بیماری های رایج در طیور

مهمترین بیماری های مرغ

بیماری های رایج در طیور

مرغ های نژاد بومی به دلیل مقاومت در برابر بیماری های شناخته شده و سازگاری آنها با آب و هوای مختلف در اکثر مناطق پرورش داده میشوند. در حوزه پرورش مرغ بومی و یا سایر طیور، توجه به سلامت آنها بسیار اهمیت دارد. زیرا طیور بومی به شدت در معرض بیماری های مختلف می باشند. لذا ضروری است که پرورش دهنده نکات بهداشتی را رعایت نموده و با شناخت بیماری های مختلف اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد.

بیماریهای مرغ

در این مقاله از سایت جوجه کشی به برخی از بیماری های مهم مرغ بومی اشاره شده است.

بیماری نیوکاسل مرغ بومی

یک بیماری ویروسی و بسیار واگیر است که سویه های مختلف دارد. انتشار ویروس از طریق؛ هوا، وسایل آلوده و حمل و نقل طیور انجام می شود. نیوکاسل یکی از بیماری های خطرناک و شایع در بین مرغ های بومی می باشد. این بیماری بیشتر در فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار شایع است؛ زیرا ویروس نیوکاسل در برابر گرمای زیاد و نور شدید آفتاب ضعیف بوده و از بین میرود. بیماری نیوکاسل از جمله بیماری های عفونی در بین طیور می باشد و به شدت مسری است.

دستگاه جوجه کشی 252 تایی
دستگاه جوجه کشی ۲۵۲ تایی

بیماری نیوکاسل در مرغ

این بیماری به سرعت می تواند در بین گله پخش شود و پرندگان سالم را بیمار نمایید. بیماری نیوکاسل حتی می تواند تا یک سال در لاشه مرغ زنده باقی بماند. میزان تلفات ناشی از این بیمای بسیار زیاد است و هر چه سریعتر باید پرنده های بیمار قرنطینه و حذف شوند.

با توجه به اینکه بیماری نیوکاسل در بین مرغ ها و دیگر طیور بسیار شایع است، بنابراین بهتر است که از تخم نطفه دار گله هایی که درگیر این بیماری هستند برای جوجه کشی استفاده نشود. ویروس نیوکاسل در صورت نفوذ به تخم نطفه دار باعث مرگ جنین میشوند. همچنین اگر تخم نطفه دار آلوده به ویروس نیوکاسل در داخل دستگاه جوجه کشی قرار گیرد سایر جوجه ها را هم آلوده میکند و تلفات زیادی به بار می آورد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار نیز ضدعفونی شوند. البته بدنه دستگاه جوجه کشی باید قابل شست شو و ضدعفونی باشد. به همین دلیل جنس بدنه مهم بوده و در قیمت دستگاه جوجه کشی هم تأثیر گذار است.

علائم بیماری نیوکاسل در مرغ های محلی

ویروس این بیماری سیستم تنفسی، گوارشی و سیستم عصبی پرنده میزبان را مورد حمله قرار میدهد. حرکات چرخشی ناگهانی پرنده به دور خود، فلج شدن بال ها و پاها، پیچش گردن و سر به عقب و یا زیر شکم، تب و لرز، تورم و عفونت در چشم، اسهال آبکی و سبز، کاهش شدید اشتها، کاهش تخم گذاری، ترشحات بینی و بازماندن منقار از نشانه های ظاهری بیماری نیوکاسل در بین پرنده ها می باشد.

ناگفته نماند که بیماری نیوکاسل می تواند از پرنده به انسان نیز منتقل شود. تب و لرز، بی حالی، سوزش و درد شدید، سرگیجه و بیخوابی از علائم این بیماری در انسان ها می باشد. پروش دهندگان می بایست به هنگام درچار شدن پرنده به بیماری نیوکاسل یه طور جدی نکات بهداشتی را رعایت کنند.

ویروس بیماری نیوکاسل از طریق فضولات پرنده بیمار، از طریق هوا و وسایل آلوده به راحتی به پرندگان و یا انسان ها منتقل میشود. پرندگان وحشی نیز در صورت بیمار شدن به نیوکاسل می توانند بعنوان ناقل این بیماری عمل کنند.[recent_posts num="2" offset="2"]

درمان نیوکاسل

بیماری نیوکاسل نیز همانند بسیاری از بیماری های دیگر در بین طیور توجیه اقتصادی ندارد و معمولا پرنده بیمار به سرعت از گله حذف میشود. بنابراین برای سلامتی گله در برابر بیماری نیوکاسل باید پرنده ها به موقع واکسیناسون شوند و نکات بهداشتی نیز بصورت جدی رعایت شود.

واکسیناسیون جوجه ها در برابر بیماری نیوکاسل باید در سن 30 روزگی انجام شود. ناگفته نماند که واکسیناسیون گله بعد از شیوع بیماری بی فایده می باشد و انجام این کار توصیه نمیشود.

استفاده از ضدعفونی کننده های مختلف در سالن پرورش و ضدعفونی تجهیزات مرغداری از مهمترین اقداماتی می باشند که هر پروش دهنده نباید آنها را نادیده بگیرید. رعایت این موارد به پیشگیری پرنده ها به بیماری های مختلف و کشنده بسیار کمک می کند.

پیشگیری
  • رعایت اصول بهداشتی
  • نگهداری نکردن جوجه با مرغ های مسن
  • ضد عفونی وسایل مورد استفاده
  • انهدام بهداشتی لاشه های تلف شده در اثر بیماری و واکسیناسیون به موقع طیور، در پیشگیری مؤثر است.

بیشتر بدانید: برنامه واکسیناسیون جوجه مرغ

بیماری افت تولید تخم در مرغان بومی (eds)

این بیماری بیشتر بر سیستم تخمگذاری پرنده ها تأثیر گذار بوده و باعث عفونت سیستم تناسلی و تخمدان آنها میگردد.

بیماری-افت تولید-تخم-در-مرغان-بومی

علائم بیماری افت تولید تخم

کاهش شدید تخمگذاری، تولید تخم با پوسته نازک و یا بدون پوسته از نشانه های این بیماری می باشد. متأسفانه اغلب پرورش دهندگان در تشخیص این بیماری دچار اشتباه شده و عوارض بیماری را ناشی از مدیریت نادرست در تغذیه میدانند. زیرا کمبود کلسیم و نور دریافتی نیز باعث ایجاد تخم بدون پوسته و یا تخم با پوسته نازک می گردد.

راه های انتقال بیماری eds

بیماری EDS از طریق فضولات پرنده بیمار، وسایل آلوده، تخم آلوده، تماس پرورش دهنده با مرغ بیمار، واکسن های آلوده و حتی از طریق حشرات گزنده نیز منتقل می یابد.[recent_posts num="2" cat="" order="asc" orderby="rand"]

درمان بیماری eds

حدود 2 الی 4 هفته قبلا از آغاز دوره تخم گذاری (سن 14 الی 18 هفتگی)باید مرغان با واکسن کشته روغنی واکسینه شوند.

آبله طیور

یک بیماری ویروسی است که از راه مخاط چشم و زخم های ناحیه ریش و تاج انتقال می یابد. آبله یکی از بیماری های ویروسی در بین مرغان می باشد که سرعت شیوع آهسته ای دارد. این بیمای به ندرت باعث مرگ و میر طیور میگردد. بیماری آبله در هر سن و موقعیتی می تواند در بین گله ظاهر شود.

علائم بیماری آبله مرغ

تشخیص آبله در طیور سریع می باشد و می توان با مشاهده زخم های طیور آن را شناسایی کرد. در اثر این بیماری طیور به هنگام خوردن و یا آشامیدن دچار اختلال شده و مرغان تخم گذار با افت تخم گذاری رو به رو میشوند. زخم های زگیل مانند در پاها و همچنین جوش و تاول در تاج، ریش، گوش، چشم از نشانه های بارز بیماری آبله در بین طیور می باشند.

راه های انتقال بیماری آبله طیور

زخم های کنده شده از پرنده بیمار، پشه ها و حشرات همچون کنه و شپش و غذای آلوده می تواند به راحتی باعث انتقال این بیماری در بین پرندگان شود. به منظور واکسینه کردن طیور در برابر بیماری آبله از واکسن نیز استفاده میشود.

درمان بیماری آبله مرغ

برای درمان بیماری آبله و جلوگیری از عفونت ها، از آنتی بیوتیک استفاده میشود و زخم را ضدعفونی می نمایند. با استفاده از بتادین، پماد آنتی بیوتیک و یا تنتورید می توان زخم و تاول پرنده را ضدعفونی نمود.

پیشگیری

از طریق مایه کوبی و ضد عفونی جایگاه است. همچنین نور خورشید به علت خاصیت ضد عفونی کنندگی که دارد، می تواند باعث از بین رفتن عامل بیماری آبله در جایگاه های آلوده شود.

بیماری تنفسی یا CARD

  • از بیماری های میکروبی است. راه های انتقال آن؛
  • از طریق تخم مرغ آلوده به جوجه
  • تماس جوجه سالم با جوجه بیمار و عدم تهویه صحیح آشیانه است.

علائم بیماریC.R.D

ترشحات بینی، انسداد سوراخ های بینی، انبساط سینوس ها با مواد پنیری شکل، ورم نای، کدر شدن کیسه هوایی، کم شدن اشتها، لاغری و خرخر کردن.

پیشگیری بیماری مزمن تنفسی طیور

با رعایت اصول بهداشت و به خصوص تهویه صحیح در آشیانه قابل پیشگیری است.

بیماری گامبور (تورم عفونی بورس)

بیماری گامبور یکی از بیماری های خطرناک در بین طیور میباشد که بعد از 48 ساعت مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در بین طیور رخ می دهد. این بیماری در بین جوجه های گوشتی تا 20 درصد و در بین گله های تخم گذار تا 60 درصد می تواند تلفات وارد کند. همچنین بیمار گامبور می تواند در کوتاه مدت تمامی گله را در بر گیرد.

بیماری گامبور پرندگان بومی

علائم بیماری تورم عفونی بورس

اسهال سفید آبکی و گچی، ژولیدگی پرها، کم تحرکی، بی اشتهایی، کثیفی پرهای مخرج، کزکردگی و بستن چشم ها، التهاب و خونریزی در مخرج از علائم مهم این بیماری می باشند.

راه های انتقال بیماری گامبور

این بیماری از طریق مدفوع پرنده بیمار، حشرات (لاروسوسک) و پرندگان وحشی قابل انتقال است.

درمان بیماری گامبور

ویروس بیماری گامبور بسیار مقاوم بوده و حتی در برخی موارد در اثر ضدعفونی نیز از بین نمی رود. این بیماری حتی می تواند تأثیر واکسیناسیون های بعدی را نیز کاهش دهد. در زمان زمان این بیماری باید جیره پروتئین مرغان تغییر یابد. بیماری گامبورو درمان خاصی ندارد و فقط با رعایت بهداشت می توان از شیوع آن در بین گله جلوگیری کرد.

عارضه خود خوری (کانی بالیسم)

عارضه خود خوری و کانی بالیسم در طیور به علل مختلف از جمله: کمبود پروتئین، بالا بودن انرژی مجیره، تراکم زیاد دل آشیانه، کمبود آبخوری و دانخوری و حساسیت آن ها به رنگ قرمز به وجود می آید.

درمان کانی بالیسم مرغ

  • نوک چینی در مرغ بومی در سن ۲ ۱ هفتگی که دو سوم از نوک بالایی و یک سوم از نوک پایینی را میچینند،
  • افزایش تعداد دانخوری و آبخوری و در نتیجه کاهش تراکم در آشیانه، بالا بردن پروتئین جیره،
  • کاهش نور با استفاده از لامپ های با نور قرمز،
  • افزودن مقداری نمک به آب آشامیدنی طیور،
  • جدا کردن طیور زخمی و درمان آنها با استفاده از اسپری آنتی بیوتیکی،
  • از جمله راه های درمان عارضه خود خوری است.

عارضه پر خوری طیور

این عارضه بیشتر در مرغ های تخم گذار دیده می شود. به این صورت که لوله گوارش طیور، با خوردن پر، مسدود شده و باعث تلفات می شود. وجود انگل های جلدی در روی بدن طیور، کمبود پروتئین جیره و کمبود دانخوری و آبخوری در آشیانه، از علل بروز این عارضه می باشد.

بیماری پاستورلوز (وبای طیور)

وبای طیور از جمله بیماری های عفونی است که در مناطق گرمسیر بسیار شایع می باشد. ویروس این بیماری بیشتر در فصل های پاییز و هوای مرطوب ظاهر میشود. بیماری وبا سرعت شیوع بالایی دارد و می تواند تلفات شدیدی در بین گله ایجاد کند.

بیماری وبا در مرغ

علائم بیماری وبا مرغ

علائم این بیماری تا حدودی شبیه به وبای انسانی است. اسهال، مرگ و میر ناگهانی، تورم و کبودی ریش و تاج، افزایش درجه حرارت و استرس دمایی، فلج شدن و اسهال و کبودی و تیرگی عضلات از نشانه های بیماری وبای طیور می باشد.

راه های انتقال بیمای وبای طیور

آب فاضلاب و لجن آلوده به بیماری، پرندگان وحشی، مخاط تنفسی پرنده آلوده، ترشحات بینی و دهان پرنده بیمار از جمله راه های انتقال این بیماری می باشند.

درمان بیماری وبای طیور

استفاده از آنتی بیوتیک در آب آشامیدنی و واکسیناسیون

بیشتر بدانید: درمان بی حالی و چرت زدن جوجه مرغ

آنفولانزای مرغی

این بیماری یکی از بیماری های حاد دستگاه تنفسی است که علاوه بر طیور برای انسان نیز خطرناک می باشد. ویروس این بیماری با نام h5n1 نیز شناخته میشود و به سرعت باعث مرگ طیور می گردد.

علائم بیماری آنفولانزای مرغی

کاهش تولید تخم، خس خس سینه، سیاه شدن تاج و ریش، تورم سر و صورت طیور، افتادگی و ژولیدگی پرها، اسهال مرگ سریع از جمله نشانه های این بیماری می باشند.

راه های انتقال بیماری آنفولانزای مرغ

پرندگان آبزی وحشی و پرندگان مهاجر اصلی ترین میزبان و منتقل کننده این ویروس می باشند. همچنین ویروس این بیماری می تواند به راحتی توسط فضولات پرنده، لاشه پرنده بیمار، ابزار آلوده به ویروس، ترشحات بینی و دهان پرنده، تخم پرنده و افراد در ارتباط با پرنده در بین گله شیوع پیدا کند.

درمان بیماری آنوفولانزای مرغی

رعایت بهداشت محیط پرورش مرغ و واکسینه نمودن طیور با واکسن آنفولانزای مرغی از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری می باشند. ناگفته نماند که درمان پرنده بیمار فایده ای ندارد و باید طیور از قبل در برابر این بیماری واکسینه شده باشند.

بیماری مارکبیماری مارک در پرندگان

بیماری مارک را می توان یک نوع ازدیاد سیستم لمفاوی شناخت. این بیماری بنام فلج مرغان نیز شناخته میشود. این بیماری عفونی به شدت واگیردار بوده و طیور بیشتر در سنین پایین به آن مبتلا میشوند. این بیماری از طریق تنفس وارد بدن طیور شده و طحال، تیموس و مغز استخوان میزبان را مورد تخریب قرار میدهد.

علائم بیماری مارک

مشکلات عصبی، سندرم کند شدن رشد، فلج پاها، بالها و حتی فلج چشم (اختلالات بینایی) و مرگ ناگهانی از جمله علائم این بیماری می باشند.

درمان بیماری مارک

برای پیشگیری از مرغان محلی از بیماری مارک می بایست جوجه ها با واکسن مارک واکسینه شوند.

بیماری های انگلی و مسمومیت های غذایی

در صورتیکه دانخوری آبخوری و یا دان و غذای مرغان به کپک، قارچ و یا به نوع باکتری مضر آلوده باشد، پرنده دچار مسمومیت غذایی و انواع بیماری انگلی میشود. لذا استفاده از غذای تازه و تمیز برای سالم ماندن مرغ ها ضروری می باشد.

اسهال، کاهش سرعت رشد، نازک شدن پوسته تخم مرغ، افت کیفیت گوشت و همچنین تضعیف سیستم امنیتی و مرگ طیور از عوارض بیماری های انگلی و یا مسمومیت های غذایی می باشد.

بیماری برونشیت عفونی در مرغان

برونشیت در مرغ

این بیماری یک نوع ویروس عفونی می باشد که به سیستم تنفس، دستگاه گوارشی، سیستم تخم گذاری و تولید مثل پرندگان حمله میکند.

علائم بیماری برونشیت عفونی

تنفس با دهان باز، سرفه، عطسه، صدای خس خس سینه، ترشحات بینی، چشم های اشک آلود، کم تحرکی و کاهش اشتها از علائم بیماری برونشیت عفونی در طیور می باشد.

پیشگیری و درمان بیماری برونشیت عفونی

با رعایت بهداشت در محیط پرورش و همچنین واکسینه نمودن طیور با واکسن برونشیت می توان از شیوع این بیماری جلوگیری نمود.

بیماری کلی باسیلوز

بیماری کلی باسیلوز یک نوع بیماری میکروبی بوده که میکروب آن در داخل روده پرنده بصورت غیر فعال زنده می ماند. این میکروب در فصل سرد و یا مناطق مرطوب و پر باران به سرعت می تواند مرغان را آلوده کند.

زمانیکه مرغ به یک بیماری دیگر مبتلا شده و سیستم ایمنی آن ضعیف میشود، میکروب بیماری کلی باسیلوز فعال شده و به صورت عفونت حاد خودنمایی میکند. این بیماری می تواند تا 50 درصد از جمعیت گله را تلف کند.

علائم بیماری کلی باسیلوز

ترشحات غلیظ زرد رنگ از داخل بینی و نوک پرنده، صدای خس خس سینه، ژولیدگی پرها، متورم شدن طحال و چرک های پنیری در شکم و ریه از نشانه های این بیماری می باشند.

درمان بیماری کلی باسیلوز

استفاده از آنتی بیوتیک ها، تهویه مناسب، رعایت بهداشت سالن پرورش و ضدعفونی آن از مهمترین اقدامات برای پیشگیری این بیماری در بین مرغ های محلی می باشد.

بیماری کوکسیدیوز

عامل بیماری از تک یاخته ای است به نام «ایمریا». این بیماری از راه مدفوع دام و طیور مبتلا خارج می شود و در محل های مرطوب، در مدت یکی دو روز ایجاد بیماری می کند. عامل بیماری از راه دستگاه گوارش باعث آلودگی مرغ ها شده و در روده (به خصوص روده کور) جایگزین و باعث خونریزی می شود.

علائم بیماری کوکسیدوز

اسهال خونی، لاغری و کم اشتهایی

پیشگیری بیماری کوکسیدوز

خشک نگه داشتن بستر، کاهش تراکم در سالن، تهویه صحیح و استفاده از کوکسیدیوستاتها در غذا، راه های ساده پیشگیری از این بیماری است.

برنامه بهداشتی برای کنترل بیماری های مرغ بومی

واکسیناسیون

  1.  تزریق واکسن مارک در یک روزگی در زیر پوست پشت گردن و یا عضله ران، به مقدار ۲ سی سی، (در کارخانه جوجه کشی انجام می شود)،
  2. واکسن نوبت اول نیوکاسل و از سویه B۱، به صورت آشامیدنی یا قطره چشمی (با نظر دامپزشک)، همزمان با تزریق واکسن کشته نیوکاسل + آنفلوانزا،
  3. واکسن نوبت دوم نیوکاسل از سویه لاسوتا به صورت آشامیدنی یا قطره چشمی
  4. با نظر دامپزشک d ،واکسن نوبت سوم نیوکاسل از سویه لاسوتا –
  5. تزریق واکسن نیوکاسل با سویه لاسوتا در نوبت های بعدی، هر دو ماه یکبار.
  6. واکسن آبله در سن ۳ ماهگی، به صورت تلقیح در بال و در جایی که رگ های خونی نباشد.

توجه داشته باشید برای پرورش مرغ بومی در روستا و جاهای دیگر شما می بایست یک دستگاه جوجه کشی داشته باشید و به همین منظور میتوانید یکی از انواع دستگاه جوجه کشی ساخت گروه صنعتی اسکندری را خریداری فرمایید.

دسته‌بندی آموزش جوجه‌کشی مرغ مقالات جوجه کشی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

564 پاسخ به “بیماری های رایج در طیور”

  1. با سلام عرض ادب
    من تعدادی مرغ و خروس دارم
    الان زیر شکم یکی از مرغ ها دوتا لکه سیاه اندازه عدس در اومده که مرغ با نوک زده و کلی ازش خون اومده
    میخواستم بدونم این چیه ک درمانش چیه ممنونم از لطفتون

  2. سلام عرض ادب
    من تعدادی مرغ و خروس دارم
    الان زیر شکم یکی از مرغ ها دوتا لکه سیاه اندازه عدس در اومده که مرغ با نوک زده و کلی ازش خون اومده
    میخواستم بدونم این چیه ک درمانش چیه ممنونم از لطفتون

  3. سلام لطفا کمکم کنید من تعدادی جوجه پنج ماهه دارم که خودم بزرگشون کردم اما چند روز نمیدونم چی شده هر روز که در لونه رو باز میکنم میبینم یکیش مرده در حالی که هیچ گونه علائم مریضی ای ندارن رفتم دامپزشکی بهم واکسن نیوکاسل دادن ولی به نظرم نیوکاسل نیست چون هیچ علائمی ندارن نگاه که میکنی سالم و سرحالن

  4. سلام،وقت بخیر،مرغ من خیلی غذا میخوره،اشتهاش خوبه،اما لاغره،داخل حیاط نگه میدارم،فضله ش بسته به نوع غذاش(دونه پارس،سبزیجات،برنج،نون) گاهی قهوه ای و سفت،گاهی سبز،گاهی آبکی همراه با فضله های ریز سیاهه،وقتی نوک میزنه به طعمه دقیق نمیزنه ،ی کم حالت گیجی داره،و خیلی وقته به این شکله،حدودا ۴ ماه،ممنون میشم راهنمایی کنین

  5. سلام وقتتون بخیر من یک خروس ۱ ساله دارم سرگیجه ، افتادگی بال و اسهال سبز رنگ داره غذا و آب میخوره از بقیه هم جداش کردم حدود یه هفته است که مریض شده لطفا راهنمایی بفرمایید .قبلا هم به این بیماری مبتلا شده بود و با آنتی بیوتیک و ویتامین بهبود یافت .

  6. سلام. من یکی از جوجه هام سه یا چهار ماهشه. دو روز پیش شبش که خاستم بهشون غذا بدم دیدم یکم تمبل شده به زور امد غذا خورد. دیشب بدتر شده بود تا امروز دیدم هی میره توی یه گوشه سایه مینشینه و کز میکنه چشاشم بیشتر نیمه بستس و اب در دماغش میاد و بیحاله.فضش رو نمیدونم دقیقا چرنگه ولی فکر کنم قهوه ای با لکه سفید باشه پشتشم یکم کثیف شده. غذا کت میدم بهشون قبلا قشنگ میمد میخورد تما الان باید ببرم جلوش تا اخر یکم بخوره. الان داره با دهن باز نفس میکشه غذا هم بهشون گندم و نون و غذاهای خونگی و یکمم دان مرغ میدم. باید چکار کنم تروخدا زود تر جواب بدید😭
    یه سوالم داشتم خاستم ببینم چطور میشه بایه دامپزشک از توی واتساپ در ارتباط باشیم
    ممنون میشم پاسخ بدید

  7. سلام وقتتون بخیر تعدادی جوجه ۱۱ روزه دارم که بالشون آویزون میشه و کم اشتها میشن و میمیرن میشه راهنمایی کنید مشکلشون چیه و چه راه حلی داره

    1. سلام توضیحاتتون کامل نیست چه غذایی بهشون میدین کجا نگهشون میدارید ؟ فضلشون چه رنگیه ؟

  8. مرغ و چندتا از جوجه هام از دیروز وقتی غذا می خورن گردنشون می چرخه و گاهی صدایی مانند پیس می کنن و اسهال ابکی ندارن سر حالن خاک بازی می کنن پر اشتها هم هستند

  9. سلام من حدود30تا جوجه مرغ 2ماه خریدم در عرض 3هفته 20تا مردن دکتر دامپزشکی هم بردمشون نمی دونم چی شربتی داد که داخل ابشون ریختم بازم می مردن دو باره پیش دکتر بردم آمپول توی سینشون تو دو روز زد بازم بی حالن یکی یکی می میرم چکارشون کنم

    1. سلام پرنده های مریض رو جدا کنید بهتره به یه دامپزشک دیگه هم مراجعه کنید تا مشکل برطرف بشه
      بدون معاینه نمیشه چیزی گفت
      چه علائمی دارن ؟

  10. سلام من چند تا جوجه دوماهه دارم که مریض هستن خسخس تنفس با دهان باز وبه سختی اب ریزش بینی و چشم و گاهی وقت ها تورم یک طرف و صورت دان هم زیاد نمی خورن ولی آب خیلی میخورن ب طوری که موقع پایین اوردن سر اب می ریزه از دهن شون دام پزشک بردم نگاه کرد و گفت احتمالا عفونت درونی دارن و یک ویتامین و یک محلول داد که اسمش یادم نیس که با سورنگ سه قطره در دهان و آب اشامیدنی شون بریزم ولی فایده نداشت و دوتا شون فعلا تلف شدن اینو یادم رفت بگم که بوی خیلی بدی از دهان و سرش ون میدن ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام لازمه به یه دامپزشک دیگه هم مراجعه کنید تا دقیق برسی و درمان بشه
      بدون معاینه نمیشه چیزی گفت

  11. سلام لطفا جواب بدید من مرغی دارم که تازگیا جوجه هاشا ازش جدا مردم و چند روزه تخم میکنه امروزم تخم گذاشته بود ولی وقتی رفتم بالا دیدم دوتا چشماش نیمه بازن زیاد مبل به غذا نداره و با هر دوتا پاش میلنگه و تمایل نداره بایسته میشینه کف زمین میترسم تخم تو دلش پیچیده باشه آخه خروسمم وحشیه هی میدوعه دنبالش حالا بهش آب با مولتی ویتامین دادم ولی‌چیکار کنم خوب بشه میترسم تلف بشه😫😭😭

    1. سلام خروس رو جدا کنید
      فضلش چجوریه ؟ براش قطره کلسیم هم تهیه کنید
      بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی بدن

  12. سلام،علت باد کردن بالای سر جوجه ها چیست؟ (بالای کاکل جوجه)با این که سرحال هستن اما بازم بد جوری باد کرده علتش چیه؟

  13. سلام من ۱۶تامرغ داشتم ۷ تاشون مونده توی دهنشون پرمیشد از عفونت خفه میشدن الان اون ۷تا هم مریض شدن

    1. سلام حتما به دامپزشکی مراجعه کنید تا همشون تلف نشدن
      محیط نگهدارشون الوده است هر روز باید تمیز بشه.
      براشون انتی بیوتیک مخصصوص بگیرید.
      چند قطره سرکه سیب توی آبخوریشون بریزید

  14. سلام تعدادی جوجه ۷۵روزه خریداری کردم روز اول که اوردم یکیشون زیاد دونه نمیخورد وهمش چشاش رو میبست و آویزون بود بقیه خوب بودن اما الان یک هفته س که دارمشون ۱۰تاشون از ۳روز پیش تا حالا از بین رفتن دیروز مراجعه به داروخانه کردیم واکسن نیوکاسل دادن اما انگارزیاد توفیری تو حالشون نداشته چکارکنم الان نزدیک ۵تا دیگه شون کسل هستن و اشتها ندارن

    1. سلام جوجه مریض رو از بقیه جدا کنید تا همشون مریض نشن. براشون حتما قطره مولتی ویتامین و پروبیوتیک مخصوص بگیرید از داروخانه دامپزشکی .
      دای محیط نگهداریشون نباید پایین باشه که سرما بخورن

  15. سلام.من یه خروس و مرغ ۱۴ ماهه دارم که ۸ ماهه تخم میذاره. ۲ماهه که پر های مرغم در قسمت ابتدای بال ها از ساقه شکسته و مدام پر ریزی داره. مثل قبل پرهایش منظم و مرتب نیست و لاغر هم شده اما سرحال هستش و غذا میخوره .تاحالاهم کرچ نشده . به نظرتون چکار کنم مشکل پر ریزی و لاغریش برطرف بشه؟

    1. چه غذایی بهشون میدین ؟ توی تغذیشون از کلسیم و پودر صدف استفاده کنید. مولتی ویتامین مخصوص براشون تهیه کنید
      چک کنید ببینید دلیل اصلی ریزش پرها غیر از تغذیه چی میتونه باشه

  16. سلام.مرعم.کرچ وحدود دوهفته روی تخم هستش.امروز متوجه شد م مریم.اسهال .بی اشتها ونمیتونهرو پاهاش وایسته

    1. پرندتون خیلی ضعیف شده. اسهال در دوران کرچی تا حدودی طبیعیه .
      روزانه چندبار برای خوردن غذا از روی تخم بلند میشه ؟ غذاش چیه ؟ محیط نگهداریش سرده یا گرم
      بهتره از روی تخم ها بلندش کنید تا تلف نشده

  17. جوجه مرغ سه هفته ای دارم، بی اشتها هست و غذا نمیخوره، پرهاش آویزان شده، فضله لوله ای سبز رنگ هست با آب فراوان، چطور باید درمانش کنم، ممنون میشم راهنماییم کنین؟
    فعلا داروی ضد کوکسیدیوز و مولتی ویتامین میدم بهشون!

    1. امکان وجود بیماری ویروسی در پرنده بسیار بالاست
      باید بره دامپزشکی درمان خانگی نداره، ممکنه نیوکاسل باشه
      اگه پرنده ی دیگه هم داری حتما ازشون جدا کن

  18. سلام یکی از جوجه مرغام که تقریبا ۲ ماهشه دچار بی حالی و کم اشتهایی شده و پرهای دم‌اش هم رو به پایین شده
    چه بیماری هست و چگونه درمانش کنم؟

  19. سلام من جوجه هام یک جور صدای پیس ناچیزی هست میدن بعد وقتی اب می خورن بعضی موقع ها با دهن نفس می کشن سرحالن اب دونه می خورن خاک بازی هم میکنن چرت نمیزنن

    1. سلام
      محیطشون رو گرم کن
      مولتی ویتامین به صورت مستمر هفتگی بهشون بده
      جز این نمیشه چیزی گفت چون شرح حالی که دادی چیزی نشون نمیده

  20. سلام من یک مرغ دارم که چشمش عفونت کرده و پرهای دور چشمش ریخته چشم سمت راست هستش زیر پوستش انگار که یه چیزی جمع شده و عفونته و نزدیک چشمش هست نام بیماری چیه و درمانش چیه

  21. سلام خسته نباشید من یکی ار مرغام ترشع داره از چشو بینیش .اسهالم هست مشکلش چیه ممنون میشم بهم بگید

    1. سلام، عفونت داره وسیستم تنفسی اش عفونت کرده. باید آنتبی بیوتیک دامی مثل تتراسایکلین دامی و … براش بگیرید.

  22. سلام من یک جوجه رسمی دارم دوماه و چند روزشه چندروزیه که انگار فلج شده به زور با پاهاش راه میره و پرهاش خیلی ژولیده شده و برای حفظ تعادلش دائم بالهاش رو باز میکنه زمین نخوره .راهنماییم کنید ممنونم

  23. سلام یک مرغ دارم که یک صدای ناچیز مثل پیس داره بعد با بعضی موقع ها با دهن نفس میکشه بالا هم میاره مال چیه ؟؟ درمانش چی هست

    1. سلام، گلوش چرک کرده یا عفونت داره. عرق آویشن تو ابخوریش حل کنید. یکم سیر خام رو به خوردش بدید.

  24. سلام جوجه هام سرما خوردن چی بهش بدم خوب‌ شه شما گفتی که نصف قرص سرما خوردگی تو اب جوش حل کنیم بدیم به مرغ بر جوجه هام هم میشه نصف قرص سرما خوردگی رو تو اب حل کرد داد؟؟ جوجه یک
    هفته ای هستند؟؟

    1. سلام، کی به شما گفتیم نصف قرص سرماخوردگی رو اون هم تو آب جوش حل کنید!!!!!!!
      برای درمان سرماخوردگی جوجه ابتدا جاشو گرم کنید. مولتی ویتامین طیور براش بگیرید تا 3 روز استفاده کنید. روزی 4 قطره داروی سرماخوردگی کودک تو آبخوریش حل کنید انشالله خوب میشن. تقریبا 5-7 روزه خوب میشن.

  25. سلام من جوجه هام ۴ روزه هستند یک نوع صدای پیس میدن و سرحالن غذا شونو می خورن اب همه جاشون هم گرمه این صدای پیس مال جیه؟؟

    1. سلام، قبلا هم به شما گفتم باید توضیحات بیشتری بدهید. صدای پیس از گلو میاید یا …؟ ایا با دهان باز نفس میکشند؟ فضله شون چطوره؟ ایا فلجی یا اختلال عصبی دارند؟ ترشحات چشم و بینی چطور؟

      1. سلام گلو شوند نمی دونم وقتی پیس میکنن گردنشون می لرزه یکم نه فلج نیستند فضله شون قوه ای رنگ هست نه تشرحات بینی ندارند نه با دهان باز نفس نمی کشند من فقط می خوام بدونم این صدای پیس از چیه؟؟
        ببخشید من یک مرغ دیگه هم دارم سرما خورده چیکار کنم تا خوب شه

        1. مرغ سرما خورده رو در جای گرم نگه دار. تو آبخوریش 4 قطره داروی سرماخوردگی کودک بریز تا 3-4 روز.
          در مورد اون صدای پیش هم واقعا نمیدونم اصلا معلوم نیست باید از نزدیک معاینه بشن.

  26. علائمش همینه صدای بعضی موقع ها صدای پیس میدن بعد هم سر شونو چپ راست میکنه ولی سرحالن اب و غذا شونو می خوردن هوا اونجا گرمه اگه سرما خوردن چی بدم بهشون خب شن

  27. سلام من جوجه هام ۴ روزه اند یه جور صدای پیس میدن بعضی موقهه ها سرحال هستند مال چیه اگه سرما خوردن چی بدم تا خوب شن

  28. سلام جوجه هام ۲ روزه است صدای پیس میدن ولی غذا شونو می خورن یکمی هم چرت میزنن این طبیعی هست یا مریضه
    اگع مریضن چی بهش بدم تا خوب شن
    محیطشون هم گرمه غذا دونه های ریز یکم توش اب میریزم می خورن

  29. سلام.ببخشید شما در کلینیک هم فعالیت میکنید؟اگر امکانش هست،آدرس یا شماره تماس بفرمایید.خیلی ممنون.

  30. سلام. یک مرغ ۱۰ ماهه محلی دارم که حدود دو هفته است پنجه هایش را جمع می کند و روی پتجه راه می رود و کف پنجه هایش را زمین نمی گذارد. شکل ظاهری پنجه هایش اندکی کج و معوج شده و دیگه تخم نمی ذاره. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام، معمولا کمبود ویتامین این علائم رو داره مولتی ویتامین براش بگیر تغذیه اش رو با سبزی و مواد غذایی ویتامین دار تقویت کن

  31. سلام من یک جوجه دارم یک یا دو روز اول حالش خوب بود بعدش دیگه چیزی نمیخوره و بخواد هم بخوره یک یا دوتا نوک میزنه و بعد چیزی نمیخوره فقط داره جیغ می‌کشه

    1. سلام، چند روزه هست؟ ایا محیطش گرمه؟ غذا بهش چی میدهید؟
      وقتی جاشون سرد باشه یا اینکه به خاطر تغذیه اشتباه غذای نامناسب دریافت کنند و بعضا به خاطر تنهایی زیاد جیک جیک میکنند.

  32. سلام ۹تا جوجه ۲۰روزه دارم۳تاشون پرهاشون یه کم اویزونه ۱دون نمیخوره ۲ تای دیگه دون میخورن چی کارکنم حالشون بهتر شن

    1. سلام، باید علائم کامل رو توضیح بدین. ایا مشکل تنفسی دارند ؟ رنگ فضله شون چطوریه؟
      فعلا مولتی ویتامین و الکترولیت تو آبشون حل کنید تا تقویت شن.

  33. سلام من 3مرغ ویک خروس دارم یکی از مرغ ها اولش هیچی نداشت ولی الان پاهاش بازه ولی میتونه غذابخره وهر 10 دقیقه خدشو تکون میده ومی پره ما مرغامونو بالایه پشتبون گذاشتیم من صبح یه دوری بشون زدم بشون غذا و اب گذاشتم هیچی نداشتن بعد از یه ساعت رفتم سراغشون دیدم این مرغه پاهاش بازه واگه دسش بزنم جیغ میکشه بعد اوردمش پایین بش یکم دانه دادم نمیخرد ولی بش سیب زمینی دادم میخرد خدش هم هالت اسهال داره خدش هم جونه لطفن بگید چکار کنم

    1. سلام، پشت بوم سرد نیست؟ علائم بیماری مارک رو داره حتما جداش کنید نذار کنار بقیه باشه. مکمل مولتی ویتامین برای طیور تون بخرید.

  34. سلام یه خروس داشتم دیشب کاملا سالم بود هیچ علائم مریضی نداشت
    صبح اومدم دیدم مرده
    فقط تاجش و صورتش سیاهه
    دیشب اصلا تاجش سیاه نبوده
    صبح دیدم رو پشت افتاده و پاهاش بالاست ومرده

    1. سلام، خیلی مراقب باشید این علائم ها نشانه بیماری آنفولانزا هست مخصوصا اگه ساق پاش هم سیاه شده باشه که نشانه خونریزی داخلیه بهتره مرغ هاتون رو قرنطینه کنید و لاشه ها رو بسوزانید.

  35. سلام.یکی از جوجه ها امروز خیلی حالش خوب بود تا بعد از ظهر هم خوب بود اما شب یدفعه دیدم یه جا نشسته و تکون نمیخوره و اصلا نمیتونست راه بره و رو پاش وایسته و همون موقع یدفعه مرد، امروز صبح هم برده بودنش واکسن بزنم که نمیدونم چه واکسنی بود ولی به سینش زد، برام عجیبه و نمیدونم چرا یکدفعه اینجوری شد.

  36. سلام .
    من یک مرغ محلی دارم . کاکل مرغم امروز احساس کردم که نسبت به قبل کمی کمرنگ شده . علائم دیگری نداره و بخوبی دان و آب میخوره الان تقریبا ۱۰ ماهه هست . خواستم بدونم راه درمان برطرف کردن کمرنگی کاکل مرغ چی هست

    1. سلام، ایا به تازگی برای اولین بار تخم گذاشته؟
      کم رنگ شدن تاج مرغ به دلایل متعددی ربط داره مثل تغذیه ضعیف، بیماری ، الودگی انگلی

      1. احساس میکنم در روز ۲ یا ۳ بار عطسه یا همچین حالتی داره که اگار تک جیغ هست و صدای کمی هست .
        آیا سرما خورده یا بیماری دیگری ؟
        درمانش چی هست برای سرما خوردگی

        1. سرماخوردگی طیور با علائمی مثل عطسه ، بی حالی، لرزش، خروج ترشحات و کز کردن همراهه. اگه جاش سرده حتما گرمش کنید. اینکه سرما خورده یا بیماری دیگه ای گرفته باید دقیق معاینه بشه اما اگه سرما خورده نصف قرص سرماخوردگی رو تو آبخوریش حل کند یا تو یه استکان حل کنید و با سرنگ کمی از این دارو به مرغ بدهید. سیر خام هم برای این نوع بیماری ها خوبه چند مدت یکبار یک حبه سیر خام رو غذاش رنده کنید.

  37. سلام مرغم خیلی بی حاله هیچی نمیخوره چشماشم ورم کرده و هی مداوم نوکشو به زمین میکوبه چکارش میشه کرد

    1. سلام، علائم عفونت داره البته سیستم عصبییش هم درگیره بیماری نیوکاسل این علائم رو داره ولی باید دقیق بررسی بشه. حتما این مرغ رو قرنطیه کنید. برای درمان عفونتش شاید آنتی بیوتیک دامی جواب بده از داروخانه دامپزشکی آنتی بیوتیک دامی تهیه کنید.

  38. سلام.خروس من حدود دو سه روزی بی حال بود و غذا نمیخورد.حدود ده ماهه بود.تاجش کامل صورتی،ترشحاتی از بینی نداشت،خس خس و غیره هم نداشت.ولی امروز دیدم اسهال آبکی و سبز کمرنگ داشت.و امروز سرش را بریدم،حس میکنم پوستش کمی سبز رنگه.بقبه مرغهام ظاهرا سالمند.توروخدا بفرمایید بیماریش ممکنه چی بوده باشه؟

    1. سلام، برای تشخیص بیماری لاشه و تمامی علائم بیماری باید بررسی بشن. اسهال سبز بیشتر در بیماری نیوکاسل و آنفولانزا دیده میشود یا ممکنه دچار عفونت ویروسی سینوویت شده باشه. پیشنهاد میکنم با یک دامپزشک مشورت کنید و از مصرف گوشت آن خروس خودداری کنید.

  39. باسلام 6 تا مرغ و خروس از نژاد سبرایت دارم مدتی بود فضله قهوه ای و شکلاتی داشتن تشخیص دادن کوکسیدیوز هست و دارو و ویتامین های مورد نظر رو دادم ولی همچنان بی اشتها هستند نمیدونم آیا تشخیص درست یا نه به خدا گیر افتادیم توی شهر اهواز زندگی میکنم یه دکتر دامپزشک خوب مختص به طیور وجود نداره نمیدونم چکار کنم

    1. سلام، بیماری کوکسیدیوز معمولا با اسهال خونی هم همراهه یا نقاط خونریزی تو فضله دیده میشه. بعدش هم دارو درمانی دوره داره چند مدتیه اینطورین و دارو بهشون میدهید؟
      برای افزایش اشتهای طیور خود میتونید مقاله زیر رو هم مطالعه کنید:
      راه های افزایش اشتهای طیور

  40. سلام یدونه جوجه خروس گردن لخت دارم انگار ابله گرفته پشت گردنش دون دون ای هستش غذا میخور مدفوعش ابکی فکر کنم بخاطر چونکنه دیروز رو سینه اش اب ریخته جلو افتاب میره می ایستد صداش میکنم میاد میپره واسع غذاش انگار کند شده راه درمان هستش

    1. سلام، اگه آبله باشه سر و صورت و گردن و بال هاش زگیل میزنه اولش سفیده بعد زرد میشه. درمان خاصی نداره فقط باید اون مرغ رو قرنطینه کرد تا به بقیه طیور سرایت نکنه. زگیل ها بعد از مدتی خود به خود می افتند ولی اگه بخواهید اونو بِکَنید خونریزی میکنه. برای ضدعفونی جای زخمش میشه از گلیسیرین یده استفاده کرد.

  41. سلام مرغای من یه چند ماهیه مریضی گرفتن یکی یکی لاغر میشن میمیرن، دوره مریضیشون خیلی طولانیه تا اینکه کل وزنشونو از دست بدن تاروز اخر غذا میخورن دو سه روز آخر اسهال میکنن.
    راه درمانش به نظر شما چیه؟

    1. سلام، ممکنه انگل داشته باشند که اجازه نمیده غذا رو جذب کنند. قرنطینه کن از یه دامپزشک دارو بگیر

  42. اززمان قدیم من میدیدم که بالای دم مرغها یه زائده دمل مانند درمیاومد که باعث میشد مرغ بیحال ودون خوریش کم بشه گه اونو میبریدند وجاش نمک میزدند ومرغه حالش خوب میش ایا اینعمل صحیحه؟
    باتشکر

    1. قدیم ها چون دسترسی به ابزارهای پیشرفته نبوده این مورد انجام میگرفته ولی الان بهتره به روش مناسبتری انجام بشه که نه پرنده درد بکشه و نه اینکه پرنده درد نکشه، اینکارو بکنی بسیار درد خواهد کشید

      اصولش اینه که اول بیحس کننده بگیره بعد با تیغ جراحی استریل برداشته بشه و پانسمان مختصری انجام بگیره و مرتب هم روی اون قسمت پمادجلوگیری از عفونت زده بشه . اصولش اینجوریه

  43. سلام صدتا مرغ محلی دارم چهار پنج روزه وزنشون کمشده و بی حالن راهنماییم کنید علتش چیه

    1. سلام
      برای درمان 100 تا مرغ نباید تو اینترنت بگردی باید سریع بری پیش دامپزشک
      فضله بررسی بشه ، تغذیه بررسی بشه
      خس خس بررسی بشه
      دمای محیط نگهداری بررسی بشه تا متوجه بشید مشکل از کجاست

  44. سلام بیماری واگیری بین مرغ های من افتاده که دچار ضعف پا میشن در حدی که نمیتونن روی پا بایستن در حدی که اگه بخون بایستن پاهاشون به شدت میلرزه در واقع به نظر میاد ضعف ماهیچه شدید دارن ممنون میشم اگه علت و روش درمان رو بفرمایید

    1. سلام
      توضیح کامل نیست
      باید تنفس ، فضله ، میزان غذا ، تغییر رنگ تاج و … بررسی بشه
      احتمال بیماری های ویروسی مثل نیوکاسل وجود داره
      در کل در بیماری های ویروسی باید مراجعه کنی به دامپزشک محلی و پرنده ها رو معاینه کنه بر اساس میزان درگیری دارو بده

  45. سلام
    مرغی دارم که چند روزه سر و گردنش لرزش داره و هیچی نمیخوره در راه رفتن هم تعادل نداره پرهاش هم ژولیده شده و به راحتی کنده میشه

  46. سلام مرغ من حالش بده بی حاله چیزی نمی خوره وقتی هم بغلش می کنم روی پام دراز می کشه و دمش پایینه همش وزیاد تحرک نداره چی کار کنم که خوب بشه

    1. سلام
      توضیحات کامل نیست
      غذاش چی بود قبلا ؟ فضلش چه رنگیه ؟ سرفه عطسه خس خس داره ؟ محیط نگهداریش سرده شبا ؟

  47. سلام من دوتا خروس حدود ٥ ماهه دارم كه ازكوچيكي خودم بزرگشون كردم
    يك مرغ محلي از بيرون خريديم كه مريض بود چون همش بيحال بود و سرش روبه پايين و مدفوع سبزوسفيد داشت و روز بعدي هم مرد
    الان بعد از دو سه روز اين خروس منم مريض شده و يك گوشه رفته و همون علايم رو داره
    چيكار بايد بكنم
    از طرفي هم دوتا مرغ محلي كرك شده دارم با يك خروس محلي
    همه دريك محيط هستن
    ايا داروي خاصي بايد بدم ضدعفوني كنم توروخدا راهنماييم كنيم خيلي نگرانم

    خودم مريض شدم خوب شدم حالادخترم هم مريض شده نميدونم از من گرفته يا از اين مرغو خروس

    1. سلام، اخه برای چی مرغ بیمار رو میارین تو گله تون خب معلومه بقیه طیور هم مریض میشن. این علائمی که گفتین و با توجه به مرگ سریع مرغ تون بیشتر نشانه بیماری های ویروسی مثل نیوکاسل یا آنفولانزا هستش . بیماری های ویروسی درمان ندارند و از قبل باید طیور خود را واکسینه کنید. طیور بیمار رو هم حتما قرنطینه کنید و دانخوری و آبخوری ها رو هم ضدعفونی کنید.

  48. سلام من چندتا جوجه خروس دارم تقریبا چهار ماه و پنج ماه الان چند روزه خیلی بی حال شدن اشتهاشون هم خیلی کم شده بیشتر موقع کز میکنن ی گوشه یکی دوتاشون عطسه میزدن که با صدای کشیده و خس خس سینه همراه بود حتی از داروخانه هم قرص تتراسیکلین و قطره برمامین (برم هگزین 1%) و انرامین (انروفلوکساسین 10%) براشون خریدم ولی هیچ تغییری در رفتارشون ندیدم درضمن مدفوع سفید و آبکی دارن از دهان نفس میکشن از بینی یه مایعی بیرون میزنه انگار چسبناکه هیچی نمیخورن و زبانشون سفید میشه و عطسه شدت میگیره و سریع میمیرن لطفا راهنماییم کنید واقعا خیلی ضرر کردم🌷

    1. سلام، اولا توصیه میکنم که خیلی احتیاط کنید و موارد بهداشتی رو رعایت نمایید. گله شما مشکوک به بیماری سالمونلوز هستش ولی باید حتما با یک دامپزشک هم مشورت کنید چون این علائم در بیماری گامبورو و برخی بیماری های ویروسی نیز وجود داره. نوع درمان نیز با توجه به بیماری باید مشخص بشه که متأسفانه برای برخی بیماری ها خصوصا اگه ویروسی باشه راه درمان وجود نداره.
      این جوجه خروس ها رو حتما قرنطینه کنید.

  49. سلام من تعدادی مرغ بومی دارم که الان سه روزه مرغها بی اشتها میشن و میمیرند یک روز غذا نمیخورند شب تا صب اب از نوکشون میریزه صب میمیرن.خواهش میکنم اگه کسی میتونه راهنماییم کنه.
    راستی فقطم ناله میکنن

    1. سلام، با توجه به اینکه سریع تلف میشن حتما بیماری ویروسی دارند باید با دامپزشک مشورت کنید.

    2. سلام
      یک حبه سیر رو رنده کن و با یک قاشق چایی خوری ماست ترکیب کن و به زور بهشون بده خودشون نمی خورن باید به زور بدی
      ای ترکیب برای دو تا شون کافیه
      منم یه مرغ داشتم دور نوکش عفونت بود این بهش دادم خوب شد

  50. سلام من دوعدد جوجه مرغ سه ماه دارم مدفوع نسبتا شل و دارای کمی مدفوع سفید هست، جوجه ها خیلی سبک شدن و کز کردن و اشتهاشون کم شده دهنشو یکیشون بعضی اوقات باز میکنه
    ممنون میشم راهنمایی کنید 🌹

    1. سلام، محلول سرکه سیب و اب بهشون بدهید تا روده هاشون تمیز شه. مثل اینکه عفونت گوارشی دارند.

  51. سلام من تعدادی مرغ دارم که بی حال و بی تحرک شده اند و پلک هاشون ورم کرده و سینشون خس خس می کنه و سرفه و عطسه می زنند.
    بیماریشون چیه؟
    چه دارویی باید براشون تهیه کنم؟
    2 تا مرغ هم تلفات دادم
    باتشکر خیلی ممنون می شم اگه بگید

    1. سلام، به احتمال زیاد برونشیت عفونی دارند که ویروسی هستش. درمان اختصاصی نداره ولی با آنتی بیوتیک طیور میتوان جلوی عفونت های ثانویه ناشی از بیماری رو گرفت و تلفات کمتری داد. پیشنهاد میکنم برای تشخیص صحیح حتما به دامپزشک مراجعه کنید. مرغ های بیمار همگی باید قرنطینه بشن.

  52. سلام وقت بخیر . مرغی که آب بالا بیاره دلیلش چیه ؟ و اینکه کاکلش سفید شده و افتاده ، دمش هم افتاده و چرت میزنه . ممنون

    1. سلام، علائم عفونت قارچی داره که با داروهای ضد قارچ درمان میشه ولی قبلش باید مطمئن شد حتما با دامپزشک هم مشورت کنید.

  53. سلام.ببخشید من چند تا جوجه مرغ محلی داشتم با سن های مختلف الان چند وقت هست که هر چند روز یکیشون دارن می میرند ..اولش کز می کنند یه گوشه و بعد اصلا غذا نمی خورند بعد یکی از پاهاش حالت فلجی میشه ولی می تونه حرکت کنه و مرگ هم بعد از چند روز از کز کردن رخ می ده من 1 سی سی اب بهش دادم بلافاصله باعث مرگ یکیشون شد….لطفا راهنمایم کنید ..محل نگهداریشون هم با مرغ ها بزرگ هست و چند تا از اونا هم علائم خس خس و اب ریزش بینی و کم اشتهایی دارشتند و مردنند و داخل بدن مرغ ها هم شپش و تخم شپش بود ممنون

    1. سلام، علائم بیماری برونشیت عفونی رو دارند که ویروسی هستش و درمان نداره. شما باید جوجه های بیمار رو قرنطینه میکردید تا بیماری به بقیه سرایت نکنه. همچنین انگل های خارجی هم با داروهای انگل کش مخصوص قابل درمان هستند و باید از داروخانه دامپزشکی این دارو رو تهیه کنید.

  54. سلام.وقت بخیر.من خروس لاری ۴ماه دارم الان چند وقته راه نمیره اولش لنگ میزد الان نشسته دور نوکش یکم تورم پیدا کرده یکی از چشماشم یکم الوده شده کوچیک شده و مدفوع سفید داره میشه دلیلشو بگین و راه درمانش.

    1. سلام، برای تشخیص بیماری باید به دامپزشک مراجعه کنید چندین بیماری مختلف این علائم رو دارند. ولی اگه اسهالش سفید و کش دار باشه یعنی گچی نباشه احتمالا عاملش باکتریایی هستش و با آنتی بیوتیک هایی مثل تتراسایکلین دامی درمان خواهد شد.

  55. سلام خسته نباشید.
    من یه خروس دارم که یه چند هفته ای هست که با دهان باز نفس میکشه و وقتی هم که نزدیکش میشی صدای خس خس و میشنوی روز های اول هم آب بینی داشت ولی الان دیگه نداره ، و عطسه هم میکنه ، بزرگ هم شده ولی هیچ صدایی نمیده ولی غداش و میخوره و فعالیت هم داره اصلا هم بی حال نیست.
    خیلی ممنون میشم کمک کنید🌷🥺اگه راه درمان هم داره بگید که باید چکار کنم.ممنون💐

    1. سلام، نشانه های عفونت تنفسی داره. پودر سیر رو تو ماست حل کنید و تا 3 روز کمی از این غذا رو یکبار در روز به خروس بدهید. همچنین میتونید کمی سیر خام و ریز شده رو داخل حلقش بندازید.
      برای دارو درمانی هم ابتدا باید نوع بیمارییش تشخیص داده بشه چون اگه ویروسی باشه درمان نداره اما اگه باکتریایی باشه با آنتی بیوتیک ها درمان میشه.

  56. سلام من دوتا از خروسام ابله گرفتن روی تاجشون چی بهشون بزنم که خوب بشن نمکو روغن زدم تاثیری نداشت از بتادین استفاده کنم خوب میشن؟؟

    1. سلام، زخم های ناشی از آبله نباید چرب بشن. برای درمان این جراحات با پنبه روزانه دوبار اب اکسیژنه بهشون بزنید. یا اینکه محلول گلیسیرین یده روزی یکبار بهش بزنید. مولتی ویتامین حاوی ویتامین a هم بهشون بدهید تا زخم ها بهبود پیدا کنه. برخی آنتی بیوتیک ها هم برای جلوگیری از عفونت های ثانویه قابل استفاده هستد ولی در این زمینه باید از دامپزشک کمک بگیرید.

  57. سلام و احترام
    من چهارتا جوجه محلی دو تقریبا بیست روزه دارم
    تقریبا دو روزه یکی از جوجه ها همش چشماش رو می بنده و یک گوشه کز میکنه و هیچی نمی خوره و مدفوعش هم سفید و آبکی هست خیلی هم بی حاله
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام
      تغذیش مشکل داشته باعث عفونت شده
      براش قرص یا قطره مخصوص عفونت از داروخانه دامپزشکی بخر
      همین طور مولتی ویتامین مخصوص طیور هم براش بگیر از همون داروخانه دامپزشکی

  58. سلام. من دو تا جوجه چهار ماهه دارم ۲ هفته پیش هر دو بی‌حال و مدفوعشون قهوه‌ای شل بود .یکیشون هم نشسته راه می‌رفت. دامپزشکی بردم گفت مشکل روده دارن و مولتی ویتامین و آنتی بیوتیک داد. بعد از ۲ هفته یکی ازجوجه خوب شد ولی اونیکی تغییر نکرد. لطفاً راهنمایی کنید

    1. سلام
      به همون دامپزشکی برید و بهش بگید مشکل رو راهنمایی میکنه
      چون قرص مصرف کردن و معلوم نیست چه قرصی بوده مجددا نمیشه قرص داد
      ممکنه دامپزشک دوز رو خاص در نظر گرفته باشه برای مرحله دوم بیماری

  59. سلام وقتتون بخیر من مرغ دوساله ای دارم که خیلی وقته تخم نمی‌ذاره چند وقت پیش هم دو تاتخم خیلی کوچیکه بدون زرده گذاشت و از ناحیه شکم دچار تورم و سنگینی شده است می خواستم ازتون خواهش کنم اگر درمانی داره لطف کنید راهنمایی کنید.

    1. سلام، ممکنه روده ها یا تخمدانش دچار تومور یا عفونت شده باشند. این موارد باید توسط دامپزشک بصورت دقیق بررسی بشن وگرنه تشخیص و داروی اشتباه وضعیت رو بدتر خواهد کرد.

  60. سلام،من یه مرغ دارم که ناحیه زیر باسن دچار ورم شده و کند وقتیه تخم نمی ذاره،البته از لحاظ تغذیه مشکل نداره.میخواستم بدونم آیا مشکلی داره؟

    1. سلام، بله ممکنه غذه چربی باشه که جمع شده یا اینکه عفونت کرده. اگه غده چربی باشه که باید تخلیه بشه. اگر عفونت باشه آنتی بیوتیک طیور بهش بدهید.

        1. اگه چربی باشه باید اون ناحیه رو کمی بشکافید تا محتویات داخلش تخلیه بشه. برای اینکه عفونت نکنه پماد تتراسایکلین میتونید بهش بزنید.

  61. سلام لطفا سریع بهم کمک کنید
    من یه جوجه مرغ سلطان دارم که بخاطر نوک زدن بقیه مرغا به سرش اونو زخمی کردن و زخمش هم شدیده الان خونریزی نداره ولی بیخیال یکجا نشسته و چیزیم نمیخوره
    لطفا بهم بگید چیکار کنم

    1. سلام، حتما این جوجه رو بصورت جدا نگهداری کنید تا زخم هاش خوب بشه وگرنه مجددا بهش نوک خواهند زد. محل زخم برای اینکه عفونت نکنه میتونید پماد تتراسایکلین بهش بزنید. اگر ضربه شدید نخورده باشه با مولتی ویتامین به مرور خوب میشه بهتره مولتی ویتامین و الکترولیت بهش بدهید و با دان استارتر تغذیه اش کنید.

  62. سلام خسته نباشید

    من سه تا جوجه سه ماهه داشتم
    دو روز پیش یکی از جوجه ها روی زمین می نشست و تمایلی به راه رفتن نداشت و روز بعد مرد
    امروز یکی دیگه اینطوری شده
    تا قبل سرحال بودن ولی در حال حاضر این مریضی را دارند
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    لطفا سریعتر قبل از اینکه تلف بشن

    1. سلام، توضیحات بیشتری لازمه. هر مریضی یه سری علائمی داره بدون بررسی این علائم نمیشه پرنده رو درمان کرد. چون ممکنه ویروسی یا باکتریایی یا قارچی باشه یا که به خاطر کمبود تغذیه ای.

  63. سلام. چند تا جوجه داریم که بی حالن و آب و دونه نمیخورن و اسهال خونی دارن، پرهاشونم آویزونه، علتش چیه؟

    1. سلام، اسهال خونی بیشتر بخاطر بیماری کوکسیدیوز بوده که یک بیماری گوارشی است. دارو ضد کوکسیدیوز هست (اسم دارو همینه) باید هرچه سریعتر تهیه کنید.

  64. سلام خسته نباشید من یه مرغ ماشینی 4/5 ساله دارم از دیروز متوجه شدم که کز میکنه و اشتها نداره حتی آب هم به اندازه نمیخوره و تاجش پلاسیده و کمی سیاه شده دستشویی اش سبز و گچی هست و چینه دانش یکم صفت عه انگار که نمیدونم غذاش هضم نشده مونده موضوع اینه وقتی غذا نخورده چرا چینه دانش خالی نشده؟ به نظرتون مشکلش چیه فکر نکنم نیوکاسل باشه

    1. سلام، بیماری آنفولانزا هم این علائم رو داره شما بایستی حتما اون مرغ رو قرنطینه و لاشه آن را به صورت بهداشتی معدوم کنید. بیماری آنفولانزا واگیردار بوده و تلفات زیادی به بار می آورد. بهتره حتما با دامپزشک منطقه هم مشورت نمایید.

  65. سلام یکی از جوجه های من هی مثل یه تیک سرشو تکون میده سریع . حتی موقع خواب دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. سلام، دلایل مختلفی داره یا بیماری است یا کمبود ویتامین. اگه به خاطر کمبود ویتامین باشه با مولتی ویتامین طیور سریع درمان خواهد شد.

  66. سلام خسته نباشید…یه سوال دارم درخصوص تغییر رنگ نوک یکی از جوجه هام که تقریبا یک ماهه اس…از ابتدای نوکش (نه روی تاج)کمی کبودی داره و همینطور این کبودی کمی درابتدای ناخن های پاهاش هم دیده میشه…چه مشکلی میتونه داشته باشه؟

      1. مشکل خاصی نداره ظاهرا،۴تا جوجه نگه میدارم و چند روزی بود همه سرما خورده بودن و الان بهتراند،این جوجه هم غذا میخوره و هم میدوئه،سرحاله و علائمی نداره…فقط یه موردی که هست مدفوع همشون کلا خیلی بودار وهربار تغییر رنگ میده(قهوه ای و بصورت اسهال،یا خیلی آبکی و سفیدسبز..گاهی هم نرمال اند)
        یک دوره هم آنتی بیوتیک دادم بهشون و الان هم مولتی ویتامین میدم…نمیدونم با این وجود مشکلی دارن یا نه،مخصوصا اون یدونه جوجه

        1. بهتره اون یدونه جوجه قرنطینه بشه. یا مشکل کبدی و کلیوی داره یا عفونت روده ای. محلول سرکه سیب و اب هم بهش بدهید. نصف قاشق سرکه سیب + یک لیوان آب

  67. سلام.
    من یه مرغ دارم چند روز هست یه چیزای زگیل مانند به رنگ مشکی روی پلک چشمش و ریشش و روی نوکش درامده ولی حالش خوبه دونه هم میخوره.
    خیلی ممنون میشم کمک کنید🌹🥺اگه راه درمان هم داره بگید،که باید چکار کنم.ممنون🌺

    1. سلام، بیماری آبله این علائم رو داره ، اگر آبله گرفتن درمان خاصی نداره و از قبل باید واکسن میزدید ولی برای جلوگیری از عفونت میتوان از آنتی بیوتیک دامی مثل تتراسایکلین استفاده کرد.

  68. سلام من جوجه هام یک ماهشون نشده ولی بیحال شدن و زیر بال هاشون و روی گردن دانه زدن چند روزی هست که اینجوری شدن مشکل چیه و راه درمان چیه

    1. سلام
      دانه چیه ؟ باید بررسی بشه همینجوری نمیشه گفت دردشون چیه
      فضلشون چه رنگیه ؟ محیط نگهداری چطوره مادر مصنوعی داره ؟

  69. سلام من سه تا جوجه رسمی گرفتم که فکر می کنم یه هفته شون باید باشه یکی شون الان خیلی بیحاله و سرش رو می گیره بالا و نوکش رو باز می کنه انگار چیزی توی گلوش گیر کرده اصلا جون نداره خیلی بی حال شده نمی تونن دیگه رو پاهاش وایسه باید چی کارش کنم
    غذاشونم پودر ذرت با چند تا پودر دیگه اس

    1. سلام
      محیط نگهداریشون رو گرم کنید ، دما بالاتر از 30 درجه بشه
      بسیاری از کاربران به این مورد توجهی نمیکنن و دمای نگهداری جوجه ها شب ها زیر 25 26 میاد حتی و در نتیجه پرنده سریع سرما میخوره
      محیط نگهداری جوجه باید خیلی گرم باشه ، در مرغ داری ها براشون لامپ مادرمصنوعی میزارن که گرم گرم میکنه

      براشون مولتی ویتامین مخصوص هم بخرید تا تقویت بشه همینطور از داروخانه دامپزشکی قطره عفونت هم بگیرید

  70. سلام من میخوام یه مرغ بخرم ولی تو عکسش که نگاه کردم تاجش یکم افتادگی داره میخواستم ببینم دلیلش چیه؟

    1. سلام
      افتادگی تاج میتونه به دلیل بالغ شدن و یا پیر شدن و در نتیجه سنگین شدن تاج اتفاق بیفته
      مشکلی از نظر بیماری زمانی خواهد داشت که تاج یه قسمتش رنگش عوض بشه یا دون دون های سفید و قرمز و سیاه روش دربیاد

      در باقی مواد افتادگی تاج ایرادی نداره

  71. سلام من یه جوجه حدودا سه ماهه دارم که عطسه میزنه ، پرهاش پف کرده ، یه چیزای سفید و ریزی رو پرهاشه که میریزن و جوجه همش خودش رو میخارونه ، قبلش علائم دیگری داشت که به دامپزشکی مراجعه کردم و بهتر شد اما اینایی که گفتم علائم جدیدشه و دو روزه که اینجوری شده …
    لطفا بهم بگین چکارش کنم🥺

    1. سلام
      اون چیزهای سفید متحرک هستن یا شبیه پوسته پوسته شدن هستن ؟
      پرنده رو با مواد شوینده جدیدا شستید ؟

      تغذیش چیه ؟

  72. سلام،وقت بخیر.
    چند عدد جوجه دارم.
    چشماشون کف میکنه و دهانشون رو باز و بسته میکنن.پرت پرت هم میکنن.
    تاشون سفید شده.
    کر و پکر میشن میفتن میمیرن.
    پوک و تیغ میشن.
    تاجشون هم سفید میشه.
    واکسن و ویتامین هم خوردن.
    ممکنه آنفلوآنزا باشه؟
    واکسن آنفلوآنزا نزدم.
    ماست موسیر،سیر،دوغ بدم خوب میشن؟

    1. سلام
      اصولا در آنفولانزا تاج سیاه میشه ولی خوب تغییر رنگ تاج نشان از بیماری جدی هست
      باید دامپزشک ببینه و از لاشه نمونه برداره و تست کنه
      امکان وجود بیماری فارچی هم خیلی زیاده
      داخل دهشونم نگاه کن ببین زائده ای چیزی درنیومده باشه
      با این وضعیت که شما گفتید ماست و سیر فایده ی چندانی نداره و سریع جواب نمیده ، بهتره از دارو استفاده بشه ، دامپزشک مراجعه کنید

  73. سلام
    من جوجه دارم فک کنم ۱ یا ۲ هفتش باشه
    یکی دو روز بود درست دسشویی نمیکرد و مدفوعش چسبیده بود و نمیتونست دستشویی کنه
    امروز با روغن و آب کنده شد ولی جوجه خیلی بیحاله و انگار رودش بیرون اومده
    باید چیکار کنیم تا خوب بشه؟

  74. سلام.
    یکیشون حالش خوب شد. اون یکی که جوجه خروس لگهورن هم هست هنوز حالش بده. خیلی کم راه میره و خیلی کم غذا میخوره اما زیاد تعادل هم نداره و گوشه گیر هم هست(بعضی مواقع بلند میشه چند قدمی میزنه و دوباره میشینه).
    به پیشنهاد دامپزشک داکسیسیلین هم دادم بهش و خوب نشده. به نظرتون ب کمپلکس بدم بهش؟

  75. سلام ببخشید من یه جوجه دارم که کز میکنه یه گوشه و چیز زیادی نمیخوره از طرفی هم چینه دانش سفت شده ممنون میشم کمک کنین🙏

  76. سلام.
    من پنج تا جوجه ۲ ماهه دارم.
    دوتاشون بیحالن و دراز میکشن روی زمین یا میشینن و چشماشونو میبندن. وقتی هم چشماشونو باز میکنن، تا نصفه باز میکنن. انگار حالت خواب آلودگی دارن.
    چکار کنم؟

    1. سلام
      توضیحات کافی نیست
      سرفه ، عطسه ، ابرزیش ؟ فضلشون چه رنگیه ؟
      تغذیشون چیه ؟ محیط نگهداری چطوره ؟

  77. سلام من یک خروس دارم که یکم سرفه میکنه یکم .کم راه میره و لنگان لنگان الان گذاشتمش توی قفس گرم براش اب و غذا هم گذاشتم چکار کنم بهتر بشه؟؟🙏

    1. سلام، دیگه چه علائمی دارند؟ به نظر دچار عفونت تنفسی شده اند باید آنتی بیوتیک مخصوص طیور بهشون بدهید.

        1. حتما دان مرغ و قطره مولتی ویتامین به صورت دوره ای بهشون بدهید چون احتمالا دچار سوء تغذیه هم شده اند. برنج برای تغذیه طیور خوب نیست. بعنوان درمان خانگی بهشون ماست و سیر بدهید و از آنتی بیوتیک مخصوص طیور هم میتونید استفاده کنید.

  78. سلام مرغ من دیشب انگار فلج شده بود ولی صبح حالش خوب بود و راه می رفتم ولی خیلی صدا میده دلیلش چیست؟

        1. اینطوری چیزی مشخص نمیشه. شما اصلا جزئیات کامل از نحوه نگهداری، تغذیه، وضعیت فضله، وضعیت تنفس و … نمی گویید. این نوع اختلالات عصبی ممکنه به خاطر کمبود ویتامین باشه یا بیماری یا مسمومیت با خوردن فلزات سمی و سنگین و غذای آلوده.

  79. سلام ، جوجه من انگار مو از روی زمین خورده و توی دهانش گیر کرده، پر دهانش بزاق جمع شده و زبانش قابل دیدن نیست(نیستش) سر مو در دهانش پیداست، چکار کنم فکر کنم داره خفه میشه همش دهنشو باز می‌کنه ، چجوری از توی دهانش مو رو در بیارم؟ آب نمی خوره غذا هم نمیتونه بخوره

    1. سلام، خب اگه مو قابل مشاهده است با موچین یا یه ابزار مشابه مو رو از داخل حلقش بیرون بیارید تا دچار انباشتگی چینه دان نشه.

      1. مو رو خورد و خوشبختانه حالش خوب شد ، توی مدفوش مو هست و من فکر میکنم که دچار انباشتگی سنگدان شده باشه ، چکار کنم پاکسازی کنه اون موهارو ؟

  80. سلام من به مرغم یک روز زیاد برگ و کاهو در کل سبزی دادم،فرداش یکی که فکر کنم خروسه و سنش از بقیه یشتره حدود ۳ ماه،حالش بد شده همش گوشه گیری میکنه و بعضی مواقع قفل میشه و به یکجا خیره میشه و چشماش یک حالتی میشه بعدش دوباره خوب میشه،غذا کم میخوره و دمش هم افتاده شده میشه کمکم کنید بگید چیکارش کنم

    1. سلام، یکم بهش محلول سرکه سیب و آب بدهید تا روده هاش تمیز بشن احتمالا سبزی که بهش دادین آلوده بوده.

      1. ببخشید چقدر سرکه با سیب قاطی کنم و اینکه چند بار بدم بهش،و اینکه اگر سبزی الوده بوده بقیه چرا کاریشون نشده

        1. دو قاشق سرکه سیب رو در یک فنجان آب حل کن و از این محلول بهش بدهید. برای تشخیص دقیق میتونید به دامپزشک مراجعه کنید.

    1. سلام، مرغ تخمگذار باید روزانه کلسیم دریافت کنه، پودر پوسته تخم مرغ، صدف معدنی یا پودر صدف دریایی، کف دریا، پودر استخوان و کربنات کلسیم منابع کلسیم دار هستند از یکی از این موارد میتونید استفاده کنید.

  81. با عرض سلام وخسته نباشید من چند تا مرغ تخم گذار مسن دارم طی چند ماه تعدادی از مرغ ها دچار ورم وکبودی شکم وتاج واضافه وزن شده وبعد از مدتی مردند الان هم یکی دیگه از مرغ ها همین مشکل رو داره لطفا درصورت امکان راهنمایی ام بفرمایید

    1. سلام، به نظر میرسه دچار بیماری وبا شده اند، مرغهای بیمار رو باید جدا و قرنطینه کنید، اگه وبا گرفته باشند با آنتی بیوتیک دامی میشه درمان کرد.

  82. سلام میشه لطفا راهنماییم کنید که
    در صورت ابتلای جوجه به سالمونلا چه درمانی وجود دارد ؟و اینکه اگر از جوجه مبتلا بیماری به کودکان سرایت کند چه دارویی برای درمان کودک مناسب است . ممنونم میشم اگه سریع پاسخ بفرمایید. چون دخترم دو روز هست که دچار شکم درد و به صورت خیلی خفیف حالت تهوع شده و این در حالیه که جوجه ای که براش خریدم هم سه تا چهار روز است که دچار افتادگی پرها شده و گاهی سر پا با چشمای بسته میخوابه و حس میکنم مریضه !!! لطفا کمکم کنید .

    1. سلام، بیماری سالمونلا در جوجه با اسهال سفید همراهه و پرهای مخرج جوجه کثیف میشن. اول باید از این بیماری مطمئن بشوید. این بیماری بین طیور و انسان مشترک بوده و منتقل میشود. اگه علائم بیماری در کودک شما وجود داره مثل تب، شکم درد، مدفوع خونی و … حتما به پزشک مراجعه کنید.
      برای درمان جوجه بیمار نیز میتونید از داروخانه دامپزشکی آنتی بیوتیک تهیه کنید. دانخوری آبخوری و محیط نگهداری جوجه باید به طور کامل ضدعفونی بشه.

  83. سلام روزتون بخیر،من پیش از عید ۹ تا جوجه خریدم تا الان حال عمومیشون خوب هست،غذایی که بهشون میدم:دون مرغی،سویا،برنج،سیب زمینی پخته،سبزی گاهی اوقات تخم مرغ آب پز هست.
    داخل حیاط نگهداریشون میکنم.
    سه تاشون ۱ ماه و یک هفتشون هست
    ۶تای دیگه ۱ ماهه هستن
    سوال من اینه چه زمانی باید براشون واکسن بزنم؟

    1. سلام، برخی واکسن ها مثل نیوکاسل سویه ب1 و برونشیت رو همون روز اول میزنن و یا حداکثر یک ماه اول می زنن. زمان دقیق واکسیناسیون جوجه ها رو باید از دامپزشک منطقه خود بپرسید چون دامپزشکان محلی بر اساس الودگی منطقه ای برنامه واکسیناسیون اعمال میکنند.

  84. سلام عیدتون مبارک
    من 3 تا جوجه مرغ دارم که الان یه هفته سن دارند
    یکیشون نزدیک 3 روز بود که چشم هایش را می بست و جیک جیک می کرد و امروز دیگه نمیتونست روی پاهایش بایستد و غذا و آب هم نمی خورد و مرد
    قبل اینکه بمیره جدایش کردم و بعدش یکی دیگر هم چشم هایش را می بست و می ایستاد و تقریبا نسبت به قبلش خیلی کم تحرک تر شده؟
    مریضی گرفته؟
    چطور درمانش بکنم؟

    1. سلام، عید شما هم مبارک.
      ممکنه مریض باشن با به خاطر تغذیه ضعیف و سرمای محیط باشه. جوجه رو با دان مخصوص تغذیه کنید و جاش هم گرم بشه وگرنه تلف میشن.
      مقاله درمان جوجه مرغ بی حال رو مطالعه کنید اگه بیمار باشه باید جزئیات بیشتری ارائه بدین تا بشه مشکلش رو پیدا کرد.

  85. سلام روزتون بخیر ببخشید من به مرغ کرچ دارم که چند روزه روی تخم خوابیده امروز برای دفع مدفوع و خوردن دانه از روی تخم ها بلند شد اما مدفوع آن مثل اسهال بود و همچنین دانه های هضم نشده در مدفوعش بود فکر میکنم که بیماری از دستگاه گوارش مرغ باشه من باید چیکار کنم باسپاس از شما

    1. سلام، دانخوریش رو تمیز کنید و همیشه به مرغ دان تازه بدهید. بهتره یکم محلول سرکه سیب و اب هم بهش بدهید این محلول باعث پاکسازی روده هاش میشه.

  86. سلام
    من 6تا جوجه سه ماهه دارم
    که چند روز عطسه میکرد که صدای خس خس میداد
    امروز یکی شون، کمی بی حال شده و با دهان باز نفس میکشه، مدفوع سیاه و کمی قهوای ونه سفته ونه اسهال
    دو روز هم هست که بهشون مولتی ویتامین و تتراسایکلین 20 درصد بهشون دادم

    الان باید چیکار کنم؟

    ممنون میشم پاسخ بدین🌹

    1. سلام، دارویی که بهشون دادید برای عفونت تنفسی خوبه و اگه عامل ویروسی نباشه به مرور خوب میشن. ولی اگه ویروسی باشه کاری نمیشه کرد. رنگ فضله شون هم میتونه به خاطر مسمومیت در اثر خوردن فلزات سنگین باشه.

  87. سلام.من ی خروس دارم صبح ها خیلی مییخونه.دقیقه ای 50 بار… دارویی چیزی هست بهشش بدم خوندنش کمتر بشه.؟

    1. با سلام، خروس های جوان این ویژگی رو دارند و این بخشی از طبیعت آنها می باشد باید باهاش کنار بیایید. راهکارهایی مثل دستکاری حنجره و یا خوراندن روغن کرچک وجود داره ولی این راهکارها به هیچ عنوان توصیه نمیشه چون به سلامت جنسی خروس به شدت آسیب میرسونه.

  88. با سلام مرغ ها و خروس من دچار بی حالی شده اند و روی پای خود نمی توانند بایستند ودر عرض ۲روز می بماند مشکل آنها چیست؟

    1. سلام، اگه فقط این نوع علائم حرکتی دارند به احتمال بسیار قوی دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی شده اند. ایا علائم گوارشی و یا تنفسی ندارند؟

  89. سلام روزتون بخیر ببخشید من یکی از مرغ هام پاش میخچه زده و لنگ میزنه فکر می کنم میخچه در مرحله بین ۲ و ۳ هست باید چیکار کنم هنوز عفونتی نشده با سپاس از سایت خوبتون

    1. سلام، در ابتدا باید بگم که میخچه پای مرغ باید توسط دامپزشک درمان بشه. اما اگر تجربه و تخصص دارید میتونید محل میخچه را کمی باز کرده و ریشه میخچه را بردارید. سپس بر روی محل میخچه اسپری تتراسایکلین مخصوص دام و طیور بزنید و زخم پا را باند پیچی کنید. لازمه که هر روز یک مرتبه باند پای مرغ رو باز نموده و مجددا به آن اسپری تتراسایکلین بزنید. کف جایگاه مرغ ها رو هم حتما تمیز نموده و پوشال چوب بر روی بستر بریزید.

  90. درود بر شما . در مورد واکسنهای چهارگانه سوال دارم . اینکه آیا در سنین بالا مثلا یک سال به بعد هم مرغ و خروس نیاز به واکسن دارن یا اینکه همون یکبار دوران جوجه بودن کفایت میکنه؟

    1. با سلام، واکسیناسیون جوجه ها و مرغ ها معمولا بیشتر بر اساس آلودگی و میزان شیوع بیماری های آن منطقه انجام میگیره. بعضی از واکسن ها به صورت دوره ای باید تکرار بشن ولی در این زمینه باید حتما با دامپزشک منطقه خود مشورت کنید.

    1. سلام، نشانه بیماری کوکسیدیوز می باشد. داروی ضد کوکسیدیوز رو از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید.

  91. سلام خسته نباشید علت سبک شدن و کسل شدن جوجه های تقریبا ده بیست روزه چیه؟ عطسه هم میکنن بعضیاشون

    1. سلام، دیگه چه علائمی دارند؟ باید تمامی جزئیات رو بگین، ممکنه دچار سرماخوردگی شده و در کنار اون به بیماری های دیگه ای هم مبتلا شده باشند. دمای محیطشون در هفته های اولیه چند بود؟

      1. سلام شبا نزدیک بخاری تو یه جعبه میزاشتمشون روزا هم تو حیاط بودن یه ذره بعضی وقتا حیاط سرد میشه پاهاشون سرده نزدیک گرما میرن قوز میکنن چرت میزنن اگه سرما خورده باشن روش درمانشون میشه لطف کنین ممنون

        1. جای جوجه باید گرم باشه حتی در طول روز. اگه سرما خورده باشند بهشون مولتی ویتامین بدهید. همچنین میشه با قطره سرماخوردگی کودک هم جوجه سرماخورده رو درمان کرد. صبح دو قطره ، شب دو قطره بهش بدهید.

          1. سلام خسته نباشد یه مرغ دارم شکمش خیلی اومده پایین اشتهاش خوبه مدفوعش هم خوبه اما الان که ازکرکی دراومد اینجور شده مرغه الان سیخ می ایسته وشکمش پایینه

  92. سلام من دوروزه میرم مرغداری میبینم یه دونه مرغ مرده یکی و امروز در حال جان دادن بود و خیلی بیحال بود سرش و بریدم رو جیگر مرغ یک لکه سفید رنگ بود دلیل مرگش چیست

    1. سلام، بیماری های مختلفی بر روی کبد مرغ تأثیرگذار هستند، فقط با یه نشانه نمیشه تشخیص داد. شما باید از وضعیت نفس کشیدن، فضله، وضعیت اشتها، نوع خوراک، شرایط محیط نگهداری ، وضعیت چشم، ضورت، تاج و … اطلاعات دقیق ارائه بدهید تا بشه بیماری رو تشخیص داد. بهتر است که هر چه سریعتر از یک دامپزشک کمک بگیرید تا کل گله شما درگیر بیماری نشده.

  93. سلام روزتون بخیر ببخشید یکی از جوجه هایمن از ناحیه زانو دچار ضربه شده و کمی لنگ میزنه و در اون ناحیه مقداری کبود کرده من باید چیکار کنم
    پاسپاس لز شما

    1. سلام، باید یکم پماد ضرب دیدگی به پای جوجه بزنید و در صورت لزوم آتل بندی کنید تا پای جوجه بهبود پیدا کند. تو نت سرچ کنید آموزش آتل بندی هست. فقط اگه دچار شکستگی یا در رفتگی شده حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

  94. سلام.
    مرغی دارم که زیاد آب می‌خورد و مدفوعش سبز است. چه بیماری است و درمان آن چیست؟

    1. سلام، اسهال سبز طیور بیشتر مربوط به بیماری های ویروسی مثل نیوکاسل و آنفولانزا می باشد. این بیماری ها درمان قطعی ندارند و باید قبلا واکسینه شدن باشند. حتما مرغ مریض رو قرنطینه کنید اگر درگیر آنفولانزا شده باشد آن را به دامپزشکی منطقه خود اطلاع دهید.

  95. باسلام و عرض خسته نباشید ببخشید من تعدادی جوجه دارم که یکی از انها مقعدش با مدفوع پوشانده شده بود و توانایی مدفوع کردن را نداشت حتی چرتی هم نشده خوب هم میدود اما زمانی که اورا به صورت کج یا رو بغل به روی زمین میزارم توانایی نداره خودش رو به حالت سکن دربیاره من باید چیکار کنم باسپاس از شما

    1. با سلام، کثیف شدن اطراف مخرج جوجه ها نشانه واضح از یک مشکل گوارشی است اگه فضولاتش خونی است حتما دچار کوکسیدیوز شده و یا داروی ضد کوکسیدیوز میشه درمانش کرد. اگر دچار یبوست شده یکم به جیره غذایی اش سبوس اضافه کنید. اگه سنشون کمتر از 10 روزه نباید بهشون پودر گندم بدهید. یکم هم داخل آبخوریشون مولتی ویتامین و الکترولیت حل کنید.

        1. سلام، ممکنه به بیماری ویروسی مثل نیوکاسل مبتلا شده باشه. بیماری های ویروسی طیور درمان قطعی ندارند بهتره به دامپزشک مراجعه کنید.

  96. سلام.خسته نباشید.من چندتا مرغ گرفتم که دقیقا علائم “بیماری برونشیت عفونی ” را دارن چه دارویی باید بهشون بدم که خوب بشن؟

    1. با سلام، متأسفانه بیماری برونشیت عفونی یک نوع بیماری ویروسی است و وقتی که مرغ به آن دچار میشه درمان خاصی نداره. ولی با اعمال برخی تغییرات میتوان اثرات این بیماری را کاهش داد. مثلا دمای محیط نگهداریشون رو 2 الی 3 درجه افزایش بدهید. پروتئین جیره رو کاهش دهید تا فشار کمتری به کلیه وارد بشه. همچنین مصرف برخی آنتی بیوتیک ها مثل داکسی سیکلین برای پیشگیری از عفونت های ثانویه بعد از بیماری توصیه میشه. پیشنهاد میکنم حتما مرغ های بیمار رو قرنطینه کنید و به خوبی محیط و وسایل مورد استفاده رو ضدعفونی نمایید. محلول منتول هگزین هم برای تسریع درمان این بیماری پیشنهاد میشه ولی تحت نظر یک دامپزشک این کار را انجام دهید.

  97. سلام روزتون بخیر من تعدادی جوجه دارم همه گی سالم و سرحال وای یکی از اون ها درحالی که دهانش رو باز میکنه سعی میکنه چیزی رو باشدت بده بیرون جوری که به شدت سرش رو با دهان باز تکون میده انگاری چیزی توی گلوش هست جوجه هاهم خیلی سرحال و دانه هم خیلی خدب میخورن علت این پدیده میتونه چی باشه با سپاس

    1. با سلام، ابتدا بهتر است که هرچه سریعتر این جوجه رو جدا کنید. کمبود ویتامین گاهی اوقات باعث این چنین اختلالات عصبی میشه بهش مولتی ویتامین بدهید، اگر نه ممکنه بیمار باشه.

  98. باسلام خدمت شما .چنتا مرغ دارم همه خوب وسرحال بودن یهویی یکی ازشون ۲ روزه افتاده روی زمین نه چیزی میخوره نه حرکتی میکنه فقط نفس نفس وخس خس داره شاید درعرض ۱ ساعت کلا بی تحرک وبی اشتها شده وسر جاش افتاده ممنون میشم کمک کنید

  99. سلام روزتون بخیر لطفا بهم کمک کنید من دیشب جوجه هام مقدار خیلب زیادی دانه خوردن به صورتی که چینه دان آنها خیلی بزرگ شده بود حالا امروز صبح یکی از آنها نوکش بازه و انگار سعی میکنه چیزی رو از گلوش بیاره بیرون هیچ گونه علائم بیماری نداره بی حالی نداره و ترشحات هم نداره چطوری میتونم کمکش کنم فقط یه چیزی مدفوع اون از مقداری آب که به رنگ سفید هست تشکیل شده واز قسمتی جامد که طبیعی به نظر میرسه لطفا ازتون خواهش میکنم کمک کنید

    1. سلام، سریعا باید چینه دانشون رو خالی کنید وگرنه به علت فاسد شدن غذا در چینه دان و یا انباشتگی چینه دان جوجه ها درگیر مشکلات زیادی خواهند شد. میتوان با سرنگ مقداری آب ولرم به جوجه ها داد و چینه دانشون رو به نرمی ماساژ داد. یا اینکه مقداری زیاد آب با سرنگ به جوجه بدهید و سپس آن را سر و ته کنید و به نرمی چینه دان را به سمت نوک پرنده ماساژ دهید. در اینصورت چینه دانش خالی میشه ولی این کار نیاز به مهارت و تجربه داره. در صورت نیاز حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

  100. سلام شبتون بخیر امیدوارم حالتون خوب باشه ببخشید من چندتا مرغ دارم که به علت مریضی قرص تتراساکلین میدم من خوندم که اگه این قرص رو به پرنده بدیم تا سه روز نمیشه از گوشتش خورد برای تخمی هم که میزارن همینطوره یعنی نمی تونیم از تخم مرغ ها استفاده کنیم با سپاس از شما

    1. با سلام وقت شما هم بخیر، بله باقی مانده این آنتی بیوتیک ها در گوشت و تخم مرغ رسوب میکنه که میتونه باعث حساسیت در مصرف کننده بشه. به طور معمول 7 روز پس از تزریق این انتی بیوتیک ها نباید گوشت و تخم مرغ مصرف بشه.
      موفق باشید.

  101. سلام ببخشید من چند تا جوجه دارم شاید یه ۱۰ روزیشون باشه خیلی شیطون و بازی گوش هستن بسیار خوب هم غذا می خورن فقط کمی عطسه می کنند خیلی نگرانم بلایی سرشون بیاد چون جوجه مرغ های سلطان هستن برای رفع مشکل احتمالی چه کاری انجام بدم خوبه با سپاس از سایت خوبتون

    1. با سلام، جوجه مرغ تا سن دو هفتگی باید در دمای گرم نگهداری بشه وگرنه سرما میخورن. برای جوجه های شما دمای 30 درجه مناسبه. پس بهتره که محیط نگهداریشون گرم باشه. اگه آبریزش بینی هم دارند و زیاد عطسه میکنند حتما سرما خورده اند.

      1. خیلی ممنونم از پاسخ گویی شما خیر آبریزش ندارن فقط عطسه خالی میکنند ولی زیاد نه
        بابت پاسخ گویی خیلی زود از شما بسیار سپاس گزارم🙏🙏🙏🙏

  102. سلام
    من یه مرغ دارم که سه ماه پیش مریض شد الان وضعیت ظاهری خوبی داره ؛ اصلا ژولیده نیست ، غذام خوب میخوره عطسه و سرفه هم نمیزنه وتو حالت عادیم بطور سالم راه میره ولی وقتی میخواد سریع حرکت کنه یا با مرغهای دیگه دعوا کنه تعادل درستی نداره و میخوره زمین و بنظرم سرش تند تند تکون میده (مثل تیک عصبی)از لحاظ تخم گذاریم باید بگم از زمانی که مریض شد تا حالا تخم نذاشته.
    میخواستم بدونم اینا نشانه ی نیوکاسل ؟

    1. با سلام، علائم عصبی بیماری نیوکاسل معمولا در مراحل آخر خودنمایی میکنند. به نظر می رسد این علائم در مرغ شما تأثیر بیماری قبلی اش بوده. بهتر است که یک دوره این مرغ رو با مکمل ها مثل مولتی ویتامین و مینرال تقویت کنید. گاهی اوقات در نتیجه برخی بیماری ها تخمدان مرغ آسیب جدی میبیند و کلا تخمگذاریش قطع میشود.

      1. سلام وقت همگی بخیر من ۲ تا جوجه رنگی دارم که یکیشون مقداری از موهای بالای چشمش کنده شده اون یکی جوجه هم پرهای مخرجش کنده شده و هردو چشماشون رو هی میبندن و فکر کنم سعی میکنن بخوابن و هردوشون از صبح یکمی بی حال هستن ولی تحرک دارن دون آب هم زیاد نمیخورن . من خیلی نگرانشون هستم لطفا بگید که آیا مریضی ای دارن یا نه ؟@

        1. با سلام، وضعیتشون طبیعی نیست. بهشون کمی آب شیرین بدهید. سپس در داخل آبخوری تمیز مولتی ویتامین و الکترولیت حل کنید تا از این آب بنوشند.

  103. سلام
    مرغه من تخم گذاره ولی نزدیگ دو هفتس تخم نیاورد بعد الانم ب شدت بیماره دراز کشیده ولی نمیتونه پاشو جمع کنه من تو نوکش اب میریزم بش ژولیدست نفساشو یکم محکم میکشه ارومه چشماشو وا نمیکنه بزور یکم وا میکنه
    یک سالو بیست روزشه دستیه یهش عادت کردم درمانی هست براش یا قراره بمیره؟

    1. با سلام، اگه میتونید به دامپزشک مراجعه کنید تا با بررسی دقیق نوع بیماری رو تشخیص بده، اگه به همراه علائم گفته شده اسهال سبز هم مشاهده میکنید، مرغ شما درگیر بیماری نیوکاسل شده و از قبل باید واکسن میزدید.

  104. سلام سه تا جوجه رنگی خریدیم دیروز یکیشون صبح بی حال بود و چیزی هم نمیخورد دیگه عصر افتاده مثل مرده ها
    همینجوری هم دهانش را باز و بسته میکنه چه مشکلی داره 😖

    1. با سلام، با علائمی که شما گفتین به هیچ وجه نمیشه بیماری رو تشخیص داد باید تمامی جزئیات رو بررسی کنید. بهتره جوجه مریض رو قرنطینه کنید تا بیماری به بقیه هم سرایت نکنه. اگه امکانش رو دارید جوجه ها رو واکسینه کنید.

  105. سلام من ۵تا جوجه گرفتم چند ماه پیش الان دارن به بلوغ میرسن اما اطراف مقعدشون یسری حشرات خیلی ریز هست نمیدونم چیه عین دونه های گنجد می مونه.. اینا چی هستن؟شپش؟کنه؟چیه؟چیکار باید بکنم؟هیچ علائم بیماری هم ندارن کمکم کنین خیلی ذهنم درگیره

    1. سلام، از داروخانه دامپزشکی بپرسید داروی مناسب برای درمان این نوع انگل ها رو بهتون میدن.

  106. سلام خسته نباشید جوجه ۳ ماهه من ؛مشکل در پاهاش داشت و چند روز پیش خروس هام بهش حمله کردند نوکش زدن و با پاهاشون بهش فشار اوردن الان نه میتونه حرکت کنه و نه رو بال هاش تسط داره ایا زنده میمونه یا داره عذاب میکشه و یا درمانی داره؟

    1. با سلام، این جوجه نیاز به اقدام دامپزشکی داره. جوجه رو جدا کنید، زخم هاشو میتونید با اسپری اکسی تتراسایکلین درمان کنید.

  107. دوتا جوجه محلی و حدودا سه ماهه دارم . هر دو بعضی وقت ها مقدار کمی در نور آفتاب یه شکل عکس بیماری مارک میشینن . بعضی وقت ها (مثلا اگر در روز ۱۰ بار دستشویی کنند ۴ الی ۵ باز ابکی هست ) . ایا مشکلی دارند یا طبیعیه؟؟ بال میزنن ، راحت راه میرن و میپرن ‌

    1. با سلام، بیماری مارک علائمی دیگری هم دارد که در مقاله ذکر شده. مشکلات حرکاتی و فلج شدن ناگهانی میتونه نشانه کمبود ویتامین و مواد معدنی مثل کلسیم و فسفر باشه.

  108. سلام
    پنج تا جوجه محلی گرفتیم فکر کنم یک هفته ای باشن. یکیشون دو شب پیش بیحال شد غذا نخرد. بهش اب و شکر دادم و زرده تخم مرغ،زردچوبه و سیر بهتر شد ولی فقط یه ذره می تونست غذا بخوره
    امروز ولی دوباره بیحاله و فقط خودمون بهش غذا میدیم چشماش همش بستست و الان فقط می تونه وایسته ولی حرکتی نمی کنه بالاشم افتاده.
    جایی که خریدیم فقط دون ذرت داد ولی امروز دون ترکیبی و ویتامین دار از دامپزشکی گرفتیم به زور به مریضه می دم.
    آیا نیازه که واکسنی یا ویتامینی خاصی چیزی بهش بدم؟؟؟؟
    یکی دیگه از جوجه هام مدفوعش پشتش می چسبه و بعضی وقتا قرمزه. ولی سرحاله مشکل این چیه

    1. با سلام، جوجه شما علائم بیماری داره و به نظر می رسه مشکل گوارشی دارند ممکنه درگیر کوکسیدیوز باشند مخصوصا اگر اسهال خونی داشته باشند. در ابتدا یک محیط گرم براشون فراهم کنید. جوجه های یک هفته ای به دمای بالای 30 درجه ای نیاز دارند. اگر امکانش را دارید برای تشخیص بیماری حتما از دامپزشک کمک بگیرید.

  109. سلام
    وفت شما بخیر
    دوتا جوجه ۳ ماهه دارم
    تقریبا ۱ ماه پیش واکسنشون زدم
    یکیشون رشدش کمتر شده و کوچیک مونده
    و امروز هم کم غذا خورد و بال هاش جمع میکنه و سرش‌ رو پایین میندازه
    این جوجه از همون اول از اون یکی بیشتر جیک جیک میکنه
    خیلی نگرانش هستم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام در دوره رشد اگر به خاطر کمبود مواد غذایی به اندازه کافی رشد نکرده باشه همینطوری کوچک و ضعیف باقی خواهند ماند. این نوع جوجه ها سیستم ایمنی ضعیفی هم دارند و سریع بیمار میشن. برای تشخیص بیماری باید تمامی جزئیات بررسی بشن.

  110. سلام ببخشید مرغ ک مریضه و از غذا خوردن افتاده چی بجای غذا بهش بدیم ک از ضعف نمیره؟ قرص neo vitamoxy هم داره میخوره

    1. با سلام، قرص گفته شده دارای برخی ویتامین ها می باشد ولی برای درمان ابتدا باید بیماری مرغ رو تشخیص بدهید. لطفا تمامی جزئیات رو بیان کنید. اگه بیماری مرغ ویروسی باشه داروی گفته شده بی تأثیر خواهد بود.

      1. مرغمون خیلی یهویی در عرض یکساعت امروز هوشیاریش اومده پایین پراش و تاجش شل شده بی حاله چیزی نمیخوره راه نمیره ، خودشم تنهاست حیوون دیگه ای نداریم تو خونه🥺به داروخونه دامپزشکی گفتم ان قرصو داد

  111. سلام من دو تا جوجه مرغ دارم یکیشون دو روز پیش بزاق دهنش خیلی چسبناک شده بود و مدام از دهنش میریخت و کم اشتها شده بود و سرگیجه داشت از دیروز چیزی شبیه به خون خیلی غلیظ بالا میاره و لاغر تر شده یه مدت خیلی کوتاه پاهاش کبود بود و یه مقدار خیلی کمی هم توی مدفوعش خون هست چی کار باید بکنم؟؟

  112. سلام من یه جوجه مرغی دارم که اول بزاق دعنش خیلی زیاد شده بود و بی اشتها شده بود الانم خون بالا میاره و پاهاش کبوده و ابریزش بینی هم داره چی کار باید بکنم؟؟؟

  113. سلام من دو تا جوجه مرغ دارم یکیشون دو روز پیش بزاق دهنش خیلی زیاد شده بود و بیحال و کم اشتها بود و سرگیجه داشت از دیروز صبح مایع غلیظ قهوه ای رنگی مثل خون دور دهنش هستش چی کار باید بکنم لطفا خیلی سریع جواب بدید.ممنون❤❤

    1. با سلام، جوجه های شما به عفونت ویروسی دچار شده اند. (مشکوک به نیوکاسل یا آنفولانزا) برای درمان حتما از دامپزشک کمک بگیرید.

  114. سلام خسته نباشید .من ۱۵ تا جوجه سه هفته ای از یک مرغداری خریدم جوجه محلی هستن الان ۵۰ روزه شدن یکیشان فلج شده از بقیه جداش کردم علائمش اینه که وقتی روی پاهاش می ایسته توان نداره و پای چپ کامل رو به عقب میره و پای راست را هم یا جمع میکنه یا گاهی اونم رو به عقب میشه و با سینه رو زمین میفته نه آب ریزش بینی داره مفصل پاهاش هم خودم نداره و رنگ پاهاش هم عادی هست اشتها هم داره دانه و آب میخوره اما نمیتونه بلند بشه فضله پرنده هم اکثرا سبز و سفید هست ولی اسهال نیست به نظر شما کمبود ویتامین هست یا بیماری ویروسی یا عفونی؟

    1. با سلام اگه فقط مشکل حرکتی داره به احتمال بسیار قوی به خاطر کمبود مواد معدنی و ویتامین هستش. ولی اگه علائم تنفسی هم داره درگیر بیماری شده. حتما به جوجه مولتی ویتامین محلول در آب بدهید. کمبود فسفر یکی از نشانه های مهم ناتوانی در راه رفتن و یا ایستادن می باشد. باید مواد معدنی هم به جیره جوجه ها اضافه کنید.

  115. سلام خسته نباشید من به مرغ ۳ ماهه ام در دهانش ویتامین با قطره چکان ریختم و بعد از اون همش عطسه میکنه و بعد عطسه دهانش رو برای چند ثانیه باز نگه میداره
    مشکلش چیه؟

    1. با سلام، ممکنه رو نای پرنده ریخته باشید مشکلی نداره به مرور خوب میشه.

        1. موفق باشید. سعی کنید ویتامین ها رو همیشه به شکل محلول در آب به طیور بدهید. مثلا داخل آبخوریشون حل کنید.

  116. سلام وقت بخیر یکی از جوجه ها یک ماهه س بی حال شده پرهاش ژولیده س می لنگه، و یکی از پاهاش رگش بنفش شده ، اشتهاش خوبه اسهال هم نداره مدفوعش نرماله چهار بار دامپزشک بردم متأسفانه تشخیص نداد ، لطفا راهنمایی کنید

    1. با سلام، این نوع موارد بدون مشاهده و بررسی دقیق پرنده ، بررسی جیره غذایی و شرایط محیط نگهداری قابل درمان نیستند.

  117. سلام خسته نباشید
    من یک مرغ 3 ماهه دارم و مدتی هست که پاهاش مشکل پیدا کرده و سختشه بپره و همش سر میخوره و یا پاهاش از هم باز میشن و انگشت هاش هم حالت کجی به خود میگیرن ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام، این مشکل چندین دلیل داره که مهمترین آنها بستر نامناسب و لغزنده، کمبود ویتامین و کلسیم و یا اختلالات ژنتیکی هستش. تمامی موارد گفته شده رو بررسی نموده و مطابق آن پرنده رو درمان کنید.

  118. سلام وقتتون بخیر
    جوجه دو ماهه‌ای دارم که از صبح گوشه‌گیره و غذا نمی‌خوره ولی آب زیاد می‌خوره. فضله‌اش آبکی شده. پاهاش جون نداره و بعد از یکی دو قدم می‌افته. دور چشم و پلکش هم زرد شده. به نظرتون علتش چیه و چطور می‌تونم درمانش کنم؟

    1. با سلام، به طور دقیق نمیشه علتش رو گفت باید بیشتر بررسی بشه. جوجه بیمار رو قرنطینه کنید و یا یک دامپزشک مشورت نمایید.

  119. سلام من مرغ هام۵ماهه هستند و۲۰ روز قبل یکیشون کم اشتهاشده بودویه گوشه می موند وغذا کم می خوردوبعد یه هفته مرد ویکی دیگه هم اینطوری شده بود ودوررهی بیماری حدودن ۱۰تا۱۵ روز میکشه وبعد وآخرا فلج می شن چشماشون بسته میسه ومیمیرند وبالهاشون افتاده است

    1. با سلام، علائم نیوکاسل دارند. در این نوع مواقع مرغ بیمار سریعا باید جدا و محیط هم ضد عفونی بشه. برای درمان نیوکاسل باید مرغ ها از قبل واکسینه میشدن.

  120. سلام من چندتا جوجه‌مرغ بومی۵ماهه دارم دیروز یکی از جوجه‌هام مثل همیشه‌سرحال‌و خوب بود اما‌بعد از ظهر دیدم یه چشمشو بسته‌و باز نمیکنه امروز چشمشو باز کرده اما یه چیزی مثل یه‌لایه‌ی بی‌رنگ ژله‌ای روی چشمش هست‌و ازچشمش‌آب‌هم میاد گاهی اوقات هم همراه آب چشمش چندتا حباب‌خیلی ریز ازگوشه‌ی چشمش بیرون میاد‌‌‌ لطفایه درمان خانگی بیشنهاد بدید چون بخاطر شرایط کرونایی دامپزشکی ها بسته هستند میترسم تلف بشه

    1. با سلام، قطره چشم آنتی بیوتیک تهیه کنید. ولی باید علت این مشکل رو با بررسی جزئیات بیشتر پیدا کنید. همچنین مرغ بیمار رو جدا کنید ممکنه بیماری باشه تا به سایر مرغ ها سرایت نکنه. وسایل و محیط مرغ ها رو هم تمیز و ضدعفونی کنید.

  121. سلام صورت جوجه ما قارچ زده و زیر بالش شپش و حشراتیه بنظرتون چطور پیشگیری کنم ممنون🌹

    1. با سلام، درمان مخصوص سفیدک و درمان ضد شپش رو از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید. جوجه مریض رو باید جدا و محیط رو ضدعفونی کنید تا به دیگر طیور هم سرایت نکنه.

  122. سلام خسته نباشید
    یه بیماری توی مرغ و خروس های ما شیوع پیدا کرده که باعث میشه پای مرغ یا خروس پیچ بخوره و اسهال دارن من که فکر میکنم نیوکاسله و اونها رو جدا کردم .ایا میشه از گوشت مرغ و خروس بیمار خورد؟؟

      1. سلام مجدد
        با وجود واکسیناسیون علت شیوع سوال اول..بیماری چیست؟
        سوال دوم..ایا مصرف تخم مرغی که مرغ بیمار میگذارد مشکلی ندارد ؟
        سوال سوم ..چه راهکاری برای درمان قطعی وجود دارد؟
        لطفا راهنمایی بفرمائید. 🌹

        1. سلام
          واکسیناسیون طیور در برابر بیماری های شایع مثل نیوکاسل، آنفولانزا و … به صورت دوره ای هستش . در این زمینه بایستی از دامپزشک بپرسید.
          توصیه نمیشود ولی در صورت مصرف زرده و سفیده تخم مرغ باید به صورت کامل پخته شوند.
          با توجه به نلفات بالای گله شما بایستی حتما از یک دامپزشک متخصص کمک بگیرید. درمان قطعی فقط از طریق واکسیناسیون به موقع و رعایت بهداشت محیط نگهداری امکان پذیر خواهد بود.

  123. سلام،وقت بخیر
    یک جوجه حدودا سه ماهه دارم که چند روز با اینکه اشتها داشت ولی غذاش رو راحت نمیخورد. (تو بلعیدن مشکل داشت)
    بعد از چند وقت یک زگیل/جوش زیرنوکش دراومد به اندازه نخود !
    اشتها داره ولی نمیتونه غذا بخوره درست ،سرحاله و علائم دیگه ای هم نداره.
    سه چهار روز انتی بیوتیک مصرف کردم ولی خوب نشد.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. با سلام، معمولا این نوع زخم ها ریشه میکروبی و یا باکتریایی دارند و با مصرف آنتی بیوتیک درمان میشوند. بهتره از یک متخصص کمک بگیرید ممکنه غده باشه و نیاز به اقدام دامپزشکی داشته باشه.

  124. سلام من تعدادی مرغ دارم ی چند وقت هست که تخم نمی زارن مشکل از چیه هیچ علائم مریضی هم ندارند فقط پر هاشون خیلی می ریزه مشکل چیه؟

    1. سلام، وارد دوره لک شدن که یک دوره طبیعی برای مرغ ها هستش. دوره تولک و پرریزی تا دو ماه ممکن است طول بکشد. بدن پرنده در این زمان استراحت نموده و بازسازی میشود. باید بیشتر مراقبت مرغ هاتون باشید چون در زمان تولک رفتن بدنشون ضعیف میشه و سریع مریض میشن.

  125. سلام من ی خروس دارم ی دوماه هست که خیلی لاغر شده الان خیلی وقته اینجور شده ضعیف شده مدفوع شم آبکی شده چکار کنم درمان بشه لطفا راهنمایی کنین

  126. سلام،خسته نباشید
    من یه مرغ دارم(یک سال و نیمشه حدودا) که پاهاش پوسته پوسته شده،یعنی قشنگ بافتاش از هم جدا شدن،حالت فلس شده
    بعد همیشه ی پاشو بالامیگیره میخوابه
    و اخیرا خیلی هم لاغر شده
    چرا اینجوری شده =((((((
    چیکارش کنم پاهاش خوب شه؟؟؟

    1. با سلام، به خاطر اینکه انگل گرفته و بستر و محیط نگهداریش آلوده و کثیف می باشد. پای مرغ را به مدت 5 دقیقه در آب ولرم قرار دهید. سپس یکم روغن زیتون به پای مرغ بزنید. داروی مخصوص و انگل کش نیز از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید.

  127. سلام جوجه ابریشمی یک ماهه دارم چند روزه بی اشتها شده غذا خیلی کم میخوره و شکل مدفوع به صورت زیادی آبکی و سبز رنگ داره… و ضعیف شده و کاهش وزن محسوس داشته
    غذاش مخلوط پلت و ذرت هست که آسیاب کردم ۳ روز یکبار بهش یک تکه سیر میدم و هفته ای یکبار مولتی ویتامین داخل آبش میریزم
    جای نگهداریشم گرمه و مرتب تمیز میکنم
    قبلا عطسه میکرد اما الان هیچی عطسه نمیکنه

    1. با سلام، اسهال سبز به همراه علائم تنگی نفس، بی اشتهایی و بی حالی از نشانه های بیماری نیوکاسل هستند. ایا جوجه قبلا واکسینه شده بود؟

  128. سلام ببخشید می خواستم بدونم خروس چند سال عمر میکنه من یه خروس پیر 4 ساله دارم دیدم یکی پاهشو خوب نمی تونه تکون بده وبعد سیخک هاشم خیلی بلندی این یه بیماری یا بخاتر سیخک هاشه

    1. سلام، بستگی به شرایط نگهداریش داره اگر اصولی ازش نگهداری کنید بین 5 الی 8 سال میتونه عمر کنه. برخی نژادها بیشتر از 8 سال هم عمر میکنند. مشکل خروس شما به خاطر بلند شدن بیش از حد خار پاهاش می باشه. بایستی توسط یک شخص با تجریه و یا دامپزشک کوتاه بشه یا کشیده بشه.

  129. با سلام از وقتی که سه تا اردک اسرائیلی خریدم هم دیشب و هم امروز غروب دو تا از جوجه های هفت هشت ماهه مرغ که تقریبا بزرگ بود یهو مرد بدون هیچ علامتی جوری که خشک شده بودند می خواستم لطف کنید راهنمایی کنید

    1. با سلام، احتمالا اردک ها ناقل بیماری بودن ولی اینکه چه نوع بیماری بوده باید به علائم بالینی جوجه های تلف شده دقت نمایید.

    1. با سلام، یا به بیمای مارک مبتلا شدند یا نیوکاسل. البته کمبود ویتامین هم باعث فلج شدن مرغ ها میشه. باید به صورت دقیق تمامی علائم آنها را بررسی کنید تا بشه نوع بیماری رو تشخیص داد. پیشنهاد میکنم قبل از اینکه دیر بشه حتما به یک دامپزشک متخصص مراجعه کنید. این نوع بیماری های واگیردار نیاز به اقدامات دامپزشکی دارند.

  130. سلام جوجه من 3ماهه است و یکهو بی حال شد و فلج و بال هاشم افتاده مثل یک تکه گوشت افتاده تکون نمیخوره همشم در حالت چرت است دراز گشیده
    بهش تتراسایکلین دادم ولی بنظرتون خوب میشه قرص مبتونه براش کاری کنه؟!

    1. با سلام، یکم بهش محلول آب شیرین بدهید نباید زیاد شیرین باشه چون اسهال میاره. محیط نگهداریش باید دمای مناسب و کمی گرم باشه. در ضمن قبل از دارو دادن باید نوع بیماری مشخص بشه. اگه اسهال سبز و یا مشکلات تنفسی داشته باشه به احتمال قوی نیوکاسل گرفته.

  131. مرغم یک ماه پیش سرشو موقع غذا خوردن تکون میداد کم کم بدتر شد و موقع ابخوردن سرشو میبرد عقب ولی اشتها داشت الان دیگه جوری شده که وقتی اب میخورد سرشو میچرخونه و میپیچه و خودشو میاندازه ولی اشتها داره ولی مثل اینکه نمیتونه بخوره چکار کنم و تعادل نداره وهی میافته خواهش میکنم جواب بدید

    1. با سلام، اینا بیشتر علائم نیوکاسل هستش. برای درمان این نوع بیماری ها حتما با دامپزشک مشورت کنید درمان خانگی ندارند.

  132. سلام ی مرغ داریم چند وقته بیحاله بصورت ایستاده چشماشو میبنده یجا وای میسه خوراکش کم شده وتخم نمیذاره و ضعیف شده البته چند ماهه تخم نگذاشته علامت دیگه ای نداره چیکارش کنیم

    1. با سلام، کمی دقیق بررسی کنید اینطوری که نمیشه بیماری رو تشخیص دارد. وضعیت فضله پرنده، وضعیت نفس کشیدن پرنده و شرایط محیط نگهداری و … همه باید بررسی شوند. ایا پر ریزی شدید داره؟

      1. رنگ فضله سبززیتونی و رگها سفیدبزرگ داخلشه و سفتیس طبیعیه تنفسش آررومه و از بینی ، نوک و بینی کمی سیاه شده تاجش حالت خشکی و تیرگی پیدا کرده و بینی مرطوب بود چشماش طبیعیه پر ریزی هم نداره پراش طبیعیه

        1. با سلام، به نظر دچار سرما زدگی شده، بهتره محیط نگهداریش کمی گرم بشه ولی نه زیاد چون پرنده دچار استرس خواهد شد. باز هم برای اطمینان بیشتر با یک دامپزشک مشورت کنید.

  133. سلام من یک مرغ دارم که هنوز شش ماهش نشده و به طور ناگهانی کور شده و نمیبینه فقط غذا جلوش بگیرم بفهمه میخوره
    احساس میکنم مردمکش گشاد شده چی کار باید بکنم ؟

    1. با سلام، میتونه به خاطر عفونت برونشیت باشه و یا به خاطر کمبود ویتامین. همچنین ممکنه ژنتیکی باشه. بهتره یک دامپزشک به دقت چشم پرنده رو بررسی کنه و بعدا برای درمانش اقدام کنید.

  134. سلام من مرغم هی یکم راه میر بعد یک صدا میده میگه قوقوقو هی میگذره بعد دوبار درمانی چیه ممکن کرچ شده باشه؟

    1. با سلام، مرغی که کرچ میشه بیشتر تو لانه میخوابه. مرغ شما مشکلی نداره ممکنه به خاطر صداهای اطراف باشه.

      1. من فهمیدم چی شده مرغم یک موش خورده و الان مطفوش نمیاد از پشتش خون میاد و وقتی فشار میده تا بیاد قو قو می‌کنه لطفا بگید درمانش چیه الان نمیتونه دست شویی کنه و از پشتش خون میاد اگه درمانی داره لطفا بگید
        با تشکر

        1. با سلام، بهتره به دامپزشک مراجعه کنید چون این مشکل با یبوست فرق داره و درمانش هم متفاوته. باید سریعا اقدام کنید. روده پرنده شما ممکنه دچار خونریزی شدید بشه.

  135. با سلام.بنده یه جوجه کبوتر دارم که آبله تر یا پنیرک داره ، و الان چهار روزه که صبح به صبح یه قرص تتراساکلین100 شب هم یه تیکه قرص ویتامینC میدم بهش.دو روز پیش فقط آب میخورد ولی امروز دیدم که خیلی کم آب خورده و خیلی گندم خورده‌. آیا این نشونه خوب شدنه یا باید سه روز دیگه دارو بهش بدم؟

        1. اگر زخم های پرنده خوب شدند بهتره درمان رو قطع کنید چون درمان سرخود میتونه باعث مرگ پرنده شما بشه. هم اینکه پرنده شما اشتهای خوبی دارد که این نشانه خوبی است. آب داخل آبخوری رو هم مرتبا تعویض کنید باید درجه حرارت مناسبی داشته باشه ممکنه در اثر آلودگی، کبوتر شما آب کمتری مصرف کرده باشه. برای تغذیه کبوتر نیز فقط از گندم و تغذیه تک دان استفاده نکنید. بهتره از دان کامل قره ماش، ارزن و جو، عدس و … استفاده کنید.

          1. سلامی مجدد.اشتباه میکردم انگار مریض نبوده.با گلو کبوترم رو با چندین کبوتر از دسته های متفاوت مقایسه کردم و دیدم عادی هست🤷🏻‍♂️🤓

    1. آبله کبوتر درمان خاصی ندارد. ولی برای درمان ضایعات و زخم های آبله میتوان از برخی داروها استفاده کرد. جهت درمان پرنده خود با دامپزشک مشورت کنید.

  136. سلامی مجدد.اون جوجه سالم 45روزه که خدمتتون عرض کردم را آوردم خونه ولی دیشب متوجه شدم روی زبونش یک لکه زرد رنگ وجود داره ولی خودم از قبل هم حس میکردم یه مشکلی داره به نظر شما چه دارویی بهش بدم ؟

    تتراساکلین خوبه برای بیماریش؟و طریقه مصرفش برای این کبوتر مریض چطوره

    1. با سلام، به جای آنتی بیوتیک بهتره از پروبیوتیک ها استفاده کنید. متأسفانه کبوترهای انگل داخلی زیاد دارند و بهتره سالی دو بار از داروهای ضد انگل مثل آیورمکتین 1 درصد هم استفاده شود.

      1. یعنی تتراساکلین بدم بهش؟ اگر بله چندتا و چند روز ، و اگر نه چه دارویی تهیه کنم و چطور بدم بهش

        با تشکر

        1. دوست عزیز تتراساکلین برای عفونت های باکتریایی جواب میدهد نه عفونت ویروسی. شما میگویید که کبوترهای شما به آبله دچار شده اند. عامل بیماری آبله ویروس است نه باکتری. بهتره در این زمینه از یک متخصص دامپزشک کمک بگیرید.

  137. سلام مرغ من بینیش چرک کرده د از دهان نفس میکشه و اشتها ندارد چکار کنم تا خوب بشود

  138. راستی یکی از دوستان دوتا کبوتر والد داره که این دو والد دو جوجه 45روزه دارن و هردو کبوتر والد و یکی از جوجه ها الان دچار آبله شدید هستن،ولی جوجه دوم با اینکه در یک محل با والد زندگی میکنه ولی هیچ مشکل و علامتی مبنی بر بیمار بودن نداره آیا این پرنده ناقل هست؟

  139. با سلام.بنده چنتا سوال داشتم از خدمتتون . اول اینکه چرا پرنده ها در فصل زمستان دچار آبله میشوند؟ دوم اینکه این بیماری تا چند روز پنهان میمونه؟

    1. با سلام، برای اینکه ویروس عامل آبله در فصل هایی با آب و هوای معتدل و خشک دوام بیشتری دارد. دوره کمون این بیماری هم بین 4 الی 10 روز می باشد.

  140. سلام،یه مرغ چند روزی جوش های سفید زیگیل مانند تن تاج و ریش مرغ شده بود و هر روز بیشتر میشد بعد چهار پنج روز چشماش کف کرده بود، که بعد یکی دو روز خیلی کم میدین که انگاری کور شد بود؟؟میشه بگید چجوری درمانش کنیم؟؟🙏

    1. با سلام، مرغ شما علائم بیماری آبله رو دارد ولی بهتر است که از یک دامپزشک نیز کمک بگیرید و بعد از تشخیص دقیق اقدام به درمان پرنده کنید.

  141. با سلام یه جوجه محلی داریم خیلی فرز بود ولی الان سه چهار روزه میشه گفت شبیه توپ گرد شده اشتهاش هم خیلی کم شده
    اگه کاری از دستم براش برمیاد لطف میکنید بگید چکار کنم براش
    درضمن تقریبا سنش یک ماه هست

  142. سلام من حواسم نبود یکی از پاهای جوجه ام رو لگد کردم و از اون موقع میتونه وایسه ولی بعضی وقتا میبره بالا نگه میداره ایا شکسته یا اسیب دیده زیاد محکم نبود؟

    1. با سلام، احتمالا دچار کوفتگی شده و به زودی کمی کبود خواهد شد. کوفتگی پا به خودی خود بعد از چند روز درست میشه. اگر پای جوجه بشکند پرنده قادر به ایستادن بر روی آن نخواهد بود و حالت پا همانند آونگ بوده و یه جورایی آویزون میشه. اگر وضعیت پای پرنده وخیم است حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

  143. سلام یک پرنده سر جوجه منو گرفته بود که با خودش ببره الان چشماش رفته تو و کور شده ایا زنده میمونه؟؟

      1. جوجه من نمیتونه غدا بخوره یکی از چشماش بسته اس و باد کرده اون یکی باز میشه ولی از حفره استخوانی پایین تر رفته و همش دور خودش میچرخه ایا کور شده؟

        1. با سلام، ممکنه بیمار شده باشه و سیستم عصبی پرنده دچار مشکل شده باشه. ایا اسهال دارد؟ یا ترشح بد بو از نوک آن خارج میشود؟

          1. بله غذا تا حد اکثر میخوره ولی غذا رو نمیبینه باید جلوی نوکش بگیرم اسهال داره که اب درونش ژله ماننده ترشحات نه ولی صدای خس خس عجیبی میده پرنده ای که اون رو مورد شکار قرار داد با نوکش دو طرف سرش رو فشار داده برای همین یک چشمش طوسی و اونیکی سر جاش نیست

          2. به نظر می رسد پرنده شما درگیر یک بیماری عفونی شده و بهتره به دامپزشک مراجعه کنید.

          3. ببخشید
            یعنی ربطی به ضربه ای که به سرش و چشماش وارد شده نداره ؟

          4. دوست عزیز مورد حمله پرنده شکارچی قرار گرفته، پس حتما ضربه دیده و احتمال عفونتش خیلی بالاست. مخصوصا پرنده های شکاری اکثر ناقل بیماری هستن.

  144. باسلام. بنده حدود20 روز پیش یه بیماری داخل مرغ هام افتاد که به‌شدت مسری بود. عصر علائم را در یکی از مرغ ها مشاهده کردم وفردا صبحش علائم در همه مرغ هاظاهر شد. منم همشونو فروختم. علائم اینا بود… اسهال سفید آبکی. بسته شدن یکی از چشم ها. خس خس کردن وخارج شدن مایع زرد از دماغ. شک کردم که شاید گامبورو باشه ولی بعد جست وجو متوجه شدم، گامبورو تا سن 20 هفتگی رخ میده. محیط رو باتاید وجوهرنمک شستم. بعدش با جرمی ساید، 3 بار ضد عفونی کردم. اگه حالا دوتک3 ماهه بریزم، مشکل که پیش نمیاد؟

    1. سلام، برای درمان مرغ های بیمار باید در ابتدا با دامپزشک مشورت میکردید و اگر درمانی نداشتند به ناچار بایستی آنها را معدوم میکردید تا سایر گله ها به این بیماری مبتلا نشن. موادی هم که برای ضدعفونی استفاده کردید پاسخگو خواهند بود.

  145. سلام خسته نباشید مرغ من 3 ماه و تازگیا بالش افتاده و همینطور نیمه نشسته میخوابه.لطفا کمکم کنید ….ممنون

    1. با سلام، با این علائم که نمی توان بیماری رو تشخیص داد. خیلی از بیماریهای طیور علائم مشابه دارند و فقط با بررسی دقیق میتوان نوع بیماری را تشخیص داد و متناسب با آن پرنده را درمان کرد.

  146. سلام .من ی مرغی خانگی دارم .چندروزه می بینم ی سری دانه هایی شبیه آفت به جیلش زده .این بیماری چی هست .لطفا بگید خطرناکه یانه

    1. با سلام، احتمالا دچار انگل شده که با یک سری داروی انگل کش مخصوص طیور میشه درمانش کرد. اگر انگل نباشد برای تشخیص بیماری باید به دامپزشک مراجعه کنید.

  147. سلام. من یه جوجه مرغ سلطان دارم که نوک پایینیش یهو شروع به کج شدن کرده و هی بد تر میشه چیکار کنم؟؟

    1. با سلام، متأسفانه این یک نوع ناهنجاری ژنتیکی می باشد که با بزرگ شدن جوجه بدتر هم میشود و درمان خاصی ندارد. باید توسط یک متخصص نوک چینی شود تا بتواند غذا بخورد. در ضمن آب و غذای این جوجه را جدا نموده تا او بتواند به تنهایی آنها را مصرف کند. مرغی که این چنین جوجه ای از تخم نطفه دار او متولد شده را از چرخه جوجه کشی خارج کنید.

  148. سلام. یه جوجه دارم انگار آب و دونو نمی بینه. یا مثلن بقیه جوجه ها رو. وقتی ازشون فاصله میگیره سر وصدا میکنه انگار گمشون کرده. آب و دون هم نمیدونم می بینه یا نه وقتی بخواد چیزی بخوره رو هوا نوک میزنه به جای اینکه توی ظرف نوک بزنه. میشه راهنمایی کنید منو؟

    1. با سلام، عوامل مختلفی باعث اختلالات چشمی در جوجه ها میشود. مثل بیماری، کمبود ویتامین e و a، عفونت و ژنتیک و … بهتر است که برای درمان به دامپزشک مراجعه کنید. جوجه باید از نزدیک بررسی شود.

  149. سلام جوجه من 3 ماهشه ودهنش همش نیمه بازه و اب هم نمیتونه بخوره انگار اولین بارشه
    چیکار کنم ؟؟
    ممنون

    1. با سلام، تشنگی و گرسنگی خیلی زود باعث مرگ جوجه ها میشود. لازم است که جوجه از نزدیک معاینه شود تا بتوان به مشکل و یا بیماری آن پی برد. پیشنهاد میکنم در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید.

  150. سلام یکی از جوجه هایم نمیدونم چی شده ولی نشون میده جوجه ام با پریدن آسیب به یک پاهاش کف پایش زده و ورم کرده دو روز که اینطوریه جوجه ۳ ماهه هست ممنون میشوم کمکم کنید تا پای جوجه رو خوب کنم

    1. سلام، داروی بوتاجکت و داروی پیروکسیکام برای رفع درد و التهاب و تورم پای جوجه می تواند مفید عمل کند. ولی پیشنهاد میکنم قبل از اقدام در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید ممکن است استخوان پایش شکسته باشد. اگر دیر اقدام کنید جوجه شما تلف خواهد شد.

  151. سلام یک مرغام خرخر میکرد بعد خوب شد حالا یه مرغای دیگم و یه جوجه هام خر خر میکنم و ادسه میکنم این خرخر ها بخاطر گرما هست

    1. با سلام، صدای خس خس سینه و عطسه و ابریزش نشان از عفونت تنفسی است و به گرما ربطی ندارد. آیا مرغان شما اسهال هم دارند؟ پرنده های بیمار رو باید قرنطینه کنید و محیط را ضدعفونی نمایید.

        1. نحوه درمان باید بر اساس عامل بیماری (میکروبی، ویروسی و یا قارچی) انجام بگیرد. از آنتی بیوتیک مخصوص طیور استفاده کنید. در صورت لزوم حتما به دامپزشک هم مراجعه نمایید.

  152. سلام یه جوجه لاری طوس دوماهه دارم دو هفته خریدمش از وقتی آوردمش ی جوری شده اون سرحالی رو نداره.گردنشو جمع میکنه کم اشتها شده غذاشو کم میخوره لطفا راهنمایی کنین

    1. سلام، آیا اسهال هم دارد؟ بیشتر علائم بیماری رو دارد ولی کمبود ویتامین و مواد معدنی نیز باعث این مشکلات در جوجه ها می شود. از قطره مولتی ویتامین استفاده کنید. برای تشخیص بیماری نیز باید به دامپزشک مراجعه کنید.

  153. سلام خسته نباشید.واکسن دوگانه نیوکاسل و آنفولانزا.گرفتم برای مرغ بالغ.یه جفت جوجه لاری تقریبا دوماهه دارم میخاستم بببنم به اوناهم میتونم بزنم؟؟

    1. سلام، برای واکسیناسیون طیور خود حتما از دامپزشک کمک بگیرید. چرا که در حین واکسن زدن بدن برخی از طیور واکنش شدید همچون فلج شدن و … نشان می دهد.

  154. سلام 19 تا جوجه محلی سه ماهه دارم دوتا از اونا صدایی شبیه خس خس دارن همین . جز این مورد کاملا سالم هستن راه رفتن خوردن ظاهر شون مدفوع … سالمن دهنشون رو باز کردم ظاهرا سالم بود نه بو میداد نه علائمی دیدم
    جایی که از اونا نگهداری می کنم شبها سرده ممکنه ربطی داشته باشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام، هوای سرد ممکن است باعث سرماخوردگی آنها شده باشد. علائم سرما خوردگی در جوجه ها با ترشحات و ابریزش بینی، اسهال، صدای خس خس سینه و بی حالی و کم اشتهایی همراه است. بهتر است که مرغ های بیمار رو جدا کنید و بیشتر به آنها رسیدگی نمایید.

  155. سلام و عرض خسته نباشید

    من چنتا نیمچه دارم که تعدادیشون طی چند روز شروع به ضعیف شدن کردن و به جایی رسیدن که یکیشون پایین تنه اش خشک شده و پاش کاملا لاغر و خشک مثل چوب شده

    هرجا گشتم دلیلش رو متوجه نشدم که بیماریشون انگلی هست یا عفونی یا نوعی دیگه؟
    اگه میشه یه توضیح کوتاهی هم در مورد بد شکل شدن و بی حالی و گوشه گیری جوجه ها بدید و راه های درمان بدید.
    با تشکر.

    1. با سلام، بدون بررسی خوراک، وضعیت فضله، شرایط نگهداری و … نمی توان نظر داد. کمبود ویتامین و مواد معدنی نیز باعث به وجود آمدن این مشکلات در مرغ ها میشود. مرغ های شما باید سریعا توسط دامپزشک بررسی شوند تا نوع بیماری آنها تشخیص داده شود.

  156. سلام .خسته نباشد
    ببخشید من چهار تا مرغ دارم بعد امروز صبح که بلند شدم رفتم دیدم یکیشون رفته زیر چوبا رفتم اوردمش بیرون ولی بعد از ظهرم که رفتم دوباره رفته بود همونجا دوباره درش اوردم و گندم و آب گذاشتم جلوش یه ذره خورد ولی بعد همشونو پخش میکرد منم از بقیه جداش کردم آوردمش گندم بهش دادم دوباره با نوکش از تو دستم پرتشون کرد اونور منم گفتم شاید از گندم خوشش نمیاد واسه همین رفتم واسش برنج و لوبیا آوردم از اونا هم یه ذره خورد خیلی کم در حد سه چهار تا نوک زد بعد رفتم براش هویج و پیازم خورد کردم آوردم بازم خیلی کم خورد مرغم اصلا کم اشتها نبود خیلی هم هندونه دوست داشت رفتم هندونه هم براش آوردم یه چند تیکه کوچولو خودم بهش دادم ولی دیگه نخورد اول که آوردمش بیرون یه ذره بیحال بود ولی حالا بهتر شده حالا راه میره ولی هی یه ذره می ایسته بعد هی هم چشاشو میبنده پرهای دور گلوشم هی بالا پایین میشن و هر وقت نفس میکشه زیر چشماش باد میکنن مدفوعشم تقریبا سفید و آبکی شده به نظرتون مشکل خاصی داره ؟چیکار کنم که خوب بشه؟

    1. سلام، مرغ شما بیمار شده و نیاز به بررسی بیشتر و دقیق تر داره. این مرغ رو قرنطینه کنید تا سایر مرغان بیمار نشوند محل نگهداری مرغ ها هم باید ضدعفونی شود. برای تشخیص دقیق بیماری باید به دامپزشک مراجعه کنید.

  157. سلام یکی از جوجه های من که بزرگتر از اون یکیه همش اونو نوک میزنه چیکار کنم ؟؟همش اذیتش میکنه!

    1. سلام، باید مانع این کار شوید. بیشتر این نوع درگیری ها به خاطر دان می باشد. بهتر است جوجه کوچک را به تنهایی دان بدهید. البته کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها و شدت بالای نور نیز باعث پرخاشگری جوجه ها میشود.

  158. سلام یکی از مرغ های من مریض بود و ما نفهمیدیم الان جوجه داریم جوجه هام مریض شدن رفتیم دام پزشکی یه دارو دادن ما الان داریم مصرف میکنیم جوجه هام بیحالن هی چرت میزنم مدفوع آبه دون کم میخورند یا اصلا نمی‌خورند آب بیشتر میخورند یکی شون که حالش بد شد و مرد الان داره جوجه هام همشون بیمار میشن میشه بگید چه بیماری گرفتند و درمانش چیه
    راستش رو بخواهید مرغ هایم دو دلشون گرفتن ولی خوب شدن

    1. سلام، دوست عزیز برای تشخیص بیماری موارد مختلفی باید بررسی شوند و تشخیص نوع بیماری نیز با توجه به علائم مشترکی که اکثر بیماری ها دارند واقعا کار سختی است و نیاز به بررسی دقیق تر دارد. بسیاری از بیماری ها در بین جوجه ها به دلیل سوء تغذیه و کمبود ویتامین ها و مواد معدنی است و برخی از آنها نیز منشأ ویروسی و یاکتریایی و یا میکروبی دارند که درمان هر یک نیز به نوبه خود فرق میکند.

    1. سلام، بله از آنتی بیوتیک های حیوانی می توانید استفاده کنید ولی بهتر است که با دامپزشک هم مشورت نمایید.

  159. سلام من یه جوجه دو یا سه ماهه دارم الان سه روزه که همش بیحاله اشتهاشم خیییلی پایینه همشم یه گوشه میشینه چشماشو میبنده.دامپزشکم بردم یه سری قرص زرد رنگ داد گف تا سه روز بدم بخوره.همش دهنشو بازو بسته میکنه.به نظرتون مشکلش چیه؟؟؟

  160. سلام .من دو تا جوجه دارم یکی از جوجه ها یه مدت بیحال بود ولی بعدش خوب و سرحال و بزرگ شد .
    الان اون یکی جوجه ام همونطوری شده . بیحال ، لاغر و زیاد غذا نمی خوره .ایا این ربطی با بزرگ شدنشون داره ؟

    1. سلام، خیر ربطی به بزرگ شدنشون نداره. عوامل مختلف مثل تغذیه ضعیف و فاقد ویتامین ها و مواد معدنی ضروری، بیماری، شرایط محیطی همچون دمای بیش از حد سرد و یا گرم، کمبود اکسیژن و ژنتیک و … باعث این مشکل در جوجه ها میشود. هر یک باید جداگانه بررسی شوند.

  161. سلام.من یه مرغ بومی دارم که یک هفته هست مریض شده،همش یجا میشینه چشمهاشو میبینده و چرت میزنه و غذا هم خیلی کم میخوره(جون نداره غذا بخوره) دقیقا مثل ادمهای معتاد.از تخم کردن هم افتاده.چه بیماری گرفته؟

    1. سلام، فضله پرنده شما باید بررسی شود. علائمی که گفتن اکثر بیماری های طیور رو شامل میشه و نمی توان دقیق نظر داد.

      1. سلام مجدد.متاسفانه امروز مرغه جانباخت.بدنش مثل چوب شده بود(خشک شده بود) و اما مرغ دیگری دارم که هنگام دفع مدفوع با مشکل مواجه است.دقیقا مثل انسانهایی که یبوست دارن.چه دارویی باید بهش بدم؟

        1. سلام، یکی دو قطره روغن زیتون در حلق مرغ بریزید. مخرج پرنده رو هم میتونید با روغن زیتون چرب کنید. به آب آشامیدنی مرغ الکترولیت اضافه کنید. همچنین سولفات دومنیزی نیز بعنوان مسهل کننده روده طیور عمل میکند.

  162. من یک مرغ دارم که پا هایش رو دراز کرده پر هایش کس خورده و چیزی نمی خورد و بشدت لی حال است و دهان اش حالت شیری گرفته بهش قطره ویتامین آ و ا دادم لطفا کمکم کنید

    1. سلام، به نظر می رسد مرغ شما دچار بیماری مارک شده است و به احتمال قوی تلف خواهد شد. مرغ بیمار رو قرنطینه کنید تا بیماری به سایر طیور منتقل نشه. محیط نگهداریشون هم باید ضدعفونی بشه.

  163. سلام یکی از مرغام چن وقته چین دونش باد کرده هرچی دارو بهش میدم خوب نمیشه خیلی اذیته کمک کنین

    1. سلام، باید دامپزشک مرغ شما رو بررسی کند. ورم چینه دان ممکن است بر اثر خوردن اشیاء و انباشتگی معده و مصرف غذای آلوده باشد. البته بیماری های مختلفی نیز باعث این مشکل میشوند.

  164. سلام اگر مرغ خانگي مدام دهنش باز باشه انگار كه له له ميزنه و بالهاشون رو هم باز ميكنن دچار چه بيماري اي شدن؟و بايد چيكار كنيم؟

    1. سلام، بیشتر استرس گرمایی این علائم رو دارد باید محل نگه داری مرغ شما خنک باشد. برای پی بردن به نوع بیماری موارد مختلفی همچون فضولات پرنده، کیفیت خوراک، شرایط محل نگه داری و … بررسی شوند.

  165. سلام. من چهل عدد جوجه بومی دارم. که بعضی سن بالاتر و بعضی کمتر. میانگین سن تقریبا سی و پنج روزه هست. چند مدتی میشه که خیلی صدای کخ کخ میکنن و آب حالتی مثل عطسه کردن داشتن. حالا بیماری بیشتر شده و از چشمانشان اشک میاد و آب غلیظ از دهانشان آویزان میشه و آب ریزش بینی. توی سه روز گذشته دوتا مرگ داشتم. بیماری چی هست؟ و آیا درمان داره؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سلام، به احتمال زیاد باز هم تلفات خواهید داشت. باید به دامپزشک مراجعه نمایید. بیماری های مختلف در جوجه ها علائم شبیه به هم دارد و فقط با بررسی دقیق تر میتوان نظر داد.

  166. سلام من دونگتا از مرغ های محلیم سر هاشون رو پایین می گیرن دونه نمی خورن یکیشون نمیتونه درست راه بره پاهاش نیم بازن. مدفوعشون هم ابمی و زرد رنگه باید چیکار کنم؟

    1. سلام، بیماری های مختلفی باعث این مشکلات میشود، مرغ های بیمار رو قرنطینه کنید و محل نگه داری آنها را کاملا ضدعفونی کنید. در ضمن با دامپزشک نیز مشورت نمایید.

      1. سلام من ۱۰۰۰ تا جوجه دارم پرورش میدم ولی تلفاتم زیاده جوجه ها بی حالن صدای خس خس دارن و زیاد تحرک ندارن بعضیاشون مدفوعشون بوی بدی داره و رنگش هم مثه خون که مونده باشه هست و ابکیه جوجه ها تقریبا یه ماهشونه بالاشون خیلی شله و افتادس و اکثر جوجه ها توی گوشه های دیوار توی فضای بسته جمع میشن روی هم و همدیگه را خفه میکنن بنظرتون چیکار کنم براشون؟ چون تلفاتم خیلی زیاده دامپزشک هم گفته تنگی نفس دارن ولی با قطره خوب نشدن

        1. با سلام، خودسرانه نمی توان دارو تجویز کرد به خصوص تعداد جوجه های شما زیاد میباشد. ابتدا باید منیع این بیماری رو پیدا کنید که میتونه ویروسه، میکروبی و یا باکتریایی باشه و بر اساس آن باید اقدام نمایید. برای اینکار آزمایش دامپزشکی لازمه. جوجه های بیمار سریع باید جدا شوند. محل نگهداری رو هم خوب ضدعفونی کنید.
          متأسفانه خیلی از این بیماری ها درمان ندارند و باید جوجه ها به موقع واکسینه شوند. در زمان جوجه ریزی نیز ضدعفونی محیط آنها بسیار مهم میباشد.

  167. سلام جوجه من خیلی کوچیکه پاهاش میلنگن اصلا نمیتونه وایسه چشماش هم همش بستس و خوابه درمانش چیه!؟

    1. سلام، جوجه ها در برابر بیماری بسیار ضعیف هستند باید در نگهداری از آنها احتیاط نمود. جوجه شما هم مریض می باشد و برای تشخیص دقیق نیاز به دامپزشک دارد. بسیاری از بیماری های طیور این علائم رو دارند دقیقا نمی توان نظر داد.

        1. آیا به جوجه آبغوره داده اید؟ خوارک جوجه ها متفاوت می باشد و در ابتدا نمیتوانند میوه و سبزی بخورن. برای مطالعه بیشتر مقاله تغذیه جوجه را مطالعه بفرمایید.

  168. سلام
    یه بیماری هست که تقریبا جوجه های سه ماهه تا یکساله با آن درگیر میشوند علایمش هم بی حال و افتادگی بال ،زود تلف نمیشوند ،کم کم ضعیف میشن تا جایی که توان راه رفتن نداشته باشن اکثرا هم گوشه گیر میشن و تو فکر میرن و بیشتر وقتا چشماشون بستست،تابستان شدتش هم زیاد تر میشه

  169. سلام من 5 تا جوجه تقریبا 1.5 ماهه دارم یکیشون از بچگی دون میخورد ولی الان زیاد نمیخوره و باید دان رو خیس کنم که بخوره و علاقه شدیدی به سبزیجات پیدا کرده نگرانشم مشکلی که نداره؟ و با عرض پوزش من دیروز دوتا هم جوجه تقریبا هم سن خریدم و اضافه کردم ولی الان اون 5 تا نمیذارن اینا غذا بخورن و فقط اینارو میزنن من نگرانم واقعا و خونشون طوری نیست که بتونم جدا کنم پرسیدم گفتن عادت میکنن انشالله که اینطوری باشه ولی میترسم تا اون موقع تلف بشن. با تشکر از سایت شما لطفا راهنماییم بکنین.ممنون.

    1. سلام، جوجه شما مشکلی نداره. فقط سبزیجات زیاد برای اونا خوب نیست و باعث اسهال میشه. باید به دانخوردن عادت کنه. در مورد جوجه های تازه هم باید بدانید که درگیری بین طیور باعث کانی بالیسم میشه. به ناچار باید یه مدت پرنده ها را جدا کنید تا کمی بزرگ شوند. سعی کنید به اندازه کافی دان به جوجه های قدیمی بدهید تا بر سر غذا دعوا نکنند.

  170. سلام یکی از مرغ هام هی پیف پیف صدا می‌کنه انگار عطسه می‌کنه چند بار عصر چند بار ظهر ممکن بیمار شده باشه میشه راه درمانش را بگید

    1. با سلام، بله احتمال داره. بهتره که از داروهای پروبیوتیک و انتی بیوتیک مخصوص طیور استفاده کنید. احتمالا مرغ شما دچار عفونت تنفسی شده است.

    2. سلام علت داغ بودن بدن جوجه و سلفه وپر اب بودن چینه دون ومرگ ناگهانی جوجه چیست ؟

      1. سلام، ممکنه در اثر غذای آلوده و یا خوردن اشیاء دچار انباشتگی چینه دان و مرگ ناگهانی شده باشد.

  171. سلام من یک خروس دارم داشتم نازش میکردم دیدم پاش قرمز دست زدم رفت عقب میشه بگید پاش زخم شده. یا نه و درمانش چیه؟

  172. سلام خسته نباشید مرغ تخمگذار دارم انگار چیزی تو روده اش گیر کرده همش دل و روده اش انگار بهم میپیچه …میشه راهنماییم کنید

    1. با سلام، آیا تخم در تخمدان مرغ گیر کرده و یا اینکه بیرون زدگی داره؟ اگر دچار عفونت روده ای شده باشه باید از داروخانه دامپزشکی آنی بیوتیک مخصوص طیور تهیه کنید.

  173. با سلام مرغ بومی 4 ماهه داریم چشم هاشون عفونت کرده دلیلش چیه و برای درمانش چه کاری باید انجام داد؟

    1. با سلام، از پماد انتی بیوتیک چشمی و یا پماد تتراسایکلین استفاده کنید. کمی هم به مرغ ها هویچ رنده شده بدهید تا درمان عفونت و زخم چشم آنها سریع خوب شود. اگر علائم دیگری دارد باید از نزدیک بررسی شود.

  174. سلام ببخشید جوجه رو واکسن زدم یکیشون ول شد و ازش خون اومد خدارو شکر حالش بهتر شد ولی یکی دیگر انگار نمیتونه خودش رو کنترل کنه هی آنطرف آنطرف میرود و بالا پایین میرود خون هم ازش نیمد میشه راه درمان این دو جوجه را بگویید تازه این جوجه ها ۵ روزه هستن

      1. واکسن زدم که نیوکاسل نگیرن یکی دیگشون رو واکسن زدم ول شد ولی خوب شد الان همشون بهترن فقط اون یکی که خون اومد و اون یکی که ول شد بیحالن انگار خوابشون میاد میشه یه راه درمان بگید
        با تشکر

  175. سلام به شما دوستان عزیز. من یک مرغ دارم که زیر چشمش باد کرده بود و از چشماش اشک می امد و بعد یک روز دیدم زیر چشمش خوب شده این خوب شدن چشمش چه علتی داشت و علان یکم از بینیش اب میاد این چه علتی دار؟ یا اصلا باید چیکار کنم ازتون ممنون میشم.

  176. با سلام و خسته نباشین صدتا جوجه دارم تقریبا 15 روزه ان بعدن مریض شدن میرن یه گوشه کز میکنن بال هاشون میوفته بعد جیک جیک میکنن بعدن نمیتونن سرشونو نگه دارن میوفتن میمیرن بنظر شما چ بیماری هستش ممنون میشم اگ جواب بدین باتشکر

  177. سلام من یه جوجه دارم سه ماه میشه خریدمش الان زیرزبونش ورم کرده ودهنش بازمونده سرشم نمتونه تکون بده راهم نمیره چیکارش کنم ممنون میشم جواب بدین لطفا

  178. سلام من یک مرغ دارم که چند روز است گوشه گیر شده و تخم هم نمیگزارد ولی غذا میخورد
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام اگر علائم دیگری مثل اسهال و … ندارد احتمال می رود که کرچ شده است. آیا زیاد تو لانه می خوابه؟

      1. سلام ببخشید
        من مرغ تقریبا ۳ ماهه دارم یکی الی دوتاشوم
        همیشه چشمشون بسته است و چیزی خیلی کم میخورند و بسیار لاغر هستند و جنب و جوش ندارند و همیشه یک گوشه خوابیدم من چه کنم ؟؟ خواهشا کمک کنید تا نمردن

  179. سلام من ۸ مرغ دارم یکی از اونها بعضی وقت ها بی حال میشود و تخم هایش بدون پوست است و وقتی تخم میکند بی حال میشو و یک گوشه میشیند مرغ خیلی کوچیکی هست
    ولی نمی‌میرد. ممنون میشوم راه درمانش را بگویید

  180. سلام
    جوجه دو هفته ای من دو روزه جیک میزنه و انگار درد داره و کم اشتها شده
    سمت راست گردن و شکمش پرهاش داره کم میشه
    یه چیز شبیه لخته ی سبز رنگ هم سمت راست شکمشه نمیدونم طبیعبه یا اشغالی چیزی خورده ، کلا شکمش هم به راست متمایل شده
    میتونم عکساشو بفرستم ببینید
    اکه میتونید کمکم کنید
    erfanesmizadeh@gmail.com

      1. سلام طاعاتتون قبول، 3ماه پیش یکی از خروسهام چند روزی بیمار شد ،غذا میخورد اما تاجش افتاده بود حقیقت خیلی وزن کم کرده بود منم سرش و بریدم که حرام نشه ! الان یکی دیگه از خروسهام بیمار شده اما تاجش نیافتده اما دمش افتاده ؟ و آب و غذاشم میخوره فقط درطول روز زیاد استراحت میکنه یعنی روی زمین با چشم باز میخوابه ؟نسبتا وزنش کم شده !؟و بهیچ عنوان نمیخونه در صورتی که از اون خروسهای بی محل بودو همیشه آواز خوندن سر میداد!؟ و اینکه کلا اسهال شده و گاها اسهال سفید وگاها سبز و بسیار رقیق هستند ؟ اگه راهکار خانگی هست لطفا راهنمایی دقیق کنید ممنون میشم چراکه اینجا فقط وزیت دکترش 40ت شده منم فعلا بیکارم 🌺لطفتون لطیف 🙏💐

        1. با سلام، بیشتر علائم نیوکاسل رو داره که برای درمان آن باید از واکسن استفاده بشه و مـتأسفانه این نوع بیماری های ویروسی درمان خانگی ندارند.

  181. باسلام. بنده چند تا جوجه ومرغ دارم. حدودی هفته پیش دیدم یکی از جوجه های 4 ماهه گاها عطسه می کند. دیروز بود دیدم یکی از چشماش ورم کرده ونیمه بازه. مردمک چشم هم نسبت به چشم دیگه بزرگتر شده. گندم رو که روی زمین میریزم، روی هوا رونوک میزنه. اشتها نداره وخودم باید بهش غذا بدم بنظرم کمی گردنش به پشت هم خم شده البته فکر نکنم نیوکاسل باشه چون حدود یک ماهه پیش واکسن سه گانه زدم لطفا راهنمایی کنین

    1. با سلام، جوجه شما علائم نیوکاسل رو دارد و ممکن است واکسن اثر نکرده باشد. بهتر است با یک دامپزشک مشورت کنید.

  182. سلام دوتا جوجه مرغ دارم مرغه چشماش نیمه بازه هی جیک جیک میکنه بعصی موقها هم دراز میکشه رو زمین علتش چیه ممنون

  183. سلام من چندتاجوجه مرغ ۱۰روزه دارم دوسه روزه
    دوسه تاشون افتادگی بال پیداکردن وکِز میکنن ولی یه کم غدامیخورن.میخوام بدونم مشکلش چیه. راهنمایی وکمک کنیدممنون میشم

    1. با سلام، کف پای مرغ رو بررسی کنید که زخمی نباشد. برای کوتاه کردن ناخن پای مرغ حتما به دامپزشک و یا یه پرورش دهنده حرفه ای مراجعه کنید. چون ناخن های پا دارای رگ خونی بوده و اگر درست کوتاه نشه باعث اذیت شدن و حتی عفونت پای مرغ میشود.

  184. سلام‌.وقتتون بخیر.من یه مرغ محلی دارم که پنج ساله دارمش.الان دوروزه که چشماشو میبنده وحال نداره روی پاش وایسته.مدفوعش هم سفید رنگ شده.غذا هم نمیخوره.حس میکنم دلش درد میکنه.باید چیکار کنم؟ممنون از راهنماییتون.

    1. با سلام، اسهال سفید به همراه علائمی همچون بی حالی و بی اشتهایی و … می تواند نشانه بیماری پولوروم (عفونت باکتریایی) باشد. برای درمان این بیماری می توان از برخی آنتی بیوتیک ها استفاده نمود. اما بهتر است از یک دامپزشک نیز مشورت بگیرید.

  185. سلام .مرغ من اسهال خونی داره .فک کنم بیماری کوکسیدوز گرفته.داروهاش چیه ک از دارو خانه بگیرم .؟
    این بیماری ممکن از گربه گرفته باشه؟به انسان منتقل میشه؟

    1. با سلام، آمپرولیوم٬سوفاکینوکسالین و ویتامین a و ویتامین k برای بهبود این بیماری در مرغ ها توصیه میشود. این بیماری در بین طیور مسری بوده می بایست مرغ بیمار را جدا نموده و محل نگه داری طیور را تمیز و ضدعفونی کنید.

  186. سلام ببخشید مخواستم ببینم چرا جوجه هام خرخر میکنن گردنشونم هی پیچ میدن مشکلشون چه و چه دارویی باید بخرم

    1. با سلام، اگر علایمی مثل اسهال سبز و آبکی، بی حالی و بی اشتهایی، افتادگی پرها و تورم چشم و صورت در جوجه ها مشاهده میشود، جوجه ها به بیماری نیوکاسل مبتلا شدن و باید هر چه سریعتر واکسینه شوند. اما اگر فقط مشکل خس خس و تنفس و اسهال دارند احتمالا دچار سرماخوردگی شده اند که با قطره مولتی ویتامین و انتی بیوتیک مخصوص طیور قابل درمان می باشد.

    2. سلام مرغ لاری دارم که چند مدته بیحاله کمی راه میره بعد میخابه بیشتر درحال چرت زدنه تا راه رفتن غذام فقط چیزای ابکی و چیزای ریز رو میخوره مرغای دیگه که دنبالش میکنن زودی پاهاش درد میگیره اگه درمانی داره لطفا بهم بگید خیلی داروی زد انگل و ویتامین بهش دادمه و خوب نشده

      1. با سلام، بی حالی مرغان دلایلی زیادی دارد و تقریبا تمامی بیماری های طیور یکی از علایمشان بی حالی است. لذا بدون بررسی بیشتر و مشاهده سایر علائم نمی توان نظر قطعی داد. وضعیت رنگ چشمان، فضله، پرها و … را باید بگین.

  187. سلام ببخشيد من دوتا مرغ ١ ساله دارم كه خيلي بهشون وابسته ام يه روز ديدم كه يكي از مرغام يه تخم شكسته و پوچ گذاشت
    بعد ديدم تنش سفيدك زده و بيحال شده
    توروخدا جواب بدين چون من خيلي به اين مرغ وابسته ام

    1. با سلام، مرغ شما دچار بیماری قارچی شده است. برای درمانش می تونید از داروخانه دامپزشکی داروی مخصوص سفیدک تهیه کنید. وسایل مورد استفاده و محل نگه داری مرغ ها رو حتما ضدعفونی کنید چون بیماری واگیردار می باشد. مرغ بیمار رو هم حتما جدا کنید.

    1. با سلام، اگر صورت پرنده نیز ورم نموده ممکن است مرغ دچار سندرم تورم سر (کله بادی) شده باشد که باید واکسن مربوطه را دریافت کند.

  188. سلام چطور میتونم واکسن برای جوجه هام تهیه کنم؟ دامپزشکی ها ندارم اینترنتی هم نمیفروشن. اگه ممکنه راهنماییم کنید

    1. با سلام، متاسفانه داروهای دامپزشکی رو فقط از طریق داروخانه های دامپزشکی میشه تهیه کرد. باید سراغ داروخانه های بیشتری بروید.

  189. سلام
    يكى از جوجه هاى ٤ ماهه لاري هام امروز ديدم نميتون روى پاهاش وايسته و همش بلند ميشه و دوباره ميشينه زمين نميدونم دليلش چى هست لطفا راهنمايي كنيد

    1. با سلام، آیا پاهای جوجه کاملا سالم می باشند؟ اگر زخم و یا هر نوع آسیبی در پاها وجود نداشته باشد، باید خوارک جوجه با قطره مولتی ویتامین تقویت شود. کمبود کلسیم نیز می تواند باعث لنگی و یا عدم تعادل در راه رافتن جوجه ها شود.

  190. سلام خسته نباشید من یه مرغ کرچ دارم الان 8روز رویه تخم خوابیده احساس میکنم مریضه اسحال شده آنجایی که روی تخم میخوابه همش از فضولاتش هست ولی رویه تخمها نمیکنه و احساس میکنم کسله باید چه داروی بهش بدم واینم بگم این مرغ پارسال هم کرچ شده بود ولی اینجوری نبود نمیدونم چرا اینجوری شده یه 3 روز اینجوری شده ومن دان واب همیشه در اختیارش هست و هر 3روز بیرونش میکنم حالا شما دستور چی میدین اگه میشه یه راه حلی داروی بگین ممنون میشم ازتون زود جواب بدین

  191. سلام
    وقت بخیر
    دوتا مرغ مشکی دارم
    هردو تحم میزازن
    یکی الان دو هفته تخم نزاشنه
    سره تاجش یکم سیاه شده
    اخرین تخمی هم که گذاشت
    پوسته نداشت
    الان هم یکم بی حاله
    غذا کم میخوره

    اگه بخواهیم سر ببریم
    خوردنش مشکلی ندار

    باتشکر
    جمیله زیبا از خراسان

    1. سلام
      ممکنه کمبود ویتامین داشته باشه
      اگه بیماری ویروسی باشه زودتر خودش رو نشون میده
      پیش از سربریدن بهتره با یک دامپزشک محلی مشورت کنید تا اگه مورد مشابهی در منطقه وجود داشته باشه بهتون اطلاع بده
      موفق باشید

  192. enrozand…وbromamin
    سلام مرغ من بیحال شده چرت میره و یجا میخوابه دامپزشکی این دو دارو که نوشتم را بهم داده ایا تاثیری داره این داروها یا راهی دیگم داره یا ن؟

  193. سلام یه دوتک دارم ک مرغه امشب ک رفتم بهش سر بزنم اخه مرغم جای دیگه هست شبا میرم تو قفس میزارمش امشب مرغم تو تاریکی افتاده بود پاییچ و پاش گیر کرده بود ب چوب و ترسیده بود اول ک میلرزید بعدم ک نفس نفس میزد یک ساعت بیشتر فقط نازش کردم دیگه زیاد نفس نفس نمیزنه ولی میترسه رری پاهاش وایسته تو رو خدا زودتر جواب بدین

  194. سلام خسته نباشید
    حدودا دو هفته پیش کنار جاده یه عقاب قهوه ای که با ماشین تصادف کرد رو آوردم تا شاید بتونم با رسیدگی و نگهداری ازش سلامتیشو بدست بیاره و به طبیعت برگردونمش.
    از تصادف اسیبی ندیده بود سر و گردن و بال وپاهاش سالم بودن ولی پرواز نمیکرد تا اینکه اواخر داشت یواش یواش با ارتفاع کم پرواز میکرد و خیلی زود هم خسته میشد و نفس نفس میزد.اما دو روزه خیلی بی حال شده، غذا نمیخوره،نمیتونه رو پا وایسه افتاده رو زمین و مدام بدنش با یه تیک حرکتی تکون میده و درجا به پشت میوفته،نفس نفس میزنه،مدفوعش سبز رنگ با مواد سیاه رنگ داخلش.دو روز پیش جاشو عوض کردم بردم زیر شیروانی سوله که پارسال اونجا کفترچایی زیاد بودن اوناهم نمیدونم یهویی مردن بیشترشون.احتمال داره محیط الوده بوده؟؟؟خواهشا کمک و راهنمایی کنید حیف این پرنده تلف شه مرغ نیست که بشه راحت توی طبیعت تکثیر بشه.ممنون

    1. سلام سعید جان
      به هیچ وجه نمیشه گفت دلیل مشکل چی هست ! اما با توجه به شواهد گفته شده حتما عقاب داره از یک بیماری رنج میبره ، لطفا به دامپزشک ببریدش ، ممکنه به یه داروی ساده درمان بشه

      1. سلام ببخشید من چند تا مرغ دارم چند وقته هر ثانیه یه بار دهنشونو میبرن بالا باز میکنن بعد میبندن و هی پخ پخ میکنن کم اشتها و بی حالن و معمولا دو روز بعد بیماری میمیرن میشه بگین اینا چشونه و روش درمانشان چیه؟
        در ضمن مرغ ۸ ماهه هستن

  195. سلام من یه جوجه دارم که از همون اول اشتهاش کم بود یکم مریض هم شد اما خوب شد ولی اشتهاش کم تر شد چند روز خوب بود الان کاملا بی اشتها و کم تحرک ،گوشه نوکش هم زخم شده و مدفوعش هم سخت شده و الان سه ماهه و رشد نکرده

    1. سلام مهدی جان
      نمیشه از دور نظر داد واقعا چون بیماری های متعدد هست و نظر باید توسط متخصص داده بشه
      بهتره به دامپزشک مراجعه کنید

  196. سلام زیر شکم مرغ ورم کرده طوری که وقتی لمسش میکنی انگار تمام غذایی که خورده اونجا جم شده

  197. سلام ، من چندتا مرغ خروس بالغ دارم همشون دارن میمیرن ، چرت میزنن و میمیرن ، اب سفید از مدفوع میاد بیرون ، از دوازده تا شده س تا ، چکار باید کنم ؟؟؟ نمیدونم دردشون چیه

    1. سلام
      دلایل مختلفی میتونه داشته باشه ، بهتر بود در همون روزهای اول که متوجه این موضوع شدید ، مرغ های بیمار رو از مرغ های سالم جدا میکردید
      الان هم ، اگه نمیخواید به دامپزشک مراجعه کنید ، بهشون سیر بدید ، محیط رو ضدعفونی کنید ، دانخوری و ابخوریشون رو ضد عفونی کنید
      بهترین کار اینه که به دامپزشک مراجعه کنید تا داروی لازم رو بهتون بده

  198. سلام من پنج تا مرغ دارم دو تا شون پشت پرهاشون یکسره مدفوع میچسبه و مدفوعشون آبکی هستش و بیحال هستن و خیلی وقته که تخم نمیکنن سه تای دیگه هم تازه متوجه شدم مدفوعشون آبکی و حباب دار هستش ولی بیحال نیستن و تخم میکنن . دامپزشکی رفتم و اینو گفتم بهم قرص اکسی وت و اکسی تتراسایکلین داد الان تقریبا یک ماهه اینو بهشون میدم ولی هنوز هیچ بهبودی تو مرغهام ندیدم … الان باید پودر اکسی وت رو باید بخرم و داخل آبشون بریزم یا باید چیز دیگری بگیرم؟ ؟ ممنون میشم از راهنماییتون

    1. سلام
      در وحله ی اول باید محل نگهداری و قفس به صورت کامل ضدعفونی بشه . از اهک برای اینکار می تونید استفاده کنید
      بعد از ضدعفونی محل ظروف ابخوری و دانخوری ضدعفونی بشه
      و بعد باید اقدام به درمان کنید
      اگه همزمان با درمان محیط گندزدایی نشده باشه و عفونت در محیط موجود باشه ، درمان جواب نخواهد داد و شرایط به همین منوال ادامه خواهد داشت و مرغ ها روز بروز ضعیفتر خواهند شد .
      موارد مرتبط به دامپزشک هم در تخصص ما نیست ولی بهتره دامپزشک رو تغییر بدید و شرایط رو بسنجید . تاخیر در عمل موجب خسارت زیادی خواهد شد ، پس سریعتر عمل کنید
      موفق باشید

    2. به احتمال زیاد انگل روده دارن قرص انگل روده انسانی بدی خوب میشن نصف قرص انگل روده مبندازول انسانی بده وروز دیگه نصف قرص میترونیدازول انسانی تا موقعی که خوب بشن ادامه بده

  199. سلام من یک مرغ دارم الان یک ماه به تخم افتاده ولی چند وقت مرغای دیگه نوکش میزنن وپراشو میخورن الام پرهای روی روناش کنده شده وروی پوستش در همون ناحیه پایین رون پا زخم هست .
    حالا باید چیکار کنم.ممنون

    1. سلام
      اصولا باید تراکم مرغ ها داخل لونه کم باشه و از طرفی هم مواد غذایی مغذی در اختیار مرغ ها قرار بگیره
      این رفتاری که شما میگید یه رفتار غیر طبیعی هست که به صورت طبیعی در مرغ ها دیده نمیشه
      موارد گفته شده رو انجام بدید و بعد از 1 2 هفته موقعیت رو مجددا بررسی کنید

  200. سلام.من تقریبا۲۰۰مرغ دارم.مرغام یکدفعه چشماشون کور شده و تو دهنشون انگار کف کرده.کسل هم هستن.تعداد زیادی هم مردن.میتونم بپرسم علت چیه؟؟؟
    ممنون

    1. سلام
      عزیز جان مشخصا بیماری عفونی گرفتن
      باید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید
      محیط رو با اهگ ضدعفونی کنید
      آبخوری و دانخوری هارو ضدعفونی کنید و بسیار مراقب باشید چون در برخی مواقع امکان انتقال بیماری به انسان هم وجود داره
      موفق باشید

  201. سلام ببخشید من توخونه مرغ محلی دارم 9عددجوجه کرده دوتاشون مردن و7تای دیگه زنده اند ولی 4تاشون دونه سیاه زیرپتو پایین چشمشان بالی تاج ومنقارشون دراومدعلت بیماری یاعارضه چیست درمانش چیه لطفا راهنمایی کنیدممنون

    1. چندتاجوجه دارم زیرپلک پایین ومنقار وتاجشون دونه سیاه شده علت بیماری ودرمانشون چیه لطفا راهنمایی کنیدممنوت

  202. سلام
    خسته نباشید
    مرغ و خروس برهما دارم
    دوروزه که خروشم
    بی حال شده

    پاهاشو تون نمیده
    امشب
    یکم غذا ریختم براشون خروش
    ولی بی حاله چه کنم

    1. سلام
      رضا جان نمیشه دقیق گفت
      باید به دامپزشک مراجعه کنید ، اما میتونید بهش حبه سیر هم بدید شاید بهتر بشه ، ویتامین ب کمپلکس بدی
      موفق باشید

  203. سلام من یک جوجه 4ماهه لاری دارم که از لونه که بیرون کردم هی میفتاد و فکرنم شل بود و الان کاملا شل شده و نمیتونه حرکت کنه چیکار کنم لطفا بگید

    1. سلام حسین جان
      ممکنه بیماری گرفته باشه
      قبل از اینکه کاملا از پا بیفته باید فکری به حالش می کردید
      بازم با توجه به ارزشی که جوجه داره به دامپزشک مراجعه کنید
      موفق باشید

  204. سلام من ی مرغ ابریشمی دارم ی چند روزه خیلی بیحاله و چیزی هم نمیخوره خودشا پف کرده و بیشتر خوابه مدفوعش هم سفید شده چ بیماریه گرفته میتونیدکمکم کنید؟؟

    1. سلام حسین جان
      به دلیل برودت هوا ممکنه که سرما خورده باشه
      بهتره در سریعترین زمان ممکن به دامپزشک مراجعه کنید

  205. سلام مرغ وقتی که تخم میکنه و درون تخم لکه خون دیده بشه ویا روی پوسته تخم خون دیده بشه و پوسته تخم ضعیف باشه نشانه چیه

    1. سلام جناب مطوری
      باید چند مورد بررسی بشه
      مشکل به امکان زیاد مشکل گوارشی هست و البته نوعی ویروس هم وجود داره که ممکنه سبب چنین عاملی بشه (بخصوص اگر برخی از تخم ها فاقد پوسته باشند)
      بررسی کنید و ببینید که آیا مرغ مورد نظر اسهال هست یا نه ؟
      بررسی کنید و ببینید ایا این مورد در تعداد زیادی مرغ وجود داره یا نه ؟
      وقتی دلیل مشخص شد میتونید اقدامات جلوگیری کننده همچون جدا کردن مرغ مذکور از سایر مرغها ، افزایش دانخوری و آبخوری ها و همچنین واکسیناسیون و … رو شروع کنید .

  206. با سلام مرغ بومی دوتک با یه خروس حدود دو ماهی است که در باغچه نگهداری میکنیم و دون و سبزی و برنج و….به آنها میدیم دو روز مرغ یه صدای در میاره اینگار یه چیزی تو گلوش گیر کرده باشه و دهنش باز میشه و صدای عجیبی میده میخواستم ببینم علت چیست و چیکار باید بکنیم با تشکر….

    1. سلام
      دوست عزیز بهترین کار مشورت گرفتن از یه دامپزشکه
      از دور نمیشه گفت که چه موردی دارن و در نتیجه نمیشه چیزی تجویز کرد

  207. سلام من یه جوجه مرغ سلطان دارم که حدود ۲۰روزشه الان بی حاله وچشماشو میبنده دونه هم نمیخوره فقط آب میخوره ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام
      امکان مصمومیت وجود داره
      بهتره به دامپزشک مراجعه کنید ، ممکنه هر درمان خانگی موجب از دست دادن پرندتون بشه
      موفق باشید

  208. سلام چند تا جوجه سه هفته دارم و یک خروس پنج هفته خروس ظاهرا بسیار سرحاله اما دیدم پاهاش بغیر از نوک انگشتا به رنگ سبز رفته اما واسه بقیه جوجه ها همون رنگ طبیعی هست نظرتون چیه ؟
    ویتامین بکمپلکس-پلت صبح و بعدازظهر- سبوس و نان خشک -سیر رنده شده و ماست-یونجه_ مانده برنج و …بهشون میدم میترسم بیماری داشته باشه

    1. سلام محمد جان
      تغذیه به نظر مناسب میرسه
      لطفا با یک دامپزشک تماس بگیرید و مشورت کنید
      موفق باشید

  209. سلام وخسته نباشید
    یکی از مرغ های ما یکی از چشماش زخم شده باید چ کار کنیم؟

    1. سلام
      بستگی به میزان آسیب باید درمان صورت بگیره
      بهترین کار مراجعه به دامپزشک و یا مشاوره ی تلفنی با دامپزشک هست

  210. سلام سه مرغ و تعدادی جوجه دارم که چند روز پیش یکی یکی پشت سرهم خیلی سخت بیمار میشن.نشانه های بیماری:پف کردن چشم و بالارفتن دمای اونها،تنفس خیلی سخت و خرخر کردن،بی اشتهایی و لاغرشدن،توقف تخم گذاری و بیحال شدن هست.اگر میشه راهنماییم کنین که چجوری پیشگیری و درمان کنمشون.خاهش میکنم:-(
    با تشکر

    1. سلام
      دوست عزیز بهتره در وحله ی اول مرغ ها و جوجه های مریز رو از گونه های سالم جدا کنید
      در وحله ی دوم حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید تا واکسیناسیون صورت بگیره وگرنه امکان از دست دادن طیور بسیار زیاد هست
      موفق باشید

    2. اگه اسهال سبزهم دارندحتمی نیوکاسل ودرمان نداره متاسفانه فقط ازجوجه های دیگت جداکن چون خیلی زودواگیری است ودامپزشک بروداره میده واصلانزارگشنه بمونه بزورهم شده غذاش بده

  211. سلام خسته نباشید من یه مرغ کوشین دارم چند روزه خواب الوده و یک سره میخوابه و راه نمیره و همش میشینه و میخوابه در ضمن تاجش هم کم رنگ شده علت چیه؟ ممنون

    1. سلام
      با توجه به ارزش بالای پرنده ی شما ، بهتره این موضوع رو بایک دامپزشک در میان بگذارید
      موفق باشید

  212. اقا تورو خدا جواب بديد من 2 تا جوجه قبلا داشتم تقريبا الان 120 روزشون ميشه بعدش همين روز ها يك جوجه خريدم از اون جوجه هايي كه گردنشون مو نداره الان اونيكي گردنش مو داره وقتي دستشويي مي كنه هميشه دستشوييش زرد است و سرش هم پايين و اون يكي جوجه هام هم اون رو ميزنن تورو خدا كمكم كنيد

    1. سلام سینا جان
      پیشنهاد میکنم به دامپزشک مراجعه کنید
      امکان تجویز دارو از دور وجود نداره و با توجه به شرایطی که میگید ممکنه پرندتون اسهال باشه و مشکلات بیشتری در پی داشته باشید . از طرفی ممکنه بیماری ویروسی باشه و دیگر پرنده ها درگیریش بشن
      حتما به دامپزشک مراجعه کنید
      موفق باشید

  213. سلام یک ماه پیش 6 تا جوجه گرفتم متاسفانه 4تاش مردن ودوتاش موندن یکیشم درحال حاضر بیمار یهو سرشو تکون میده یه صدایی شبیه خس خس درمیاره؛ آیا درمانی دارد البته قرص سرما خوردگی وآموکسی سیلین بهش دادم اون یکی جوجه هم به نظرتون مریض میشه تازگی‌ها هم سه تا جوجه جدید گرفتم آیا اونا هم دارو بدم البته جوجه مریض و جدا کردم از بقیه راهنماییم کنید لطفا

    1. سلام جناب محمدی
      این نوع درمان شما کاملا نادرست هست و میتونه باعث مرگ سریع پرندتون بشه ! این داروهایی که اشاره کردید بخصوص داروی آموکسی سیلین برای مصارف پرندگان مناسب نیست و سبب مشکل قلبی و درنتیجه تلف شدن پرنده میشه
      پیشنهاد من مراجعه به دامپزشک هست
      موفق باشید

  214. سلام من 4 تا خروس 3 تا مرغ دارم یکی از مرغ هام اسهال گرفته بود الانم اسهالش خونی هس بعد یه هفته این بیماری رو تقریبا اکثرا گرفتن میخواستم بدونم درمانش چجوریه ممنون

    1. سلام
      خوب حتما ویروسی هست و بین همشون منتقل شده
      اگه درمان نکنید از بین خواهند رفت
      درمانش هم خانگی نیست ، باید به دامپزشک مراجعه کنید
      موفق باشید

  215. با سلام و احترام ممنون میشم به سوالم جواب بدید.من یه مرغ دارم که کرچ شده بود والان 3تا جوجه درآورده .امروز روز دوم جوجه هاست.در طول این مدت که کرچ شده بود و روی تخم ها خوابیده بود هم خیلی ضعیف شده و هم پرهاش ژولیده شده. مثل قبلنا نمیتونه معمولی راه بره یا بپره و موقع تنفس دهنشو باز میکنه له له میزنه نوک بینیشم رنگش عوض شده شاید چیزی ترشح کرده. من کلا گیج شدم که این علایم طبیعیه برا مرغی که کرچ بود و تازه جوجه درآورده یا اینکه مریض شده؟
    البته این علایم در مدتی هم که روی تخم ها خوابیده بود دیده میشد.

  216. سلام دوستان. ما یک مرغ داریم که یک سالش هست. از دو سه هفته پیش کم اشتها شد و سرش رو مدام میکنه لای پرهاش و میخوابه. هیچ صدایی هم از خودش در نمیاره. سه بار بردم دامپزشک و یکی گفت آنفولانزا داره و آمپول زیر جلدی و قطره داد. یکی دیگه قرص های عفونت. دو روزه که دیگه غذا هم نمیخوره. مدفوعش خیلی شل و آبکیه خیلی. چند روز هم کاملا به شکل مایع سفید ماننده. هیچی نمیخوره و حتی موقع راه رفتن تعادل نداره و میبینی میخوره به در و دیوار. این مرغ از زمان جوجه بودن تو حیاط ما بوده و الان که دو سه هفته است مریضه ناراحتیم همگی براش. یجوری حالت منگی داره و دایم میخوابه. لطفا میشه راهنمایی کنید مشکل چی میتونه باشه؟ ممنونم

    1. داداش نیوکاسل داره ازجوجه های دیگت دورنگه داروبهش برس وببرش دام پزشک فقط نزارگشنه بمونه ضعیف بشه ان شالله خوب میشه

  217. سلام.یکی از مرغ هام بعد چند روز بی حالی دیدم کنار صورتش دون سفید زده ویه طرفش قرمز شده و چشماش ه انگار دیگه نمیبینه. درمان میشه؟درمانش جیه.ممنونم

        1. با سلام اقا محمد عزیز، تشخیص دقیق بیماری طیور در بیشتر موارد نیاز به بررسی دقیق و نزدیک دارد. حتی برخی از دامپزشکان نیز در تشخیص دقیق بیماری پرنده ها دچار اشتباه میشوند. زیرا علائم اکثر بیماری ها به هم نزدیک می باشد و کلینیک های دامپزشکی تجهیزات لازم رو ندارند. بدن پرنده ها حتی به دوزهای بسیار پایین یک قرص و یا واکسن به سرعت واکنش نشان می دهد. هر نوع تجویز خودسرانه دارو به طیور می تواند مرگ آنها را در پی داشته باشد. بنابراین اگر کسی سلامت پرنده هایش برایش مهم باشد حتما به یک دامپزشک متخصص باید مراجعه کند. مقالات رایگان این وب سایت نیز صرفا برای افزایش سطح اطلاع کاربران و راهنمایی بهتر آنها می باشد.
          موفق باشید.

  218. سلام ببخشید من چندتا جوجه دارم حدودا دوماهه یکیشون یکدفعه یکی از چشماش نیمه باز نگه میداره یعنی کاملا باز نمیکنه یکی از چشماش رو ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

  219. سلام من یکی از مرغ هام که نژاد سبرایته نمیدونم چرا یهویی از پا افتاد و خوابیده کف زمین و چشماشم بسته و دهنشو باز کرده و له له میزنه تو رو خدا سریع جواب بدید این مرغ قیمتش بالاست یه راه هل بهم بدید

    1. سلام
      حسین جان شما باید به دامپزشک مراجعه کنید ، این مورد یه مورد اورژانسی و تخصصی هست و اگر از نت جواب نا درست پیدا کرده و اعمال کنید به امکان زیاد پرندتون تلف خواهد شد . در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید
      موفق باشید

  220. ممکنه جوجه ها تیک عصبی داشته باشن؟؟؟
    من یه جوجه دارم که خیلی سرحاله .بی اشتها نیست و هیچ کدوم از علاعمی که تویه این سایت و سایت هایه دیگه در مورد بیماری جوجه ها و مرغ ها خوندم رو هم نداره .تنها مشکلش اینه که هر چهار ثانیه یک بار سرش رو تکون می ده !انگار که چیزی به نوکش چسبیده باشع!شپشم نداره .این اطراف دامپزشک نیست .پس ممنون می شم اگه جواب بدین

  221. سلام يه مرغ دارم تازه چند روزه داره تخم ميزاره هرروز تخم ميزاره ولي تخم سوم را كه گذاشت مخرجش محل خروج تخم ودمش را رو زمين ميكشه و مثل اين كه سنگين باشه راه ميره به نظر يه كم هم بيحال شده علتش چيه با تشكر

  222. سلام ببخشید من سه تا جوجه مرغ دارم که دو تاشون افتادن رو زمین هیچی نمی خورن نه آب نه غذای خودشون نمی‌دونم چه شونه باید چه چکار کنم مریضی آنها چیه و چطور درمان میشه

  223. سلام ببخشید من ۶تا جوجه داشتم که الان بزرگ شدن و مرغ بومی شدن نزدیک ۷ ماهشونه هیچ کدومشون تخم نمی کنن یکی از این مرغ ها اصلا رشد نکرد یعنی اندازه جوجه سه ماه مونده و فقط صداش تغییر کرده جوجه که بود دوبار مریض شد با درمان های خانگی درمانش کردم و خوب شد ولی الان که بالغ شد از بالغ منظورم اینکه صداش شبیح مرغ شده خیلی بدن کوچیکی داره مثل اون مرغ های دیگه با اینکه کوچیکه خوب هم دان میخوره همیشه هم آروم غر میزنه …. حتی شبا که تو قفس تو حیاط هست سر صدا مثل غر زدن و آروم قد قد میکنه تو خواب هم همینطور نگرانم که درد نکشه … خیلی هم ژولیده است و مدفوعشم همیشه شل و قهوه ای ببخشید شبیه اسهال هست یکبارم شیپیش گرفته بود نمی دونم از کجا چون خودش خیلی پر بال هاش میخاروند شک کردم با دستکشی که دستم کردم تمام بدنش چک کردم خیلی چندش آور بود شیپیش داشت تصمیم گرفتم با آب تایت بشورمش برا خیلی سخت بود ولی شستمش خیلی بی حال شد پشیمان شدم چون می لرزید و دیگه نمی تونست تکون بخوره خوشبختانه اون روز آفتاب خیلی داغ بود گذاشتم توی آفتاب بعد یک ساعت که خوشکید حالش بهتر شد الان شبش نداره البته چند روز نگاه نکردم چون دست زدن به اون برام سخت شده برام چندش آوره …. میخواستم بپرسم اینکه رشد زیادی نکرد مشکلش چیه اون جوجه مرغام دو برابر این شدن دلم برای این میسوزه آیا نیاز به واکسن داره یا مشکل خواصی داره البته چرت اینا نمی زنه تقریبا سرحاله فقط غر میزنه و اون چندتا مشگل نژاد خواصی هم نداره مرغ حنایی هست معمولی .. ممنون میشم راهنمایی کنید..

    1. سلام ستاره عزیز
      حقیقتا سوالتون بسیار تخصصی هست و راهنمایی اشتباه ما ممکنه سبب مشکلات بیشتری بشه
      به امکان زیاد به دلیل اینکه در زمان جوجه بودن درمانش نکردید ممکنه اصطلاحا بدنش خشک شده باشه و رشد نکنه
      پیشنهاد اکید میکنم که حتما با یک دامپزشک مشورت کنید و این موجود زیباتون رو به زندگی برگردونید . دامپزشک میتونه با تجویز دارو و احتمالا واکسیناسیون زندگی دوباره به این پرنده ببخشه
      موفق و پیروز باشید

      1. چشم حتما بله تصمیم گرفتیم ۵ شنبه ببریمش دامپزشت خیلی هم دوست داشتنی هست همیشه دنبالم راه می افته وقتی گرسنه باشه یک جوری جلوه توجه میکنه من گرسنه هستم اصلا دوستام تا این جوجه مرغ دیدن خیلی دوستش داشتن ولی بدلیلی مشکلی که داره هیچ کس جرعت نمیکنه بگیرتش : ) بازم ممنون از راهنمیی تون

      2. بردمش دکتر براش داروی تقویتی داد باید با آب قاطی کنم دوتر گفت سالم فقط خیلی ضعیف واکسنم بهش زد از اون روز که برمش دکتر انگار ترسید آب هم نمیخوره خودم باید با قاشق بدمش بخوره گندم از روی زمین نمی تونه بردار بخوره باید یک عالمه گندم یا ذرت خورد شده تو یک کاسه باشه تا بخوره وپخش کنه دقیقا شده مثل بچه ها در روز من یک کیلیو گندم جلوش میگذارم تا یک ساعت خورد خورد میخوره تا سیر بشه و شکمش پر گندم بشه … نمی دونم باید چکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

        1. سلام
          حقیقتش دوست عزیز مورد شما چون با جون پرندتون در ارتباط هست راهنمایی غیرتخصصی ما میتونه براتون مشکل ساز باشه ، حتما دکتر دامپزشک بهتر می تونه راهنماییتون بکنه
          اما به امکان زیاد شک وارد شده بهش و کم کم خوب میشه
          موفق باشید

    2. سلام يكي از مرغ هاي من امروز كه از لونه در اوردم خيلي بي حال بال هاش هم پايين افتاده از يك چشمش هم اب مي ريزه چي كار كنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت