13 علت که باعث قطع ناگهانی تخمگذاری مرغ خانگی میشود

علل توقف تخمگذاری مرغ روستایی و بومی - جوجه کشی دات کام

علت قطع تخمگذاری مرغ خانگی

علل توقف تخمگذاری مرغ روستایی و بومی - جوجه کشی دات کام

اگر شما نیز امروز برای جمع آوری تخم مرغ ها سراغ لانه آنها رفته اید، ولی با کمال تعجب هیچ تخم مرغی در لانه مشاهده نکرده اید، نگران نباشید. برای یافتن علت و رفع سریع آن، این مقاله را تا آخر مطالعه کنید. در این مقاله از وب سایت جوجه کشی دات کام، 13 علت اصلی که باعث توقف تخمگذاری مرغ خانگی میشود را با هم بررسی میکنیم.

شما با خواندن این 13 علت به راحتی می توانید به مشکل مرغ های تخم گذار خود پی ببرید. در ضمن میتوانید در بخش نظرات، سوالات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

اینکه چرا یهویی تمامی مرغ ها و یا بخشی از آنها تخمگذاریشان قطع شده، باید به دقت بررسی شوند. در بسیاری از موارد مشکلات جزئی و مدیریت اشتباه باعث قطع تخمگذاری مرغ میشود که این مشکلات به راحتی قابل رفع هستند.

دستگاه جوجه کشی 126 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۲۶ تایی

1: آیا مرغ شما همیشه تخم گذار بود؟

مرغ ها بسته به نژاد معمولا در سن 5 الی 6 ماهگی شروع به تخم گذاری میکنند. اگر مرغ های شما هنوز جوان هستند و تا به حال تخمگذاری نداشته اند، نگران نباشید. در برخی نژادها شروع اولین دوره تخمگذاری بیشتر از 6 ماه طول میکشد. البته در مقابل برخی از نژادها نیز در سن 4 ماهگی اولین تخمگذاری خود را تجربه میکنند. در شرایط ایده ال مرغ ها هر 24 الی 26 ساعت یکبار تخم میگذارند.

2: پیری و افزایش سن مرغ

مرغ های تخمگذار سه ماه پس از شروع اولین دوره تخمگذاری به اوج می رسند و تا سن 3 سالگی سالیانه 250 الی 220 عدد تخم تولید میکنند. اما بعد از آن هر ساله تعداد تخمگذاری مرغ ها کمتر و اندازه تخم ها نیز بزرگتر میشود. مرغ روستایی تحت شرایط طبیعی تا 10 سال نیز می تواند عمر کند. مرغ مسن تخم گذاری بسیار پایینی دارد و در بیشتر موارد تخمگذاری او قطع میشود. لذا نباید همچون گذشته از او انتظار تخمگذاری بالایی داشت.

3: کرچ شدن

کرچ شدن نیز باعث قطع تخمگذاری مرغ میشود. اگر مرغ های شما برای مدت طولانی در لانه می خوابند و تمایل زیادی به غذا خوردن ندارند، احتمالا کرچ شده اند. فصل کرچی مرغ ها معمولا اوایل بهار و اواخر تابستان می باشد و مرغ ها تحت شرایط طبیعی خود به خود دچار این وضعیت میشوند. اگر قصد جوجه کشی طبیعی ندارید باید مرغ های کرچ شده را از این وضعیت خارج کنید. پیشنهاد میشود مقاله کرچ شدن و رفع کرچی مرغ را مطالعه کنید.

کرچ شدن مرغ روستایی و خانگی تخم گذاری را قطع میکند - جوجه کشی دات کام

کرچی یک استعداد طبیعی است که مرغ روی تخم ها نشسته و جوجه ها تفریخ می کنند . اکثر مرغها بلاخره کرچ می شوند . برخی نژادها بیشتر از دیگر نژادها کرچ می شند و در برخی نژادها این عمل به ندرت اتفاق می افتد ( کوشین وسیلکی رکورددار کرچی هستند ولی لگهورن به ندرت کرچ می شوند ) . وقتی یک مرغ کرچ می شودتغیرات هورمونی موجب قطع تخمگذاری میگردد
یکی ازعوامل اصلی موثر بر کرچی معمولاً جمع شدن تخم در لانه است ٬ ولی برخی مرغ ها بدون وجود تخم در لانه  هم کرچ می گردند . برای کاهش کرچی ٬ باید تخم ها هر روز از لانه جمع شده و  محل آنها صاف شود . اگر یک مرغ مایل باشد که زمانی طولانی در لانه بماند باید به مدت چند روز از لانه رانده شود در این صورت پس از یک دوره ی زمانی ٬ رفتار کرچی پایان یافته و مرغ به حالت تولید تخم بر می گردد

4: عدم دریافت نور کافی

از اوایل تیر ماه هر سال روزها شروع به کوتاه شدن می کنند و مجدداً از اوایل دی ماه هر سال بلند تر می شوند . طول روز از حدود ۱۶ ساعت در اوایل تابستان به حدود  ۸ ساعت در اوایل زمستان می رسد . این تغییر در طول روز باعث ((تولک رفتن)) و قطع تخمگذاری می گردد که ممکن است چندین ماه طول بکشد . برای جلوگیری از کاهش تولید در اثر تغییر در طو ل روز ٬ به نور دهی مصنوعی نیاز است . برای حفظ تولید ٬ طول روز باید افزایش یابد و یا این که بیش از ۱۲ ساعت به ازای هر روز ثابت بماند (مثلاً ۱۴ تا ۱۶ ساعت در روز) . نور مورد نیاز باید طوری باشد که بتوان روزنامه خواند ولی نوع منبع نور دهی مهم نیست . باید توجه داشت که اگر یک برنامه ی نور دهی شروع گردد ٬باید ادامه یابد و قطع نور حتی به مدت یک روز هم می تواند اثر منفی بر تولید داشته باشد و بهتر است که از یک تایمر ارزان قیمت برای کنترل برنامه ی نوری استفاده گردد .

مرغ ها برای تخمگذاری به چند ساعت نور نیاز دارند؟

یکی از شایع ترین دلایل کاهش و یا قطع تخمگذاری مرغ، کاهش ساعت نوردهی و کوتاه شدن طول روز می باشد. مرغ های تخم گذار حداقل باید 16 ساعت در طول روز نور طبیعی و یا مصنوعی دریافت کنند تا تخمگذاری آنها متوقف نشود. در روزهای پاییز و زمستان به دلیل کوتاه بودن روزها و ابری بودن، مرغ ها نور بسیار کمتری دریافت میکنند. اما می توان این نیاز آنها را به صورت مصنوعی و با نور لامپ نیز برطرف نمود.[recent_posts num="2" offset="2"]

5: ایجاد استرس

مرغ ها برای تخمگذاری نیاز به فضای ساکت و به دور از استرس دارند. استرس به اشکال مختلفی در مرغ ها به وجود می آید. تجربه نمودن تفاوت دمایی بیش از 10 درجه در یک روز، گرم شدن بیش از حد لانه مرغ ها، سرمای بیش از حد، صداهای بلند، حمله حیوانات شکارچی همچون شغال و روباه و رفت آمد های زیاد در محل نگه داری مرغ ها از مهمترین عوامل ایجاد استرس در بین مرغ ها می باشد.

برخی از بیماری ها نیز باعث ایجاد استرس در مرغ ها میشود. هر نوع استرس و یا ترس باعث قطع تخمگذاری پرنده و یا تولید تخم با اشکال غیر طبیعی خواهد شد.

6: عدم دریافت پروتئین کافی

مرغ های خانگی معمولا بیشتر با ضایعات غذایی و پسماندهای سبزی و میوه تغذیه میشوند. در بیشتر موارد این نحوه غذادهی فاقد پروتئین کافی می باشد که در نتیجه آن مرغ انرژی لازم برای تولید تخم را ندارد. برای رفع پروتئین مورد نیاز مرغ ها می توان از غلات مختلف همچون گندم، سویا و ذرت و … بهره برد.

قطع تخمگذاری مرغ خانگی و محلی - سایت جوجه کشی دات کام

7: جیره غذایی ضعیف و فاقد مواد معدنی و ویتامین ها

کلسیم مورد نیاز مرغ تخمگذار چقدر است؟

مرغ های تخمگذار برای سالم ماندن و ادامه تخم گذاری نیاز دارند که به صورت مداوم مواد مغذی و معدنی دریافت کنند. کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی میباشد که تخمگذاری مرغ به آن وابسته است. یک مرغ تخمگذار در طول روز، 4 گرم کلسیم نیاز دارد تا تخمدان او توانایی لازم برای تولید پوسته تخم را داشته باشد.

برای رفع نیاز کلسیم در مرغ ها می توان از پودر صدف دریایی، قرص جوشان کلسیم در آب آشامیدنی آنها، کف دریا، پودر استخوان و یا بلوک های کلسیمی استفاده نمود. کمبود کلسیم و یا کمبود ویتامین در مرغ های تخمگذار باعث تولید تخم های نطفه دار ضعیف نیز میشود. در جوجه کشی از این نوع تخم های نطفه دار معمولا جنین در داخل تخم تلف خواهد شد. بنابراین کیفیت تغذیه مرغ های تخمگذار برای جوجه کشی هم مهم می باشد. چرا که اگر حتی بر اساس کیفیت و قیمت دستگاه جوجه کشی بهترین آن را انتخاب کنید ولی تخم های نطفه دار از گله های مولد ضعیف تهیه کنید راندمان قابل توجهی در جوجه کشی به دست نخواهید آورد.

8: گرسنه و یا تشنه ماندن مرغ ها

گرسنه ماندن و تشنگی نیز باعث افت تخمگذاری و یا قطع ناگهانی آن میشود. مرغ ها برای جلوگیری از گرسنگی از مواد مغذی بدن خود استفاده میکنند که به نوبه خود این کار، آنها را از تخم گذاری باز می دارد. مرغ ها باید غذای کافی و آب تازه همیشه در دسترس داشته باشند.

آیا گندم برای مرغ تخمگذار خوب است؟

گندم یکی از غلات مناسب برای تغذیه طیور بوده و برای تغذیه مرغ تخمگذار نیز خوب میباشد. ولی بهتر است به شکل جوشانده و یا جوانه زده مصرف شود.[recent_posts num="2" cat="" order="asc" orderby="rand"]

9: عوض شدن محل نگه داری مرغ ها

عوض کردن محل نگه داری مرغ ها نیز می تواند باعث شوک و بر هم خوردن سطح هورمون های بدن آنها شود. در چنین شرایطی اندام های تناسلی پرنده همچون تخمدان و اویدوکت می توانند مستقیما تحت تأثیر این تغییر هورمون ها قرار گیرند و فعالیت آنها موقتا متوقف شود.

10: تولک رفتن

تولک رفتن معمولا همزمان با تغییر فصل ها اتفاق می افتد. در زمان تولک رفتن، پرهای مرغ شروع به ریزش میکند و به جای آنها پرهای جدید جایگزین میشود. در حین تولک رفتن بدن آنها مجددا ریکاوری شده و تخم گذاری پرنده نیز قطع میشود. در فصل های پاییز و زمستان مرغ ها معمولا تولک می روند. تولک رفتن مرغ ها بسته به نوع نژاد و فرم پرهای او بین 6 الی 12 هفته طول میکشد.

بعد از تولک رفتن، مجموعه از پرهای جدید جایگزین پرهای قدیمی شده و مرغ مجددا به حالت عادی و تخم گذاری سابق بر می گردد. بیشتر پرورش دهندگان محلی تولک رفتن را برای مرغ های خود لازم می دانند. چرا که در طی این تغییر، بدن پرنده فرصت استراحت و بازسازی مجدد خود را دارد.

در روش صنعتی با اجرای تغذیه مناسب و نوردهی خاص مانع تولک رفتن مرغ ها میشوند. برای همین عمر مرغ های تخمگذار صنعتی کوتاه و گوشت آنها نیز کم ارزش است. گوشت آنها به دلیل تحلیل رفتن بدن پرنده در اثر تخمگذاری بالا صرفا برای تهیه سوسیس و یا کالباس و … مورد استفاده قرار میگیرد.

تولک رفتن مرغ خانگی - جوجه کشی دات کام

تولک رفتن یک مرحله فزیو لوژیکی طبیعی است که به مرغ اجازه می دهد تا پرهای کهنه و قدیمی خود را جایگزین کندو اویدوکت را که اندام تولید تخم است ٬ بازسازی کرده و مجدداً جوان کند . هنگامی که تولک روی میدهد ٬ مرغ اکثر انرژی خود را صرف رشد پرها کرده وتنها مقدار اندکی از آن را برای تولید تخم مصرف می کند . تولک طبیعی یک پدیده فصلی است که با تغییر طول روز ارتباط دارد .  پرریزی در پرندگان اهلی در هر زمانی می تواند روی دهد (به خصوص اگر مرغ در معرض برخی استرس ها قرار گیرد . ) پریزی سریع در تمام گله معمولاً نتیجه ی حوادث استرس زای جدی مثل فقدان آب و غذاو یا مشکلات ناشی از برنامه های نوردهی است . گاهی با یک برنامه ی نوری خاص ٬ تولک اتفاق می افتد
در هنگامی که تولک در دوران روزهای بلند اتفاق می افتد ٬ پرریزی غالباً ناتمام می ماند . در این حالت ممکن است که مرغ هرگز به تولید ایده آل خود برنگردد . برای رفع این مشکل بهتر است که اجازه دهیم تا مرغ در طول دومین زمستان به تولک برود که با خاموش کردن نور به مدت ۶ هفته در زمستان این عمل اتفاق می افتر مرغ کاملا ً پرریزی می کند و سپس با قرار دادن در شرایطی با طول روز بلند ٬ مجدداً تولید را از سر می گیرد.
تذکر:
در تولک رفتن ٬پرها به صورت ناحیه ای یا تکه تکه نمی ریزد و اگر چنین حالتی مشاهده شود با احتمال زیاد نتیجه ی نوک زدن طیور می باشد.

11: بیماری

اگر مرغ های شما جوان باشند و تغذیه آنها نیز ایده آل بوده و به اندازه کافی در طول روز نور طبیعی دریافت میکنند، ولی تخمگذاری آنها به صورت ناگهانی قطع شده است، به احتمال قوی آنها بیمار شده اند. سرما خوردگی، مسمومیت در اثر خوردن غذاهای آلوده به قارچ و کپک و سایر بیماری های شایع همچون آنفولانزای مرغی، نیوکاسل و بیماری های عفونی می تواند باعث کاهش و یا توقف تخمگذاری مرغ ها شود.

حتی در برخی موارد ویروس های عامل بیماری مستقیما به اویدوکت و تخمدان مرغ ها آسیب وارد میکنند که بعد از بهبودی کامل، مرغ استعداد تخمگذاری خود را از دست می دهد. برای بیمار نشدن مرغ های خود سعی کنید خوراک تازه و تمیز به آنها بدهید و با ضدعفونی و قرنطینه سازی مرغ های بیمار و یا مشکوک از انتشار بیماری در بین گله جلوگیری کنید.

همچنین اجازه ندهید پرندگان وحشی به لانه و یا محل نگه داری مرغان شما نزدیک شوند چرا که بیشتر آنها ناقل بیماری هستند.

12: گیر کردن تخم در تخمدان مرغ

گیر کردن تخم نیز یکی از مشکلات شایع در بین پرنده های تخم گذار می باشد. این مشکل باعث قطع تخمگذاری مرغ خواهید گردید. به صورت طبیعی مرغی که این اتفاق برای او افتاده است، قادر به تخمگذاری نخواهد بود. در ابتدا باید تخم گیر کرده در تخمدان پرنده به شیوه های خاص بیرون آورده شود.

معمولا از داروهای ضد چسبندگی تخمدان و با روغن زیتون و ماساژ دادن کلواک مرغ ها می توان تخم گیر کرده را بیرون آورد. در موارد ضروری مراجعه به دامپزشک برای انجام این کار ضروری است.

13: کوچک بودن فضای آشیانه مرغ ها

جوجه ها در ابتدا به فضای بزرگی نیاز ندارند. اما مرغ های بالغ شده برای تخمگذاری باید در فضای بزرگ پرورش داده شوند و باید فضای اختصاص داده به آنها به اندازه کافی بزرگ باشد. همچنین لانه تخمگذاری مرغ ها را هر هفته یکبار تمیز کنید و یا کاه داخل آنها را عوض کنید. مرغ ها لانه تازه را دوست دارند و این کار آنها را برای تخمگذاری ترغیب می کند.

تولید تخم یک پدیده جالب توجه است . پولت تخم گذار در ۲۰-۱۸ هفتگی تخمگذاری را شروع می کند و در حدود ۳۵ هفتگی به اوج تخمگذاری می رسد که در این هنگام میزان تخم گذاری بیش از ۹۰ درصد می باشد (۹ تخم در ۱۰ روز به ازای هر مرغ یا ۹ تخم در یک روز به ازای ۱۰ مرغ ) . پیک تخم گذاری در حدود ۱۰هفته طول می کشد و پس از آن تولید تخم به تدریج کاهش می یابد
یک مرغ پر تولید در هر سال حدود ۱۰ برابر وزن بدنش تخم می گذارد متوسط تعداد تخم در مرغ نژاد لگهورن سفید تجاری حدود ۲۶۵ عدد در هر سال است ولی نژادهای دیگر در مقایسه با آن تخم کمتری می گذارند و در اکثر مواقع مرغ های بومی پرورشی از لحاظ تخم ٬ پتانسیل پایین تری دارند
در یک مرغ ٬ تخمگذاری به دلایل متعددی قطع می گردد . محرک های خارجی و داخلی سطوح هورمونی بدن مرغ را تحت تاثیر قرار می دهند که باعث تغییر شرایط حاکم بر اندامهای تخمگذاری (تخمدان و اویدوکت ) می شود که این تغییرات باعث کاهش یا توقف تولید تخم مرغ می گردند . کاهش طول روز ٬بیماری ٬ کرچی ٬تغذیه ی نامناسب و استرس از جمله عمده ترین عواملی هستند که بر تولید تخم اثر می گذارند . اما در شرایط ایده آل هم تولید تخم هر مرغ به تدریج کاهش یافته و نهایتاً متوقف می گردد.

نکته پایانی

مرغ ها به دلایل مختلفی تخمگذاری را متوقف می کنند. کمبود نور، استرس، تغذیه نامناسب، بیماری، افزایش سن، و تولک رفتن از مهمترین دلایل توقف تخمگذاری مرغ ها میباشد. در برخی موارد قطع شدن تخمگذاری مرغ طبیعی است. در برخی موارد دیگر نیز با تغییرات جزئی و ساده میتوان مشکل را برطرف کرد تا مرغ ها به حالت قبلی خود برگردند.

در این مقاله سعی شد تا دلایل مهم و اصلی قطع شدن تخمگذاری مرغ خانگی را بیان کنیم. در نظر داشته باشید که فرایند تخمگذاری در مرغ ها نیاز به صرف انرژی بالایی دارد. بنابراین لازم است که جیره غذایی آنها به صورت متعادل تمامی احتیاجات پرنده را در برگیرد. پیشنهاد میشود برای رسیدن به نتایج بهتر مقاله پرورش مرغ بومی را مطالعه کنید.

دسته‌بندی مرغ مقالات پرورش و نگهداری پرندگان
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

193 پاسخ به “13 علت که باعث قطع ناگهانی تخمگذاری مرغ خانگی میشود”

  1. سلام من یک مرغ دارم که تازه خریدم 15 روز میشود هم جوان است و هم نسل خوبی دارد نور هم میرسه غذاش هم درسته ازاد هم است. لی تخم نمیزاره لطفاََ معلومات ارایه کنید.

  2. من ۱۵عدد مرغ داشتم که هشتا از اونا که تخم میزاشتن مریض شدن بهشون دارو دادم و خوب شدن الان دیگه تخم نمیزارن آیا بعد از اینکه مریض شدن و خوب شدن دیگه تخم نمیزارن؟؟؟

    ممنون میشم اگه هرچه سریعتر پاسخ بدین مرسی

  3. سلام خسته نباشید.. سه تا مرغ دارم 2 عدد از آن جوجه بودند بزذگ شدند که الان حدود 7 تا 8 ماه دارند… یک عدد دیگر حدود 1ساله 6 ماه دارد ساسکس هست…. یکیش از آن 2 جوجه 8 ماه یک عدد تخم گذاشت دیگه نذاشت.. یک تخم هم یکی از آن 2 مرغ گذاشتن متوجه نشدیم مال کدام هست.. اونم قطع شد فقط جمعآ هرکدام از 2 مرغ 1 عدد گذاشتن دیگه نذاشتن؟؟؟اگر راهنمای بفرماید ممنون میشم.. دلیل خاصی دارد تخم نمی‌دارند دیگه. لونه نور غذا آب همه چیز هم ردیف هست

  4. سلام خسته نباشید.. سه تا مرغ دارم 2 عدد از آن جوجه بودند بزذگ شدند که الان حدود 7 تا 8 ماه دارند… یک عدد دیگر حدود 1ساله 6 ماه دارد ساسکس هست…. یکیش از آن 2 جوجه 8 ماه یک عدد تخم گذاشت دیگه نذاشت.. یک تخم هم یکی از آن 2 مرغ گذاشتن متوجه نشدیم مال کدام هست.. اونم قطع شد فقط جمعآ هرکدام از 2 مرغ 1 عدد گذاشتن دیگه نذاشتن؟؟؟؟

  5. سلام من یک مرغ دارم ۱ساله هست ۴روز یک بار تخم میزاره نژادشم کوشین پانتانه علتش چیه دیر میزاره

  6. سلام یه مرغ دارم تو تراس گذاشتمش و به طور مداوم نور بهش میخوره ولی الان که ۷ ماهشه تخم نمی ذاره نمیدونم چکار کنم

  7. سلام
    من یه مرغی دارم که چند روزی میشه تخم نمی زاره میره هم برای تخم گذاشتن ولی تخمی نمیزاره فک کنم ازون موقعی شرو شد ک مدفوعش ابکی سفیدشده بود و اینکه پشتش بد بو شده و خیلی بو میده

    1. سلام دلایل زیادی میتونه داشته باشه . چند قطره سرکه سیب طبیعی توی آبش بریزید یا به دامپزشک مراجعه کنید تا آنتی بیوتیک تجویز کنند
      اگر زیر شکم متورم شده و احتمال گیر کردن تخم رو میدین سریعا به دامپزشک مراجعه کنید
      باقی موارد توی مقاله رو هم چک کنید و همش رعایت بشه

  8. سلام خسته نباشید من ۱۰ تا مرغ دارم رو پشت بوم خانه یمان هم هستند نور به اندازه کافی بهشون میرسه ولی الان ۵ روز که دیگه اصلا تخم نمیکنند یعنی به خاظر اینکه یه نفر مرغ هایم را زده ترسیده باشند دیگه تخم نکند؟؟ ممنون بابت راهمنایی شما

    1. سلام . بله استرس باعث قطع تخم گذاری مرغ میشه
      براشون محیط امنی ایجاد کنید که سرو صدای زیادی نباشه و تغذیه کافی بهشون بدین
      مکمل کلسیم، پوسته آسیاب شده تخم مرغ یا پودر صدف دریا هم براشون تهیه کنید

  9. سلام وقت بخیر من تعداد ۱۵ عدد مرغ در فضای چهار متر مربع در پشت بام تهران دارم از زمستان این جوجه مرغ ها به رشد و تکامل رسیدند و یکی یکی شروع به تخمگذاری کردند اما الان به مدت ۱۰ روز می باشد که به هیچ عنوان تخم نزاشتن شرایط استرس زا ندارند محیطشون پاکیزه از آب و سبزی و دان غذا همه چی مرتب اما به ناگهان تخم گذاریشان قطع شد ممنون بابت راهنمایی شما

    1. سلام به صورت کامل مقاله رو مطالعه کنید توضیحات کافی داخل اون ذکر شده
      شاید به دلیل تغییر فصل مرغ ها وارد دوره تو لک شدن

  10. روی پشت بوم نگهداری می شن ،نور کافی دریافت می کنن،تغذیشون هم از گندم ،نان خشک شده ، سبزی هستش،یک هفته ای هست قطره مولتی ویتامین هم بهشون میدم
    جدیدا هم غذا کم می خورن
    تشکر به خاطر پاسخگوییتون

    1. امکان ایجاد بیماری ویروسی وجود داره مخصوصا اگه با پرنده هایی مثل کلاغ و گنجشک و … در ارتباط باشن
      نان نده بهشون ، یه مدتی بهشون سبزی هم نده مخصوصا الان که اسهال هستن اصلا سبزی نده

      حتما محیط نگهداری ، دانخوری و آبخوری ها رو تمیز کن
      اگه بیماری ویروسی باشه درمان مجزایی داره که باید پرنده معاینه بشه ، این مورد باید توسط دامپزشک مقیم در اون شهر انجام بشه ، چون کنترل هر بیماری ویروسی به صورت مجزا باید صورت بگیره ، مثلا اگه این بیماری کوکسیدیوز باشه برای کنترلش داروهای مجزایی از بیماری هایی مثل عفونت معمولی گوارش مورد استفاده قرار میگیره

      برای عفونت معمولی میتونی از تتراسایکلین به مقدار نصف قرص در هر 12 ساعت استفاده کنی ولی برای ویروسی باید بری دامپزشک تا دقیق تشخیص بده بیماری چیه

        1. ببخشید یه سوالی داشتم چند وقت پیش چند تا از مرغ های تخم گذارم مریض شدن و الان خوب شدن ولی تخم نمی‌ذارن . اونهایی که مریض شدن و خوب شدن دیگه تخم نمیزارن

  11. سلام
    من چندتا مرغ دارم یهویی مریض شدن بی حال شدن و اسهال سفید گرفتن و چند تاشون روی پاهاشون نمی تونستن وایسن و مردن،
    الان هم اونایی که نمردن خوب شدن اما دائم احساس تخم گذاشتن دارن اما تخمی ندارن
    لطف می کنيد راهنماییم کنید.

  12. سلام من یک سری مرغ گرفتم و جای اون ها اوز شده چند روز بعد از جابه جایی تخم می گذارند؟
    حدود ۹ ماهشون است

    1. سلام
      قابل تشخیص نیست اینجور چیزا ، بستگی به شرایط محیط جدید داره
      اگه از هر لحاظ مناسب باشه تا 2 هفته حتما شروع میکنه

  13. سلام
    ببخشید شما تو مقاله گفته بودید که باید هر چه سریع تر تخم ها را از لانه خارج کنیم ولی من مرغ هام تا یه تخم داخل لانه های تخم گذاری نباشه نمیرن تخم بگذارن
    چیکار کنم ؟

  14. من تقریبا 22 تا مرغ گلپایگان دارم.جوجه پارسال هستند.فروردین پارسال.تقریبا سال گذشته هم مرتب تخم میزاشتند.اما امسال تقریبا از خرداد یا تیرماه تا الان اصلا تخم نزاشته اند. دلیلش چیه ؟ البته یه بز هم پیششون هست. نمی دونم از اون استرس می گیرن یا نه. نور هم بهشون می رسه. غذا هم نسبتا مناسبه

  15. سلام مرغی دارم 5ماهه وگاهی توی روز تا4تخم و میذاشت اما الان یک.ماهه که دیگه تخم..نذاشت وکاملاهم سالمه محیطش هم خوبه

    1. سلام، مگه میشه مرغ در روز 4 تا تخم بزاره؟؟!! اصلا سیستم تخمگذاریشون هر 26 ساعت یکبار تخمک آزاد میکنه.

  16. سلام خسته نباشید
    ببخشید من میخواستم بدونم راهی هست یا دارویی وجود داره که باعث بشه مرغ تخم نکنه ؟؟ من دو تا جوجه یه روزه هفت ماه پیش خریده بودم خیلیم دوسشون دارم الان هر یک روز در میان تخم میزارن و کم کم دارن بی حال مشن دکتر گفت بخاطر تخمه گفت کلسیم بهش بدید دادم بهشون ولی بهتر نمیشن. قطره کلسیم در آبشون ریختم ! اگر راهی هست مرغ تخم نزاره لطفا بگید

    1. سلام، نیاز به دارو نیست نذار بیشتر از 8 ساعت نور بهشون برسه اینطوری دیگه تخم نمیزارن.

      1. الان اینکه مرغ ها در یک فضا (مثل حیاط) همیشه آزاد باشن نور داشته باشن و … و هیچ قفسی نداشته باشن بد هست ؟
        شرایط دو تا مرغ من اینه تخم نمیکنن ، البت یکیشون رو با تتراساکلین یک کم خوب کردم اما تخم گذاشتن در کار نیست.
        ارزن ، ذرت ، کمی گندم ، کاهو ، خیار ، بعضی وقت ها برنج و سبزی و توت غذاشونه.

        1. شایددر گوشه ای از حیاط تخم گذاشته که شما نمیتونید اون رو پیدا کنید. نوردهی پرنده مشکلی نداره
          اطلاعات کامل توی مقاله ذکر شده

  17. سلام یدونه مرغ جوون دارم و تخم نمیزاره نمیدونم مشکلش چیه غذا و نور و جای کافی و سرحاله پروتئین کافی هم بهش میرسه

    1. سلام، سوالتون رو اینجا بپرسید. پشتیبانی ما مربوط به دستگاه ها و تجهیزاتی است که میفروشیم.
      پشتیبانی تلفنی در خصوص مواردی مثل پرورش مرغ نداریم ولی سوالات شما رو در قالب کامنت پاسخگو هستیم.

  18. سلام
    من حدود ۶۰ تا مرغ دارم همه ۸ ماهه هستند اونوق روزی ۱۰ تا تخم بیشتر نمیگزارند ولی اصلا نور خورشید بهشون نمیخوره چون ته زیر زمین هستن ولی لامپشون ۲۴ ساعته روشن هست
    از پلت مرغی هم استفاده میکنم
    میشه بگین اشکال از کجاس؟

    1. سلام، نور سفید فلورسنت با شدت 7.5 لوکس برای مرغ بومی تخمگذار پیشنهاد میشه. 24 ساعت روشنایی خیلی زیاده و این خودش باعث تداخل میشه باید مدت زمان روشنایی رو به 16 ساعت برسونید و 8 ساعت خاموشی و خواب برای مرغ هاتون حتما در شب در نظر بگیرید. جاشون هم باید ارام و ساکت باشه و دمای محیط هم 22 درجه.

  19. سلام ببخشید به علت اینکه وارد فصل سرما شدیم یک ماه هست که جای مرغ هام رو عوض کردم قبلا تخم میزاشتن اما بعد از اون دو روز گزاشتن و دیگه نزاشتن دو تا مرغ لاری هستن سنشون حدود ۲ سال هست و هیچ مشکلی ندارن و نور و غذا و … هم اوکیه تو لک هم نیستن بیماری هم ندارن.

    1. سلام، طبیعیه به خاطر جابجایی استرس میگیرن و اون یکی دو روز هم از قبل زرده تو تخمدانشون رها بوده که تخم گذاشتن. شرایط نور ، تغذیه و دما و … را رعایت کنید مجددا تخم میزارن فقط لاری تخمگذاریش خیلی کمه اون هم لاری 2 سال.

      1. حدودا از کی تخم میگزارند؟
        چون وزن و سلامتی و شادابی و … همه اوکیه
        نور هم خوبه
        تغذیه هم با پلت و گندم و ذرت و برنج و ارزن و … صورت میگیره.
        و اینکه چند تا مرغ دیگه هم دارم کلسیم و مواد معدنی بهشون میدم با مولتی ویتامین اما بازم تخم مرغ رو به عنوان یک غذا میخورن چی جوری درمانشون کنم؟کلسیم هم پودر دی کلسیم فسفات میدهم طبق دستورالعمل

          1. خیلی ممنون فقط چیزی درباره اینکه مشکلی ندارند و تخم میخورند نوشته نشده.
            تخم های خودشون هم میخورند و اینکه جای تخم سیب زمینی هم گذاشتم و توپ پینگ پونگ هم گذاشتم هیچکدوم اثری نداشت.
            همه چی هم اوکیه و بهترین غذاها رو میخورند اما مزه تخم مرغ رو از همه بیشتر دوست دارند.
            چگونه این عادت را ازشون بگیرم؟
            خیلی ممنون از پاسخگوییتون

          2. چرا تو مقاله گفته شده.
            باید تخم ها رو سریع جمع کنید تا در دسترس شون نباشه. همینطور میتونید محل لانه رو کمی تاریک کنید. مرغی که تخم میخوره رو حتما شناسایی و یه مدت جدا کنید. باید بیشتر مواقع با غذا سرگرمشون کنید تا سمت تخم ها نرن.
            بعنوان راه حل اخر داخل یک تخم مرغ رو خالی کنید و داخل رو با سس خردل پر کنید مزه خردل بهشون برسه دیگه مرغ ها سمت تخم نمیرن.

  20. سلام من ۶تامرغ داشتم که یهویکیشون مریض شد غذایی خورد کم بی حال بود تخم نمی زاشت مرد بعد چندوقت یک مرغ دیگه هم از تخم رفت مرد یک خروس هم داشتم که تاجش سیاه شد از خوندن افتاد مرد همه شون بردم دکتر دام پزشک پودر سفیدی با یک شربت دادچندین با بهشون دادم بازن زیا فرقی نکرد خروس چندین ماه زنده بود ازخوردن افتاد بعدروی پاهاش نمی تونست بیسته بعدمرد علت این مریضی چیه تشکر راهنماییم کنید دکترین ین بار بردم دکترفقط همون پودر شربت دادچندین با گرفتم افاده نکرد سه تا مردن

    1. سلام، به نظر میرسه انفولانزا داشتن چون سیاه شدن تاج و مشکلات گوارشی و عصبی از نشانه هاشه. این بیماری کشنده و مسری است و غیر قابل درمان است باید از قبل واکسن بهشون میزدید.

  21. سلام یه مرغ دارم‌ همیشه تخم می کرد بعد سریع هم کرچ می شد مرغ ها مریض شدن نیوکاسل گرفته بودن بهشون دارو دادم بعد اون مدت دیگه اصلا تخم نمیکنه فقط میره داخل سبد میشینه بعد هیچی خبری نیست میشه راهنمایی کنید؟

  22. سلام من یه مرغ دارم از اول همیشه تخم می کرد بعدش چنتا از مرغ هام مریض شدن نیوکاسل گرفته بودن دارو گرفتم بهشون دادم بعد از اون مدت دیگه تخم نکرد الان هر وقت داره غذا می خوره انگار داره سوت میزنه بعضی موقعه ها هم میره داخل لونه داخل سبد میشینه ولی هیچ خبری نیست میشه راهنمایی کنید به خاطر چیه ؟

    1. سلام، اثرات بیماری نیوکاسل و اون دارویی است که بهش دادین. تا بهار صبر کنید تا شرایط طبیعی برای تخمگذاری مرغ فراهم شه. اون صدای سوت هم احتمالا از کیسه هوایی اش هست که تو زمان مریضی عفونت داشته. دارو چی بهش دادین؟

      1. سلام اسمش یادم نمیاد ولی پودری بود توی آب می‌ریختم به مرغ ها می دادم رنگش زرد بود

        1. مولتی ویتامین بوده. چون نیوکاسل اصلا درمان نداره با واکسن زدن باید جلوش گرفته بشه.

          1. نمیدونم باید صبر کنید شاید بهار به تخم بیاد مجددا.

  23. سلام وقت بخیر من یه تا مرغ دارم همه جور غذایی از گندم و جو و برنج و گوشت و سبزی و…بهشون میدم دوتاشون هرروز به مدت ده روز تخم میگذاشتن،یکیشون از دیروز تخم گذاشت که جایی که مال یکی دیگه بود برای تخم گذاشتنو گرفته بود،امروز هیچ کدوم از این دوتا تخم نگذاشتن،کلی هم سر و صداشو دراوردن ولی هیچی به هیچی هم نور دارن هم جاشون خوبه هم غذاشون

    1. سلام، طبیعیه نگران نباشید مرغ هر روز نمیتونه تخم بزاره. تخم ها رو به موقع جمع میکنید یا همه شون تو لونه هنوز باقی موندن؟

  24. سلام من سه مرغ ویک دونه هم خروس دارم که مرغ دوتاشون سه ماهشونه و یکی شون هم ۶یا۷ماهشه نور به اندازه کافی دارن,لونه ی بزرگی دارن,جایی هستن که استرس وجود نداره ولی مرغی که ۶یا۷ ماهشه هنوز تخم نگذاشته به هر کی هم میگم میگه میذاره ولی نگذاشته

    1. سلام، اگه بصورت طبیعی نور دریافت میکنه تخم نخواهد گذاشت چون طول روز کمتر از 13 ساعت هستش. همچنین الان هوا سرده اول فصل زمستون هستیم. جاشون سرد باشه تخم نمیزان. کدوم منطقه هستین؟

  25. سلام ببخشید من یه مرغ و خروس دارم که هفت ماهه شونه مرغم ۵ روز تم میزاشت والان ۴روز هست که نزاشته هیچ کدوم از علت ها هم نبود فقط ممکنه از سرما باشه ؟
    چون روز اخر وقتی تخمش رو گزاشت بارن یه مقداری خیسش شده ممکنه علت از اون باشه؟ اون وقت اگه همین باشه علتش چند روز دیگه تخم میزاره

    1. سلام، بله به احتمال زیاد به خاطر همون سرما و باران هستش. دقیق نمیشه گفت چند روز طول میکشه ولی اگه شرایط مثل نور، دما و محیط بدون استرس مهیا باشه دو سه روزه مجددا به تخم میاد.

  26. سلام من ۶ تا مرغ محلی دارم تازه شروع به تخم گزاری کردن ۳ روز پشت سر هم روزی ۱ دونه تخم گزاشتن بعدش شد یک روز در میان بهد الان چند روزه قطع شده غذا بهشون گندم و آرد ذرت و گاهی هم برنج می دم پودر ویتامین خارجی هم از پرنده فروشی گرفتم می دم بهشون . ۴ متر مربع هم جا شونه و یک لونه ۶۰در۶۰ هم براشون درست کردم
    چه کار کنم ممنون

    1. سلام، چقدر نور در روز دریافت میکنند؟ این نوع تخمگذاری که به تدریج افت میکنه به استرس هم ربط داره.

  27. با سلام و خسته نباشید
    من حدود ۳۰ عدد جوجه خریداری کردم و حالا سنشون با انتساب اون ۴۵ روز که توی مرغداری بودن میشه ۶ ماه ،خوب بزرگ شدن و جاشون هم خوبه غذا هم دان پرسی میدمشون ولی هنوز تخمی نزاشتن نژادشون هم جهادی هست ،
    ولی کلا زیر سایه درخت هستن و افتاب ندارن ،میشه که مشکل این باشه

    1. سلام ، اگه جاشون تاریک باشه بله. باید حداقل 14 ساعت نور بهشون برسه الان طول روز خیلی کوتاهه. تو سالن پرورش بدین و براشون لامپ روشن کنید.

  28. سلام من مرغ هام 5ماه هستند دوتا تخم گزاشتند دیگه تخم نزاشتن بهشون سبوس با نون خشک میدم نون خشک رو میزارم نرم بشه با سبوس بهشون میدم ممنون از راهنمایی شما

    1. سلام، نون خیس خیلی سریع قاسد میشه حواستون باشه مریض نشن. بهتره غذای متنوع بهشون بدهید مثل ضایعات سبزی و میوه.
      روزی چند ساعت نور میبینند؟ جاشون سرد نیست که؟

      1. سلام مرغهام داخل باغندوسروصدای شغال هم شبها میادچند روره که تخم نمی کنندبه عبارتی دچار استرس شدند جای دیگه هم ونمیتونم ببرمشو ن ایا روش دیگری هم هست

        1. سلام نه متاسفانه باید استرسشون کم بشه . توی باغ آزادند یا لونه دارن ؟ شاید اگر برای شب ها براشون لونه بسازید از استرشون کم بشه
          براشون پروبیوتیک مخصوص طیور بگیرید و طبق دستور بهشون بدین
          اما در کل تا صدای شغال قطع نشه اونها تخم نمیذارن

  29. سلام من 4 تا مرغ خریدم نمیدونم چه مشکلی داره فقط عصر ها تخم میزاره غذاشون هم دونی پرسی و گندم و ذرت بعضی وقتا برنج هم بهشون میدم ممنون از زحمات شما

  30. ممنون داداش رفتم دامپزشک بهم زود جواب داد و یه قرص بهم داد و واکسن هم گرفتم براش خوب شد

  31. سلام 2 تا مرغ دارم جا شون هم خوبه لانه هم واسشون گذاشتم ولی تخم نمیزارن غداشون برنج و گندم پخته شده

  32. سلام من. 6تا مرغ 2 خروس گرفتم تخم نمیزارن غذاشون هم عالی هست شاید بخاطر اینکه لانه واسشون نذاشتم ممنون جواب بدید

  33. سلام وقت بخیر چند ۵تا مرغ محلی گرفتم گفتن تخم گذارن ولی یک ما گذاشته هیچ تخمی نداشتن البته خروس ندارم چون همسایه ها اعتراض میکنن

    1. سلام، ربطی به خروس نداره، بدون خروس هم تخم میذارن. برای تخمگذاری سنشون حداقل باید 5.5 ماه به بالا باشه و 14 ساعت نور ببینند، البته وقتی جابجا میشن یه مدت از تخم میافتند چون دچار استرس میشن. الان هم چون پاییز هستش و مرغ ها نور کمتری دریافت میکنند معمولا تخم نمیذارن مگه اینکه با نور لامپ مابقی نیاز اونا رو تأمین کرد. تغذیه، دما و محیط نگهداری هم تأثیرگذار هست. جاشون نباید سرد و پر سر و صدا باشه.

  34. سلام میشه جواب این سوال من بدید من ی مرغ دارم که ۲ماه پیش ۲تا تخم گذاشت بعد از اون موقع دیگه تخم نزاشت

    1. سلام، باید جزئیات بیشتری از نحوه نگهداریش بگویید. دلایل اصلی قطع تخمگذاری مرغ رو در بالا گفتیم ببنید کدام یک در مورد مرغ شما صدق میکند.

    1. سلام، باید جزئیات بیشتری بگویید. ایا همگی به طور کامل از تخم افتادن یا اینکه راندمان کاهش یافته؟ چند ساعت نور می بیننند؟ جاشون خیلی گرم یا سرد نیست؟ علائم بیماری ندارند؟
      یه بیماری ویروسی به نام کاهش سندرم تخمگذاری مرغ هست در مورد اون بیماری کمی تحقیق کنید.

  35. سلام همسایمون مرغو خروس محلی داشت خروسش تقریبن ۷ ماهشه خروس ماشینی داشتم‌ گذاشتم پیششون خروسه هر دقیقه نوک میزنه دعوا میکنه باهاش چیکار کنم

    1. سلام، طبیعی هستش چون وارد قلمرو اون خروس شده. اون یکی خروس هم داره از گله اش یا مرغ ها محافظت میکنه و هوای مرغ ها رو داره. همچنین بر سر جفت گیری با مرغ و اب و دان نیز دعوا میکنند. بهتره جدا کنید تا کانیبالیسم نگرفتن.

  36. سلام، از بهار تا کنون تقریبا ۴
    ماه است که مرغ من تخم نمی‌گذارد، مقداری اوایل بهار در خودش فرو می رفت که با داروی مخصوص نیوکاسل خوب شده ولی هنوز به تخم نیامده، ضمن اینکه محل نگهداریش در زمستان داخل انباری بود و از بهار به داخل حیاط آوردم. چه کار کنم که تخم بگذارد؟ ممنون

    1. سلام، اگه در حال حاضر خوراکش مقوی است و به اندازه کافی کلسیم دریافت میکنه و 16 ساعت نور میبینه، ولی باز هم تخم نمیگذاره بهتره که یک دوره تولک و استراحت بهش بدهید. یعنی شرایط تولک برایش فراهم کنید تا مجددا تخمدانش احیا بشه. در مورد تولک بری اجباری مرغ باید تحقیق کنید بحثش کمی مفصل هست. در ضمن دوره تولک ممکنه 2 ماه طول بکشه.

  37. سلام
    من دو تا جوجه مرغ گلپایگانی در اردیبهشت ماه امسال گرفتم الآن بعد سه ماه یکیش هر روز تخم می ذاره ولی اون یکی اصلاً تخم نمی گذارد می خواستم ببینم علت تخم نگذاشتن دومی چی هست.
    با تشکر

  38. من یک مرغ با ده جوجهاش گرفتم بعد از این که جوجه هاش بزرگ شدن شروع به تخم گذاشتن کرد روزی یکی به مدت ۱۵ روز بعد یک دفعه قطع شد
    علت
    ۱۰ روزه تخم نزاشته

    1. سلام، اقا حمید عزیز دلایل مختلفی داره مقاله رو بخونید و شرایط نگهداری مرغ تون رو با اون مقایشه کنید. ایا مجددا علائم کرچی نداره؟
      در ضمن باید بدونید که مرغ های روستایی بیشتر همیطوری هستند و یک کلاچ تخمگذاری دارند و بعد استراحت میکنند.

  39. من ۳تا مرغ دارم یکیش تازه به تخم اومده چن روز تخم میذاره دوهفته نمیداره کلا هروقت دلش بخواد یکیشون تقریبا تخم میداره یکیشون همون روزای اول که خریدم چنتا تخم گذاشت دیگه نذاشت نیوکاسل گرفت درمانش کردم فقط بلده بخوره بخوابه وچاق بشه دان پارس وترکیب کلسیم وباقیمانده میوه وسبزیجات بهشون میدم قفسشون بزرگه نور کافی دارن مرتب اب تمیز بهشون میدم قفس رومیشورم ولی همچنان وضعیت تخمشون اینه

    1. سلام
      امکان وجود بیماری با توجه به نوع فضله باید بررسی بشه و دارو توسط دامپزشک محلی براشون نوشته باشه
      همینطور استفاده از مولتی ویتامین مخصوص طیور میتونه در افزایش امکان تخم گذاری تاثیر بزاره

  40. سلام بنده ۱۰۰تا مرغ یکساله دو سه ماهه دارم قبلا روزی بیست تا تخم میذاشتن ولی بیست روز کلا قطع شده یکمی پرریزی داشتن تو فصل تابستان تولک میشه؟تغذیشون روزی یک ساعت در مزرعه یونجه علف میخورن مابقی نون خشک تمیز با گندم و دانه پارس میدم ولی بیشتر از بیست روز یدونه تخم برنداشتم

    1. سلام، ممکنه در این روزهای گرم دچار استرس گرمایی شده باشند.. اگر پرریزی شون زیاد باشه چندتا دلیل داره که شایع ترین شون تولک و دیگری حشره و انگل پوستی هستند.

  41. سلام من دوازده تا مرغ و یه خروس داشتم،این مرغ ها در فصول سرد زمستان تا 8 الی حداکثر 10 تخم می گذاشتند روزانه.ولی پرهای خیلیاشون غیر سه تا رسخت و الان با اینکه یه 2 ماه گذشته هنوز موهاشون درنیومده بزوریک دیگه شاهکار کنن3 تا میذارن نظرتون چیه؟(مرغ ها هم غیر یکیشون که دو ساله است یک سالشونهو همون مرغ دو ساله کهچهل تاجه اکثرا تخم میذاره الان.)

    1. سلام، اگه فقط پرریزی دارند، به احتمال زیاد در اثر شرایط تغذیه و نگهداری تولک رفتن که یک دوره پرریزی سالیانه است. اگر نه باید تمامی علائم بررسی بشن.

  42. با سلام خدمت مدیریت محترم سایت و همه عزیزانی که این نوشته رو مطالعه میکنند
    یه بیماری هست ما توی زبان محلی مون بهش میگیم خورَک ؛ در این بیماری یه غده ای روی کمر مرغ در انتهای نزدیک به دُم رشد میکنه ، غده در درون بدن هست و فقط مشخصهء آن یه گوشت اضافهء بسیار کوچک مثل جای خالی پَر کنده شدهء مرغ داره ( البته تفاوتش کاملا مشخصه و اونم اینه که جای خالی پر مرغ ، داخلش خالیه ، اما این (خورک)جاش خالی نیست و مثل سوزن میمونه)

    برای پیدا کردنش بهتره چند تا از پر های انتهایی مرغ رو بکَنید و وقتی پیداش کردید ….
    راه علاج :
    وقتی پیداش کردید با یه چیز تیز مثل سوزن یا سنجاق اون رو سوراخ کنید ، میبینید که به جای خون ماده زرد رنگی که همان زرده تخم مرغ هست خارج میشه ؛ انتهای بدن مرغ رو به گونه ای فشار بدید که اون ماده زرد رنگ از بدنش کاملا خارج بشه
    برای ضدعفونی کردن جای زخم میتونید از نمک طبیعی به صورت زیاد استفاده کنید
    مؤفق باشید عزیزان

    1. سلام و درود، خیلی ممنون اقا مجتبی عزیز که تجربیاتتون رو با بقیه کاربران هم به اشتراک میگذارید. سربلند باشید.

  43. سلام من یه ماه پیش بخاطر اون دوتا مرغم ازتون سوال کردم که خداروشکر الان دارن تخم میکنن. یو سوالی داشتم من الان رفتم داخل دیدم یه تخم اندازه تخم کفتر اونجا بود. اما تخم مرغ بود چون رنگش نارنجی بود.دیروز هم مرغا و جوجه هارو در اورده بودم بیرون و وقتی خواستم ببرمشون داخل دیدم یکی از جوجه ها که سه چهار ماهشه داره غد غد میکنه. میخواستم بدونم آیا امکانش هست که اون تخم کرده باشه؟ چون اصلا اندازه ی تخمه خیلی ریز بود و اصلا نمیخورد واسه مرغا باشه در ضمن یه دون دونای قرمز روش هست که هیچوقت رو تخم مرغا نبوده.

    1. سلام، گاها به خاطر اختلالات تخمدان، مرغ تخم ریز هم میذاره . در مورد اون جوجه هم باید بدانید که حداقل تا سن 4.5 ماهگی نمیتونه تخمگذاری کنه. اگر نژاد بومی باشه که تا 5 الی 6 ماهگی به بعد تخمگذاری میکنه. شما باید اون جوجه رو تحت نظر بگیرید ممکنه خودش باشه.

      1. سلام سن جوجه رو دقیق نمیدونم ولی من کلا اونجا دوتا مرغ تخمگذار و یه خروس دارم بقیه جوجن. روزیم که تخم ریز رو برداشتم دوتا تخم درشت هم بود.مرغ که نمیتونه در یه روز دوتا تخم کنه؟

        1. سلام، بله مرغ نمیتونه در روز دو تا تخم بذاره. باید چند روزی مرغ و جوجه هاتون رو تحت نظر بگیرید تا مشخص بشه.

        2. این اتفاق خیلییی خیلییی کمیاب ولی امکان اینکه دوتا تخم بزاره وجود داره مرغ من هم اینجوری شده تاحالا

    2. سلام این تخم مرغ های کوچولو را ما بهش میگیم شاه تخم وقدیما معتقد بودن باعث خیر و برکت میشه و میزاشتنش توی گتدم هایی که تو انبار نگهداری میکردن

  44. سلام من ۲ تا مرغ دارم یک خروس یکی از مرغام هر روز تخم میگذاشت اما الان ۱ هفتست که تخم نمیزاره نور زیاد میخوره پر ریزی هم خیلی کم داره مثلا در حد روزی ۴ الی ۵ تا پر که میوفته و با خروس هم جفتگیری میکنه فقط من نمیدونم سنش چقدره چون تازه خریدمش حدود ۱ ماه هست که خریدم میشه بگید چطور میتونم بفهمم سنش برای تخاری تموم شده یانه

    1. سلام، تشخص سن مرغ به روش آزمایشگاهی امکان پذیر است. پس بی خیال این موضوع شوید. باید به دنبال دلایل دیگر باشید مقاله رو خوب مطالعه کنید و تمامی موارد رو در رابطه با مرغ تون بررسی نمایید.

  45. سلام
    یه مرغ ۷ ماهه دارم که علایمی شبیه کرچی داشت
    چند تا تخم گذاشتم زیرش . یکی دوروز خوابید و بعدش دیگه تمایلی به خوابیدن نداشت
    تخم گذاریش هم قطع شده
    میخواستم بدونم چرا رو تخم ها نمیخابه؟
    در قم هستیم و هوا گرم

    1. سلام
      اگه کرچ بشه یه مدت تخم نمیزاره
      ولی برای اینکه روی تخم ها بشینه باید محیط دنج و تاریکی داشته باشه و لانه داشته باشه
      همینجوری و جای معمولی نمیشه انتظار داشت رو تخم ها بشینه

  46. سلام
    میخوام خودم خوراک مرغامو درست کنم،میتونم؟
    چیه موادی باعث بالابردنه قدرت تخم گذاری توی مرغ میشه؟؟؟؟؟؟

  47. سلام دو تا مرغ و دو خروس داریم تو باغ نگهداری می‌شوند اول دی ماه شروع به تخم گذرای کردند ولی از اسفند ماه دیگه تخم نگذاشتند ، خوراکشون هم گندم هست چه کاری بکنیم برا تخم گذاری مجددشون یکساله هم هستند ممنونم

    1. سلام، مرغ ها در ماه زمستان به دلیل کوتاه شدن طول روزها، سردی هوا و … معمولا تخم نمیگذارند و تولک میروند. در ضمن گندم به تنهایی برای تغذیه مرغ تخمگذار کافی نیست. غذای کلسیم دار (صدف معدنی، کربنات کلسیم و …) هم باید بهشون بدهید.

  48. سلام من رفتم دو تا مرغ خریدم یکیش مریض شد دادمش بیرونم بیحاا بود اون ان یکیش کاکل دراورک بردیم دامزشک گفت خروسه بعد ما سه تا نرع دیه خریدیم ۹ ماه هستن هیچی تخم نزاشتن خروسم دارم کمکم کنید

    1. سلام، مقاله را کامل مطالعه کنید. برای تخمگذاری مرغ ها دمای محیط نگهداری، تغذیه و کلسیم آن و نور (حداقل 14 ساعت) بسیار مهم می باشد. مرغ های شما تا الان باید حتما تخمگذاری میکردند.

  49. سلام من چند روز پیش دو تا مرغ و یک خروس خریدم.وقتی کی اوردمشون خونه یکی دو ساعت بعد تخم گذاشتن هردوشون.اما الان چند روزه که تخم نذاشتن.همه چی هم بهشون میدم.میخواستم بدونم بخاطر عوض شدن جاشونه؟اگه بخاطر اینه تا چند وقت حداکثر طول میکشه تا تخمگذاریشون درست بشه؟

    1. سلام، بله به خاطر عوض شدن جاشونه و همچنین میتونه به خاطر تغییر جیره غذای شون باشه. اگه محیطشون دمای معمولی داشته باشه و مرغ های شما دچار استرس نشن و نترسن و روزانه 14 ساعت نور ببینند و غذاشون هم کلسیم کافی داشته باشه مجددا خیلی زود تخمگذاری خواهند کرد.

      1. خیلی ممنون.راستی جایی که نگهشون میدارم یه مکان ۱ در ۳ متره و شیش تا جوجه دیگه هم اونجا نگه میدارم.هفته ای هم یکی دو بار درشون میارم تو پشت بوم.میخواستم بدونم جاشون کوچیک نیست؟و چه چیزایی رو شما توصیه میکنید که کلسیم داره و دوباره شروع به تخمگذاری میکنند؟

        1. سلام، نه زیاد کوچک نیست ولی بهتره مرغ و خروس هاتون در فضای باز نگهداری بشن. در ضمن در اون مکانی که مرغ ها رو نگه میدارید باید نور باشه، مرغ برای تخمگذاری در طول روز به 14 ساعت نور نیاز داره.
          برای تأمین کلسیم مورد نیازشون میتویند پوسته تخم مرغ رو به شکل خرد شده همراه غذاشون بهشون بدهید. کربنات کلسیم یا صدف معدنی یا پودر صدف دریایی هم منابع کلسیم دار هستند که میتونید از بازار تهیه کنید.

          1. سلام نور غیر مستقیم آفتاب بهشون میخوره مشکلی که نداره؟شبا هم یدونه لامپ صد وات روشن میکنم

          2. شب ها باید استراحت کنند 8 ساعت خاموشی برای مرغ ها الزامی است. اگر شدت نور کم باشه تخمگذاری نخواهند کرد. شدت نور 7 الی10 لوکس برای تخمگذاریشون مناسبه.

          3. سلام تجربه نشون داده مرغی که فوم سقفی بخوره دیگه تخم نمیزاره مرغهای ما اسفند ماه فوم خوردن الان میرن تو کلبه تخم بزار ولی تخم نمیزارن درمانی هست ایا

          4. سلام، فوم یه ماده شمیایی است و برای طیور اصلا خوب نیست. بهتره یه مدت پروبوتیک و مکمل تغذیه ای و یکم زغال فعال به مرغ هاتون بدهید.

  50. سلام مرغ من حدود دوسالشه ولی از پاییز سال قبل هیچ تخمی نزاشته خوراک و ویتامین و جای خوبی داره اما هیچ تخمی نمی کنی لطفاً سریع تر جواب بدید

  51. سلام ببخشید هی مزاحمتون میشم میخواستم ببینم روز 7 جوجه کشی سنتی ..مرغ کرچ ..ایا لازمه که با چراغ قوه داخلشو رصد کنیم وایا اگه این کارا بکنیم احتمال اینکه مرغ از کرچی در بیاد هست ؟

    1. سلام، بله میتونید این کار رو انجام دهید ولی چندتا نکته خیلی مهم هستش. یکی اینکه در زمان نطفه سنجی دمای محیط باید بالای 30 درجه باشه تا تخم های نطفه دار شوک نبینند. باید نطفه سنجی رو سریع انجام دهید و زیاد مزاحم مرغ نشوید. اگه غریزه مادری مرغ قوی باشه مشکلی نیست. مقاله آموزش نطفه سنجی رو مطالعه کنید.

    1. سلام، به نظر میرسه که کرچ شده، نژاد لاری زیاد کرچ میشن، اگه قصد جوجه کشی دارید چندتا تخم زیرش قرار بدین و رفتار مرغ رو تحت نظر بگیرین. حتما مقاله کرچ شدن مرغ رو مطالعه کنید.

      1. ممنون بله تعدادی تخم گذاشتیم زیرش حدود 11 تا ولی چهار پنج تا از تخم هارو زیردلش قرار نمیده با اینکه بازم زیر دلش جا هس

        1. سعی کنید خودتون با دست تخم ها رو زیر مرغ قرار بدین اگه بازهم همه رو پوشش نمیده باید اضافی ها رو بردارید وگرنه بقیه تخم ها رو هم خراب میکنه.

      2. دو سه روز صبر کردیم که کاملا مست بشه ولی خیلی وحشی شده بود ……. برا همین تصمیم گرفتیم زیرش تخمو بزاریم

  52. باسلام اول تشکر میکنم از سایت خوبتون و پاسخ دهی به موقع ببخشید من یک مرغ لاری دارم که همیشه سر جاشه میشینه و قد قد و صدای ناله مانندی میکنه و بیشتر وقتا وقتی میرم طرفش جیغ میزنه و پر هاشو باز میکنه ولی کلا مرغ ارومیه و زیاد از من فرار نمی کنه ولی بعضی مواقع جیغ میکشه و همیشه لش کرده سر جاش
    راستی جدیدا زیر دلشنم بی پر شده

    1. سلام، براشون دان مخصوص مرغ بخرید، دمای محیطشون رو معتدل نگه دارید. محیط نگهداریشون باید از نظر شپش ها و دیگر انگل ها تمیز باشند.

  53. سلام مرغ من بالای دمش یک گوشت اضافه در اورده مثل یه انگشت خیلی کوچیک اطرافیان میگن این باعث قطع تخم گزاری شده ایا حقیقت داره اهااا راستی بهش میگن تخم خورک به اون گوشت اضا فه میگن تخم خورک و راستی کمتر از یک سالشه شایدم یه سال راستی یک مشکل دیگه هم هست بجز اون مرغ یک مرغ لاری دارم خیلی بزرگه البته نه اونقدر که پیر به حساب بیاد سن تخم گزاشتنشه اما تخم نمی کنه لطفا زود جواب بدین

    1. سلام، بعضی ها بهش تخم خوره میگن ولی این زائده چربی رو همه پرنده ها دارند و بیشتر وقتی که مرغ میخواد کرچ بشه این زائده بزرگتر میشه. در زمان کرچی هم مرغ دیگه تخمگذاری نمیکنه. میشه اون زائده رو چید ولی این کار تو رفتار و ظاهر مرغ حتما اختلال ایجاد خواهد کرد. پس کاریش نداشته باشید تو فصل بهار مرغ تون حتما تخمگذاری خواهد کرد.
      در مورد مرغ لاری هم باید بگم که این فصل برای تخمگذاری مرغ ها مناسب نیست باید تا بهار صبر کنید.

  54. سلام من دو تا مرغ دارم تازه خریدم ۳ سالشون میشه و خیلی هم چاق هستن انقدر چاق هستند که نمیتوانند راه بروند ولی تخم نمیکنن به نظرتون باید چیکار کنم که دوباره شروع به تخم کنن

    1. سلام، مرغ های شما در دوره استراحت به سر میبرند. باید تا فصل بهار صبر کنید. در ضمن چاقی و چربی های اضافی میتواند تخمدان پرنده را تحت تأثیر قرار دهد و باعث قطع تخمگذاریش شود.

  55. سلام اقا من مرغام در زیر زمین هست و الان غداشونم خوب هست جوان هم هستند ولی کم تخم میگذارند البته سه روزه اوردمشون امکانش هست برای جابجاییشون باشه ولی یکی گذاشتن

    1. با سلام، بله به خاطر جابجایی هستش. در ضمن در اون زیر زمین باید به اندازه کافی نوردهی بشن (14 ساعت).

  56. سلام
    یکی از مرغ های من جوان جوان هست یه 10 تایی هم تخم کرد ولی ناگهان از تخم رفت میخواستم بدونم دلیلش چیه هم نور و فضای کافی دارند هم آب و غذا و هم ویتامین و پروتئین لازم

    3 تا دیگه مرغ ها هم حدود 3 سال دارند و جابه جا شدند اما از روز جابجایی حدود 3 ماه میگذرد اما هنوز به تخم نیامدند
    میخواستم ببینم چیکار کنم که تخم بیان؟

    1. با سلام، مرغ های بومی سه ساله در این سن تعداد تخمگذاری پایینی دارند، بهشون کلسیم بدهید مرغ تخمگذار روزانه باید مقدار مناسبی کلسیم دریافت کنه. صدف معدنی و یا پودر پوسته تخم مرغ منبع کلسیم هستند. اگر بیمار نباشند و شرایط برقرار باشه به زودی تخمگذاری خواهند کرد. در فصل زمستان مرغ ها کمتر تخم میگذارند و بیشتر تولک میروند.

  57. سلام مرغ من توی قفس هست چربی پایین مقعدش سفت شده تخم نمیزاره چیکار باید کنم تا چربی شل بشه

    1. سلام، با روغن زیتون چربش کنید و چند قطره هم تو حلقش بچکونید. محیط قفس باید تمیز باشه ممکنه درگیر بیماری گوارشی باشه.

  58. باسلام
    بنده ۶ روزه ۳۰ تا مرغ محلی تخمگذار آوردم صاحبش که میگفت تخم میذارن ۸ ماهه ان.
    تو یه جعبه موز ۵ تا جا دادم ۳ ساعت تو راه بودن داخل ماشین.
    تو سالن خودم دما ۱۸ ثابت دیجیتال
    نور ۱۲ خاموشی ۱۲ روشن
    غذا گندم پولت مرغ تخمگذار و سبزیجات .
    فعلا تخم نذاشتن .
    مرسی از راهنماییتون

    1. با سلام، به دلیل جابجایی و همچنین تغییر جیره ممکن است چند روزی تخمگذاری نکنند. در ضمن ساعات نوردهی نباید کمتر از 14 ساعت باشد. مرغ های شما باید بین 14 الی 16 ساعت در روز نور دریافت کنند.

      1. اگه میگین باید حداقل ۱۴ ساعت نور دریافت کنند.
        مرغ های همسایه هم مرغ محلی هستش حالا اینکه محل نگهداریش مناسب نیست و دما و … مناسب نیست یعنی آغل هستش خیلی سنتی آفتاب میزنه میرن بیرون شب میشه میر ن تو هیچ نوری هم تو نیست یعنی حدودا ۸ ساعت روشنایی بقیه خاموشی. اونا هم یه دونه تخم میذارن روزانه.

        1. مرغ های محلی سازگاری زیادی با انواع آب و هوا دارند ولی برای تخمگذاری آنها 8 ساعت نور کم می باشد. مرغ های همسایه شما مطمئنا بیشتر از 8 ساعت نور دریافت میکنند.

  59. خداییش به هیچ یک از موارد بالا ربطی نداره . مرغ لامصب نخواد تخم بزاره هیچ کاری رو نمیتونی انجام بدی تا تخم بزاره . من چندین ساله هست که مرغ دارم مرغ داشتم روی زمین صاف محوطه تخم گذاشته باور کنید …..

  60. سلام من۳تا مرغ و دوتا خروس دارم از وقتی جوجه بودن تا الان بزرگشون کردم الان ۸ ماهشونه ولی مرغا اصلا تخم نگذاشتن چه کار کنم تا تخم بگذارن؟
    غذاشونم گندم برنج و سبزیجاته

    1. با سلام، مرغ های خانگی معمولا از سن 6 ماهگی به بعد شروع به تخمگذاری میکنند. شما باید تمامی نکات گفته شده در این مقاله رو بررسی کنید.

  61. سلام
    من ۵ تا مرغ و ۴ تا خروس دارم
    از وقتی هوا سرد شده دیگه هر کاری میکنم تخم نمی ذارن
    اعصابم داره خورد میشه دیگه میخوام بفروشمشون
    خواهش میکنم کمک کنید
    چیکار باید بکنم
    غذا هم بهشون ذرت و گندم میدم
    جاشون هم بزرگه
    تو فضای آزاد هستن
    ولی خونه هم درست کردم براشون
    چیکار کنم؟؟

    1. با سلام، دمای محیط نگهداریشون باید معمولی باشه (20 درجه) در ضمن مرغ هاتون باید در طول روز 14 ساعت نور ببینند. ایا پرریزی شدید دارند؟

      1. نه اصلا پرریزی ندارند
        دمای نگهداریشون تو بالا پشت بوم خونه مون هست
        کمتر از ۱۴ ساعت نور میبینند

        1. به دلیل کمبود نور و نوسانات دمایی تخمگذاریشون قطع شده. برای جبران نور میتونید از نور مصنوعی لامپ های معمولی استفاده کنید. در ضمن دمای محیطشون باید معمولی باشه.

      2. سلام
        مرغ ما 20روز پیش به شدت پرریزی داشت وتخم گذاری هم قطع شد
        الان پرهاش داره در میاد ولی هنوز تخم نذاشته

        1. با سلام، تو لک (دوره پرریزی سالیانه) رفته و تا دو ماه این دوره ممکنه طول بکشه. به خوبی مراقبش باشید و کلسیم و پروتئین کافی بهش بدهید.

  62. سلام مرغ های من بعد از تخم گزاری یه کم جزعی از بالای تخم میشکند دلیلش چیشت؟؟

    1. با سلام، احتمال داره کلسیم جیره غذایشون کم باشه. پودر صدف دریایی، سنگ آهک و پودر پوسته تخم مرغ منابع کلسیم هستند. در ضمن داخل لانه رو هم بررسی کنید که به اندازه کافی نرم باشه.

  63. سلام حدود دوماهی هست هفت تا مرغ و یه خروس از خونه آبجیم اوردم خونه ولی تااوردم خونه دیگه تخم نذاشتن فقط یکیشون چند روز میشه تخم میذاره اونم یه روز در میان غذاشونم اکثرا گندم هست چیکار کنم که به تخم بیان

    1. با سلام، جابجایی باعث استرس مرغ ها میشه و استرس یکی از دلایل مهم قطع تخمگذاری است. سایر موارد رو هم بررسی کنید مثال نور، دمای محیط و …

  64. مرغ های من حالشون خوبه تولک هم نمیرن کرچ هم نیستن تغذیه‌اشون هم خوبه ۱۰ روزه تخم نمی‌زارن خودشم تازه ۹ ماهشون هست به نظر شما چه اتفاقی افتاده

    1. با سلام، آیا 14 ساعت نور دریافت میکنند؟ مصرف آب شون چطوره؟ اخیرا خوراکشون رو تغییر نداده اید که؟ شایدم دچار استرس شده اند. همه موارد باید بررسی شوند.

      1. سلام و عرض ادب…ممنونم بخاطر مقالاتی که دراختیار ما گذاشتین…خدمت شما عرض کنم تقریبا یک ماهی میشه که گله ما دوچار بیماری نیوکاسل شده و تلفات هم زیاد داشتیم وشدیدا باکاهش تولید تخم مرغ روبرو شدیم و مراحل درمان رو هم انجام دادیم….با درنظر گرفتن اون چند موردی که باعث قطع تخم گذاری شده…یعنی گله ما تقریبا بخاطر شیوع همین بیماری قطع تخمگذاری داره…حالا میخام بدونم بعداز مراحل درمانی که انجام دادیم چه مدت طول میکشه که دوباره فرایند تخمگذاری شروع بشه…؟

        1. با سلام، مدت زمان کاهش و یا قطع تخمگذاری مرغ در اثر بیماری نیوکاسل به فرم بیماری و موارد زیادی بستگی دارد. چون سه نوع بیماری نیوکاسل داریم و یکی از فرم های آن به شدت کشنده است. اینکه مرغ های گله شما کی مجددا به حالت قبلی برمیگردند به نحوه نگهداریشون هم بستگی داره ولی معمولا بین 3 الی 4 هفته مجددا مرغ شروع به تخمگذاری میکنه فقط باید بدانید که پس از بهبود، ویروس بیماری نیوکاسل برای مدت بسیار طولانی در بدن و فضله مرغ باقی میماتند. حتی مشاهده شده که 2 الی 4 ماه پس از بهبود مرغ، همچنان تخم مرغ های تولید شده آلوده بودند. اگه گله مولد دارید این نوع تخم مرغ ها به درد جوجه کشی نمی خورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت