چگونه مرغ خانگی را زودتر کرچ کنیم به همراه آموزش رفع کرچی مرغ

برای کرچی و یا رفع کرچی مرغ چه کنیم؟

راهکار مفید برای کرچ شدن و رفع کرچی مرغ

کرچ شدن یک رفتار غریزی در مرغ ها و پرنده ها می باشد که در اثر تغییرات فیزیولوژیکی به وجود می آید. اصطلاحا به کُرچ شدن، کپ آمدن و یا کُرک نیز گفته میشود. مرغ کرچ شده غریزه مادری آن شدت میگیرد و برای جوجه کشی طبیعی آماده میشود. به صورت طبیعی مرغ ها در اوایل بهار و همچنین اواخر تابستان کرچ میشوند. اما کرچی مرغ به فاکتورهای مختلفی نظیر نژاد، سن، آب و هوای منطقه پرورش، تغذیه و سلامت مرغ بستگی دارد. نژادهایی که برای مقاصد تجاری اصلاح می شوند، همچون نژاد تخم گذار و یا گوشتی کمتر کرچ میشوند. اما برخی دیگر از نژادهای اصیل و بومی در سال ممکن است حتی بیش از دو بار کرچ شوند.

در این مقاله از وب سایت جوجه کشی دات کام به بحث در مورد کرچی مرغ پرداخته ایم. همچنین در انتهای این مقاله به سوالات رایج در این زمینه پاسخ داده شده است. در صورتیکه سوالی در مورد کرچی مرغ داشته باشید می توانید در قسمت نظرات آن را درج کنید.

علائم کرچی در مرغ

مرغی که کرچ میشود، رفتارهای متفاوتی نسبت به دیگر مرغ ها از خود نشان می دهد. از مهمترین نشانه های مرغ کرچ شده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نشستن و خوابیدن طولانی مدت در لانه بدون تخم گذاری
  • خوابیدن بر روی تخم دیگر مرغ ها برای مدت طولانی
  • عدم تمایل به بلند شدن و خارج شدن از لانه
  • پر ریزی در قسمت شکم و سینه
  • کم رنگ شدن تاج و زائده های گوشتی صورت مرغ
  • فضله بزرگ و با بوی شدید
  • کاهش تعداد دفعات دان خوردن و آب خوردن در طول روز
  • مصرف پایین غذا و آب
  • عوض شدن صدای مرغ
  • پرخاشگر شدن مرغ (به طوریکه اگر به او نزدیک شوید پرهای خود را پف میکند و شما را نوک می زند.)
  • توقف تخم گذاری

به طور کلی اگر بخواهید مرغ کرچ شده را از لانه برانید، پاهای خود را به سمت شکم می کشد و تکان نمی خورد. او محیط اطرافش را تحت نظر دارد و در صورت احساس خطر، صدا در می آورد و به طرف مقابلش هشدار می دهد.

دستگاه جوجه کشی درنا 3 - جوجه کشی
دستگاه جوجه کشی درنا 3

بهترین نژادها برای کرچ شدن

همان طور که گفته شده نژادهای اصیل به خوبی کرچ میشوند و غریزه مادری بسیار قوی دارند. از جمله نژادهای بسیار خوب برای پرورش مرغ و کرچ شدن می توان به نژاد مرغ محلی و بومی، نژاد لاری، لری، نژاد مرغ مرندی، بلک استار، susex، سوماترا،پلیموت راک، ارپینگتون، مارانز و یا ماراناس، دورکینگ، دومینیک، نژاد دلاور، مینیاتور، برهما، آروکونا، مرغ ابریشمی و سیلک و نژاد کوشین اشاره کرد.

بهترین نژادها برای کرچ شدن

لازم به ذکر است که سایر نژادها معمولا به ندرت و یا گاه به گاه کرچ میشوند. البته ناگفته نماند که شدت کرچی در بین مرغ های هم نژاد متفاوت می باشد. بدین معنی که در یک گله همسان ممکن است برخی از مرغ ها خیلی زود کرچ شوند و پرورش دهنده خوبی برای جوجه هایشان باشند و یا برعکس ممکن است غریزه کرچی در برخی مرغ ها ضعیف باشد، به طوریکه مرغ در وسط جوجه کشی، تخم های نطفه دار را رها کند.

بنابراین در انتخاب مرغ مناسب برای جوجه کشی باید بیشتر دقت نمود. یکی از راهکارهای مناسب برای تست مرغ کرچ شده، استفاده از تخم های مصنوعی می باشد. در این شرایط می توان میزان پایبندی مرغ را به تخم های نطفه دار امتحان نمود. مرغ کرچ شده معمولا در طول شبانه روز دو بار برای خوردن و نوشیدن اقدام میکند و سپس سریع به لانه بر میگردد و بر روی تخم ها می خوابد. در این میان برخی از مرغ ها نیز هستند که ممکن است چندین ساعت لانه را ترک کنند. مسلما تحت این شرایط تخم های نطفه دار آسیب خواهند دید. بنابراین آن مرغ برای جوجه کشی مناسب نخواهد بود.

نحوه تغذیه مرغ کرچ شده

میزان تغذیه و آب آشامیدنی مرغ کرچ شده معمولا کمتر از یک مرغ معمولی می باشد. مرغی که کرچ شده باشد، وسوسه ای برای غذا خوردن ندارد و ترجیح میدهد در لانه بخوابد. آنها به طور کلی وقت بسیار کمی به غذا خوردن اختصاص می دهند. در زمان جوجه کشی طبیعی باید پرورش دهنده هر روز به مقدار کافی دان و آب تازه در دسترس مرغ قرار دهد. لازم است که فاصله دانخوری و ظرف آب با هم و با تخم های نطفه دار مناسب باشد. بدین معنی که ظرف دانخوری و آبخوری مرغ را زیاد نزدیک لانه و یا دور از آن قرار ندهید. مخصوصا ظرف آبخوری باید فاصله کافی با تخم های نطفه دار داشته باشد تا در اثر رفت و امد مرغ هیچ آبی بر روی تخم ها پاشیده نشود.

توجه: غذای خوب و محیط گرم به کرچ شدن مرغ خانگی کمک میکند. باید دقت کنید که برای تحریک مرغ به کرچ شدن باید مرغ یک دوره تخمگذاری کند.[recent_posts num="2" offset="2"]

برای کرچ شدن مرغ چه کنیم؟

برای کرچ شدن مرغ باید سراغ نژادهایی رفت که استعداد کرچی دارند. مرغ های جوان معمولا بعد از یک دوره تخم گذاری کرچ میشوند. بهتر است که از انتخاب این نوع مرغ ها و یا مرغ های پیر برای جوجه کشی پرهیز کنید. در نظر داشته باشید که هیچ وقت به زور نمی توان یک مرغ را کرچ نمود. زیرا این پدیده کاملا غریزی است و به طبیعت مرغ بستگی دارد. در برخی از آزمایشگاه ها با تزریق هورمون، سطح پرولاکتین بدن مرغ را افزایش می دهند تا مرغ کرچ شود ولی این روش هیچ تضمینی ندارد.

همانطور که گفته شد حتی با ایجاد شرایط مناسب باز هم ممکن است مرغ کرچ نشوند و تمایلی به جوجه کشی نداشته باشد. باید ذکر شود که در جوجه کشی طبیعی باید اجازه دهید مرغ به خودی خود کرچ شوند زیرا در این صورت میتوان نتایج بسیار بهتری به دست اورد. اما اگر هر کاری میکنید باز هم مرغ های گله شما کرچ نمیشوند، بهتر است که یک دستگاه جوجه کشی خانگی برای خود تهیه کنید. در این صورت با تهیه تخم نطفه دار در هر زمان و هر فصلی از سال میتوانید در ظرفیت های مختلف به جوجه کشی بپردازید. برای مشاهده قیمت دستگاه جوجه کشی کلیک کنید و با توجه به بودجه و ظرفیت مد نظر خود یکی از دستگاه های خانگی را انتخاب کنید.

انتخاب زمان مناسب برای کرچی

بهترین زمان برای کرچ شدن مرغ، فصل بهار و اواخر فصل تابستان می باشد و به صورت طبیعی بیشتر مرغ ها در این زمان کرچ میشوند. برای تحریک مرغ به کرچی در این فصل ها اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. با استفاده از جعبه های چوبی و یا پلاستیکی لانه ای برای مرغ درست کنید و کف آن را با پوشال چوب و یا کاه پر کنید.
  2. در داخل لانه چند عدد تخم قرار دهید. از تخم های بدون نطفه و تخم مصنوعی نیز می توانید استفاده کنید.
  3. لانه را در یک مکان دنج و خلوت قرار دهید به طوریکه هیچ نوع مزاحمتی برای مرغ ایجاد نشود.
  4. محل لانه باید به دور از عبور حیوانات و چهارپایان باشد. خروس، صدای سگ و دیگر حیوانات ممکن است باعث ترس مرغ شوند و او را فراری دهند.
  5. محل لانه باید نور کمی داشته باشد و بهتر است که کمی تاریک باشد.
  6. دمای محیط لانه نیز باید معتدل بوده و رطوبت آن ایده آل باشد.

با انتخاب مرغ مناسب در فصل بهار و تابستان می توان با اقداماتی که گفته شد، مرغ را برای کرچی و جوجه کشی طبیعی آماده کرد. لازم به ذکر است که برخی از مرغ ها رفتار کرچی را تقلید میکنند تا کسی مزاحم آنها نشود. بنابراین به دقت رفتارهای مرغ مد نظر را بررسی کنید و سپس اقدام به جوجه کشی نمایید.

نکاتی در رابطه با جوجه کشی طبیعی مرغ

در جوجه کشی طبیعی مرغ بهتر است که از تخم های نطفه دار تازه استفاده کنید. همچنین تعداد تخم ها باید متناسب با جثه مرغ باشد. به طوریکه مرغ بتواند همه آنها را پوشش دهد و گرما به همه آنها برسد. به طور متوسط در جوجه کشی طبیعی 12 عدد تخم نطفه دار می توان زیر مرغ قرار داد.

نکاتی در رابطه با جوجه کشی طبیعی مرغ

ناگفته نماند که به طور متوسط دوره جوجه کشی مرغ چه با دستگاه جوجه کشی و یا چه در حالت طبیعی 21 روز می باشد. از این رو حالت کرچی مرغ معمولا بین 21 الی 23 روز طول میکشد. در جوجه کشی بهتر است که از قرار دادن همزمان تخم دیگر پرندگان در زیر مرغ کرچ شده خودداری کنید. بعنوان مثال اگر تخم بوقلمون نیز به همراه تخم مرغ در لانه قرار دهید، جوجه ها مرغ زودتر هچ میشوند. ولی چون دوره جوجه کشی بوقلمون یک هفته بیش تر از مرغ طول میکشد، جوجه بوقلمون ها به مرحله هچ نخواهند رسید.

برای رفع کرچی مرغ چه کنیم؟

همان طور که برخی ها به دنبال راهی برای کرچ شدن مرغ هستند، افرادی زیادی نیز به دنبال رفع کرچی مرغ می باشند. مخصوصا برخی از نژادهای اصیل ایرانی مثل لاری و مرندی در سال چندین بار کرچ می شوند که این موضوع برای پرورش دهندگان دردسر ساز می باشد. زیرا در این شرایط تخمگذاری مرغ نیز قطع می شود. برای جلوگیری از کرچی مرغ اقدامات زیر را انجام دهید:[recent_posts num="2" cat="" order="asc" orderby="rand"]

  1. تخم ها را به موقع و در اولین فرصت از لانه جمع آوری کنید.
  2. مرغ ها را از لانه بیرون کنید تا برای خوابیدن در لانه تحریک نشوند.
  3. مسیر ورود به لانه را مسدود کنید تا مرغ نتواند وارد لانه شود.
  4. روشنایی لانه را افزایش دهید.

برای رفع کرچی مرغ می توان از روش دارویی نیز استفاده کرد. داروهایی همچون سیترات کلومیفن، آسپرین و تاموکسیفن و … برای کاهش سطح پرولاکتین مرغ ها و رفع کرچی آنها استفاده میشوند.

رفع کرچی مرغ با حمام آب سرد

 

یکی دیگر از روش های سنتی که تاحدودی در رفع کرچی مرغ موفق عمل میکند، دوش آب سرد می باشد. در این روش باید مرغ کرچ شده را به مدت چند دقیقه در داخل ظرفی از آب سرد قرار داد. در حین انجام این کار باید به سر مرغ دقت شود که زیر آب نرود و خفه نشود. اگر شکم مرغ کرچ شده چند دقیقه در تماس با آب سرد باشد، از حالت کرچی خارج میشود. البته این روش نیز برای همه مرغ ها صدق نمیکند، چراکه برخی از مرغ ها غریزه کرچی بسیار قوی دارند.

سوالات رایج در مورد کرچی مرغ

در این قسمت به برخی از سوالات رایج در مورد کرچی مرغ پاسخ داده شده است. شما همچنین می توانید سوالات خود را در زمینه کرچ شدن مرغ در قسمت نظرات درج کنید تا در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده شود. اگر تجربه ای نیز در این زمینه دارید می توانید برای راهنمایی سایر کاربران در اینجا به اشتراک بگذارید.

آیا مرغ برای کرچی به خروس نیاز دارد؟

خیر برای کرچی مرغ نیازی به خروس نیست، اما برای تولید تخم نطفه دار لازم است که به ازای هر 6 الی 8 عدد مرغ، یک خروس در گله وجود داشته باشد.

آیا مرغ ماشینی کرچ میشود؟

به طور کلی این پدیده امری غریزی است که احتمال آن برای اکثر نژادها وجود دارد. مرغ ماشینی نیز در شرایط مطلوب پرورشی، کرچ میشود.

چه تعداد تخم باید زیر مرغ کرچ شده قرار داد؟

تعداد تخم ها بستگی به جثه مرغ دارد ولی حداقل 12 عدد تخم می توان زیر مرغ کرچ شده قرار داد.

آیا مرغ که پارسال کرچ شده باشد باز هم کرچ میشود؟

بله، به شرطی که شرایط محیطی فراهم بوده و همچنین مرغ سالم باشد.

آیا می توان لانه مرغ کرچ شده را در محل نگه داری سایر مرغ ها قرار داد؟

بله می توان ولی بهتر است که لانه مرغ کرچ شده کاملا جدا باشد، تا سایر مرغ ها و خروس ها باعث اذیت و ترس مرغ کرچ شده نشوند.

آیا خمیر مایه ترش باعث کرچی مرغ میشود؟

این روش یکی از راهکارهای سنتی برای کرچی مرغ بوده که در گذشته استفاده میشد. در این روش روزانه میتوان مقداری از خمیر ترش شده حاصل از آرد گندم را به خورد مرغ ها داد. البته استفاده از خمیر ترش تا حدودی می تواند باعث تحریک مرغ به کرچی شود و تضمین 100 درصدی ندارد.

مرغ در چه سنی کرچ میشود؟

بستگی به نژاد آن دارد و معمولا بعد از اولین دوره تخم گذاری مرغ ها کرچ میشوند.

آیا دارویی برای کرچی مرغ وجود دارد؟

کرچی مرغ با افزایش سطح هورمون پرولاکتین در بدن مرغ ایجاد میشود. در برخی موارد در آزمایشگاه ها با تزریق هورمون خاص، سطح این هورمون را در بدن مرغ افزایش می دهند که منجر به کرچی می شود. ولی این شیوه در ایران صورت نمیگیرد.

آیا می توان تخم پرنده دیگر مثل بوقلمون، اردک و … زیر مرغ کرچ شده قرار داد؟

باید دقت نمود که دوره جوجه کشی همه پرنده ها با هم یکی نیست. پس نمی توان تخم هر پرنده ای زیر مرغ کرچ شده قرار داد. مخصوصا دوره جوجه کشی اردک، بوقلمون و یا غاز بیشتر از مرغ می باشد که مرغ زودتر از هچ جوجه این پرندگان از حالت کرچی خارج میشود. اما می توان تخم مرغ نطفه دار را چند روز دیرتر در زیر بوقلمون کرچ شده قرار داد.

دسته‌بندی مرغ مقالات جوجه کشی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

242 پاسخ به “چگونه مرغ خانگی را زودتر کرچ کنیم به همراه آموزش رفع کرچی مرغ”

  1. یه سوال دارم من یک مرغ سفید دارم و اکثر وقتش روی تخم مرغ‌ها میشینه ولی خودش تخم نمیزاره‌ چون حجمش کوچیکه، امید داره که کرچ شود؟

  2. سلام من چند‌تا مرغ گلپایگان دارم و بالای دم مرغ یک خال است . بعضیا میگن اگر این خال ببری تخمگذار مرغ افزایش میشه،ایا این کار درسته ؟

  3. سلام ببخشید من ۲ تا مرغدارم .یکه تخم میزاره ولی پر هایش نریخته . ولی اون یکی تخم نمیزاره و یکم پراش ریخته البته داره پر در میاره علتش چیه. بهشون غذا چی بدم تقویت میشن. یا مثلاً غذا مرغی چی بدم بهتره.
    مثلا سبزیجات و برنج خوبه تا تقویت بشن . لطفاً زود جواب دهید ممنون..

  4. جوجه جهادی خریدم الان مرغ است و ۳ماه است هر روز تخم می‌گذارد آیا امیدی به کرچ شدنش هست

  5. سلام من مرغ لاری دارم 20تا تخم کرده الان 2روزه تخم نمیکنه آیاکرچ میشه اگه میشه زوده جواب بدین

  6. سلام من یه مرغ باجوجه هاش گرفتم الان دوماه شده من گرفتم ولی جوهاش فک کنمچهل روزه بودگرفتمش، مرغه کی تخم میذاره؟ کی ازجوجه هاش جدامیشه نمیذاره خروس نزدیکش بشه میشه راهنمایی کنید

  7. سلام،شاید یه کم عجیب به نظر بیاد یکی از جوجه ها یکی از پاهاش شش تا انگشت داره و یکی دیگه چهار انگشت علتش چیه

    1. مریض شده حتما به دامپزشک ببرید. البته زمان مبارزه با خروس های دیگه یا عصبی شدن هم این اتفاق میوفته.خروس من که نیوکاسل گرفت و تاجش سیاه شد و سینش یطرفش آب شد.الان بعداز ۱ماه دارو و امپول زدن خوب خوب شده و صداشم برگشته

  8. سلام ببخشید مرغ من کاکلی نژاد لری بعد ۱۰ماه شروع به تخم گذاری کرد و یک روز درمیان تخم می‌گذارد الان ۲هفته هست تخم میزاره خواستم بدونم زمان تقریبی کرک شدنش کیه؟
    یک دوره تخم گذاری چند تا تخمه؟
    با سپاس

  9. سلام مرغ من تو هفته ی اخیر هفت تا تخم گذاشته و الان کرچ شده اما تو این هفت روز به دلیل گرمای زیاد میترسم تخم ها فاسد شده باشه آیا امیدی هست

    1. سلام با چراغ قوه توی تخم مرغ رو چک کنید ببینید نطفه تشکیل شده و رگ خونی توش هست یا خیر . اگر مثل لامپ روشن شد یا بوی بدی میداد دور بندازینشون اگر رگ تشکیل شده صبر کنید تا روز 14 و مجدد نطفه سنجی کنید ببینید رشد کردن یا نه

  10. سلام من یک مرغ ۶ ماهه دارم تخم نمیکنه
    وقتی بلند میشه زود میافته یا زود میشینه مشکلش چیه

    1. سلام غذاش چیه ؟ فضلش چجوریه ؟ علائمش رو کامل بگید . سرفه میکنه ؟ ابریزش بینی داره اینجوری که نمیشه راهنمایی کرد

  11. سلام من یه مرغ دارم هرروز ۱تا۲ ساعت توی لانه مخابه چند بار هم رو تخم بقیه خوابیده یعنی کرچ

    1. سلام یک ساعت خوابیدن نمیتونه نشانه کرچی باشه اگه بیشتر وقتش توی لونست ینی کرچ شده

      1. سلام نمیشه به طور کلی گفت بستگی به شرایط و خود پرنده هم داره
        اما در کل نژاد خوبی برای کرچ شدن هست به دلیل ارزش بالای این نژاد استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی به شما توصیه میشه

  12. سلام
    من پیروز دوتا مرغ خریدم (لری) امروز داخل لانه می خوابه خیلی کم دان می خوره
    تخم هم نمیکنه
    یعنی کرچ شده؟

  13. سلام ما قرص مولتی ویتامین را به دهانشان انداختیم و بهش آب دادیم
    الان خوبه
    غذا بهش آرد ذرت و کابیله می‌دیم و می خورد
    الان غذا می خوره بهش پیاز هم میدیم

    1. سلام
      کامنت جدید باز نکنید الان من نمیدونم مشکل پرندتون چیه
      کامنت قبلی رو reply کنید
      کابیله چیه ؟ نباید به مرغ و خروس پیاز بدین براشون خوب نیست

  14. سلام من یه مرغم بی حال بود و غذا نمی‌خورد
    بهش قرص تقویتی دادم و الان هم غذا میخوره هم سرحاله ….
    میخواستم بدونم ممکنه این بی حالی به دیگر مرغ ها منتقل بشه یا نه.
    الان بهتره .. نیازه بهش چیز دیگه ای بدم؟

    1. سلام چه غذایی بهشون میدین ؟ براشون مولتی ویتامین مخصوص طیور تهیه کنید و توی آبخوری بریزید .

  15. سلام اگه یه موقه یه تخمی از زیر دل مرغ مون اومد بیرون اشکال نداره خودمون بزاریم زیر دلش

  16. مرغ های من ۴و نیم ماهه
    هنوز تخم نمی‌ذارن
    بعد از غذا کمی ۱یا۲ساعتی می‌خوابند
    رفتار عجیبی نشان نمیده
    یعنی کرچه

      1. سلام خوبین اولن باید بگم مطالب عالیه عالی بودش منکه راضی بودم اما یه سوال دارم.
        دومن بچه ها سوال های خوب بپرسین الان اگه جوجتون یا هرچیتون غذا نمیخوره یا هی میخابه احتمالا مریضی گرفته من الان خددم ۵ ساله جوجه مرغ نگهداری میکنم تاحالا یه مرغم کرچ نشده تو این کار باید حرفه ای باشه همچی رو محیا کنی من سال اول زیاد گرم کردم توی گنجه رو تخم ها از ته خراب شده بودن
        ساله دوم مرغم بدرد نمیخورد خوب نمیخابزد بقیه سال هام که فکرشو از سرم بیرون اوردم
        کرچ کردن مرغ اول اول به خودش مربوطه خودش اگه بخواد کورچ هرطور شده تلاشس میکنه تو گرما یا سرما روی تخم ها بخوابه بعدش کار ماس باید دونش + ابش محیا کنیم و بقیه چیز هاش.
        لطفا صبر داشته باشین تا مرغتون خودش کورچ شه .

        خب سوال خودم اینه من امسال ماشینی بهترین
        نژاد نگه میدارم ‌.و تاحالا ماشینی نداشتم که تحم بزاره محلی و اصیل داشتم
        میخام بدونم این نژاد ماشینی کورچ میشه یا نه!
        واکسن و بقیه چیزاش زدم؟؟؟

    1. سلام یکی دو روز دیگه هم صبر کنید
      با چراغ قوه یا نورگوشی چک کنید ببینید جوجه ها تکون میخورن توی تخم یا نه

  17. سلام مرغ جهادی 4و نیم ماهه کپ میشه تو این سن یا نه
    علائم اینکه خروس باشه یا مرغ چیه و از کجا بفهمیم
    چند ماهه دیگه به تخم میان
    مرغ های جهادی کپ میشوند
    لطفاً سریع جواب دهید

  18. سلام
    ببخشید …
    اگه مرغمون کرچ بشه ولی علائم کمتر باشه و بقیه مرغ ها مزاحمش باشند میشه اون رو از بقیه مرغ ها جدا کرد ؟
    آیا مرغ ۵ یا ۶ ساله هم کرچ میشه ؟
    چند روز بعد از اولین علائم مرغ میشه تخم ها رو زیرش گذاشت ؟
    آیا میشه تخم اردک ها رو گذاشت زیر مرغ و بعد یک هفته تخم مرغ ها رو هم گذاشت ؟

    لطفاً جواب بدید …

    1. سلام بله باید جدا بشه از بقیه
      بله مرغ 5 ساله هم کرچ میشه
      وقتی توی لونه خوابید زیرش تخم بذارید
      میشه تخم اردک رو گذاشت زیر مرغ ولی خیلی سخت باز میشه
      اگه توی شهر های شمالی و مرطوب زندگی میکنید مشکلی نداره

  19. سلام مرغ من ۳و۴ روز که روی تخم می خواب فقط ظهر ها شب که میشه نمی خواب روش ظهر ها هم بعض موقع ها از روش بلند میشه یه دوری میزنه بعد دوباره می خواب روش ولی شب ها اصلا نمی خواب آیا کرچ شد ؟؟یا نه میشه بگید لطفا به زور میشه روی تخم ها خواباندش یا نه ؟

    1. سلام ممکنه کرچ بشه اما تخم ها تبدیل به جوجه نمیشن. بهتره دورش مرغ و خروس دیگه ای نباشه . غذا و آب نزدیک لونه بذارید .
      اگر باز هم بلند بشه فایده نداره
      نه نمیشه به زور خوابوندش. شاید بخوابه روی تخم ها اما نمیچرخونه اونارو و باز نمیشن در نهایت

  20. سلام
    اگه چند ساعت رو تخم ها نخوابه تخم ها خراب میشن مثلا حدود 3 ساعت؟
    اگه تخم ها خراب شده باشن و عوصشون کنم باز هم 21 روز میخوابه یا نه؟

    1. سلام اگه هوا گرم باشه احتمال این هست که جوجه بشن
      اما سه ساعت زمان زیادیه و احتمالا تخم ها سرد شدن
      مرغ چند روز روی تخم ها نشسته ؟
      بله اگه تخم اضافه کنید 21 روز میشینه اما خیلی ضعیف میشه و حتی ممکنه تلف بشه مرغتون

      1. 4 روزه از جمعه همین هفته نشست
        چون مرغ های دیگه اذیتش میکردن میرفت ی جا دیگه میخوابید منم جلوی لونش توری کشیدم ک بقیه مرغ ها اذیتش نکنن
        اب و دون هم براش گذاشته بودم
        ولی بازم به زور میومده بیرون و نمیتونسته برگرده ک حدس میزنم تقریبا 3 ساعتی روی تخم ها نبود 2 روز اول
        ولی الان جداش کردم دیگه کامل خوابیده فقط نمیدونم تخم ها خراب شدن یا نه
        راهی هست ک بفهمم تخم ها خراب شدن یا نه؟

        1. بهتره تا روز 7 ام صبر کنید و تخم ها رو یکی یکی و به آرومی نطفه سنجی کنید
          میتونید اینکارو وقتی مرغ برای غذا خوردن بلند میشه انجام بدین
          نطفه سنجی
          این مقاله رو بخونید

  21. سلام یکی از مرغ هام کرچ شده
    وقتی تو لونه میخوابه بقیه مرغا میان بلندش میکنن نمیزارن بخوابه
    وقتی هم ک جداش میکنم میبرمش بیرون از لونه روی تخم ها نمیخوابه
    چیکارش کنم؟

    1. سلام مرغ شما به اون لونه عادت کرده و جابه جایی باعث استرسش میشه
      بهتره در صورت امکان بقیه مرغ هارو به جای دیگه ای انتقال بدین

  22. سلام
    ببخشید راجب خمیر ترش چگونه بهش بدم به مدت چند روز
    بعدش آگه یک مرغ و یک خروس باشن خروس مزاحمش میشه؟

    1. سلام
      دو سه روز بده ببین میشه یا نه
      مقدارم یه مقدار بده نمیشه گفت یه قاشق دو قاشق ! یکم بده بخوره چون علاقه ای به خوردنش نخواهد داشت !
      اگه دیدی خروس مزاحمش میشه جداش کن

  23. سلام
    راه های خمیر ترش دادن(ترش شده) و قند آغشته به الکل سفید رو کامل تر توضیح بدین چطوری و در چند مرحله به مرغ بدهیم
    باتشکر

    1. سلام
      خمیر ترش که توضیح دادیم
      قند آغشته به الکل برای مرغ ؟؟ اول خودت تست کن ببین مشکلی برا خودت پیش نمیاد بعد رو مرغت تستش کن !! قرار نیست به خاطر یه کرچ شدن که مرغو به کشتن بدی

        1. دو سه روز اول بده و تست کن ببین جواب میده
          نه الکل رو نده ، شاید جواب بده و خوشحال بشی ولی عوارض داره اصلا من توصیه نمیکنم ولی خمیر مشکلی ایجاد نمیکنه

  24. سلام من یه مرغ و ۱ خروس آدم زن دارم مرغم تخم هارو میکشه زیر خودش بعد میره اونور هِی میکشه زیرش دوباره همونجوری ولی روی تخم نمیشینه
    اگه میشه بگید چرا؟

  25. سلام ببخشید مزاحم شدم
    من سه تا مرغ و یک خروس دارم ولی مرغام کرچ نمی شن
    یه سال قبل دو بار کرچ شدن ولی امسال کرچ نمی شن همه کار هایم که گفته بودید انجام دادم دو بار هم خمیر ترش دادم ولی کرچ نمی شن ممنون میشم اگر راهنمایی کنید و یک راه حل قطعی به هم بدید.

    1. سلام
      راه حل قطعی نداره اگه داشت این همه خودمونو خسته نمیکردیم پست بنویسم ! همون اول روش رو میگفتیم ! بیشتر از این مواردی که هست گیرت نمیاد ، کامنت ها رو بخون بعضی از کاربرا روشهایی رو گفتن شاید کمکت کنه

  26. سلام من یه مرغ محلی دارم که تو دستگاه مصنوعی به دنیا اومده نمیدونم نژادش چیه الان ۹ماهه است از ۶ماهگی تخم میزاره یه مدته شاید ۳هفته که تخم هاش کم شده قبلنا هر روز تخم میزاشت الان در طول هفته ۵الا۶ تخم میزاره میخواستم بدونم به نظر شما میشه این مرغ رو کرچ کرد یا نه خروس نداره و اینکه یه مدته که صبح ها از لانه خارج میشه فضله خیلی بزرگ بد بوی داره تقریبا به اندازه تخمش این علامت برای کرچ شدنه؟ تخم هاش خیلی ریزه به نظر شما طبیعیه و اگر کرد بشه بعد اون تخم هاش بزرگ میشن یا تغییر نمیکنه و اینکه یه مدته تخم هاش رو هفته به هفته از لانه خارج میکنم مرغ وقتی میخوابه میره رو تخم هاش میخوابه و کنار هم تخم هاش رو میزاره به نظر شما اینا علامت کرچی هستش یعنی نزدیکه کرد بشه؟

    1. سلام
      نه الان کرچ نمیشه
      تغذیش بده صددردصد
      اگه فضله توش سفیدی گچی داره ممکنه عفونت گوارشی هم داشته باشه
      یکم ماست پروبیوتیک بده بهش

  27. من یک مرغ ویک خروس خریدم اون موقع دوماهه بودن الان دوتاهم یکساله هستند مرغ من دو ماه هستش کتخم میکنه اما روی تخم نمیخوابه تغذیه هم خوبه جای اونها هم گرمه لطفا بگید باید چیکار کنم

  28. سلام، آیا میشه از این خمیر مایه ای که نونوا ها استفاده میکنن یکم گرفت و به خورد مرغ داد؟ و اینکه این خمیر ترش رو وقتی تهیه کردیم یکی دوهفته بمونه خراب نمیشه؟

    1. سلام، بله میتونید. با ارد گندم و خمیر مایه یکم خمیر درست کن یه چندساعتی صبر کن تا ترش شده. ولی برای یکی دو هفته اصلا قابل استفاده نیست نهایتا یک روز.

  29. سلام ببخشید یه سوال داشتم شاید براتون یکم عجیب باشه ولی ما چهارتا مرغ داریم خروس نداریم یکی از مرغامون مثل خروس با بقیه مرغامون جفت گیری میکنه قشنگ سوارشون میشه خواستیم بدونیم اگر مرغامون کرچ بشن میتونیم تخم خودشونو زیرشون بزاریم؟چون جفت گیری میکنن تخم هاشون نطفه داره یا خیر؟ممنون میشم جواب بدین

      1. بله داداش مرغ هست تخم میکنه من همچین چیزی تاحالا تو زندگیم ندیدم چند روزه با مرغ های دیگ جفت گیری میکنه فقط همین سوارشون میشه .شاید بخاطر مستی زیاد هست ک اینکارو میکنه نمیدونم

          1. داداش راستی یه سوال من مرغم برای اولین باره میخواد کرچ بشه یعنی بدرد کرچی نمیخوره؟یعنی بهم جوجه نمیده؟

    1. سلام، بی زحمت مقاله رو بخونید. بقیه کاربران هم نظرات زیادی دادن میتونید از تجربیاتشون استفاده کنید.

  30. سلام،وقت بخیر مرغ من هست ماهه و خروسم ده ماهه هر دو از نژاد مینیاتوری هستند عمل جفت‌گیری را انجام میدهند اما بسیار سریع مثلا پنج تا ده ثانیه ایا میتوان از نطفه دار بودن تخم مرغ حاصل اطمینان داشت

  31. سلام
    من ده تا مرغ داشتم که رو پشت بوم داخل یه اتاقک رو تمیز کردم و خاک ریختم و جای دون و آب هم درست کردم لونه هم درست کردم اون موقع ها هر روز 7الی 8تا تخم مرغ میداد ولی بعد یه مدت دو یا سه تاشون کرچ شدن و به خاطر یه مشکلی نمیتونستم بزارم که روی تخم ها بخوابه و تخم ها رو از زیر پایش ور میداشتم الان حدود دو الی سه هفته میشه و فکر کنم از حالت کرچ خارج شده و از موقع کرچ مرغ ها تخم هاشون کمتر و کمتر شد با خودم گفتم بعد یه مدت خوب میشه و حتی بیشتر هم بهشون رسیدم ولی مشکل حل نشد و ده تا مرغ دیگه هم با یه خروس خریدم و گذاشتم پیش اونا و بهشون هم میرسم ولی هم جدیدا و هم قدیمی ها هیچکدوم زیاد تخم نمیزارن و دو یا سه تا تخم میزارن اگه میشه مشکل رو بگید تا حل کنم

  32. سلام ممنونم از سایت عالیتون.
    من یک ماه و نیم پیش یکم خمیر ترش دادم به 5 تا از مرغ هام و اونها بعد 15 روز کپ امدن هر 5 تاشون و 60 تا تخم نطفه دار از نژاد هایی مختلف براشون گذاشتم و 50 تاشون در اومد.
    ولی یک سوال برای جوجه کشی مصنوعی با دستگاهی که خودمون درست کردیم دما و رطوبت چقدر باید باش؟؟؟

      1. سلام، هر روز صبح به اندازه کم در حد گلوله توپی (کوچکتر از توپ گلف) به هر کدام خمیر ترش بدید.

  33. دوستان عزیز پیرو فرمایش دوست گرامی و مدیر محترم این صفحه باید خدمتتون عرض کنم که اگر میخواهید مرغ زودتر کرچ بشه تخم ها رو از جایی که تخم میکنه بر ندارید،قشنگ بذارید ۱۰ تا ۱۲ تا تخم یکجا جمع بشه بعد یهو مرغ غریزه طبیعیش باعث میشه بره روی تخم ها و بخوابه.قبلش یک حبه قند هم با کمی الکل (سفید) به مرغ بدید تا صد در صد کرچ بشه.ردخور نداره.امتحان کردم جواب گرفتم. خیلی موفق باشید یا علی
    از ادمین پیج هم تشکر میکنم

    1. سلام، بیزحمت توضیح دهید که چه مقدار الکل و قند؟ و همچنین چند روز به مرغ داده بشه؟!

      1. سلام، بعد 9-10 تا تخمگذاری یه حبه قند رو کمی با الکل سفید خیس کن بنداز تو گلوی مرغ حبه قند کوچیک باشه.

  34. سلام
    مرغ من کرچ شده بود
    از ۴ روز پیش جوجه‌هاش شروع کردن به بیرون اومدن
    دیشب بر اثر یه حادثه همه جوجه‌هاش تلف شدن
    از امروز ظهر دوباره رفته روی تخم نشسته و علائم کرچی داره
    امکان داره که دوباره کرچ شده باشه؟
    یا هنوز درگیر همون کرچی قبلیه؟

    1. سلام، هنوز در همان حالت کرچی قبلی هستش. جوجه کشی مجدد رو توصیه نمیکنم چون به احتمال زیاد وسط جوجه کشی از رو تخم ها بلند میشه.

  35. سلام من یک نیمچه مرغ بلک استار دارم هنوز به تخم نیومده میشه ازش جوجه کشی کرد؟؟

  36. سلام من یک مرغ کاکلی دارم پارسال کرک شد بهار
    میخواستم بدونم الان زمستونه بهار سال بعد کرک میشه؟
    کاکلی هست کاکلی چهل تاج محلی با یک جوجه که خروسی شده دیگه
    شرایط هم خوبه نژاد هم خوبه اب و غذا هم خوبه فقط الان هوا سرده

  37. سلام
    راهی هست که بشه اطمینان حاصل کرد که جنسیت جوجه‌های حاصل از جوجه‌کشی نر یا ماده بشه؟

  38. سلام خسته نباشید من در حدود 15 سال پیش یه مرغی داشتم نژادشو نمیدونم ولی سفید بود با پر های ریز مشکی این دقیقا هر بهار کرچ میشد خیلیم مرغ مهربونی بود من هر سال 10 جوجه ( همینایی که بیرون میفروشن ) میخریدم و این فکر میکرد بچه خودشن و بزرگ میکرد الان یه مرغ دیگه دارم این 9 تا بچه داشت یکیش دو دو هفتگی مرد و باقیو بزرگ کرد که متاسفانه دیروز به علت انگل یه خروس و یه مرغ از بچه ها تلف شدن باقی با دارو حالشون خوبه اما سوالم این هست
    ممکنه فرضا بهار که این مرغ کرچ شد بازم جوجه زیر این مرغ بذاریم؟ نمیکشه؟

    1. سلام
      نمیشه گفت ، بستگی به اخلاقش داره ! همه مثل هم نیستن ، بعضیا سریع عکس العمل نشون میدن و میزنن و بعضیا نه مشکلی ندارن
      نمیشه گفت حقیقتش

  39. سلام من دوتا جوجه مرغ لاری از شاخه سندی دارم بعد اینا داخل دستگاه جوجه کشی گداشته شدن تخم هاشون آیا اینا کرچ میشن ؟؟؟

  40. سلام
    من یک مرغ وسه جوجه دارم که جوجه ها سه ماه سن دارن وهنوز کوچیکن
    اما وقتی به پیش مادرشون میرن مادرشون اونارو با نوک میزنه
    می ترسم اونارو ب کشه
    اگع راه حلی داره لطفا بگید

    1. سلام، مشخص نیست ولی یک ساعت زمان کوتاهی است و بستگی به دمای یخچال و سن اون تخم نطفه دار داره. اشکال نداره اگه دیگه تخم نطفه دار ندارید از اون جوجه کشی کنید ولی روز هفتم یا دهم با نطفه سنجی تخم ها رو چک کنید و اونایی که خراب شده اند یا نطفه ندارند رو دور بندازید.

  41. سلام.من سه تا مرغ دارم و هر سه در یک جا تخم میزارن با اینکه چند سبدبصورت اویزون و یک سبد کف لونه وتخمو در این سبد میزارن یکی از مرغ ها دو روز که کرچ شده و اون مرغها برای تخم گذاشتن به سبدی که کرچ در ان نشسته میرن ایا می شود جای کرچ رو تغییر داد چه کاری باید کرد؟

    1. سلام، بله میتونید به شرطی که مرغ نترسه. همیشه وقتی مرغ کرچ میشه یک لانه جدا در محلی جدا و خلوت براش تهیه کنید تا کسی مزاحمش نشود.

  42. سلام مرغم زیر پاش نه تا تخم لاری گذاشتم الان بیست دو روز گذشته هیچی در نیامده چیکار کنم

  43. با سلام… من در یک کارگاه چهارتا مرغ دارم یکیش لاری هست… بعضی اوقات روی قفسه لوازم تخم گذاری میکنند الان هفت هشت روزه که اون لاریه چند تا از تخم های روی قفسه رو گرفته و روی آنها خوابیده… جالب اینکه نه تنها جای دنجی نیست بلکه روبروی اره پروفیل بر آتشی و در زوایه پرش بارانی از اسپاترهای سرخ قرار داره… طفلک اسپاترهای داغ رو تحمل میکنه اما ترک پست نمیکنه طوریکه مجبور شدم یک پنل جلوش بزارم تا اقلاً نسوزه و آسیب نبینه… از طرفی چند روز دیگر قرار است کارگاه را تخلیه و نقل مکان کنم…
    چون دائماً روی تخم ها هست و به هیچ وجه اجازه نمیده به تخم ها نزدیک بشم ، به نظرتون تخم ها را به زور از زیرش بردارم افسرده نمیشه ؟
    با تشکر

    1. سلام، نژاد لاری سریع کرچ میشه. اگه تخم ها نطفه دار باشند و شما قصد جوجه کشی داشته باشید، برای تغییر محل لانه میتونید زمانیکه هوا تاریک است لانه مرغ رو جابجا کنید ولی به هیچ عنوان ترس و استرس بهش وارد نشه. اگر نه برای خارج شدن مرغ کرچ شده از این حالت کافی است به مدت چند دقیقه دوش آب سرد بگیره. یعنی شکم مرغ رو به مدت چند دقیقه داخل یه تشت آب خنک نگه دارید.

  44. سلام مرغ من۳ روز رو تخم نشست یه شب که نبودم فردا بعدازظهر اومدم دیدم تخم ها سرده اشتباهی رفته داخل یه جعبه دیگه نشسته به نظر شما خراب شده؟دوباره آوردم جاش نشسته

    1. سلام، اگر سرد شده باشند به احتمال بسیار قوی خراب شده اند. ولی ادامه بدین روز هفتم یا دهم با نطفه سنجی وضعیت تخم ها دقیق تر مشخص خواهد شد.

  45. سلام .وقت بخیر. من دوتا مرغ دارم که هر دو تخم گذار بودن. و بدون خروس نگهداری میشن. یکی از مرغهام دو هفته تخم نذاشت بدون علائم کرچی و بعد از دو هفته چند روزی یبار یه تخم میذاره که خیلی ریز شدن تخم ها
    مرغ دیگه ام هم درست بعد از اون همینجوری شد با این تفاوت که همه ی علائم کرچ شدن رو داره
    من میخوام از کرچی درش بیارم چیکار کنم؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟میخوام زودتر تخم بذاره
    یکم از پرهاش ریخته غذا نمیخوره زیاد و همش توی فضایی که مختص تخم گذاریشون بود خوابیده و انگار خیلی بیحاله و شبها هم توی لانه اش نمیره باید به زور بفرستیمش . یه چیز جالب که میره از تو باغچه سنگ جمع میکنه میذاره زیر پاش و میشینه هر چی بر میداریم بازم میذاره

  46. سلام ببخشید
    من جوجه هام هیچی نمی خورن الان چهار روزشون است تازه بامادرشون هم هستن
    میشه راهنمایی کنید

  47. سلام
    من حدود ۵ مرغ دارم که یکیش کرک شد و دو هفته ای میشه که جوجه هایش در اومدن
    من امروز به پنج تاشون خمیر ترش دادم
    آیا احتمال داره حداقل یکیشون کرک بشه ؟
    حدود ۳ تاشون از نژاد susex و دو تاشون محلی هستن

    1. سلام، علاوه بر خمیر ترش باید اقدامات دیگری هم انجام بدین مثلا تخم مرغ ها رو جمع نکنید یا تعدادی تخم داخل لانه بذارین. نژادهایی که گفتین احتمال کرچ شدنشون زیاده ولی باید صبر کرد چون حس مادری به غریزه طبیعی اون مرغ هم بستگی داره.

    1. سلام، بله این نژادها هم کرچ میشن ولی نحوه نگهداری و شرایط آب و هوایی هم تأثیرگذاره.

  48. سلام
    من از اول که مرغم روی تخم ها خوابید بعد از دو روز یه تخمی بهم دادن که نژادش خیلی خوبه منم گذاشتم زیرش حالا که نطفه سنجی می کنم دو روز عقبه خیلی دوس ت دارم از این نژاد داشته باشم
    میشه تولدش را زود تر از موعد بندازم جلو
    اگر میشه چطوری این کار را بکنم
    ممنون میشم اگه جواب بدهید

    1. سلام، خیر اینکار شدنی نیست ولی بهتره که این تخم در وسط لانه باشه چون حرارت بیشتر باعث هچ زود هنگام تخم های نطفه دار میشود همچنین مدت زمان نگهداری تخم نطفه دار نیز بر این موضوع تأثیرگذار است. یعنی تخم هایی که بیشتر ار حد معمول نگهداری میشوند دیرتر باز میشوند.

  49. سلام آیا در زمان مرغ کرچ شده 10روز هم خوابیده روی تخم آیا میشه با ماشین جابجاش کرد برای تخم ضرر نداره

  50. سلام
    اشکالی نداره در موقع جوجه کشی طبیعی به تخم ها دست بزنیم
    خراب نمیشن و
    باز هم به رشد خودشون ادامه میدن

  51. سلام
    میخواستم بدونم اگر که مرغ برای غذا و آب از روی تخم ها بلند نشه، تخم ها آسیب میبینن؟ و اینکه باید چیکار کرد تا اینکارو بکنه؟ به زور بلندش کنم فایده داره؟

    1. سلام
      نه مشکلی پیش نمیاد
      مواد غذایی رو بزارید نزدیکش ، محیط نگهداریش هم حتما دنج باشه و سروصدایی دوروبرش نباشه بلند میشه

      1. ممنون از پاسختون
        امروز که تقریبا یک هفته است روی تخم ها خوابیده ، یکی از تخم هارو شکسته و فکر کنم خورده. دلیلش چیه ؟

        1. سلام
          دلیلش تغذیش هست به امکان زیاد
          غذاش رو مقوی و کافی بزارید جلوش
          تخم خواری مشکل بزرگیه ان شالله اینجوری رفع میشه نشه باید روش های دیگه ای تست کنید

          1. سلام
            امروز جوجه ها از تخم در اومدن منم براشون آب و شکر گذاشتم ولی اشکالی نداره یکم دانه برای مرغ مادر بذارم؟
            ممنون میشم یه راهنمایی در مورد تغذیه ی جوجه ها و مادرشون بکنید.

          2. سلام، بله تغذیه مرغ مادر را مثل گذشته انجام دهید. ولی برای تغذیه جوجه ها باید از غذای پودری استفاده بشه. پودر ذرت براشون خوبه اگه میتونید از بازار دان جوجه تهیه کنید. در مقاله تغذیه جوجه یک روزه توضیحات کامل ذکر شده است. حتما بخونید.

          3. سلام داداش‌ وقت بخیر مثلا مرغی که کرچ بشه باید خروس پیشش باشه؟ چون بعضی ها میگن باید پیشش باشه و بشینه روش تا‌تخم نطفه دار بزاره راسته؟

  52. سلام
    ببخشید مرغ من الان که سه روزه که روی تخم ها نشسته ولی وقتی میاد بیرون دان و آب نمی خوره کنار جاشم دان گذاشتم اونم نمی خوره
    لطفا بگید چیکار کنم
    ممنون میشم اگه کمک کنید

    1. سلام
      دانش رو عوض کنید
      ظرف آبشم عوض کنید
      مقداری بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور بدید تا اشتهاش بازتر بشه

  53. سلام و خسته نباشید ببخشید یک سوال داشتم من مرغم نژادی گلین لاری هست ایران ی خفته هست رو مرغ ها خوابیده روز ها تخم هارو گرم نگه میدارد ولی شب ها سرد و بعضی هارو یکمی گرم گرا اینکار رو میکنه ? تخم ها خراب نمیشه ? و اینکه اگه جوکهای نشدند میتونم جوجه از بیرون بگیرم بزارم زیرش ? چطوری اینکاره بکنم ?

    1. سلام
      لاری به دلیل پاهای بلندی که داره ممکنه در جوجه کردن تخم ها یکم متفاوت و گاها ضعیف عمل کنه هرچند قابلیت کرچ بالایی داره
      محیط نگهداریش دور از سروصدا باشه ، تاریک باشه و دنج باشه
      تغذیه و اب در نزدیکی قفس باشه

      اگه شبهها رووشن نخوابه ممکنه از بین برن
      جوجه که خیر بزارید زیرش امکان داره بزندشون

  54. سلام من مرغ کرچ شده و روی تخم میخابه ولی باز بلند میشه.دوستم گفت زمان کرچیش گزشته.الان کرچیش پریده ایا امکانش هست باز کرچ شه

  55. سلام
    من گربه دارم و بااین شرایط مرغام کرچ میشن ؟
    من خروس ندارم و فقط ۳ تا مرغ دارم .
    و یک سوال دیگر ،داخل تخم یکی از مرغام ۲ ماهه لخته خون هست چرا این طوری شده و چجوری میتونم درمانش کنم؟
    یک سوال دیگر ،اینکه یکی دیگه از مرغام ۵ ماهه تخم نمیکنه علت ش چی میتونه باشه و چه طوری به تخم بیارمش؟
    یک سوال دیگه ،اون یکی دیگه مرغمم همش قدقد میکنه مخصوصا درموقع وجود گربه هام و انسان ها ،علت قدقدش چیه اگر راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم!

    1. سلام، کرچ شدن مرغ ربطی به خروس نداره، ولی تخم مرغ های شما بدون نطفه هستند و به درد جوجه کشی نمیخورن
      گربه ممکنه باعث ترس یا مزاحمت مرغ بشه ، اگه مرغ کرچ شد جاش حتما باید خلوت باشه.
      در مورد لکه خونی هم تخمدان مرغ هاتون دچار مشکل شده اند بعضا این مشکل به خاطر خونریزی در مجرای تخم بر می باشد و گاها اختلال ژنتیکی است.
      مرغ برای تخم گذاری مجددا باید روزانه 14 ساعت نور ببینه، غذای کلسیم دار دریافت کنه و محیط نگهداریش سرد و استرس زا نباشه.
      قد قد کردن هم یک غریزه طبیعی هستش احساس خطر میکند.

      1. سلام ممنون به خاطر جوابتون و اینکه گفتین مرغم ۱۴ ساعت نور ببینه و غذای کلسیم دار بخوره ،که مرغام داخل حیاط هستند و غذای خوب هم بهشون میدیم و محیطشو ن هم استرس زا نیست و در قسمتی که گفتین گربه باعث ترس میشه من گربه هامو با جوجه هام باهم خریدم و با هم بزرگ شدن و از هم نمی ترسند فقط میخواستم ببینم که آیا وجود گربه باعث میشه مرغ کرچ نشه یا میتونه کرچ بشه که متوجه شدم،و در قسمتی هم که گفتین قدقد مرغم طبیعی یا هم بخاطر احساس خطره نه مرغم احساس خطر نمی کنه و هر وقت میرم داخل حیاط میان پیشم و من باهاشون بازی میکنم و به نظرم اون ها نمی ترسند و ممکنه چون سن مرغام زیاد باشه اون ها تخم نکنند؟ چون مرغام ۳ سالشونه !

        1. درود بر شما ، خیر وجود گربه تأثیری بر کرچ شدن یا نشدن مرغ نداره فقط اگر مرغ کرچ بشه ممکنه گربه اونو اذیت کنه و از رو تخم ها فراریش بده،
          با افزایش سن مرغ ، تخمگذاریشون کامل قطع نمیشه ولی تعدادش کم میشه و در عوض اندازه این نوع تخم مرغ ها بزرگتر خواهد بود.

          1. سلام
            اون مرغم که همش قدر میکنه هر روز تخم میکنه و آن مرغی که در داخل تخمش لخته خون هم هست هر روز تخم میکنه اما آن دیگر مرغم دیگر تخم نمیکنه

  56. سلام ببخشید من یک مرغ دارم کرچ شده ولی روی تخم ها نمی خوابه باید چی کار کنم
    مرغم برای اولین بار کرچ شده
    تازه تخم گذاری هم می کند ولی تمام علائم کرچی رو داره

    1. سلام، معمولا مرغ هایی که برای اولین بار کرچ میشن برای جوجه کشی طبیعی مناسب نیستند. در متن مقاله نکات لازم رو گفتیم حتما مطالعه کنید. بهتره چند روزی با تخم مرغ های معمولی مرغ رو تست کنید بعد تخم نطفه دار زیرش قرار بدین.

    1. سلام، دقیق نمیشه گفت ولی احتمالش هست. بهتره مرغ های جوان رو که برای اولین بار کرچ میشن برای جوجه کشی طبیعی انتخاب نکنید.

    1. سلام، به طور طبیعی 3 هفته ولی به شرایط محیط هم بستگی داره ممکنه زودتر و یا حتی دیرتر از زمان گفته شده هم باشه.

  57. سلام من 5 تا مرغ دارم و 3 تا نیمچه مرغ بدون خروس. 3 تا مرغ محلی ساده و 2 تا مرغ مرندی که مرندی ها نزدیک 1 ماهه تخم میزارن و محلی ها هم 3 ماهه. ممکنه بهار یا تابستون امسال کرچ بشن؟

  58. سلام . ما نمیدونیم که ایا تخم هایی که زیر مرغ گذاشتیم صد در صد نطفه دار هستن یا خیر … ایا مرغ خودش این رو تشخیص میده و تخم های بدون نطفه رو جدا میکنه یا خیر ؟
    درضمن مطالبی که در اختیار ما قرار دادید کاملا رسا و مفید هستند ممنون از لطف شما🙏

    1. با سلام، این موضوع کلا غریزی هست برخی پرنده ها تشخیص میدن برخی خیر.
      بهتر است که روز هفتم نطفه سنجی کنید در اینصورت وضعیت تخم ها مشخص شده و میتونید تخم های بدون نطفه رو حذف کنید. مقاله اموزش نطفه سنجی رو مطالعه کنید.

  59. سلام خسته نباشید من چگونه مرغ را کوچ کنم لطفاً یکی به من توضیح بده ممنون توروخدا بیایین به نفر توضیح بده🌺🌺🌺❤️❤️❤️

  60. آیا می‌شود تعداد تخم بگذاریم و بعد سه الی چهار روز تعداد تخم اضافه کنیم؟
    مرغم کرچ شده قبلا ۷ عدد تخم گذاشتم الان می‌توانم تعداد تخم هارا افزایش دهم

    1. سلام، خیر اینکار رو انجام ندین. چون جوجه های اولیه یک هفته زودتر به دنیا میان و مرغ یکی دو روز بعد از رو تخم ها بلند خواهد شد.

  61. منم مرغ گلپایگانی دارم پدرم وارده و میگه مرغ در فصل بهار کرچ میشود و صدایی مانند گر گر از خود در میآورد که یعنی مرغ کرچ شده است

  62. سلام من 12 تا مرغ و یه خروس دارم که الان همشون 9 یا11 ماهشونه یکی از مرغ ها هم یک و نیم سالشه,الان اگر ما تخم مرغ ها رو برداریم که مانعی ایجاد نمیکنه؟
    چون اینا که هنوز کرچ نشدن ایا با برداشتن روزانه تخم مرغ احتمال داره کرچ نشند؟

    1. سلام، مانعی نداره میتونید تخم مرغ ها را هر روز جمع آوری کنید.
      در مورد سوال دوم هم اگه کرچ بشن فرقی نمیکنه.

  63. سلام خسته نباشد🌹🌹🌹 من یک مرغ گلپایگانی دارم که یک سالشه که خروس داره می خام کرچ شه چیکار کنم لطفا بگید خدا خیرتون بده 🌹🌹🌹

    1. سلام، در متن مقاله به طور کامل توضیحات لازم شرح داده شده است. لطفا مقاله رو مطالعه کنید.

      1. سلام خسته نباشد 🌹🌹🌹بله خونم خیلی خوبه ممنونم فقط یه سوال خمیر ترش رو چگونه بدم چند روز بدم ؟؟

    1. دوست عزیز بدون مشاهده مرغ که نمیشه، علم غیب که نداریم. خودتون با نژادهای مختلف بومی ایران تو اینترنت مقایسه کنید ببینید به کدوم یک شبیه.

    1. می توانید در گوگل بزنید نژاد مرغ اگر نیاورد بدونید که برای روستاس یعنی مرغ و خروس بومی

  64. سلام من یک مرغ دارم یکه خرو ما خونه ای داریم که طبقه ی زیریش خالیه و من پیش و من اونجا براشون لونه درست کردم اما هروز شبا یا بعد از ظهر ها دوسه تا کربه به اونجا میان و کاری با مرغ وخروسم ندارن ایا با این شرایط باز هم میشه مرغرا کرچ کنم

    1. سلام، لانه مرغ کرچ شده باید در یک مکان تنها باشد حتی بهتره که خروس هم پیشش نباشه چه برسه به گربه. چون باعث اذیت مرغ میشن و مرغ اگه تخم ها رو رها کنه همشون خراب خواهند شد.

  65. سلام من یک مرغ دارم که روی تخم میشینه اما برای آب ودون که بلند میشه دیگه نمیره بشینه آیا مرغم کرچه یا نه؟

    1. با سلام، اگه به دفعات زیادی برای آب و دون خوردن از لانه بیرون میاد و بعد از آن تمایلی به خوابیدن بر روی تخم ها نداره احتمالا غریزه کرچی ضعیفی دارد یا اینکه اصلا کرچ نشده و رفتار مرغ کرچ شده رو تقلید میکند تا کسی مزاحمش نشود. این مرغ به درد جوجه کشی نمی خورد تخم های نطفه دار تلف خواهند شد باید سریعا زیر یک مرغ کرچ شده یا داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید.

  66. سلام من دوتا مرغ دارم و یک خروسیکی محلی و دیگری ماشینی ایا امکان دار که مرغ ماشینی کرچ‌شود ممنون میشم‌اگه جواب بدین

    1. با سلام، مرغ های ماشینی معمولا کم کرچ میشوند ولی با ایجاد شرایط مناسب میتوان آنها را به کرچ شدن تحریک کرد. مقاله رو مطالعه کنید.

  67. سلام
    لطفا جواب دهید ممنون
    وقتی مرغ کرچ است و نزدیک به بیرون اومدن جوجه ها از تخم است میتونم جوجه های یک روزه های که از دستگاه جوجه کشی بیرون آوردم رو جوری که مرغ متوجه نشه جوجه ها رو کنار تخم هاش بزارم اون هارو بزرگ میکنه یا اونارو میزنه؟

    1. با سلام، این کار کاملا به طبیعت مرغ بستگی داره. برخی مرغ ها اصلا متوجه نمیشن و به خوبی از این جوجه ها هم مراقبت میکنند ولی برخی مرغ ها این نوع جوجه ها رو تا سر حد مرگ نوک میزنند. با احتیاط این کار رو انجام دهید و کاملا رفتار مرغ رو زیر نظر بگیرید اگه مشکلی بود جوجه ها رو باید به زیر مادر مصنوعی انتقال بدهید.

  68. سلام من یک مرغ لاری دارن با ۱۳ تا تخم لاری اصل چرا کرچ نمیشه کسی راهکاری داره بکه ممنون

    1. با سلام، اقدامات گفته شده در این مقاله رو اجرا کنید. نژاد لاری خوب کرچ میشه. فقط این موقع از سال زمان مناسبی برای کرچ شدن آنها نیست. می تونید از یک دستگاه جوجه کشی خانگی استفاده کنید.

  69. سلام این ما ده ای که به زرده تخم مرغ درون بلاستیک خارج ازتخم اضاف میکنند چیست منظورم در روش دستی وبدون دستگاه وبدون مرغ کرچ رامیگم این ماده چیه که باسرنگ اضاف میکنند جوجه میشه باتشکر

    1. سلام، اون ویدیویی که شما مشاهده کردید در یک آزمایشگاه بوده و جزئیات بیشتری از آن در اختیار نیست.

  70. سلام خسته نباشید
    مرغ کرچ من بیشتر تخم ها را باز کرده و دو عدد دیگه مانده برای جوجه شدن
    آیا میتوان دوباره تخم نطفه دار زیر مرغم بگذارم و یک دوره دیگه برای جوجه کردن تخم استفاده کنم ؟

    1. با سلام، خیر، بعد از هچ کامل مرغ جوجه ها رو بزرگ میکنه و از حالت کرچی بیرون میاد.

  71. سلام وقت بخیر
    مرغ من کرچ شد چون تخماش کم بود چنتا تخم دیگه آوردیم گذاشتیم زیرش. الان موقع دراومدن جوجه‌ها روزی یه جوجه اومده بیرون، از روز سوم هر جوجه‌ای اومده بیرون مرغ با نوکش زد تو چشماش، یکیش رو زخمی نجات دادم یکیشو ولی کشت. دوتا دیگه هم بعد دراومدن که اونارو هم جدا کردیم. نزدیکش که می‌بریم بازم می‌زنتشون. می‌خواستم بدونم جوجه‌هایی که الان جدا شدن زنده می‌مونن؟ بعد اینکه خطری واسه سه تا جوجه‌ای که کنارش هستن نداره مرغه؟ به اونا نوک نزده هنوز ولی می‌ترسم اونا رو هم بکشه.

    1. با سلام، در جوجه کشی بهتره به صورت یکجا تخم زیر مرغ قرار بدهید چون مرغ ها به هنگام چرخاندن تخم ها میتوانند متوجه تعداد آنها بشن. به نظر من مرغ شما احساس میکنه که این جوجه ها به او تعلق ندارند هرچند که آنها را هچ کرده است. بهتره جوجه های جداشده رو به صورت جداگانه و در یک محیط گرم نگهداری کنید. مقاله تغذیه جوجه مرغ را مطالعه بفرمایید.

  72. سلام من مرغ زیاد دارم
    یک مرغ لاری کرچ دارم میخوام از کرچی بگیرم جوجه زیاد دارم مرغ تخمی میخوام نه کرچ بردمش زیر اب خفش کردم هرکار کردم دوباره نشست ۲۰ روز رو تخم میشینه ۲۰ روز جوجه هارو بزرگ میکنه
    باور کنین من بردمش زیر اب ۱۰ یا ۲۰ دقیقه میره تو افتاب خوشک شد دوباره میشینه اگه راهکار بهتری ندارین بگین سرش قطع کنم

    1. با سلام، مرغ شما غریزه مادری بسیار قوی داره. برای اینکه مرغ از حالت کرچی بیرون بیاید میتوان از برخی داروها نیز استفاده کرد. پیشنهاد میکنم ابتدا با دامپزشک مشورت کنید و سپس اقدام به دارو درمانی نمایید.

    2. سلام اگر نمی خواهیش بیا بدش به من ،من سه تا مرغ دارم روزی هم سه تا تخم بر میدارم
      بامرغت معاملشون میکنم

    1. با سلام، طبیعی است چون برخی از مرغ ها غریزه مادری بسیار قوی دارند و پرورش دهندگان بسیار خوبی برای جوجه هایشان هستتند. البته شما میتونید بعد از اینکه جوجه ها به نیمچه تبدیل شدند آنها را از مرغ جدا کنید.

  73. سلام من از وقتی تعداد مرغام زیاد شده از دوتا کردم ۸ تا دیگه کرچ نمیشن چکارکنم
    همیشه هم برا جا و غذا با هم دعوا میکنن
    براشون سه تا جای مختلف درست کردم که توش پر کاهه ولی دعواشون کم نشده
    دوست دارن فقط یک جا تخم کنن

    1. با سلام، همان طور که گفتید فضایی که بهشون اختصاص داده اید کوچیک بوده و به دلیل مزاحمت و یا حتی استرس مرغ های شما کرچ نمیشوند. برای تشویق مرغ ها به تخم گذاری در دیگر لانه ها می تونید در سایر لانه ها یک عدد تخم مرغ باقی بگذارید. دان و آب هم همیشه به اندازه کافی به مرغ هاتون بدهید و اجازه ندهید دعوا کنند چون ممکنه به کانی بالیسم مبتلا بشن. همچنین حتما از قرص کلسیم و یا پودر صدف دریایی هم در تغذیه مرغ هاتون به صورت هفتگی استفاده کنید.

    1. سلام، خیر در لانه مرغ کرچ شده از خاک اره استفاده نکنید. بهترین گزینه کاه می باشد، اگر نبود از پوشال چوب استفاده کنید.

    1. احتمال رها کردن تخم ها توسط مرغ جوانی که بعد از یک دوره تخم گذاری برای اولین بار کرچ شده زیاد است و باید در انتخاب مرغ کرچ شده بیشتر دقت نمود. بهتر بود ابتدا مرغ را با چند عدد تخم معمولی و یا پلاستیکی امتحان میکردید.
      فعلا با این مرغ جوجه کشی را ادامه دهید ولی اگر باز هم تخم دیگری را شکوند باید از دستگاه برای ادامه جوجه کشی استفاده کنید.

      1. خیلی ممنون از راهنماییتون. مشکل تخم خوردنش حل شد فقط امروز برای دان خوردن از رو تخم ها بلند شده و دیگه رو تخم ها نمی خوابه چیکارکنم

        1. قبلا نیز عرض کردم برخی از مرغ ها غریزه کرچی شون ضعیفه و برای جوجه کشی مناسب نیستند. سریعا باید تخم ها را به یک محیط با دمای 37 درجه و رطوبت 60 درصد منتقل کنید. برای ادامه جوجه کشی از دستگاه استفاده نمایید.

  74. سلام خیلی ممنون مطلب خیلی مفیدی بود یه سوال داشتم خدمت شما، چند روز پیش یکی از مرغ هام کرچ شده بود و زیرش تخم گذاشتم. الان یکی از تخم ها رو خورده مشکل چیه یه وقت بقیه تخم ها رو هم نشکونه نخوره؟

    1. سلام درورد بر شما،
      یکی از دلایلی که باعث میشود مرغ کرچ شده تخم را بشکند و از آن بخورد کمبود آب و کمبود مواد معدنی و کلسیم در بدن مرغ می باشد. ترک این عادت برای مرغی که بر روی تخم ها خوابیده بسیار سخت است و نمی توان به این مرغ برای ادامه جوجه کشی اعتماد کرد. با قرار دادن چند عدد سیب زمینی خام در کنار لانه احتمال ترک این عادت در مرغ ها زیاد می باشد.

        1. با سلام، میتونید از گله های مولد تخم نطفه دار تهیه کنید. اگر در بین مرغان شما خروس وجود داره میتونید از تخم مرغ های گله خود استفاده کنید. به شرطی که تخم های نطفه دار تازه باشند و در شرایط دمایی مطلوب (دمای 18 درجه) از آنها نگه داری کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت