اصول پرورش مرغ | راهنمایی ها ، مشکلات و راه حل ها

اصول پرورش مرغ

اصول پرورش مرغ | نقشه راهی برای فرار از ضرر و زیان

مرغ از جمله پرنده هایی است که توجه بسیار از فعالان صاحب نظر در زمینه جوجه کشی و همچنین پرورش دهنده ها را به خود جلب کرده است . این پرنده به دلیل سودآوری بالا حاصل از فروش تخم و گوشت و حتی جوجه باعث در میان محبوبیت خاصی را نظر پرورش دهنده و حتی مصرف کننده خلق کرده است . اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که باور دارند نگهداری مرغ می تواند سودآوری بالایی داشته باشد توصیه می کنم که این مقاله را به دقت تا آخر مطالعه نمایید .

اصول پرورش مرغ

علت اصلی پرورش مرغ

امروزه به هر فروشگاهی مراجعه نمایید مشاهده خواهید کرد که یخچال ها پر از گوشت مرغ می باشد . حائز اهمیت است بدانید که در همه فروشگاه ها و سوپر مارکت ها تخم مرغ نیز به فراوانی یافت می شود . گوشت و تخم که هر دو از مرغ به دست می آیند یکی از نیاز های اصلی مردم می باشد و هر خانواده بدون استثنا به طور کلی روزانه ، هفتگی و در برخی موارد ماهانه از آن محصولات برای تغذیه بهره می برند . از این رو می توان این استنباط را کرد که مصرف تخم و گوشت مرغ یک نیاز ثابت و غیر قابل جایگزین می باشد بنابراین پرورش مرغ محلی با بهره گیری از یک برنامه مدون می تواند سود دهی بسیار بالایی را به ارمغان بیاورد . یکی از ویژگی های منحر به فرد پرورش و نگهداری مرغ نیاز به سرمایه اولیه کم می باشد . انجام هر کاری مستلزم رعایت برخی نکات می باشد که می تواند میزان سود دهی را به صورت کامل مشخص نماید . پرورش مرغ زمانی می تواند سودآوری بالایی داشته باشد که به صورت پرورش دهنده به صورت کاملاً صنعتی آن را دنبال کند .

مزیت های پرورش مرغ :

· مرغ در مقایسه با انواع پرنده های صنعتی از دوام و مقاومت بالایی برخوردار می باشد .
· نگهداری و پرورش مرغ بومی در مقایسه با نگهداری مرغ صنعتی تلفات احتمالی کمتری دارد .
· مرغ در برابر عوامل خارجی و مهم تر از همه در برابر انواع بیماری ها از مقاومت و دوام بسیار بالایی برخوردار بوده و همین امر باعث بالا رفتن میزان سود دهی آن می باشد .

دستگاه جوجه کشی درنا 3 - جوجه کشی
دستگاه جوجه کشی درنا 3

جوجه یک روزه

شروع پرورش مرغ با بهره گیری از جوجه های یک روزه

ابتدا باید اطمینان حاصل نمایید سالنی که برای پرورش این پرنده در نظر گرفته اید از نظر تامین نیاز های مرغ مناسب و ایده آل می باشد . علاوه بر این تجهیزات و سیستم های گرمایش ، سرمایش مخصوصاً تهویه و بهداشت در این سالن باید به طور کامل تامین شود چرا که جوجه های یک روزه از حساسیت نسبتاً بالایی در برابر عوامل مختلف برخوردار هستند .

کف سالن مرغداری باید حتماً ضدعفونی شده و با بهره گیری از پوشال (از نوع مقوایی) کاه و خاک چوب آماده سازی شود . به طور کلی می توان گفت جوجه های یک روزه دارای مکانیزم دفاعی ضعیف می باشند از این باید با کمترین هرج و مرج و آلودگی ممکن رو به رو شوند .

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه شود طراحی و عایق بندی محل نگهداری جوجه ها می باشد . عایق بندی این مکان باید به گونه ای باشد که ورود هر عامل خارجی از جمله پرنده و حشرات خطر ساز را به امری غیر ممکن تبدیل نماید .

تراکم مرغ در مرغداری

تراکم جوجه ها در سالن

توجه داشته باشید که تعداد جوجه هایی که برای پرورش در نظر میگیرید نباید نسبت به اندازه محیط نگهداری پرنده بیشتر باشد . به طور معمول در یک محیط 50 متری می توان 50 عدد جوجه نگهداری کرد . باید به این نکته نیز توجه کرد که هر چه تعداد جوجه افزایش یابد و از میزان استاندارد فاصله بگیرد بازده کار کاهش پیدا می کند .[recent_posts num="2" offset="2"]

فروش دستگاه های جوجه کشی مرغ خانگی

مواردی که عدم بارور بودن تخم ها را باعث می شود :

– بالا یا پایین بودن تعداد خروس ها در گله (تعداد غیر استاندارد)
– ناخن های خروس ها را در دوره های جفت گیری به طور مرتب کوتاه نمایید تا به هنگام جفت گیری سبب آسیب دیدن مرغ های نشوند
– عدم سلامتی خروس ، بالغ نبودن ، سالخورده بودن و شرایط نامطلوب خروس و همچنین تولک بودن آن ها
– خروس جدید در گله می تواند موجب بروز درگیری بین خروس های گله شده و در نهایت از باروری تخم ها بکاهد
در ادامه تمام اقدامات لازمی که برای پرورش جوجه باید در نظر گرفت را به صورت کامل و مفید برای شما بیان کرده ایم با ما همراه باشید …

سرمایش و گرمایش مرغداری

سیستم ها و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی

جوجه کشی به طور کلی از دو دوره ستر و هچر تشکیل شده است . جوجه ها بعد از گذراندن هچر یعنی درواقع 1 روز بعد از خروج از تخم در یک دمای مناسب معادل 37 درجه سانتی گراد نگهداری می شوند . توجه داشته باشید که اگر جوجه ها بعد از خروج از تخم به یک محیط گرم و مناسب انتقال داده نشوند به احتمال زیاد دچار استرس سرمایی می شوند که این به نوبه خود سیستم دفاعی جوجه ها را در معرض خطر قرار می دهد از این رو بهره گیری از سیستم های گرمایش در محل نگهداری جوجه ها امری بسیار مهم و ضروری می باشد . شما می توانید از انواع سیستم ها و تجهیزات بروز از جمله انواع هیتر ها که در سایز های مختلف برای فضاهای مختلف طراحی شده اند استفاده نمایید . علاوه بر این جهت گرم کردن محل نگهداری جوجه ها می توانید از لامپ های مخصوص این کار نیز بهره ببرید .

بعد از هچ و خروج جوجه ها از تخم جهت انتقال جوجه ها به محیط دیگر ابتدا لازم است که شما دمای محیط نظر را به 32 یا 33 درجه برسانید . شما می توانید با گذشت هر 7 روز از عمر جوجه ها دمای محیط مورد نظر را 4 درجه کاهش دهید . با ادامه این وضعیت دما در هفته 4 و 5 به 20 یا 21 درجه خواهید رسید .

توجه داشته باشید که اگر انتقال جوجه ها در فصل های گرم انجام شود و یا اگر مکانی که برای این کار در نظر گرفته اید در یک شهر گرم واقع شده باشد لازم است که شما از سیستم های سرمایش برای پایین آوردن دما و معتدل سازی هوای محیط بهره گیری کنید . حائز اهمیت است بدانید که برای بهره گیری از تجهیزات گرمایشی نیز باید همین طرز عمل انجام شده و قدم به قدم رعایت شود به طوری که اگر دمای داخل سالن بیش از 33 درجه باشد باید با بهره گیری از سیستم های سرمایش اقدام به پایین آوردن آن نمایید سپس باید دما را قدم به قدم با گذشت زمان باید به 21 یا 22 درجه کاهش دهید .

نکته : تا 3 روز در محل نگهداری جوجه ها از خاموشی به طور کلی اجتناب کنید چرا که در این مدت جوجه ها باید محل آبخوری و دانخوری را یاد بگیرند .

فروش دستگاه های جوجه کشی صنعتی و نیمه صنعتی مرغ[recent_posts num="2" cat="" order="asc" orderby="rand"]

تهویه سالن نگهداری مرغ محلی

تهویه یکی از عوامل حیاتی و بسیار مهم در پرورش همه پرنده ها از جمله مرغ محلی می باشد . تهویه مرغداری در واقع به معنای دفع دی اکسید کربن ، دفع گازهای سمی و همچنین تامین اکسیژن در داخل سالن یا محیط نگهداری پرنده ها مورد استفاده قرار می گیرد می باشد. جوجه های یک روز موجود در سالن با گذشت هر روز رشد کرده و بزرگ تر می شوند و این مسئله خود باعث می شود میزان مصرف اکسیژن جوجه ها افزایش یافته و نیاز مبرم آنها به اکسیژن نیز افزایش پیدا کند . از این رو می توان گفت در نظر گرفتن تهویه برای سالن پرورش مرغ محلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

این در حالی است که اگر مرغداری یا سالنی فاقد تهویه باشد جان جوجه ها با خطر جدی مواجه می شود . در این حالت نه تنها رطوبت موجود در سالن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند بلکه گاز آمونیاک تولید شده حاصل از فضولات آنها باعث بروز مشکل در شش ها ، دستگاه تنفسی و مهم تر از همه باعث اختلال در کارکرد دستگاه گوارشی جوجه ها می شود . موارد ذکر شده باعث وارد شدن صدمه های جدی به جوجه ها و در نتیجه سرمایه پرورش دهنده می شود که ازجمله این صدمه ها می توان به بیماری ، رشد دیر هنگام ، خوردن غذای نامناسب اشاره کرد . همه این موارد به طور زنجیروار دست به دست همه می دهند و باعث می شوند که بازده تولید بعد از اتمام دوره جوجه کشی کاهش پیدا کند .

رطوبت سالن پرورش مرغ

رطوبت و دما مهم ترین فاکتور ها در پرورش مرغ می باشند که در این بخش به بررسی رطوبت می پردازیم . تامین رطوبت لازم در 2 هفته اول پرورش جوجه های گوشتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . رطوبت مورد نیاز برای رشد جوجه ها در دوران جنینی بین 70 تا 80 درصد می باشد از این رو می توان این نتیجه را گرفت که بعد از هچ نمی توان جوجه ها را به سالنی انتقال داد که دارای رطوبت پایینی می باشد چرا که این مورد باعث دهیدراسیون جوجه ها شده و صدمات جدی و غیر قابل جبرانی را به جوجه ها وارد می نماید . باید سعی کنید در این دوران که شامل 14 روز اول می شود رطوبت 60 درصد را برای جوجه ها تامین نمایید . رفته رفته با گذشت زمان و رشد جوجه ها رطوبت باید کاهش پیدا کند به طوری که در آخرین روز های جوجه کشی رطوبت باید در حدود 50 درصد باشد .

توجه : بهره گیری از دستگاه های مه ساز و رطوبت ساز در مرغداری ها و سالن های پرورش پرنده واقع در منطقه های خشک کشور امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد .

تغذیه مرغ

تغذیه مرغ

یکی از عواملی که در رشد جوجه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تغذیه آنها می باشد . برای افزایش سرعت رشد جوجه ها توصیه می شود که پرورش دهنده اجازه دهد جوجه ها آزادانه از دانخوری ها تغذیه نمایند . علاوه بر این استفاده از فاکتور های غذایی مقوی در تغذیه جوجه ها از اهمیت بالایی برخوردار است . فاکتور های غذایی باید سرشار از انواع فیبر های انرژیی زا ، انواع پروتئین ها ، املاح ، مواد مینرال یا همان معدنی و … باشد . میزان غذایی که در اختیار جوجه ها و گله پرورشی قرار داده می شود باشد متناسب با تعداد و سن گله باشد . اگر مقدار غذا کمتر از حد استاندارد باشد به زبان ساده می توان گفت جوجه ها انرژی لازم را از غذا دریافت نخواهند کرد که این خود باعث پایین آمدن سرعت رشد و ضعیف بودن سیستم دفاعی آنها می شود . این در حالی است که اگر غذای گله بیش از حد نیاز باشد فشار متابولیسمی به میزان قابل توجهی در جوجه ها افزایش پیدا می کند .

در امر تغذیه جوجه ها 20 روز اول باید تنها دانه های خرد شده که با نام کِرامبِل نیز شناخته می شود به عنوان غذا برای جوجه ها در نظر گرفته شود . بعد از این مرحله نوبت به استفاده از پلیت ها برای تغذیه جوجه ها می شود . بادام زمینی ، کنجاله کنجد ، پودر ماهی ، ذرت ، گندم ، برنج و … غذا های بسیار مقوی می باشند که برای تغذیه گله پرورشی می توان مورد استفاده قرار دارد .

سیستم آب مرغداری

آب : اهمیت آبدهی مناسب در پرورش مرغ

آب از دیگر موارد مهم در مسئله پرورش مرغ می باشد . حائز اهمیت است بدانید که هر چه جوجه ها رشد می کنند میزان بهره گیری و مصرف آب در آنها نیز افزایش پیدا می کند . به همین دلیل باید به برخی نکات توجه شود :

– آب مورد استفاده برای پر کردن آبخوری ها باید کاملاً پاکیزه و فاقد کوچکترین آلودگی و سختی باشد .
– برای بالا رفتن میزان رشد و سلامتی جوجه های می توانید همواره برخی از ویتامین های لازم را به داخل آبخوری بریزید .
– آبخوری ها روزانه باید 3 بار شسته و ضدعفونی شوند .
– آبی که برای نوشیدن جوجه ها در نظر میگیرید باید دارای دمایی بالغ بر 25 درجه باشد .
– باید آب خوری ها متناسب با تعداد جوجه ها باشد تا از ازدیاد بیش از اندازه آنها جلوگیری شود .

نوردهی در مرغداری

نوردهی ایده آل و تاثیر آن در زمان بلوغ مرغ تخم گذار

افرادی که پیرو روش های سنتی به نگهداری و پرورش مرغ می پردازند بر این باوراند که تخم گذاری مرغ ها تنها از فصل بهار شروع می شود و این در حالی است که نحوه عملکرد و نتیجه گیری در مرغداری این باور را به طور کامل نقض می کند . حائز اهمیت است بدانید که نور دقیقاً از طریق چشم های پرنده نفوذ کرده و اعصاب لازم را تحت تاثیر خود قرار داده و آن را تحریک می نماید ، ثمره این تحریک به مغز منتقل می شود . در این حالت مغز دستور های لازم را صادر می نماید تا غده های قرار گرفته در اندام های جنسی پرنده هورمون های لازم را ترشح می نماید و سبب بلوغ جنسی شود . این مورد تولید تخم مرغ را به دنبال دارد . ابلته باید به این نکته نیز توجه داشت که نوردهی نیز با پیروی از برخی قانون ها و استانداردهای صورت می گیرد که عدم رعایت آنها می تواند سبب وارد شدن خسارت هایی شود .

زمان مناسب برای نوردهی

نور دهی به این معنا نیست که شما از روز اول اگر مدت زمانی روشنای را در محیط نگهداری پرنده ها بیشتر کنید نتیجه بهتری بدست خواهد آورد بلکه این پروسه مستلزم پیروی از برخی قانون ها و فرمول ها می باشد . از سن 3 روزگی تا آخر 5 ماهگی باید روزانه 8 ساعت نور (روشنایی) و 16 ساعت خاموشی (تاریکی) در نظر گرفته شده و اعمال شود . در این پروسه چند روزه نباید با کوچکترین تغییری مواجه شود . توجه داشته باشید که در ساعت های تعیین شده برای خاموشی نباید اجازه دهید نور از هیچ روزنه ای به داخل سالن وارد شود . بعد از اتمام دوره 5 ماهه تعیین شده باید زمان نور دهی به 13 ساعت در هر 24 ساعت افزایش پیدا کرده و در هر 7 روز 15 دقیقه نیز به این میزان افزوده شود . این امر باعث می شود نور دهی به طور کلی به 14 ساعت در هر 24 ساعت برسد . از این رو مرغ ها در دوران نوردهی 14 ساعت نور و 10 ساعت خاموشی خواهند داشت .

باید به این نکته نیز توجه شود که ساعت نوردهی به مرغ تخم گذار در دوره تخم گذاری نباید تحت هیچ شرایطی کاهش پیدا کند . این در حالی است که افزایش نور دهی نیز می تواند صدمات جبران ناپذیری چون پوسته نازک تخم مرغ ، تخم مرغ کمردار و در نتیجه بالا رفتن میزان مرگ و میر را به همراه داشته باشد .

قفس مرغداری

بهره گیری از قفس برای پرورش مرغ تخم گذار

امروزه نگهداری و پرورش مرغ پیرو روش های گوناگونی انجام می شود . یکی از مرسوم ترین و بهترین روش ها برای این کار بهره گیری از قفس می باشد . حائز اهمیت است بدانید که بهره گیری از این شویه به دلیل صرفه اقتصادی برای پرورش مرغ های تخم گذاری و جوجه ها و حتی مرغ گوشتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند . در کشورمان ایران نیز بیشتر از 90 درصد پرورش دهندهای مرغ برای بالا بردن میزان بازده از شیوه قفس بهره میبرند .

اصل هایی که برای ساختن قفس باید رعایت شود :

– ابزار و مصالحی که مورد استفاده قرار می گیرند باید مقاوم ، باکیفیت ، و در عین حال کم وزن ، و قابل تمیزکاری و ضدعفونی باشند .
– سایز و اندازه ای که برای قفس های انفرادی مرغ های درنظر می گیرد باید از هر دو نظر اقتصادی و راحتی مرغ مناسب و ایده آل باشد . بلندی قفس باید به قدری باشد که مرغ بتواند به راحتی در آن بایستد . همچنین طول و عرض آن نیز باید با پیروی از استاندارد ها ساخته شود تا مرغ داخل آن بتواند به راحتی دور خود بچرخد .
– آبخوری و دانخوری مناسبی را برای قفس در نظر بگیرید تا از ریخت و پاش آب و دان در داخل قفس جلوگیری نمایید . این عامل علاوه بر این که از کثیف شدن قفس جلوگیری می کند باعث پایین آمدن هزینه های خرید دان و غذا به دلیل عدم اتلاف آن می شود .
– ساختار قفس باید به گونه ای باشد که امکان فرار را به مرغ ندهد . همچنین باز و بسته شدن آن باید به سهولت انجام پذیرد .در واقع این امر باعث می شود گرفتن تخم به هنگام نیاز به امری راحت تبدیل شود . باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر پهنای در به اندازه کافی باشد کار برای ما به همان میزان راحت تر خواهد بود .

پرورش مرغ

پرورش مرغ محلی به شکل صنعتی

پرورش انواع پرنده ها از جمله مرغ بومی یا همان مرغ محلی با بهره گیری از روش های گوناگون انجام می شود . پرورش صنعتی یا نیمه صنعتی همه گیر ترین شیوه برای نگهداری و پرورش مرغ بومی در دنیا می باشد . حائز اهمیت است بدانید که کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد . سود آوری بسیار بالا سبب شده تا پرورش مرغ بومی در ایران توجه بسیاری از پرورش دهنده ها و افراد دارای تخصص و حتی افراد فاقد تخصص و تجربه را در این زمینه به خود جلب کرده است . مرغ بومی پرنده ای همه چیز خوار می باشد که بخشی از نگهداری و پرورش آن نیازمند محیط باز می باشد .

ذاتاً افرادی علاقه زیاد به پرورش مرغ بومی دارند که با مانع کمبود زمین مواجه نمی باشند . چرا که مرغ بومی احتیاج به گردش در محیط های طبیعی داشته تا قسمتی از غذای خود را از محیط اطراف خود تامین نمایند .

سالن پرورش مرغ

اساساً مرغداری ها و سالن های پرورش و نگهداری مرغ با توجه سلیقه و گرایش فرد و همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی و محیط به دو شکل باز و بسته طراحی و ساخته می شود . باید به این نکته نیز توجه داشت که امروزه از انواع سوله ها به عنوان سالن نگهداری انواع طیور از جمله مرغ استفاده می شود .

بهره گیری از یک سالن مناسب می تواند در پایین آوردن هزینه های خرید تجهیزات لازم نقش بسزایی داشته باشد . علاوه بر این یک سالن مناسب می تواند نیاز های شما را جهت پرورش هم جوجه و هم مرغ و حتی نیمچه ها (قبل از تخم گذاری) به طور کامل برطرف نماید .

فروش تجهیزات مرغداری

مرغداری و سالن پرورش مرغ باید در چه جاهایی احداث نشود ؟

باید توجه داشت مرغداری و سالن پرورش طیور را نمی توان در هر محلی احداث نمود چرا که این کار نیز مستلزم در نظر گرفتن برخی استاندارد ها می باشد . مکان های بسیار شلوغ و مهم تر از همه محیط های آلوده برای این کار مناسب نمی باشد . محیطی که برای احداث سالن پرورش مرغ در نظر میگیرید باید به برق ، آب و سایر موارد مشابه که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و ضروری می باشند دسترسی داشته باشد چرا که در صورت نبود آنها شما مجبور به پرداخت هزینه های گزاف خواهد بود تا آنها را تهیه نمایید .

توجه به کوچک ترین نکته ها در این زمینه می تواند در راندمان کار شما نقش بسزایی داشته باشد . برای نمونه محلی که برای احداث سالن در نظر میگیرید باید برای رفت و آمد کارگر ها و سایر افراد دشوار نباشد از این رو می توان این استنباط را کرد که در نظر گرفتن مکان های پست یا بلند برای این کار به هیچ عنوان مناسب نمی باشد . علاوه بر این محیط هایی که بسیار تحت تاثیر باد قرار می گیرند نیز مناسب این کار نمی باشند . آخرین مواردی که باید به آن توجه نمایید محیط ها و مکان های تحت کنترل محیط زیست می باشد چرا که احداث سالن یا مزرعه در این مناطق اکیداً ممنوع می باشد .

دسته‌بندی مرغ مقالات جوجه کشی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “اصول پرورش مرغ | راهنمایی ها ، مشکلات و راه حل ها”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت