدا کرد. مطمئنا علائم دیگه ای هم دارند مثلا وضعیت اشتها و فضله، وضعیت نفس کشیدن، وضعیت بال ها، آیا ترشحات دارند؟ و …

      1. یعنی دیگه ویتامین TNT بهش ندیم؟
        تغذیش خیلی خوب نیست بال هاش رو هم نمی تونه جمع کنه و همیشه بالا هاش ول هست.
        چند نفر گفتن شیر بهش بدیم حالش خوب میشه آیا شیر بهش بدیم؟

        1. بصورت دوره ای میتونید tnt بهشون بدهید مشکلی نداره. فقط شیر بهش ندید چون نمیتونن هضم کنند. شما بهتره از آنتی بیوتیک های طیور مثل تتراسایکلین ها هم استفاده کنید.

  177. سلام وقت بخیر
    یه جوجه مرغ دارم ۲الی ۳ هفته اشه
    تو بالکن نگه میداشتم یه روز بردم باغ دماوند
    اونجا یهو سر و صدا میکرد میرفتم میدیدم چپه شده بال میزنه با پاش دم گوشش میزنه
    از اون موقع به اینور هر چند ساعت یکبار چپه میشه بال میزنه غلط میزنه هی دهنش باز میکنه با پاهاش به سرش میزنه
    خیلی عجیبه برام لطفا راهنمایی کنید

  178. سلام خسته نباشید
    من ۱۰ تا جوجه دارم حدود ۴۰ تا ۵۰ روزشون هست امروز ۲ تاشون مردن ۲ تای دیگه هم خیلی بی حال هستن غذا و آب نمیخورن همش میخوابن و خیلی کم راه میرن و نفسشون هم خیلی تنگ همش دهنشون رو وا میکنن تا بتونن نفس بکشن و ۲ تا جوجه دیگ دارم ک حدود ۴ ماهشون هست یکی شون همین علائمی ک گفتم رو داره توی چشمشم آب هست میشه راهنمایی کنید چی کار کنم بقیه ی جوجه هام مریض نشن و اون ۳ تا جوجه هم خوب بشن
    البته اون ۳ تا رو قبلا جدا کردم

    1. سلام، جوجه های شما دچار عفونت تنفسی شده اند ممکنه عامل ویروسی باشه که درمان خاصی نداره ولی اگه قارچی یا باکتریایی باشه با داروی تتراسایکلین دامی و سایر آنتی بیوتیک های وسیع الطیف قابل درمان خواهد بود.

  179. سلام
    دوتا جوجه رسمی دارم که یکیش خیلی چرت میزنه و به صورت ایستاده میخوابه.احتمالا خروسه و نزدیک دو هفتشه،‌‌‌یکم پف کرده و مشکلی در غذا خوردن و گوارش نداره، احساس میکنم از دهنش اب میاد، خیلی یواش تر از جوجه‌ی دیگم جیک جیک میکنه
    امیدی ب زنده موندنش هست؟🥺
    لطفا کمکم کنید

    1. سلام، علائم بیماری داره هرچه سریعتر قرنطینه اش کنید. غذاشون باید مخصوص جوجه باشه. بعنوان درمان خانگی یک قاشق چایخوری سرکه سیب رو تو یه استکان آب حل کنید بهش بدهید.

  180. سلام من الان دوماهه جوجه خروس دارم و هی چرت میزنه همش میخواد بیاد روی پاهام میشینه چرت میزنه برادرم هم هی میگیره دستش جوجمو وغذا هم خوب میخوره یعنی از چیه انقدر چرت میزنه؟؟؟

    1. سلام، از مولتی ویتامین طیور استفاده کنید تا انرژی بگیره. ایا علائم دیگه ای هم داره؟

  181. سلام من دوتا جوجه دارم یکی خیلی بیحاله و غدانمیخوره چشماش هم بسته راه هم نمیره چیکار کنم خوب بشه ممنون

  182. سلام یکی از جوجه های من کاملا بی حاله و به سختی حرکت میکنه اصلا هم تا وقتی که مجبورش نکنم آب نمیخوره الان به نظزتون من چیکار کنم،؟

    1. سلام، ابتدا از بقیه جداش کنید. یکم بهش ماست و سیر بدین. باید تمامی علائم رو بگین تا مشکلش مشخص بشه.

  183. سلام دوتا جوجه دارم مرغ محلی یه جوجه هیچی نمیخوره هرچی میارم چکار کنم تو رو جون هرکی دوست دارید بگید بیحال هم هست راه نمیره تعادل هم نداره هی میخوابه دون بازاری دادم با اب شیرین زرده تخم مرغ هم اوردم نخورد

    1. سلام، غذای جوجه باید به شکل پودری باشه. مولتی ویتامین طیور بهش بدهید اشتهاشون تحریک میشه. در ضمن باید جاشون گرم باشه.

  184. سلام
    من چهار تا جوجه داشتم دوتاشون اسهال شدند و تلف شدند دوتای‌ دیگه هم به تجویز شما بهشون تتراسایکلین دادم اسهال بند اومد ‌و بهتر شدند
    اما از صبح قسمت زیر گلو جوجه ها متورم شده یکیشون که کوچیک تره خیلی بیشتر باد کرده و مدام جیک جیک میکنه سرپا میخوابه و دستشویی خیلی سخت میکنه و خیلی کم و مقعدش بیرون زده
    اون یکی جوجه عطسه کرد در حد یکی دوتا و دستشوییش قرمز شده
    میشه خواهش کنم کمکم کنین این بندگان خدا از بین نرند

    1. سلام، شما هر سری علائم جدیدی از جوجه هاتون میگین. اینطوری منم دچار اشتباه میشم و دقیق نمی تونم بهتون کمک کنم. جای جوجه هاتون سرده. جوجه تا سن دو هفتگی حتما باید در دمای بالای 30 درجه و در یک محیط بدون نوسانات دمایی نگهداری بشن. برای تغذیه اونا از دان مخصوص جوجه باید استفاده کنید. فعلا آرد زرت و آرد جوی دو سر بهشون بدهید تا بتونند راحت دستشویی کنند. مخرج جوجه رو هم با دستمال اغشته به روغن زیتون تمیز و چرب کنید. دو قطره روغن زیتون هم تو حلقش بچکونید تا روده هاش روان بشن.
      اگه اون یکی جوجه تون فضله خونی داره ممکنه دچار بیماری کوکسیدیوز شده باشه . کلا به دان جوجه ها باید داروی ضدکوکسیدیوز هم اضافه کرد تا دچار این مشکل نشن.

  185. سلام به تجویز شما به جوجه‌م تتراسایکلین طیور دادم
    حالش بهتر شد غذا میخوره و اسهالش اکی شد اما دسشوییش سبزه . الان دوباره خیلی بی حاله حس میکنم سردشه وایساده میخوابه مدام جیک جیک های ریز میکنه.
    تا کی باید بهش تتراسایکلین بدم؟ و دیگه چیکار کنم حالش خوب شه؟

    1. سلام، اگه محیطش سرده یک لامپ حرارتی براش بذارین. در مورد اسهالش هم ممکنه نیوکاسل گرفته باشه یا مشکل کبدی و کلیوی. شما بهتره با دامپزشک مشورت کنید چون بیماریش با آنتی بیوتیک درمان نمیشه.

  186. سلام من دوتا جوجه مرغ خریدم فک نکنم بیشتر یک هفته اشون باشه توی قفس در تراس نگهداری میکنم مشکل اینکه که وقتی از قفس میان بیرون و یا توی دستای ما هستن ارومن اما تا میرن توی قفس یکیشون و گاها دوتاشون خیلی جیرجیر میکنن و واقعا رو مخ و اعصاب خورد کنه میشه بگید چکار کنم‌ خوب بشند؟

    1. سلام، بهتره که جوجه ها رو داخل یک کارتن رو باز و در یک محیط سربسته نگه دارید و بالا سرشون یک لامپ هم نصب کنید. تو تراس اگه باد بهشون بخوره یا دما زیر 30 درجه باشه مخصوصا در شب که سردتر میشه حتما مریض خواهند شد. یکم که بزرگ بشن دیگه جیک جیک شون هم قطع میشه. به اندازه کافی دان استارتر هم بهشون بدهید.

  187. سلام من دو تا جوجه دارم که سرفه میکنن واکسن هم براشون زدیم سیر و ماست هم بهشون دادم با مولتی ویتامین.به دامپزشک هم مراجعه کردم و گفت که از قرص سرما خوردگی خودتون بهش بدین و ما میترسیم بدیم اما چیزیشون بشه ..الان هم زیر راه پلمون هستن .تغذیشون هم ذرت و برنج است چکار کنم؟؟؟؟؟

    1. سلام، ابتدا جوجه رو به یک محیط گرم منتقل کنید یا جاشون رو گرم نگه دارید. میشه از قرص سرماخوردگی استفاده کرد ولی ممکنه دوزش برای جوجه بالا باشه. شما میتونید از آنتی بیوتیک طیور که برای درمان بیماریهای تنفسی کاربرد دارند هم استفاده کنید. این نوع داروها رو از داروخانه دامپزشکی میشه تهیه کرد.

  188. سلام من تقریبا دو هفته هس که دوتا جوجه گرفتم یکیش همون هفته اول مرد.
    اون یکیشم ازش نگهداری میکنم ویتامین هم میدم ولی این اواخر احساس میکنم یکم بی حاله چون جوجه شیطونی بود زیاد این ور اون ور میرفت
    اما الان میشینه چشماشم میبنده زیادم مثل اولا حرکت نمیکنه بعدشم هرازگاهی دهنشو باز میکنه انگار که خوابش میاد
    در مورد ادرارشم خیلی شبیه به اسهال نیس ولی آبکی هس
    میشه راهنمایی کنید من چیکار کنم؟؟

    1. سلام، علائم بیماری داره ولی باید دقیق بررسی بشه. بعنوان درمان خانگی میتونید نصف قاشق سرکه سیب رو در یک لیوان آب حل کنید و از این محلول بهش بدهید. ولی بهتره با یک دامپزشک هم مشورت نمایید.

  189. سلام من 4 تا جوجه سه ماهه دارم
    یکیشون حالش بد بود یه گوشه کز میکرد غذا هم کم میخورد
    الان هکشون اینجوری شدی یه کمک بکنید دونم نمیخوزن

    1. سلام، لطفا جزئیات دقیق از نحوه تغذیه و نگهداری و علائم بیماری بگین تا بشه کمک کرد. بی حالی و بی اشتهایی تو اکثر بیماری های طیور هستش.

  190. سلام میشه ی راهنمایی کنید من جوجه رسمی خریدم الان حدود ۱۵ روزه دارم آیا بجز دونه خودش چیزه دیگه هم بدم بهترین چیز که قویی یاشه برای جوجه چیه من زرده تخم مرغ سیب درختی خیار و پرتغال بهش میدم مشکلی نداره؟

    1. سلام، اگر دان جوجه از بازار تهیه کردید همون کافیه. در ضمن خیار برای جوجه زیاد خوب نیست. سعی کنید از همون دان اماده استفاده کنید. بصورت هفتگی مولتی ویتامین طیور هم تو آبخوریش حل کنید.

  191. سلام..غروب رفتم دون بدم دیدم یکی از جوجه‌هام (3ماهه) بیحاله،دهنشو باز میکنه که جیک جیک کنه صداش در نمیاد،بالای سینه‌ش هم یکم باد کرده اومده جلو،سرشو برمیگردونه سمت راست بدنشو میخارونه،ولی سمت چپشو میخواد بخارونه دهنشو باز و بسته میکنه و نمیتونه،چیکارش کنم از این حالت دربیاد

    ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام، اگه بیماری ویروسی نباشه با آنتی بیوتیک طیور مثل تتراسایکلین و … قابل درمان خواهد بود. اون جوجه رو حتما قرنطینه کنید تا بقیه جوجه ها مریض نشن.

  192. سلام من دو تا جوجه رنگی خریدم که الان بزرگ شدن ۵۰ روزشون هست الان یکیشون سرفه میکنه بهش مولتی ویتامین هم دادم چکار کنم؟؟؟؟

    1. سلام، جوجه مریض رو جدا کنید، فعلا یکم بهش مخلوط ماست و سیر هم بدهید. دیگه چه علائمی داره؟

    1. سلام، بهتره اون جوجه بیمار رو جدا کنید. به نظر میرسه عفونت گوارشی داره یا مشکل گوارشی. غذا باید دان مخصوص جوجه بهشون بدهید. برای درمان میتونید از انتی بیوتیک های مخصوص دام و طیور مثل تتراسایکلین دامی استفاده کنید. اگر اثر نکرد به دامپزشک مراجعه کنید.

  193. سلام من سه تا جوجه داشتم و حدود ۱۰ روزه ازشون نگهداری میکنم یکیشون دو روز گذشته مرد
    از اون دوتای دیگه یکی خیلی بزرگ و زبل شده
    اما اونیکی دو روز پیش نمیتونست دسشویی کنه با روغن زیتون اون مشکل حل شد اما از قبل خیلی لاغرتر و کوچیکتر و آروم تر شده دیگه حتی نمیتونه از جاهایی که قبلا میپرید بپره.
    از سر شب جیک جیک های متفاوت میکنه، سرپا میخوابه و حالش خوب نیست بهش قطره مولتی ویتامین در آب دادم دیگه چیکار کنم؟

  194. سلام. من یک جوجه محلی دارم که حدود یک هفته و بیشترش هست تا دیروز مشکلی نداشت و کاملا سرحال بود ولی امروز که دیدمش انگار که مریض شده
    علائمش = خیلی بی حال شده و اصلا راه نمیره، کلا یه جا نشسته و همش نوکش رو باز و بسته میکنه و میزنه به هم و گاهی یه صدایی شبیه عطسه هم ازش می شنوم.در ضمن قبلا دسشوییش خیلی روان تر بود و حداقل هر ساعت دو بار دسشویی میکرد ولی الان نه
    مشکلش چیه و باید چیکار کنم ؟

    1. سلام، جوجه یک هفته باید در دمای بالای 30 درجه نگهداری بشه، تغذیه اش چیه ؟ یکم بهش مخلوط ماست و سیر بدین. ایا فضله به پشتش یا مخرجش میچسبه؟

  195. سلام. جوجه لاری دارم حدود یک ماهه. توخونه نگهداری میکنم و روزی یکبارم میبرمشون بیرون افتاب بخورن. مولتی ویتامین بهشون میدم هفته ای یکبار. بالای سرشونم لامپ هست. یکیشون چندروزیه سرمابهش خورده بود موقع ضدعفونی کردن جاشون، بهش مولتی ویتامین دوروز یکبار بهش دادم و اب قند گذاشتم و جاشونم گرم کردم. اما امروز حالش بدتر شده. بالهاشو انداخته و شکمش از بس اب خورده ورم کرده و اصلا مدفوع نداره. دوساعت زیرنظر گرفتمش اما مدفوع نکرد. چیزی نمیخوره و فقط زیر لامپ میخوابه.ب مقعدشم هیچ فضله ای نچسبیده. چیکار کنم؟ چی بهش بدم سریع خوبش کنه؟ توی خونه شربت کوتریموکسازول + تی ان تی + تتراسایکلین دارم. کدومش خوبه براش؟ اصن اینا خوبش میکنه؟ مشکلش چیه؟

    1. سلام، بهتره این جوجه رو حتما جدا کنید. آب قند برای جوجه یک ماهه توصیه نمیشه و مشکلات گوارشی به وجود میاره، ممکنه مشکل گوارشی هم داشته باشه که داروی تی ان تی برای این نوع موارد جواب میده. بهتره مخرج پرنده رو کمی چرب کنید. حتی دو قطره روغن زیتون هم تو حلقش بچکونید تا روده هاش روان شن و بتونه دستشویی کنه.

      1. سلام. من دوروز ب جوجم تی ان تی دادم. مشکل گوارشیش رفع شده ولی اسهاله و رنگشم سفیده. اما امروز خیلی حالش بدتر شده و هیچی نمیخوره. رو پاشم نمیتونه زیاد وایسه. راه میره ولی سریع خسته میشه و میخوابه. صداشم درنمیاد وقتی جیک جیک میکنه‌. همین تی ان تی رو ادامه بدم خوب میشه؟ غذاشو چیکار کنم؟خودم میتونم بهش غذا بدم؟الان کاملا شکمش خالیه و 12 ساعته هیچی نخورده‌. حتی داروشم خودم دادم بهش.

        1. سلام، 12 ساعت گرسنگی برای جوجه خطرناکه و باعث مرگش میشه. حتما باید غذا بخوره. داروی تی ان تی رو میتونید ادامه بدین ولی مشکل جوجه شما جدی است باید حتما توسط دامپزشک درمان بشه.

  196. سلام.من یه جوجه کوچیک دارم که خیلی جیک جیک میکنه جاش هم تمیزه اب و غذا هم پیششه چکار کنم.؟؟؟

    1. سلام، جیک جیک کردن طبیعت جوجه های کوچیک می باشد، ولی وقتیکه تنها باشند یا گرسنه بیشتر جیک جیک میکنند.

  197. سلام و خسته نباشید
    اقا من ی مرغ دارم.چند تا جوجه یک روزه یا دوروزه مرغ داره دو تا از جوجه هاش خیلی بیهال هستن اینگار بی جونن راه نمیوتنن برن همش ی جا میمیونه و مادرشون خیلی میزنشون وقتی اب میخورن سرشون میگیرن بالا وخیلی اذیت میشه لطفا جوابمو بدین🌹🌹🌹 ویکی از جوجه ها وقتی سر پاهاش وایمیسه هی میخواد بیفته و مادرش خیلی میزنش

    1. سلام، بهتره که این جوجه ها را جدا کنید تا اگر بیمار باشند به بقیه منتقل نکنند. به این دو جوجه مولتی وینامین دامی بدهید. برای اینکه بیماری شون مشخص بشه باید تمامی علائم بررسی بشن.

  198. سلام من دو تا جوجه یک هفته ای دارم یکی ازشون خیلی میخوابه و خیلی جیک جیک میکنه چکار بکنم بهش مولتی ویتامین هم دادم

    1. سلام، دمای محیطشون باید گرم باشه. علائم دیگری ندارند؟ مثل بی اشتهایی، اسهال، مشکل تنفسی و …

  199. سلام روز بخیر من جوجه رسمی خریدم الان ۱۰ روزی هست دارمش یکی از جوجه هام زیر شکمش باد کرده و قرمز شده میشه راهنمایی کنید؟؟ و ایا جوجه ها رو ببرم بالا پشت بام افتاب بخوره خوبه یا نه؟

    1. سلام، جوجه 10 روزه باید در دمای 30 درجه یا کمی بالاتر نگهداری بشه، نور افتاب هم برای جوجه خوبه به شرطی که باعث بی حالیش نشه. باید جزئیات بیشتری بگین شاید جوجه شما دچار عفونت کیسه زرد شده یا اینکه دچار ورم روده و چسبندگی مقعد شده. دیگه چه علائمی داره؟

  200. سلام جوجه رنگیم ۷ روز داره صبح اوفتاد تو آب بعد بیرون آوردمش چون خیلی میلرزید با سشوار خشکش کردم و حوله و گذاشتمش ت آفتاب الان از صبح تا حالا هیچی نخورده نه آب نه غدا اگر هم بهش بدم بالا میاره و اصلا تعادل نداره و نمیتونه روی پاش وایسه

    1. سلام
      پرنده نباید بیفته تو آب ، جوجست و تحمل نداره
      نباید بهش باد بخوره حتی باد گرم ! سشوار زدن پرنده اشتباهه
      نباید بیرون از خونه باشه ! باید داخل یک محفظه یا یک کارتنی چیزی باشه که داخلش لامپ رشته ای وصل شده و دمای داخلش بیشتر از 30 درجه هست ! همچین جایی براش درس کنید
      علاوه بر موارد بالا که حتما اون خونه رو درس کنید ، بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور هم بدید که از داروخانه دامپزشکی میشه تهیه کرد

      1. مولتی ویتامین بهش دادم ولی انگار نه انگار اصلا افاقه نکرد بیجون اوفتاده غذا هم نمیخوره داره بالا میاره و جون نداره حرکت کنه فقط جیک جیک میکنه و دهنش رو باز میکنه فردا امتحان دارم اعصابم خورده 😭✌

        1. سلام
          صبور باشید اینقدر سریع عمل نمیکنه ! تا برسه به بدنش کمی طول میکشه
          محیط حتما گرم باشه ، اگ خس خس هم داره از داروخانه براش قرص تتراسایکیلین بگیرید ، یک چهارم با اب مخلوط کنید با سرنگ بدید بهش

  201. سلام خسته نباشید من دیروز جوجه محلی خریدم یکی شون خیلی بی حاله چشم هاشو میبنده گردنشو میکشه دهنش هم باز چکار کنم خوب شه

    1. سلام
      محیط نگهداریشون رو گرم کنید ، دما بالاتر از 30 درجه باشه
      یکم اب و شکر مخلوط کنید بدید بهش
      تغذیه باید مخصوص باشه و حتما حتما هم مولتی ویتامین مخصوص طیور دریافت کنن

  202. با سلام. من چند وقت پیش جوجه ها را بردم جلوی آفتاب و هوای گرم. دو تاشون حالشون بد شد و مردن. یکی دیگه از جوجه ها هم حالش بد شده و اشتها نداره. وقتی بهش آب یا تخم مرغ خام یا ماست و سیر میدم خودش و این ور و آن ور می کوبد. شدت کوبیدن هنگام آب خوردن بیشتر است و بپر بپر می کند. فکر می کنم مغزش آسیب دیده است. لطفا اگر می شود هر چه سریعتر من را راهنمایی کنید تا نجاتش دهم. با تشکر.

    1. سلام
      جوجه نباید بره بیرون مخصوص اگه زیر 1 ماه باشه
      محیط نگهداری جوجه باید جوری باشه که یک لامپ مادرمصنوعی یا یک لامپ رشته ای از بالا درش اویزون باشه و میحطش رو گرم کنه تا دمای اون محل بیشتر از 30 درجه بشه بخصوص در شب
      جیره مخصوص از بازار بگیرید یکم خیسش کنید با سرنگ بریزید دهنش
      همینطور مولتی ویتامین مخصوص طیور هم براش بگیرید

  203. سلام. من ۰دوتا جوجه داشتم یکیش رنگی یکیش ازون پنبه ای ها. جوجه رنگیه به پنبه ایه خیلی وابسته بود دیروز جوجه پنبه ایه مرد حالا جوجه رنگیم دیگه نه غذا میخوره نه شیطنت میکنه فقط گاهی میدوه و بازی میکنه.برای اینکه زیاد سر و صدا نکنه میزارمش روی خودم بشینه ولی فرقی به حالش نمیکنه. دماش کاملا مناسبه غذاش گندم و برنج خشکه بعضی اوقات ماکارونی و کاهو هم بهش میدیم میشه بگید مشکلش چیه که غذا نمیخوره؟

    1. سلام
      دمای مناسب یعنی بالاتر از 30 درجه در تمام طول روز ! باید یه جا برای نگهداریش درست کنید و در اونجا لامپ رشته ای یا لامپ مادرمصنوعی اویزون کنید تا گرم بشه
      جوجه باید مولتی ویتامین مخصوص طیور هم دریافت کنه تا اشتهاش بیشتر بشه
      همینطور جیره مخصوص بگیره این مواد غذایی یک مقدار از نیازهاشو رفع میکنه باقی میمونه رو هوا

      یه نکته رو درنظر بگیرید، این موجود زنده هست و بسیار بسیار حساس ، کوچکترین اشتباه در نگهداری باعث مرگش میشه به طوری که اصلا متوجه دلیلش هم نخواهید شد . پس نگهداری اون رو اصولی انجام بدید زیاد دستتون نگیرید و این ور اونور نبریدش

  204. سلام خواستم بگم من بوقلمونم ۱۰ تا جوجه مرغ دراورد الان تقریبا دو هفتشون هست امروز دیدم که هیچی نخوردن جوجه ها دلیلش چی میتونه باشه

  205. سلام خسته نباشید
    من دوتا جوجه بومی گرفتم فکر میکنم 5 یا 6 روزه باشن الان
    کاملا سالم سرحال و پر جنب وجوش بودن تا دیشب که مجبور شدم توی یه قفس بیرون از خونه بزارمشون و البته هم زیر قفس پتو گذاشتم و با پلاستیک روی پتو رو پوشوندم برای بهداشت هم دوتا پتو روی قفس انداختم
    اما از صبح تا الان مثل قبل دیگه پر جنب و جوش نیستن ولی مثلا تو مقاله گفته بودید که ممکنه نتونن رو پاهاشو وایسن مخاط بینی گرفته باشن و عدسه کنن اثرات سرما خوردگی که گفته بودین تو این مقاله و سایر مقاله ها رو اصلا ندارن فقط کمی جنب وجوششون پایین اومده کمی منظورم خیلیه غذا و آب هم میخورن
    مثلا قبلا همین که در باز میشد میدویدن تو خونه هما الان فقط مثلا محدوده یه کاشی از محوطه ای که براشون در نظر گرفتم حرکت میکنن و زیاد بازی نمیکنن مادرم هم میگه که احتمالا بمیرن ولی خب من. گشتم تو اینترنت وضعیتشون نسبت به جوجه های دیگه ای که مر/ض بودن و تو نت بود خیلی بهتره و زرده تخم مرغ نداشتم بجاش بهشون گرمک دادم امروز و تو مقاله گفتین آب و شکر بدید تا سطح انرژیشون بیاد دادم و خوردن
    و همچنین در باره مولتی ویتامین مولتی مخصوص طیور نداشتم و بجاش بهشون مولی ویتامین معمولی دادم لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم خوب بشن

    1. سلام
      نباید جوجه در بیرون بمونه
      محیط نگهداری جوجه در تمامی طول روز و شب باید بیشتر از 30 درجه دما داشته باشه
      الان هم ببریدشون داخل خونه و دما را ببرید بالا حتما

      اینکه بهشون گرمک دادید یا مولتی ویتامین معمولی دادید بعد سوال میکنید عجیبه ، خوب دادید رفته دیگه سوال کردن نداره !

      گرمک ارتباطی با زرده تخم مرغ نداره و همینطور دادن مولتی ویتامین انسانی به جوجه به دلیل اینکه مواد داخلیش قوی تر هست ممکنه باعث رسوب مواد در داخل بدن جوجه بشه .

      موارد گفته شده رو اجرا کنید ، مقدار بسیار کمی سیر رو با ماست قاطی کنید بهشون بدید . دقت کنید که مولتی ویتامین طیور و دمای بالای 30 درجه حتما مهیا باشه، مولتی ویتامین طیور قیمتش از انسانی کمتره ، از داروخانه دامپزشکی باید تهیه بشه

  206. سلام من چهار تا جوجه رنگی دارم همشون سرحال و زرنگ هستن اما امروز صبح یکیش افتاد تو آب خیس شد درست نمی تونه رو پاهاش وایسه منم گذاشتمش تو کارتون یه لامپ هم براش آویزون کردم که گرمش بشه براش آب شکر هم گذاشتم بعد از خوردن آب شکر بهتر شد الان یخورده خشک شده ولی رو پاهاش تعادل نداره بعضی وقت ها رو دوتا پاهاش وایمیسه بعضی وقت ها میشینه ولی نمی تونه راه بره تا می خواد راه بره نمیتونه تعادلش رو حفظ کنه میفته بنظرتون خوب میشه

    1. سلام
      تغذیش رو مفید کنید
      حتما براش مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی بخرید و بدید خوب میشه
      اون چون تغذیش خوب نیست و بدنش ضعیف هست نباید بره تو آب
      همینطور اگه احیانا باز هم رفتن و در اوردیشون به هیچ وجه با سشوار خشک نکنید !
      محیط هم مناسبه همونجوری گرم نگه دارید با لامپ

      1. سلام ببخشید من جوجه رنگیم پاهاش از وقتی که افتاده تو آب لاغر تر از نسبت به قبلش شده و رنگ پاهاش تیره شده و بعد از تقریبا یکی دو روز هست که حتی دیگه رو پاهاش هم وای نمیسه بهش زرده تخم مرغ خام دادم که حداقل جون بگیره اما همونجوره که هست آب هم که بهش میدم بصورت نشسته عقب عقب میره هنوز قطره مولتی ویتامین مخصوص طیور براش نگرفتم چون دسترسی به داروخونه دامپزشکی ندارم تورو خدا کمک کنید من این جوجه ها رو راحت به دست نیاوردم که حالا شاهد مرگ این جوجه باشم🙏🏻🙏🏻🙏🏻

        1. سلام
          برای مشکلات پا پرنده باید ویتامین b3 یا نیاسین دریافت کنه که تو مولتی ویتامین مخصوص طیور برای مصرف مناسب پرنده گنجونده شده
          الان کار خاصی نمیتونید تو خونه بکنید ، یکم اب و شکر مخلوط کنید بهش بدید ولی اون باید درمان بگیره یا باید برید دامپزشکی یا داروخانه دامپزشکی و شرح بدید تا دارو بدن ، بدون دارو نمیشه
          محیط نگهداری هم دماش 30 درجه به بالا باشه ، یه کارتن براش درس کنید ، توش یه لامپ وصل کنید و جوجه رو بزارید توش ، لامپ رو با ارتفاع نصب کنید

  207. سلام من دو تا جوجه رنگی خریدم یکی زرده یکی صورتی.صورتیه همش زرده رو نوک میزنه😕الان زرده خیلی بی حاله از صبح غذا نمیخوره رو دو تا پاهاش هم نمیتونه وایسه لطفاً کمکم کنید🙏

    1. سلام
      محیط نگهداریشون رو خیلی گرم کنید ، بیشتر از 32 درجه تمام طول روز و شب
      جیره ی مخصوص از پرنده فروش براشون بخرید و مولتی ویتامین مخصوص هم داروخانه دامپزشکی

  208. سلام من یک جوجه رنگی خریدم خیلی حالش بده کلا نمیتونه روی پاش وایسه و چشماش بستس .پاکش سیاه و متورم شده بهش خیلی کم آب و شکر دادم ولی چند ساعته هیچ حرکتی نمیکنه و فقط شکمش تکون میخوره که یعنی نمرده نمی‌دونم چیکار کنم نه میمیره نه خوب میشه لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم 🙏🙏🙏🙏

    1. سلام
      باید بوقتش عمل میکردید نه الان که دیر شده
      تغذیشه بد بوده حتما و محیط نگهداریش هم سرد بوده
      بهش مقدار کمی سیر رنده شده با ماست بدید ببینید میخوره
      اگه دسترسی به دامپزشک دارید همین الان ببرید پیش دامپزشک

      1. دیروز حالش خوب بود امروز کلا حالش عوض شد کلا هیچ کاری نمیتونه بکنه. با سرنگ بهش سیر و ماست دادم .دسترسی به دامپزشک ندارم متاسفانه

  209. سلام جوجه من دور چشم و زیر بالش قرمز شده و یک پاش هم حرکت نمیکنه و به سختی تعادل خودش رو حفظ میکنه باید چیکار کنم خیلی حالش بده یک ماهش هست ولی اصلا رشد نکرده جاش گرم و خوبه غذاش هم ارزن و غذای مخصوص خودشه گاهی هم بهش ماکارانی و برنج هم میدیم فضله اش هم سبزوسفیده ولی جدیدا اسحال شده اگر ممکنه پاسخ بدین ممنون

  210. سلام من دو عدد جوجه دارم به خانه مادر بزرگم بردم و داخل حیاط بزرگ که دارد می‌گشتند یکی از جوجه ها یک نخ کوچک داخل دهانش بود آن را خورد و احساس خفگی می‌کند ما به آن آب دان همچی دادیم ولی به حال به خواب می‌رود و یک دفعه میپر. بالا و جیک جیک می‌کند و ساکت می‌شود چکارش کنم. زنده میماندحالت خفگی دارد

    1. سلام
      نمیشه گفت به خاطر اونه
      محیط نگهداریش رو گرم گرم کنید بیشتر از 30 درجه
      مقدار کمی بهش ماست بدید و صبور باشید تا دفع کنه

      1. سلام الان بهش دادم ممنون از راهنماییتون آخه خیلی خیلی نخ خاکی بود معلوم بود و خوردش الان که بهش دادیم منتظریم و دمای محیط را بالای 30 درجه بردیم به نظرتون کار دیگری نمیخواد انجام دهیم؟ دیگر چه کار کنیم اگر جواب نداد.

      2. بعد بزاق دهانش زیاد شده و غذا درون دهانش است و آب نمی‌تواند بخورد خیلی بزاق دهانش زیاد شده

        1. ممکنه الوده بوده باشه که بزاق دهانش زیاد شده
          از داروخانه دامپزشکی قطره مخصوص عفونت براش بگیرید و بریزید دهنش

  211. جوجه من خیلی بی حاله یکم راه می‌ره بعد میشینه رنگ فصلش سبز رنگه شکمشم سفته.بهش استامینفون با یکم شکر حل کردم دادم.چکار کنم تا نمیره

    1. سلام
      چرا بهش استامینیفون دادید ؟! اخه مگه نقل و کشمشه این استانمینیفون که به جوجه ها میدید ، این باعث تغییر در اکوسیستم پرنده ها میشه و اگه این بنده خدا زنده بمونه و جوجه بده بیماری هاش در مقابل داروها مقاوم میشن ! از این کارا نکنید

      اگه پرنده حرکت گردن عجیب داره یا دور خودش میچرخه به امکان زیاد نیوکاسل هست
      به دامپزشک مراجعه کنید تا درمان بده

  212. سلام ببخشید شما تلگرام دارید من دو تا جوجه خریدم یکی از آنها خیلی بی حاله و زیاد میخوابه اگر تلگرام دارید آیدی تونو بدید تا فیلمشو بفرستم با تشکر

  213. سلام خسته نباشید.
    دوست من چند هفته پیش دو تا جوجه مرغ و خروس خرید که یکیشون رو گربه برد و فقط جوجه مرغه موند.
    چند روز پیش دوباره دو تا حوحه مرغ و خروس خرید ولی به مرور زمان حال یکیشون بد شد، غذا نمیخورد و مرد.
    الان اون دوتای دیگه هم حال خوبی ندارن.
    بی حال میشن
    میخوابن
    چیزی نمیخورن
    رنگ فضوله اشون هم متفاوته.
    این غذایی که بهشون میدن گندم و ذرت و سویا ریز شده وآرد و ایناست
    هیچی جز اونا جز سبزی نمیخورن.
    باید چیکار کنیم؟

    1. سلام
      محیط نگهداریشون رو گرم کنید
      مواد غذایی که میدید رو پودر کنید یا کمی خیس کنید بدید بهشون
      اگه جوجه ها بیشتر از 1 ماه دارن ، مقداری سیر و ماست هم مخلوط کنید بدید بخوره

      1. سلام من جوجه ام از دیروز بیحاله سنش حدود ۱۰یا ۱۲روزشه بهش دیروز زرده تخم مرغ دادم خوب نشد بهش آب شکر دادم خوب نشد چیکار کنم یکی بگه

        1. سلام
          محیط نگهداریش رو گرم کن ، دمای محیط بیشتر از 30 درجه باشه
          بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور بده از داروخانه دامپزشکی میتونی بخری

  214. سلام من پریروز دوتا جوجه خریدم یکی رنگیه و یکی هم محلی
    امروز جوجه هارو آوردیم توی تراس ؛ تراسمون بزرگه بعد از اینکه آزادشون کردیم هواسمون نبود دستمون خورد نردبان افتاد تو محلی که جوجه ها وایساده بودن بعد جوجه ها افتادن و خیلی ترسیدن ولی نمیدونم افتاد روی جوجه ها یا نه بعد آوردیمشون توی کارتون و جوجه محلیه یه جا تو کارتون کز کرده و بعضی وقتا سرپا خوابش میبره دلیلش چیه؟ لطفا بگید خواهش میکنم

    1. سلام
      تا مرز سکته رفته ! محیط نگهداریش رو دور از سروصدا و در یک جای گرم گرم بزارید
      تغذیشون رو مفید کنید و بهشون مولتی ویتامین مخصوص طیور بدید

      مشکلی نخواهند داشت
      بیشتر مراقبشون باشید

  215. سلام ، دوتا جوجه محلی دارم هفت هشت روزشونه ، یکیشون خیلی خوب غذا و آب میخوره و شیطنت میکنه و گاهی اوقات میخوابه ، اونیکی به سرحالی این نیست ، آب و غذاشو میخوره (نسبت به اون یکی آب بیشتر میخوره)مدام صدای جیک جیک ریز میده و خوابش میاد انگار. چیکار کنم سرحال بشه؟
    تغذیشون سوپر استارتر ریز مخصوص خودشونه
    محل نگهدارشون داخل یک سبد مخصوص مسافرتی متوسط که کفش برگه a4میزارم
    مدفوعشم گاهی اب دار و گاهی تغریبا خشکه
    اب و شکرهم دادم ولی زیاد تاثیری نداشت
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. سلام
      دمای محل نگهداریشون سرده به امکان زیاد
      دمای محل نگهداری جوجه ها باید بیشتر از 30 درجه باشه هم صبح هم شب ! محیط نگهداریشون رو گرم گرم کنید برای اونی که بیمار هست ، دان رو کمی خیس کنید بهش بدید

  216. سلام من سه تا جوجه دارم خیلی سرحال بودن تا ۲ هفته بعدش یه نفر اومد گرفتش دست الان یکیشون یکم بیحاله جیکار کنم ک نمیره

    1. سلام
      خوب نمیشه گفت چشونه
      توضیحات کافی نیست ، همین که یه نفر بگیره دستش که مریض نمیشه
      محیط نگهداریشون رو گرم کنید
      بهشون غذای مفید بدید و مولتی ویتامین هم بدید خوب میشن
      محیط گرم یعنی شب دمای محیط بیشتر از 30 درجه باشه
      کولر نباشه

  217. سلام من هفت تا جوجه دارم دوتاش خیلی بی حالن زیاد چیزی نمیخورن غذاشونم گندم اسیاب سده میدم برای اون دوتا جوجه داروی های فلور فنیکل ده درصد و اریترولاک، بیست درصد میدم رنگ فضله شون گاهی سفید و گاهی زرد است

    1. سلام
      محیط نگهداریشون رو گرم کنید ، دما بیشتر از 30 درجه باشه، حتما اون دو تارو جدا کنید ، و تغذیشون رو تغییر بدید
      گندم یه سری از نیازهای جوجه رو میتونه رفع کنه باقیش میمونه رو هوا
      جیره مخصوص بهشون بدید ، مولتی ویتامین مخصوص طیور رو هم حتما بدید

      این دو تا انتی بیوتیک رو دامپزشک تجویز کرده که با هم بدید بهشون ؟

          1. نه نیوکاسل نیست
            محیط گرم ، گرم یعنی شب بیشتر از 30 درجه باشه !
            تغذیه خوب + مولتی ویتامین مخصوص طیور
            بدید خوب میشه

  218. قطره مولتی ویتامین نوزاد برای جوجه ها خوب است؟؟؟
    از نظر شما هفته ای دوبار استفاده خوب است یا خیر مولتی ویتامین باید ک مخصوص باشد؟؟

    1. سلام
      خیر ، باید مولتی ویتامین مخصوص طیور بگیرن . زمانی میشه به جوجه 100 گرمی مولتی ویتامین بچه داد که وزنش برابر وزن بچه بشه !
      مولتی ویتامین های مخصوص رو از داروخانه دامپزشکی میتونید تهیه کنید میزان مصرف هم با توجه به دوز مولتی ویتامین باید از مسئول داروخانه پرسیده بشه و گفته بشه که برای جوجه میخوام

  219. سلام من ۴ تا جوجه دارم تقریبا ۳یا۴ روزشونه یکیشون انگار موقع خرید از بالای ۲۰ سانتیمتری افتاد و الان یکم نگرانم همش خوابه ولی همچی میخوره ولی اب قند دادم یه کوچولو بهتر شد ولی بازم میترسم چیکارشون کنم از چه تغذیه ای استفاده کنم ممنون میشم جواب بدید واکسن چشم هم خوردن

    1. سلام
      تعذیه باید جیره مخصوص جوجه باشه که بهش میگن استارتر
      همینطور مولتی ویتامین مخصوص طیور هم دریافت کنن
      با دریافت اینها و پرورش در محیط گرم با دمای 30 درجه پرنده ها بهترین رشد رو خواهند داشت

  220. دوتا جوجه داشتم چندیقه پیش یکیش ک بی‌حال بود مرد الان تنهایی رو اشتهای این تاثیر میزاره یا مشکلی نداره؟ 😐😂

  221. باسلام من چهار تا جوجه دارم که امروز بهشون واکسن تو دهنشون ریختم دام پزشک گفته بود هر کدوم ۳قطره دیدم اضافه مونده یک قطره واسه هرکدوم اضافه ریختم مشکلی نداره
    بعد واکسن هم خوابشون میاد طبیعیه

    1. سلام
      وقتی گفتن 3 قطره باید همون مقدار ریخته بشه نه بیشتر
      درصد نسبت به بیماری و قدرت اون دارو گفته میشه
      این مورد رو با همون دامپزشک مطرح کنید راهنمایی میکنه چون مشخص نشده که چه واکسنی بوده

    1. سلام
      همینجوری نمیشه گفت چشه
      ممکنه زنبور نیش زده باشه ، ضربه خورده باشه ، محیط نگهداریش تمیز نبوده باشه و …

      1. سلام من دوتا جوجه دارم تا امروز ورجه ورجه میکردن تا اینکه بردشمون ازادشون کردم یکیشون بی حال شدافتاد و من تو جعبه گذاشتمشون بعد بردمش تو خونمون عذا و ابشونوودرست کردم بعد یکم حالش برگشت و الان بهتر شده ولی اون یکی خیلی شیطنت میکنه و سرعت دوییدنش زیاده ولی همونی که گفتم بی حال شدا سرعتش کمتر شده

        1. سلام
          تغذیه ی پرنده ها رو بهبود بدید تا جون داشته باشن برای بازی و …
          زمان گرم فقط ببریدشون بیرون
          نباید در دمای زیر 30 درجه قرار بگیرن

  222. سلام ، دوتا جوجه دارم هفت هشت روزشونه ، یکیشون خیلی خوب غذا و آب میخوره و شیطنت میکنه و گاهی اوقات میخوابه که برای جوجه چند روزه نرماله که گاهی بخوابه ، اونیکی به سرحالی این نیست ، آب و غذاشو میخوره (نسبت به اون یکی آب بیشتر میخوره)مدام صدای جیک جیک ریز میده و خوابش میاد انگار. چیکار کنم سرحال بشه؟؟

  223. من جوجه مرغم نمیدونم چیشده بی حاله و همش تو خودشه و عطسه هم میکنه چه کنم خوب شه نوشته بودید شکر ما شکر نداریم با قند میشه کاری کرد؟

    1. سلام
      محیط نگهداریش رو گرم کن
      قند هم میشه ، مخلوط کن با اب قشنگ
      از داروخانه دامپزشکی بگو براش مولتی ویتامین مخصوص طیور بگیرن اونم بهش بده بر اساس دستور روش
      موفق باشی

  224. سلام جوجه من چند روزه خیلی نمیره بازی کنه هرجا برسه میشینه و خیلی تمایل ب حرکت نداره غذا و ابش هم اوکیه فقط خیلی انگار خستس یکمم حس میکنم پاهاش رو ب صورت پرانتزی میزاره و با بقیه را رفتنش فرق کرده مبشه راهنماییم کنید من چیکار کنم باهاش که حالش خوب شه؟؟☹

  225. سلام جوجه های 2 ماه ام رو با آب سرد شستم و الان فک کنم ریض شدن وقتی نفس میکشن خس خس میکنه چیکار کنم تو رو خدا جواب بدید

    1. سلام
      چرا با آب سرد شستید ؟ اخه مگه ادم جوجه رو با آب سرد میشوره ؟
      الان سرما خوردن ، دمای محیط نگهداری بیشتر از 32 درجه باشه
      سریعا بهشون مولتی ویتامین مخصوص طیور بدید

  226. سلام
    من دو تا جوجه دارم
    که یکیش روز اول که خریدم خیلی سرحال و شلوغ بود ول روز بعد کلا بی حاله
    فقط چشماشو میبنده و میشینه
    و هیچیم نمیخوره
    امروز براش به زور تو اب شکر حل کردم دادم خورد
    ولی فقط تو افتاب پامیشه حرکت میکنه
    تو سایه بازم همون جوری میشه
    راه حلی داره
    که سرحال تر شه

    1. سلام
      جوجه رو بیرون از خونه نگه ندارید ، دمای محیط نگهداری در شب و صبح باید بیشتر از 30 درجه باشه
      تغذیشون باید خوب باشه ،الان چی میدید بهشون ؟
      اب و شکر هم بد نیست ولی به زور ندید

  227. سلام من دوتا جوجه خریدم ده روزه پیشمن دوتاشون سالم و سر حال بودم منتها کوچیکتره امروز حالش خیلی بده نشسته و چشماشو هم بسته دامپزشکی هم در دسترس نیس لطفا بهم بگید چی کار کنم خیلی دوستشون دارم:)

    1. سلام
      تغذیشون رو باید بهبود بدید
      محیط نگهداری باید دمای بیشتر از 30 داشته باشه بخصوص شب ها
      مولتی ویتامین مخصوص طیور هم دریافت کنن خوب میشن

  228. سلام جوجه من چندروزه که یه جا میشینه نگاه میکنه .راه میرم پشت سرم میدوعه یجایی پیدا میکنه که بشینه بیحال نیست الان دو سه روزه که اینجوره یکی از باللش هم افتاده انگار بعضی وقتا رو اون یکی بالش میشینه پاشو دراز میکنه دمای محیطش هم خوبه هرشب تو سبدش پیش بخاری میزارم که گرمش بشه قبلا خیلی سرحال بود ولی یه دفعه اینجور شد قبلا که سرحال بود از داروخانه دامپزشکی یه دارویی بهم داد گفت هرروز با اب قاطی کن بهش بده میگم بخاطر اون داروی نیست که مریض شدع😥😥

  229. سلام تروخدا زود جواب بدید من امروز جوجم رفت زیر پام الانم بی حاله ازش خونم اومد هی وقتی بلند میشه بعضی موقع میخوره زمین غذا و ابم نمیخوره مدفوعش هم چسبیده تروخدا بگید چیکار کنم

    1. سلام
      دوست عزیز چی رو جواب بدیم آخه ، چرا جوجه باید بره زیر پای شما ؟! الان اگه بخوای اون بررسی بشه باید ببرید عکس رادیوگرافی ازش بگیرن ببینن کدوم قسمتش اسیب دیده
      باید مراقب باشی
      ممکنه گوارشش اسیب دیده باشه
      کاری از دست شما برنمیاد باید ببریش دامپزشکی

  230. سلام
    من سه تا جوجه رنگی دارم که حدود یک ماه میشه دارمشون یکی از جوجه هام دیروز مرد و دیگری امروز که بردم حیاط بعد از آب خوردن بالا آورد الان هم همش میخوابه بی حاله غذا هم نمیخوره میشه بگید چکار کنم ممنون💐💐

  231. جوجه ی دو ماهه من بی حال بود و طبق گفته های شما فهمیدم مشکل گوارشی پیدا کرده و بهش هم اب و سرکه سیب دادم، هم ماست و سیر، و فردا صبح که بیدار شدم دیدم مرده!! واقعا نمیدونم چی بگم.. :)

    1. سلام
      بیماری وقتی پیشرفت پیدا کنه دیگه نمیشه جلوشو گرفت ، در چنین مواقعی مراجعه به دامپزشک و دریافت درمان بهترین فکره

  232. سلام من یکی از جوجه هام یه گوشه افتاده یکم پاشو تکون میده و دهنشو یهو باز میکنه انگار میخواد یچیزی رو بالا بیاره چیکار کنم ؟

  233. سلام ، من دوتا جوجه دارم چهار پنج روزشونه ، یکیشون خیلی خوب غذا و آب میخوره و شیطنت میکنه و گاهی اوقات میخوابه که برای جوجه چند روزه نرماله که گاهی بخوابه ، اونیکی به سرحالی این نیست ، آب و غذاشو میخوره ولی مدام صدای جیک جیک ریز میده و خوابش میاد انگار. چیکار کنم سرحال بشه؟؟

  234. سلام، من ۲ تا جوجه خروس دارم در خانه مراقبت میکنیم یکیشون امروز ۱۷ روزشه یکشون امروز۱۵ روزشه ۱۷ روزهه بی حاله غذا نمیخوره
    جیک جیکش بد شده
    انگار زیرشم خیس شده
    بهش همه چی دادم که تو این سایت گفته
    غذای معمولیشم ذرت آسیاب شدست با غذای فایتر(چون کرم بود)
    ‌مولتی ویتامین هم دادم
    ترو خدا بگین چی کار کنم؟
    ⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️

  235. سلام من سه روز جوجه بومی دارم بعد دو تا بودن دیروز یکی از جوجه ها مرد اون یکی خیلی وابسته بود به جوجه مرده بعد اون اتفاق دیگه جوجه تنها هچی نمیخوره بزور بهش غذا میدم اون مقع که تنها نبود همه چی می خورد اما الان نه همشم خودش،رو به قفس میزنه که بیاد بیرون چی کارش،کنم غدا بخوره هرچی میریزم جلوش نمیخوره میشه راهنمایی کنین

  236. سلام من شیش تا جوجه داشتم دوتاش مرد یه رسمی گرفتم اونم غذا میخوره آب میخوره ولی یه جا وایمیسه جیک جیک می‌کنه بعد پف می‌کنه چشاش بازو بسته میشه

  237. وای الان نشستم روی جوجم چی کار کنم نکنه پاره شده باشه یکی از اعضای بدنش یخرده وقتی به پشت میخوابونمش که ببینم چش شده اب بالا میاره اخه امروز بی حال بود و دوتاپاهاش بی حال و افتاده از صبح تا حالا روی زمین و جون میده مثل مره خا چی کار کنم یخره روغن زیتون دادم بهش مدفوع کرد بعد چند

    دقیقه بهش قرص استامینوفن دادم یک کوچولو حالش بهتر شد بعد داشتم خونه رو جارو میکردم نسشتم روش چی بهش بدم خوب بشه میخواستم بدمش کربه بخورتش دلم نیمد ترو خدا بگید چی کار کنم

    1. سلام
      والله چی بگم ، نشستید رو پرنده !؟
      والله نمیدونم چی بگم که دقیقا چه اتفاقی برای پرنده افتاده و چه بلایی سرش اومده چون تو کتاب های علمی هیچوقت نگفتن که روی پرنده بشینی کجاش آسیب میبینه !!!
      ببرید دامپزشک به صورت دستی معاینش کنه

  238. سلام من دلان دوتا جوجه بومی دارم اون یکی داره از درد طلف میشه روی زمین افتاده جون نداره نمی تونه روی پاهاش وایسه چی کار کنم غذا بهشون سویا و ارد گندم و برج و لوبیا میدم ترو خدا الان جواب بدید

    1. سلام
      توضیحات کافی نیست
      فضلشون چه رنگیه ؟ محیط نگهداری چطوره ؟
      تغذیشون هم اصلا خوب نیست ، جوجه باید استارتر بگیره

  239. سلام ببخشید من ۱۰ تا جوجه داشتم هریک چند روز دونه به دونه میمیرن الان دو تا مونده بهش شکر خالی دادم هی انگار سرش گیج میره خیلی بی حالی چیکار کنم آب و شکر هم میدم نمیخورن

    1. سلام، باید تمامی علائم رو بگین جوجه های شما دچار بیماری شده اند بایستی به موقع برای درمان آنها به دامپزشک مراجعه میکردید. شرایط نگهداریشون هم احتمالا بد بوده.

  240. با سلام تورو خدا بگید چیکار کنم یکی از جوجه هام تازه گیا مریض شده ولی اونیکی خیلی سرحاله تورو خدا بگید چیکار کنم من خیلی این جوجمو دوست دارم🥺😢😢😥😥😥

      1. یکیش که خیلی سرحاله ولی اونیکی یکم بیحاله هین یکی دو روز پیش بی حال بود ولی تو این دو سه روزه خیلی بردمش پارک و بهش رسیدگی کردم خیلی بهتر شده ولی باز نگرانم بگید چی بدم بخوره که خیلی مقوی باشه تا از مریض شدنش جلوگیری کنه و یه سوال کاهو و گوجه نباید بهش بدم؟؟؟

  241. سلام جوجه محلی دارم یکی سرحال و باهوش ویکی خوابش میگیره بال ها هم افتاده هست ولی غذا میخوره راه درمان لطفا

  242. سلام . من نزدیک ۳ هفته هست جوجه هارو دارم .کاملا سرحال و خیلی پر انرژی بودن . اما امروز صبح دیدم یکیشون به شدت بی حال شده و پاهاشم داره کج میشه . چشماشم بسته . غذا هم نمیخوره . خواهش میکنم کمکم کنید

    1. سلام، جزئیات بیشتری میخواد. آیا کف زمین نگهداریشون خشک و گرمه؟ اگه بستر نگهداری مرطوب و سفت و سرد باشه جوجه سریعا مریض میشه.

  243. با سلام.
    من یک جوجه حدودا یک ماهه دارم جوجه من دوروزه بی حال هستش.بردمش دامپزشکی ی واکسن ویتامین زد بهش توی رانش.اوردمش خونه دیگه نمیتونست راه بره همون پایی که واکسن خورده بود فلج شده انگار.امروزم که اصلا نمیتونه راه بره.دونه و آب هم نمیخوره.بعد هر چند دقیقه سرشو تکون میده بلند میشه دوباره میفته.من بهش آب شکر دادم تاثیری نداشت.چشماشم همش بسته اس.جاش یخورده سرد بود الان اوردمش توی ی جعبه دورشم کیسه گذاشتم جاش گرمه.
    لطفا راهنمایی کنید.

    1. سلام، شما که میدونید جوجه تون مریضه چرا تو محیط سرد ازش نگهداری میکنه وضعش بدتر میشه که. در مورد واکسن هم برخی مواقع باعث شوک و استرس در پرنده میشه ولی به مرور باید خوب بشه.
      اگه بی حالیش به خاطر کمبود ویتامین و مواد معدنی باشه حتما به مکمل جواب میده وگرنه مریض شده.

  244. جوجه خریدم دوتا یکیشان خیلی خوبه اون یکی از بعدازظهر بیحال شد کلا افتاد بهش آب شکر دادم بالا آورد چیکار کنم توردخدا بگید چیکار کنم جاش کرم بود غذا جوجه گرفتم واسش

    1. سلام، ممکنه مریض شده باشه توضیحات بیشتری باید بگویید. بعنوان درمان خانگی کمی ماست و سیر بهش بدهید. بهتره جدا باشه تا اون یکی رو هم بیمار نکنه.

  245. سلام من ۳ تا جوجه مرغ دارم دوتاشون سر حالن هیچ مشکلی ندارن ولی یکیشون بی حال بود بعد دیدم معقدش مدفوع جعم شدم رفتم با اب گرم شوستمش بعد مدفوع رفت ولی وقتی حر وقت اینجوری میشورمش البته فقط معقدشو میشروم تا مدفوع رفع بشه بی حال میشه نمیتونه پا شه

    1. سلام، دچار یبوست شده دو قطره روغن زیتون تو حلقش بچکونید تا روده هاش روان شن همچنین مخرج جوجه رو با روغن زیتون چرب کنید تا بتونه دستشویی کنه.

  246. سلام.خسته نباشید.دوتا جوجه دو تا سه هفته ای دارم .یک هفته هست دارمشون و سر حال و خوب بودن بهشون ارد سفید وذرتی که خودم اسیاب میکنم و خیلی کم نمک و سبوس از نانوایی گرفتم و قاطی کردم و بهشون میدم .جدیدا یکم بهشون مرغ پخته شده و هندوانه و نان که در اب حل شده بود دادم یکیشون سر حال ولی یکی دیگه مدفوعش شل و خیلی بد بو شده و روز به روز بی حال تر میشه .پشتشو شستم و با سشوار خشک کردم ولی باز مدفوعش میچسبه و بد بو و بی حال چه کنم ؟دارویی باید بهش بدم به دامپزشک دسترسی ندارم متاسفانه

    1. سلام، دچار مشکل گوارشی شده احتمالا غذای الوده بهشون دادید. معمولا اسهال قهوه ای و بد بو به خاطر بیماری کوکسیدیوز هستش که داروی مخصوص داره ولی اگه عفونت گوارشی باشه باید آنتی بیوتیک بهش بدهید. بعنوان درمان خانگی هم مخلوط ماست و سیر بعنوان آنتی بیوتیک عمل میکنه همچنین محلول آب و سرکه سیب هم برای تمیز شدن روده هاشون خوبه.

  247. سلام من دوتا مرغ دارن که حدود دوماهشونه خیلی سرفه میکنن شپش هم زیر پر هاشون دیدم خیلی بی اشتها هستند تغذیشون هم گندم و برنج هست چکار کنم؟؟

    1. سلام، از داورخانه دامپزشکی حشره کش مناسب برای از بین بردن شپش ها تهیه کنید. اگه مشکل تنفسی دارند ممکنه عفونت کرده باشند که برای درمان اون هم میشه از آنتی بیوتیک دام و طیور استفاده کرد.

  248. سلام من یک جوجه رنگی دو ماه دارم که سرحاله فقط اسهاله بهش گوجه فرنگی دادم مشکلش چیه چیکار کنم خوب بشه؟؟؟

    1. سلام، گوجه زیاد براشون خوب نیست بهتره دان مرغ براش تهیه کنید. به غذاش کمی سبوس برنج یا سبوس گندم هم اضافه کنید.

  249. سلام وقت بخیر پام رفت روو جوجه الان بی حاله چینه دونش شل شده انگار پاره شده، صداشم ضعیف شده، کلا هم میشینه، باید چیکار کنیم؟ امکان داره چینه دونش پاره شده باشه؟!

    1. سلام، چینه دانش پر شده ، ممکنه دچار انباشتگی شده باشه، بهتره که هر چه زودتر چینه دانش تخلیه بشه برای این کار از افراد با تجربه کمک بگیرید یا به دامپزشک مراجعه کنید.

  250. سلام من دو روز پیش جوجه رنگی خریدم دو تاشون سر حال بودن بعد امروز یکیشون بی حال شده از صبح تا حالا خوابیده چی کار کنم من میشه لطفا بگید اون یکی هم که سر حاله همش جیک جیک می کنه تا ببرمش تو حیاط بعد ساکت میشه بعضی موقع ها هم دوست دار بیاد تو خونه

  251. سلام من یه جوجه دارم شاید ۱۰ روزه باشه امروز بی حاله و همش میخوابه چشماشو باز نمیکنه نمیدونم مشکلش چیه… دو سه روزیه تنهاست و دیروز یکم خیار و گردو خورد اما کم بود لطفا کمکم کنید

    1. سلام، خیار و گردو برای جوجه خوب نیست مخصوصا خیار باعث اسهال شدید و بی حالیش میشه. دان جوجه براش تهیه کنید. محیط نگهداریش هم باید گرم باشه. نکات گفته شده در مقاله رو هم انجام بدین.

  252. سلام ببخشید من ۲ روزه ۶ عدد جوجه از دستگاه در آوردم آن ها را در دمای 37 درجه گزاشتم بهشون آرد زرت میدهم الان چورت میزنند و یکی از آنها پایش میکلد مشکلشان چیه .
    با تشکر

    1. سلام، دما رو 35 درجه تنظیم کنید و بعش به تدریج کاهش بدید ولی تا دو هفتگی حتما در دمای بالای 30 درجه باشند. در ضمن ارد ذرت به تنهایی برای جوجه کافی نیست باید غذای پروتئین دار هم دریافت کنند مثل کنجاله سویا، مولتی ویتامین هم بهشون بدهید.

  253. سلام یه جوجه یه ماهو نیمه دارم دیروز حالش خوب بود داشت با بقیه بازی میکرد که یهو وایساد و تکون نخورد گفتم شاید سردشه بردمش تو لونش هرکاری کردم چیزی غیر از اب نخورد اما امروز حالش بدتر شده و حتی اب هم نمیخوره چشاشم بسته و از بقیه جوجه ها فاصبه میگیره صداشم در نمیاد مشکلش چیه چه دارویی براش مناسبه و اینکه غذا بهش دان پارسو مولتی ویتامینو بعضی وقتا برنج و خورشت یا گوشت میدادم که خیلی هم خوشش میومد

    1. سلام، جوجه ها طبیعتشون همینه هرچی می بینند نوک میزنند می خورند شما نباید غذای خانگی مخصوصا گوشت بهشون بدهید دچار مشکل گوارشی خواهند شد. بهتره که یکی دو قطره روغن زیتون تو حلقش بچکونید تا هرچی خورده سریع دفع بشه. برای تمیز شدن سیستم گوارش جوجه بیمار هم میتونید از محلول سرکه سیب و اب (یک قاشق سرکه سیب در یک لیوان آب) استفاده کنید.

      1. سلام من دو روز جوجه مرغ بومی گرفتم . ۲ تا هستن براشون غذا مخصوص نگرفتم بهشون برنج و لوبیا پخته و نون خیسیده میدم بخورن یکیشون خیلی سرحال وقتی میخوای بگیریش فرار میکنه اما اون یکی سرحال نیست نمیدونم چرا هروقت میبرمشون توی حیاط اون یکی که سرحال نیست وقتی میره توی افتاب مثل مرده ها لش میکنه روی زمین ولی وقتی میره توی سایه سرحاله وقتی اب میخوره و سرش رو میگیره بالا بعد چند ثانیه اب از دهنش میریزه بیرون میشه بهم بگید چی کار کنم؟

        1. سلام، غذایی که بهشون میدی برای گوارششون خوب نیست دیر هضمه باید دان پودری براشون بگیری مثل پودر ذرت

  254. سلإم من دوتا وجوجه زرد دارم خیلی سرحال بودن امروز صبح که بیدارشدم دیدم خیلی بیحال و بی اشتها شدن خیلی پاهاشؤن یخ کرده بود فکر میکنم سرما خوردن باید چیکار کنم ممنون

    1. سلام، بستر سرد برای جوجه خیلی خطرناکه باعث بیماری و تلف شدنشون میشه . حتما باید جاشون گرم باشه بهشون مولتی ویتامین هم بدهید. مخلوط ماست و سیر هم برای درمان سرماخوردگی براشون خوبه.

  255. سلام جوجه ی من که دو روز پیش خیلی غذا نمیخورد و فقط آب میخورد الان درست شده و غذا میخوره الان فقط نمیدونم پاهاش درد میکنه یا چی
    اصلا تعادل نداره و سر پا میخوابه که سرش میخوره به زمین و بیدار میشه چیکار کنم براش؟ مدفوعش هم عادیه و جای گرم هم هست ولی چشاش هم خسته به نظر میرسه(غذا هم دان جوجه میخورن)

    1. سلام، مکمل ویتامین و مواد معدنی هم بهش بدهید. بستر نگهداریش نباید سفت و سخت یا نم دار باشه وگرنه دچار مشکلات پا میشه. از پوشال چوب بر روی بستر نگهداریش استفاده کنید.

  256. سلام من پریروز دوتا جوجه خریدم بهشون غذا جوپرک خورد شده میدم کلا یکیشون کم تحرک تر از اون‌یکی بود امروز کلا نشسته و چشاش بستست میخاد راه بره هم نمیتونه انگار حالش بده حس میکنم داره میمیره تورو خدا بگین چیکار کنم خوب شه

    1. سلام، جوجه باید با دان مخصوص تغذیه بشه وگرنه درگیر مشکلات زیادی خواهد شد. اگه میتونید به دامپزشک مراجعه کنید تا از نزدیک جوجه ها رو معاینه کنه.

  257. سلام سه تا جوجه رنگی دارم خوب بودن یکیشون از دیروز اسهاله و غذا نمیخوره و فقط جیک جیک می‌کنه بی‌حال هم هست

    1. با سلام، اسهال در طیور در اثر بیماری های مختلفی پیش میاید ولی ممکنه به خاطر نوع تغذیه اش هم باشه. غذا بهشون چی میدهید؟

  258. سلام من یک جوجه دارم ۱۵روزس دیروز یکیش بالاش افتاده بود و کز کرده بود و مرد امروز هم یکی دیگر اینجوری بود چکار کنم

    1. سلام، درگیر بیماری شده اند و برای تشخیص نیاز به توضیحات بیشتری است. حتما جوجه های مریض رو قرنطینه کنید تا بقیه رو آلوده نکنند.

  259. سلام من دوتا جوجه رسمی گرفتم یک هفتس تا الان اوکی بودن روز ۵ یکیشون پایه چپش لنگ میزنه و الان بال چپشم ب سمت پایین افتادگی داره و مدفوعشم یکم چسبیده بود ک تمیز کردیم سره حال ولی پاش درد میکنه چ کاری میتونم بکنم براش؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام، مشخص نیست علائم بیماری داره و باید دقیق بررسی بشه. بستر نگهداریش باید نرم و خشک باشه تا دچار مشکلات پا نشه . همچنین مکمل هم بهش بدهید.

    1. سلام، اگه فضله اش بد بو و چسبناک است احتمالا دچار بیماری کوکسیدیوز شده، برای این بیماری داروی ضد کوکسیدیوز هست میتونید استفاده کنید. غذاشون باید تمیز و بدون آلودگی باشه.

  260. سلام من ۲ تا جوجه دارم یکیشون تا دیشب خوب بود ، امروز افتاده انگار دراز کشیده بیحاله مدفوع اش بهش میچسبه اب شکر بهش دادیم بالا میاره الان بهتره میتونه رو پاهاش وایسه . مریض هست ؟ قبلا تو قفس نبود دیروز گذاشتمش توقفس خیلی بیتابی میکرد دلیلش چیه ؟ باید چکار کنم ؟بهش شربت بدم ؟

    1. سلام، آب شکر بهش ندهید مشکل گوارشی داره و دچار عفونت گوارشی شده، محلول سرکه سیب و آب بهش بدهید و همچنین ار داروخانه دامپزشکی برای عفونت گوارشی آنتی بیوتیک طیور تهیه کنید.

  261. سلام. من یه جوجه لاری تقریبا ۲۰ روزه دارم‌ یک هفتس همش دهنش بازه و با دهن نفس میکشه. هیچ مشکل دیگه ایم نداره. غذاشو میخوره و سرحاله.
    اما امروز خیلی بیحال شده و هیچی نمیخوره.ب ی دامپزشک زنگ زدم گفت عفونت گوارشی داره و شربت کوتریموکسازول هر ۱۲ساعت دو قطره بهش بدم. میخوام بدونم الان جوجه من هیچی نمیخوره و بیحاله چیکار کنم؟ تا وقتی حالش خوب شه فقط شربت بدم بهش؟ غذا میخواد؟چطور بهش بدم ک بخوره؟

    1. سلام، نفس کشیدن با دهن باز در اثر عفونت های تنفسی هم دیده میشود دارویی که دامپزشک تجویز کردن یک نوع آنتی بیوتیک بوده که برای عفونت تنفسی هم جواب میده البته به شرطی که جوجه شما بیماری ویروسی نگرفته باشه. بهتره دستور دامپزشک رو انجام بدهید. غذا هم حتما دان جوجه بهش بدهید. داخل دانخوری بریزید جوجه خودش باید غذاشو بخوره.

  262. سلام من دوتا جوجه دارم که بهشون غذای مخصوص جوجه میدم ولی یکی دو روزه خیلی کم میخوره و بیشتر آب میخوره . بال هاش افتاده است و سرپا میخوابه. اون یکی جوجه رو هم خیلی اذیت میکنه و میره خودشو میچسبونه بهش و همش جیک جیک میکنه . تو جعبه بی حاله ولی وقتی میزارم بیرون جعبه میدوعه یکم سرحال تر میشه چیکار کنم؟

      1. نخیر ولی امروز که دقت کردم غذا رو هم مثل آب قورت میداد نمیدونم گلوش عفونت کرده یا چی . هر از گاهی از دهنش آب میزنه بیرون چیکار کنم؟

        1. از داروخانه دامپزشکی انتی بیوتیک مناسب برای عفونت گوارشی طیور تهیه کنید. ممکنه چینه دانش عفونت کرده باشه مخصوصا اگر بوی بد از دهنش بیاد.

  263. سلام. من یک جوجه رنگی دارم تا دیروز خیلی خیلی سرحال بود حتی تا شب هم راه میرفت و غذا میخورد و از امروزه بی حال یک جا افتاده غذا هم نمیخوره دوستم گفت که احتمالا سردشه ولی جای گرم و نرم هم گذاشتیم اثری نکرد. چکار کنم بنظرتون؟

    1. سلام، جوجه رنگی تا سن دو هفتگی باید همیشه در محیط گرم نگهداری بشه (دما بالای 30 درجه) غذا هم حتما دان مخصوص جوجه بهش بدهید وگرنه با سایر غذاها دچار مشکلات گوارشی و بی حالی میشه. راهکارهای گفته شده در این مقاله رو هم انجام بدین.

  264. سلام خسته نباشید من دوتا جوجه دارم و غذا هم غدذای مخصوص جوجه میدم. یکی از جوجه ها از دیروز خیلی کم غذا میخورد پدرم به زور جوجه رو گرفت دستش و دهنشو باز کرد و غذا داد الان از اون موقع خیلی ناله میکنه و خودشو به اون یکی جوجه میچسبونه و شدیدا بی حاله . وفقط آب میخوره غذا هیچی نمیخوره. نمیدونم ترسیده یا چی لطفا کمک کنید.

    1. سلام، بله حتما بهش استرس وارد شده، ولی مشکل جوجه شما چیزی دیگر می باشد. ایا جاشون گرمه؟ چند روزه هستند؟

  265. سلام ما ۵ روزه دوتا جوجه خریدیم یکیشون حالش خوب نیس افتاده چشماشم بسته دهنشو هی باز میکنه صداشم درنمیاد آب قند دادیم ولی تغییر نکرده دسشویی هم نکرده چیکار کنیم؟؟

    1. سلام، به احتمال زیاد به خاطر تغذیه اشتباه دچار مشکل گوارشی شده. غذا بهش چی میدهید؟ برای رفع مشکل انسداد روده میتونید دو قطره روغن زیتون تو حلقش بچکونید.

  266. سلام وقت بخیر.
    من چنتا جوجه رسمی کوچیک دارم.

    یکی شون فقط یجا وایمیسه و چشماشو میبنده و جیک جیک میکنه. بیحاله. چیزی نمیخوره. هروقت جوجه میخریم بین شون هستن که تک و توک اینجوری میشن و میمیرن.
    غذای مخصوص جوجه هم میخورن و در آب شون مقدار چند قطره سرکه سیب خانگی می ریزم چون گفتند براشون خوبه . بقیه شون حالشان خوبه .
    برای این یکی چیکار باید کنم؟

    1. سلام، بله همیشه از این جوجه های ضعیف هست، بهتره اون جوجه رو جدا کنید تا اگر بیماری عفونی داشته باشه به بقیه سرایت نکنه. یکم بیشتر علائم بیماریش رو توضیح بدین تا بشه بیماریش رو حدس زد.

    1. سلام، ایا دان مخصوص جوجه بهش میدهید؟ دمای محیط نگهداریش چطوره؟
      از آب قند به مقدار کم میتونید استفاده کنید ولی مشکل جوجه شما چیز دیگه است توضیحات بیشتری بگویید.

  267. سلام خسته نباشید من جوجه یکروزه خریدم گفته تا ۳ هفته بهش آب ندید باعث اسهال و در نهایت مرگ میشه آیا درسته؟ و اینکه یکی از جوجه ها پا و چشم اون یکی رو نوک میزنه علتش چیه؟ ممنونم خسته نباشید

    1. سلام، خیر اشتباهه و یا اینکار بدن جوجه دچار دهیدراته خواهد شد و خیلی زود تلف میشه. حتما آب تمیز با دمای حدود 21 درجه بهشون بدهید.
      در مورد اون یکی جوجه هم باید جلوی اینکار را بگیرید کلا جوجه ها طبیعت شون اینه که به هرچیزی که میبینند نوک مبزنند مخصوصا زخم و رنگ قرمز بیشتر باعث جذبشون میشه. حتما براشون غذای مخصوص جوجه تهیه کنید و جاشون رو هم گرم نگه دارید جوجه یک روزه باید در دمای 35 درجه نگهداری بشه.

  268. سلام
    6 تا جوجه یک و نیم دو ماهه دارم
    یکیشون پیخ پیخ میکنه ولی چیز آبی از دماغش نمیاد بیرون هم بی حاله هم کز میکنه بال هاش هم یه خورده افتاده قبلا نوکش رو باز میکرد انگار داشت نفس میکشید که یه قرص استامینیفون حل کردم دادم بهش دیگه اون طوری نشد
    چیکار کنم خوب بشه؟

    1. سلام، حتما جداش کنید علائم بیماری داره. قرص استامینوفن برای طیور خوب نیست اگه عفونت تنفسی داشته باشه باید اتی بیوتیک دامی براش تهیه کنید. بعنوان درمان خانگی میتونید از مخلوط ماست و سیر استفاده کنید.

      1. ممنون برم از داروخونه دامپزشکی بگم چی میخوام تا بهم بده و مخلوط ماست و سیر رو چطوری بهش بدم تا بخوره؟

        1. شما تو یک ظرف دو قاشق ماست و سیر رنده شده رو با هم مخلوط کنید و بذارید جلوی جوجه اگه نخورد سیر رنده شده بهش بدهید. در مورد داروخانه دامپزشکی هم اگه علائم رو بگین مسئول اونجا خودش داروی مناسب رو به شما پیشنهاد خواهد کرد.

  269. من یه جوجه ۵ روزه دارم که پدرم حواسش نبوده و صبح گذاشتتش تو بالکن که هوا کمی سرد بوده
    الان پاهاش خیلی ضعیف شده و خیلی بیش از حد بی حاله ولی سه چهار ساعته دووم آورده چیکار کنم؟

    1. سلام، جوجه 5 روزه باید در یک محیط گرم با دمای 32 درجه نگهداری بشه. حتما جوجه رو کنار یک منبع حرارتی ایمن مثل لامپ حرارتی مادون قرمز یا لامپ های رشته ای با فاصله مناسب قرار بدین. بهش مولتی ویتامین هم بدهید.

  270. سلام من یه جوجه دوماه دارم سه روزه بیحاله غذاکم میخوره بینش بنده گلوش هم فک کنم عفونت کرده چکار کنم دسترسی به دامپزشکی ندارم

    1. سلام، اگه بیماریش ویروسی باشه درمان خاصی نداره در غیراینصورت میتونید با تتراسایکلین دامی درمانش کنید.

    1. سلام، جوجه باید تا 24 ساعت در دستگاه و در حالت هچر باقی بمونه، وقتی تازه متولدمیشن طبیعیه کمی بی حال اند. به تدریج سرحال خواهد شد. بعد 24 ساعت از تولد بهش آب قند باید بدهید و بادان مخصوص جوجه تغذیه اش نمایید. جای جوجه باید گرم باشه (35 درجه)

  271. سلام من جوجه رنگی گرفتم جوجه یکی سه دفعه ای حالش بد شود بهش داروی آنفلوآنزای دادم ابو شکر دادم یکم برج دادم حالش یکم بهتر شده من دیگه چیکار باید کنم

  272. سلام
    جوجه ی مرغ محلی من فکر کنم ۵ روزه باشد
    کمی بیحال و چشماشو تا نصفه باز میکنه و جیک جیک می کنه یا چشماشو بسته هم جیک جیک می کنه
    بهش نون پودر شده و بلغار گندم دادم
    مریض شده ؟؟ راه درمانش رو هم ممنون میشم بهم بگید

    1. سلام، این غذاها برای جوجه 5 روزه خوب نیستند و باعث مشکلات گوارشی و بی حالیش میشه. باید غذای مخصوص جوجه بهش بدهید که حاوی پودر ذرت و پودر سویا هستش.

  273. سلام خسته نباشید من تقریبا پنج روز پیش دو تا جوجه خریدم که یکیش خیلی پر جنب و جوش بود ولی همون پر جنب و جوشه دو روزه که خیلی بی حاله میره یه گوشه و میخوابه وقتی هم که میخوابه رو پاش وامیسته و ناله میکنه مدفوعش هم سبزه و رقیق .براشون غذای مخصوص جوجه میدیم البته خیلی کم هم گوجه میخوردند . الان باید چیکار کنم ؟

    1. سلام، حتما جوجه بیمار رو جدا کنید ممکنه بیماری نیوکاسل گرفته باشه که درمان نداره. اگر نیوکاسل نباشه به خاطر مشکلات کبدی و کلیوی هستش. فقط غذای مخصوص جوجه بهشون بدهید. گوجه برای جوجه خوب نیست.

  274. سلام من ۱۰ تا جوجه دو ماهه دارم یکیش مریض و بی حال بود و مرد و همش یک گوشه وایمیستاد و هیچ اشتهایی به غذا نداشت و الان یکی دیگه هم متاسفانه علایم اون رو داره و بیحال هست ممنون میشم کمک کنید بینیش رو هی میکشه بالا و خسخس میکنه و بال هاش هم افتاده و غذا هم بهش برنج و ینجه و ….. میدیم ولی هیچی نمیخوره چینه دانش هم پر نیست اگه بیماریش واگیر داره از جوجه های دیگه جداش کنم و نوعش گلپایگانی هست و اگه بگید چی بهش بدم ممنون میشم اگه پاسخ بدید

    1. سلام، حتما جداش کنید به نظر دچار بیماری عفونی و تنفسی شده. اگه ویروسی نباشه با آنتی بیوتیک دامی خوب میشه.

  275. سلام خسته نباشید من یه جوجه محلی خیلی کوچک دارم که تا دیروز غذا میخورد ولی الان فقط خوابه و از یه چشمش اشک میاد غذا نمیخوره فقط آب بی حال هست مدفوع هم اسهال است .تو محیط گرم نگهش داشتم.میشه لطفا راه نمایی کنید.قطره مولتی ویتامین هم بهش میدادم.

    1. سلام، علائم بیماری داره. غذا بهش چی میدهید؟ یکم بهش ماست و سیر بدهید اگر اثر نکرد انتی بیوتیک دامی بهش بدهید.

  276. سلام من یه جوجه رنگی دارم درحال مرگه چشاش بستس ولی گاهی اوقات تکون میخوره. جلوی سشوار گرفتمش دست و پاشو تکون میداد ولی چشاش باز نمی شد?چی کار کنم جوجه واسه داداشمه هی گریه می کنه میگه جوجم مرد جوجم مرد!

    1. سلام، باد سشوار بهش نزنید اینطوری بدتر میشه. یکم بهش قطره مولتی ویتامین بدهید. متأسفانه جوجه رنگی هاچون واکسن بهشون نمی زنن خیلی زود تلف میشن از یه طرف هم شما آنچنان که باید باشد ازشون نگهداری نمیکنید. چون جوجه به دمای گرم و خوراک مخصوص نیاز داره ولی متاسفانه این جوجه رنگی ها بیشتر بعنوان اسباب بازی زنده ازشون استفاده میشه.

  277. یه چیزی یادم رفت بگم اینکه موهای زیر شکمش نزدیک پاهاش یکم ریخته
    مدفوعش هم به سبز میزنه یکم راه افتاده الان دنبال آب میگرده ولی خیلی پاهاش قدرت ندارن

    1. اسهال سبز بیشتر در اثر بیماری نیوکاسل دیده شده است. باید تمامی علائم بررسی بشن. جوجه های بیمار رو حتما جدا کنید تا بقیه الوده نشن.

  278. سلام من چهار تا جوجه داشتم که حدودا ده روزه دارمشون یکیشون هفته پیش بی حال شده بود راه نمیرفت چیزی نمیخورد مدفوعش هم کمی قرمزی داشت نهایتا مرد همون روز این جوجه از روز اولی که خریده بودم یکم سرحال نبود ولی
    الان یکی دیگه از جوجه هام که جثه اش هم از بقیه کوچک تره از دیروز یکم کم حال شد الانم نمیتونه رو پاهاش وایسته بی حاله چیزی نمیخوره چشماشو میبنده اولا خیلی فعال و زرنگ بود مدفوعش خوبه تا دیروز عالی دونه میخورد الان چی کار براش انجام بدم خواهش میکنم کمک کنید

    1. سلام، اگه فضله شون خونی است یا لکه خونی داره به احتمال قوی دچار بیماری کوکسیدیوز شده اند. غذای تمیز باید بهشون بدهید. حتما داروی ضدکوکسیدیوز هم تهیه کنید.

  279. سلام جوجه من الان سه روز از در اومنش گذشته تا دیروز خوب بود ولی یهویی بیحال شد چیکار کنم؟لطفا جواب بدین یکیشون مردش الان یکی دیگه سالمه

    1. سلام، مقاله رو خوب بخونید موضوعش همینه. در ضمن شما باید جزئیات بیشتری از نحوه نگهداری تغذیه و علائمشون بگین.

  280. سلام ببخشید من دوهفته ای میشه که دوتا جوجه رنگی خریدم الان یکیشون حالشون مثله همیشه هستش ولی اون یکی خیلی بی حال شده از غذا خوردن هم نیوفتاده و مثل همیشه غذا شو میخوره (البته من هم حلوا زرده و هم خیار دادم بهش فک کنم بخاطر اون هستش الان میشه راهنماییم کنید؟؟ راستی مدفوعش هم تغییر کرده به آبکی

    1. سلام، حلوا زرده و مخصوصا خیار برای جوجه خوب نیست باعث اسهال شدید میشه. غذای مخصوص جوجه بهش بدهید. به همراه غذا کمی سبوس گندم یا سبوس برنج هم بهش اضافه کنید تا اسهالش رفع بشه.

  281. سلام.من چنتا جوجه بوقلمون دارم.یکیشون از دیروز تاحالا همش تو چرته.رنگ مدفوعش هم سفید شده.غذا و اب هم نمیخوره.فقط امروز خودم زرده تخم مرغ چپوندم دهنش.تو رو خدا بگین چیکارش کنم خیلی نگرانشم

    1. سلام، حتما این جوجه رو جدا کنید بیمار شده ممکنه عفونت گوارشی داشته باشه. غذای تازه بهشون بدهید ظرف آبخوری و دانخوری رو بشویید. اگه عامل بیماریش باکتریایی باشه با داروی اکسی وت درمان میشه.

  282. سلام من امروز به دوتا مرغ تخم گذارم واکسن زدم از دستم در رفت یکم بیشتر به یکیش واسن زدم الان بی حاله بجز بیحال دیگه هیچ علائمی نداره.چیکار کنم خوب بشه ؟؟؟ لطفا فوری جواب بدید.

    1. سلام، کار خاصی نمیشه انجام داد، بهتر بود یه فرد متخصص مرغ ها رو واکسن میزد. باید صبر کنید تا به مرور خوب بشه. بهتره یکی دو درجه دمای محیطشون رو گرم کنید.

    1. سلام، غذاشو عوض کنید باید دان تمیز و تازه بخوره. بادستکش مخرج جوجه رو با روغن زیتون پاک کنید همچنین دو قطره روغن زیتون تو حلقش بچکونید.

  283. سلام وقتتون بخير
    من ٤ ماه هست كه خريدمشون و از ظهر يكيشون خيلي بي حاله همش ميشينه و يه چششو ميبنده
    نگرانشم خيلي قبلاً همش فعال بود اما الان بي حاله خيلي
    ميشه واهنمايي كنيد چيكار كنم؟

    1. سلام، راهکارهای گفته شده در این مقاله رو انجام بدین. بهتره جوجه رو جداش کنید دیگه چه علائمی داره؟

  284. سلام من سه تا جوجه دارم یکیشون از دیشب چینه دانش خالیه و کم اشتها شده . خیلیم ضعیف شده همش چورت میزنه همم همش میخواد بپره رو پام بغلش کنم . قبل قشنگ میپرید ولی امروز اصلا نمیتونه بپره . مدفعوشم تغییر کرده یه حالت کرم سبز رنگ داره. میشه راهنماییم کنید باید چیکار کنم ؟؟ خیلی میترسم انگار داره میمیره

    1. سلام، حتما این جوجه رو جدا کنید و محیط رو هم تمیز نموده تا بقیه جوجه ها به بیماری مبتلا نشن. علائم بیماری نیوکاسل داره.

      1. سلام مرسی از راهنماییتون . الان حالش بدتر شده دستشوییش میچسبه به پشتش هرچی هم دیروز خورده هضم نکرده . همم یهو کج میشه نمیتونه رو پای خودش بمونه همش هم دنبالم که بغلش کنم بخوابه . خوب میشه بنظرتون ؟ 🥺 نیازیی هست ببرمش دام پزشکی؟

        1. مشکل گوارشی هم داره حتما به دامپزشک مراجعه کنید. فضله این جوجه میتونه بقیه جوجه ها رو هم آلوده کنه باید جداش کنید.

  285. سلام من فکر‌میکنم جوجه ام ۲هفتش باشه ولی حالش خوب نیست ممکنه به خاطر کمی خمیر نون مریض شده باشه؟ اخه دیشب حالش خوب بود امروز یکمی حالش فرق میکنه با چند روز پیش دیگه مثل قبل هم جیک جیک نمیکنه میشه لطفا راهنمایی کنین

  286. سلام من دوتا جوجه دارم دوهفته سن دارن چند روز پیش بهشون گوشت خام دادم و خیلی خوششون اومد و خوردن و الان چند روزی میشه بیحال شدن حتی دوبار هم شستمشون و خشک‌شدن ولی باز حال خوبی ندارن انگار چشماشون مشگل پیدا کرده بهم چسبیده میشه گاهی باز نمیکنن…میشه راهنمایی بفرمایید چیکار باید بکنم؟

    1. سلام، دوست عزیز هر چیزی رو که به جوجه نمیدهند اونا طبیعتشون همینه هر چی جلوشون باشه نوک میزنند و میخورند. گوشت خام اصلا برای جوجه خوب نیست الان دچار مشکلات گوارشی شده اند. یکم محلول سرکه سیب و آب بهشون بدهید. یکی دو قطره روغن زیتون هم تو حلقشون بچکونید.

  287. سلام من دو تا جوجه یک روزه خریدم الان سه روز هست که دارم یکم زیاد میخوابه غذا میخوره ولی انگار که بی حاله چکار کنم تا خوب بشه

    1. سلام، به نظر سرما خورده یا اینکه دچار عفونت تنفسی شده، حتما بهش مولتی ویتامین بدهید. از قرص تتراسایکلین دامی بعنوان آنتی بیوتیک هم میتونید استفاده کنید.

  288. سلام
    من قبلا دوتا جوجه بزرگ کردم و الان مرغ هستن
    دوتا جوجه گرفتم که خیلی به من وابسته شدن
    دنبالم میان والا تا پیششون نباشم خوابشان نمیبره
    خواستم از سرشون بندازم تنهاشون گذاشتم ولی انقدر جیک جیک کردن تا صدا شون گرفت نمیدونم
    چیکار کنم

    1. سلام، کمی بزرگ که بشن مثلا تا 3 هفتگی وابستگی شون کمتر میشه. شما چون مراقبشون هستنید و بهشون غذا میدهید به شما وابسته شدن.

    1. سلام، بله دچار مشکل شده، حتما غذای مخصوص جوجه بهش بدهید، دان جوجه باید تمیز و فاقد آلودگی باشه. با دستمال کمی روغن زیتون به مخرج جوجه برنید و پاکش کنید. همچنین یکی دو قطره روغن زیتون در حلق جوجه بچکانید.
      اگر علائم دیگه ای هم داره بیشتر توضیح بدین ممکنه دچار عفونت روده شده باشه.

  289. سلام
    جوجه های دوازده روزه دارم اما یکیشون بی حال و خواب آلوده از اول اینطور نبود الان یک روزه .امکان داره بیماری باشه بقیه هم بگیرن ؟
    برای درمان جوجه باید چی بدم بهش ؟بقیه میگن زرده نپخته تخم مرغ بده میترسم براش بد باشه برای همین ندادم اما بهش سیر ماست دادم
    ممنون از شما

    1. سلام، ببینید برای اینکه مشکل جوجه رو تشخیص بدهید باید تمامی علائم بررسی بشن و صرفا از روی بی حالی نمیشه نسخه دارویی برای جوجه تجویز کرد. مکمل ها مثل ویتالین دامی، الکترولیت برای رفع بی حالی جوجه خوب هستند البته به شرطی که جوجه دچار بیماری عفونی نشده باشه.

    1. سلام، اگه بیماری نباشه با مکمل و ویتامین قابل درمان می باشد. اگه گرما زده شده باشه له له میزنه.

  290. سلام من در ظرف آب جوجم زیاد آب ریختم و کلا خیس شده و الان فقط جیک جیک میکنه و چیزی نمیخوره و راه هم نمیره چیکار کنم؟

    1. سلام، حتما محیطش رو گرم کن باید زیر لامپ یا نزدیک منبع حرارتی باشه تا خشک بشه، جوجه رو نباید در معرض وزش باد هم قرار بدین وگرنه سرما میخوره.

      1. سلام، اسهال سفید در نتیجه بیماری های مختلفی در جوجه به وجود میاد باید جزئیات دقیق بگین. در ضمن این نوع جوجه رنگی ها چون واکسینه نمیشن همون اول دچار بیماریهای مختلفی شده و متأسفانه تلف میشن.

  291. سلام جوجه من یه هفته ایه فک کنم ولی پاش در میکنه دیشب ایستاده میخوابید میچسبید به اونکیا فقطم جیک جیک میکرد امروز حال نداره اتاده اصلا تکون نمیخوره چشماشم با نمیکنه حالش اصلا خوب نیست فقط داره نفس میکشه😭💔

    1. سلام، چینه دانش دچار مشکل شده یا ممکنه عفونت کرده باشه. یکم بهش محلول سرکه سیب و آب بدهید. بهتره جوجه از نزدیک توسط دامپزشک معاینه بشه وگرنه در اثر گرسنگی خیلی زود تلف میشه.

  292. جوجه من الان مرده میخوام بدونم علتش چی بوده موقع مرگش دهنش رو باز و بسته میکرد و از صبح بی حال بوده و زیاد حرکت نمیکرده اول فکر کردم خوابش میاد ولی ساعت هفت و نیم دیدم حالش بد تر شده و اومدم سایت شما ولی کار از کار گذشته بود این جوجه مال خواهر کوچیکم بود الان بفهمه خیلی ناراحت میشه

    1. سلام، برای تشخیص علت مرگ جوجه باید تمامی علائم ظاهری رو بررسی کرد، بیماری های طیور علائم مشابهی دارند و صرفا از روی بی حالی یا عدم حرکت نمیشه بیماری جوجه رو تشخیص داد. ممکنه دچار عفونت تنفسی شده باشه یا اینکه به خاطر تغذیه اشتباه.

  293. سلام من جوجه چهل روزه گرفتم رشدش خیلی کم بوده نسبت به اون یکی جوجه ای که همراه اون گرفته بودیم الآنم بی حاله و نشسته غذا هم نمیخوره جاشون کثیف بوده تغذیه شون هم فکر کنم خوب نبوده فقط جیک جیک می کنه مشکلش چیه برای درمانش چی پیشنهاد میکنید ؟

    1. سلام، حتما جای تمیز براشون فراهم کنید، جوجه 40 روزه رو میتوان با دان مرغ تغذیه کرد براش دان مرغ بگیرید. بهتره الکترولیت و ویتالین دامی هم براشون تهیه کنید. جوجه ضعیف اگه علائم بیماری داره مثل اسهال، مشکلات تنفسی و … حتما جداش کنید.

    1. شما اگه نگران جوجه بودین اول میرفتین دامپزشک، ثانیا هیچ توضیحی هم ندادین من هم علم غیب ندارم که بدون مشاهده و بررسی علائم مشکل جوجه رو تشخیص بدم. تفریق بیماری های طیور از هم نیاز به بررسی دقیق تمامی علائم داره.

  294. سلام ببخشید جوجهی من همش میخوابه صبح ک بیدار شدم دیدم همش چسبیده یجا و خوابیده نه راه میرف ن چماش رو باز میکرد الانم همینطوریه میشه کمک کنید ؟ لطفااا اصلا حال نداره و غذا و اب نمیخوره

    1. سلام، اینطوری نمیشه جوجه رو درمان کرد چون هیچ علائم بیماری توضیح ندادین، حتما به خوبی ازش نگهداری نکرده اید. جای جوجه باید گرم و تمیز باشه و با غذای مخصوص جوجه تغذیه بشه.

  295. سلام من یک مرغ دارم دیروز تو باغ گشت و سبزی های اونجا رو خورد امروز بی حال و بی اشتها هستش و چینه دونش پر هستش و مدام سرش رو تکان می دهد
    چه کار کنم؟

    1. سلام، باید چینه دانش تخلیه بشه. اینکار یکم تخصصیه و بدین شکل عمل میکنند: ابتدا با سرنگ کمی آب ولرم به زور به مرغ بدهید، سپس مرغ را در دست گرفته و سر مرغ را به سمت زمین خم کنید. در حین انجام این کار باید به نرمی چینه دان مرغ رو هم همزمان به سمت دهان ماساژ دهید. اگه نمیتونید حتما از دامپزشک کمک بگیرید.

  296. سلام من یکی از جوجه هامو امروز دیدم صداش گرفته وقتی جیک جیک میکنه ولی فعلا سرحاله و راه میره و بازی میکنه غذاهم میخوره اروم اروم ولی پراش داره آویزون میشه….میشه بگین من چیکار کنم صداش خوب شه واینکه چش شده من زودتر به دادش برسم؟ و اینکه جوجم فکرکنم نزدیک ۱ماهش باشه… ممنونم

    1. سلام، علائم بیماری داره مخصوصا اگه خس خس سینه داشته باشه دچار عفونت تنفسی شده باید جزئیات بیشتری بگین تا بشه بیماریش رو تشخیص داد.

      1. نه خس خس سینه نداره…فقط جیک جیک میکنه صداش گرفته…امروزم داره عطسه میکنه ولی غذاشو میخوره…دارو داره؟ ممنون میشم جوابمو زودتر بدین من کمکش کنم

        1. جاشو باید گرم نگه دارید احتمالا دچار سرماخوردگی شده. از داروخانه دامپزشکی تتراسایکلین دامی تهیه کن و طبق دستور استفاده کن. مولتی ویتامین دامی هم بهش بده.

  297. سلام دوتا جوجه مرغ دارم اندازه کفتر هستن روز اول برنج دادم خیلی بی حال شدن بردم دامپزشکی قطره و دان مخصوص دادم به طبق گفته دکتر دو روزه دارم میدم یکی خوب شد ولی یکیشون بی حاله غذا خوردنش خوبه آب میخوره وضعیت مدفوعشم خوب شد ولی چشم هاش رو میبنده تنفسشم خوبه خاک بازی نمیکنه سرحال نیست مثل اون یکی دیگه سرپا میخوابه خوب اونجوری که من میخام نیس همش میخوابه چرت میزنه اگر میشه لطف کنید راهنماییم کنید چند جا خواندم فکر کنم بیماری کوکسیدیوز دارن

    1. سلام، بیماری کوکسیدیوز علائم دیگه ای هم داره مثلا اسهال خونی، لرزش بدن و …، به نظر جوجه های شما به خاطر تغذیه اشتباه دچار مشکل شده اند، میتونید یکم سرکه سیب و آب با هم قاطی کرده و از این محلول به جوجه ها بدهید به پاکسازی روده شون کمک میکنه. دستور دامپزشک رو هم حتما انجام بدین.

  298. سلام
    من جوجم خعلی بی حال شده اصلا چشماشو باز نمیکنه
    حتی صدایی ام از خودش در نمیاره
    فقط نفس میکشه
    مشکل چیه ؟چیکارش کنم ؟

  299. سلام دوتا از جوجه هام به شدت بیحال شدن اب میخورن و غذا بسیار کم نمیخوره مشکل تفسی داشته باشن بهشون تتراساکلین دادم ولی فایده نداره چیکار کنم ممنون

    1. سلام، باید تمامی علائم رو بررسی کنید تا بشه بیماری رو تشخیص داد. اگر درگیر بیماری ویروسی شده باشند تتراسایکلین بی فایده است.

  300. سلام🖐️

    من 10 تا جوجه حدود یک ماهه دارم،
    من یزد هستم وامروز از ارومیه به دستم رسیدن
    دو تاشون کمی بی‌حال هستم وچشماشون رو میبندن و گاهی هم عطسه میکنن، ولی چیزی میخورن
    دما حدود 27 درجه هست
    الان باید چیکار کنم؟ 🤔

    1. سلام، بی حالی شون به خاطر جابجایی و استرس ناشی از اون میباشد. بهشون مولتی ویتامین و الکترولیت بدهید. دمای 27 درجه برای جوجه یک ماهه خوبه چون به اندازه کافی پر و بال گرفته.
      بهتره اون دو تا رو جدا کنید و بیشتر به علائم آنها دقت کنید ممکنه دچار سرماخوردگی شده باشند. اگر سرماخوردگی دارند، جاشون رو کمی گرم کرده، مخصوصا کف بستر باید گرم باشه. علاوه بر مولتی ویتامین بهشون مخلوط سیر رنده شده و ماست هم بدهید.

  301. من یه مرغ دارم که چند تا جوجه داره دیروز مرغ مرد الان جوجه هام تنهان یعنی جوجه ها نمیمیره از تنهایی

    1. سلام، باید با مادر مصنوعی برای جوجه های محیط گرم تهیه کنید و بهشون غذای مخصوص جوجه بدین.

  302. سلام من ی جوجه دارم ک یکم بی حال بود. چند ساعت پیش افتاد تو آب الانم گزاشتمش تو آفتاب تا خشک بشه. بیحالیش خیلی بیشتر شده و یکم میلرزه چیکار کنم نمیره؟

    1. سلام، هرچه زودتر باید جوجه رو در یک جای گرم و بدون وزش باد قرار دهید. یکم مولتی ویتامین هم بهش بدهید تا به تدریج سرحال بشه.

  303. سلام یه جوجه دارم که خیلی بی حال ، صدای جیک، جیکش خیلی آروم ، همش میخوابه ، هیچی جز آب نمیخوره، چشما شم کلا بستش زیاد باز نمیکنه ، آبریزش بینی هم داره وضعیت تنفس خوب ، احساس میکنم نمیتونه راه بره نمیتونه رو پاهاش وایسه همش میفته به نظرتون مریض؟خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام، اگه زیر دو هفته سن داره و دمای محیطش زیر 30 درجه است احتمال زیاد دچار سرماخوردگی شده، به تغذیه اش هم ربط داره باید جزئیات بیشتری بگین. بهش مولتی ویتامین بدهید.

  304. سلام جوجم انگار داره میوفته و چشماش بسته هست و خیلب جیک جیک میکنه و زیاد چیزی نمیخوره
    میشه کمکم کنید زیر گلوش هم زخمه

    1. سلام، علت زخم زیر گلوش چیه؟ آیا گربه زده یا اینکه التهاب و عفونت داره؟ رو زخمش تتراسایکلین اسپری کنید.

    1. سلام، قطره آنتی بیوتیک چشمی بهش بزنید ولی جوجه شما علائم بیماری داره و ممکنه درگیر بیماری عفونی شده باشه. آیا مشکل تنفسی هم داره؟

  305. جوجم بالش افتاده هیچی نمیخوره چشاشو میبنده یجا میخابه راه هم نمیره اسهال هست دیروز یذره اب و شکر دادم بهش خورد امیدی به زنده موندنش هست؟ چیکار کنم اسهالش رفع شه و انقد نخوابه دیروز همش جیغ میزد امروز صداش در نمیاد

    1. سلام، علائم بیماری داره ولی به طور دقیق علائمیش رو نگفتین؟ مثلا مشکل تنفسی داره؟ اسهالش چه رنگیه؟ غذا بهش چی میدهید؟ دمای محیطش چنده؟ چند روزه است؟

  306. سلام جوجه ها در روز چند وعده غذا می خورن و نوع دانه های هم که بهشون میدم ذرت و پلت و برای جلوگیری از مریض شدنشون باید چه کار کنم

    1. سلام، در هفته اول هر جوجه به طور میانگین روزانه 12 گرم دان مصرف میکنه که میتوان این دان را در 3 وعده غذایی به آنها داد. از هفته دوم روزانه تا 17 گرم هم دان مصرف خواهند کرد و به ترتیب مقدار مصرفشون افزایش پیدا میکنه.
      در دو هفته اول غذای جوجه باید به شکل پودری باشه از هفته دوم به بعد دان پودری و پلت ریز با با هم مخلوط نموده تا جوجه ها به پلت عادت کنند سپس به تدریج میتوان دان پودری رو حذف کرد.
      برای جلوگیری از مریض شدن بهداشت محیط بسیار مهم بوده، محل نگهداریشون باید گرم باشه و بهشون غذای آلوده ندهید.

  307. سلام جوجه من چینه دانش خیلی پر شده و یکم بی حاله و بی اشتها وضعیت فضلشم خوبه
    یکم آب پیاز دادم بهش حالا چیکار کنم خوب شه؟

  308. من دوتا جوجه دارم یکیش دیشب حالش خوب بود الان چینه دانش پر هس و یکم بی حاله چیزی هم نمیخوره وضعیت فضلش زیاد خوب نیس چیکار کنم؟

    1. سلام، دچار مشکل گوارشی شده، به مقدار کم محلول آب و سرکه سیب بهش بدهید. اگه چینه دانش تخلیه نشه درگیر بیماری خواهد شد.

  309. سلام من۳۰ تا جوجه دارم که ۱۵ تاش ۲۰ روزه و بقیه دو روزه هستن دوتا از جوجه های بزرگ بی حال هستن ولی اشتها خوبی دارند چی کنم

    1. با سلام، شرایط نگهداری جوجه دو روزه با 20 روزه و نوع خوراکشون با هم فرق داره. باید جدا باشن. جوجه دو روره جاش باید گرم باشه (34 درجه) و با دان پودری و بدون گندم تغذیه بشه.
      در مورد اون دوتا جوجه هم باید جزئیات بیشتری بگین اگه اشتهاشون خوبه زیاد جای نگرانی نیست.

    1. با سلام، خیر با آب قاطی نکنید، اب براشون جدا بذارین. جیره استارتر به شکل پودری می باشد باید این دان رو بر روی یک مقوا و یا سینی داخوری بریزید و جلو جوجه قرار دهید. تا 10 الی 14 روزگی از این دان میتونید برای تغذیه جوجه استفاده کنید.

  310. سلام من 3تا جوجه یه 4روزی میشه خریدمشون محلی ام هستن امروز یکیشون بی حال و بی اشتها و مدفوعشم اسهالی هست یکم آب شکر و ماست و زرده تخم مرغ دادمش یکم بهتره ولی همچنان همین علاعمی که گفتم داره

    1. سلام، غذا بهشون چی میدهید؟ بهتره جوجه بیمار رو جدا کنید، برای رفع اسهالش میشه به مقدار کم از سبوس برنج استفاده کرد.

  311. سلام ممنون میشم زودتر جوابمو بدید خیلی نگرانم من یه جوجه یه هفته قبل عید گرفتم جوجه خودمونی بود و حالا پرهاش نسبت به بدن بزرگتره بعد الان بی حاله به زور راه میره ما یه ذره استامینفون با آب بش دادیم میشه بگید چه کار کنم خوب بشه مدفوعش هم خیلی بدبو و شل شده و جاش بوی بدی گرفته چشم هاشو هی میبنده یه گوشه وامیسته و بال هاش آویزونه لطف میکنید جواب بدید🙏🙏🌺🌺سپاس

    1. سلام، قرص استامینوفن انسانی برای جوجه خب نیست. به نظر میرسه دچار عفونت گوارشی شده، حتما جاش رو تمیز کنید، غذاش ممکنه آلوده باشه. یکم محلول اب و سرکه سیب بهش بدهید برای تمیزشدن روده هاش خوبه. سیر رنده شده با ماست هم یک نوع آنتی بیوتیک خوبیه برای مشکلات عفونتی در طیور. اگه وضعش وخیمه حتما از دامپزشک کمک بگیرید تا بهش آنتی بیوتیک بزنه.

      1. سلام من دو جوجه دارم یکیش هی چشماشو میبنده غذا و آب نمیخوره انگار گیج اصلا از جاش تکون نمیخوره جیک جیک هم زیاد میکنه همش میخوابه میتونید بگید علت بیماریش چیه

        1. سلام، اقا متین عزیز بدون بررسی علائم نمیشه بیماری رو تشخیص داد شما باید جزئیات بیشتری از نحوه تغذیه، محیط نگهداری، وضعیت فضله، وضعیت چشم و بینی و نفس کشیدن و … توضیح بدهید.

          1. تخذیش دانه خرد شده میخوره آب روزی چند بار براش عوض میکنم چشمش کمی سفید و سیاه است پای چپش میلنگه تنفسش عالی بینیش مشکل نداره جاش تو خونه است جاش گرم. سنش هم نزدیک به 12روز رسیده راستی مولتی ویتامین انسان را میشه به انسان داد

          2. بهتره مولتی ویتامین مخصوص طیور تهیه کنید اینطوری اثرگذاری بهتری داره. مولتی ویتامین انسانی دوز ویتامین های داخلش برای جوجه بسیار بالاست.

  312. سلام من یه جوجه خریدم تازه باهاش انگشتاش کج هستن و مشکل داره 1 روز یا دروز بود بهش غذا میدادم و بهش میرسیدم ولی امروز یهو بیحال شده و اصلا لب به اب و غذا نمیزنه خیلی نگرانم و نمیدونم برای درمانش به کجا مراجعه کنم ممنون میشم کمکم کنید خواهش میکنم

    1. سلام، مشکل کج بودن انگشت پاش اگه با اتل بندی خوب نشه قابل درمان نخواهد بود. در ضمن جوجه باید با دان مخصوص تغذیه بشه و محیط نگهداریش هم باید گرم باشه. اگه امکانش رو دارید برای درمان به دامپزشک منطقه خود مراجعه کنید.

    1. جوجه ها تا رسیدن به سن بلوغ با چند نوع جیره غذایی باید تغذیه بشن. در 10 الی دو هفته اول دان استارتر با 22 درصد پروتئین برای جوجه خوبه و بعد درصد پروتئین جیره را کمی کاهش می دهیم. اگه میتونید براش دان مخصوص تهیه کنید.

  313. لاغر و رشدی هم نداره و روز به روز لاغر تر میشه می خوام چاق بشه و سر حال بیاد دوهفته و نیمش باید چی بهش بدم

    1. سلام، نکات گفته شده در این مقاله رو مطالعه کنید اگه علائم دیگری هم داره حتما بیمار شده باید دقیق بررسی کنید.

  314. سلام من 3تا جوجه خریدم که حدودا یه 4روزی میشه خریدمشون یکیشون خیلی بی حال و بی اشتها و صداش یه جوری شده بعد یکمم زرده تخم مرغ و آب شکر و پیاز و ماست بهش دادم حالا یکم بهتر شده چیکار کنم که مطمعن شم خوب میشه؟

  315. سلام. روزتون بخیر من یه جوجه محلی دارم ک امروز از وقتی بیدار شده وقتی راه میره روی زمین خودشو میکشه و اگه زیاد راه بره مثلا 3 قدم میخوره زمین و بالش میوفته بنظر شما مشکلش چی میتونه باشه ؟
    غذا واسه اولین بار بهشون یکم برنج دادم ولی در حالت عادی فک کنم یه غذای اماده از مرغ فروشی ک پودر ذرت داره میخورن

    1. سلام، برنج برای جوجه خوب نیست، غذاشون باید مخلوطی از پودر ذرت و پودر سویا یا کنجاله سوبا باشه، احتمالا درگیر کمبود ویتامین هم شده بهش مولتی ویتامین هم بدهید. پیشنهاد میکنم مقاله غذای جوجه مرغ رو حتما مطالعه کنید.

  316. سلام من ۳تا جوجه رسمی دارم…همشون سرحال بودن امروز برادرم بردشون حیاط بچرخن یکم،
    الان که اوردشون بالا یکیشون بیحال شده
    یه گوشه کز میکنه غذا نمیخوره درحالی که بقیشون دارن میخورن
    احساس میکنم پراشم یکم اویزون شده پایین
    چشاشم میبنده مثل خابیدن
    ۳هفته ای میشه خریدمشون سالم بودن الان یهویی اینطوری شده
    چیکارش کنم؟

    1. سلام، ممکنه درگیر استرس شده باشه به مرور خوب میشه، اگه بیمار شده باید علائم دیگه ای هم داشته باشه.

  317. سلام من دوتا جوجه مرغ دارم و یه جوجه اردک که کنار همن،حدودا سه هفته سن دارن،چند روزه یکی از جوجه مرغا بیحال و اشتهاشم کم شده چشماش کاملا خسته و بیحاله همه چیشونم اوکیه،چه کنم؟!؟!

    1. سلام، غذا بهشون چی میدهید؟ وضعیت فضلش چطوره؟ آیا مشکل تنفسی داره؟ ترشحات چشم و بینی؟ و …. باید جزئیات بیشتری بگویید.

      1. غذا دانه خرد شده میخوره ظرف غذاش هم تمیزمشکل تنفس نداره چشمش سیاه و سفید بینیش هم مشکل نداره
        از جاشم تکون نمی خوره

        1. اگه وضعیت فضله اش هم طبیعیه یعنی اسهال و مشکل گوارشی نداره میشه با الکترولیت و مولتی ویتامین این نوع بی حالی جوجه رو درمان کرد.

    1. سلام، ایا ضربه خورده؟ اشتهاش چطوره؟ اگه ضربه نخورده و فقط مشکل حرکتی داره دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی شده، بهش مولتی ویتامین و مینرال بدهید.

  318. سلام. جوجه من تقریبا ۱ ماهشه. الان یه نیم روزی میشه که یه چشمش رو بسته نگه میداره و یکم بیحاله. یعنی چشمش مشکل پیدا کرده؟ و اینکه بال هاشون خیلی افتادگی داره اینم مشکله؟

    1. با سلام، بله مشکل داره، افتادگی بال ها بی حالی بستن چشم ها نشانه بیماری می باشد، باید جزئیات بیشتری بگین تا بشه بیماریش رو تشخیص داد.

  319. سلام من یه جوجه رنگی دارم خیلی سرحال و پر جنب و جوش بود ولی یکی دو روزه موقع دستشویی کردن حجم زیادی آب میده بیرون فقط و بی حاله. پراش دیگه شاداب نیستن چی کار باید بکنم؟؟؟

    1. با سلام، ایا دان مخصوص جوجه براش تهیه کرده اید؟ یکم به خوراکش سبوس اضافه کنید تا اسهالشو رفع کنه. ولی اگر روده اش در اثر غذای آلوده و تغذیه اشتباه عفونت کرده باشه به دارو نیاز داره. یکم محلول ماست و سیر هم بهش بدهید.

  320. سلام وقت بخیر.من ۶تا جوجه دارم شش روزه .یکیشون که تپل تر از بقیه بود امروز فقط خوابیده بقیه هم میخوابن یکم بعد از خواب شروع به دون خوری میکنند ولی این وایساده میخوابه.چیکار باید بکنم؟

  321. سلام من یه جوجه رنگی دارم اشتباهی پام رفت روی سرش، اولش انگار داشت میکرد ولی جاش رو گرم کردم بهتر شد ولی چشماش بسته هست و بیحاله، بهش آب شکر دادم ولی هنوز بی‌حالی رو داره، خونریزی نداشته و علاوه بر بی‌حالی وقتی آب شکر رو میدم دور خودش می‌چرخه تا بیوفته،چکار کنم؟

  322. سلام من یه مرغ دارم تقریبا 9 ماهشه دو هفته پیش تخم گذاریش قطع شد و اصلا غذا نمیخورد و بعدش نیوکاسل گرفت.بهش مولتی ویتامین و ماست و سیر دادم بعد از سه روز کاملا خوب شد و رنگ کاکل و قبغبش کامل برگشت و اشتهاش هم همینطور ولی الان بعد یک هفته هنوز تخمگذاریش قطع شده و چها روزه جز اب چیزی نمیخوره حتی غذاهای مورد علاقشم که بهش میدیم پس میزنه و هر روز داره بی حال تر میشه و چون چیزی هم نمیخوره دفع مدفووع انچنانی نداره .مولتی ویتامینم بهش دادم اثر نکرده و رنگ کاکلش هم نارنجی شده درست مثل دفعه قبلی که نیوکاسل گرفت میخواستم ببینم راه درمانی هست چون همه دامپزشکی ها به خاطر عید و کرونا بستن .نکشم درست وا نمیکنه که غذا بکنم تو دهنش و اگر ابش هم بو یا مزه دارو یا هر چیز دیگه بده نمیخوره حتی تا دوروز.

    1. سلام، نیوکاسل یک بیماری ویروسی بوده و با روش هایی که گفتین درمان نمیشه حتی درمان خاصی نداره، باید از قبل واکسنشو میزدین. وضعیت مرغ شما هم الان بستگی به سویه بیماری و سیستم ایمنیش داره. حتما مرغ آلوده رو قرنطینه کنید.

  323. سلام ببخشید من ی مرغ داشتم که از دهن و بینیش مخاط چسبناک میومد و قرص اکسی وت هم بهش دادم اما مرد، خروسم رو همون روز تا فهمیدم مرغه مریضه ازش جدا کردم، اما الان خروسم بیحاله و مدفوعش گچیه، غذا هم نمیخوره، چیکار کنم☹️☹️

    1. با سلام، علائم بیماری برونشیت دارند که ویروسی بوده و درمان خاصی نداره. حتما با یک دامپزشک هم مشورت کنید.

  324. سلام من چن تا جوجه بومی یک روزه خریدم الان سه روزه دارمشون نصفشون چرت میزنن و یکی یکی از پا فلج میشن نمیتونن رو پاشون وایسن و ضعیف میشن قطره ویتامین تو غذاشون میریزم واینکه همون جوجه ای ک نمیتونع رو پاش واییسه از صب اینجوری شده و من از ظهر ندیدم مدفوع کنه بنظرتون چیکارشون کنم

    1. با سلام، اگه با مولتی ویتامین رفع نشده باشه دچار بیماری شده اند. بهتره هرچه سریعتر از دامپزشک کمک بگیرید.

  325. سلام‌،‌خسته‌نباشید‌، من ۲تا‌جوجه‌اول‌اسفند‌گرفتم‌یکی محلی‌و‌دیگری‌ماشینی
    امروز‌صبح‌بیدارشدم
    ‌جوجه‌محلی‌ام‌که‌‌خیلی‌وحشی‌بود‌‌و‌بازیگوش
    ‌بیحاله
    بهش‌اب‌قند‌دادم‌الان‌ولی‌‌هنوز‌بی‌حاله
    راهی‌است‌درمان‌بشه
    ؟

  326. سلام ببخشید من ۲ تا جوجه ۱۰ روزه دارم ک یکیش ک مرغه ۲روزه ک یدفعه جیغ بدی میزنه و با پاهاش گوشاشو (بغل سرشو) خیلی تند میخارونه جوری ک میفته هی ام جیغ میزنه انگار درد میکشه بعدش یدفعه از حال میره و میوفته و بعد ۱۰ ثانیع دوباره سر حال میشه میشه یگید چیه ترخدا

    1. سلام، ممکنه به خاطر انگل باشه یا اینکه دچار کمبود ویتامین شده. مخصوصا کمبود ویتامین ب6 باعث دیوانگی شدید در جوجه ها و بی تابی آنها میشود.

  327. سلام یه جوجه دارم که خیلی سرحال بود ولی الان چند ساعته که بی حال شده الان متوجه شدم که پاش انگار کبود شده و یکمم میلرزه وقتی میزارم زمین نمیتونه بایسته و خودش رو می ندازه الان باید چیکار کنم که خوب شه

  328. سلام وقت بخیر ممنونم از سایت و پاسخگویی خوبتون. مرغ شیش ماهه ایی دارم که تخم گذاره. الان تقریبا دو روزه اشتهاش کم شده صبح ها فقط نون ریز میخوره و بشدت به گچ خوردن علاقه داره. تحرکش کمتر شده و آروم شده. اشتهاش کم بعدازظهر بهتر میشه ولی صبح ها هیچی نمیخوره بجز کم خورده نان. فقط به گچ خیلی علاقه داره و زیاد میخوره. نمیدونم چرا اینجوری شده . قبلا قبل و بعد تخم گذاری اشتهاش خوب بود. اما الان خیلی خیلی کم اشتها شده و تو لانه هم اکثرا میشینه و میخوابه.اون یه ذره دانه ای هم ک میخوره به صورت کاملا ریز میخوره. ویدئو ازش گرفتم برای دکتر دامپپزشک فرستادم گفتن اکسی وت تتراسایکلین و تا سه روز بهش بدم. پلت مخصوص و مولتی ویتامین مخصوص بهشون میدم در کنارش جو، برنج، سبزی و میوه کاهو و …. بهشون میدم دو تا مرغ دیگه که همسن این هستن مشکلی ندارن و راحت همه چی میخورن. جثه اش به نسبت سنش کوچیک هست. چیکار کنم ؟ ممکنه مریض شده باشه؟و اینکه مولتی ویتامین رو به صورت دوره ای بهشون بدم ینی هر چن وقت یکبار؟
    

    1. سلام، احتمالا دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین شده، حتما به مرغ هاتون که تخمگذار هستند، کلسیم بدهید. (مثل پوسته تخم مرغ خرد شده یا صدف معدنی). مولتی ویتامین هم میشه هر هفته یه بار به آبخوریشون اضافه کرد. نحوه مصرف مولتی ویتامین دامی با توجه به سفارش سازنده آن باید باشد.

  329. سلام
    تخم سیبرایت گذاشتم تو دستگاه الان روز ۲۲ هست ولی باز نمیشن یکی رو خودم باز کردم خوب بود گذاشتم تو دستگاه مرد چیکار کنم الان؟؟

    1. سلام، دوره جوجه کشی این نژاد 21 روز می باشد ولی ممکن است یکی دو روز بیشتر نیز طول بکشد. شما باید دستگاه رو در حالت هچر تنظیم نموده و دو روز دیگر هم صبر میکردید. زمانیکه جوجه به تخم نوک نزده باشه نمیشه به اون جوجه کمک کرد.

  330. سلام خسته نباشید
    من یه پنج تا جوجه محلی دارم که امروز صبح که رفتم ببینمشون دیدم که یکیشون تو ظرف آبه و خیلی بی حاله
    حالا من اومدم خشکش کردم ولی هنوز هم بی حاله و هیچی نمیخوره
    اگه میشه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم
    و اینکه چی بهش بدم بخوره زودتر خوب بشه

    1. سلام، اگه لامپ مادر مصنوعی دارید بایدجوجه زیر لامپ باشه یا محیط جوجه رو حتما گرم نگه دارید. احتمالا دچار سرماخوردگی خواهد شد. بهتره داخل آبخوریش مولتی ویتامین و الکترولیت هم حل کنید. خوراک هم همون دان جوجه بهش بدهید.

  331. سلام
    دوتا جوجه دارم ۲۸روزه اند و بسیار سرحال ولی امروز فکر کنم مو خورده و خواهرم از دهانش کشیده و به احتمال زیاد زبان جوجه آسیب دیده الان۵ ساعت میگذره بی حال نیست ولی چیزی نمی خوره کامشو نگاه کردم اسیبی ندیده گوجه بهش دادم که ویتامین و کلسیم بدنش تامین شه چینه دونش نرمه و اگرم چیزی میخوره خیلی کمه فقط بزاق از دهانش یکم خارج میشه ولی پدرم احتمال ضربه خوردگی میده تو رو خدا راهنمایی کنید
    دلم واسش می‌سوزه

    1. سلام، ممکنه به جز مو، چیز دیگری هم بلعیده باشه، اینکار باعث انباشتگی چینه دان جوجه خواهد شد و لازم است که چینه دان رو تخلیه کرد. ولی اگه فقط مو خورده و شما اونو خارج کردید مشکلی نیست به مرور خوب میشه. غذا هم بهشون دان جوجه بدهید.

    1. ذرت آسیاب شده براشون خوبه. داخل آبخوریشون مولتی ویتامین هم حل کنید. چک کنید که دمای محیط نگهداریشون زیر 30 درجه نباشه. بهتره که جوجه بی حال رو به خوبی بررسی کنید که مشکل تنفسی و یا گوارشی نداشته باشه.

  332. سلام
    من سه تا جوجه دارم دوتاش رسمی هست یکیش هم رنگی.
    یک هفته ای هستند
    یکی از رسمی ها از روز چهارم خیلی بی حاله چشماش رو می بنده غذا و آب هم خیلی کم می خوره من از همون روز چهارم لامپ گذاشتم براشون یکم حالش خوب شد اما همش به لامپ می چسبه.
    چون بی حال هست من شکر رو تو آب به همون اندازه ای گفته شده حل کردم و بهش دادم یکم بهتر شد اما باز بی حاله زرده تخم مرغ خام رو هم دادم اما بازم حالش خوب نشود
    بال هاش هم آویزون هست
    نمیدونم دیگه چیکار کنم
    چیکار کنم حالش خوب بشه ؟؟؟

    1. سلام، شاید مریض باشه، غذا بهشون چی میدهید؟ حتما جداش کنید و در صورت امکان به دامپزشک مراجعه نمایید.

  333. سلام چند وقت پیش ما یه جوجه رنگی و از جایی پیدا کردیم حالش خوب نبود آوردم ویتامین دادم و تقویت کردم آما فک می کنم مو خورده بیحال شده و هیچی نمی خوره و یهو جیغ می زنه و تکون می خوره لطفا کمک کنید😢😢

    1. سلام، بدون بررسی علائم که نمیشه، بهتره که به دامپزشک مراجعه کنید کار این جوجه از درمان خونگی گذشته و نیاز فوری به اقدام دامپزشک داره.

  334. سلام من ی جوجه دارم ک دو هفتشه اوایل خیلی خوب بود الان هم ی پاش میلنگه و هم همش چرت میزنه و وقتی میخواد راه بره همونطور ک میلنگه بالش ب سمت پایین هدایت میشه بعدم توروخدا بگین چیکار کنم😓

    1. سلام، مشکلات حرکتی در جوجه ها بیشتر به خاطر کمبود ویتامین و مواد معدنی می باشد و این نوع مشکلات با مکمل های غذایی مثل مولتی ویتامین و مینرال به راحتی درمان میشوند.

      1. سلام ببخشید من یک جوجه دو روز پیش خریدم الان خیلی بیحاله توی سایت نوشته بود اب شیرین یا زرده تخم مرغ بدیم بهش من دادم هنوز بیحاله چکار کنم تروخدا بگین🥺🥺

        1. سلام، غذا بهش چی میدهید؟ ایا دان مخصوص جوجه استفاده میکنید؟ دمای محیطش باید گرم باشه. مولتی ویتامین هم تو آبخوریش حل کنید.

  335. سلام
    یک جوجه لاری ۲ ماهه دارم حدود یک ساعته که بیحال شده و غذا نمیخوره یک چشمش هم خیسه بهش سیر و قرص تتراسیکلین دادم تا صبح زنده میمونه؟؟

    1. با سلام، اول باید بیماری پرنده رو تشخبص داد سپس برای درمان اقدام میکنند. اگه بیماریش ویروسی باشه قرص هایی که بهش دادید فایده نداره. تمامی علائم رو توضیح بدهید. در صورت امکان از یک دامپزشک هم کمک بگیرید.

      1. سلام
        الان حالش بهتره ولی دهنش بازه انگار یه چیزی تو گلوشه آب هم بهش دادم بازم همینجوریه

    1. سلام، راهنمایی های لازم در متن مقاله نوشته شده است. لطفا مقاله رو مطالعه کنید. در ضمن همینطوری که نمیشه مشکل جوجه رو تشخیص داد باید تمامی جزئیات بررسی بشن.

  336. سلام جوجه من تا همین یکساعت پیش عالی بود الان بی حوصله شده دیگه طرف من نمیاد غذا هم نمیخوره خابیده چیکارش کنم تروخدا بگید چشه

  337. سلام مجدد من یه جوجه خروس دارم که حالا سنش 2 الی 3 هفتس صداش یه خورده عوض میشه میشه بگید طبیعیه یا نه با تشکر

    1. با سلام، بهترین غذا برای جوجه پلت آماده یا جیره استارتر می باشد که حاوی مواد مغذی و مفید برای رشد بهتر جوجه هاست. پیشنهاد میکنم مقاله غذای جوجه رو مطالعه کنید.

          1. سلام خسته نباشید من ۳ تا جوجه محلی خریدم الان ۱۴ روزه اند از دو روز پیش یکی شون بیحال شد ولی سعی می کرد تحرک کنه ولی الان از صبح یه گوشه وایساده و چیزی نمی خوره و پر هاش خیلی پایین نزدیک به زمین هست چی کار کنم نمی خوام بمیره😭😭
            غذا شون پودر نون هست امروز تازه یکم پلوی پخته دادم به ۲ تا سالم ها.

          2. سلام، نکات گفته شده در این مقاله رو انجام دهید. در ضمن غذا بهشون گندم ، ذرت خرد شده و پودر سویا بدهید.
            ایا جوجه مشکل اسهال و یا مشکل تنفسی نداره؟

  338. سلام ببخشید من سه تا جوجه دارم که بزرگ شدن و الان ۶ ماهیه که دارمشون توی این چند روز بارون اومده شهرمون و جوجه توی قفس بودند و الان که تازه امروز هوا صاف شده یکی از جوجه بیحاله و احتمالا به خاطر سرما هست باید چه کار کنیم

    1. سلام، جوجه بیمار رو جدا کنید. محیطش باید کمی گرم باشه. به آبخوری جوجه ها مولتی ویتامین اضافه کنید. همچنین برای درمان سرماخوردگی جوجه بیمار از داروخانه دامپزشکی میتونید دارو تهیه کنید. بپرسید خودشون یه آنتی بیوتیک ضعیف بهتون میدن.

  339. ببخشید یه جوجه دارم پاش انگاری شکسته و هیچ تکونی نمیخوره ولی هنوز زندست چکارش کنم نمی خوام از دستش بدم

    1. با سلام، اگه به دامپزشک دسترسی ندارید باید پای جوجه آتل بندی بشه. تو اینترنت جست و جو کنید ویدیوی آموزشی داره ولی بهتره که یک فرد با تجربه و متخصص این کار رو انجام بده.

  340. سلام من یه چند تا جوجه گرفتم یکیشون بی حال و بی اشتها شد بعد یک لیتر اب با یک قاشق غذاخوری شکر حل کردم یه خوره یه خورده بهش دادم و در جای گرمی گذاشتم وحالا حالش عالیه من توی 1 الی 2 ساعت نتیجه گرفتم

    1. سلام، اقا احمد عزیز از اینکه تجربه های خود را با کاربران به اشتراک میگذارید سپاسگذاریم، بله محلول آب شیرین برای رفع بی حالی جوجه ها جواب میده در متن مقاله هم توضیحات لازم ذکر شده است. فقط یاید مواظب باشید چون مصرف بیش از حد مشکلات گوارشی به وجود می آورد.

      1. سلام خسته نباشید
        منم زیاد بهش ندادم تقریبا 50 میلی لیتر اما اون یه خوردشو خورد وحالا حالش عالیه خیلی ممنون برای این کانال خوبتون وخیلی سپاسگزارم که وقت گذاشتید

    1. با سلام، جوجه یک روزه باید زیر لامپ مادر مصنوعی و در حرارت 35 درجه با رطوبت 65 درصد نگهداری بشه. بهشون مولتی ویتامین و الکترولیت بدهید و با خوراک مخصوص جوجه تغذیه نمایید. جوجه های تلف شده چه علائمی داشتند؟

  341. سلام
    دیشب یه جوجه به حیاط خونه ما اومده و اندازش نسبت به جوجه های زرد خیلی بزرگ تره و پر هاش کاملا سفیده، دیشب که پیداش کردیم پس گردنش زخمیه و پرهای اون قسمت ریخته، دیشب کاملا سرحال بود و میدویید و غذا و آب میخورد اما امروز دیدم که هیچی نمیخوره و خیلی بی حال شده و همش چشماشو میبنده نمیتونه رو زانوش بایسته ممنون میشم سریع تر راهنمایی کنید میترسم بمیره

    1. با سلام، ممکنه گربه ای چیزی بهش حمله کرده و شدیدا آسیب دبده و احتمالا محل زخم هم دچار عفونت شده. این جوجه نیاز به مراقبت دامپزشکی داره. اگر به هیچ کلینیک دامپزشکی دسترسی ندارید از داروخانه دامپزشکی اسپری اکسی تتراسایکلین تهیه کنید و به محل زخم بزنید. جای جوجه باید کمی گرم باشه. آب خنک بهش بدهید. یه قرص ویتامین ث هم تو آبخوریش حل کنید تا استرسش کمتر بشه.

  342. سلام
    من دوتا جوجه رنگی که اولش به طرز خیلی فجیهی دست یه بچه بود و گرفتم و ازشون مراقبت کردم تا بهتر شدن .. گذاشته بودمشون جلوی بخاری برقی قبلنا میرفتن میچسبیدن به اون طرف کارتونی که نزدیکه بخاریه اما الان ازش فاصله میگیرن .. بهشون آب و تکه های نون ریز خیس شده میدادم و میدم البته یه بارم کیک خورد شده و برنج پخته دادم .. اب زیاد نمیخورن اما دائم دنباله دونه یا نونن ‌.. اما حس میکنم لاغر تر شدن و با اینکه کلی غذا میدم بهشون باز دنبال غذان و همچنین ادرارشونم ابکیه و حتی حس میکنم خونیه البته مطمعن نیستم ! روزای اول چون فک میکردم این جوجه ها هیچ بیماری ای ندارن میذاشتم تو اتاق بگردن اما الان فهمیدم ک ممکنه بیماری هایی داشته باشن … روزای اول شبا خیلی راحت میخوابیدن اما الان خیلی سر و صدا میکنن و میخان از کارتون بیان بیرون ..
    میشه کمک کنین ؟! اگه بیمارن چطور درمانشون کنم ؟

    1. با سلام، جوجه ها در ابتدا به دمای گرم نیاز دارند ولی به مرور که بزرگ میشن در دمای معمولی یا دمای اتاق قابل نگهداری اند. تغذیه جوجه های شما بسیار ضعیفه. پیشنهاد میکنم از بیرون دان جوجه براشون تهیه کنید همچنین مقاله تغذیه جوجه رو مطالعه کنید.
      اگه بیمار باشند باید ابتدا تمامی جزئیات رو بررسی کنید سپس با توجه به جزئیات تا حدودی میتوان بیماری رو تشخیص داد. نحوه درمان هم با توجه به نوع بیماری باید مشخص بشه. برای کسب اطلاعات در مورد بیماری مرغ کلیک کنید.

      1. مرسی از شما
        فقط یه سوالی داشتم ..
        پر خوریشون طبیعیه ؟؟
        اینکه ادرارشون خونیه خیلی منو نگران کرده !
        من واقعا نمیخام از دستشون بدم از طرفی چون تو اتاقمن میترسم بیماریشون باعث ازار خونوادم بشه

        1. اگه منظورتون اسهال خونی است به احتمال بسیار زیاد دچار بیماری کوکسیدیوز شده اند که داروی مخصوص رو از داروخانه دامپزشکی میتونید تهیه کنید.

        2. دمت گرم خدایی جوجه تازه متولد شده رو کیک و هر مواد غذایی میدی!؟ اسهالشون کردی احتمالا کرم روده ای گرفته یا زخم شده دستگاه گوارششون کلا برای تربیت جوجه ها اول باید یه کارتن 40 اینچی با لامپ 25 وات یا 40 وات تهیه کنی بعد رطوبت نباید داشته باشه چون جوجه با گرمای لامپ در حال تعریقه فقط یه آبخوری مخصوص برای تغذیه. صبح که آفتاب گرم میکنه جوجه ها 3 ساعت بیرون باید برده بشن بعد دانشون ذرت خورد شده باید باشه دوهفته اول باید آب قند داده بشن و وقتی بال در آوردن و باله دم دراومد اون وقت میتونی با گندم شروع کنی که خیلی مقویه و یادت باشه دیگه دان های آسیاب شده تقویتی بهشون ندی و همه این عادت ها رو ازشون بگیر خودشون بقیشو یاد میگیرن

  343. سلام خسته نباشید ببخشد من دستگاه درست کردم بعد تخم به جوجه تبدیل شد تخم امد بیرون اما خیلی بی حال بودروی پاش نمتونسد وایسه بعداز ۲۰ ساعت مرد خواستن دلیشو بدونم اخه چند تا دیگه تازه دارن در میان

    1. با سلام، این نوع مشکلات جوجه کشی به عوامل مختلفی بستگی داره ممکنه به خاطر ضعیف بودن نطفه باشه یا اینکه تغذیه گله مولد ضعیف بوده یا اینکه دما و رطوبت جوجه کشی به خوبی تنظیم نشده اند. باید صبر کنید. آیا دما و رطوبت دستگاه شما به درستی تنظیم میشود؟

  344. سلام وقت بخیر

    بنده یک جوجه مرغ یک ماهه دارم که از یک هفته گذشته ابتدا مشکل راه رفتن پیدا کرده بود که سخت میتونست روی پاهاش بایسته اما خوراکش خوب بود و همه چیز میخورد مثل قبل، با گذشت ۳ روز مشکل راه رفتنش حل شد اما الان خیلی بیحال شده و فضله اش خیلی آبکی و مقداری سبز رنگ شده، خیلی آب میخوره اما اشتهایی برای خوردن غذا نداره
    البته دو روزی هست که از مولتی ویتامین بچه داخل آبش میریزم و دیروز و امروز بهش موسیر دادیم که نتیجه ای نداشت

    لطفا راهنمایی کنید، باتشکر

    1. با سلام، جوجه مرغ شما مشکوک به بیماری نیوکاسل می باشد. محض احتیاط حتما جوجه رو قرنطینه نموده و وسایلش رو ضدعفونی کنید. مشکلات حرکتی که در اثر کمبود ویتامین پیش می آیند سریعا به درمان جواب میدن. علاوه بر مولتی ویتامین کلسیم هم بهش بدهید صدف معدنی منیع کلسیم می باشد. ولی اگه نیوکاسل گرفته نمیشه کاریش کرد باید از قبل واکسینه میشد.

  345. سلام من۳تا جوجه محلی ۲ماهه دارم تا دیشب حال همشون خوب بود وتحرک بالایی هم داشتند اما امروز ظهر یکشون بی حال بود وزیاد تعادل نداشت البته صبح یادم رفته بود بهشون دان بدم الان بهشون غذا دادم اونی که بی حال بود همون جور خوابیده غذا خود خورد درضمن دان خیلی کم میخورن و دوست دارن برنج پخته بخورن منم معمولا بهشون برنج میدم نشونه بیماری خاصی هم ندارن ..ممنون

    1. با سلام، بهتره که جوجه بی حال رو جدا کنید تا اگه بیمار باشه به بقیه سرایت نکنه. به صورت دوره ای در آبخوری شون مولتی ویتامین حل کنید تا دچار سوئ تغذیه نشن. اگه هیچ علائم دیگه ای ندارند بی حالیشون فقط به خاطر گرسنه ماندن بیش از حد می باشد.

  346. سلام من یک جوجه رنگی دارم خیلی بی حاله میره یک حا پیشینه و جیک جیک میکنه اب خیلی کم میخوره ولی دانه میخوره میشه راهنمایی کنین

    1. با سلام، چند روزه است؟ جوجه ها تا سن دو هفتگی به دمای گرم نیاز دارند. در ضمن برای تغذیه جوجه باید از خوراک مخصوص استفاده کنید. گندم تا سن دو هفتگی براشون مضره. مقاله تغذیه جوجه رو مطالعه کنید.

  347. سلام
    جوجه ی من بعد از ۲ روز هنوز غذا نخورده با اینکه سرحاله دائم جیک جیک میکنه دماش هم مناسبه نمیدونم مشکلش چیه ویتامین توی آب هم بهش دادم .

    1. با سلام، بی اشتهایی از علائم بیماری است شما باید بیشتر به جزئیات دقت کنید. جوجه شما در اثر گرسنگی به شدت ضعیف و تلف خواهد شد . اونا تحمل پایینی دارند. سریعا برای درمانش از دامپزشک کمک بگیرید.

  348. سلام من یک جوجه لاری دارم خیلی بی حاله آب زیاد میخوره اصلا تحرک نداره میخواستم ببینم مشکلش چی قبلا اینجوری نبوده سرحال پر تحرک و خوب نمیدونم الان مشکلش چی لطفا کمک کنید

    1. با سلام، باید دقیق تر بررسی بشه مصرف زیاد آب به همراه اسهال خونی از علائم بیماری کوکسیدیوز می باشد که با داروهای ضد کوکسیدیوز قابل درمان است. ولی باید جزئیات بیشتری ارائه بدین.

      1. برای تشخیص بهتر باید به تمامی جزئیات همچون وضعیت بال ها، وضعیت نفس کشیدن، وضعیت صورت، شرایط نگهداری و … توجه کنید. سرماخوردگی در طیور معمولا با لرزش، عطسه، آبریزش و اسهال همراه است.
        به جیره غذایی پرنده مولتی ویتامین اضافه کنید. ممکنه به خاطر کمبود ویتامین و مینرال باشه.

    2. اسهال خونی نداره آیا ممکن هست سرماخوردگی باشد
      غذا زیاد نمی خوره پاهایش سست شده همشم
      چرت میزنه اصلا تحرک نداره
      باید از ۲ تا جوجه دیگر هم جدایش بکنم یا خیر همینجوری درحال لاغر شدن است

      1. حتما جوجه بیمار رو جدا کنید و آبخوری ها و دانخوری ها رو هم ضدعفونی نمایید.

  349. سلام و عرض ادب ببخشید یکی از مرغام بلوغ شده ولی بزرگ نمیشن خیلی کوچولون خروسش هم همینطور کوچولو ولی میخونه بعد همون مرغ کسل شده میشه این دوتا سوال رو جواب بدید شرمنده مزاحمتون شدم.

    1. با سلام، ممکنه از نژاد بانتام باشند. باید به خوبی جزئیاتشون رو بررسی کنید. کسل شدن به تنهایی مشکلی نداره ممکنه به خاطر سردی هوا و یا جیره ضعیف باشه.

    1. با سلام، اگه فضولات جوجه به پرهای کنار مخرجش چسبیده احتمالا جوجه دچار عفونت روده شده و باید درمان بشود. برای تمیز نمودن جوجه، در یک محیط گرم، با پارچه نم دار میتونید تمیزش کنید.

  350. باسلام و خسته نباشی من ۱۲تا مرغ ۵ماه دارم نمیدونم چرا چندوقته رشدشون خیلی کم شده البته بهترین دون و شربت مولتی ویتامین هم بهشون میدم ولی رشدشون خیلی کم شده و یکی از مرغ هام ۲ماه همش بی حاله و چرت میزنه البته خوب دون و آب میخوره ولی نمیدونم چرا چرت میزنه و بی جونه ممنون میشم اگه راهنماییم کنید…

    1. با سلام، اقا محمد رضای عزیز در نظر داشته باشید مصرف مولتی ویتامین باید به صورت دوره ای باشه. مصرف بیش از حد باعث اسیب دیدن کبدشون میشه. در ضمن برای اینکه مشکل مرغ های شما مشخص بشه به جزئیات بیشتری همچون وضعیت فضله، دمای محیط، کیفیت دان، وضعیت بال ها، وضعیت نفس کشیدن پرنده و … نیاز است.

  351. سلام
    یک سوال داشتم
    فضله خونی و کمی هم بی حالی مرغ نشانه چیه و چطوری میشه درمانش کرد؟

    1. با سلام، این علائم بیشتر نشانه بیماری کوسیدیوز می باشد که به خوراک مرغ بستگی داره و روده اش دچار عفونت شده. داروی مخصوص این بیماری در داروخانه های دامپزشکی موجوده باید دارو تهیه کنید. مرغ بیمار رو هم قرنطینه کنید.

  352. باسلام
    ببخشید باز وقتتون رو میگیرم
    یه جوجه مرغ تقریبا ۴ ماهه دارم که اشتهاش کم شده و چیزی درست نمیخوره همچنین فکر میکنم یکم هم کم تحرک شده.به شخصه احتمال میدم به خاطر تغییر دمای محیط هستش اما مطمئن نیستم.
    چیکار کنم که اشتهاش زیاد بشه؟
    ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. با سلام، اگه به خاطر سردی هواست، دمای محیط نگهداری پرنده رو گرم نگه دارید. نوسانات دمایی برای طیور مضر است. یکم به غذایش پودر سیر اضافه کنید تا اشتهاش تحریک بشه. هویچ رنده شده هم برای تحریک اشتهای جوجه ها خوبه. از ویتامین ب کمپلکس هم میتونید به صورت دوره ای استفاده کنید.

  353. سلام خسته نباشید دو تا جوجه ۲ ماهه دارم که سرعت رشدشون کم شده، رنگ پریدگی تاج،مدفوع به همراه غذای هضم نشده،مدفوع قهوه ای بدبو آبکی به همراه مخاط نارنجی و گاهی سیاه و اسهال اگه داروی آنتی باکتریایی و ضد انگل بدم این علایم تا مدتی میره بعد دوباره علایم بر میگردن آیا این بیماری نامش کوکسیدیوز هستش؟
    در ضمن تازگیا سرماخوردن خوردن دارن خوب میشن فقط عطسه میکنن خیلی کم

    1. با سلام، خیر مرغ های شما علائم بیماری کوکسیدیوز رو ندارند ولی چیزی که واضحه روده شون عفونت کرده برای تشخیص دقیق بیماری و درمان صحیح حتما با یک دامپزشک مشورت کنید.

  354. سلام من چن تا جوجه تقریبا ۱۲ ساعته دارم تازه در اومدن تو دستگاه هستند یکیشون بی حالا خوابید نمی تونی بلد بشه مشکل چیه
    ممنون

    1. سلام، حداقل تا 24 ساعت پس از تولد نباید جوجه رو از داخل دستگاه جوجه کشی بیرون بیاورید. در غیر اینصورت دچار عفونت کیسه زرد میشه. در ضمن بعد از خروج جوجه ها در روز اول باید در دمای گرم 35 الی 36 درجه نگهداری شوند و در ساعات اولیه با محلول آب شیرین تقویت شوند. سپس با خوارک مخصوص جوجه آنها را تغذیه نمایید. دما از روز دوم به بعد کمی کاهش دهید. به طوریکه هر دو روز یک تا نیم درجه کاهش دما باید انجام بگیره.

  355. سلام من سه تا جوجه مرغ دارم که یکیشون خیلی بیحاله و پراش افتاده و گذاشتمش تو جعبه کنار شوفاژ که گرمه همش دارحال چرت زدنه در حالت عادی هم همش خوابه و خیلی کم تکون میخوره قبلا اینطوری نبود دلیلش چیه؟؟

      1. از خود مغازه ای ک جوجه هارو خریدم گرفتم یه چیزی شبیه آرد سوخاریه یا آرد ذرت هستش که به همشون میدم ولی خب این یکی اینجوری شده

  356. با سلام و وقت بخیر ببخشید مجدد مزاحم میشم یکی از جوجه هام دو ماهشه تقریبا چند روزه بجز نون و کمی سبزی و دانه تو لانه چیز دیگه ای نمیخوره قبلا سیب زمینی برنج و ذرت میخورد ولی الان اصلا نمیخوره.الان سبزی و نان و دانه هم‌میخوره خیلی کم میخوره و اصلا چینه دانش پر نمیشه. اروم راه میره و تحرکش کمتر شده گاهی وایمیسه یجا و فقط اطرافشو نگاه میکنه. انگار کسل باشه.مولتی ویتامین پرنده هم تو اب حل کردم بهش دادم ولی همونجوریه. خواستم ببینم باید چیکار کنم. مشکلش چیه ممنون میشم بازم مثل همیشه راهنمایی بفرمایین

    1. با سلام، آیا اسهال داره؟ دمای محیط نگهداریش باید یکم گرم باشه مخصوصا در این فصل. همچنین میتونید به مقدار کم آب شیرین بهش بدهید ولی زیاد شیرین نباشه چون باعث اسهالش میشه. اگه علائم غیر طبیعی دیگری هم داره باید ذکر کنید.

  357. جوجم مریض شده چن روزه بیحاله خودشو باد کرده ولی خوراکش خوبه دفعشم خوبه چی کار کنم حالش خوب شه حدودا یه ماه و نیمه خریدمش

    1. با سلام، دمای محیط نگهداریش چطوره؟ در ضمن ممکنه به خاطر خوراک آلوده مسموم شده باشه. آیا اسهال نداره؟

  358. سلام و عرض خسته نباشید من تعدادی مرغ و خروس دارم چند ماهی هس بیماری توشون افتاده بیحال میشن دون نمیخورن و بعد از چند روزی میمیرن و الان هم خروسم به این مشکل دچار شده قرصی چیزی نیس بهشون بدم خوب بشن جواب بدید ممنون میشم با تشکر

    1. با سلام، اقا علی باید جزئیات دقیق تری ارائه بدهید چون اکثر بیماری های طیور علائم شبیه به هم دارند. ( وضعیت فضله، وضعیت نفس کشیدن و … ) به نظر می رسد گله شما به یک بیماری ویروسی دچار شده. برای تشخیص دقیق بیماری حتما به دامپزشک مراجعه کنید. از کارشناسان جهاد کشاورزی هم میتونید کمک بگیرید. مرغ های بیمار باید قرنطینه بشن و وسایل و محیط نگهداریشون رو ضدعفونی کنید.

  359. سلام وقتتون بخسر ببخشید از کجا باید بدونیم جوجه دچار انگل های خارجی مث مایت ، کنه ، شپش و…. شده؟رو سطح پوستشون چیزی نیس. اما در محیط خونه ی حشره قرمز کوچیک شبیه سوسک دیده شد که میترسم انگل خارجی باشه. یکی از جوجه ها هم ب فاصله ی هفته چهار تا پر از قسمت بال هاش افتاده و حدود دو ماهه هستن خواستم ببینم علتش چیه.ایا پرریزیه یا دچار حمله انگل شدن؟سطح بدنشونو هر بار نگا کردم‌چیزی ندیدم

    1. با سلام، زمانیکه بدن جوجه ها انگل میگیره جوجه زیاد بدنشو می خارونه و بی تابی میکنه، بهو با صدای بلند جیک جیک میکنه. در ضمن برخی انگل ها به قدری درشت هستند که میشه با چشم به راحتی اونا رو مشاهده کرد. به نظر می رسد پرریزی جوجه شما یا به تغذیه و آب و هوای محیط نگهداریش ربط داره یا اینکه اگر شدید نیست طبیعی هستش.

  360. سلام دو تا جوجه دارم یکی رنگی و دیگری محلیه قبلا جوجه رنگی بیمار شد و به اون یکی سرایت کرده علائمش بی اشتهایی آب و غذا
    ، اسهال آبکی ، مدفوع قهوه ای بدبو ، سختی دفع مدفوع ، باز کردن منقار،حالت کز و جمع به خود گرفتن،شکم باد کرده ولی از شربت مترونیدازول ۳ روز استفاده کردم(هر روز ۱میلی) خوب شدن حالا علائم بیماری دارن دوباره خودشونو نشون میدن چیکار کنم که خوب بشن؟(جوجه محلی الان سالمه فقط رنگی الان مریضه)

    1. با سلام، به نظر میرسد چینه دان و یا روده هاشون عفونت کرده. دارویی که استفاده کردین هم آنتی بیوتیک هستش و هم ضد انگل ولی ممکنه عامل بیماری ویروسی باشه و این دارو اصلا جواب نمیده. در هر صورت برای درمان صحیح بهتره حتما از دامپزشک کمک بگیرید.

  361. سلام وقتتون بخیر من ی جوجه تقریبا ی ماه و چن روزه دارم ی هفتس بعد اب خوردن یا غذا خوردن دهانشو چن بار باز و بسته میکنه یا بعد از غذا موقع خواب چند بار گردن میکشه و دهنشو باز و بسته میکنه خدا را شکر اشتها و تحرکش خوبه . چیکار کننم. نمیدونم از دامپزشکی پرسیدم یکی میگه عفونته یکی میگه انگله . تروخدا راهنمایی کنین این بیماری ها بعد از چن وقت خودشونو نشون میدن؟ الان ی هفتس نوکش اینجوری میشه ولی تحرک و اشتهاش خداراشکر خوبه. تو ابشون مولتی میریزم مخصوص پرنده و تغذیشونم متنوع است از سیر تا سبزی و کاه و ذرت و ماست و پنیر و کشمش این بچه چشه؟ جاشم خیلی هر روز تمیز میکنم. یکی دو روزه بی اشتها شده چینه دان نمیزنه. یکی دو بارم غذاش از تودهنش برگشته بیرون.تروخدا بگین باید چ کنم

    1. با سلام، به جوجه لبنیات ندهید چون نمیتونن لاکتوزشو هضم کننند، عفونت روده یا چینه دان معمولا با اسهال هم همراهه که با آنتی بیوتیک قابل درمانه، میتونید از داروی tnt هم برای رفع مشکلش استفاده کنید.

  362. سلام دوتا جوجه دارم دو هفته میشه که خریدم؛ یکبار دهانشون از بزاق بسته شده بود که خودم با دست بازش کردم و الان هم بیشتر اوقات مدفوشون آبکی و حباب دار است علت از چی میتونه باشه؟‌
    غذا بهشون برنج ، بلغور گندم،سبزیجات ، ماکارونی میدم

    1. با سلام، ممکنه به خاطر تغذیشون باشه. تغذیه جوجه ها باید متناسب با سن آنها باشد. سن جوجه های شما چقدر است؟ اگر کمتر از 20 روز میباشند این غذاهایی که گفتین اصلا براشون خوب نیست. مقاله تغذیه جوجه مرغ را مطالعه بفرمایید.

  363. سلام من 10تا جوجه مرغ دارم که حدود 2 ماهشونه دوتا از جوجها حالت بی حالی دارند وصداشون ضعیف شده و داخل منقارشان بزاق جمع میشه که یکیشون تلف شد ودومی هنوز زنده س ولی بیحاله. خاستم بدونم چه نوع بیماری دارن؟ و درمانش چیه؟ و به بقیه جوجها سرایت میکنه؟

    1. با سلام، بله دچار عفونت تنفسی شده اند و این نوع بیماری ها خیلی زود در بین گله شیوع پیدا میکنه. بهتره جوجه بیمار رو قرنطینه کنید و محل نگهداری و آبخوری و دانخوری ها رو ضدعفونی نمایید. برای درمان ابتدا باید نوع بیماری مشخص شود. چون اگر عاملش ویروس باشد تقریبا کاری نمیشه کرد ولی اگر باکتری باشد با داروهای آنتی بیوتیک میشه درمانش کرد. با یک دامپزشک حتما مشورت نمایید.

  364. سلام شپش و کنه مرغ خانگی رو چطور نابود کنیم
    آیا محلول ضدعفونی کننده جرمی ساید موثره؟؟

    1. با سلام، جرمی ساید یک محلول ضدعفونی کننده بسیار قوی برای ضدعفونی محیط اطراف طیور می باشد. البته این محلول غیر سمی بوده ولی برای اینکه مشکلی برای مرغ های شما ایجاد نشه به جای جرمی ساید از داروخانه دامپزشکی درمان های مخصوص شپش مرغ تهیه کنید.

  365. سلام من مرغام دیدم چشاشون عفونت کرده باد کرده یک چشمشون باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. با سلام، عامل عفونت میتونه باکتریایی و یا قارچی باشه و بهتر دقیق بررسی بشه. بعنوان راهکار خانگی میتونید با قطره های شست شوی چشم، چشم پرنده رو ضدعفونی کنید. همچنین استفاده از آنتی بیوتیک نیز میتواند به درمان چشم پرنده کمک کند. پیشنهاد میکنم از یک دامپزشک هم مشورت بگیرید.

  366. سلام
    من یه جوجه دارم که چند روز پیش پرید به سمت یه در شیشه ای وحالا هم یه حالت کوفتگی داره اما حالش خوبه میخواستم ببینم چیکارش کنم که مثل روز اول بازیگوش و سرحال بشه؟

  367. سلام
    من دوتا جوجه دارم که تقریبا ۳ ماهشونه که یکیشون فعالیتش کم شده و همین جور به حالت قوز کرده خودش رو جمع کرده و فعالیتش در حد آروم راه رفتنه و بی حاله.
    فضولاتش هم مثل اینکه اسهال سفید هستش همچنین بی اشتها هم هست.
    شب ها هم روی پشت بام هستن و توی سبد میخوابن و دور سبد رو می پوشونم و روز ها هم آفتاب یه کم زیاده آیا به خاطر این هستش. به خاطر دمای بالای محیط یا دمای پایین محیط؟
    چون اون یکی سرحاله و چیزیش نیست.
    اگر ممکنه سریع جواب بدید.
    و اگر ممکنه درمانی بگید که با مواد غذایی خانه ممکن باشه چون فکر نکنم برای یه جوجه پدر و مادرم برن دامپزشک.

    1. با سلام، جوجه ها در هفته های اول به دمای گرم نزدیک به 33 درجه احتیاج دارند. جوجه های شما بزرگ شده اند و تو این سن دمای 22 درجه براشون خوبه. تجربه اختلاف دمای بیش از 10 درجه باعث شوک دیدن جوجه ها میشه پس بهتر هم در طول شب و هم در طول روز در دماهای مناسبی نگهداری شوند. در ضمن شما دور سبد رو پوشش میدهید این کار تنفس جوجه ها رو را مشکل مواجه نمیکنه؟ ممکنه پرنده های شما دچار مشکلات تنفسی بشن.
      جوجه بی حال رو به یک محیط مناسب منتقل دهید و به خوبی به تغذیشه اش برسید امیدوارم حالش خوب بشه. نکات گفته شده در مقاله رو هم رعایت کنید.

  368. سلام یه جوجه مرغ دارم دوروزشه چشاش به هم نچسبیده ولی چشاشو باز نمیکنه چیکارش کنم؟

    و اینکه غذا هم نمی خوره ؟

    1. با سلام، برای تشخیص نوع بیماری جزئیات بیشتری لازمه. ایا اسهال داره؟ آبریزش بینی؟ صدای خس خس سینه؟
      دمای محیط نگهداری جوجه باید گرم باشه آیا این مورد رو هم رعایت کرده اید؟

  369. سلام من 10 سالمه.
    یک جوجه داردم که با دوتا جوجه اردک تو یک قفس زندگی می کنن
    جوجم چشماشو بسته بازم نمیکنه
    یک گوشه بی حال نشسته
    جیک جیک میکنه نمیتونه بلند شه چکار کنم؟ 😩😩😩😩😩😩😩

    1. سلام، بهتره جوجه مرغ رو جدا کنید و به صورت جداگانه بهش رسیدگی کنید. اگه به دان مخصوص جوجه دسترسی ندارید از پودر نان، پودر ذرت و تخم مرغ آب پز برای تغذیه جوجه استفاده کنید. همیشه آب تازه کنار غذای جوجه ها باشه. محیط نگهداری شون هم تمیز و گرم باشه.

    2. اخی خیلی حس بدیه منم جوجم چشاشو بسته بود باز نمیکرد بعدش مرد،اگه میخوای اینطور نشه یه قطره هست برای عفونت اونو باید همیشه داشته باشی واسه جوجه که بخوره عفونت نگیره

  370. سلام من یه جوجه مرغ دارم دو روزشه با چی بهش غذا بدم ؟
    و اینکه چی بهش بدم بخوره؟

  371. سلام من یک مرغ دارم که بینیش چرک کرده و با دهان نفس می کشد و اشتها هم ندارد چکار کنم که خوب شود

    1. سلام، با آنتی بیوتیک حیوانی قبل درمان خواهد بود. همچنین یک تیکه سیر خام نیز به بهبودی حال پرنده شما کمک خواهد کرد.

  372. سلام من یه جوجه دارم یه هفتگی هس امروز فقط جیک جیک میکنه و راه نمیره فقط میخوابه چیکارش کنم

    1. سلام، شرایط تغذیه و دمای محیط نگهداری جوجه چطور است؟ آیا اسهال و یا ترشحات چشم و بینی دارد؟

  373. سلام بنده حدود 200 عدد جوجه مرغ جهادی دارم که حدود 80 روزشونه ولی حدود 200 گرم بیشتر نیستن تازه خس خس میکنن چشماشونم چرک میگیره تا بسته شه بوی بد دهان دارن تنفس سخت دارن بی اشتهان تلفاتشون خیلیه 24 ساعتی یه 15 تا تلفات میانگین دارن اگه راهی داره راهنمایی کنید بنده رو چون تو روستا زندگی میکنم و به دامپزشک دسترسی ندارم 🙏🙏

    1. با سلام، واضح است که جوجه ها دچار یک بیماری عفونی شده اند. اگر عاملش باکتریایی باشه نیاز به آنتی بیوتیک دارند ولی اگر ویروسی و یا قارچی باشه شیوه درمان متفاوت خواهد بود. شما بایستی به دامپزشکی مراجعه کنید. اگر دسترسی حضوری به دامپزشک ندارید از خدمات آنلاین کلینیک های دامپزشکی بهره ببرید و یا تلفنی با آنها مشورت کنید. تعداد جوجه های شما زیاد است بهتره سریعا اقدام کنید.

  374. سلام یه جوجه دارم ۵۲روزسه تا دیشب خوب بود امروز بی حال شده یه گوشه ایستاده و هی میخوابه هیچ علائم دیگه ای نداره
    فقط غذا نمیخوره و بی حاله و یه گوشه کز کرده
    روز قبلش برادرم داشت از کنارش رد میشد پاشو گذاشت رو پاش یعنی به خاطر اونه؟

    1. با سلام، آیا مطمئن هستید که فقط پاش آسیب دیده؟ ممکنه پرنده دچار کوفتگی شده باشه. به خوبی تغذیه اش کنید و اقدامات گفته شده در این مقاله رو اجرا کنید.
      موفق باشید.

  375. سلام. جوجه مرغ ما 15 روزش هست.از صبح چیزی نمیخوره و اسهال داره.داره جون میده چیکارمیتونم براش انجام بدم.یه کم ریس برنج و یه آب پیاز و لیمو هم بهش دادم

    1. با سلام، برای درمان ابتدا باید بیماری و یا مشکل جوجه تشخیص داده شود. بی اشتهایی و اسهال معمولا در بیشتر بیماری های طیور به چشم میخورد. باید اطلاعات بیشتری ارائه بدهید. پیشنهاد میکنم برای درمان پرنده تون حتما با دامپزشک مشورت کنید.

  376. با سلام یه جوجه محلی داریم خیلی فرز بود ولی الان سه چهار روزه میشه گفت شبیه توپ گرد شده اشتهاش هم خیلی کم شده
    اگه کاری از دستم براش برمیاد لطف میکنید بگید چکار کنم براش
    درضمن تقریبا سنش یک ماه هست

    1. با سلام، باید جزئیات بیشتری ارائه بدهید تا بشه مشکل پرنده رو تشخیص دارد. وضعیت و رنگ فضله اش چطوره؟ آیا مشکل تنفسی داره مثل صدای خس خس و یا تنفس با دهان باز،
      همچنین وضعیت خوراک پرنده و دما و رطوبت محیط نگهداری پرنده چطور می باشد؟

  377. سلام جوجه من حدود دوماه داره و تا الان مشکلی نداشته الان یروزه ک غذا نمیخوره بیحال هست و فقط یه گوشه وایمیسته متوجه شدم استخون گردنش از بالایه چینه دانش زده بیرون یجور غیر عادی قبلا اینجوری نبود حالا نمیدونم ورم کرده یا خود استخون هست ولی قبلا غذا ک میخورد استخون مشخص نبود ولی الان کاملا مشخصه با ابنکه غذا دادم بهش لطفا بگید چیکار کنم😭😭میمیره؟

    1. با سلام این نوع مشکلات نیاز به متخصص دارند و بایستی به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید.

        1. با سلام، گندم برای جوجه دو ماهه مشکلی نداره ولی مصرف بیش از اندازه گندم باعث مشکلات گوارشی در جوجه ها میشه. اقدامات گفته شده در این مقاله رو اجرا کنید.

  378. سلام من جوجم شاید ۳هفتش باشه من اینو از کوچه پیداش کردم و از اونجایی که میدونستم دلش شکسته خیلی بهش توجه کردم و تو دستم غذا میخورد و تو بغلمم میخابید حالا نه من طاقت دوریشو دارم نه خودش.. به اجبار دوروزی ازش دور بودم الان متوجه شدم که خیلی بی حال شده و اصلا مثل قبل نیست.. خیلی میترسم از دستش بدم شرایط بردنش به دامپزشکم ندارم ممنون میشم کمکم کنید.

    1. با سلام، آیا در طی این دو روزی که نبودید جوجه به خوبی تغذیه شده؟ ممکنه به خاطر کمبود غذایی و ویتامین ها بی حال شده باشد. برای رفع بی حالی میتونید یک عدد قرص آسپرین رو در 1.5 لیتر آب حل نموده و کمی از آن به جوجه بدهید تا سرحال شود. به صورت هفتگی مولتی ویتامین هم به جوجه بدهید.

  379. سلام من دوتا جوجه دارم هر دقیقه بالا پایین می‌پریدند یه روز امدن تو راه پله مامانم عصبانی شده برد بالا پرتشون کرد رو اسفالت یکیش حالش خوبه ولی اون یکی بیحاله بارور راه می‌ره وکم اشتهاست و پاش هم همون موقع یکم زخم شد باید چیکار کنم؟؟؟؟؟ لطفاً زود تر بگید؟؟؟؟؟؟؟؟؟😭😭😭😭😭😭

    1. با سلام، در اثر ضربه آسیب دیده اند و باید دامپزشک آنها را معاینه و درمان کند. بهتر است جوجه ها رو به کسی بسپارید که بتواند از آنها نگهداری کند.

      1. خیلی بدی جوجم مرد😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😔😭😔😔😭😭😔😭😔😭😭😭😭😔😢😢😭😭

    2. اگه نمیتونم بدم شوم به کسی خیلی دوستشون دارم میشه بگید راه درمانی چیه دارو ش چیه درزمن بردارم هم بلد نگهداری جوجه رو

  380. با سلام من یه بلدرچین ماده ۶ ماهه دارم ک امروز خیلی بیحاله و میلی ب غذا نداره و همش کز میکنه یه گوشه ، چشاشم نیمه بازه چکارش کنم ، اسپرین میتونه سرحالش بیاره ؟
    در ضمن از دیروز یه بلدرچین جدید آوردم ک همو میزنن ، ممکنه دلیلش همین باشه ؟؟

    1. با سلام، محلول آسپرین تا حدودی می تواند بی حالی پرنده ها رو رفع کند ولی درمان موثر نیست. باید منشا این مشکل رو پیدا کنید. بیماری های مختلف، سوء تغذیه و همچنین استرس گرمایی نیز باعث این علائم میشوند.
      در مورد بلدرچین جدید نیز دقیقا نمی توان نظر داد ممکن است ناقل بیماری باشد و یا با نوک زدن بیش از حد باعث بی حالی بلدرچین شما شده باشد. یه مدت بلدرچین جدید رو به تنهایی پرورش دهید.

  381. ســــــلام یه جوجه دو ماهه دارم که برا نفس کشیدن دهنش رو بازو بسته میکنه زیاد چرت میزنه و خش خش داره ،عطسه میکنه انگار گلوش عفونت کرده ممنون میشم که نام بیمار و درمانش رو بگید.

    1. با سلام، بیماری رو نمی توان همیطوری تشخیص داد ولی عفونت تنفسی داره و باید درمان بشه. از آنتی بیوتیک مخصوص طیور استفاده کنید. محل نگهداری پرنده باید گرم و به دور از نم باشد. برای تقویت جوجه از مولتی ویتامین هم به صورت هفتگی استفاده کنید.

  382. سلام
    جوجه ماشینی من افتاده تو آب من متوجه نشدم
    الان چشماش بسته شده و پاهاش حالت گرفته
    یکم با سشوار گرمش کردم و قرص آسپیرین رو با آب حل کردم و با قطره چکان بهش دادم
    نمیدونم کار درستی انجام دادم یا نه اما الان دیروقته و نمیتونم ببرمش دکتر
    چیکار کنم حالش خوب بشه ؟
    خیلی کوچولو هستش 😢

    1. با سلام، محلول آسپرین برای رفع بی حالی و تب جوجه ها موثر است. احتمالا جوجه دچار سرماخوردگی خواهد شد. دز یک محیط گرم از او نگهداری کنید. همچنین برای درمان سرماخوردگی از آنتی بیوتیک حیوانی و به صورت جداگانه از قطره مولتی ویتامین هم برای تقویت جوجه استفاده نمایید.

  383. يكي از جوجه ها سرش را دراز و منقارش را باز ميكرد من شربت انتيبيوتيك خوراكي و سير بههش دادم چركگلوش خوب شد ولي باز سرش رو دراز ميكرد .الان دو روزه بدنش باد كرده و بدتر هم ميشه. .چكار كنم.با تشكر

    1. با سلام، برای تشخیص دقیق بیماری باید جزئیات بیشتری بررسی شوند و سپس با توجه به عامل بیماری می توان پرنده رو درمان کرد. داروهای آنتی بیوتیک بر روی باکتریهای موثر بوده و اگر عامل بیماری ویروسی و یا قارچی باشد داروهایی که استفاده کردید جواب نخواهند داد. پس بهتر است در اولین فرصت سراغ دامپزشک بروید و با ضدعفونی محیط نگهداری و قرنطینه نمودن جوجه بیمار از انتشار بیماری آن در بین سایر مرغ ها جلوگیری کنید.

  384. سلام من جوجم 3هفتشه ولی امروز که از خواب پاشده بی حاله وغذا نمی خوره .
    قبل هم تغزیه ی مناسبی داشت فکر نکنم مشکل از تغزیه باشه.باید چه کارکنم؟

    1. سلام، دمای محیط نگهداری جوجه چند می باشد؟ باید جزئیات بیشتری از وضعیت جوجه ارائه بدهید تا بتوان به مشکل آن پی برد.

  385. خیلی ممنون،راهنمایی مؤثری بود،اگ میشه نام داروها یا تغذیه تا یک ماهگی جوجه ها رو هم بذارین،مثلا استارتر یا…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت