چگونه به مرغ مینا حرف زدن یاد دهیم؟

سخنگویی مرغ مینا - جوجه کشی دات کام

چگونه به مرغ مینا حرف زدن یاد دهیم؟

مرغ مینا پرنده ای منحصر به فرد ، بسیار باهوش در نوع خود و صد البته گاهی هم بدجنس می باشد . باید به این نکته نیز توجه کرد مرغ مینا در مقایسه با بسیار از پرنده ها از جمله طوطی ها از چالاکی و جنب و جوش بسیار بالایی برخوردار می باشد . این پرنده در حدود 4 یا 5 سال عمر می کند ولی اگر نگهداری آن به صورت مناسب و ایده آل صورت بگیرد تا 10 الی 12 سال نیز قادر به زندگی می باشند .

از ویژگی های بارز این پرنده می توان علاقه او به اشیاء براق را اشاره کرد که البته این ویژگی را می توان به خلقیات کلاغ نیز مشابه دانست . همچنین توجه داشته باشید که مرغ مینا اشیاء و چیز هایی که به رنگ قرمز جیغ می باشند را قورت میدهد از این رو کسانی که به نگهداری این پرنده می پردازند باید به این نکته توجه داشته باشند و جانب احتیاط را رعایت کنند .

اگر تمایل به خرید مرغ مینا دارید بهتر است پرنده ای کم سن و سال (40 تا 60 روزه) را انتخاب نمایید تا از همون سن پایین بتوانید آن را پرورش داده و اجتماعی نمایید .

مورد دیگری که در توصیف مرغ مینا می توان به آن اشاره کرد حس حسادت می باشد . اگر کسی که به نگهداری از مینا می پردازد حیوان دیگری به خانه بیاورد مرغ مینا به شدت حسودی خواهد کرد و نکته قابل توجه این است مرغ مینا در صورت مناسب دیدن فرصت عصبانیت و حس حسادت خود را خالی کرد .

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی

یکی از ویژگی هایی که مرغ مینا را در میان انوع پرنده ها منحصر به فرد و محبوب کرده است قابلیت تقلید صدا و حرف زدن بی نظیر ان می باشد . بسیاری از طوطی ها این نقطه ضعف را دارند که در نزد افرادی که نمی شناسند قادر به حرف زدن نمی باشند یا به عبارت دیگر خجالتی هستند ؛ این درحالی است که مرغ مینا به راحتی کنار غریبه یا آشنا سخن می گوید . امروز در این مقاله از سایت دستگاه جوجه کشی دات کام ، آموزش سخنگوکردن مرغ مینا را شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید  …

آموزش سخنگو کردن مرغ مینا

اولین مساله توجه به سن پرنده ای است که می خواهید کلمات را به آن آموزش دهید. جوجه های مرغ مینا قابلیت یادگیری بهترین نسبت به مرغ میناهای بالغ دارند. بنابراین اگر می خواهید تقلید صدا را خودتان به مرغ مینا آموزش دهید ، بهتر است جوجه های این پرنده را تهیه کنید زیرا به مرغ میناهای بالغ که سن زیادی دارند به سختی می توان کلمات را آموزش داد.

آموزش سخن گفتن به مرغ مینا

برای سخنگو کردن مرغ مینا باید صبر و حوصله داشته باشید و انتظار نداشته باشید که پرنده یک دفعه به صورت واضح شروع به سخن گفتن کند. تقلید کلمات را باید به صورت تدریجی به پرنده یاد دهید. از کلمات ساده که تلفظ آن ها آسان است استفاده کنید. آموزش کلمه ای مانند سلام که تلفظ آن ساده است و زیاد استفاده می شود ، می تواند شروع خوبی برای سخنگو کردن مرغ مینا باشد.

تکرار کلمات مهمترین نقش را در آموزش تقلید صدا ایفا می کند. همانطور که اشاره کردیم بهتر است در ابتدا کلمه ساده ای مانند سلام را به پرنده آموزش دهید. یک قاعده بسیار مهم و ضروری در این زمینه وجود دارد ، تکرار ، تکرار ، تکرار. توصیه می کنیم که فقط یک نفر مسئولیت آموزش کلمات به پرنده را بر عهده باشد ، اما اگر دو نفر هم بخواهند پرورش این پرنده را بر عهده بگیرند باید کلمات یکسان و مشابهی را به پرنده آموزش دهند.

برای سخنگو کردن مرغ مینا در ابتدا می توانید از آهنگ های ساده و ابتدایی استفاده کنید. جایزه دادن به پرنده را فراموش نکنید. میوه هایی مثل گلابی ، سیب و توت فرنگی برای جایزه دادن به مرغ مینا عالی هستند.[recent_posts num="2" offset="2"]

آموزش سخن گفتن به مرغ مینا

در آموزش تقلید صدا به مرغ مینا حتما به پرنده شخصیت بدهید و جدی باشید. بعضی از پرنده ها باهوش تر هستند و تقلید کلمات را به آسانی یاد می گیرند اما برخی دیگر به کندی کلمات را یاد می گیرند. مرغ مینا جزء پرندگان باهوش محسوب می شود اما در آموزش کلمات به پرنده باید صبر و حوصله به خرج دهید.

و نکته آخر این که استفاده از آینه در یاددادن کلمات را فراموش نکنید. استفاده از آینه می تواند در کاهش استرس مرغ مینا نقش مهمی ایفا کند. گاها مشاهده می شود که پرنده با دیدن خودش در آینه شروع به صحبت کردن می کند که در سخنگو کردن مرغ مینا موثر است.

آموزش سخن گفتن به مرغ مینا

نکات مهم در مورد مرغ مینا

روزانه 4 یا 5 بار با مرغ مینا حرف بزنید . همچنین سعی کنید از کلمات ساده و یک بخشی استفاده کنید تا پرنده در گفتن انها با مشکل مواجه نشود . بعد از گفتن کلماتی مانند سلام یا هر کلمه ساده دیگر مکث کنید و بهد از 7 یا 8 ثانیه کلمه را مجدداً تکرار نمایید . بعد از مدتی حرف زدن با دادن چند دونه انگور به پرنده اجازه استراحت دهید و با او سخن نگویید . بعد از گذشت 3 یا 4 دقیقه دوباره ماحل قبلی را تکرار نمایید .

بیشتر بدانید: آیا تغذیه بر سخنگویی مرغ مینا تأثیر دارد؟! برای اطلاعات بیشتر مقاله غذای مرغ مینا را مطالعه نمایید.

آموزش سخن گفتن به مرغ مینا

دانلود ویسی آموزش سخن گفتن به مرغ مینا

در این فایل صوتی نحوه ی صحیح آموزش دادن به مرغ مینا را به شما آموزش می دهیم . توجه به تکرار جملات و استمرار در رسیدن به هدف از مهمترین اهداف یک آموزش هدفمند است.[recent_posts num="2" cat="" order="asc" orderby="rand"]

فیلم جالبی از حرف زدن مرغ مینا:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه یک تحقیق خارجی در مورد راز های سخنگو کردن مرغ مینا

بر اساس یک تحقیق گسترده انجام شده توسط برخی از محققان در یکی از کشور های خارجی ، مشاهده شد که برخی مرغ مینا ها قادر هستند بیشتر از هم نوعان خود سخن بگویند و دایره لغت گسترده تری داشته باشند . برخی از افراد بر این باوراند که میزان توانایی سخنگو بوده مرغ مینا وابسته به برخی عوامل مانند نژاد پرنده ، شخصیت ، محیط زندگی ، میزان رسیدگی و تغذیه می باشد .

بر اساس این تحقیقات گفتن برخی کلمات توسط صاحب پرنده با لحن و تن صدای خاص و با نمک می تواند پرنده را بیشتر برای سخن گفتن ترغیب کند . یعنی در واقع به جا گفتن برخی کلمه ها و یا جمله های رسمی مانند “سلام چطوری” شاید نتوانید نتیجه مطلوب را حاصل نمایید . از اینر گفتن کلمه ها در تن جالب می تواند شما را در این راه بسیاری یاری دهد . برای این کار می توانید از جمله هایی مانند ” عه چطوووری ” و یا ” سلام ریزه ” بهره ببرید ؛ البته همانطور که اشاره شد تن صدا و لحن گفتار در این فرایند نقش قابل توجهی را به خود اختصاص داده است . همین تحقیقات درباره بسیاری دیگر از حیوانات انجام شده است و نتیجه به دست آمده بیان می کند که اگر حتی حیواناتی مانند سگ پاکوتاه و یا بچه گربه را با لحن و کلمات جالب صدا کنید احتمال این که به سمت شما بیاید بسیار بالاتر می رود .

آموزش سخنگو کردن مرغ مینا

آزمایش انجام شده در امریکا بیان می کند که شخصی (آقای هاروارد) با مرغ مینا خود مدام با لحن جالب کلمه ” هاروارد چطوری ” را تکرار می کرد . طولی نگذشت که پرنده نیز با همین لحن جمله را به زبان آورد . افرادی که این پرنده را مشاهده می کردند همه این سوال را از صاحب پرنده می پرسیدند که چرا مرغ مینای شما مثل شخصیت های کارتونی حرف می زند. علت این امر لحن سخن گفتن هاروارد بود ؛ همچنین او گفت: البته باید اعتراف کنم که گاهاً تلوزیون را هم روشن می کردم تا پرنده صدای جالب شخصیت های کارتونی را بشنود .

هاروارد در ادامه بیان کرد : جالب است بدانید که من گاهاً از رکوردر هم استفاده می کردم تا جمله ای که من گفتم را چند بار با فاصله برای پرنده پخش کند . من این فرایند را به مدت 8 ساعت در روز تنظیم می کردم یعنی در واقع رکوردر روزانه 8 ساعت که من سرکار بودم با فاصله 5 دقیقه صدای ضبط شده من را برای پرنده پخش می کرد .

هاروارد گاهاً صدای ضبط شده رکوردر را تعویض می کرد و از جمله هایی که قبلاً گفته شده صرفاً جهت یادآوری استفاده می کرد تا پرنده ان ها را فراموش نکند . در واقع هاروارد باور دارد که با استفاده از این روش پرنده احساس تنهایی نمی کند و گذر زمان هنگامی که من خانه نیستم کمی برای پرنده راحت تر می شود .

البته نباید انتظار داشته باشید که رکوردر همه کار ها را برای شما انجام دهد چرا که این دستگاه تاثیر چندان زیادی به پرنده ندارد .

آموزش سخنگو کردن مرغ مینا

اگر شما بتوانید پرنده خود را بیرون از قفس مدتی بر روی دست خود نگه دارید بهترین فرصت را برای کلاس سخنگویی خصوصی ایجاد کرده اید . البته باید توجه کنید که اگر پرنده حتی اگر داخل قفس هم باشد باید فرایند سخن گفتن با آن ادامه پیدا کند . کلمات و اصطلاحاتی که می خواهید مرغ مینا یاد بگیرد را مکرر به زبان بیاورید و لحن جالب را فراموش نکنید . مورد دیگری که باید توجه کنید ایجاد وقفه بین جمله ها و کلمات است چرا که مرغ مینا برای تحلیل کلماتی که شنیده و کلماتی که می خواهد به زبان بیاورد نیاز به زمان دارد . کل این تمرینات را تا چند روز به مدت 15 الی 20 دقیقه انجام دهید .

بهترین زمان برای اینکار صبح زود و اوایل عصر می باشد . موردی دیگری که شیاد خیلی از افرادی که از این پرنده نگهداری می کنند و یا حتی بسیاری از پرورش دهنده ها از آن آگاه نیستند تاثیر منفی سوت زدن است ؛ در واقع شما با سوت زدن باعث می شوید که پرنده بجای سخن گفتن عمل سوت زدن را در راس فعالیت های خود قرار دهد .

یکی از مهم ترین فاکتور هایی که در سخن گو بودن پرنده نقش قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد ایجاد شدن یک پیوند عمیق بین نگهدارنده و پرنده است و هر چقدر این پیوند عمیق تر باشد مرغ مینا بهتر سخن خواهد گفت .

فاکتور دیگری که قبلاً به آن اشاره شد عادت کردن مرغ مینا به دست نگهدارنده یا پرورش دهنده می باشد . یعنی اگر شما بتوانید روزانه مدتی این پرنده را برای دست خود نگه دارید و یا عادت دهید که پرنده غذایش را در دست شما بخورد می توانید پیوند لازم را ایجاد نمایید و تاثیر زیادی در حرف شنوی آن خواهد داشت . توجه داشته باشید مرغ مینا به این که صاحبش زیر چانه او را مالش دهد علاقه خاصی دارد .

بر اساس تحقیقات انجام شده اگر شما بتواند به شکل موارد توضیح داده شده توجه لازم را برای مرغ مینا خود داشته باشید بعد از 2 تا 3 ماه شاهد شروع سخن گفتن ان خواهید بود . شاید در اوایل به صورت کامل واضح نباشد اما با گذر زمان و تمرین با صاحب خود ، مهارت اش برای این کار افزایش پیدا خواهد کرد . جالب است بدانید که برخی از میناها از اوایل دوماهگی سخن گفتن را شروع می نمایند .

بیشتر بدانید: آیا سخنگو کردن عروس هلندی با مرغ مینا فرق دارد؟! آموزش سخنگو کردن عروس هلندی

جمع بندی :

مرغ مینا یک پرنده گران قیمت و زینتی است که قادر است کلمات را یاد گرفته و تقلید کند. اگر شما هم دوست دارید که یک مرغ مینای سخنگو داشته باشید بهتر است جوجه این پرنده را خریداری کرده و کلمات را به آن آموزش دهید. تکرار کلمات ، جایزه دادن ، استفاده از آهنگ و آینه در سخنگو کردن مرغ مینا موثر هستند.

به یاد داشته باشید که مرغ مینایی که برای آموزش سخنگویی انتخاب میکنید بالغ نباشد. چراکه پرنده بالغ بیشتر سرکش بوده و به آموزش ها توجه نمی کند. در حالیکه جوجه مرغ مینا مخصوصا در سن 3 الی 4 ماهگی برای آموزش دیدن کاملا آماده است و قدرت بهتری در یادگیری کلمات دارد. بنابراین حتما جوجه مرغ مینا تهیه کنید. متأسفانه امکان تهیه تخم نطفه دار این پرنده و جوجه کشی از آن سخت می باشد چون مرغ مینا در اسارت به ندرت جفت گیری میکند. ولی در هر صورت اگر توانستید تخم نطفه دار مرغ مینا به دست بیاورید، میتوانید با خرید دستگاه جوجه کشی حرفه ای از آن جوجه کشی کنید. برای مشاهده قیمت انواع دستگاه جوجه کشی کلیک کنید.

در پایان هم چند فیلم زیبا از حرف زدن مرغ مینا براتون میذارم :

فیلم بسیار زیبای از گفتن کلمه محمد توسط مرغ مینا


 

 

 

 

 

 

 

 

دسته‌بندی مرغ مینا مقالات پرورش و نگهداری پرندگان
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

103 پاسخ به “چگونه به مرغ مینا حرف زدن یاد دهیم؟”

  1. سلام ببخشید من یه مرغ مینا دارم چند کلمه حرف میزنه ولی رو در رو نمیگه چکار کنم تا رودر رو باهام حرف بزنه

    1. سلام احتمالا با صدای ضبط شده آموزش دیده رو به روش بشینید و طبق مقاله باهاش تمرین کنید

  2. سلام چندروزپیش یه مرغ مینای۸ماههگرفتم متاسفانه به شوهرم وهمه مردهاحمله میکنه ونوکشون میزنه.درضمن پرهاش هم قیچی شده چیکارکنیم رابطه ش بامردها خوب بشه ونوکشون نزنه.درضمن بااینکه شوهرم رونوک میزنه ولی بیشتربراش آوازمیخونه

  3. من مرع مینا خریدم حدود ۷تا ۶ماه هستش ولی اصلا حرف نمیزنه فقط جیغ میرنه با وجود اینکه خیلی تمرین میکنم وبراش وقت میزارم ولی دزیغ از یک کلمه شما بگید چه کنم

  4. سلام ببخشید من یه مرغ مینایی دارم حدود ۸تا ۱۰کلمه حرف میزنه ولی رودرو کم میگه چکار کنم تا مرغ مینام رو دررو حرف بزند

    1. سلام احتمالا با استفاده از صدای ضبط شده حرف زدن یاد گرفته. رو به روش بشینید و کله به کلمه باهاش تمرین کنید تا آموزش ببینه

  5. سلام‌ من یه مرغ مینا گرفتم‌ چندکلمه صحبت کرون‌رویادداشته الان که جاش تعقییر داده شده هنوز حرف نزده چه مدت طول میکشه وقتی جای مینا تعقییرپیدامیکنه صحبت کنه

    1. سلام باید به مرور به محیط جدید عادت کنه مدتش مشخص نیست
      باهاش حرف بزنید و بهش جایزه بدین . سرو صدا زیاد نباشه و سعی کنید محیط رو براش آروم کنید

  6. سلام من یک مرغ مینا دارم دو سه ماهشه و از جوجه که بوده پراشو قیچی کردن آیا این مشکلی داره و این مشکل ساز میشه

    1. سلام، قیچی کردن پرها به خاطر جلوگیری از فرار پرنده است و مجددا پرهای تازه به جاش رشد خواهند کرد. فقط مرغ مینا از انجام اینکار خوشش نمیاید با کسی که اینکارو میکنه قهر میکنه و پرخاشگر میشه. ایا مرغ مینای شما اهلی و دستی است؟

  7. سلام من یه مرغ مینا خریدم از چهار روزگیش دارمش الان دو ماهشه تو روز حدودا ۱۵ ساعت از قفسش بیرونه بعد پرنده فروشی چند جا رفتیم میگه برای حرف زدن اصلا نباید از قفس بیاد بیرون چون بازیگوش میشه اخه الان که بیرونه دائم در حال بازی کردنه

    1. سلام، بله وقتیکه بیرون هست به آموزش توجه نمیکنه. برای آموزش باید داخل قفس باشه به طوریکه تمام توجهش به شما باشه حتما در زمان غذا خوردن هم نباید بهش آموزش بدهید.

  8. سلام
    من مرغ مینا رو تازه خریدم واسه اینکه اهلی بشه بال هاشو قیچی کردم و ازادش کردم توی خونه بعدش فروشنده بهم گفت سن مرغ مینام ۲ ماه هست ولی دور چشاش زرد هست جسه مرغ مینا هم کوچیک هست باید چیکار کنم بفهمم راست گفته یا نه

    1. سلام، متأسفانه از روی ظاهر دقیقا نمیشه سن این پرنده رو تشخیص داد بهترین راه تست خون و پر می باشد. در ضمن مرغ مینایی که دو ماهه است پرهاشو قیچی نمیکنند.

        1. ببنید اگه بالغ نباشه و استرس پرنده رفع شده باشه میتونید با دست خود به مرغ میناتون غذا بدین فقط غذای مرغ مینا با بقیه پرنده ها خیلی فرق میکنه نباید آهن داشته باشه. مقاله غذای مرغ مینا رو مطالعه کنید. در ضمن وقتی مرغ مینا دستتون رو نوک میزنه سریع عقب نکشید وگرنه به این کار عادت خواهد کرد. برای تست هم باید به یک کلینیک دامپزشکی تو شهرتون مراجعه کنید.

  9. سلام من یک مرغ مینا خریدم حدود ۵ ماهشه هر چه قدر حرف یادش میدم یاد نمیگیرد ولی خیلی صوت میزنه به نظر شما چیکارش کنم حرف بزنه

    1. با سلام، اموزش ها رو ادامه دهید هنوز زوده پرنده تون سخنگو بشه باید صبر کنید. ممکنه چند ماده دیگه طول بکشه تا سخنگو بشه.

    2. سلام خسته‌ نباشین قربان من مرغ میناخریدم ازکجابفهمم اهلی هست یا وحشی ممنون میشم راهنمایم کنی

  10. سلام
    ببخشید من می‌خوام مرغ مینا بخرم و سخنگوش کنم مرغ مینای سخنگو باید نر باشه یا ماده؟یا فرقی ندارد که چی بخرم
    اگه راهنمایی کنید ممنون میشم ❤️

    1. با سلام، جنسیتش فرق نمیکنه چیزی که مهمه اینه باید حتما جوجه مرغ مینا تهیه کنید. جوجه های 4 یا 5 ماهه برای سخنگو و اهلی شدن مناسب اند.

  11. سلام ی مرغ مینا خریدم فروشنده گفت 5ماهه هستش چطور متوجه بشم چند ماهه هستش
    دور سیاهی چشماش نقطه نقطه براق هستش آیا دلیلی برای چشم ستاره ای بودنش هست؟
    آیا سخن گفتن رو یاد میگیره؟

    1. سلام، تشخیص دقیق سن این پرنده ها کار خیلی سختیه و دقیقا نمیشه تخمین زد. ولی اگر پوست اطراف چشم مرغ مینا هنوز سفید باشد سن او کم بوده و پرنده هنوز بالغ نشده و با آموزش میتوان به او سخن گفتن را یاد داد. اگر پوست دور چشمش زرد شده پرنده شما حداقل 1.5 سال سن داره.

  12. سلام
    خوب هستین
    اقا من میخام ی مینا بخرم
    حالا نمیدونم جوجه بخرم یا ن
    میترسم جوجه بخرم اصلا ب حرف نیاد
    از ی طرفم ‌میترسم ی اموزش دیدش رو بیارم‌از حرف بیوفته
    بنظرتون چیکار گنم؟؟؟؟

    1. با سلام، بهتره جوجه تهیه کنید و به او سخن گفتن رو آموزش دهید. در این شرایط جوجه مینا هم سریعتر دستی شده و با شما خوی میگیرد. ولی فراموش نکنید که آموزش سخنگویی مرغ مینا و نگهداری از جوجه ها کار ساده ای نخواهد بود.

    2. سلام من مرغ میناخریدم بهم گفتن ۲سالشه ولی دورچشمش سفیده.هنوززردنشدع.بعدش حرف میزنه ولی درساعتای خاص مثلادم ظهریابعدازظهرساعت ۳چیکارکنم پرحرف بشه الان یه ماهه دارمش باهام خیلی جوره هرچی میگم گوش میکنه ولی کلماتی که میگموتکرارنمیکنه…ولی حواست نباشه من نیستم باخانومم صحبت میکنع ولی بامن نه

      1. سلام
        سنش بالاست به سختی میشه بهش کلمه یاد داد
        دور چشم و … هم به سن ربطی نداره ، اختلات نژادی اینقدر زیاده که دیگه قابل انتخاب نیست

  13. سلام
    مرغ مینا ۵ ماهه دارم
    امروز استفراغ کرد یه تیکه گوشتی بزرگ از دهنش اومد بیرون
    بیشتر شبیه سنگدانه
    با تیغه بریدمش توش پره دان و… بود یه طرفشم سوراخ ریز داشت
    چی میتونه باشه به نظرتون
    الانم مینام سرحاله ولی تعجب میکنم که اینجور چیزی از دهنش بیاد بیرون نمیدونم یه تیکه از رودش هست یا یه چیز دیگه
    لطفا راهنمایی کنید
    امکان بارگذاری عکس ندارم وگرنه میذاشتم عکس رو

    1. با سلام، دوست عزیز مطمئنا سنگدان نیست چون این اندام پایین تر از معده است و اگر از بدن پرنده جدا بشه حتما باعث خونریزی و مرگش خواهد شد. احتمالا پرنده شما یک تیکه گوشت خورده که در چینه دان پرنده مونده و سپس معده اش اونو دفع کرده. پیشنهاد میکنم حتما با یک متخصص دامپزشک هم مشورت کنید.

  14. سلام ایا میشه صدای قناری هم به مینا اموزش داد . چجور اموزش بدیم با یه بشکن از قفس بپره رو دستمون بشینه ایا میشه به دوتا جوجه مینا هم اموزش کلمات داد

    1. با سلام، مرغ مینا قدرت بسیار خوبی در تقلید صدا داره اگر به صورت مداوم برایش صدای آواز قناری پخش کنید احتمالا یاد بگیره و اونو تقلید کنه. مرغ مینای وحشی تو جنگل حتی صدای زوزه گرگ رو هم تقلید میکنه.
      برای اینکه پرنده با بشکن روی دست شما بشینه باید شرطیش کنی و هر سری با یک تیکه میوه بهش جایزه بدهید.
      به دو مرغ مینا هم میشه آموزش داد ولی باید دقت کنید اگر پرنده تکی باشه ببیشتر به شما توجه خواهد کرد و زودتر سخنگو میشه.

  15. سلام من یه عروس دارم ۴ ماه گی گرفتم اولش گاز میگرفت الان خیلی خوبه حدودن ۸ ماه شده صداش میکنی میپره رو دستت فقط حرف نمیزنه اصلا صدای دزدگیر صدای پرنده ها دیگر در میاره فقط حرف نمیزنه قفس نگهداریش خیلی خوبه یه راهنمایی کنید ممنون میشم

  16. سلام من یه مرغ مینا گرفتم نمیدونم نره یا مادس نمیدونم چند سالشه اما دو ماهه که پیش منه نمیدونم چرا سه شبه به پاهای من و خانوادم خیلی نوک میزنه به صورتم نوک میزنه تا حالا تو این سه روز نزدیک بود به چشمام نوک بزنه و کورم کنه من میترسم وحشی شده باشه امروز اصلا دنبال من نمیومد هر چی هم صداش میزدم جواب نمی داد نمیدونم چیکار کنم خیلی نگرانم آخه نمیخوام از دستش بدم دلم نمیاد ببرم پیش بدم لطفا کمکم کنید راستی مینای من معمولیه دور چشماش سفیده هنوز نمیتونه حرف بزنه اما بعضی اوقات صداش کلفت میشه گاهی اوقات جیغ میزنه نمیدونم به خاطر اینکه میخواد حرف بزنه یا یه بیماریه خورد و خوراکی خوبه همه چی که دوست داره میخوره لطفا کمکم کنید خیلی کمک میخوام میخوام کاری کنم هم حرف بزنه هم دیگه به دستو پام و صورتم نوک نزنه حتی برای خانواده. ممنون میشم اگه خیلی زود جوابتو بدید

    1. سلام، مرغ مینا پرنده ای حسود بوده و حتی نسبت به حیوانات خانگی و یا حضور کودک نیز حسودی میکند. پس ممکن است این رفتارها به خاطر حسودی باشد. بهتر است بیشتر به این پرنده رسیدگی کنید. بیماری علائم دیگری دارد مثل تغییر رنگ فضله، بی اشتهایی، بی حالی ، افتادگی پرها و … البته مرغ مینای شما ممکن است نر باشد و به دلیل بلوغ جنسی این رفتارها را نشان دهد. در این مواقع معمولا مرغ مینا در جست و جوی جفت از منزل فرار می کند.
      تعیین جنسیت : سقف دهان مینای نر تیره و سقف دهان ماده به رنگ زرد متمایل می باشد.

  17. سللم یه جوجه مرغ مینا دارم درست نمیدونم چند ماهه هست وقتی براش صدا میزارم اونو میبرم تو یه اتاق و خودم تنهاش میزارمو درم میبندم میخواستم بدونم مشکلی در یاد گیری ایجاد نمیکنه و اینکنه چقدر طول میکشه یه مرغ مینا به حرف بیاد
    و یه چیز دیگه بالای سوراخ دوماغش دوتا نقطه مثل جای زخم وجود داره ولی به جایی نخورده که بخواد زخمی شه چون همیشه رو سینه خودمه جای دیگه ای نمیره میخواستم بدونم این چیه
    ممنون میشم جواب بدین
    باتشکر

    1. سلام، آیا جنسیتش نر هست؟ مدت زمان سخنگو شدن این پرنده ها اصلا مشخص نیست و کاملا به شخصیت و نژاد پرنده و رفتارهای آموزش دهنده بستگی دارد. توضیحات ضروری برای سخنگو کردن مینا در این مقاله ارائه شده پس آنها را اجرا کنید.
      در مورد نوک پرنده هم لازمه که از نزدیک بررسی بشه. حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

  18. سلام من میخوام یه جوجه مرغ مینا بخرم ولی هیچ اطلاعاتی از این پرنده ندارم یکی داره میگه با پدر و مادرش داخل لانه رو درخت زندگی میکنن ولی نژادش نمی دونه لطفا راهنمایی کنید من از کجا بدونم که این جوجه ها میتونن صحبت کنن

    1. بیشتر مرغ میناهای که در ایران زندگی میکنند از نژاد مرغ مینای معمولی بوده که با آموزش می توان به آنها سخن گفتن یاد داد. بهترین نژاد برای سخنگویی، مینای گشواره ای است که به سادگی قابل تشخیص است. مینای گوشواره ای در ایران بسیار کم بوده. در این زمینه جست جو کنید از روی عکس می توانید نژادها رو تشخیص دهید.

  19. سلام
    پر های نزدیک بینی مرغ مینام یه طرفش کنده شده ایا دوبازه رشد میکنه یا خیر
    مینا ۲ ماهه دارم
    و ایا میشه کاهو زیاد داد به مرغ مینا چون مال من خیلی دوست داره
    و آقای دکتر تا الان به دانش اب اضافه میکردم چن روزیه نمیخوره تو این سن آیا لازمه بازم اب اضافه کنیم ب غذاش یا خود دان رد بخوره بهتره
    با تشکر ممنون

    1. سلام، بله با اصلاح رژیم غذایی مجددا رشد خواهند نمود. کاهو به مقدار زیاد خوب نیست چون باعث اسهال پرنده میشه. توجه داشته باشید که غذای مرغ مینا با دیگر پرندگان کمی فرق دارد. مرغ مینا دان خور نیست و غذاش باید نرم باشه. همین طور مرغ مینا با دریافت آهن و ویتامین c دچار مشکلات زیادی میشود. مقاله تغذیه مرغ مینا را مطالعه بفرمایید.

  20. سلام وقتتون بخیر 🌹
    ما دو تا جوجه مینا که هنوز پر نداشتن برا پسرهام گرفتیم
    سوال من اینه که اگه دو تا با هم یکجا نگهداری شوند باز هم صحبت خواهند کرد؟؟؟

    1. سلام، اگر قصد سخنگو کردن مرغ مینا را دارید باید پرنده رو به صورت تکی نگه دارید. زیرا وقتی آنها به صورت جفت نگه داری میشوند کمتر به آموزش دهنده توجه میکنند.

  21. سلام و خسته نباشید
    مرغ مینا ۲ ماهه دارم
    کرم خاکی و حلزون و ملخ و حشره تو حیاط زیاده میشه به عنوان غذا بهش داد یا بیماری داره
    ممنون اگه جواب بدین

  22. سلام ی ده روزی مرغ خریدم باهام سرده اصلا روی دستم نمیشینه غذاش بدم باید برم پیشش بدمش چکارکنم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام، دوست عزیز طبیعی است هنوز خیلی زوده پرنده به شما عادت کنه. فعلا به خوبی ازش نگهداری کنید تا پرنده به شما اعتماد کند.

  23. با سلام دوباره
    جوجه مینام یه ماهه هست بیشتر رو یه پاش وا میسته و گاها به پاش نوک میزنه و کمی میلنگه
    نوک ناخن هاشم کمی رنگش قرمز شده و کمی باد کرده
    چه پمادی بزنم
    شاد و سرحاله و ابتنی میکنه گاها هم دو متری میپره فقط نگران پاهاشم راحت تعادل نداره چه توصیه ای دارین
    با تشکر فراوان

    1. با سلام، اگر علائم زخم و عفونت داره روزی دو بار با اسپری تتراسایکلین otc پای پرنده رو درمان کنید. این دارو رو از پت شاپ ها هم متونید تهیه کنید. همچنین به خوراک مرغ مینا دقت کنید که آهن و ویتامین c زیادی نداشته باشد.

  24. با سلام جوجه مینا یه ماهه خریدم
    صاحب قبلی میگفت دونه سپهر دان رو بده بهش یکم اب بزن خمیر شه
    دان اوشکایا هم دارم
    کدوم یکی رو بدم و یا غذاهای دیگه لطفا راهنمایی کنید

    1. با سلام، غذای مرغ مینا و یا جوجه هایش باید نرم باشد. انها دان خور نیستند. اگر دان اوشکایا مخصوص مرغ مینا است از آن استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله تغذیه مرغ مینا را هم مطالعه بفرمایید.

    1. با سلام، بله اگر به خوبی از پرنده نگه داری کنید دستی خواهد شد و به شما وابسته میشود. ولی وقتی که بزرگ شد اگر همش آزاد باشه احتمال فرارش هست.

  25. سلام مرغ مینا خیلی زرنگ او کنجکاو بود دو روز تو قفس گذاشتمش حالا بی‌حال شده چکارش کنم خوب بشه

    1. سلام، بدون بررسی دقیق نمی توان نظر داد. آیا قبلا تو قفس نگه داری نمیشد؟ باید به خوراکش دقت کنید مرغ مینا نسبت به آهن و ویتامین c حساسیت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تغذیه مرغ مینا را مطالعه کنید.

  26. سلام من یه مینا دیدم که ۴۰ روزش هست و میخوام بخرمش صاحبش گفته کاملا رام هست و جنسیتش هم معلوم نیست و میشه روی دست بهش غذا داد و گفته بود که هنوز به سن حرف زدن نرسیده منم هیچی در مورد مینا و پرورشش نمیدونم و اولین تجربمه
    میخواستم نظر شما رو بپرسم
    خوبه بخرمش یا نه؟

    1. با سلام، تصمیم نهایی با خودتان خواهد بود. مهمترین نکته در پرورش پرنده ها در منزل توجه به خوراک و بهداشت محیط نگه داری پرنده می باشد. همچنین باید هر روز بخشی از وقت خود را با پرنده صرف کنید تا افسرده نشود. تغذیه مرغ مینا نسبت به بقیه پرنده ها یکمی متفاوته پیشنهاد میکنم مقاله غذای مرغ مینا و نگه داری مرغ مینا در منزل را مطالعه نمایید.

  27. سلام.من ی مینا دارم.خیلی حرف میزد.ولی این چند وقته نمی دونم چرا دیگه اصلا حرف نمیزنه.هر دفعه هم تنها میشه ی بار صوت میزنه.لطفا کمک کنید.
    ممنون میشم.

    1. سلام
      حسین جان دلیلش رو باید در محیط اطرافش بگردید ، از اینجا نمیتونم راه نمایی خاصی کنم
      وجود حیوون خانگی دیگه ، وجود پرنده ی بزرگتر ، ترسوندن پرنده ، بردن وسیله یا مورد خاصی که قبلا بهش عادت داشته یا دوسش داشته ، تغییر غذا ، تغییر دمای محیط ، نور محیط و … میتونه تو حرف نزدن مرغ مینا تاثیر داشته باشه
      باید دنبال تغییراتی باشید که این مدت اتفاق افتاده

  28. سلام یه مرغ مینا دارم انگشتمو میکنم تو دهنشو با میکنه نمیدونم چیکار میکنه و چطوری اهلی کنم

    1. سلام
      امیرعلی جان باید با صبر و اموزش های مداوم به این مهم دست پیدا کنید ، همینجوری اهلی نمیشه

  29. سلام خسته نباشید مینا من حرف میزنه یک هوایی از حرف زدن افتاده باید چکار کنم لطفن راهنمایی کنید

    1. سلام علی جان
      اول باید دلیل این عدم حرف زدنش رو پیدا کنید
      امکانش زیاده که از چیزی ترسیده باشه
      یا محیطش تغییری کرده باشه و محیط سردرتر شده باشه
      محیط رو بررسی کنید و کمی محیط رو براش آروم تر کنید ، به مرور زمان درست میشه

      1. سلام یک اینه هم داخل قفس براش گذاشتم این کار درسته اره یا نه از چیزی نترسیده موقعی که خریدم صاحب قبلیش گفت این حرف میزنه وقتی آوردم خونه بعد چهار روز صبحت کرد به حرف زدن بعد دو روز هر کاری کردیم حرف نمیزنه

  30. سلام من دو تا مرغ مینا دارم که کنار هم هستند یکی نر و دیگری ماده هستش ایل کارم درسته اگر اشتباس چیکار کنم

    1. سلام
      کلا مرغ مینا به خرما و غذاهای شیرین خوشش میاد اما سعی کنید کمتر بهش از این مواد بدید ، تشویقی بهش بدید تا بیشتر بتونید یادگیریش رو افزایش بدید

  31. سلام من تو روستامون یک بچه مینا پیدا کردم فکر نکم هشت ماهش شده باشه چون هنوز کوچک است و قسمتایی از بدنش پر در نیاورده واوردمش خونه بهش غذا میدم و باهاش حرف میزنم اون میتونه حرف بزنه ایا

    1. سلام
      8 ماه بزرگ میشه ، با این شرایط کوچیکتر هست
      البته ممکنه بیماری داشته باشه که پرش ریخته ، پیشنهاد میکنم برای این مورد به دامپزشک مراجعه کنید
      در مورد صحبت کردن هم بله البته ، تا یک سالی یادگیری سریع خواهد بود ، در سنین بالا ممکنه یادگیری مشکل باشه
      موفق باشید

  32. سلام . من جوجه تقریبا 20 روزه مینا دارم من چون کارم تو مغازه نمیتونم خونه ببرمش تو مغازه قناری دارم این که ایراد نداره اونارو جلو در اویزون میکنم
    میخوام ببینم اینا که ایراد نداره پیش هم باشن

  33. سلام من ی مرغ مینای سخنگو خریدم جلوی صاحبش حرف میزد الان ۲ ماهه آوردم دیگه حرف نمیزنه میشه بهم بگید چرا تازه زده چشم عروسمم کور کرده

    1. سلام
      محمد جان در وهله ی اول باید به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل خوی وحشی مرغ مینا نباید این چرنده رو در کنار پرنده های دیگه نگه دارید
      در مورد دوم هم به دلیل تغییر محیط زمان می بره تا این پرنده با محیط خو بگیره ، از جاهای شلوغ دور نگهداریدش ، غذای خوبی بهش بدید و از پرنده های دیگه هم حتما دور نگهدارید ، به مرور شروع به صحبت کردن خواهد کرد
      موفق باشید

  34. سلام من چم وقته مینا خریدم همه صداهارو درمیاره سوت میزنه ی چیزایی بلغور میکنه ولی نزدیک قفس میشم دیونه میشه نمیزاره نزدیک بشم تا حالا تودستم نگرفتمش چیکارکنم بنظرتون

    1. سلام
      مهدی جان به امکان زیاد قبلا باهاش خوب رفتار نشده
      کم کم بهش نزدیک بشید و با دست بهش غذا بدید ، حتی گاها برخی وسایل رو سمتش دراز کنید تا بگیره و عکس و العمل نشون بده
      به مرور رام شده و بهتون عادت خواهد کرد ، فقط در همون اول درصدد گرفتنش نباشید
      موفق باشید

  35. سلام ببخشید من یه مرغ مینا 5 6 ماهه خریدم ولی رام نیست ایا رام میشه ؟؟ چکارهایی باید کرد تا رام شود و چقدر میتونه طول بکشه تازه داره حرف میاد ولی واضح حرف نمیزنه چیکار کنم

  36. سلام
    من یه عروس هلندی یکونیم ساله رام دارم,نر
    میخوام میناهم بخرم, رام باشه ۵ ۶ ماهه , اما ترسم اینه که باهم نسازن, دعوا بشه, مینام نوک تیزی داره, بزنه عروسو کور کنه , میشه؟ بخرم کلا؟

    1. احتمالا باهم سازگاری داشته باشند و مشکلی پیش نیاد مرغ میناتون باید قبل از قرار گیری در یک قفس باید تست بشه که حتما رام باشه

    2. توصیه میکنم به هیچ وجه مرغ مینا و طوطی حتی اگر دوتاشون کاملا رام باشن رو کنار هم نزارید من خودم تجربه این رو داشتم و مرغ مینا شدیدا واکنش تند نشون میده به طوطی با اینکه مرغ مینای من کاملا رام هستش و اصلا نوک نمیزنه ولی طوطی رو ببینه از حسادت عصبانی میشه

  37. سلام من ۶ماهه مینا خریدم صداشو میندازه توی گلو ولی هنوز حرف نمیزنه.ـفکر کنم ماده باشه. لطفا بگید حرف میزنه یا نه؟

    1. مدیر سایت = مرغ مینا تا 8 ناهگی تازه حرف زدن یاد می گیره و از 8 ماهگی به بعد حرف زدن او به صورت بهتر صورت می گیره .. عین نوزاد آدمه … تا یه دوره (8 ماه) نمی تونه به خوبی حرف بزنه … برای کسب اطلاعات لازم و یادگیری نکات لازم برای نگهداری این پرنده در خانه به لینک زیر حتماً مراجعه نمایید .
      https://joojekeshi.com/keeping-chicken-mina/

  38. سلام مرغ مینای من جوجه است الانصدای بلبل خرمایی که کنارش بوده روتقلید میکنه ولی هنوز حرف نمیتونه بزنه تورو خدا راهنمایی بفرمایید ممنون

    1. سلام بخشید مرغ مینای من ۱ سالشه اصلا به حرف های سلام توجه نمی کنه لطفا بگید چیکارش کنم

      1. سلام اگه یک دونه هست باید توی قفس آینه بزاری آهنگ براش پخش کنی ووقتی کلمه را به مدت 5دقیقه گفتی به او خوراکی بده

    2. مینا را نباید همزمان با هیچ پرنده ای نگهداری کرد و موسیقی نیز پخش نشود

    3. بهترین دوران برای یاد دادن نحوه حرف زدن به مزغ مینا تا 8 ماهگی هست .. البته بعد از 8 ماهگی هم می شه یاد داد ها … مرغ مینا تا 8 ماهگی حرف ردن یاد می گیره تا حدودی ولی زیاد خوب حرف نمی زنه … حرف زدن او رسماً بعد از 8 ناهگی شروع می شه .. برای کسب اطلاعات بیشتر بعتر است به لینک زیر مراجعه نمایید .
      https://joojekeshi.com/keeping-chicken-mina/

      1. سلام میخواستم بدانم که به مرغ مینای دوساله ای که بیشتر آوا ها را تقلید میکند میتوان حرف زدن یاد داد؟

        1. سلام
          اصولا 9 ماهگی بهترین زمان برای یاددهی این پرنده هست
          یکم سخته که تو این سن بهش صحبت کردن یاد بدید
          اما بازم کار غیر ممکنی نیست ، به صورت جدی شروع کنید ممکنه جواب بده
          موفق باشید

    4. سلام اگه صدای بل بل خرمایی رو در میاره ممکنه که فقط صدای سوت وپرنده گان را در بیا ورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت