جفت گیری مرغ عشق – تکنیک های طلایی

اصول جفت گیری مرغ عشق

جفت گیری مرغ عشق – تکنیک های طلایی

جفت گیری مرغ عشق | مرغ عشق یکی از مشهور ترین پرنده های زینتی در سراسر دنیا است . افراد بسیار زیادی در سراسر دنیا به نگهداری این پرنده مشغول هستند . از این رو دانستن اطلاعاتی نظیر تغذیه ، پرورش ، نحوه نگهداری ، تعیین جنسیت و جفت گیری برای این افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

در این مقاله قصد داریم اطلاعات کامل در زمینه جفت گیری مرغ عشق را برای شما بیان کنیم .

جفت گیری مرغ عشق

نحوه جفت گیری مرغ عشق

متاسفانه پرنده مرغ عشق به گونه ای نیست که با قرار دادن یک نر و یک ماده کنار هم عمل جفت گیری انجام شود . در برخی موارد پیش آمده است که مرغ عشق نر و ماده همدیگر را نه به عنوان جفت بلکه به عنوان دوست پذیرفته اند و از این رو حاضر به جفت گیری نیستند . در کل می توان این بیان را کرد که بسته به خلق و خوی مرغ عشق تان ، این که گوشه گیر و خجالتی باشد یا نه ، زمان جفت گیری متفاوت است .

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی ۹۶ تایی

نکاتی که برای جفت گیری مرغ عشق باید بدانید

جفت گیری مرغ عشق

کسانی که به نگهداری و پرورش مرغ عشق مشغول هستند باید آب تمیز و تازه ، اسباب بازی مخصوص پرنده و محیطی آرام را برای این پرنده فراهم نمایند . این امر می تواند در جفت گیری این پرنده نقش مثبتی داشته باشد . علاوه بر موارد گفته شده ، باید در انتخاب مرغ عشق نر و ماده دقت کافی را به خرج دهند . برای نمونه پرنده ای که تهیه می کنید بهتر است حداقل یک ساله باشد ، بهره گیری از یک جفت مرغ عشق برای ایجاد رقابت و تحریک جهت نشان دادن برخی رفتار های جنسی و از همه مهم تر بهتر است دوره نوردهی افزایش پیدا کند . این موارد می توانند در جفت گیری پرنده نقش بسیار موثری داشته باشند .

یکی دیگر از نکات مهم برای جفت گیری مرغ عشق تغذیه  است . تغذیه این پرنده ها با افزایش قدرت باروری آنها رابطه مستقیم دارد . برای تغذیه مرغ عشق از جوانه گندم ، تخم کتان ، انواع ویتامین های E و D و همچنین از انواع مولتی ویتامین های مینرال (Mineral) استفاده نمایید چرا که باعث بالا رفتن میزان باروری در این پرنده ها می شوند .

البته برخی عوامل از جمله لق بودن ناحیه نشیمنگاه ، تغذیه نامناسب ، عفونت مجرای تخم بر یا تخمدان ، زیاد بودن پر های ناحیه مخرج ، اختلالات ارثی و تومورهای دستگاه تناسلی موجب می شوند تا مرغ عشق بعد از عمل جفت گیری نطفه دار نشود . موارد ذکر شده مربوط به بیماری ها و عوامل زنتیکی می باشند . موارد دیگری مانند قفس نامناسب ، کم بودن غذا و آّب ، تنش و لانه نامطلوب برای تخمگذاری باعث می شود تا با وجود جفت گیری انجام جفت گیری ، تخم گذاری انجام نشود .

فرایند جفت گیری

جفت گیری مرغ عشق

جفت گیری مرغ عشق

زمانی که مرغ عشق های نر و ماده را در یک قفس قرار دادید ، بعد از گذشت مدتی آنها به یکدیگر عادت می کنند . اگر بخت یار شما باشد و آنها همدیگر را نه به عنوان دوست بلکه به عنوان جفت شناخته باشند ، در این صورت جفت گیری مرغ عشق با موفقیت انجام می شود . یکی از موارد جالبی که در این دوران اتفاق می افتد این است که مرغ عشق نر تلاش می کند به گونه ماده نزدیک شده و در دهان او غذا قرار دهد (تغذیه دهانی) . در برخی موارد نیز دیده شده که مرغ عشق نر پای خود را بر روی دم ماده قرار می دهد .[recent_posts num="2" offset="2"]

پرنده نر تلاش های زیادی برای راضی کردن مرغ عشق ماده انجام می دهد که با دوری و گاهاً پرخاشگری های او مواجه می شود . با گذشت زمان و تلاش بی وقفه گونه نر ، سرانجام مرغ عشق ماده در برابر حرکت ها و تحریکات مرغ عشق نر از خود واکنش نشان خواهد داد و به نوعی تسلیم خواهد شد . بعد از آنکه مرغ عشق ماده برای جفت گیری آماده شد ، روی نشیمنگاه خود نشسته ، بدنش را انحنا داده و دم خود را رو به بالا می برد . بدین ترتیب جفت گیری مرغ عشق نر و ماده انجام می شود .

جفت گیری مرغ عشق نر و ماده بدین شکل ادامه خواهد یافت که گونه نر با پاهایش خود را بر روی ماده قرار خواهد داد ، بعد از پایدار کردن وضعیت خود ، گونه نر آلت خود را با آلت تناسلی ماده مماس می دهد . اساساً عمل جفت گیری در این پرنده ها در زمان کوتاهی انجام می شود و بعد از اتمام آن گونه ماده مکانی که جفت گیری انجام گرفت را ترک می کند . در دوره تخم گذاری اگر مرغ عشق ماده آمادگی کافی را داشته باشد روزانه چند بار عمل جفتگیری را انجام خواهد داد . سر انجام ، مرغ عشق ماده به مکان یا لانه مخصوص تخم گذاری خواهد رفت .

حائز اهمیت است بدانید آبکی و زیاد شدن فضولات مرغ عشق ماده و همچنین لرزش های شدید در پرنده به معنای آغاز تخم گذاری است .

بعد از اتمام تخم گذاری برای جوجه کشی می توانید بسته به انتخاب خودتان از روش جوجه کشی طبیعی یعنی خواباندن مرغ عشق بر روی تخم های نطفه دار و یا از روش جوجه کشی مصنوعی یعنی بهره گیری از دستگاه جوجه کشی خانگی ، فرایند را تکمیل نمایید .

جالب است بدانید که کل دوره جوجه کشی از این پرنده تقریباً 18 الی 20 روز است . بعد از هچ و به دنیا آمدن جوجه ها باید تا 3 روز برای تغذیه آنها از آب و شکر استفاده شود تا پرنده انرژی کافی را برای ادامه زندگی بدست بیاورد .

علائم جفت گیری مرغ عشق

یکی از مهم ترین نکاتی که برای پرورش دهنده های مرغ عشق و یا افرادی که تنها از روی علاوقه به نگهداری این پرنده می پردازند آگاهی از نشانه های جفت شدن مرغ عشق می باشد . در واقع با اطلاع از این موضوع شما خواهید فهمید که آیا پرنده های شما جفت گیری نموده اند و یا امکان تخم گذاری وجود دارد یا نه .

بیشتر پرنده های اهلی و زینتی برای نگهداری نیازمند شرایط خاصی می باشند و این در حالی است که مرغ عشق کم دردسر بوده و مهم تر از همه با انسان های به خوبی کنار آمده و در حالت کلی اجتماعی می باشد . جالب است بدانید که مرغ عشق خیلی سریع به صاحب خود عادت می کند و این امر باعث شده تا این پرنده محبوبیت بالایی را بین سایر پرنده های زینتی به خود اختصاص دهد . در واقع این پرنده به صاحب خود عادت کرده و هر غذایی که فرد برای او در نظر می گیرد را به خوبی از ان تغذیه می کند .

یکی از مهمترین مواردی که باید در نظر گرفته شود خجالتی نبودن این پرنده ها می باشد . این ویژگی باعث شده تا جفت گیری مرغ عشق گاهاً در برابر صاحب خود انجام بگیرد از این رو برای جفت کردن این پرنده ها فرد نیازی به انجام فرایند های پیچیده و یا استفاده از دارو ندارد .[recent_posts num="2" cat="" order="asc" orderby="rand"]

جفت گیری مرغ عشق چه زمانی انجام می شود ؟

جفت گیری مرغ عشق

جفت گیری مرغ عشق فرایندی است که به میل و تصمیم خود پرنده صورت می گیرد که البته این امر نیز به برخی فاکتور های وابسته است . مورد اولی که جفت گیری برای کل پرنده ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد فصل جفت گیری می باشد ؛ فاکتور دومی که باید مورد توجه پرورش دهنده و یا صاحب پرنده قرار بگیرد همه نیاز های مرغ عشق برای جفت گیری می باشد این موارد شامل مواد لازم برای تغذیه ، تامین امنیت ، آشیانه مناسب ، آسایش و آرامش و … است .

جفت گیری در طبیعت VS جفت گیری در محیط پرورشی

جفت گیری مرغ عشق در طبیعت در فصل اول سال یعنی بهار که دمای هوا تا حدودی بالا می باشد شروع می شود این امر در حالی است که پرورش دهنده و یا صاحب پرنده می تواند با بالا بردن دمای محیط و همچنین تامین غذای مورد نیاز پرنده ، تمامی شرایط لازم برای جفت گیری آنها را تامین نماید .

مواردی که برای جفت گیری مرغ عشق باید فراهم شوند عبارت اند از :

جفت گیری مرغ عشق

– تامین غذایی کافی و مناسب
– آماده سازی آشیانه و مکن مناسب برای تخم گذاری (برای این کار می توانید از چوب استفاده کنید)
– تامین دمای ایده آل در بازه 22 تا 26 درجه سانتی گراد
– حذف صدای اضافه مانند صدای سگ و یا حیوانات دیگر
– قرار دادن وسیله بازی و سرگرمی مانند آینه یا زنگ داخل آشیانه
– بالا بردن مدت زمان نور دهی به مدت 16 تا 18 ساعت در هر روز

در این حالت که تمامی نیاز های پرنده تامین شده است ، مرغ عشق نر با انجام حرکاتی مانند مالیدن نوک خود به نوک ماده و همچنین بازی گوشی خود را اماده برای جفت گیری نشان می دهد . توجه داشته باشید که این پروسه ممکن است تا 7 روز به طول بینجامد و مرغ عشق ماده تمایلی برای جفت گیری مشان ندهد ولی بعد از گذشت این مدت او بالاخره تحت تاثیر گونه نر قرار گرفته برای جفت گیری آماده خواهد شد .

مواردی که بیان گر آماده بودن مرغ عشق های برای جفت گیری است عبارت اند از :

جفت گیری مرغ عشق

– تمیز و پاک سازی کردن بدن یکدیگر
– مرغ عشق ها قبل جفت گیری و به هنگام جفت گیری به همدیگر غذا می دهند
– بازی گوشی و نوک زدن به قسمت نشیمنگاه هم
– بالا و پایین پردن مرغ عشق نر از روی شاخه های داخل قفس
– نوک زدن به قفس توسط گونه نر
– تقلید صدا و آواز خوانی مرغ عشق نر

یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار بگیرد عوض شدن رنگ بینی هر دو مرغ عشق نر و ماده است . اگر برای جفت گیری اماده باشند رنگ بینی گونه ماده سفید و رنگ بینی گونه نر آبی روشن خواهد شد .

از آنجایی که پرنده به طور دائمی در اختیار پرورش دهنده یا فرد قرار دارد از این رو او می تواند مرغ عشق ها را به طور کامل و مطمئن مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد .

اگر مرغ عشق ها در عدم حضور پرورش دهنده اقدام به جفت گیری نمایند پرورش دهنده یا صاحب پرنده می تواند با بررسی برخی عوامل از این امر آگاهی پیدا کند .

در واقع اگر جفت گیری بین دو مرغ عشق نر ماده موفق باشد موارد زیر در پرنده ها قابل مشاهده خواهد بود :

– رنگ بینی گونه ماده از سفید به قهوه ای تغییر می یابد . این امر بیانگر آماده بودن مرغ عشق برای تخم گذاری است .
– در صورتی که مرغ عشق ماده مدت زمان طولانی را در لانه به استراحت صرف کند یعنی در حال اماده شدن برای تخم گذاری است .
– در مواقعی که مرغ عشق نر برای تغذیه گونه ماده غذا به داخل لانه ببرد نشان از آماده شدن ماده برای تخم گذاری است .
یکی دیگر از مواردی که بعد از جفت گیری مشاهده می شود گشت زدن مرع عشق ماده اطراف لانه و تمیز کردن محیط برای تخم گذاری است .

تأثیر درخت اکالیپتوس در قفس مرغ عشق

درخت اکالیپتوس یکی از مفید ترین درخت هایی می باشد که میتوان برای تحریک جنسی و همچنین افزایش ایمنی بدن طوطی سانان از آن استفاده کرد. در طبیعت نیز مرغ عشق ها بیشتر بر روی شاخه های درخت اکالیپتوس لانه سازی میکنند. همچنین آنها پوست شاخه های این درخت را می جوند چون خواص زیادی برای آنها دارد. بنابراین شما نیز میتوانید با قرار دادن شاخه و برگ درخت اکالیپتوس در قفس نگهداری مرغ عشق از مزایای شگفت انگیز این درخت بهره ببرید.

در مورد جفت شدن مرغ عشق ها باید گفت که همیشه آنها با هم جفت نمیشوند، گاهی اوقات هم نزدیک به یک سال طول میکشد تا مرغ عشق نر و ماده با هم جفت شوند. در هر صورت اگر مرغ عشق های شما حتی با گذشت مدت زمان طولانی جفت نشدن و شما قصد تکثیر مرغ عشق دارید، تخم نطفه دار این پرنده را تهیه نموده و از آن جوجه کشی کنید. در لینک لیست قیمت دستگاه جوجه کشی انواع مختلف دستگاه حرفه ای مناسب برای این نوع طوطی سانان ارائه شده است.

دسته‌بندی مرغ عشق مقالات پرورش و نگهداری پرندگان
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

437 پاسخ به “جفت گیری مرغ عشق – تکنیک های طلایی”

  1. سلام ببخشید من ی جفت مرغ عشق دارم که نر موقه ای که میخواد به ماده غذای دهنی بده انگار اصلا دونه ای رد و بدل نمیشه
    امکان داره نر مشکل داشته باشه و نتونه به ماده غذا بده؟
    داخل جفت گیری موئسر هست؟

  2. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم
    حدود یک ماه بیشتر خریدمشون
    قبل اینکه بخرمشون جوجه داشتن مردن
    از نظر تغذیه هم خیلی بهشون میرسم و چیزا گرم بهشون میدم
    از همون روز اول نر مست بود ماده نمیزاشت تا الان
    چیکار کنم جفت گیری کنن؟

  3. سلام من ی جفت مرغ عشق ۵ ماهه دارم نوک نوکی میکنن سر و بدن همو میخارونن ماده ی موقعایی تو لونه میره ومیاد موقعی ک نر میخاد بره سمت ماده ماده میزنش . ولی جفت گیری نمیکنن علتش چیه چند ماهگی ب بلوغ میرسن و جفتگیری میکنن

  4. سلام ده روزه مرغ عشق گرفتم پونزده روزه مدام داره هر روز جفتگیری میکنن ولی تخم نگذاشته هنوز

  5. سلام من یک جفت مرغ عشق داشتم که متاسفانه ماده فت کرد البته ماده بچه بود یا چه اش کوچک بود ‘ورم روده گرف و مرد
    بعد من یک عدد ماده خریدم گذاشتم پیش نره
    از کجا بفهمم کی با هم جفت میشن
    چه مدت طول می کشه با هم جفت شن اگه نشدن چیکار کنم

  6. سلام وقتتون بخیر من ۲ ساله مرغ عشق خزیدم اولش،همش میرفت تو لونه اما بعد یع مدتی نرفت فروشنده گفت می‌خواد تخم کنه داره لونه گرم میکنه حتی جفت گیری نمیکنن علت جفت گیری. نزدیک نشدن بهم و تخم نزاشتن چیه

      1. سلام شما واتساپ دارید که من از مرغ عشق هام فیلم بگیرم براتون بفرستم ببینین میخان تخم کنن

        1. سلام نه امکان ارسال عکس وجود نداره . ماده کف قفس میشینه ؟ پف کرده ؟ مدفوعش بیشتر شده ؟

  7. سلام من یه جفت مرغ عشق بالغ دارم یه دوماهی میشه خریدم.اولش خیلی خوب بودن تا اینکه نر مست شد. هی رفت پیش ماده خواست جفتگیری کنه ماده اونو زد دیدم بالش زخم شده.الان 10 روزی هست که جداشون کردم. به ماده رسیدم که آماده بشه. براش عرق زیره سیاه هم خریدم ریختم ابخوریش. دیدم امروز داره واسه نر بیقراری میکنه انداختم پیشش. نره خودشو پف کرد که جفتگیری کنه باز ماده نر رو زد نمیدونم چیکار کنم دیگه.
    میشه راهنمایی کنید ممنون میشم.

  8. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم دوماه که دارم باهم بازی میکنن ولی نمیدونم چرا جفت گیری نمی کنن چه غذایی بهشون بدم تا جفت گیری کنن

  9. سلام.مرغ عشق نر دارم .دائم خودارضایی میکنه ولی جفت گیری نمیکنه .دوتا ماده بالغ هم پیشش هستن .دلیلش چیه ممنون

  10. با عرض سلام خسته نباشید
    ببخشید من دو ماه پیش یک جفت مرغ عشق خریدم ماده رو تخم خوابیده بود اوردمش خونه بعد یک هفته ماده دیگه رو تخما نخوابید اصلا نمیرفت تو لونه منم تخم هارو در اوردم از لونه الان تو این دو ماه اصلا تخم نمیزارن علتش چیه ممکنه دیگه کلا تخم نکنه؟؟

    1. سلام هیچوقت پرنده ای که تخم گذاشته رو نخرید جاش عوض میشه و نمیشینه رو تخم ها بعدشم افسرده میشه
      بهشون فرصت بدین تو این مدت تقویتشون کنید
      تخم مرغ آبپز هر هفته دوبار با سبزیجات در اختیارش بذارید

      1. سلام من یک جفت مرغ عشق روی تخم خریدم اوردم خونه تخم ها رو از لانه انداخت شکستند چهار تا تخم داشت همه انداخت یک هفته هست خریدم اما نه اواز میخونند نه سر صدایی کلا افسرده هستن راه حلی دارن من هر چهار روز ارزون هاشون عوض میکنم بعد تو هفته یک روز بهشون جوانه میدم یک روز تخم مرغ به نظر شما چکار کنم سر حال بشن

  11. سلام یک جفت مرغ عشق دارم یه یک ماهی میشه باهم جفت هستن بعد از چند ماه شروع به جفتگیری یا تخم میکنن

      1. ۵ ماهه هستن به نظرشما از قطره اکالیپتوس استفاده کنم چند قطره یا از شاخه درخت بزارم تو قفس

        1. اسانس های اکالیپتوس مخصوص بخور مناسب مرغ عشق نیستن
          میتونید از برگ اکالیپتوس استفاده کنید
          از سبزیجاتی مثل جعفری گشنیز کرفش و برگریحان هم توی تغذیه پرنده استفاده کنید

  12. سلام ۲ماه یا بیشتر میشه دو مرغ عشق خریدم اصلا ماده نمیخاد جفتگیری کنه البته یک هفته پیش جفتگیری کردند ولی تاهنوز تخم نمانده. ممنون

  13. مرغ عشق های من جفت بودن جوجه هاشون مردن الان دیگ جفت گیری نکردم ۳ روز پیش آخرین جوجه اش مرد تو خونه صدا ندارن ولی بعضی مواقع میزارم تو بالکن نر جیک میزنه ماده هم پشتش جیک میزنه

  14. سلام وقتتون بخیر
    من یه جفت مرغ عشق دارم که نر ۵،۶ ماه از ماده کوچیکتره اصلا باهم جفت گیری نمی‌کنن هیچ.نره عصبی شده موی مگردنش رو می‌کنه زخم و خونی می‌کنه.براش مولتی ویتامین گرفتم، دامپزشک بردمش‌. به سفارش پزشکش پماد تریامسینولون ان ان واسه زخمش گرفتم ولی فقط بیشتر میکنه و شدید تر میشه زخمش‌. مشکلش چیه بنظرتون

        1. فعلا که دلیل علمی برای اینکار کشف نشده ! ولی حدس غالب اینه که فشار دوره ی بلوغ باعثش میشه
          درمان گرفتن یه ماده دیگس

  15. سلام من تقریبا شش هفت ماهه که دوتا مرغ عشق دارم یکیشون تقریبا پنج ماهه و اونیکی شش ماهه س الان تقریبا دو تا سه هفته ای هس که مرغ عشق نر میخواد جفت گیری کنه اما ماده اصلا رضایت نمیده غذا و مولتی ویتامین و اسباب بازی و همه چی هم دارن ولی ماده خیلی بازیگوشه اصلا ارومش نمیگیره ممنون میشم راهنمایی کنید که چجوری میشه که ماده راضی شه

    1. سلام
      تنها کاری مفیدی که میتونی براشون انجام بدی اینه که کمتر سراغشون بری !! و اجازه بدی کارشونو بکنن
      به وقتش جفتگیری هم میکنن

  16. سلام من دیروز دوتا مرغ عشق خوشگل خریدم در ظاهر هردو آماده جفت گیری ولی جفت هم نیستن لطف کنید راهنمایی بکنید از موقعی که آوردم خونه صداشون کم شده زیاد به هم رغبطی ندارن ممنون میشم کمک کنید

  17. سلام
    من یه جفت مرغ عشق داشتم مرغ عشق ماده مرغ عشق نر رو خیلی نوک میزد نر ازش میترسید.
    مرغ عشق نر سرما خورد مرد، ماده رو بردیم براش جفت بگیریم فروشنده گفت ماده آمادست یه نر آماده داد و گفت کمتر از یه ماه باید تخمگذاری کنن.
    الان گذاشتیم یه اتاق گرم، تغذیشون خوبه ارزن تازه و تخم کتان و کف دریا هرروز آب تازه میذارم و بعضی وقتا میوه و سبزی میذارم، قفس بزذگه و لونه هم داره.
    فقط مشکل اینه که مرغ عشقام با هم دوست نمیشن، بعضی وقتا نر به ماده نزدیک میشه ماده اونو نوک میزنه بعضی وقتا ماده میره پیش نر، نر اونو میزنه.
    چیکار کنم دوست بشن و تخم بزارن؟؟؟

    1. سلام
      ببر بده به همون فروشنده بگو چرا جفت نشدن
      مگه اسباب بازی بنداز یه جا یه ماهه تخم میزارن ! اون فروشنده چیزی حالیش نیست وگرنه اینجوری نمیگفت
      اینا موجود زندن ، نباید همینجوری مینداختی کنار هم
      باید یه ماه کم کم به همدیگه نزدیگشون میکردید !
      الان، پیشنهاد میکنم تو یه اتاق باشن ولی قفسشون جدا باشه
      هیچکدوم هم دستی نکن
      صبور باش یه هفته بعد بزار کنار هم

  18. سلام من دو تا ماده دارم توی یه قفس و یک نر و ماده داخل قفس دیگه اون نر و ماده فکر کنم ماده تخم داره
    اما دوتا ماده که داخل این قفس هستند یکیشون از مادها خیلی هوای نر رو می‌کنه میتونم بیارمش توی این قفس برای جفت گیری یا نه با سپاس

    1. سلام، یه مرغ عشق نر با دو تا ماده میتونه جفت شده مشکلی نیست فقط هر ماده باید لونه جدا داشته باشه غذاشون خیلی خوب باشه و قفس بزرگ باشه.

  19. با سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که ماده آلبینو هست جفتگیری میکنن و حدود دو ماه هست که ماده تو لونه میره و مرتب نوک میزنه به لونه ولی تخم نمیذاره اگه میشه راهنمایی کنید

  20. سلام ببخشید بازم مزاحم شدم
    ببخشید الان همون جوجم ۷ روزه شه اما انگار یه روزس و فرقی نکرده می خواستم دلیلشو بپرسم
    ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام، یا مریضه یا تغذیه خیلی ضعیفی داره یا از اول ضعیف بوده و حاصل نطفه ضعیف هستش.

  21. ببخشید بازم مزاحم شدم یه سوال داشتم من اگه همه جوجه هارو در بیارم بیرون و فقط این یه دونه رو بزارم تو به نظرتون غذا میده .
    چون از دیروز جوجه زیاد غذا نمی خوره
    ممنون میشم جواب بدین

    1. بعید میدونم قبولش کنند چون بوی انسان گرفته و یه مدتی پیش والدینش نبوده. ببینید گاها مولدها حس میکنند که جوجه های ضعیف و بیمار رو نباید غذا بدن و از لونه بیرون میندازن تا بقیه جوجه ها آسیب نبینند. ممکنه جوجه ای که میگین این مشکل رو داشته باشه یا اینکه وقتی جوجه ای زیاد از طرف صاحب دست مالی میشه پدر مادرش دیگه اونو قبول نمیکنن. به اون یکی جوجه ها دست نزنید اجازه بدین والدینشون بهشون رسیدگی کنند. این جوجه تکی رو قبلا گفتم باید در جای گرم نگه دارید و بهش سرلاک بدهید.

  22. سلام ببخشید مرغ عشقهای من به یه جوجه شون غذا نمیدادن و داشت میمورد
    من با توجه به فیلم های آموزشی با خلال دندون بهش غذا دادم الان ۲ روزهشه ودیگه زیاد غذا نمی خوره چی بدم بهش خوبه سرلاک گندم یا پودر( ارزن و+ پودر ذرت+ و پودر نخودچی )
    و چند ساعت یکبار بدم واحتمال زنده موندنش چقدره ؟
    لطفا کمکم کنید

    1. سلام، سرلاک گندم تو این سن براش خوب نیست ولی اون یکی پودرها که گفتین خوبه. در طول روز هر 2 ساعت یکبار باید بهش غذا بدین جاش هم باید گرم باشه وگرنه تلف میشه.

  23. سلام ببخشید من یه جفت مرغ رو کردم تو قفس نزدیک به سه ماه هست
    وقتی نر میره پیش ماده یا میره غذا بخوره ماده نوک میزنه بهش علتش چیه؟

    1. سلام، هنوز با هم جور نشدن. بخور اکالیپتوس اطراف قفسشون پخش کن شاخه و برگ اکالیپتوس بذار و تو این مدت تغذیه شون رو هم تقویت کن دمای محیط هم گرم باشه 25 درجه.

  24. سلام ببخشید مرغ عشق من ۶ تا تخم گذاشته از همون روز اول خوابیده روی تخم ها الان اولی ۲ روز بعد در میاد و آخری ۱۸ روز بعد می خواستم بدونم آیا همه‌رو در میاره یا اولی و دومی در اومد دیگه نمی خوابه و اونای دیگه در نمیان ؟
    ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام، 18 روز فاصله خیلی زیاده احتمالا به خاطر غذا دادن به اون یکی ها دیگه رو اخری ها نتونه بخوابه. شما سعی کنید همیشه غذا در دسترسشون بگذارید کار خاصی نمیشه کرد اون جوجه ها رو هم جدا نکنید یه وقت! اجازه بدین مولدها بهشون غذا بدن بزرگشون کنن.

    2. سلام داداشا من مرغ عشق دارم ماده داره آبکی فضولات می کنه و فضولات زیاد شده داره تخم می زاره چه بهش بده خوبه

  25. سلام ببخشید مرغ عشق من یه دونه تخم گذاشته ولی تو لونه نمیمونه وبیرون میاد
    توی لونه هم تمیزه و چوب هایی که گذاشتمو تو نمی‌بره میخواستم علتشو بدونم

    1. سلام
      دلایل مختلفی میتونه داشت باشه ، اینکه دفعه ی اولش هست ، اینکه محیط شلوغه، اینکه محیط سرده ، رطوبت کمه و …

  26. سلام ببخشید مرغ عشق ماده من روزی ۵و۶ بار میره تو لونه بعد درمیاد بیرون
    توی لونه هم صدای چنگ زدن میاد می خواستم بدونم ممکنه به خواد تخم بزاره یا نه
    بعضی وقت ها نرو ماده باهم میرن تو لونه

  27. سلام ببخشید مرغ عشق ماده من موقع خواب و بعضی وقت ها پف میکنه ولی به نظر مریض نمیاد و سرحاله جاشم هوای خوبی داره و سرد نیست.
    لطفا کمکم کنید ممنونم

    1. سلام، مطمئن هستید که هوای محیطش سرد نیست؟ پرنده نباید در معرض باد باشه. به تمامی رفتارها و علائمش دقت کنید ممکنه مریض باشه.

  28. سلام خدمت شما. من ۵ تا مرغ عشق دارم که دوتا جفت و یه بچه هستن و در دو قفص جدا هستن. مشکلی نیست همشون رو کنار هم بزارم؟

    1. سلام، جوجه ها رو در سن 40 الی 50 روزگی میشه جدا کرد چون دونخور میشن قفسشون هم حتما جدا باشه چون پرنده های بالغ بر سر غذا و جایگاه تیرک و … باهاشون دعوا میکنند.
      ولی اون دو جفت رو میتونید در یک قفس بزرگ نگه دارید.

  29. سلام وقت بخیر
    من یک جفت مرغ عشق دارم تخم گذاشتن و الان نزدیکه که از تخم در بیان جایی که خونده بودم که تو سه روز اول بهشون اب شکر بدم!آیا الان نیازه وقتی در اومدن بهشون اب شکر بدم ؟یا اصلا نیازه کار خاصی انجام بدم ؟یا بسپارمش به مولد ها ؟

    ممنون میشم پاشخ بدید

    1. سلام، بسپارید به مولدها و اصلا در کار غذا دادن به جوجه دخالت نکنید وگرنه پرنده هاتون بصورت غریزی احساس خطر کرده و جوجه ها رو طرد میکنند. تو این مدت تخم مرغ آب پز و گندم خیس خورده برای تغذیه مولدها خیلی خوبه حتما هر روز استفاده کنید.

  30. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم یه ماهه به هم غذا میدن و به نظر جفت شده میان اما از تخم خبری نیست و بعضی وقتا هم دیگه رو میزنن

  31. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم به نظر یه ماهه که جفت شدن اما از تخم خبری نیست می خواستم بدونم چرا ماده تو لونه نمیره و تخم نمیزاره لطفا کمکم کنید

        1. پس باید شرایط جفت شدن رو براشون فراهم کنید دمای محیطشون معمولی باشه. تغذیه شون رو با مکمل و مولتی ویتامین ad3e تقویت کنید. کمی دان گرم مثل شاهدانه به تغذیه شون اضافه کنید در تغذیه شون فعلا از کاهو استفاده نکنید. تخم مرغ آب و جوانه گندم هم بهشون بدهید. کف دریا توقفس باشه، شاخه و برگ درخت اکالیپتوس هم میتونید براشون داخل قفس بگذارید که باعث مستی شون میشه. با انجام اینکارا پرنده های شما تقویت میشن و آماده جفت شدن خواهند بود. ممکنه کمی طول بکشه ولی.

  32. سلام و وقت بخیر…
    ببخشید میتونم توی یک ظرف آبخوری ۵ قطره کلسیم ۵قطرهad3e و ۵ قطره مولتی ویتامین بریزم یا باید جداگانه باشه حتما؟
    ممنون

    1. سلام، مصرف همزمان مواد معدنی و ویتامین برای پرنده زینتی توصیه نمیشود. بهتره ویتامین ها رو به شکل جدا بدهید و در وعده دیگر قطره کلسیم را استفاده کنید. فقط حواستون به مولتی ویتامین باشه که برخی شون ویتامین a، d3 و e رو دارند در اینصورت مصرف قطره ad3e لازم نخواهد بود. دستور مصرف رو هم طبق بروشور دارو استفاده کنید. اون 5 قطره که میگویید بر اساس حجم مشخصی از اب باید تهیه بشه.

  33. سلام ببخشید مرغ عشق های من بعد تخم گذاری پنج تا رو در اوردن و تا ۱۸ روزگی به انها غذا دادن .الان دیروز تو روز ۱۸ مرغ عشق ها با هم سر غذا درگیر شدن و ماده ،نر رو زد و نر رو زخمی کرد الان نر رو دراوردم و ماده الان دیگه نر رو نمیزاره تو قفس و اونو میزنه و الان جوجه اول از لونه افتاد بیرون و نمیدونم چرا نمیتونه سر پا وایسه و وقتی میزارمش تو لونه میندازه بیرون حالا
    ۱.جوجه رو چیکار کنم ؟پاهاش فک کنم اسیب دیده ماده هم ولش کرده
    ۲ چیکار کنم نر و ماده درگیر نشن و نر بره مثل اول پیش ماده
    ۳.چند روزگی جوجه ها باید بیان بیرون و ماده تو بیرون قفسم به بقیه جوجه ها غذا میده؟

    1. سلام، در زمان جوجه داری همیشه باید غذای کافی در اختیار مولدها باشه. ممکنه دعواشون به خاطر مستی نر باشه. فعلا نر رو جدا نگه دارید.
      اون جوجه چون توسط شما لمس شده و پاش هم مشکل داره از لونه بیرون انداخته شده مجددا با دستکش بذاریدش داخل لانه اگر ماده قبول نکرد خودتون باید با سرلاک بزرگش کنید. در مورد مشکل پاش هم باید بررسی بشه.
      در ضمن جوجه مرغ عشق از 40 روزگی به بعد میتونه مستقل بشه.

  34. با سلام خدمت شما….بببخشید من دوتا مرغ عشق بالغ دارم که قبلا زود زود باهم جفت گیری میکردن…ولی متاسفانه جاشون رو عوض کردم الان حدود۴ماه میشه نر خیلی تلاش میکنه که جفت گیری کنه ولی ماده نمیذاره
    بعضی وقتا یعنی ۲ هفته یکبار جفت گیری میکنه ولی تو لونه نمیره و تخم نمیذاره….تمام ویتامین و مواد غذایی و امکاناتشم براشون گرفتم….گفتم ببینم کار خاصی هست که دوباره جفت گیری کنند و تخم بذاره؟
    ممنون میشم راهنحایی کنید

    1. سلام، این رفتار ماده طبیعی هستش چون جاش عوض شده. باید صبر کنید تا به محیط عادت کنند در ضمن مرغ نیستند که هر روز تخم بذارن هر وقت که آمادگی شو داشته باشند ماده تخمگذاری میکنه که این در کل سال 2 الی 3 بار اتفاق میفته.

  35. سلام خسته نباشیددوجفت مرغ عشق دارم دوتا عالی ولی اون جفت اصلا مثل این نیست مادهه نر رو میزنه اون یکی همدیگه رو تمیز میکنن غذا هم میده نر به ماده ولی هنوز جفت گیری نکردن میشه دلیلش رو بفرمایید

    1. سلام، وقتیکه نر به اندازه کافی قوی نباشه یا هنوز به سن بلوغ نرسیده باشه ماده بهش اجازه جفت گیری نمیده و اونو میزنه. اون یکی جفت ها هم که با هم خوب هستن جفت گیری خواهند کرد باید صبر کنید. محیط رو ارام نگه دارید بهشون ویتامین ad3e دو بار در هفته بدهید. همچنین تغذیه جفت ها رو تقویت کنید.

  36. ببخشید من میخام مرغ عشقامو جدا کنم ک بعد چن مدت دوباره بندازم کنار هم تا جفت گیری کنن این ب چ صورته ی بار جفت گیری کردن دیگ کلا نکردن الان ی ماه مبشه،دوتا قفس جدا بندازم و هر کدوم تو ی اتاق بزارم که فقط صدا همو بشنون یا قفسا کنار هم باشه همو ببینن

    1. سلام، شما نباید همیشه انتظار جوجه کشی و جفت گیری از این پرنده ها داشته باشید. در طول سال دوبار جوجه کشی کافیه. برای جفت گیری و جوجه کشی هم نحوه تغذیه ، امادگی جفت ها و وضعیت محیط نگهداریشون مهمه. جدا کردن بیشتر زمانیکه جفت ها دعوا میکنند انجام میگیره بدین صورت که قفس ها را بالاسر هم میگذارند و در این وضعیت پرنده ها فقط صدای همو خواهند شنید. بهتره شما یک دوره این پرنده ها را با مکمل ad3e و غذاهای مقوی تقویت کنید داخل قفسشون حتما کف دریا باشه.

  37. سلام خسته نباشید من یک جفت مرغ عشق دارم ک خیلی سرحال هستند مرغ عشق نر خیلی مست است و ماده هم ب این رفتار واکنش نشان میدهد و روی نشیمنگاه مینشیند و دم را بالا میبرد ولی مرغ عشق نر توجهی نمیکند یا زود میوفتد ایا مرغ عشق نر جفت گیری بلد نیست؟!لطفا کمک کنید با تشکر

    1. سلام، بله برخی از پرنده های جوان در ابتدا نحوه صحیح جفت گیری رو بلد نیستند. به مرور یاد میگیره.

  38. و اینکه نر آماده جفتگیری هست و به قفس نوک میزنه و آواز میخونه و با ماده دعوا میکنه و همدیگه رو میزنن ولی ماده حدودا ۴ ماهشه و نر ۴ ونیم ماهشه

    1. شما که گفتین 11 ماه قبل این پرنده ها رو دارین؟!!! اگه 4 ماهه باشن هنوز به بلوغ کامل نرسیدن و ماده اجازه جفت گیری به نر نخواهد داد.

  39. سلام.من دوتا مرغ عشق نر و ماده دارم که حدودا ۱۱ ماهه پیش خریدم دارم.دیروز تو لونه پر خودشونو ریختم و ماده پرارو تو لونه مرتب کرد
    یعنی میخوان تخم بزارن؟
    آخه این مدت ماده زیاد میره تو لونه؟
    بعضی اوقات هم همدیگرو نوک میزنن
    و اگه میخواد تخم بزاره باید چه چیزایی بهش بدم؟؟ لطفا سریعتر جوابمو بدید
    ممنون

    1. سلام، دارن لونه گرم میکنن و برای جوجه کشی آماده میشن. بهتره که دو روز در هفته بهشون ویتامین AD3E بدهید، همچنین مقاله تغذیه مرغ عشق رو بخونید، جوانه گندم و تخم مرغ اب هم به غذاشون اضافه کنید.

  40. سلام میخاستم بدونم میشه پنج تا مرغ عشقو تو یه قفس گذاشت و اینکه اگه دوتا لونه تو همون قفس بزارم مرغ عشقا جفت میشن و تخم بزارن
    هنوز هم جفت نشدنه تازه پر در اوردنه

    1. سلام، باید قفس توری و بزرگ درست کنید همچنین چندین جای نشیمنگاه با چوب و در سایزهای مختلف و چندین ظرف آبخوری و دانخوری بایستی در داخل قفس در نظر گرفته بشه. اگر مرغ عشق های شما همگی از یک والد می باشند، نباید اونا رو با هم جفت بزنید چون جوجه هاشون دچار مشکلات ژنتیکی میشن.

  41. سلام من دو مرغ عشق دارم الان ۶ ماهه کوچک بودن که اوردمشون یکی به عنوان ماده و دیگری نر الان یک تخم در لانه کردن که خوردنش ولی نکته جالبش اینجاس که پرنده ماده روی نر میره و پرنده نر بیشتر وقتش رو تو لونه هست و اونم رو تخم بود دماغ هر دو قهوه ای و دماغاون ماده که به عنوان ماده گرفتم بزرگ تر و قهوه ای پرنگتر اگر هر دو مادن چطور رو هم میرن بار ها خودم دیدم پس چرا وقتی یکی از قفس در میارم هم دیگر صدا میکنن گیج شدم اینم بگم که هیچ اثری از آبی بودن روی دماغشون نیست.

        1. سلام مرغ عشق ماده بدون وجود نر بعضی اوقات تخم میگذارند رنگ بینی نر ابی میشه و ماده قهوای

  42. سلام خسته نباشید ی سوال دارم

    ببخشید من یک جفت مرغ عشق دارم نر زیاد مست و ماده هم خم میشه و اماده جفت گیری اما نر نمیپره و خیلی زود میوفته مشکل چیه؟!

        1. اینجوری نیست که بگیم بله حتما حل میشه ! این مورد نیاز به صرف ویتامین داره و من حدس میزنم با ویتامین حل بشه ، هیچ تضمینی نداره

  43. سلام خسته نباشید
    ببخشید من دو جفت مرغ عشق دارم
    هر دو جفت تخم گذاشته اند
    جفت اول جوجه دارد و ماده همزمان روی جوجه و تخم است. جفت دوم روی تخم ها زیاد نمی نشینند… از نطفه دار بودن تخم ها مطمعن هستم و سالم هستند.
    میتونم تخم های جفت دوم را زیر جفت اول بزارم ک مراقبت کنند ازش؟
    شرایط انتقال و بقیه نکات را هم بفرماید
    خیلی ممنون از شما

    1. سلام، خیر نمیشه، نباید به تخم های نطفه دار دست بزنید اگه بوی دست بگیره پرنده اون تخم رو از لونه بیرون میندازه.

  44. سلام وقت بخیر ی جفت مرغ عشق دارم۳تا تخمم گذاشتن جفتشون هم اکثرا تو لونه هستن.
    ولی شبا ماده قفسو نوک میزنه و میخراشه دلیلش چیه

    1. سلام، کلا طوطی ها به جویدن علاقه زیادی دارند ولی این رفتار پرنده شما در زمان جوجه کشی باید بیشتر بررسی بشه. آیا محیط آرام هستش؟ تغذیه شون چطوره؟

    1. سلام، بله فقط باید در زمان جوجه کشی لانه های جداگانه براشون بذارین یک مرغ عشق نر با دو ماده هم جفت میشود قفسشون هم باید بزرگ باشه

  45. سلام من یک هفتس که یه مرغ عشق ماده برای نرم خریدم ولی متاسفانه وقتی اوردمش تازه متوجه شدم یکی از بالهاشو نمیتونه درست جمع کنه و یکم بالش شله و یکمم روی بالهای رو باله هاش ریخته و وقتی دقت میکنم کاهی شروع به لرزیدن میکنه البته وقتی نزدیک قفسشون میشم بیشتر میشه لرزشش ایا اینها مشکلی پیش میاره براش

    1. سلام، ممکنه پرنده شما بیمار باشه، لرزش و افتادگی بال ها از جمله علائم بیماری هستند و پرنده باید معاینه بشه. بهتر است پرنده جدید را جدا کنید. شما در همان ابتدا هم نباید پرنده جدید رو داخل قفس پرنده قبلی میذاشتین. بهتر بود به مدت دو هفته یا حتی بیشتر پرنده جدید رو در قفس جداگانه میذاشتین تا اولا به محیط عادت کنه و استرسش از بین بره و ثانیا پرنده هاتون با هم ارتباط برقرار میکردند و اینطوری راحتتر جفت میشدن.

  46. سلام من یک جفت مرغ عشق دادم ماده من بالای نوکش سفید و تر آبی هست ماده هر گاهی به دم خانه اش میرود و بعزی وقت ها ور را میزند
    لطفا بگید که چگونه این ها را جفت بزنم که تخم بگذارند با تشکر

  47. سلام من یه جفت مرغ عشق خریدم که تخم دارن با تخمشون خریدم بعد نمیدونم چن تا تخم داره یا چندروزه رو تخم خوابیده چه کار کنم

  48. سلام ببخشید من دوتا مرغ عشق خریدم با تخمشون ولی نمیدونم چند روزه روشون خوابیده یا اینکه چند تا تخم داره چیکار کنم
    بعد اینکه ماده وقتی میاد بیرون نره سعی میکنه ماده رو به داخل لونه میفرسته

    1. سلام، قفسشون باید یه جا ثابت باشه و محیطشون هم ساکت و آرام، رفتار نر هم طبیعیه به خاطر دفاع از لانه و تخم ها هستش. براشون آب و دان تازه هر روز بذار و مزاحمشون نشوید.

    1. سلام، لونه رو طوری بذارین که دسترسی بهش برای پرنده ها راحت باشه به مرور عادت میکنند اگه پرنده هاتون دستیه خودتون هم میتونید پرنده رو در دست بگیرید و پرنده رو از سمت در به داخل لونه هدایتشون کنید اینطوری یاد خواهند گرفت.

  49. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم ماده یک سالش هست و اهلی هستش و نر یکم کوچیکه و اهلی نیست تازگی ها دیدم دارن جفت گیری میکنن ولی نر نمی‌دونم کوچیکه یا بلد نیست ماده خودش رو خم می‌کنه وقتی نر میره روش زود میوفته زمین و وای نمیسته روش
    ایا جفت گیری میکنن ؟
    نر بلد نیست جفت گیری کنه؟

    1. سلام، به درستی جفت گیری نمیکنند اینطوری تخم ها نطفه دار نمیشه، به مرور این مشکلشون حل خواهد شد. بهتره محیطشون ارام و ساکت باشه تا نترسن و دچار استرس نشن در اینصورت بهتر جفت گیری خواهند کرد.

  50. با سلام خدمت دوستان
    ببخشید بنده یک جفت مرغ عشق دارم
    مرغ عشق ماده ابتدا یک عدد تخم گذاشت و بعد از یک هفته ۳ تای دیگر…منتهی در این بین مرغ عشق نر وقتی مرغ عشق ماده از لانه بیرون میاید دوباره جفتگیری میکند.تغذیشون هم اب و ارزن خالیه
    سوال اول:جفتگیری مرغ عشق نر و ماده در این مدت مشکل داره؟باید چکار کنم؟
    سوال دوم: مرغ عشق نر وقتی نزدیک قفس میشم داخل لانه میره و اونجا میمونه ،میترسم با تکان دادن های خودش هم ماده رو بترسونه که دیگه روی تخم نخوابه هم تخم هارو تکون بده و بشکنه …باید چکار کنم؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرماید

    1. با سلام، تا اتمام تخمگذاری جفت گیری شون مشکلی نداره. نر بیش از اندازه مست شده دان گرم مثل کتان بهش ندهید بجاش میتویند یکم کاهو یا تخم کاهو بهش بدهید. در زمان جوجه کشی هم بهتره مزاحمشون نشید تا پرنده ها دچار استرس نشن. اگه دیدید نر زیادی ماده رو اذیت میکنه لازمه که اونو جداش کنید وگرنه ممکنه ماده تخم ها رو رها کنه.

  51. سلام من یه مرغ عشق نر آبی ویک ماده زرد دارم جفت میشن
    گاهی ماده نر را نیز نه علتش چیه
    نر برای جفت شدن خیلی تلاش می‌کنه ولی انگار ماده دوست ندارم
    چه کار کنم

    1. سلام، پرنده ماده جفتش رو انتخاب میکنه و باید جفتش قوی باشه. تغذیه شون باید خوب باشه. کمی صبر کنید با هم جفت خواهند شد. برای تحریک ماده داخل قفسشون حتما شاخه و برگ درخت اکالیپتوس بذارین. کف دریا هم همینطور.

  52. سلام وقت بخیر من یه جفت مرغ عشق دارم ماده بال هاش میلرزه نر هم میخواد باهاش جفت گیری کنه اما ماده تمایلی به جفت گیری نداره چیکار کنم

  53. سلام
    من یه جفت مرغ عشق دارم ماده شکمش گرد شده پر های شکمش کم شده یسره هم داخل لونه هست این نشانه تخم گذاریه؟

    1. سلام، بله آماده تخمگذاری است. زیاد مزاحمشون نشوید ولی حواستون هم به پرنده ها باشه تایه وقت ماده دچار مشکل نشه (تخم داخل شکمش گیر نکنه).

  54. سلام ببخشید من رفتم برای مرغ عشق هایم لانه خریدم بعد چند روز ماده رفت داخل لانه ولی امروز دیدم نر هم رفت داخل لانه مگر نر هم میرود داخل لانه الان با هم داخل لانه هستن یعنی هر دو تاشون ماده هستن؟

    1. سلام، بله نر هم داخل لانه میرد. ولی بعد از تخمگذاری ماده، جنس نر بیشتر بیرون لونه خواهد بود.

  55. سلام من امروز یک جفت مرغ عشق گرفتم
    داخل پرنده فروشی هم باهم جفت بودن داخل یک قفس جدا
    باهم نوک گیری میکنن از موقعی که اوردم
    ایا نشانه جفت شدنه؟

    اگه امکانش هست ی گروه واتساپ یا تلگرام بزنید

    1. با سلام، بله یکی از علائم جفت شدن اینه که جفت ها به یکدیگر غذا میدهند. لطفا مقاله رو مطالعه کنید. در ضمن باید یک محیط ارام و مناسب براشون فراهم کنید چون بعد از جابجایی درگیر ترس و استرس میشن و در اینصورت جفت گیری نخواهند کرد. اگر سوال دیگری دارید در پست های مربوطه اعلام کنید.

  56. سلام بینی مرغ عشق ماده من از قهوه ای به رنگه سفید عوض شده و الان سفیده و بیشتر وقت روز را داخل لانه سپری میکنند اما جفت گیری صورت نگرفته لطفا راهنمایی کنین چیکار باید بکنم میترسم تخم بزاره بدون نفطه

    1. سلام، شما باید یک محیط ساکت و آرام با آب و هوای معمولی برای پرنده های خود فراهم کنید ماده آماده است . مرغ عشق نر چه علائمی داره؟ ممکنه جفت گیری کرده باشند یا با هم دیگر جفت خواهند شد.

      1. مکان نسبتا آرام و گرمی دارن پرنده نر خیلی میخواد جفت گیری کنه اما ماده تمایلی نداره هر دو روز هم با آب پاش آب ولرم میزنم اما هیچی به هیچی ماده نمی خواد جفت گیری کنه

        1. داخل قفسشون برگ و چوب اکالیپتوس قرار دهید، برای تحریک جنسی مرغ عشق ماده خیلی خوبه. در ضمن اگر مرغ عشق نر ضعیف باشه ماده اصلا تمایلی به جفت گیری پیدا نمیکنه . پیشنهاد میکنم یک دوره حتما پرنده هاتون رو تقویت کنید.

  57. سلام
    آیا مرغ عشق ماده هم مست میشه و علائم جفت گیری که نر انجام میده رو انجام میده؟

    1. با سلام، بله جنس ماده این پرنده هم مست میشه ولی رفتارش با نر کمی فرق میکنه. مثل نر زیاد نمی خونه ولی جنب و جوش داره، بینی اش تغییر رنگ میده ، بر روی تیرک میشینه و دمش را بالا میگیره. لانه رو تزیین میکنه و …

  58. ببخشید پر های روی گوش مرغ عشق ریختن یعنی نمیدونم ریختن یا نه ولی پوست گوشش دیده میشه
    این علامت مریضی هستش؟

    1. سلام، ایا هیچ گونه علائم غیر طبیعی داره؟ ممکنه ریزش معمولی باشه. در محل ریزش قرمزی شدید یا کبودی یا التهاب وجود دارد؟

  59. سلام.من یک جفت مرغ عشق دارم.تقریبا جفت شدن.مرغ عشق نر و ماده غذارا با دهن هم میخورن.سر هم دیگر رو میخارونن.دو روز هست رفتارشون عوض شده.مرغ عشق نر سرش هی عقب جلو میکنه.صداش عوض شده جیغ مانند هست.بانکش یواش ب نکه ماده میزنه.بعد میره پشت سر ماده اما ماده سری برمیگرده دوروز هست اینجوری شدن.مشکلش چیه.ماده تا کی مقاومت میکنن.ممنون از شما

    1. با سلام، جفت نر مست شده و اماده جفت گیری است ولی باید صبر کنید تا ماده هم آماده بشه. بهتره که داخل قفسشون یک شاخه درخت اکالیپتوس بگذارید که بعنوان محرک جنسی برای این پرنده ها عمل میکنه.

  60. سلام ما یه دونه مرغ عشق اهلی ماده داشتیم که امروز یه نر خریدیم که جفت گیری کنند ولی ماده سمت نر نیره مرغ عشق نر میزنه یا فرار می‌کنه برعکس شده نر اصلا سمت ماده نمیاد بعضی وقتا هم درگیر میشن چیکار کنیم

    1. با سلام، به این سرعت که پرنده ها با هم جفت نمیشن. بهتر بود یه مدت در قفس جدا از نر نگهداری میکردید تا اولا به محیط جدید عادت کنه و ثانیا با ماده بتونه ارتباط برقرار کنه. قفس ها را رو با فاصله بگذارید به طوریکه فقط صدای همو بشنوند. زمانی هم که میخواهید جفت کنید نر رو داخل قفس ماده بندازید. بهتره که داخل قفس شاخ و برگ درخت اکالیپتوس هم قرار بدهید.

        1. ممکنه به خاطر قلمرو طلبی با هم درگیر شوند. بهتره که در قفس جداگانه کنار ماده باشه.

    2. سلام دوست عزیز
      من بعد از 9 ماه نگهداری یک مرغ‌عشق نر و یک مرغ‌عشق ماده تازه دارم علائم جفت‌گیری رو بینشون میبینم
      باید خیلی صبر کنین
      برای راهنمایی بیشتر در رابطه با همه چیز درمورد مرغ‌عشق شمارتونو یادداشت بفرمایید. (در پیام‌رسان های واتساپ و بله)
      راهنمایی کاملا رایگان است.🌹

  61. سلام مرغ عشقی داریم که جفت هستند و یک مرغ عشق ماده تنها که الان بالغ شده و اماده جفت انداختن هر دو قفس کنار هم هستند و مرغ عشق نر باوجود بودن یک ساله در کنار ماده خودش ،به ماده تنها بیشتر راغب هستش !در حالی که ماده خوذش تخم گذاشته و هر روز روی تخم ها می خوابه !میتونیم از یک نر برای هر دو ماده استفاده کنیم؟

  62. سلام خسته نباشید من یک جفت مرغ عشق داشتم به. به هم جفت گیری میکردم
    تخم گذاشتن تخم هاشون هم باز شد جوجه دادن بعد جوجه مرغ عشق ها که ۱۱ روزه بودن نر مرد بعد ماده تنها شد
    بعد رفتم یک مرغ عشق بالغ نر مست براش خریدم
    بعد هر موقع مرغ عشق نر رو تو قفس ماده میزارم مرغ عشق ماده نر رو مثل سگ میزنه
    بعد قفس هاشون رو گذاشتم کنار هم که همدیگه رو ببینن
    بعد فکر کردم چون جوجه داره این نر رو میزنه
    بعد جوجه شو برداشتم
    بعد مرغ عشق نر رو گذاشتم تو قفس باز هم ماده نر رو زد
    اگه میشه راهنماییم کنه هر کسی که بلده
    این شماره ی منه
    توی واتساپ بهم پیام بدین چون وقتی شما پیام بدین نمی‌فهمم
    به این شماره یا تو واتساپ یا توی پیامک ها پیام بدین اگه نداشتین
    توی همینجا راهنماییم کنید
    ممنون از همگی

    1. با سلام، حتما تا زمان مستقل شدن جوجه ها، نر و ماده رو جدا نگه دارید. بعد از آن هم باید یه مدت یک ماهه لانه رو بردارید تا ماده استراحت کنه در این زمان میتونید ماده رو به قفس نر منتقل کنید تا همو قبول کنند و به هم عادت کنند.
      کار شما اشتباه بوده نباید به این زودی جفت تهیه میکردید اون هم جفت مست. چون ماده درگیر بزرگ کردن جوجه هاست و ممکنه حتی نر رو با ضربات مرگبار نوکش به کشتن بده. در ضمن نر رو داخل قفس ماده انداختین که باعث شده به خاطر قلمروی طلبی ماده و دفاع از لانه و جوجه هایش با نر دعوا کنه.

  63. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم و الان۴الا۵ روزه جفت گیری میکنن و خبری از تخم نیس راستی دوتا تخم گزاشتن ولی چون جابجا شدن کف قفس گزاشته بود و وقتی تخم رو خودم داخل لانه گزاشتم پرنده نر تخم رو بیرون انداخت الان جاشون ثابته فقد جفت گیری میکنن تخم نمیزارن مشکل از کجاس

    1. با سلام، در زمان تخمگذاری نباید تخم ها را لمس کنید در صورت لزوم استفاده از دستکش الزامی است. چون تخم پرنده بوی دست انسان میگیره و پرنده احساس خطر میکنه و تخم رو دور می اندازه. شما باید صبر کنید چون پرنده هاتون هنوز مست هستند و تخمگذاری ماده ادامه خواهد داشت. فقط حواستون به ماده باشه که تخم داخل تخمدانش گیر نکنه.

  64. من ماده ای دارم یه مقدار دمش کجه.
    این برای تخم گذاری مشکل ایجاد نمیکنه؟
    مثل اینکه از بچگی اینجوری شده.

    فعلا هم ماده میره توی آغل و نر بهش غذا میده.
    ولی من تا حالا ندیدم جفت گیری کنن.

    1. با سلام، فک نمیکنم ولی باید حواستون باشه که اگه تخم تو تخمدان پرنده گیر کرد به موقع مشکلش رو رفع کنید.

      1. بعد راستی
        تقریبا همه نشانه های که شما برای قبل از جفتگیری نوشته بودین،دارن.
        (غیر از قهوه ای شدن دماغ ماده)

        ولی من هیچ وقت ندیدم جفتگیری کنن

        {ودرضمن نسبتا دستی ان. وما هم توی خونه ولشون میکنیم. بعد خودشون برمی‌گردن تو قفس.}
        و مدت زیادیه که دست ما هستن.
        یعنی به فضا عادت دارن.

        ۱-ایناها مشکلی نداره؟
        ۲-از شروع علائم قبل از جفتگیری، تا شروع جفتگیری حدودا چقدر طول می‌کشه؟
        ۳-و ما کار خاصی میتونیم بکنیم که زودتر شروع کنن.

        1. اگه پرنده های شما به محیط عادت کرده باشند به زودی جفت گیری خواهند کرد. البته دما و نور محیط باید ایده آل باشد. (دمای محیط معمولی بوده و زیاد نوسان نداشته باشد.) همچنین در زمان جفت گیری برای جلوگیری از ترس و استرس محیطی ساکت و آرام برای پرنده ها فراهم کنید. بیشتر وسایل خانگی و یا وسایل اطراف میتوانند با ایجاد صداهای ناهنجار موجب ترس پرنده ها شوند. داخل قفس هم براشون حتما لانه بگذارید.
          فاصله زمانی هم گفتین به پرنده ها و محیطشون بستگی داره و مشخص نیست.

  65. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که جفت گیری هم انجام میدن شده روزی چند بار ولی من تخم نمیذاره ماده و اینکه دائم هر دوتاشون میرن تو لونشون باهم نمیدونم مشکل از کجاس

  66. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم تمام حرکات جفت گیری را انجام میدن ولی نر وقتی میره روی ماده ماده میزنتش و نمیزاره که نر این کارو انجام بده ماده هم همش تو لونه هست الان یک ماهه که دارمشون ولی تخم نمیذارن مشکل از چیه تغذیه شون هم عالیه

    1. با سلام، مرغ عشق ماده به صورت غریزی نر ضعیف رو برای جفت گیری انتخاب نمیکند. بهتر است که به مدت یک هفته هر دو پرنده رو جدا کنید تا صدای هم رو نشنوند. نر رو با مکمل های غذایی همچون ویتامین ad3e تقویت کنید و بعد از یک هفته مجددا داخل یک قفس بیندازید. فراموش نکنید ماده هم برای تخمگذاری نیاز به تقویت شدن دارند.

        1. به جای آن از قطره مولتی ویتامین استفاده کنید. ولی مصرف زیاد برای کبدشون خوب نیست باید دوره ای باشه.
          موفق باشید.

  67. سلام من دوتا مرغ عشق دارم یک ماه و15روز خریدم ولی جفت گیری نکردند وتخم نزاشتند نوک مرغ عشق ماده سفید ومرغ عشق نر آبی هست
    ولی دوروزه هست که نر سروصدا می‌کنه و مک به نک میزند لطفاً جواب بدین ممنون میشم

    1. با سلام، باید صبر کنید، پرنده ها همیشه در حال تخمگذاری و جوجه کشی نیستند که. این به پدیده فصلی و دوره ای هستش. برای پرنده های شما خیلی زوده که به محیط جدیدشون عادت کنند. سعی کنید محیط نگهداریشون ساکت و آرام باشه و به خوبی به تغذیه و بهداشت آنها رسیدگی کنید.

  68. سلام من دو تا مرغ عشق ماده از اول تولدشون اوردم دماغاشون از همون اول میشه گفت قهوه ای الان از هم جداشون کردم واسه دو تا ماده دو تا نر خریدم ب نظرتون نوکشون قهوه ای تخم میزارن

  69. با سلام خدمت مدیر سایت.من یک جفت مرغ عشق اسپانگل آوردم خونه(حدود ۳ روز) و بهشون ارزن،شاهی و گندم میدم سیب و پرتقال هم همینطور ولی میوه جات نمیخورند.احساس میکنم بال ماده شکسته چون یکی از بال هایش نسبت به نر خیلی انحراف داره.نمیدونم چه کنم؟

    1. با سلام، اگه دچار شکستگی یا در رفتگی شده باشه نیاز به مراقبت فوری دامپزشکی داره و یاید آتل بندی بشه. احتمالا زیاد دچار ترس و استرس شده و در اثر بی قراری بالش آسیب دیده. سعی کنید کمتر به آنها نزدیک شوید و محیط نگهداریشون ساکت و آرام باشه و هرچه زودتر به دامپزشک مراجعه نمایید.

  70. سلام میشه برای مرغ عشق لانه یه عروس هلندی بزاریم برای این میگم یه نر دارم با دوتا ماده جفته هر بار ۱۵ تا تخم میزارن ولی ۵یا۶ تا بزرگ میکنن بقیه زیر دست وپای اونا میمیرن حالا میشه لونه عروس هلندی گذاشت

    1. با سلام، بله میتونید استفاده کنید ولی بهتره از قفس های جداگانه و لانه های جداگانه استفاده کنید. در ضمن همیشه هم سعی نکنید از پرنده هاتون جوجه بگیرید، بزرگ کردن جوجه ها کار سختیه علاوه بر اینکه پرنده نمیتونه به همشون رسیدگی کنه خودش هم ضعیف میشه.

        1. خیلی جالب بود . تا حالا ندیده و نشنیده بودم که دوتا ماده توی یک لانه تخم بذارن و بزرگ کنن . عجیب بود برام .

          1. عزیز تازه من دیدم مرغ عشق با عروس جفت شده و 5 تا ماده با یک نر جفت شده

    1. با سلام رایج ترین روش تشخیص جنسیت نر و ماده توجه به رنگ بینی آنهاست. رنگ بینی نرها معمولا آبی بوده و رنگ بینی ماده سفید و یا قهوه ای می باشد. ولی این روش دقیق نیست. بهترین روش بررسی استخوان نزدیکی مخرج پرنده میباشد. اگر زائده های استخوان نزدیک هم بود جنسیت نر و اگر فاصلشون زیاد باشه جنسیت پرنده ماده است.

      1. سلام من یک جفت مرغ عشق از بازار گرفتم نمیدونم کی تخم میزارن دونه عوض میکنن ولی کار دیگه انجام نمیدن نوک نر آبی کمرنگ و نوک ماده سفید هست یه کم داره جای سوراخ های بینی هاش آبی هست

        1. با سلام، باید صبر کنید تا پرنده ها به محیط جدید عادت کنند. لازم است که به پرنده ها ترس و استرس وارد نشه و تغذیشون هم کامل باشه و دمای محیط نگهداریشون هم معتدل باشه.

    2. دوست عزیز من خودم پرورش دهنده هستم و از روی نوک نمیشه تشخیص داد من خودم 10 تا ماده دارم رنگ بینیشون آبیه باید دست به مقعد پرنده زد

  71. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که آماده هستن تخم هم کرده ماده
    نر میره روی مرغ عشق ماده جفت گیری کنن ماده هم خم میشه که اجازه بده ولی نر سریع می پره مشکل چیه؟

    1. با سلام، اگه ماده تخمگذاری کرده پس به احتمال قوی جفت گیری کرده اند. چون ماده تا مست نشه تخمگذاری نمیکنه.

        1. بله مرغ عشق بدون حضور نر هم تخم میکنه ولی این بیشتر برای مرغ عشق هایی صدق میکنه که جفت نر ندارند. سن پرنده هاتون رو میدونید؟

    1. با سلام، باید از داروخانه های دامپزشکی تهیه کنید. در مورد برند اطلاعی ندارم.

    1. با سلام، مرغ عشق های اهلی شده در مواقع مختلف سال میتوانند تخم ریزی داشته باشند. این بستگی به آب و هوا و تغذیه آنها دارد. در کل اوایل فصل بهار زمان تخمگذاری طبیعی پرندگان می باشد.

  72. سلام
    من حدود ۶ماه هست که دوتا مرغ عشق خریدم اینا هرچی که شما نوشتین تو مقاله انجام میدن ولی تخم گذاری نمیکنن مشکل چیه؟

    ممنون

      1. از قطره ad3e استفاده کنید تا پرنده هاتون مست بشن و جفت گیری کنند. در ضمن آیا از جنسیت هر دو پرنده اطمینان دارید و آیا پرنده نر پاها و بال هایش سالم اند؟

        1. بله
          ولی وقتی خریدم یک ماه بعد پرنده ماده مرد
          بعد یک ماده دیگه خریدم الان هم از جنسیت پرنده ها خبر دارم .
          بالای نوک پرنده نر آبی روشن هست مال ماده سفید

          1. با سلام، همیشه مرغ عشق های نر و ماده با هم جفت نمی خورن. سعی کنید یک محیط آرام و بی صدا براشون مهیا کنید و قفس پرنده ها نیز ثابت باشه. اگر جفت نخوردن یه مدت اونا رو جدا کنید و سپس نر رو داخل قفس ماده بیاندازید.

  73. سلام من ۷ ماه پیش یه جوجه مرغ عشق سبز زرد ۱ ماهه نر خریدم و بزرگش کردم الان دستیه یه مدته که دنبال جفته و یخورده افسرده شده بود من رفتم براش یه ماده سفید زرد خریدم حالا مرغ عشق نر هی میخواد خودشو به ماده بچسبونه حتی ۳ بار همو از نوک می بوسیدن نر میخواد پاهاشو روی دم ماده بزاره ولی ماده بی محلی می کنه تازه امروز براش جفت خریدم میخواستم بدونم اینا طبیعیه و اینا می تونم جفت گیری کنن

    1. با سلام، بله طبیعی هستش باید یه مدت صبر کنید تا با هم جفت بخورن. در این مدت سعی کنید محیط کاملا ساکت و آرام برای پرنده هاتون فراهم کنید. دما و رطوبت محیط معتدل باشه و محل قفس نیز ثابت. تغذیه پرنده ها رو هم تقویت کنید.

    1. با سلام، معمولا بعد از 3 الی 5 روز تخمگذاری میکنند. نبایست قفس پرنده رو جابجا کنید و محیط نگهداری پرنده ها هم ساکت و آرام و به دور از سر و صدا باشد.

  74. سلام
    مرغ عشقای من امروز صبح به مدت ۴ دقیقه جفت گیری کردند
    آیا تخم گذاری میکنند ؟
    چند روز بعو از جفت گیری تخم گزاری صورت میگیرد ؟

  75. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم نر زرد هبندی ماده ابی . وقتی ماده میره غذا بخوره نره هم همراش میره وقی ماده نمیزاره که اون هم غذا بخوره و اون رو میزنه یا گاهی اوقات بیخودی ماده نر رو میزنه میخواستم بدونم دلیلش چیه و ایا راهی هست که این قدر با هم دعوا نکنن . راستی نره برای جفت گیری خیلی اشتیاق نشون میده ولی ماده نه و وقتی هم که دعوا میکنن با هم قهر نمیکنن

    1. سلام، به طور کلی در مرغ عشق ها گونه ماده پرخاشگر است مخصوصا اگر هم نژاد و هم سن نباشند. برای تحریک ماده به جفت گیری می تونید از قطره ad3e مخصوص پرندگان زینتی استفاده کنید.

  76. سلام من یه چند هفته ای هست که مرغ عشق خریدم وقتی که از قفس بیارمشون بیرون میزارم رو قفس نر شروع میکنه به نک زدن به ماده و ریختن غذا در دهان ماده اما ماده نر را میزند و نمی گذارد جفت گیری کنند من باید کاری کنم

    1. با سلام، برای جفت گیری و تخمگذاری باید قفس پرنده در یک جا ثابت باشد تا پرنده ماده به لانه اطمینان کند. اگر شرایط محیطی سازگار باشند به زودی ماده نیز آماده جفت گیری و تخمگذاری خواهد شد. در ضمن نکات بیشتر رو در مقاله بالا میتوانید مطالعه کنید.

  77. سلام خسته نباشید من یه جفت مرغ عشق روی تخم خریدم و بیست و پنج روز نگه داشتم اما تخم ها خراب شدن و انداختم بیرون اما الان جفت گیری میکنن اما تخم نمی ذاره این از چی میتونه باشه

    1. با سلام، برای تخمگذاری باید پرنده ها به محیط زندگی خویش عادت نموده و احساس خطر نکنند. به مدت باید صبر کنید تا پرنده های شما به محیط جدید عادت کنند. لازم است که شما هم محیط ساکت و ارام و بدون ترس و استرس برای آنها فراهم کنید. همچنین به تغذیه آنها نیز به خوبی رسیدگی کنید.

  78. سلام من دو تا مرغ عشق دارم که از زمان سه ماهگی باهم بودن مرغ عشق نر آواز میخونه و بازیگوشی میکنه و هم نر و هم ماده همدیگر رو میخوارونن و ماده هم وارد لونه میشه و اونجا مدت زیادی رو میمونه وحتی مرغ عشق نر براش غذا میاره ولی تا الان که 2 سال و نیمشونه مرغ عشق ماده تخم نذاشته مرغ عشق ماده دماغشم هنوز قهوه ای نشده میشه راهنمایی کنید مشکل از چیه؟

  79. سلام من چند روزی هست ک یک جفت مرغ عشق خریدم اونجا ک بودند خیلی جنب و جوش داشتند و اواز میخوندند ولی اوردم خونه همیشه ساکت ی گوشه نشستند به وسایل بازی هم اهمیتی نمیدند یا مثلا گندم خیس میکنم میزارم نمیخورن چقدر طول میکشه به مکان عادت کنند لطفا راهنمایی کنید
    ممنونم

    1. با سلام، دقیقا مشخص نیست ممکن است یک هفته طول بکشد و یا بیشتر. بهتر است که قفس رو به صورت ثابت در یک محیط ساکت و به دور از ترس و سر و صدا قرار دهید تا زودتر به مکان عادت کنند. اگر پرنده ها از رفتار شما می ترسند بیش از حد به قفس آنها سرک نکشید. تغذیه و آب آشامیدنی پرنده ها رو هم هر روز تأمین کنید.

  80. سلام به من گفتن ک قبل از تخم گزاری مرغ عشقاتو واسه دو یا سه روز از هم جدا کن ک فقط صدای همو بشنوم ایا راه درستیه این کار؟

    1. با سلام، این راهکار برای زمانی است که پرنده ها هنوز با هم جفت نشدن و یا با هم دعوا میکنن و یا اینکه ماده تمایلی برای جفت گیری نداشته باشد. اگر پرنده های شما علائم جفت شدن دارند یعنی از نوک یک دیگر غذا میگیرند و … نیازی به این کار نیست.

  81. سلام من دوتا مرغ عشق جفت داشتم که متاسفانه ماده فرار کرد و نر تنها موند من براش یه ماده دیگه گرفتم اوایل نوک بع نوک هم میدادن و نر برای ماده میرقصید اما الان محل هم نمیذارن و دعوا میکنن علت چی میتونه باشه

    1. با سلام، دقیقا نمی توان نظر داد چرا که به عوامل مختلفی بستگی دارد. پیشنهاد میکنم اگر بیش از حد دعوا میکنند آنها را در قفس های جداگانه قرار دهید به طوریکه فقط صدای همو بشنوند. بعد از چند روز مجددا داخل یک قفس بیاندازید.

  82. سلام خسته نباشید مرسی از سایت خوبتون
    من سه روزه مرغ عشق خریدم و دوروزه که مرغ عشق ماده زیاد از لونه بیرون نمیاد و اصلن سمت مرغ عشق نر نمیره فقط میاد بیرون غذا میخوره برمیگرده تو لونه ایا این طبیعیه؟مشکلی در جفت گیریشون ایجاد نمیکنه؟

    1. سلام، این رفتار آنها به احتمال قوی به خاطر جابجایی محل زندگی آنها می باشد. زمانیکه پرنده های شما به محیط جدیدشون عادت کنند، جفت گیری هم صورت خواهد گرفت. کمی صبر کنید و به خوراک آنها رسیدگی کنید. قفس باید در یک جا ثابت باشد و محل قفس نیز دارای آب و هوای معتدل و محیطی ساکت و ارام باشد.

  83. سلام
    من یه جفت دارم که اینطور بنظر میرسه که ماده سنش از نر بیشتره، چونکه تابحال ماده دو سری تخم گذاشته که همه پوچ بودن ولی من تازه توی این ماه ، متوجه شدم نر داره سعی می‌کنه جفتگیری انجام بده که مشخص بود خیلی توانایی کافی توی انجامش نداره و تعادل نداشتن و یهو از رو شاخه‌ها میفتادن توی قفس. یه مسئله ای که خیلی ذهنمو مشغول کرده اینه که من فکر میکردم که اینا فقط دوستای خوبی هستن چون نر هیچ مدلی به ماده نزدیک نمیشد . اما غذا دهنش میذاشت. ولی بیشتر وقتا از دست ماده میپرید یه جای دیگه می‌نشست ( هنوزم همینطوره). تا بعد که دیدم داره سعی می‌کنه جفتگیری انجام بده، خیالم راحت شد که تازه داره بالغ میشه. اما بعد از دوسه مرتبه که من دیدم ، دیگه بعدش حتی به هم نزدیکم نمیشن. یعنی اینطوریه که ماده خیلی می‌ره سمت نره، ولی همش اون فرار می‌کنه. البته آسیب نمیزنه بهش، ولی با هر قدم که ماده نزدیک میشه، نر همون اندازه دور میشینه. دیگه سه چهار روزه حتی ندیدم غذا دهن هم بذارن. با اینکه ماده الآنم روی تخم نشسته، ولی فکر میکنم این بارهم تخماش نطفه نداره. غذاشونم گندم جوونه زده، تخم کتون قاطی ارزن، هفت تخمه قاطی، هویج، سفیده تخم مرغ و ایناس، گاهی هم برنج. حالا بنظر شما اینا میتونن جفت مناسبی باشن یا نه.؟ چون من هدفم جوجه کشی نیست، صرفا میگم از نظر روحی ضربه نخورن هیچکدوم. ممنون میشم توضیح بدید.

    1. سلام، برای تقویت و تحریک مرغ عشق نر می تونید از دان های گرم مثل شاهدانه و گاودانه (به مقدار کم) استفاده کنید. قطره محرک و تقویت نطفه نیز در فصل جفت گیری توصیه میشود. همینطور اگر امکانش را دارید یک جفت مرغ عشق دیگر که با هم جفت خورده اند را در کنار قفس پرنده هاتون قرار بدهید این عمل به تحریک پرنده های شما و آموزش آنها بسیار کمک میکند.

      1. ممنونم. این حالت رفتاری که الان دارن طبیعیه؟ از صب دارم نگاشون میکنم، ماده بیشتر از بیست بار از لونه اومده بیرون به هوای نر ، اما با هر قدم اون، نر دو قدم دورتر می‌ره . کلا تو خودش رفته. نمیدونم چرا. متاسفانه امکان پرنده جدید آوردن ندارم.

        1. درود بر شما، خیر این حالت مرغ عشق نر طبیعی نیست و در بین این پرنده ها معمولا جنس ماده در ابتدای فصل جفت گیری این رفتارها را نشان میدهد. از قطره محرک و دان های گرم استفاده کنید. در ضمن امکان آبتنی هم برای پرنده هاتون فراهم نمایید.

          1. خیلی ممنون ازتون. والا از روزی که دارمشون، ظرف آبتنی همیشه براشون گذاشتم و خیلی وقتا آبتنی هم میکنن. احساس میکنم مشکلی داره یا افسردگی گرفته نمی‌دونم چرا اینطوری شده. قطره محرک جنسی؟ این خاصی هم داره، مارک یا چیزی؟

          2. درود بر شما، اگر احساس می کنید افسرده شده است از قطره آنتی استرس هم میتونید جهت رفع افسردگی مرغ عشق استفاده کنید. قطره تقویت نطفه هم معمولا با نام ویتامین ad3e شناخته میشود. این نوع درمان ها را از پت شاپ ها و داروخانه های دامپزشکی به سادگی می تونید تهیه کنید.

  84. سلام اگه همه این شرایطی گه گفتید در مرغ عشق
    باشه میشه از قطره AD3 برای مرغ عشق استفاده کرد

    1. با سلام، بله این قطره برای تقویت نطفه پرندگان بسیار مناسب می باشد و همچنین نیاز پرنده به ویتامین های ضروری را تأمین میکند.

  85. سلام من ی جفت مرغ عشق دارم ک با هم خوب بودن ولی هنوز جفت نشدن ولی یه مدتیه حدودا یکی دو هفته هردو بشدت پر میریزن و با هم دعوا میکنن. ی پرنده فروش گفت الان موقع پر ریزیشونه و تا پایان پر ریزی یکی دو ماه بعد جفت میشن ایا درسته و ایا دلیل دیگری نداره

    1. سلام، تولک رفتن و یا پرریزی پرنده ها بیشتر به آب و هوا و تغذیه بستگی دارد. اگر پرنده های شما علائم غیر طبیعی نداشته باشند و خوراک آنها به اندازه کافی مقوی و مغذی است مشکلی ندارند. برای رشد مجدد پرها ، پرنده های شما نیاز به دریافت انرزی بیشتری خواهند داشت و باید خوراک آنها به لحاظ ویتامین و مواد معدنی مقوی باشد.

  86. سلام وقت بخیر ببخشید مزاحم میشم،اگه میشه لطفا منم راهنمایی کنین
    من یه جفت مرغ عشق دارم که نر خیلی با ماده خوبه و همه علاعمی هم که اینجا نوشته شده برا جفتگیری داره،برا ماده آواز میخونه و میرقصه و نوکشو رو چوب و میله قفس میزنه…ولی ماده هیچ تمایلی نشون نمیده و اکثرا پرخاشگری میکنه و صداهای عجیب غریب درمیاره و نر رو میزنه
    میشه بگین براچی؟؟؟

    1. با سلام، این رفتار مرغ عشق ماده طبیعی است که میل به جفت گیری ندارد. متأسفانه بیشتر پرنده های موجود در بازار به دلیل سیاست پرنده فروش ها مشکل جفت گیری دارند. میتونید از قطره محرک جنسی مخصوص پرندگان زینتی استفاده کنید. قفس پرنده باید در یک جا ثابت و محل آن نیز ساکت باشد. اگر شرایط مهیا باشد و مرغ عشق ماده به لانه اعنماد کند حتما جفت گیری خواهند نمود.

  87. سلام من سه تا مرغ عشق دارم يكيش نر و دوتاي ديگه ماده يكي از ماده ها با نره جفته ولي اون ماده ديگه با نر جفت نيست مشكلي نداره توي يك قفس نگهداريشون كنم ؟ يه سوال ديگه هم داشتم يك نر ميتونه با دوتا ماده جفت بشه ؟ مشكلي پيش نمياد ؟

    1. سلام، مرغ عشق ها پرندگانی اجتماعی هستند و می توان به صورت گروهی از آنها نگهداری نمود. فقط در هر دوره یک نر با یک ماده جفت می خورد و امکان جفت خوردن با مرغ عشق سومی وجود ندارد. بعد از جفت خوردن بهتر است که پرنده تکی را جدا کنید و برای آن نیز جفت تهیه کنید.

  88. باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما.
    من امروز دوتا مرغ عشق خریدم دوتاشون مچ همن،اول ک خریدم داخل لونه میرفتن لونه شون رو آوردم بیرون تمیزش کنم الان ب هیچ وجه نمیرن داخل لانه خیلی حالم گرفت فکر کنم میترسن از لانه لانشون هم پلاستیکی هست.ممنون میشم راهنماییم کنیید .ماده اصلا دونه نمیخوره آب و هویچو کاهو میخوره فقط دمش هم تکون میده اکثر وقتا و دهانشم بازه اکثرا.مریضه یا وقت تخم گذاریشه؟ممنون با تشکر

    1. سلام، نباید به لانه دست می زدید چون اعتماد پرنده ها به لانه از بین رفته. حتی اگر به تخم مرغ عشق دست بزنید پرنده آن را از لانه بیرون می اندازد. هویچ و کاهو ممکنه باعث اسهال پرنده شما بشه پیشنهاد میکنم مقاله تغذیه مرغ عشق رو بخونید.
      قبل از تخمگذاری معمولا رنگ نوک ماده عوض میشود آیا متوجه تغییر آن شده اید؟ (سعی کنید دمای اتاق نگهداری پرنده ها خنک و معتدل باشه)

  89. سلام دوستان لطفا کمک کنیـــــــد.. من پنج تا مرغ عشق (سه تا نر و دو ماده)و یک جفت فنچ رو داخل ی قفس بزرگ دو‌متر مربع به ارتفاع سه متر قرار دادم وبراشون چهار تا لانه هم از جنس کوزه گذاشتم نزدیک ده روزه ولی زیاد نر و ماده ها با هم جور نیستن و توجهی ب هم ندارن و فقط سرو صدا و دعوا میکنن و حتی فنچا هم فقط با هم بازی گوشی میکنن و همچنین اصلا تا حالا یکبارم به طرف لانه ها‌نرفتن میشه راهنمایی کنید چکار کنم زودتر جفت بشن و جفت‌گیری کنن

    1. سلام، این مدلی پرنده هاتون با هم جفت نخواهند شد. کاملا طبیعی است که دعوا میکنند. باید به صورت جفت در قفس های جداگانه نگه دارید.

  90. ببخشید مزاحم میشم لطفا میتونین راهنمایی کنین ماده تو لونه نمیره شاید اونجا رو بلد نیست میتونم اونو با دست بگیرم تو لونه ببرم تا اونجا رو پیدا کنه ایا روش خوبیه؟چون عوامل جفتگیریو ماده انجام میده پس میشه گفت لونه رو بلد نیست؟

    1. با سلام، فکر نکنم این کار شما جواب بده، مرغ عشق ماده باید نسبت به محیط لانه اش اطمینان داشته باشد که امن است وگرنه به زور داخل آن نمی رود. میتونید یکم پوشال چوب و خرده کاغذ در داخل قفس بگذارید تا مرغ عشق با آنها لانه خود را تزیین کند و داخل آن برود.

  91. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم نر خیلی با ماده خوبه و نوک همو میخورن نر براش آواز می خونه و روی نشیمنگاه اینور واونور میره. ماده هم کمی سر رو خم میکنه و دمش بالا میاره و اماده جفتگیری میشه ولی بعدش نر از ماده فرار میکنه و جفتگیری نمی کنه ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام، یکم از دان های گرم مثل شاهدانه و تخم کتان به مرغ عشق نر بدهید تا مست شود.

    2. شاید که نر هنوز به سن لازم به جفت گیری نرسیده این نظر منه لطفا جواب بدین که آیا درسته یا نه

      1. با سلام، بله نظر شما هم درسته ولی اگر مرغ عشق نر بالغ نشده باشد، مرغ عشق ماده علائم جفت گیری نشان نمی دهد. حتی با نر به دعوا هم میپردازد.

    3. سلام شاید پرنده نره آماده نیست یا چیزی از جفت گیری نمیدونه مثل اینکه وقتی بالای ماده میره خجالت میکشه و فرار میکنه بهتر راه این است که یک جفت از کسی امانت بگیری و کنار قفس پرنده آیت بزاری تا جفت گیری بکنند این راه جواب میده

  92. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که جفت گیری کردن رنگ بینی ماده قهوه ای ولی داخل لونه نمیرن و دیروز کف قفس تخم کردن چی کار کنم

    1. سلام، آیا تو این مدت قفس پرنده ها ثابت بوده؟ توجه داشته باشید که در زمان تخمگذاری محل قفس باید ساکت و ارام باشد. با دستکش سعی کنید تخم را در داخل لانه بگذارید ولی بعید میدونم پرنده های شما آن تخم را قبول کنند.

  93. سلام خسته نباشید
    من یه مرغ عشق نر دارم که خیلی خیلی مست بود
    براش یه ماده گرفتم
    نزدیک دو هفته نر دنبال ماده افتاده بود و نوکشو می خورد
    الان سه روزه دیگه فعالیتشان کم شده و هر دو داخل لونه می رن و می مونن
    اینا مریض شدن یا از علاعم جفت گیریه؟
    ممنون می شم راهنمایی کنید

    1. سلام، مشکلی نیست نشانه جفت خوردن پرنده ها می باشد. به زودی پرنده ماده تخم گذاری خواهد نمود. بهتر است که محیط قفس آنها کاملا ساکت و ارام باشد.

  94. سلام دوجفت مرغ عشق پروانه ای دارم تو سالن عروس هلندی ها گذاشتم ولی اصلا جفتگیری یاجفت نخوردن امکان داره بخاطرطوطی ها باشه

    1. با سلام، بله احتمال دارد. این پرنده ها مخصوصا مرغ عشق ماده زمانیکه احساس خطر کند و یا محیط نگه داری آنها ساکت و آرام نباشد، جفت گیری نمیکند.

  95. من یک جفت مرغ عشق دارم و می خوام یک جفت فنچ هم بگیرم اگر قفس فنچ ها رو روی قفس مرغ عشق قرار بدم عیبی ندارد

    1. سلام، بله میتوانید، رفتار پرنده ها رو مشاهده کنید اگر بی قرار و ناآرام بودن باید جای قفس ها را عوض کنید.

  96. خیلی ببخشید که اذيتشون کردم شاهدانه ریز بدم خیلی ممنون ماده داخل لانه میره بازم ببخشید که طولانی شد

  97. ببخشيد اگه چوب بزارم داخل قفس خودشان میگزارند در لانه از وقتی که گچ زدم ماده تا جلو خانه میره و سرش میکنه تو و در مياورد و شاهدانه چقدر بدم و خیلی ممنون از توضيحات کامل شما 👌👌👌👌

    1. به طور کلی نباید به لانه پرنده ها مخصوصا در دوره تخم گذاری دست بزنید. چون تعصب خاصی به لانه دارند و اعتماد شون از بین میره. برای همین ماده به لانه جدیدش اعتماد نداره چون دستکاری شده. ولی سعی کنید محل قفسشون تو یه مکان ساکت و آرام باشه تا بالاخره پرنده برای جفت گیری و تخمگذاری آماده بشه. در مورد شاهدانه هم باید بدانید که این دان طبع گرم دارد و چربی آن نیز زیاد، پس به مقدار بسیار کم باید شاهدانه بهشون بدهید.

    1. در برخی موارد وقتی سطح مواد معدنی و ویتامین بدن این نوع پرنده ها کم میشه ممکنه به کچ نوک بزنن و از آن بخورن. بهتره برای تزیین لانه یکم خرده چوب و … در اختیار پرنده ها قرار دهید. آب ظرف رو هم هر روز عوض کنید.

  98. جفت داره نر هم هست نر بازیگوش میکنه ولی ماده تسلیم نمیشه و داخل لانه اش را با گچ درست کردم آیا کار اشتباهی است و همین طور برای اینکه اگر تخم گذاشتن تخم از لانه خارج نشود خیلی ممنون چه غذای برای جفت گیری مرغ عشق خوب است بعضی وقت مرغ عشق ماده ام جنب و جوش دارد و با نر بازی میکند ولی بعضی وقتا هم نر همین کار میکند ولی هر وقت نر می خواد بپر رو ماده نصفه کاره تمام میشه

    1. لانه مشکلی نداره، از تخم مرغ آب پز و به مقدار کم از دان های گرم مثل کرسنه و شاهدانه استفاده کنید. خوراک اصلی هم باید شامل ارزن و تخم کتان باشه. داخل قفس ظرف آبتنی حتما بگذارید. مرغ عشق ماده شما علائم آمادگی رو دارد. بنابراین دیر یا زود جفت گیری صورت خواهد گرفت.

  99. سلام ميخواستم بدونم مرغ عشق ماده ام رو میله میشنه بعضی وقتها جیغ و داد میزنه و یک دفع میکنی رو میله بال میزنه و نشان چیست و من زمانی که اون رو خریدم رنگ بینی اش تمایل به قهویی میزد ولی الان سفید شده نشانه چیست خیلی ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام، اماده تخم گذاری و تولید مثل می باشد، اگر جفت ندارد حتما براش یک جفت همسن و هم نژاد تهیه کنید.

  100. سلام ببخشید دو تا مرغه عشق دارم که نوک ماده تازهسفید شدع و نوک نر از اون موقع ای که گرفتمش ابیه پررنگه وضعیتشون چطوره برای جفت گیری اماده شدن؟نوک ماده قهوه ای بوده و تازه سفید شده

    1. با سلام، ماده آماده تخم گذاری و تولید مثل می باشد. به طور کلی مرغ عشق ماده در زمان تولید مثل رنگ نوکش از سفید به قهوه ه ای و یا از قهوه ای به سفید تغییر پیدا میکند.

  101. سلام من یه جفت قناری ۶.۷ ماهه دارم همه ی کارهایی که بالا گفتین رو هم انجام میدن میخواستم ببینم امکانش هست از این سن بخوان جفت گیری کنن

  102. سلام
    من یه مرغ عشق ماده گرفتم که متاسفانه پرهای دمش کنده شدن (توسط خودم😢 ) رفتم یه مرغ عشق نر هم خریدم که یکم از خودش کوچیکتره
    اولش هیچکدوم سر و صدا نمی کردن و خیلی ازم می ترسیدن
    ولی الان دو هفته شده و مرغ عشق نر باهام دوست شده و نمی ترسه ولی ماده هه هنوزم همونطوریه
    نره خیلی بی تابی می کنه واسه جفت گیری وبی ماده هیچ واکنشی نشون نمی ده و مریضم نیست بعضی وقتا هم (خیلی کم) علائم جفت شدن نشون می دن یعنی سر همو می خارونن و نوک همو می خورن
    حالا چیکار کنم که ماده هم یکم فعال بشه و جفت گیری کنند؟
    و اگه دستیشون کنم بازم جفت گیری و تخم گزاری می کنن؟ یعنی هیچ مشکلی نداره که دستیشون کنم؟
    ببخشید که خیلی طولانی شد
    ممنون می شم راهنمایی کنید

    1. با سلام، مشکلی نیست پرنده های شما به زودی با یکدیگر جفت خواهند شد، هنوز مرغ عشق ماده به محیط جدید و حضور شما عادت نکرده است. بهتره که محل قفسشون تو یه جای آرام و خلوت باشه تا باعث ترس و استرس اونا نشه.

  103. سلام خسته نباشیدمن دو روزه یه جفت مرغ عشق خریدم نوک ماده قهوه ای شده و فک کنم از قبل با هم جفت بودن و اینکه روز اول که خریدمشون خیلی سر و صدا میکردن ولی امروز نه
    بعضی وقتا که نمیبینمشون و پیششون نیستم یه هو شروع میکنن به جیغ زدن
    میخاستم بدونم جفت گیری کردن و اینکه برای تحریکشون باید چی بهشون بدم
    با تشکر از سایت بسیار عالیتون
    خواهش میکنم زود جواب بدید من نگرانشونم:(

    1. با سلام، معمولا در فصل جفت گیری بیشتر سرو صدا میکنن. قهوه ای شدن نوک مرغ عشق ماده نشانه آمادگی پرنده برای جفت گیری و تخم گذاری می باشد. برای مست شدنشون به مقدار خیلی کم از شاهدانه استفاده کنید. محل لانه پرنده ها نیز ساکت و به دور از استرس و سر و صدا باشد.

  104. سلام ی جفت مرغ عشق خریدم که یکیشون دماغش سفید و دیگری رنگ بنفش یا ارغوانی داره حالا نمیدونم کدومشون نره یا ماده است بعد قفسشون گرده اشکالی نداره ؟ بعد مدفوع خاری میکنن علتش چیه و راهکار برای ترک این عادت چیه ؟؟ بعد تغذیشونم خیلی خوبه و همه چیز میخورن مثل هندوانه،سیب،پرتقال،ارزن،تخم کتان،وجوانه گندم وکف دریا وتو طول روز فعالیت زیادی هم ندارن فروشنده گفته که نره همون که دماغش بنفشه هنوز به سن بلوغ نرسیده . وبعضی موقع ها یکیشون رو کمر اون یکی میره ودر حد یک تا دو ثانیه می ایسته بعد میاد پایین لطفا کمکم کنید ممنون میشم اگه راهنمایی ام کنید

    1. با سلام، مدفوع خواری مرغ عشق بیشتر به دلیل کمبود کلسیم و مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. پس حتما از قطره مولتی ویتامین (هفته ای 2 الی 3 قطره محلول در آب) ، کف دریا و مواد مغذی برای تقویت جیره غذایی آنها استفاده کنید. بهتره هر روز قفسشون رو تمیز کنید و اجازه ندهید فضله ها رو بخورن چون باعث عفونت و مرگ اونا میشه.

  105. سلام می خواستم بدونم مرغ عشق نرم با ماده ام عشق بازی می کند ولی ماده پاهاشو میزاره روی نره یعنی چی

  106. سلام من یه مرغ عشق ماده داشتم سنش رو نمی دونم ولی میدونم بالغه یه نر هم خریدم حالا هر دو شون پیش هم میشینن ولی کاری نمی کنن در ضمن مریض هم نیستن
    و براشون لونه پلاستیکی گذاشتم لازمه کف لانه پوشال بزارم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. با سلام، مشکلی نیست یکم طول میکشه تا پرنده ها به هم عادت کنند. عجله نکنید. پوشال هم برای لانه سازی پرنده ها مناسبه

  107. من مرغ عشقم دستیه نر هم هست حدود یک سالو پنج شیش ماهشه مشکلم اینجاست که جفتگیری نمیکنه ینی ماده اماده میشه ولی این ی پاشو میزاره بالا دیگه جلو تر نمیره مستم هس نر نمیدونم چیکار کنم

    1. با سلام، برای اماده سازی و افزایش سطح انرژی پرنده نر به مقدار کم از شاه دانه و گاودانه استفاده کن و حتما داخل قفس تشت آب تنی با اب گرم و تمیز بذار. اگر با هم جفت نشدن باید برای پرنده ماده یک جفت نر همسن و هم نژاد پیدا کنید.

  108. با سلام من چند ماه پیش جفت مرغ عشق گرفتم که بنا به گفته فروشنده قبلا تخم و جوجه داده بودن اما از موقع تا بحال هیچگونه واکنشی ندیدم البته به لحاظ تغذیه و مولتی ویتامین ها و سایر موارد تا حدود زیادی موفق بودم و اینکه آنها صدای زیادی تولید میکنند و از نظر ظاهری از یک سال بزرگتر هستند ولی همون طور که گفتم واکنش نسبت به جفت گیری ندیدم، آیا زمان بیشتری نیاز است یا اینکه آنها همدیگر را به عنوان دوست قبول کردند؟

    1. با سلام، در صورتیکه با هم جفت شده باشند مشکلی نیست. برای جفت گیری باید هر دو پرنده به خصوص مرغ عشق ماده آمادگی داشته باشد. کمی صبر کنید. از دان های پر انرژی به مقدار کم برای مست شدن آنها استفاده کنید. داخل قفس ظرف ابتنی بذارید تا پرنده ها سرحال باشن. برای لانه سازی پرنده ها نیز در کنار قفس از خرده های چوب و پوشال و تیکه های کاغذ استفاده کنید.

  109. سلام خدمت ادمین سایت ميخواستم بدونم من مرغ عشق نر داشتم و یک ماده ام خریدم الان چهار روز که با هم دعوا می کنند مرغ عشق ماده ام جنب و جوش زیادی داره ولی رنگ بینی اش تمایل به قهویی میزنه آیا مرغ عشق ام ماده است و سر و صدا زیادی هم میکنه. و میخواد سقف لانه رو بازکنه خیلی ممنون از سایت خوبتون لطفا جواب بدهید

    1. با سلام، دعوای پرنده های شما طبیعی است چون هنوز با هم جفت نشدن. قهوه ای بودن نوک یکی از نشانه های مرغ عشق ماده و آمادگی آن برای جفت گیری است.

  110. سلام من تازه دو تا مرغ عشق گرفتم و نمی‌دونم چند ماهه اند برای جفت گیری و اهلی کردن چیکار کنم؟
    نزدیک قفس که میرم میترسن ازم

    1. با سلام، ترس پرنده ها از شما کاملا طبیعی است. اجازه بدین تا پرنده ها به محیط جدید و حضور شما عادت کنند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه مرغ عشق مقاله پرورش مرغ عشق و سایر مقالات مرتبط با مرغ عشق رو مطالعه بفرمایید.

  111. سلام یه جفت مرغ عشق پروانه ای دارم چیکار کنم مرغ عشق نر مست مست بشه.
    بهم گفتن لونه از فقس جدا کنم جدا کردم ولی هیچ اتفاقی نیافتاد…
    تخم مرغ هم بهشون میدم ولی نمیخورن
    سبزی هم بهشون میدم ولی بازم آب میخورن با ارزن لطفاً راهنمایی کنید مرسی

    1. با سلام، یکم از دان های مقوی مثل شاهدانه و گاودانه استفاده کنید. ظرف ابتنی با آب ولرم هم حتما داخل لانه قرار بدین.

  112. سلام وقت بخیر.اول عذر خواهی می کنم که متنم اینقد طولانی شده. خواستم کامل توضیح بدم تا بهتر راهنماییم کنید.
    دی ماه پارسال یه مرغ عشق نر خریدم دلم نیومد بندازمش قفس بدجور بهم وابسته شد فقط رو شونم مینشست از دستم غذا می خورد، طوری که وقتی خونه نبودم اصلا لب به آب و غذا نمی زد! دیدم اینطوری هر دو اذیت می شیم اسفند یه ماده یه ماهه خریدم، فکر کنم اشتباهم این بود که ماده بالغ نبود و نر همین که رفت تو قفس چند بار خواست بشینه رو ماده که اونم فکر کنم ترسید و با جیغ و داد زدش و از خودش دور کرد. برخلاف انتظارم نر برای اولین بار 5-6 ساعت تو قفس موند ولی بعدش مثل سابق مجبورم کرد بیارمش بیرون. روی سقف قفس برا نر آب و غذا گذاشتم، شاخه های بلندی براشون گذاشتم که معمولا روی یه شاخه مشترک میشینن از بین میله ها بعضی وقتا همدیگرو نوازش می کنن نوک به نوک میزنن با هم آواز میخونن. مییام نر رو میندازم قفس ماده اذیتش می کنه دلم میسوزه میذارم بیاد بیرون.البته چند بار شده که یه 2-3 ساعتی با هم تو قفس بودن، البته بیشتر روی شاخه جدا نشستن.در اتاق خواب رو میبندم که نر نیاد پیش من.وقتی میاد بیرون ماده خیلی بی تابی میکنه! یک ریز با سوت زدن صداش میکنه بعد شروع می کنه به جیغ زدن. تا امروز که 67 روز شده اینا با هم زیاد خوب نیستن. من اینطور فهمیدم که ماده از نر بدش نمیاد ولی اجازه هم نمی ده بیاد قفسش.لطفا بفرمایید چیکار کنم اینا باهم دوست بشن؟
    خیلی ممنون از وقتی که میذارید.

    1. باسلام، سعی کنید همیشه برای پرنده های خود یک جفت همسن و هم نژاد انتخاب کنید. اینطوری پرنده ها زودتر با هم جفت میخورن. در ضمن نمی توان به زور دو پرنده رو با هم جفت انداخت. در مورد مرغ عشق، بیشتر پرنده ماده سرکشی میکند و باید برای جفت گیری و یا تخم گذاری اماده باشد. بهتر است یکم دیگه پرنده ها را در قفس های جداگانه ولی مجاور هم نگه دارید تا پرنده ماده آماده شود. هرزگاهی آنها را در یک قفس بیاندازید. اگر مرغ عشق نر بیش از حد مست بوده و ماده تمایلی ندارد، لازم است که غذاهای مقوی و پرانرژی (مثل تخم مرغ آب پز، تخم ارزن و کتان) مرغ عشق نر را کمی محدود کنید.

  113. سلام خسته نباشید
    من یه جفت مرغ عشق دارم نر خیلی شیطون و بازی میکنه با ماده هم بعضی وقتا غذا بهم میدن اما بیشتر اوقات ماده بهش نوک میزنه علت جیه؟

  114. سلام.عاغا ناموسا یکی کمکم کنه. حدود۱۰روزپیش نروماده و۵تخم گرفتم.تازه آخرین جوجه هاش دونخورشده بودن و من جوجه ها رو نیاوردم.خداروشکر با جابجایی ماده قهر نکرد و قشنگ روی تخمها میخوابه. نر همون روز اول خیلی مست بود.وقتی ماده میومد بیرون برای فضله ونوکی به کلسیم و کف دریا بزنه با دادو بیداد و نوک زدن نر فرارمیکرد داخل لونه.نر به شدت دنبال جفتگیریه.و فقط خودش به ماده غذا میده.نمیزاره من به ماده چیزی بدم.چندباری جفتگیری کردن و الان دیدم تخمها ۱۰تا شدن.بازم ماده تخم توی شکمشه.وبیشتر میشه.تخم کتان نمیدم بهشون.کلسیم،کف دریا،ارزت،تخم مرغ و نخو و لوبیا ابپز،کاهو،هویج،سیب بهشون میدم.میترسم ماده ضعیف بشه و تخم تو بدنش گیر کنه.باید ماده نر رو کتک بزنه ولی مال من برعکسه و نر قویتره.شاید تخمگذاری زیاد ماده رو ضعیف کرده.جداشون کردم دیوونه شده بودن.هیچی نمیخوردن و میخواستن هرجوری شده از قفس بیان بیرون.الان گرفتارشون شدم.شرافتا کمک کنید،چیکارشون کنم؟ایا یکیشونو عوض کنم؟جداشون کنم؟به حال خودشون بزارم؟اگه جداشون کنم کی ماده رو تغذیه کنه؟روی تخمها خوابیده و خیلی کم به غذغی دست من فقط زبون میزنه.از نر فقط غذامیگیره.

    1. با سلام، تخم گذاری بالا ماده رو ضعیف تر خواهند نمود. در ضمن جوجه کشی از این تعداد تخم و بزرگ نمودن جوجه ها برای هر دوی آنها طاقت فرسا خواهد بود و پرنده مطمئنا به تمام جوجه ها نمی توانند رسیدگی کنند. برای این مواقع و کنترل مستی پرنده نر بهتر است خوراکی پر انرژی و مقوی همچون تخم مرغ و ارزن و کتان و … را محدود کنید و در صورت نیاز از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

  115. سلام من یه جفت مرغ عشق داشتم ولی جفت نمیشدن نررو عوض کردم ولی بازم جفت نشدن؛نره تا میاد نزدیک بشه ماده میزنه و دور میکنه؛در ضمن تو لونه هم نمیرن؛علتشو میخواستم بدونم!؟مرسی

    1. با سلام، باید همسن و هم نژاد باشند. پرنده نر رو در یک قفس جدا بگذارید. طوریکه پرنده ها فقط صدای همو بشنوند. اگر ماده شروع به بی تابی نمود آن وقت می توانید پرنده ها را با هم جفت بزنید.

  116. سلام خسته نباشین
    من یه جفت مرغ عشق دارم که یکیش حدو ۱۴،۱۵ و یکی حدود ۸،۹ ماهشه . نره دستیه و گاز نمیگره و ماده هم خیلی وحشی نیس و تا حدودی رو انگشت می مونه و منو گاز نمیگره(ولی اگه کسه دیگه دستش بزنه گاز می گیره و فرار می کنه) تقریبا از یکی دوماهگی با همن و خیلی با هم صمیمی هستن و بدون هم جایی نمی رن . میخواستم بدونم امکان داره مرغ عشقای منم تخم بزارن ؟؟ یا اصلا امکان نداره؟؟ باید چیکار کنم تا تخم بزارن؟ ممنون

    1. با سلام، معمولا پرنده های همسن زودتر با هم جفت می خورن. و اینکه هنوز یکی از پرنده های شما به سن بلوغ نرسیده

  117. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم که ماده از جوجگی نگه داشتم نوکش الان سفیده. یه نر خریدم الان دوهفتس پیش هم هستن ماده به سرو نوک نر ور میره حتی به نشیمنگاه نره نوک میزنه ولی مرغ عشق نر هیچ حرکتی ازخودش نشون نمیده حتی فرار هم میکنه.غذا بهشون همه چی دادم ویتامین دادم ولی نره بی حسه راهنمای کنید لطفا

  118. سلام من مرغ عشقام ۱ ماه میشه گرفتم قبلانم جوجه دادن ولی الان نر بشدت مستی میکنه چندبارم بزور خاسته مادرو راضی کنه ولی نشده میتونین راهنماییم کنید البته بگم باهم صمیمین غذا و تمیزهم میکنن همدیگرو مرسی از ساییتون

    1. با سلام، مست شدن مرغ عشق ماده بستگی به شرایط محیط، کیفیت تغذیه و رفتارهای جفت او دارد. سعی کنید از غذای پر انرژی مثل ارزن و تخم کتان، تخم مرغ آبپز و ظرف آبتنی برای تحریک مرغ عشق ماده استفاده کنید.

  119. سلام. من امروز يه جفت مرغ عشق خريدم كه پنج تا تخم دارن و ماده رو تخم هست آوردم خونه خدارو شكر هنوز رو تخمه ولى نميدونم بايد چطور بفهمم كه كى جوجه ميشن و بعد بايد چكاركنم. هميشه قنارى داشتم. اولين بر هست كه مرغ عشق خريدم.

    1. با سلام، قفس را در یک محیط ارام و بی صدا قرار بدین تا پرنده نترسته و آرامش داشته باشه. به لانه و تخم های نطفه دار اصلا دست نزنید. همچنین مدت زمان جوجه کشی مرغ عشق 22 الی 25 روز می باشد.

  120. سلام لطفا کمک کنید مرغ عشقمان ۴ تا تخم گذاشتن من امروز لانه رو خارج کردم و تمیز کردم وقتی سر جاش گذاشتم ماده دیگه داخل نمیره و روی تخم نمیشینه اولین تخم الان ۲۰ روزه دوتا از تخم ها رنگش تیره تره معلومه جنین داره حالا چکار کنم

    1. با سلام، در حین جوجه کشی و تخم گذاری به هیچ عنوان نباید به لانه پرنده دست بزنید. حتی لمس مستقیم جوجه ها در زمان تولد نیز باعث میشود والدینش دیگر به او غذا ندهند. در زمان جوجه کشی نیز دست زدن به تخم های نطفه دار باعث میشه پرنده دیگه روی تخم ها نخوابه. این یک حس غریزی هستش و پرنده برای دفاع از خودش همچین رفتاری نشان میده. یعنی احساس خطر میکنن. زمان جوجه کشی مرغ عشق ها معمولا 22 الی 25 روز طول میکشه. اگر دستگاه جوجه کشی دارین سریعا تخم ها را به دستگاه انتقال بدین (با تنظیمات زمان هچر). در غیر اینصورت متأسفانه تخم ها تلف خواهند شد.

  121. سلام
    من یک نر و ماده انگلیسی حدود دو ماهه خریدم از کجا میشه فهمید بالغ شدن؟ اولاش نر تمایلش به ماده زیاد بود ولی ماده شروع کرد به زدن نر و دیگه نر کلا ازش میترسه و ازش فرار میکنه. نر یه مستی هایی می‌کنه و بعضی اوقات هنوز سمتش میره ولی ماده باز میزنه. از هم جداشون کنم خوبه؟ لونه هم گذاشتم براشون دون خوب و از این تقویت کننده های جنسی هم تو ابشون میریزم.

    1. با سلام، سن بلوغ مرغ عشق تقریبا 10 الی 11 ماهگی است. خال های دور گردن اونا اگر درشت تر و پر رنگ تر شده باشند، علائم بلوغ آنها خواهد بود. تقریبا شش عدد خال در پرهای زیر نوک و قسمت گردن مرغ عشق وجود دارد که برخی ریز و برخی درشت می باشند. همچنین مرغ عشق نر شروع به اواز خوانی میکند. اگر هر دو بالغ باشند ولی ماده تمایلی به جفت گیری با نر نداشته باشد ممکن است سن نر بزرگتر از ماده باشد. در این شرایط بهتر است پرنده ها رو از هم جدا کنید و برایشان جفت هایی همسن و هم نژاد تهیه کنید.

  122. سلام مجدد.
    توی لونشون جای تخم ها پنبه گذاشتم امکان داره آره اون بترسن؟ و اینکه ارتفاع لونه رو بیارم پایین تر راغب میشن برن تو لونه؟

    1. پنبه و خرده های ریز کاغذی و پرهای افتاده از مصالح به درد بخور برای لانه سازی بیشتر پرنده هاست. همان طور که گفتم برای لانه سازی می بایست پرنده ها بر ترس خود غلبه کنند و مطمئن شوند مکان زندگی آنها امن می باشد.

  123. سلام خسته نباشید.یه جفت مرغ عشق با تازگی گرفتم. که نره آماده و مسته خیلی سرحاله. می خونه حسابی.ماده هم امادس و رنگ نوکش قهوه ای شده.لونه براشون گذاشتم ولی داخل لونه نمیرن.چیکارشون کنم به لونه عادت کنن و برن داخلش؟ لونه رو گذاشتم نزدیک سقف قفس البته چوب هم روبروش گذاشتم.ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. با سلام، پرنده ها ابتدا باید به محیط و صاحب جدیدشون عادت کنند و مطمئن شوند در محیط جدید خطری انها را تهدید نمیکند. توصیه میکنم حتما براشون یک مکان امن و به دور از سر و صدا و حیوانات مزاحم مثل گربه و … قرار بدهید.

  124. سلام مرغ عشق من ۱ماهه اسهال می کنه و ببخشید بعضی وقت ها مدفون سیاه میاد . و غذا های خیار تخم مرغ نمی خوره

    1. با سلام، احتمالا یا سرما خورده و یا دچار مسمومیت غذایی شده است. فعلن بهش سبزیجات و میوه ندین. قطره مولتی ویتامین، انتی بیوتیک مخصوص طیور بهش بدین.

  125. سلام
    من یه جفت مرغ عشق دارم که ماده خیلی شیطون و سرزنده هست ولی نر کلا شخصیت آرومی داره. تنها حرکتی که داشتن یه مقدار نوک به نوک شدن بوده . و تلاش و اشتیاق ماده خیلی بیشتره و یه جور بی‌قراری داره ولی در عوض ، نره اهمیتی نمیده. امروز بعد از یکی دوروز که ماده زیاد توی لونه سرک میکشید متوجه شدم که تخم گذاشته. ولی این مدت من جفتگیری ندیدم . چیزی که میبینم اینه که ماده خیلی مشتاق جفت شدن هست ولی نره فقط دوست خوبیه ظاهراً . الان نگران ماده هه هستم نمی‌دونم با اینهمه بالا پایین پریدنو بی‌قراری و .. که می‌کنه و جوابی نمیگیره، دچار مشکل میشه یا نه. و این تخم که گذاشته، طبیعتا باید پوچ باشه اینطوره؟ چون نره نه بهش غذا میده نه کنارشه نه با نوک نوازشش می‌کنه ، هیچ کار فقط باهم کلی آواز میخونن. و گاهی به اصرار ماده نوک به نوک میشن. راهنمایی کنید لطفا کاری هست من بتونم انجام بدم؟
    ممنون

    1. با سلام، اصولا جفت نر باید با صدای آوازخوانی مرغ عشق ماده تحریک شود. برای مست شدن مرغ عشق نر، از ارزن و جوانه گندم استفاده کنید. در صورتیکه مرغ عشق نر هیچ تمایلی به جفت گیری نداشته باشد می بایست یک یک نر دیگر برای ماده تهیه کنید.

      1. والا من به جفتشون غذای یکسان دادم تابحال، حدود شش ماهه دارمشون و غذاهاشون شامل ارزن، هفت تخمه، جوونه گندم، برنج پخته، هویج رنده شده و تخم‌مرغ آب‌پز هست. خب ماده رشد خوبی داشته ولی نره هم از نظر جثه کوچیکتره هم بنظر ضعیف تر میاد. قطره مولتی ویتامین هم چندروز یکبار به آب خوردنشون اضافه میکنم. باهم شاد و شنگول هستن اما جفتگیری نه.و امروز دومین تخم هم دیدم که گذاشته.. بعید می‌دونم جوجه بشه

  126. سلام. من یه جفت مرغ عشق دارم تازه یکی تخم گذاشته بعد از هرجا خوندم نوشته بود کم کم ۳ یا ۴تا تخم میزاره میخواستم ببینم که چجوریاس

  127. من یه جفت مرغ عشق دارم تازه یکی تخم گذاشته بعد از هرجا خوندم نوشته بود ۳ یا ۴ تا تخم میزاره میخواستم ببینم چجوریاس

  128. سلام وقتتون بخیر چنتا سوال داشتم
    من دو جفت مرغ عشق دارم یه جفت روی جوجه گوشتی هستن تغذیه مناسب براشون چیه بهشون بدم؟؟
    یه جفت هم دارن جفتگیری میکنن الان 2روزه روزی چندبار جفتگیری میکنن برای اونا چه تغذییه بدم؟؟
    و سوال آخر این که این جفتا هرکدوم تو یه قفس هستن اون جفتی که درحال جفتگیری هستن وقتی جفتگیری میکنن این یکی نر کلافه میشه هی جیغ میزنه تو قفس بی قرار میشه دلیلش چیه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام، مقاله تغذیه مرغ عشق را مطالعه بفرمایید.
      رفتار شناسی مرغ عشق ها کمی پیچیده است. شاید اون یکی نر احساس سلطه و تصاحب بر پرنده ماده دارد. البته حسادت نیز می تواند دلیل جیغ کشیدن او باشد. بهتر است قفس ها را طوری کنار هم بگذارید که جفت ها به یک دیگر دید نداشته باشند.

  129. سلام دوستان یه سوال داشتم مرغ عشقام یعنی یه نر و یه ماده قبلا در یه قفس کوچیک به هم غذا می دادن و علائمی داشتند ولی وقتی که قفسشونو عوض کردم یه بزرگتر خریدم علائم گم شد عادی شدن

    1. با سلام، مشکلی نیست کمی صبر داشته باشید تا آنها با محیط جدیدشان سازگار شوند. در پرورش آنها همان روال قبلی را دنبال کنید.

  130. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم نمیدونم چند ماهشونه. و این مرغ عشق ها ۶ماهه که تخم نمیگذارند . چی کار کنم که مرغ عشق ها جفت شن . ولونشون لاکی بهتره یا سفالی ممنون …

    1. با سلام، طبیعتا باید پرنده ها به سن و دوره تخم گذاری رسیده باشند تا بتوانند تخم گذاری کنند. اگر از بالغ بودن انها مطمئن هستید باید صبر کنید چون دوره تخم گذاری معمولا از اوایل بهار شروع میشه. این نکته رو هم در نظر بگیرید که دریافت نور کافی و خوراک مقوی از لازمه های تخم گذاری پرنده ها می باشد.

  131. سلام خسته نباشید مرغ عشق های من شب ها بال بال می زنند و مانع خوابیدن ما می شوند ومنظور تون از وسایل بازی چیه؟

  132. سلام دوست خوبم من ۱سوال داشتم . مرغ عشق ماده من چند باری با جفت نر خود عشق بازی میکرد. حتی گاهی داخل لانه میرفت و جفت نر خود برایش آب غذا با دهان خود بهش میداد. ولی تخمی نزاشت و حدود چند هفته ای از جفت نر خود دوری میکنه و نمیزاره نزدیکش بیاد

  133. عرض سلام و وقت بخیر ی جفت مرغ عشق نر و ماده داشتم، ماده خیلی کوچیک بود اذیت میشد واقعا چون نر هی سوارش میشد و اونم ضیف بود لح میشد بعد اینک ی مدت پیش هم بودن عوض کردم ی ماده دیگ گذاشتم پیش نر ، الان با هم نوک ب نوک میشن و نر پاشو بلند میکنه میذاره رو شونه ماده و ماده گاها پرخاشگری میکنه ولی زیاد پیش هم نمیشینن رو نشیمنگاه فعلا و نر اواز میخونه یهویی پر میزنه تو قفس میپره اینور اونور خودشو تمیز میکنه، ب نظرتون اینا جفت هم میشن ؟؟ و اینک ایا مرغ عشق ماده هم اواز میخونه یا فقط نر ک میخونه ؟؟ و اینک اگ مطلبی هست ک کمکم میکنه لطفا راهنمایی کنید . از بابت مطالب سایتتونم کمال تشکر دارم ممنون ک وقت میذارید و پاسخگو هستید.

  134. سلام ادمین عزیز یه هفته هست مرغ عشق ماده من می‌ره لونه بعدش میاد بیرون صورتش تپل شده پایین شکمش گرد پس این کی نیزارهای تخم رو میگن 34 ساعته نیزارهای ولی می‌ره تو لونه میاد بیرون زود میشه کمک کنی

  135. سلام ادمین جان
    مرغ عشق های من باهم دوست هستند چیکار کنم جفت شن
    الان ی سالی هست ک پیش همن ، لونه گزاشتم تخم مرغ ابپز ( سفیده ) میدم جعفری میدم ایینه گزاشتم صدای جفت گیری میزارم براشون ولی انگار ن انگار

      1. بله نر و ماده هستند و از 4ماهگی دارمشون
        تازگیا ماده هی میره توی لونه و میاد بیرون
        و مقدار دهن به دهنشون هم بیشتر شده، اما من جفتگیری شونو ندیدم هنوز
        و نر یجورایی حس میکنم از ماده ترس داره و نمیره سمتش برای جفتگیری

  136. سلام حدوده یک هفته میشه مرغ عشق ماده هر فردی رو می بینه زود به لانه می‌رود به نظرتون ترسیده

      1. محیط ش خیلی آرومه از اول که خریدم اینطوری نبود همین دوسه هفته است اینطوری شده به نظرتون تخم میزاره

        1. سلام
          نمیشه گفت هاویار جان ، چون پرنده ها هم احساسی هستن ، مثل ماشین خط مستقیم رو سیر نمیکنن ، رفتارشون متناقض هست
          باید صبور باشید

  137. سلام من یه جفت مرغ عشق گرفتم یک هفته اس.مرغ نر مسته ولی ماده راه نمیده ولی به هم دون میدن دور چشم ماده حلقه نداره یعنی بالغ نیست؟

    1. سلام
      نه نمیشه گفت که بالغ نیست ! باید یه مدت با هم بمونن تا عادت کنن
      لوازم بازی هم داخل قفس بزارید ، غذاشونم مناسب باشه کم کم عادت میکنن

  138. ادمین نر میخواهد با ماده جفت گیری کند ولی ماده کاری نمی کند و میرود به لانه یعنی نمیزاشتم جفت گیری کنه برای چی این نشونه تخم گزاشتنشه؟

    1. سلام امیر جان
      بهشون فرصت بدید ، از نظر غذایی و محیط شرایط رو اماده کنید ، به همدیگه عادت میکنن و جفت گیری میکنن حتما

  139. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم جفت شدند و جفت گیری هم میکنند ولی تخم نمیزارن مشکل چیست لطفا جواب بديد؟
    یکی مرغ عشق ماده بگیرم پیشهشون بزارم جفت میشه

    1. سلام
      شاید تغذیشون مشکل داره و خوب نیست
      محیط رو کمی تاریک کنید و مواد مغذی بهشون بدید مشکل حل میشه
      نه مرغ دیگه بیارید یکی از ماده ها گوشه گیر خواهد شد ، یا جدیده یا قدیمی
      موفق باشید

  140. سلام ببخشین مرغ عشق های من باهم جفت شدن خیلی صمیمی هستن ولی نمی‌دونم چرا جفت گیری نمی کنم اب نور کافی دارن نر ماده خیلی بالای لونه شأن را تمیز میکنن بنظرتان کی جفت گیری میکنن

      1. ببخشین مرغ عشق های من خوب ماده می‌ره لونه رو چک می‌کنه نر هم بیرون میخونه برایش یعنی چی

        1. سلام
          نشانه های جفت گیری هست
          جای نگرانی نیست
          محیط اروم و با وسایل بازی براشون قرار بدید جفت گیری می کنن

          1. این کارو کردم ادمین عزیز فقط اخرین سوال نر پر های ماده و ماده پر های نر تمیز میکنن تا عید تخم میزارن؟ این دیگه اخریش

          2. امیر جان پرنده ها هم مثل ادما هستن ، نمیشه گفت حتما این کار اتفاق میفته ولی امکانش زیاد هست
            فقط محیط رو در شرایط بهینه ای که ایجاد کردید قرار بدید
            موفق باشید

          3. ادمین عزیز مرغ عشق هایم می‌خوان جفت گیری کنند ولی ماده می‌ره تو لونه این یعنی میخواد تخم بزاره؟

          4. سلام امیر جان
            نمیشه گفت دقیق ، منتظر بمونید فقط
            نباید اصلا عجله کنید ، محیط رو کمی تاریک کنید

  141. من ۲تا مرغ عشق ماده کنار هم داشتم نر نداشتم ماده ها یک سره داخل لونه بدن دلیلش چیه یکی را فروختم ویک نر خریدم باز یکشون که مونده داخل لونه میره دلیلش چیه ولی تخم نمیزاره

  142. یه جفت مرغ عشق خریدم باهم بازی می کنن همدیگرو تغذیه میکنن اما جفتگیری نمی کنن وداخل لونه نمی رن

    1. سلام ساسان عزیز
      شرایط جفتگیری رو دارن ، محیطشون رو آروم کنید و صبور باشید حتما جفتگیری خواهند کرد

    1. سلام علی جان
      خوب مشخصا طول میکشه که با همدیگه اخت بشن و جفت گیری کنن
      باید صبور باشید
      محیط رو براشون مهیا کنید
      لوازم بازی مثل تاب و آینه براشون تو قفس بزارید
      محیطتشون رو خیلی روشن نکنید ، کمی هم تاریک باشه بهتره
      غذا هم ارزن کافی نیست ، غذا باید تمام نیازهاشون رو رفع کنه
      این موارد رو انجام بدید . منتظر باشید جفتگیری خواهند کرد

    1. درود.سعی کنین جداشون کنین در دو قفس مجزا .قفس ها رو بالای هم بزارید جوری که همو نبینن ولی صدای همو بشنون .گندم رو بزار تو اب ۲۴ساعت خیس بخوره بده برو فروشگاه دامپزشکی بگو محرک ad3e بده .چند وقت که تنها باشن مرغ عشق نر اواز بخونه و صدا کنه مرغ عشق نر ی تک جیغ میزنه ی هفته ای جفت میشن

  143. من ۲تا مرغ عشق ماده داشتم که همیشه داخل لونه بودن یکی رو فروختم و یک نر خریدم ببخشید خیلی داخل لونه میره ماده ولی تخم نمی زاره

  144. سلام مرغعشقهای من پیش دو تا مر و ماده هستن جوجه دار میشن ولی از لونه میندازن جوجه را بیرون
    باهم هم جفت گیری میکنن و دوباره تخم می ذارن ولی جوجه ها را تلف میکنن ..چه کنم ؟

    1. سلام
      رفتار طبیعی این پرنده همین هست
      دو کار میتونید انجام بدید
      بعد از اینکه تخم گذاشتن ، نر رو از ماده جدا کنید
      دوم اینکه از دستگاه جوجه کشی برای جوجه در اوردن استفاده کنید

  145. سلام
    ادمین عزیز من یه مرغ عشق نر دارم و دوتا ماده که تو یک قفس بودن و معمولا دو تا ماده یه کم با هم درگیر می شدن مرغ نر با هردو تاماده بازی می کنه و نوکا شون رو به هم می زنن الان یکی از ماده ها که یه مقدار از نظر جسه قوی تره تخم گذاشته منم اون یکی ماده رو از ترس این که به تخم ها آسیب بزنه جدا کردم
    حالا اگه با هم باشند ممکنه که این یکی ماده به تخم ها یا جوجه های ماده دیگه آسیب بزنه؟
    کلا نگه داری یک نر با دو تا ماده امکان پذیره؟چقدر ممکنه که خطرناک باشه؟
    به نظرتون مرغ عشق نر رو هم جدا کنم؟

    ببخشید چون خیلی نگرانشون هستم زیاد پرسیدم

    1. سلام ثمین عزیز
      بله خوب ، مخصوصا اگه جوجه بدنیا بیاد میتونه براش خطر ساز باشه و حتی ماده ی مادر به اونیکی ماده آسیب برسونه
      بهتره که یک ماده داخل قفس باشه
      از سویی دیگه ، اگه تخم گذاشته باشه ، ممکنه به دلیل وجود تخم داخل قفس دیگه جفت گیری نکنه ، بهتره تا یه مدت جداشون کنید
      اگه مرع عشق نر رو جدا کنید ، به فرض سه تا قفس کنار هم داشته باشید ، عطش برای جفتگیری بین نر با دو ماده ی دیگه بیشتر خواهد بود و در صورتی که اونها رو کنار هم بگذارید سریعتر اقدام به جفت گیری خواهند کرد
      موفق باشید

  146. سلام یک جفت بالغ داشتم که ماده دماغش قهوه ای بود یعنی جفت داشت و این نر رو براب جفت قبول نمیکرد من رفتم عوض کردم یه ماده جوون گرفتم بالغ نیست نر هم سنش بالاست ایا جفت گیری میکنند . با تشکر

  147. من ی جفت مرغ عشق دارم بردم پرنده فروشی گفت هنوز به سن بلوغ نرسیدند ولی عید تخم میذارن ولی اینا بعضی موقع ها هم دیگرو بوس میکنند یا نر غذا بالا میاره میده به ماده یا همدیگرو میخارونند یک بار هم نر سعی کرد بره روی ماده با این علائم بازم باید تا عید صبر کنم؟

    1. سلام مهدی جان
      مهمترین عامل در جفت گیری موفقمرغ عشق این هست که صبر کنید ، به هیچ وجه عجله نداشته باشید، باید صبور باشید ، شرایط رو اماده کنید وقتی قصد به جفتگیری دارن دور باشید از قفس ، قفس رو در محیط خیلی روشن قرار ندید
      این شرایط رو فراهم کنید، غذاهاشون رو مناسب و مقوی در نظر بگیرید ، در این صورت خودشون جفت گیری خواهند کرد

  148. سلام من مرغ عشقامو خریدم ماده دماغش قهوه ای بود الان سفید از خیلی وقت به هم غذا میدن نوک همو میخورن نره هم تلاش میکنه اما ماده نمیزاره ایا ماده قبلا جفت داشته و این نر رو برای جفتگیری قبول میکنه

    1. سلام امیر جان
      این مورد زیاد بازدارنده نیست و مهم هم نیست ، صبر پیشه کنید و لوازم بازی هم براشون فراهم کنید ، یه مدت بعد حتما جفت گیری می کنن
      غذاشون رو هم مقوی تر بکنید
      موفق باشید

      1. سلام ادمین جان من یه جفت جوجه داشتم ازقبل امروزیه جفت دیگه گرفتم که مستن بعد اوردمشون خونه گذاشتمشون پیشم هم اما هیچ خبری ازجفت گیری وعشقبازی نیست لطفا راهنمایی کنیدلونه میله هم گذاشتم باابو غدای کافی اماخبری نیست نمیدونم بخاطر عوض شدن جاشونه یا اون جوجه ها

        1. سلام
          کارو جان
          اصولا هر موجود زنده ای بعد از تغییر مکان ، مدتی زمان نیاز داره تا به محیط عادت کنه
          باید منتظر باشید و عجله نکنید، می تونید دو تارو در قفس های جدا کنار هم بزارید تا تقلا کنن و علاقشون زیاد بشه به همدیگه بودن ، در این صورت اگه کنار هم قرار بدید سریعتر با هم دیگه جفتگیری خواهند کرد
          اگه این مورد براتون مهیا نیست ، صبر کنید و شرایطی که گفتید رو مناسب نگه دارید ، محیط رو کم رفت و آمد تر و تاریکتر بکنید
          بعد از گذشت زمان جفتگیری خواهند کرد

  149. سلام من به تازگی یه جفت مرغ عشق خریدم چیکار کنم زود جفتگیری کنند جفت بشند چه بهشون بدم راهنمایی کنید سر صدا هم زیاد ندارند اکثرا در حال چرت زدن هستندهیچ کدوم هم داخل لونه نمیرود
    مشکل چیه میشه راهنمایی کنید

    1. سلام مهران عزیز
      موارد گفته شده در همین مقاله رو اجرا کنید و با صبوری منتظر جفت گیری باشید ، مرغ عشق از پرندگانی هست که تا به هم عادت نکنن جفت گیری نخواهند کرد پس عجله نکنید
      غذا ، اسباب بازی ، آینه ، پوشال و محیط کمی تاریک رو براشون محیا کنید
      موفق باشید

          1. ببخشید انقد سئوال میکنم برام یه سئوالی پیش اومد پوشال براچی میریزند کف قفس چه فاید داره دلیل چیه میشه لطف کنید راهنمایی کنید

          2. سلام
            اگه قرار بدید خودتون مشاهده خواهید کرد
            هم اینکه بازی میکنن و مشغول میشن
            و هم اینکه میرن میشنن تو پوشال ها !

  150. سلام چند روز طول می کشه مرغ عشق به محیط اطرافش حادت بگیره و اماده ی تخم گذاری بشه

    1. سلام
      دانیال جان دقیق نمیشه گفت ، بعضا به دلیل آماده بودن محل نگهداری سریعتر و گاها به دلیل مهیا نبودن حداقل نیازها دیر تر

  151. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم اینا سه تا جوجه دادن جوجه هارو جدا کردم الان نر و مادم بعد از ۱۱ ماه دیگ جفت گیری نکردن ولی هر دو سعی در جوجه دار شدن دارن ولی هر وقت میان جفت گیری کنن دعواشون میشه و دیگ بهم اهمیت نمیدن

    1. سلام سوگند عزیز
      چند کار می تونید انجام بدید
      در وحله ی اول باید شرایط قفس پرنده ها رو مهیا کنید ، داخل قفس پوشال قرار بدید ، اینه بزارید ، لوازم بازی براشون بزارید
      در مرحله ی بعد تغذیشون رو بهتر کنید و از مواد مغذی استفاده کنید
      اگه جواب داد که هیچ ، اگه نداد پیشنهاد می کنم پرنده ها رو از هم دیگه جدا کنید و در قفس هایی جدا در کنار همدیگه قرار بدید ، طوری که همدیگه رو ببینن ولی خوب قفسشون جدا باشه، اگه بعد از یه مدت احساس کردید که برای کنار هم بودن بیتابی میکنن ، اونوقت داخل یک قفس قرار بدید و امکان جفت گیری در اون صورت زیاد خواهد بود .
      موفق باشید

  152. سلام من مرغ عشق نر و ماده دارم هر دو بعضی وقتها یک پایشان را داخل بدن میبرند دلیلش چیست؟

  153. سلام من تازه یک ماه است که یک مرغ عشق نررا در کنار ماده هلندی سفید قراردادم الان هنوز تخم نذاشتن بعضی ماقع مرغ عشق نر به ماده غذا میدهد بعضی از مواقع هم میبینم که مرغ عشق نر یک پای خودرا روی بال مرغ عشق ماده میزاره ولی ماده زیر بار نمیرود من باید چه کار کنم

  154. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم یه یک هفته ای هست خریدمشون مرغ عشق نر هر از چند گاهی عطسه میکنه ولی سر حال هست و مدفوع سفت نمیکنه و دور بینیش ترشحی نیست براش مشکلی پیش اومده

    1. سلام من دوتا مرغ عشق دارم یک نر ویک ماده نوک نر آبی و نوک ماده سفید هردو کنارهم میشینن و ده دقیقه خودشون رو تمیز میکنن صبح ها خیلی اواز میخونن نوک های خودشون رو به هم می مالند پر های سر ماده ماده کمی ریخته بنظرتون جفت هستند

  155. سلام ادمین جان
    ایا لازمه بعد از گذاشتن اولین تخم اونو با تخم پلاستیکی عوض کرد و تا تخم چهارم ادامه داد تا تخم ها با هم باز شن؟
    تشکر

    1. سلام وحید جان
      بله باید تمام تخم ها را به محض گذاشته شدن از لانه خارج کنید و به جای اونها تخم های پلاستیکی قرار بدید ، پس از پایان تخم گذاری همه تخم های پلاستیکی را از لانه خارج کرده و تخم های طبیعی پرنده را درون لون قرار بدید تا عملیات جوجه کشی اغاز بشه
      موفق باشید

      1. سلام وقت بخیر
        تخم اول رو برداشتیم تا تخم چهارم باید زمانی منتظر موند تو این زمان تخم هارو کجا نگه داریم؟؟؟

        1. سلام مهدی جان
          تخم ها رو در جایی تاریک با دمای 15 درجه قرار بدید و هز 3 ساعت اونها رو دستتون بگیرید و 45 درجه بچرخونید . در پایان هر سری تخم رو روی قسمت تیزش بزارید روی زمین .
          حداکثر تا یک هفته با این شرایط می تونید نگه دارید تخم رو
          موفق باشید

          1. سلام مرغ عشق های من یه مدت علایم مای جفت شدن دارن ولی نمیبینم که بره داخل لانه وبعضی وقتی نره ماده رو میزنه قهر میکنه

          2. سلام، اگر علائم دارند به زودی جفت گیری خواهند کرد. دعواشون هم طبیعیه. فقط مکان قفسشون باید ساکت و به دور از محیطهای استرس زا باشه.

  156. مرغ عشق مادم مسته ولی نر جنب و جوش نداره نمیخونه زیاد ولی سالمه از نظر بدنی چکار کنم نره جذب بشه به ماده قبلا خیلی تقلا میکرد برا ماده الان که ماده مست شده نره انگار نه انگار

    1. سلام
      شرایط رو براش اماده کنید
      اسباب بازی و آینه بزارید
      غذای کافی براش بزارید
      محیط رو آروم و روشم نگه دارید

      1. سلام من یکماهه یه جفت مرغ عشق نروماده دارم همه علایم جفت گیری رو هم انجام میدن ولی حس میکنم جثه ماده کوچیکتر وبعد از اینکه باهم تو لونشون میرم اون روز با هم خوبن ولی از فرداش با هم دعوا میکنن دوروز قهر میشن دوباره آشتی میکنن چرا تخم تمیزترین مرسی که راهنمایی میکنید.

        1. با سلام، اگر علائم جفت گیری دارند، مشکلی نیست دیر و یا زود پرنده ماده تخمگذاری خواهد داشت.

  157. سلام من یه جفت مرغ عشق بالغ گرفتم که اینا جفت هم نبودن یعنی هرکدومو از یه جا گرفتم وقت خریدن ماده که اسپانگل هم هست دماغش قهوه ای بود خاستم ببینم این نشانه ای از این هست که خودش جفت داشته؟ بعنی الان نر من رو واس جفتگیری قبول میکنه؟
    سوال بعدی اینکه یه جفت نر و ماده دیگه دارم که اونا باز نره اسپانگله…. چیکار کنم که بتونم اون نر قویه رو با این ماده جدیده که اسپانگله و قوی هم هست جفت بزنم در صورتی که خودشون جفت دارن هردو؟
    ممنون راهنماییم کنید

    1. برای نر ها مهم نیست که جفت دارند و میتونن همزمان چنتا مرغ عشق ماده کنار یک نر گذاشت ولی باید لانه جداگنه بزاری برا هر ماده

  158. سلام و خسته نباشید
    مرغ عشق ماده گوشه گیره وای نر خیلی جنبو جوش داره.بعضی وقتا با نوکش سر ماده رو میخوارونه.بعضی وقتا یه دفعه میترسن پر میزنن میچسبن به قفس.علت چیه؟
    ممنون

    1. سلام
      داوود جان به نظر رفتار طبیعی برای جفت گیری هست
      شرایط لازم رو براشون فراهم کنید
      غذای کافی ، محیط ارام ، نور کافی

      موفق باشید

  159. سلام. من دوتا مرغ عشق دارم نره بالا و پایین میپره بازی گوشی میکنه ای میخونه بعضی مواقع ماده هم یه صدایی میده میشه راهنمایی کنید.مرسی

    1. سلام
      فرهاد جان چیرو راهنمایی کنیم ؟ مرغ عشق ماده آواز نمیخونه ؟
      مرغ عشق نر تو دوره ی جفت گیری این مواردی که گفتید رو انجام میده و طبیعتش هست تا مرغ عشق ماده رو متقاعد کنه ! اونم طول میکشه تا راضی بشه ! صبور باشید و شرایط محیطی رو مهیا کنید براشون
      شرایط :
      غذای کافی ، دمای خنک 22 تا 26 ، افزایش نور به مدت 16 17 ساعت ، محیط ساکت و بی سرو صدا (کنار سگ و گربه نزاریدشون ! ) ، قرار دادن اینه و خونه ی چوبی و میله و … که نر بتونه بهتر خودشو نشون بده
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت