درباره تولید مثل فنچ

زمان تولید مثل فنچ - سایت جوجه کشی دات کام

درباره تولید مثل فنچ 

بعد از لانه سازی نوبت دوره ی تخم گذاری است که ممکن است بین 7 تا 10 روز بعد از لانه سازی انجام شود در این مرحله حساس نیز کمک شما به فنچهایتان بسیار حیاتی است. به پرنده هایتان تخم مرغ آب پز بدهید. می توانید یک تخم مرغ را آب پز کنید و ۷۰ درصد آن را خودتان میل کنید و ۳۰ درصد باقی مانده را با چاقو و یا دست تمیز خرد و نرم کرده به صورتی که فنچ بتواند تکه های تخم مرغ را بخورد در کف قفسی تمیز قرار دهید. فنچ ها عاشق خوردن تخم مرغ آبپز هستند این کار را ۳ بار در هفته انجام دهید توجه کنید، هر بار تخم مرغ تازه به فنچ هایتان بدهید. معمولا فنچ ماده در هر دوره بین ۱ تا ۱۰ تخم می گذارد که تعداد تخم ها با تغذیه رابطه مستقیم دارند. اما بیشتر اوقات همه تخم ها تبدیل به جوجه نمی شوند.
هرچه به پرنده هایتان بیشتر برسید. تعداد بیشتری از تخم ها جوجه می شوند.

درباره تولید مثل فنچ
درباره تولید مثل فنچ

از تخم گذاری تا تولد جوجه فنچ 

فنچ ها معمولا پرورش دهنده خوبی برای جوجه هایشان هستند و بیشتر به شکل طبیعی از آنها جوجه کشی میشود. با این حال اگر تمایل داشته باشید میتوانید با خرید دستگاه جوجه کشی حرفه ای از این پرنده جوجه کشی نمایید. در جوجه کشی طبیعی بعد از تخم گذاری فنچ های نر و ماده به نوبت روی تخم ها می خوابند. در این مدت از تغذیه فنچ غافل نشوید .هرگز کاسه ی آب را در طول ۵ ژورر ۵ یا تخم گذاری برای شنای فنچ ها قرار ندهید چون پرنده بعد از شنا از تخم ها غافل شده و یا با خوابیدن با پرهای خیس، تخم ها را خراب می کند.

در طول دوره ی تخم کذاری حتما نکات زیر را رعایت کنید:

۱. هرگز قفس پرنده را تکان ندهید حتی برای برای چند ثانیه
۲. هرگز به کودکان اجازه بازی با قفس پرنده را ندهید.
۳. از تغذیه پرنده غافلي نشوید (ارزن + آب تازه)
۴. هرگز برای شنای پرنده کاسه آب قرار ندهید
۵. اگر تخمی را در کف قفس مشاهده کردید هرگز به آن دست نزنید. و دوباره آن را سر جایش نگذارید چون مطمئن باشید تخم خراب بوده که فنچ خودش آن را به بیرون از قفس انداخته است
۶. در شب هرگز محل قفس را روشن نکنید و قفس را در محلی که با نور طبیعی روشن شده است قرار دهید.
۷. به غیر از قرار دان آب و غذا که باید با احتیاط انجام شود دیگر هرگز دست خود را داخل قفس نکنید. اگر تمامی نکات و مراحل قبلی رعایت شده باشد بعد از ۱۲ تا ۲۱ روز جوجه ها از تخم بیرون می آیند و شما وارد مرحله نگهداری جوجه می شوید.
شما می توانید برای تشخیص اینکه تخم ها چه زمانی جوجه می شوند دفترچه ای تهیه کنید و همان روز اول که متوجه شدید فنچ تان تخم گذاشته به ازای هر روز یک علامت بگذارید از روز دهم به بعد هر لحظه امکان بیرون آمدن جوجه ها از تخم وجود دارد اما معمولا روز دوازدهم خارج میشوند.

درباره تولید مثل فنچ
درباره تولید مثل فنچ

نسبت اندازه یک جوجه فنچ نیازمند غذا در کف دست انسان

دستگاه جوجه کشی 12 تایی حرفه ای
دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی (حرفه ای)

سر در آوردن جوجه ها از تخم و دوره ی خوابیدن روی تخمها ممکن است ۱۲ تا ۱۵ روز طول بکشد. همه مراحل خانه سازی تا مستقل شدن جوجه های بال و پر گشوده ، تقریباً دو ماه طول می کشد. در این مدت چنانچه ذکر شد به جیره ی غذایی پرنده بیش از گذشته بایستی توجه نمود و غذاهای مکمل و تقویتی ذکر شده را هر روز در اختیار پرنده قرار داد تا جوجه هایی قوی و سالم داشته باشید و جوجه ها سریع و مناسب رشد داشته باشند.

از دست زدن و نقل مکان مرتب فنچ ها مخصوصا زمانی که دارای جوجه و تخم هستند خودداری ورزید تا با ترک جوجه ها و تخمها و بزرگ نکردن احتمالی جوجه ها توسط پرنده ی پدر و مادر روبرو نشوید. در این زمان بایستی سرک کشیدنهای متوالی به پرنده به حداقل کاهش یابد تا پرنده با آرامش، خاطر جمعی و به خوبی جوجه ها را بزرگ نماید.

در نگهداریشان هم نمی بایستی هیچ گونه کوتاهی و بی حوصلگی را در خود راه داد. جوجه ها را تا زمانی که کاملا بزرگ نشده اند و نمیتوانند غذا بخورند از پدر و مادرشان جدا نکنید. گاهی اوقات دیده شده که صاحبان پرنده، جوجه ها را خیلی زودتر از موعد مقرر از پدر و مادرشان جدا می کنند و این خود باعث ناراحتی و افسردگی پرنده ی نر و ماده وضعف و عقب ماندگی جسمانی جوجه ها می شود پس حتما جوجه ها را در زمان مناسبی که به دان خوردن افتاده اند و پرنده ی پدر و مادر هم به آنها بی توجه شده اند جدا کنید.

لانه فنچها را در ارتفاع کوتاهی در میله های میانی قفسی نصب کنید تا در صورت اینکه جوجه های تازه به دنیا آمده از لانه به پایین افتادند آسیب جدی نبینند. مخلوط بذر، غذای مناسب و ایده آلی برای نوزاد فنچ است. این غذا به صورت آماده در فروشگاه حیوانات خانگی در دسترس است . شما باید فنچ های نوزاد را در فاصله زمانی منظم تغذیه کنید.

همچنین آب کافی با فاصله زمانی منظم به فنچ نوزاد بدهید. حشرات نیز بدلیل داشتن پروتئین خوراک مفیدی برای رشد جوجه می باشد. به خاطر داشته باشید که جوجه باید در مکانی گرم و نرم نگهداری شود. تامین دمای مناسب برای پرورش جوجه فنچ بسیار مهم است.

مقالات مرتبط با پرورش فنچ و دیگر پرندگان را در وبلاگ جوجه کشی دات کام مطالعه نمایید.[recent_posts num="2" offset="2"]

دسته‌بندی سایر پرندگان مقالات پرورش و نگهداری پرندگان
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

44 پاسخ به “درباره تولید مثل فنچ”

  1. سلام و خسته نباشید
    فنچ های من ۸تا تخم گذاشته اند که فقط ۲تای آنها باز شدن…خواستم بپرسم علتش چی بوده…؟و اینکه با ۶تا تخم دیگه چیکار باید بکنم….؟
    ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام
      استرس محیطی
      تغذیه نامناسب قبل از جوجه دهی
      تغییر مکان و …
      از مهمترین عوامل هستن
      اگه از ستر هچر اخرین تخم 3 روز هم بیشتر گذشته تخم ها رو بردار بنداز بره

  2. سلام؛ممنون از سایت خوبتون
    جوجه فنچ های من حدودا۱۸روزه اند و هنوز دون خور نشده اند…ومتاسفانه بیشتر ساعات روز را در حال چرت زدن هستند خواستم بدونم مشکلشون چیه…؟ و چیکار باید کرد…؟
    با تشکر

  3. سلام؛خسته نباشید…
    خواستم بپرسم تا چند روز باید غذای تخم مرغی در اختیار جوجه فنچ ها باید قرار داد…؟
    ممنون

  4. سلام؛خسته نباشید
    امروز بعد از ۱۴روز جوجه فنچ ها از لونه آمدن بیرون…ولی متاسفانه جفت نر و ماده به همدیگر دعوا میکنند…خواستم ببینم مشکلشون چیه…؟
    ممنون

  5. سلام؛
    خسته نباشید
    خواستم بپرسم که آیا جوجه فنچ ها باید از والدین جدا شوند و اگر باید جدا شوند زمان آن چه موقعی است…؟
    تشکر

    1. سلام
      بستگی به این داره که میتونی نگهشون داری یا نه
      اگه میتونی هفته دوم جدا کن
      وگرنه تا دون خور شدن باید صبر کنی
      هر چند اگه دیدی که دارن جوجه ها رو میزنن سریع باید جدا کنی وگرنه همه تلف میشن

  6. سلام؛خسته نباشید…
    فنچ های من از تخم بیرون آمدن…آیا میتونم ظرف آب برای شنا براشون بگذارم…؟
    واینکه چه تغذیه ای بهشون بدهم…؟
    ممنون

  7. سلام من یک جفت فنچ دارم به جایی که برم داخل لانه میرن شبا تو دانخوری‌ میخوابن و یکم کاغذ ریختم کف قفس جمع کردن برودن تو دانخوری چیکارشون کنم؟؟.؟

    1. سلام، احتمالا دارن برای تخمگذاری اماده میشن و میخوان جفت گیری کنند. ولی داخل دانخوری نباید بخوابن، دانخوری رو بردارید و تمیز بشویید. با دستکش این کار رو انجام بدین.

  8. سلام من چند وقت هست که یک جفت فنچ بالغ خریدم ولی هنوز فنچ ها تخم نگذاشتن فنچ ماده هم خیلی تپل یا چاق شده یعنی فنچ ماده داخل شکمش تخم داره ؟

    1. سلام، علائمی مثل بی حالی، بی اشتهایی کف قفس افتادن و خوابیدن بیشتر نشانه گیرکردن تخم می باشد. احتملا پرنده شما به خاطر غذایی که بهش میدهید چاق شده. استخوان لگن پرنده رو چک کنید ببنید ایا از هم فاصله گرفتن یا اینکه تورم در اون محل وجود داره؟

  9. سلام ببخشید میخواستم ببینم موقعی که فنچ کودک از لانه به کف قفس میپرد ایا دوباره اونرو داخل لانه ببرم.یا اگر نه اب و غذاشو چیکارکنم

    1. سلام، با دستکش مجددا جوجه رو به داخل لونه منتقل کنید ولی اگه جوجه بزرگ شده و میتونه مستقل بشه نیازی نیست و شما میتونید با دانه های نرم پرنده رو غذا بدهید.

    1. با سلام، برای بیشتر پرندگان اواخر پاییز و اوایل زمستان موقع تولک رفتن می باشد. فصل تخمگذاریشون هم بیشتر اوایل بهار است. ولی پرنده هایی که در اسارت زندگی میکنند ممکن است در فصل های مختلف دچار پرریزی فصلی شوند یا تخمگذاری کنند.

  10. با سلام؛
    حدود ۴ماه میشه که یه جفت فنچ خریداری کردم،و از آنها در پاسیو نگهداری می کنم،که فنچ نر که سیاه هستش به شکل وحشت ناکی در درون پاسیو پرگرفته…و وحشت ایجاد می کند،خواستم بپرسم چطور میشه اون را رام کرد تا دیگه این طوری پر نگیره…؟و ما را نترسونه…؟
    ممنون

    1. با سلام، ممکنه پرنده شما به خاطر یک حیوان دیگه مثل سگ و گربه و یا صداهای ناهجار دچار ترس و استرس شده سعی کنید یک محیط امن و آرام برای پرنده فراهم کنید و این چند مدت تا حد امکان کمتر مزاحمشون شوید تا مجددا به محیط عادت کنند.

  11. سلام
    در جواب سوالتون:نر سیاه هستش و آواز میخونه و روی گونه هایش هم قرمز اند که نشانه نر هاست و نوک آن نیز قرمز رنگه.ماده نیز سفیده و نوکش نارنجیه و تخم گذاشته.فکر کنم جفت باشن و نر و مادش درست باشه

  12. با سلام و خسته نباشید
    حدود سه ماه هست که یک جفت فنچ خریدم.که ماده اش سفید هستش،و در طول این مدت حدود۲۵تا تخم گذاشته ولی روی آنها نخوابیده،خواستم ببینم مشکلشون چیه…؟و باید چیکار کنم…؟
    با تشکر از مدیریت سایت.

    1. با سلام، ایا از نر و ماده بودن هر دو تاشون مطمئن هستید؟ برخی نژادها مولد خوبی نیستند یا علاقه ای به جوجه کشی ندارند. میتونید یک جفت فنچ بنگالی بعنوان پرستار تهیه کنید. یا اینکه اگر از نطفه دار بودن تخم ها مطمئن هستید از دستگاه جوجه کشی حرفه ای هم میتونید بهره ببرید.

  13. با سلام و خسته نباشید.
    من یک جفت فنچ دارم که در محیط قفس به حالت نزاع و دعوا یکدیگر را تعقیب کرده و گاز میگیرند در حالیکه مشغول لانه سازی نیز هستند…خواستم بدونم مشکلشون چی هستش و باید چکار کنم…؟
    ممنون

    1. با سلام، اینکه لانه سازی میکنند نشانه خوبیه و برای جفت گیری و تخمگذاری آماده میشوند. زودی با هم کنار می آیند.

  14. با سلام
    خواستم بپرسم که آیا یک فنچ نر را می توان با دو فنچ ماده( و یا بلعکس )در یک قفس جهت تخم گزاری و جوجه کشی نگه داری نمود یا خیر…؟
    با تشکر

    1. با سلام، فنچ ها جزو پرندگانی هستند که تک همسرداری را انتخاب میکنند و بهتره یک نر با یک ماده در داخل یه قفس باشه. البته گاها یک نر با دو ماده هم میتواند جفت بخورد ولی دو نر و یک ماده در داخل قفس به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

  15. با سلام؛
    خواستم ازتون بپرسم که،بهترین تغذیه در طی۱۴تا۲۱روز دوران تخم گزاری و خوابیدن روی آنها چی هستش…؟

    1. با سلام، از همان تغذیه اصلی استفاده کنید دان ارزن. و هفته ای یکی دو بار تخم مرغ آب پز شده رو رنده کنید و به پرنده بدهید. هویچ رنده شده هم خوبه براشون. به صورت هفتگی میتونید 3 قطره مولتی ویتامین نیز در آبخوریش حل کنید.

  16. سلام؛
    خسته نباشید.
    من یه جفت فنچ دارم،که فنچ ماده سفید هستش…و حدود ۴روزه توی یه گلدون تخم گذاشته و روی آنها خوابیده…خواستم ببینم مشکلی برای اون پیش نمیاد…و آیا جوجه ها بیرون میان…و اینکه چیکار باید بکنم…؟

    1. با سلام، بهتر بود در داخل قفس برای پرنده لانه تهیه میکردید تا پرنده در آنجا تخمگذاری کند. در هر صورت الان نمیشه به لانه دست بزنید چون پرنده ماده حساس شده و ممکنه تخم ها رو رها کنه. دما و رطوبت محیط نگهداریش باید معمولی باشه و به تغذیه پرنده هم رسیدگی کنید. اگر در خارج از قفس این کار براتون سخته با احتیاط و یا دستکش تخم ها را در داخل لانه بگذارید تا پرنده بر روی آنها بخوابد ولی اگر پرنده وحشی باشد تخم ها را ترک خواهد کرد.

  17. سلام؛
    من حدود یک ماه است که فنچم ده تا تخم گذاشته ولی هنوز روی انها نخوابیده است،می خواستم ببینم مشکلی داره یا نه…؟

    1. با سلام، اون تخم های نطفه دار دیگه به جوجه تبدیل نخواهند شد. زمانیکه پرنده تخمگذاری میکنه باید محیط نگهداریش دمای معتدل داشته باشه و اصلا به پرنده استرس و ترس وارد نشه. شاید ترسیده و یا به لانه اعتماد نداره. بعضی وقتا هم این پرنده ها تشخیص میدهند که تخم ها خراب بوده و از خوابیدن بر روی تخم ها خودداری میکنند.

  18. سلام خسته نباشید من وقتی یک جفت فنچ خریدم یه سری پنبه مانند ریخت داخل لونشون . میخواستم بدونم نیازی به نخ هست یا همون پنبه ها کافیست.ممنون

    1. با سلام، خیر نخ برای لانه سازی پرندگان به هیچ وجه مناسب نیست و به پاهاشون گره میخوره و مشکلات زیادی به وجود میاره.

  19. سلام.من اولین بار هست که مشاهدی میکنم فنچم تخم گذاشته همینجوری که گفتین به نوبت روی تخم ها خوابیدن اما الان میبینم یکی از جوجه هاش رو ار لونه انداخته بیرون چه کار باید بکنم ممنون

  20. سلام من از ماه مهر دوتا فنچ نر و ماده خریدم.جفت گیری هم کردن سرک هم خیلی نمیکشم ولی تا حالا تخم نداشتن تغذیه هم خوب میشه راهنمایی کنین.ممنون

    1. سلام دوست عزيز در تخم گذاشتن فنچ بايد صبور باشيد طول ميكشه بيشتر صبر كنيد اما اگر بعد مدت زياد هم تخمي مشاهده نكرديد پرنده ي ماده رو با ماده ي ديگه اي عوض كنيد مشكل حل ميشه🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت