چگونه به مرغ عشق سخن گفتن یاد دهیم (آموزش جامع)

چگونه مرغ عشق را سخنگو کنیم - جوجه کشی دات کام

آموزش سخنگو کردن و دستی کردن مرغ عشق

مرغ عشق یکی از گونه های طوطی سانان می باشد که علاوه بر زیبایی از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار است. این پرنده قدرت تقلید صدا و سوت ها و آهنگ ها را دارد. با آموزش و شرطی کردن می توان به مرغ عشق تکرار کلمه و حتی جمله گفتن را یاد داد. مرغ عشقی که توانایی سخنگویی داشته باشد، بسیار با ارزش بوده و حسابی می تواند صاحبش را سرگرم کند. در این نوشته از وب سایت جوجه کشی دات کام به نحوه دستی کردن و آموزش حرف زدن مرغ عشق پرداخته ایم.

دستی کردن مرغ عشق

اگر مرغ عشق دستی شود به صاحب خویش وابسته میشود و سخنگو کردن او نیز راحت تر خواهد بود. دستی کردن جوجه ها ساده تر از پرنده های بالغ میباشد. مخصوصا اگر جوجه را با سرلاک بزرگ کنید، در ادامه می توانید غذاهای نرم را به صورت دستی به او بدهید. برای دستی کردن جوجه ها به هنگام غذا دادن، آنها را نوازش کنید. جوجه ها معمولا از انسان ها نمی ترسند و تمایل زیادی به دریافت غذا دارند.

بنابراین در هر مرحله غذا دادن با نوازش نمودن آنها می توان ارتباط قوی با پرنده ایجاد نمود. در مورد دستی نمودن مرغ عشق بالغ نیز باید محیطی آرام و ساکت و به دور از ترس و استرس برای آنها فراهم کنید. در زمان غذا دادن هرگز با حرکات ناگهانی دست خود موجب ترس آنها نشوید. در واقع زمانیکه مرغ عشق در کف دست شماست سعی کنید بدون حرکت و یا تکان دادن دست خود بایستید و هیچ واکنشی نشان ندهید.

دستی نمودن مرغ عشق بالغ کمی زمان بر بوده و نیاز به صبر و حوصله دارد. در زمان ارزن دادن به مرغ عشق با دست، ممکن است او دست شما را گاز بگیرد. بنابراین از دستکش استفاده کنید. مرغ عشق ماده نسبت به نر پرخاشگر تر بوده و گاز او محکم تر است. اما با تکرار این کار و غذا دادن با دست، پرنده به این وضعیت عادت میکند و از نوک زدن دست بر می دارد. سپس او به تدریج به شما اعتماد نموده و از دست شما غذا خواهد گرفت.

دستگاه جوجه کشی 672 تایی اسکندری- جوجه کشی دات کام
دستگاه جوجه کشی ۶۷۲ تایی

برای دستی نمودن مرغ عشق لازم است که پرهای پرواز پرنده را کوتاه کنید. در غیر اینصورت او فرار خواهد کرد. این کار را فقط یک شخص متخصص و با تجربه می تواند انجام دهد. زیرا احتمال آسیب دیدن و ترسیدن پرنده با این کار بسیار بالاست.

آموزش دست آموز کردن مرغ عشق - جوجه کشی دات کام

مرغ عشق نر یا ماده؟ کدام یک برای سخنگویی بهتر است؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت که هر دو نوع این پرنده یعنی مرغ عشق ماده و یا نر می توانند سخن گفتن را یاد بگیرند. مرغ عشق ماده زودتر می تواند سخنگو شود. او به سرعت با صاحب خود انس و خو می گیرد. اما مرغ عشق نر در سخنوری بهتر از ماده عمل میکند و کلمات را با وضوح بیشتر می تواند تکرار کند. مرغ عشق از جمله پرنده های باهوش بوده که تحت آموزش می تواند چندین کلمه و یا جمله را به حافظه اش بسپارد و صحبت کند. اما برای این کار لازم است که فضای مناسب را ایجاد کنید. فراموش نکنید که برای اینکار نیاز است که شما وقت زیادی با مرغ عشق خود بگذرانید و با او در تعامل باشید.

برای سخن گو کردن مرغ عشق لازم است که پرنده را به صورت تکی پرورش دهید.

 مرغ عشق پرنده ای با احساس بوده و در صورتی که به او محبت و توجه نشود، افسرده و پرخاشگر میشود. این پرندگان معمولا به صورت جفت نگه داری میشوند. اما اگر قصد دارید به مرغ عشق سخن گفتن را یاد دهید، لازم است که فقط یکی از این پرنده ها را تهیه کنید. اگر او جفت داشته باشد، به آموزش های شما بی توجه خواهد بود. حتی مرغ عشقی که قبلا با پرنده ای دیگر جفت خورده باشد، تمایل کمتری به یادگیری و سخنوری دارد.

سن مناسب مرغ عشق برای سخنگویی

بهتر است که مرغ عشق انتخابی شما کمتر از یک سال سن داشته باشد و به لحاظ جسمانی نیز سالم و سرحال و شاداب باشد. اگر توسط دستگاه جوجه کشی به تکثیر مرغ عشق پرداخته اید و می خواهید به یکی از جوجه های متولد شده سخن گفتن را یاد دهید لازم است تا سن 3 الی 4 ماهگی جوجه ها صبر کنید. بعد از سن 4 ماهگی جوجه ها تقربیا بزرگ شده اند و میتوان آموزش را شروع کرد.[recent_posts num="2" offset="2"]

صبور باشید و عجله نکنید

برای مرغ عشق خود یک معلم و آموزش دهنده صبور و مهربان باشید. اگر پرنده در ابتدا هیچ علاقه ای به شما نشان نمیدهد، از دست او عصبانی نشوید. صبر پیشه کنید. غریزه طبیعی آنها حکم می کند تا پرنده ابتدا نسبت به محیط جدید و صاحبش خیلی محتاط رفتار کند و سپس به صاحبش علاقه و یا توجه نشان دهد.

برای آموزش سخن گو کردن مرغ عشق از زبانی استفاده کنید که تسلط کامل به آن دارید. برای آموزش در قدم اول کلمات ساده را انتخاب کنید. بهتر است که برای مرغ عشق خود یک نام انتخاب نمایید و هر بار پرنده را با آن اسم صدا بزنید.

سرزنش و تنبیه مرغ عشق ممنوع!!!

هوش مرغ عشق آن قدر بالا نیست که کار خوب و یا زشت را از هم تشخیص دهد. اگر او خرابکاری کرده و یا مرتکب اشتباه شده، هرگر او را مجازات و یا سرزنش نکنید و بر سر مرغ عشق خود داد و فریاد نکشید. این کار می تواند باعث دلسردی و بی توجه شدن مرغ عشق به حرکات و گفتار شما شود و آموزش سخنگویی را با شکست مواجه میکند.

در زمان آموزش همیشه باید برای پرنده پاداش در نظر گرفته شود. او با این کار او شرطی خواهد شد. برای تشویق و پاداش دادن به مرغ عشق می توانید از مغزهای آجیل و یا تیکه های میوه ای که مرغ عشق به آن علاقه دارد، استفاده کنید.

باید به حرف زدن مرغ عشق آموزش دیده دقت کنید. اینکه او چه زمان اولین کلمه را بر سر زبان می آورد، قابل پیش بینی نیست. در برخی موارد مرغ عشق آموزش دیده در کمتر از 4 ماه و بی سر و صدا، کلمات را تکرار میکند. انتظار نداشته باشید که مرغ عشق سخنگو به وضوع کلمات را بر سر زبان بیاورد. هر چند او قدرت سخنوری دارد اما کلمات را با وضوح 100 درصدی بیان نمی کند.

تربیت کردن و حرف یاد دادن به مرغ عشق - جوجه کشی دات کام

از کلمات مثبت و لحن لطیف استفاده کنید

در زمان آموزش دادن به مرغ عشق از کلمات مثبت و پر انرژی همچون شیرین، زیبا، قوی، خوب و … استفاده کنید. به نظر می رسد که مرغ عشق صدای کودکان و زنان را آسان یاد میگیرد. زیرا صدای مردها خشن تر و زمخت تر از صدای زنان و کودکان می باشد. مرغ عشق با اشخاصی که صدای لطیف تری دارند، بیشتر احساس راحتی میکند.[recent_posts num="2" cat="" order="asc" orderby="rand"]

آموزش دهنده مرغ عشق باید یک نفر باشد تا او سریع بتواند حرف زدن را یاد بگیرید.

می توانید برای مرغ عشق خود داستان و یا کتاب با صدای بلند بخوانید. همچنین می تونید صدای خود را ضبط کنید و یا برای او رادیو و تلویزیون پخش کنید. آنها بدین ترتیب به صدای انسان ها عادت نموده و میتوانند برخی از آنها را درک کنند. حتی ممکن است در حین انجام این کار پرنده یک کلمه از رادیو، یک کلمه از تلویزیون و در موقعیت های زمانی مختلف بالاخره یک کلمه را یاد بگیرد. این کار در طول فرایند یادگیری می تواند سرعت آموزش سخنوری مرغ عشق را بالا ببرد.

فراموش نکنید که تمام سختی کار در گفتن کلمه اول خواهد بود. بعد از آن مرغ عشق در مدت زمان بسیار کوتاهتر قادر به تکرار کلمه جدید و حتی جمله خواهد بود.

مقاله آموزش جفت زدن و جفت گیری مرغ عشق را مطالعه کنید.

نکات مهم به هنگام آموزش حرف زدن مرغ عشق

نکته اول: باید مرغ عشق به شما اعتماد کند و از شما نترسد. اگر او از رفتارهای شما و یا صدای شما وحشت زده شود، شما هیچ شانسی برای سخنگو کردن او نخواهید داشت. بنابراین در زمان آموزش با صدای تند و حرکات اضافه دست خود، پرنده را نترسانید. این کار فقط باعث ترس و استرس در آنها میشود.

نکته دوم: باید به صورت مکرر کلمه را در حضور مرغ عشق تکرار کنید. البته لازم نیست که حتما یک کلمه را اینقد تکرار کنید که مرغ عشق از دست شما خسته شود. برای تنوع می توانید از جمله ای استفاده کنید که شامل کلمه مورد نظر شما باشد. بعنوان مثال اگر هدف کلمه “سلام” است از جملاتی همچون سلام دوست من، سلام رفیق و جملات مشابه استفاده کنید. در زمان تکرار کلمه یا جمله آن را با صدای ملایم و کاملا واضح بیان کنید. در ضمن هر بار عینا کلمه را با همان لحن و همان تن صدا تکرار کنید.

زمان آموزش سخنگویی نباید بیش تر از 15دقیقه طول بکشد. در روز سعی کنید 4 الی 5 مرتبه و هر سری به مدت یک ربع به پرنده سخن گفتن یاد دهید.

نکته سوم: مرغ عشق قوه درک احساس دارد. او می تواند احساسات مختلف همچون عشق و محبت ورزیدن، ترس، عصبانیت و اندوه را تجربه کند. توضیح اینکه مرغ عشق چطور میتواند این احساسات را درک کند، کمی پیچیده است. اما نوازش و غذا دادن به جفت و رقصیدن برای او از نشانه های ابراز محبت و عشق ورزی این پرنده می باشد. همچنین مرغ عشق در زمان عصبانیت پرخاشگر شده و شروع به نوک زدن طرف مقابل خویش و جیغ زدن بر سر او میکند.

پرواز سریع، بی قراری و فرار نیز از آشکارترین علائم ترس در مرغ عشق می باشد. آنها در معرض صدای های بلند و ناگهانی و حرکات آنی دچار ترس میشوند.

مرغ عشق پرندگان اجتماعی هستند و یکی از دلایلی که این طوطی ها گفتار انسانی را یاد می گیرند این است که در طبیعت، زبان گله را از دیگر اعضای گله یاد می گیرند. در نتیجه آنها از ما یاد می گیرند و یکی از چیزهایی که می آموزند می تواند گفتار انسانی باشد.

فیلم مرغ عشق سخنگو

نکته چهارم عدم استفاده از اسباب بازی و یا آینه در طول آموزش: استفاده از وسایل سرگرم کننده همچون اسباب بازی و یا آینه در قفس مرغ عشق ممنوع است. در غیر اینصورت مرغ عشق بیشتر وقت خود را با این وسایل سپری میکند. حتی وجود آینه در قفس باعث می شود مرغ عشق با تصویر خود در آینه خو بگیرد و همانند جفت نسبت به او احساس داشته باشد.

نکته پنجم: کلمات را در زمان و مکان مناسب استفاده کنید. بعنوان مثال صبح هنگام زمانیکه پرنده را می بینید و یا کاور قفس او را بر می دارید به او سلام کنید. گفتن خداحافظی در هنگام ترک اتاق، گفتن آفرین بیا غذا بخور در زمان تغذیه و جملاتی از این قبیل باعث میشود پرنده نسبت به آن کلمات شرطی شود. این کلمات ملکه ذهن او خواهند شد و او ذهن خود را درگیر این کلمات خواهد کرد. این امر می تواند به سخنگویی آنها بسیار کمک کند.

به یاد داشته باشید که هر مرغ عشق شخصیت منحصر به فرد خود را دارد و استعداد سخنگویی آنها با هم فرق میکند. همچنین آنها در مقایسه با طوطی هایی مثل کاسکو، عروس هلندی، ماکائو و … بهره هوشی پایین تری دارند. برخی از مرغ عشق ها هرگز نمی توانند گفتار انسانی را تقلید کنند اما در تقلید صداها و سوت ها استعداد خوبی دارند. برخی از مرغ عشق ها نیز می توانند بالای چند 100 کلمه و یا گفتار انسانی را یاد گرفته و آن را به زبان بیاورند.

برای سخنگو شدن مرغ عشق نکته ای که مهم است سن پرنده بوده زیرا پرنده نباید به سن بلوغ رسیده باشد. لذا اگر قصد سخنگو کردن مرغ عشق را دارید باید از جوجگی این پرنده را تربیت کنید. جوجه مرغ عشق هایی که به اندازه کافی بزرگ شده و دونخور شده اند میتوانند آموزش های لازم برای سخنگو شدن را دریافت کنند. اگر مرغ عشق های شما بالغ هستند، بهتر است که برای سخنگو شدن بر روی آنها تمرکز نکنید.

شما میتوانید با خرید دستگاه جوجه کشی حرفه ای و تهیه تخم نطفه دار مرغ عشق به جوجه کشی از این پرنده بپردازید و در سن مناسب به جوجه ها گفتار انسانی را بیاموزید. در صفحه قیمت انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی بهترین دستگاه را با توجه به بودجه و نیاز خود انتخاب کنید.

دسته‌بندی مرغ عشق مقالات پرورش و نگهداری پرندگان
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

103 پاسخ به “چگونه به مرغ عشق سخن گفتن یاد دهیم (آموزش جامع)”

  1. من یه مرغ عشق ماده دارم 6ماه پرواز نمی تونه
    چجوری دستی کنم دست بزنم گاز میگیره

  2. سلام من یک مرغ عشق ماده ۴ ماهه دارم چجوری باهاش رفتار کنم که بتونه حرف بزنه؟

  3. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که جوجه هم دارن ولی تازه فهمیدم مرغ عشق میتونه حرف بزنه الان که میام بهشون تمرین میدم نر میاد کنار قفس به دقت گوش میگیره من چی میگم ولی ماده حواس پرت هس ممکن اینها سخنگو بشن چون تو مقالتون گفتین که باید تنها نگهداری بشن

    1. سلام سنشون برای یادگیری زیاده . وقتی جفت باشن خیلی سخت سخن گو میشن . بذارید به جوجه هاشون برسن الان واسه سخن گو کردن زمان مناسبی هم نیست در کل
      مرغ عشق خیلی سخت سخنگو میشه مثل مینا و عروس هلندی نیست

  4. سلام من یک جفت مرغ عشق خریدم
    اینا کی به من عادت میکنن؟
    و سخنگو میشن؟
    ولی اصلا ماده حرف نمیزنه باید چیکار کنم؟

  5. سلام من دوتا مرغ عشق دارم یکی وحشی هست و ماده و یکی دیگه دستی هست به طوریکه روی دستم میشینه و تقریبا ۳.۴ ماهش هست میتونم سختکوش کنم؟

  6. سلام.
    من دوتا جوجه مرغ عشق دارم دستین.
    یکیشون کوچیک تره اون بزرگ تره بهش غذا میده.
    میخواستم بدونم ک چجوری سنشونو.جنسیتشونو.بفهمم. کی برای سخنگو کردنشون اقدام کنم؟

  7. سلام‌ منم مرغ عشق از همان بچگی سرلاک دادم الانم هم دو نه خور هسته رو دستم می شینه از سرو گردن همه هم بالا میره ..الان چی بهش بدم زودتر به حرف بیایه با خودش ریز خونی هم میکنه الان دو ماهه است از چه زمانی شروع کنم به حرف زدن باهاش

    1. سلام، تقریبا از 3 ماهگی میشه آموزش رو شروع کرد. نکات مقاله رو بخونید. فقط حواستون باشه سخنگو شدن مرغ عشق سخته یکم بستگی به استعداد اون پرنده و مهارت شما داره.

    1. سلام، بله پلت مخصوص اگه بگیرید خوبه ولی خب گرونه میتونید غذای متنوع دیگه هم تو برنامه غذایی اش استفاده کنید.

  8. ببخشید بستگی به خود مرغ عشق نداره می‌تونه حرف بزنه دیگه فرق نمیکنه از چه نسلی هستش هرجا میرم می‌گن مرغ عشق حرف نمیزنه یا اگر بزنه قیمتش خیلی بالاس
    فقط باید از یکی دو ماهگی حرف بزنم باهاش می‌تونه حرف بزنه خیلی‌ ممنون از پاسخ تون

  9. سلام ،مرغ عشق من نر هست ،فک کنم یکسالو دو سه ماهش باشه ،میتونه صحبت کردن یادبگیره؟

    1. سلام، متوجه سوالتون نشدم اگه تخم داخل تخمدانش گیر کرده مخرج پرنده رو کمی چرب کنید و یک قطره روغن زیتون تو دهانش بچکونید. از پت شاپ ها و داروخانه دامپزشکی داروی ضد چشبندگی تخمدان هم میتونید تهیه کنید. دلیل گیرکردن تخم در داخل شکم پرنده هم متعدده مثل کمبود کلسیم و فسفر، چربی گرفتن ، استرس، بیماری و …

  10. سلام من دو تا جوجه مرغ عشق تازه دونخور دارم که
    دستی هستند و خیلی به هم وابسته اند .
    آیا دو تاشو با هم میشه سخنگو کرد ؟
    خیلی هم یکیشود زرنگ هست چون دو روز یادگرفت
    که وقتی اسمشو صدا می کنم میپره رو دستم .
    ولی یک خورده که از هم دور می شن جیک جیک می کنن .
    آیا میشه دو تا رو با هم آموزش داد ؟

    1. سلام، بله موز هم میخورد. تقریبا یک هفته بعد از جفت گیری ماده شروع به تخمگذاری میکنه تخم ها هم معمولا با فاصله زمانی یک روز گذاشته میشه فقط تخم اول و دوم فاصلشون کمتره.

  11. سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم که من به تازگی سه تا جوجه مرغ عشق گرقتم که تازه دون خور شدند و کاملا اهلی هستند تا جایی که اگه زیاد روی دستم نوازششون کنم خوبشون میبره میخواستم بپرسم که اگه توی تاریکی بهشون اموزش بدم بهتر یادمیگیرند یا خیر
    و اینکه اگه هر روز باهاشون تمرین کنم چه زمانی سخنگو میشوند

    1. سلام، خیر در تاریکی بهشون آموزش ندهید. ممکنه اصلا سخنگو نشن یا اینکه یک سال یا چند ماده طول بکشه. این کاملا به طبیعت پرنده و مهارت آموزش دهنده بستگی داره.

    1. سلام، استعداد سخنگویی مرغ عشق رو نمیشه با کاسکو ، مرغ مینا و .. مقایسه کرد ولی این پرنده با تمرینات صحیح قبل از سن بلوغ میتونه چند کلمه رو یاد بگیره. نمونه های مرغ عشق سخنگو زیاده میتونید سرچ کنید.

  12. سلام‌من‌مرغ‌عشقم‌آلبینو‌هست‌
    بعضی‌وقت‌ها‌خمیازه‌میکشه‌موقع‌خواب
    ‌عب‌نداره؟

  13. سلام من یه مرغ عشق دارم نر خیلی حرف ها میزنه نزدیک ۷ماهشه بعد هرکی میبینه میگه جفت میخاد چون کف پاش حرارت داره اگ جفت بندازم با یه مرغ عشقی ک حرف نمیزنه اشکالی نداره یه موقع حرف زدن یادش نمیره؟لطفا جواب بدید ممنون

    1. سلام، اگه جفت داشته باشه بیشتر به جفتش توجه خواهد کرد و معمولا در این شرایط کمتر به صاحب خود اهمیت میدن و سخنگویی اش هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

  14. با سلام مرغ عشق من دستی هست و ماده وقتی از قفس میارمش بیرون و روی دستم میگذارمش میپره و میره روی قفس چکارش کنم؟؟

        1. ممکنه داخل منزل وسیله و یا چیزی باعث ترس پرنده شده باشه. در ضمن وقتی پرنده رو در دست میگیرید نباید حرکات ناگهانی انجام دهید چون پرنده میترسه.

    1. سلام، خیر هرگز مستقیما پرنده رو برای حموم کردن زیر آب نگیرید. بهتره که یک ظرف آب پهن و با عمق کم برای پرنده تهیه کنید تا خودش آبتنی کنه. در زمان آبتنی هوا باید گرم باشه و هیچ نوسان دمایی و یا وزش باد در محیط ایجاد نشود.

  15. سلام خسته نباشید من از اونجا که روی نوک پرندم کاملا ارغوانی شده و انگار به بلوغ رسیده و نر هستش و تنهاست نمیتونم کاری کنم که حرف بزنه خیلیم باهاش بازی میکنم در طول روز

    1. سلام، وقتی گاز میگیره نباید واکنش نشان بدهید و یا اینکه کاری نکنید که پرنده مجبور بشه گاز بگیره وگرنه برای این مرغ عشق گاز گرفتن تبدیل به یک عادت میشه. داخل قفس هم میتونید آینه بگذارید مشکی نداره. در مورد پرها هم اگر زیاد اینکار رو میکنه باید جلوش رو بگیرید مثلا با حلقه الیزابت. همچنین پرها رو چک کنید شاید شپشک گرفته باشند.

  16. ببخشید مرغ من اهلی شده ولی وقتی میخوای برگردونیش داخل قفس گاز میگیره
    یدونه هم اینکه داخل قفسش اینه بزاریم یا روش تاثیر میزاره؟
    ممنون مییشم اگه پاسخ بدین
    باتشکر

  17. با سلام

    ببخشید مرغ عشق من سه روزه خریدم و اواز نمیخونه و صبح ها کسل هسن چطوری میتونم مشکلش رو حل کنم؟

    1. با سلام، طبیعیه چون وقتی پرنده ها جابجا میشن یه مدت طول میکشه تا به محیط و آدم های جدید عادت کنند. شما باید یک محیط آرام و بدون ترس و استرس و بدون صداهای ناهنجار برای پرنده های خود فراهم کنید.

  18. سلام. من یه مرغ عشق دارم میخوام حرف بزنه. کلمه سلام رو خیلی ناواضح میگه جون تازه یاد گرفته اگر باهاش تمرین کنم واضح میگه؟؟؟؟
    و اینکه آینه دوست داره فکر میکنه یکی دیگست اگه چند ماه تنها نگهداری شه میمیره؟؟
    باید جفت باشن؟؟؟
    مرغ عشق من هم ۲ و نیم ماهشه
    میشه لطفا به سوالم پاسخ بدید.🙏🏻🙏🏻 ممنون از سایت خوبتون❤

    1. با سلام، در زمان آموزش کلمه مورد نظرتون رو به صورت واضح تکرار کنید. البته انتظار نداشته باشید که مرغ عشق همانند کاسکو براتون واضح حرف بزنه.
      در زمان آموزش هم بهتره که آینه رو بردارید تا پرنده به آموزش ها توجه کنه، همانطور که گفتین فکر میکنه پرنده دیگه اونجاست
      مرغ عشق رو به صورت تنهایی هم میشه نگه داشت ولی نزدیک به سن بلوغ این پرنده ها ممکن است به دنبال جفت باشن و یک حالت افسرده بگیرن. اگه به اندازه کافی پرنده رو سرگرم کنید و به خوبی بهش برسید تکی هم قابل نگهداریه ، ولی در آینده یک جفت برای او تهیه کنید.

  19. سلام
    لطفا به سوالات پاسخ کامل بدید
    می ۳الی۴ روزه یه مرغ عشق نر دستی ۳ ماهه گرفتم
    میخواستم بدونم مرغ عشقم بالغ هست یا نه؟
    مرغ عشق من در این سن سخنگو میشه؟یا دیگه دیره؟
    ببخشید این طبیعیه که مرق عشق عطسه کنه یا مریضه ؟
    اصلا مرغ عشق من چرا روی نوکش خط های سیاه است و آیا سخنگو میشه یا دیره و چرا به سمت آینه پرواز میکنه و همش نوکش رو باز و بسته میکنه

    ببخشید با این توضیحاتی که دادم مرغ عشق من زود میمیره ؟ آیا اگه براش یه جفت بگیرم سخنگو میشه و دستی میمونه؟آیا مرغ عشق اگه جفت نداشته باشه زود میمیره؟

    1. با سلام، خیر بالغ نیست ولی میتونه مستقل بشه. مرغ عشق در سن 9 الی یک سالگی به بلوغ کامل جنسی میرسه و میتونه تولید مثل داشته باشه.
      میتونید آموزش سخنگویی رو شروع کنید ولی باید بدانید که سخنگو شدن مرغ عشق سخته چون بهره هوشی پایینی دارند و ممکنه اصلا پرنده شما سخنگو نشه.
      اگه زیاد پشت سر هم عطسه کنه احتمالا سرماخورده
      در مورد خطهای سیاه روی نوک : پرنده باید از نزدیک بررسی بشه. و علت پرواز به سمت آینه هم اینه که فک میکنه یه مرغ عشق دیگه اونجاست و میخواد بره پیشش.
      اگه علائم غیر طبیعی در پرنده مشاهده میکنید حتما به دامپزشک مراجعه نمایید.
      در ضمن مرغ عشق باید بدون جفت باشه تا بشه بهش آموزش سخنگو شدن یاد داد وگرنه فقط به جفتش توجه خواهد کرد.
      اگر مرغ عشق تون حسابی سرگرم باشه نیازی به جفت نداره ولی در کل این پرنده ها به صورت جفت نگهداری میشوند.

        1. باید به طور دقیق وضعیت ظاهری و شرایط نگهداری پرنده رو بررسی کنید. ممکنه به خاطر گرم بودن بیش از حد هوا دچار استرس شده. دمای اتاق (25 درجه) برای نگهداریشون خوبه.

  20. سلام روزتون بخیر میخواستم بپرسم به هیچ عنوان نمیشه دو عدد مرغ عشق رو سخنگو کرد؟ آخه من روزا خونه نیستم و اگه یه عدد مرغ عشق بخرم میترسم از تنهایی دق کنه بخاطر همین مجبورم یه جفت مرغ عشق بخرم.

    1. با سلام، سخنگو کردن مرغ عشق سخت تر از بقیه طوطی ها می باشد و در ضمن برای یادگیری باید از سن جوجگی به آنها آموزش داده شود وگرنه بعد از سن بلوغ نمیتونید. اینکه شما میخواهید جفت بالغ بخرید و بعد به اونا سخنگو کنید ممکن نیست.

  21. سلام من میخوام بخرم یه جفت میشه یسری نکاتش رو بگین چون دوس ندارم مثلا زود بمیره

    1. با سلام، پرنده های مد نظر شما باید کاملا سرحال و فعال باشند، اشتهای خوبی داشته، پرها مرتب بوده و ژولیده و یا کثیف نباشند. بال ها نباید افتاده باشه، چشم ها باید باز بوده و پرنده کمتر چرت بزند یا خود را پف نکند. برای راهنمایی بیشتر هم توصیه میشود مقالات بخش مرغ عشق را مطالعه کنید.

    1. با سلام، مرغ عشق ها سریع رام میشوند از همان سن 2 ماهگی که جوجه ها مستقل میشوند میتوان اونا رو رام کرد.

  22. من تازه دوتا مرغ عشق گرفتم یکیش میتونه پرواز کنه و من پر اونو چسب زدم و یکی دیگش نمیتونه پرواز کنه….و من میخام ب دوتاشون حرف زدن یاد بدم…بعد چند وقت یاد میگیرن اگه ممکنه راهنمایی کنید

    1. با سلام، باید از سن جوجگی به اونا آموزش بدهید. نکات لازم در متن مقاله ذکر شده. اگه پرنده های شما اهلی نیستند سخنگو نخواهند شد.

  23. سلام من یک جوجه یک ماه و نیمه دارم.پای مرغ عشقم یکمی مشکل داره ولی خیلی تنبله.الان دستی شده.برای آموزش سخن به آن ها نمیشه در سن یک یا دو ماهگی به آن ها یاد بدم ؟؟؟

  24. سلام من یه مرغ عشق دارم فک کنم 3 ماه شده یا نه دقیق نمی‌دونم ولی میخواستم بدونم به هر زبانی ک می‌خوام میتونم بهش آموزش بدم یا زبان مشخصی داره و این ک پر ریزیش چه مدت طول می‌کشه و بی دلیل می‌ترسه ولی پر پر میزنم و نوک میزنه درضمن مرغ عشق من تا الان تو قفس نبوده و تو اتاق 4در4 آزاد بوده و برا تشویقی چه آجیلی رو پیش نهاد میکنین

    1. با سلام، باید زبانی رو انتخاب کنید که به آن تسلط دارید. پر ریزی اولیه بستگی به شرایط نگهدارایش داره گاها یکی دو ماده و یا تا سن بلوغ ممکنه ادامه داشته باشه. منشأ ترس پرنده رو باید پیدا کنید. صداهای ناهنجار، گرمای زیاد و … باعث استرس پرنده میشه.

  25. سلام ببخشید من نمی تونم از قفس بیرون بیارم فرار می کنند چطور بیرون بیارم؟
    نر وماده هستن. بدون هم بیقراری میکنند.لطفا راهنمای کنید

    1. با سلام، در این نوع مواقع میتونید پرهای پرنده هاتون رو کوتاه کنید. ولی کوتاه کردن پرها نیاز به تجربه و مهارت داره. لطفا در صورت انجام این کار حتما از یک فرد متخصص و با تجربه کمک بخواهید.

  26. سلام ببخشید باید از درون قفس به مرغ عشق حرف زدن یا بدیم یا از قفس بیاریمش بیرون و از بیرون بهش یاد دهیم

    1. با سلام، فرقی نمیکند، فقط پرنده شما باید راحت بوده و توجه اش به سمت شما باشد.

  27. سلام دوست من یک مرغ عشق نر دارد کمی کوچک است اما میشه آموزشش داد دوستم می گوید اجیلات به نوک پرنده اسیب میزند می خواستم بدونم این حرف درست است

    1. با سلام، بهتر است تا وقتی که پرنده بالغ نشده و نوکش سفت و محکم نشده صبر کنید. در ضمن برخی آجیل ها همچون گردو و … چربی بالایی داشته و مشکلات کبد چرب در پرندگان ایجاد میکنند. بهتره بیشتر به شکل پاداش و جایزه به آنها آجیل داد.

  28. سلام من میخوام مرغ عشق بگیرم و معمولا مرغ عشق های که میگیرم به دلیل نامعلوم میمیرند و خودم هم شناخت کاملی روی پرندگان دستی ندارم اگر بخواهم یک مرغ عشق را دستی کنم بهتر است چی جنسی را انتخاب کنم ماده باشد یا نر و از کجا توجه بشوم مرغ عشق ماده است یا نر.اگر مرغ عشق رو زیاد نوازش کنیم منجرب مرگ او میشود

    1. با سلام، برای تربیت کردن مرغ عشق، جنسیت فرقی نمیکند. فقط باید سنش کم باشه. مخصوصا جوجه ها رو زودتر میتوان دستی کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پرندگان توصیه میکنم مقالات بخش مرغ عشق رو مطالعه بفرمایید.

  29. سلام مرغ عشق من سه ماهه است و یه چیزی رو تو گلویی میگه که ما نمی‌دونیم اون چیه اما احتمال میدیم که بوس بده باشه اما شما نوشته بودید که نباید آینه داشته باشه. مرغ عشق من فقط موقعی که می‌ره جای آینه اون کلمه رو تکرار می کنه. و اینکه توی یه کلیپی دیدم که می‌گفت باید برقا رو خاموش کنیم تا مرغ عشق فقط صدا ها رو گوش کنه و سطح هوشیاریش بالا بره میخواستم ببینم اگه این کار رو بکنیم نمیترسه؟

    1. پاسخ، خیر نمیترسه. همانطور که شبا تو تاریکی میخوابن. آینه برای پرندگان جذابه و باعث میشه با تصویر خود به گونه ای ارتباط برقرار کنند و تصور کنند جفت دارند. برای همین در زمان آموزش توصیه میکنم جهت جلب توجه پرنده از آینه استفاده نشه.

        1. پرنده شما یه جورایی به آینه عادت کرده و اگه در این شرایط میتونید بهش آموزش بدهید و پرنده به حرفهای شما گوش میکنه مشکلی نیست.

          1. سلام با کمک شما و چند سایت دیگه مرغ عشقم سخنگو شد و الان بدو بدو بدو و بوس بده و بوس بوس و بدو بیا و ای خدا رو میگه خیلی از شما ممنونم

          2. با سلام، از اینکه مطلب این سایت برای شما مفید واقع شده بسیار خرسندیم.
            موفق باشید.

  30. با سلام میخواستم بدونم من یک جفت مرغ عشق گرفتم و میخواهم باهم صحبت یاد شون بدم مثلا صدای خودم ضبط کردم که اسمم بگه انقدر میزارمش که یاد بگیره ایا این کار درسته

    1. با سلام، اینطوری شانش موفقیت شما برای سخنگویی پرنده تقریبا صفره. باید جوجه 3 الی 4 ماه بگیرید و تنها باشه و سپس بر اساس نکات گفته شده در این مقاله به پرنده آموزش بدهید.

        1. با سلام، برای تنوع و بعنوان بخشی از آموزش باید از صدای ضبط شده هم استفاده کرد.

          1. سلام
            بخشید مرغ عشق من۳ سالشه و جفت هم داره و نره
            ولی به من وابسته هست و وقتی اسمش رو واضح می گم می فهمه و دستیه میتونم بهش یاد بدم حرف زدن
            چون جفتش رو دوست داره و وقتی جدا میشه ازش افسرده میشه و عاشق آیینه هست

          2. با سلام، مرغ عشق شما الان یک پرنده بالغ شده و قدرت یادگیری بسیار پایینی داره. اونا در سن جوجگی و قبل از بلوغ باید آموزش ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت